Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » ma 21 dec 2020, 11:29

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rogier » ma 21 dec 2020, 13:07

jelger schreef: ma 21 dec 2020, 9:24 Je hoeft het ook niet te stimuleren.

Andres waren we wel gaan kuchen naar elkaar om het extreem te stellen. Maar dit is precies een deja vu van een jaar geleden natuurlijk: weigeren reisbewegingen te addresseren.

Als blijkt dat deze variant al massaal hier verspreid heeft het inderdaad geen enkele zin. Tot we dat weten...zou ik het zekere voor het onzekere nemen.
Zelfs al is het niet weidverspreid, zal het amper een verschil maken. Bij een influenza pandemie, vertraagd het sluiten van grenzen de boel hooguit met een paar weken, terwijl de schadelijke gevolgen extreem zijn. Het is geen effectieve maatregel om het verloop van de pandemie te sturen. Natuurlijk gaan we binnenkort starten met vaccineren. Echter vanaf februari/ maart gaat het goed opgang komen. Dan duurt het 4 weken voordat het vaccin goed gaat werken en tegen die tijd gaat het seizoenseffect optreden.

Het sluiten van grenzen is niets anders dan een symbool maatregel, maar ja die ezels moeten keer op keer hun hoofd op dezelfde kapot stoten. Nu is het 1 grote chaos aan de grenzen en dreigen er ook allerlei bevoorrading in de knel te komen. Daarom is het sluiten van de grenzen ook een domme beslissing.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... nsmiddelen

Zie hier het probleem waarom dit soort maatregelen gewoon dom zijn. Je krijgt extreme problemen met de bevoorrading en op termijn kan dit zelfs de voedselvoorziening van het UK in gevaar brengen. Ik ben zo verbijsterd hierover, omdat nog geen 9 maanden geleden een soortgelijke beslissing werd genomen door Centraal Europese landen, waardoor er wachtrijen van dagen aan de grenzen ontstonden. Na 1, hooguit 2 dagen besloot men maar om de grenzen gedeeltelijk weer open te stellen, zodat in elk geval de bevoorrading door kon gaan. Echter hierdoor is de kans ook redelijk aanwezig dat het virus gewoon meereist.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » ma 21 dec 2020, 14:38

Peter schreef: ma 21 dec 2020, 10:59Nederland zal met een harde Brexit ook harde klappen krijgen overigens. Er gaan heel veel goederen via Rotterdam naar Engelse havens bijvoorbeeld.
En dat zal ook met een harde Brexit zo blijven. Het Verenigd Koninkrijk heeft simpelweg niet de havencapaciteit om grote hoeveelheden containergoederen te ontvangen. Ze zijn afhankelijk van Europese havens, vooral Rotterdam en Antwerpen.

Kortom, dat zal ook na de Brexit wel blijven, alleen dan met meer papierwerk omdat de goederen dan in de EU aankomen en in transit moeten worden doorgevoerd naar het Verenigd Koninkrijk.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Willem » ma 21 dec 2020, 14:50

De vraag is of de nieuwe versie van het virus schadelijker is. Vaak gaat een toegenomen besmettelijkheid samen met een wat milder ziektebeeld. In dat geval is er eigenlijk niet zoveel aan de hand.

Als deze mutant al in september is ontstaan zal het met de schadelijkheid relatief gezien meevallen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rogier » ma 21 dec 2020, 21:44

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... stmas.html

Nu blijkt dat de Engelse regering en SAGE de paniek veroorzaakt heeft. Titel van het artikel is redelijk misleidend, want de adviesgroep waarin professor Neil Ferguson in zit gaf aan om waakzaam te blijven, maar niet om in paniek te raken. De heren politici moeten de volgende keer eerst eens tot 10 tellen en dan pas ondoordachte dingen gaan doen. Nu lijkt het erop dat het meevalt en dat je geloofwaardig en het draagvlak voor maatregelen keihard ondermijnen.

Beerta1992
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 16:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Beerta1992 » wo 23 dec 2020, 2:14

Vanmiddag getankt en boodschappen gedaan in Duitsland. Geen controle heen en terugweg... Het is voor mij het dichtste bij om te tanken en boodschappen te doen, omdat ik vlakbij de grens woon. Nieuwe regel is nu dat je al een mondkapje op moet doen zodra je de auto uitstapt. Wordt ook wel duidelijk aangeven op het parkeerterrein. Maar mocht je er heengaan ben je in ieder geval op de hoogte ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » wo 23 dec 2020, 8:09

Apart, zeker voor parkeerterreinen die niet bij een specifieke supermarkt horen. Voor parkeergarages (semi-binnen) kan ik de logica wel indenken, maar die zijn zelden openbare weg. Boodschappen in Bunde ? Bad- nieuwschans-oost ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Robbert297 » wo 23 dec 2020, 12:02

^^ Ik gok EmsPark Leer. ;)
Слава Україні

Beerta1992
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 21 feb 2018, 16:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Beerta1992 » wo 23 dec 2020, 12:59

Bunde ja ;) naar Leer is natuurlijk geen grensverkeer meer :lol: ik vond het ook best wel apart om te lezen... Maar vooral Duitsers houden zich hier goed aan.. en toch weer die paar Nederlanders die het niet doen :yes: heb er trouwens nog geen handhaving op gezien.. maar dat zie je ook niet na 1 dag te zijn geweest.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Durashift » wo 23 dec 2020, 22:20

NOS Corona Liveblog schreef:(..)Vanaf 29 december moet iedereen die naar Nederland vliegt verplicht een negatieve coronatest presenteren. Dat geldt ook voor Nederlanders, meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De maatregel geldt sinds vandaag ook al voor het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika. Het kabinet breidt dat uit voor alle vluchten richting Nederland. Het gaat officieel om landen waar minimaal code oranje geldt vanwege de coronacