Wegverlichting in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » do 29 okt 2020, 21:58

Da's net het principe van reflectorfolie en waarom vrijwel alle landen van belichting zijn afgestapt. Hetzij aanstralers, hetzij inwendig. De meerwaarde is verwaarloosbaar maar de inherente besparing absoluut niet.

De folie is zo ontworpen dat het bord zelfs overbelicht is bij rechtstreekse aanstraling. Je kan dat zelf testen met jouw grootlichten
Vandaar dat op gewone verkeersborden andere folie wordt gebruikt

Check ook dit

https://youtu.be/fZnsIRKD8YA

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Wegverlichting in België

Bericht door tompie » za 31 okt 2020, 6:25

Wimpie25 schreef: do 29 okt 2020, 17:58 ^^
Koplampen hoeven toch niet rechtstreeks op een bord te schijnen om het te doen reflecteren? Daar dient net die folie voor... :facepalm:
Hensepens schreef: do 29 okt 2020, 13:09 Volgens mij (hier?) gelezen dat Vlaanderen actief afstapt van inwendig verlichte borden op in elk geval de snelwegen.
Dat klopt, alle inwendig verlichte borden zijn hier in de laatste 5 jaar vervangen geweest door reflecterende exemplaren. Ik heb al lang geen nieuwe lichtbakken meer gezien.

Wat de vervanging betreft, dat gaat dan letterlijk over alles buiten de gewone verkeersborden, die zijn bijna 15 jaar geleden door gewone exemplaren vervangen. Er zijn hier en daar wel experimenten met LED maar echt succesvol lijkt me dat niet.
West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Limburg en Wallonie zetten anders ondertussen al genoeg Ledborden.
Bijvoorbeeld thv knooppunten E403/E40, E17/E403, E17/E40, E313/E314, R8/E17, E42/E403....
Afrittencomplex N44 op de E40, afrit N60 op de E17, uitsmijters op de A11.
Dat noem ik ondertussen wat meer dan een experiment, dit is duidelijk een beleidskeuze van de betrokken districten.
Wallonie kiest trouwens voor Led borden van dezelfde leverancier als de oude lichtbakken, ze zijn nog even bombastisch alleen wat dunner uitgevoerd en zonder de bekende technische ruimte (grijs vlak), er is er onlangs ook zo een geplaatst op de E313 thv lummen komende van Nederland.
De dunne Led borden in vlaanderen worden bijna allemaal geleverd door Trafiroad.
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » za 31 okt 2020, 8:24

^^
Limburg is buiten de twee Westelijke provincies de enige plaats waar ik zo'n type bord weet hangen. Het feit dat men voor de rest bewust alle andere types lichtbakken naar het stort verwezen heeft, doet mij toch het oordeel van experiment behouden.

Qua infra heeft men in West en Oost er altijd afwijkende gebruiken op nagehouden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » za 31 okt 2020, 13:02

^^Als 3 van de 5 provincies nog ledborden plaatsen, wie is er dan afwijkend? Jij doet altijd alsof Oost- en West-Vlaanderen een soort Vlaams Siberië is terwijl ze 40% van de Vlaamse bevolking uitmaken.

Verder worden de borden vooral geplaatst op knooppunten of belangrijke afritten. Daarvan worden er nu eenmaal geen dozijn per jaar vernieuwd.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Davy » ma 14 dec 2020, 10:09

Jambes, bij Namen. Dit ziet er niet uit zo...
Plaatje van Streetview.Afbeelding

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Santaarnpaal » ma 14 dec 2020, 10:13

^^ Past wel bij Wallonië ;)
Even niks

Mundial
stadsweg
Berichten: 341
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mundial » ma 14 dec 2020, 11:17

Deze is wel heel opvallend maar ook in Vlaanderen heb ik al van die constructies gezien waarbij een LED-lamp gewoon op de betonnen paal wordt geplaatst.
Zoals deze hier in Ruisbroek-Sauvegarde.

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Cartman » ma 14 dec 2020, 13:00

In alle drang om de snelwegen met LED te verlichten, blijkt de ring rond Antwerpen nog steeds te wachten op nieuwe armaturen.

Hoe komt dit eigenlijk? Die lichten branden volgens het verlichtingsplan sowieso elke nacht én de hele nacht. Hier zou je toch meteen LED verwachten, al is het maar voor de energiebesparing?

Ten Noorden van de Ring zijn de A12 en E19 toch al voor een groot stuk met LED uitgerust, daarmee snap ik niet dat de Ring nog niet aan de beurt gekomen is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » ma 14 dec 2020, 17:04

Alfa schreef: za 31 okt 2020, 13:02 ^^Als 3 van de 5 provincies nog ledborden plaatsen, wie is er dan afwijkend? Jij doet altijd alsof Oost- en West-Vlaanderen een soort Vlaams Siberië is terwijl ze 40% van de Vlaamse bevolking uitmaken.

Verder worden de borden vooral geplaatst op knooppunten of belangrijke afritten. Daarvan worden er nu eenmaal geen dozijn per jaar vernieuwd.
Omdat het toch altijd opvallend is dat men qua kwaliteit van de infrastructuur en voorzieningen voor de zwakke weggebruiker wat achterloopt op de rest. Natuurlijk niet in de mate van het Waals Gewest, bijlange niet.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » di 15 dec 2020, 21:44

Cartman schreef: ma 14 dec 2020, 13:00 In alle drang om de snelwegen met LED te verlichten, blijkt de ring rond Antwerpen nog steeds te wachten op nieuwe armaturen.

Hoe komt dit eigenlijk? Die lichten branden volgens het verlichtingsplan sowieso elke nacht én de hele nacht. Hier zou je toch meteen LED verwachten, al is het maar voor de energiebesparing?

Ten Noorden van de Ring zijn de A12 en E19 toch al voor een groot stuk met LED uitgerust, daarmee snap ik niet dat de Ring nog niet aan de beurt gekomen is.
De armaturen zijn nog niet zo lang geleden vernieuwd. Het zou kapitaalvernietiging zijn om die al op voorhand te vervangen. Daarom wordt vaak gezegd dat de rabiate ver'led'ing juist meer geld zal kosten dan het bespaard heeft. Het is daarom niet verstandig om op korte termijn voor 100% led te gaan, enkel bij vervanging is dat een zinnig streven.

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Cartman » wo 16 dec 2020, 17:15

De armaturen zijn nog niet zo lang geleden vernieuwd. Het zou kapitaalvernietiging zijn om die al op voorhand te vervangen. Daarom wordt vaak gezegd dat de rabiate ver'led'ing juist meer geld zal kosten dan het bespaard heeft. Het is daarom niet verstandig om op korte termijn voor 100% led te gaan, enkel bij vervanging is dat een zinnig streven.
Nog niet zo lang geleden? Die armaturen hangen daar al minstens 25 jaar :roll:
Ik dacht trouwens dat die lagedruk natriumlampen niet meer gefabriceerd worden, en dat er daarom in hoog tempo moet overschakeld worden. Na een tochtje in Zuid-Limburg valt het me op hoeveel kleine en grote wegen aldaar met LED-lampen zijn uitgerust.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Davy » wo 16 dec 2020, 18:11

Zijn die lampen op de R1 niet geplaatst tijdens die grote renovatie ergens begin jaren 2000? Kan me nog herinneren dat er voorheen triestigaards met GSO stonden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » wo 16 dec 2020, 19:37

Voor de vernieuwing van de R1 stonden daar inderdaad triestigaards met GSO's. Dat wil dus zeggen dat de verlichting daar - letterlijk zo oud is als de straat.

De voorbije tien jaar heeft me vrijwel alle lagedruk natrium uit het straatbeeld verwijderd. Ik ken genoeg wegen waar die ondertussen al opnieuw vervangen zijn door LED. Mijn ruimere streek heeft altijd al gefungeerd als testregio voor LED. Men is hier ongeveer 8 jaar geleden begonnen met op het OWN alles te vervangen door de vroegere versies van het "wafelijzer". Daar zijn er ondertussen al op hun beurt van vervangen met nieuwe exemplaren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Vinny » wo 16 dec 2020, 20:43

Santaarnpaal schreef: ma 14 dec 2020, 10:13 ^^ Past wel bij Wallonië ;)
In Nederland wordt ook wel eens een nieuwe lamp aan een oude armatuur gehangen. Het is vaak wel erg lelijk. Maar een stuk goedkoper dan alle lantaarnpalen in een straat vervangen. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » wo 16 dec 2020, 23:33

Wimpie25 schreef: wo 16 dec 2020, 19:37 Voor de vernieuwing van de R1 stonden daar inderdaad triestigaards met GSO's. Dat wil dus zeggen dat de verlichting daar - letterlijk zo oud is als de straat
Integendeel, dat wil zeggen dat de verlichting maar iets van een 15 jaar oud is (de grote renovatie gebeurde in 2004). Allesbehalve afgeschreven. Zeker vergelijken met sommige andere lampen die langs de snelwegen staan. Het is logischer dat men chronologisch werkt ipv koste wat het kost alles zo snel mogelijk te vervangen.

Op het viaduct van Merksem zijn er armaturen maar iets van een 5 jaar oud: https://www.google.be/maps/@51.2344981, ... 8192?hl=nl
Wimpie25 schreef: wo 16 dec 2020, 19:37 Men is hier ongeveer 8 jaar geleden begonnen met op het OWN alles te vervangen door de vroegere versies van het "wafelijzer". Daar zijn er ondertussen al op hun beurt van vervangen met nieuwe exemplaren.
Klinkt bijzonder duurzaam. Ik ben eens benieuwd hoe lang de ledlampen mee zullen gaan die nu opgehangen worden, ik denk dat dat enorm overschat wordt.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » do 17 dec 2020, 21:49

Mundial schreef: ma 14 dec 2020, 11:17 Deze is wel heel opvallend maar ook in Vlaanderen heb ik al van die constructies gezien waarbij een LED-lamp gewoon op de betonnen paal wordt geplaatst.
Zoals deze hier in Ruisbroek-Sauvegarde.

Deze constructies zie je véél op gemeentewegen, maar hierbij hebben ze wel een nieuw armatuur geplaatst en dat geeft wel meer op. Je kan moeilijk verwachten dat ze al die betonpalen gaan vernieuwen als ze nog goed zijn, welke gemeente kan dat allemaal betalen?
****

Mikhail
expressweg
Berichten: 3266
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Mikhail » do 17 dec 2020, 21:54

Wimpie25 schreef: wo 16 dec 2020, 19:37 Voor de vernieuwing van de R1 stonden daar inderdaad triestigaards met GSO's. Dat wil dus zeggen dat de verlichting daar - letterlijk zo oud is als de straat.

De voorbije tien jaar heeft me vrijwel alle lagedruk natrium uit het straatbeeld verwijderd. Ik ken genoeg wegen waar die ondertussen al opnieuw vervangen zijn door LED. Mijn ruimere streek heeft altijd al gefungeerd als testregio voor LED. Men is hier ongeveer 8 jaar geleden begonnen met op het OWN alles te vervangen door de vroegere versies van het "wafelijzer". Daar zijn er ondertussen al op hun beurt van vervangen met nieuwe exemplaren.
Versta ik het nu goed en zijn ze nu LED armaturen dus na 8 jaar al opnieuw aan het vernieuwen?
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » do 17 dec 2020, 23:39

Het betreft een gedeelte van een testopstelling met een type LED-lamp dat het nooit gehaald heeft op grote schaal. Er zat ook een vorm van dimmer in die achteraf gezien teveel mankementen begon te krijgen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » vr 18 dec 2020, 0:36

Is er bij die led-armaturen trouwens nog een onderscheid tussen lamp en armatuur? Moet bij een defect meteen de hele armatuur vervangen worden?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » vr 18 dec 2020, 14:41

Das direct heel het armatuur, een flinke besparing op de behuizing dus.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » vr 18 dec 2020, 16:29

^^Hoe kan je dat nu als een besparing bezien als de hele behuizing nodeloos vervangen moet worden als er iets mis is met de ledlamp zelf? Het zou dus beter zijn als ze wel nog gescheiden worden en de (led)lamp in de behuizing geschroefd wordt zoals dat traditioneel gebeurt.

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Cartman » vr 18 dec 2020, 16:47

Alfa schreef: wo 16 dec 2020, 23:33 Integendeel, dat wil zeggen dat de verlichting maar iets van een 15 jaar oud is (de grote renovatie gebeurde in 2004). Allesbehalve afgeschreven. Zeker vergelijken met sommige andere lampen die langs de snelwegen staan. Het is logischer dat men chronologisch werkt ipv koste wat het kost alles zo snel mogelijk te vervangen.
Voor zover ik me herinner zijn armaturen op de middenberm daar eerder geplaatst. De verlichting in de zijbermen (waarmee de in- en uitritten verlicht worden) staat er minder lang, daar zitten ook hogedruk natrium lampen in.
Alfa schreef: wo 16 dec 2020, 23:33 Op het viaduct van Merksem zijn er armaturen maar iets van een 5 jaar oud: https://www.google.be/maps/@51.2344981, ... 8192?hl=nl
Klopt, daar zijn toen ook de palen en armaturen in de middenberm verwijderd. Binnen een paar jaar gaat dat hele viaduct tegen de grond en zijn ook die palen verleden tijd.
Wimpie25 schreef: wo 16 dec 2020, 19:37 Klinkt bijzonder duurzaam. Ik ben eens benieuwd hoe lang de ledlampen mee zullen gaan die nu opgehangen worden, ik denk dat dat enorm overschat wordt.
De meeste van die eerste modellen waren nog testexemplaren. Intussen zijn zowel de electronica als de lampen zelf verbeterd.
Op sommige plaatsen zijn er al redelijk wat LED armaturen die niet meer branden, maar ik heb begrepen dat het meestal een defect is aan de voorschakelapparatuur en niet zozeer aan de armaturen zelf.
Laatst gewijzigd door Cartman op vr 18 dec 2020, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Cartman
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 7:39

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Cartman » vr 18 dec 2020, 16:48

Maar ik zit nog met de vraag: heb ik het goed begrepen dat die armaturen sowieso vervangen moeten worden aangezien de lagedruk natrium lampen niet meer geproduceerd worden?

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Davy » zo 27 dec 2020, 16:21

In Blankenberge langs de N34 staan nog steeds deze betonnen masten. Vrees er wel beetje voor dat ze geen lang leven meer hebben, men is daar flink aan het vervangen door LED...Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wouter N14 » zo 27 dec 2020, 16:30

^^ Mijn hemel, hoe oud zijn dingen? 60 jaar?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Km357 » zo 27 dec 2020, 16:33

Zoiets ja, herinneringen van een andere tijd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Wimpie25 » zo 27 dec 2020, 17:30

Wouter N14 schreef: zo 27 dec 2020, 16:30 ^^ Mijn hemel, hoe oud zijn dingen? 60 jaar?
Minstens want het zijn ook de typische armaturen die in Belgisch Congo overal werden neergepoot.

Santaarnpaal
verkeersader
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:51
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Santaarnpaal » zo 27 dec 2020, 18:01

In één woord: Prachtig.

Dit soort dingen zouden eigenlijk op de monumentenlijst moeten komen.
Even niks

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Alfa » zo 27 dec 2020, 18:07

In Gent staan er in de buurt van het Sint-Pietersstation ook enkele oude betonpalen die goed lijken op die exemplaren in Blankenberge: https://www.google.com/maps/@51.0366842 ... 312!8i6656. Daar werden een tiental jaren geleden de oude armaturen verwijderd en vervangen door nieuwe (je kan het nog zien door terug te gaan in streetview). Hopelijk zal dat ook lukken met de ledverlichting. Betonnen palen kunnen immers nog enkele jaren mee (als er geen betonrot is tenminste).

Eens met de commentaar dat straatmeubilair zoals oude straatverlichting monumentwaardig is. Minstens het ontwerp, evengoed zou men defecte palen kunnen vervangen door nieuwe met hetzelfde ontwerp. In Den Haag heeft men dat gedaan met de Berlage-masten. Zoiets geeft een straat karakter.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Wegverlichting in België

Bericht door Davy » ma 28 dec 2020, 10:28

Wat ik in België altijd een opvallend iets heb gevonden bij verlichting langs hoofdwegen is dat deze vaak veranderde op de komgrens, wat je het meeste zag is dat er triestigaards met GSO's stonden bubeko en bij de komgrens veranderde dit dan naar Schrèder DM.

Plaats reactie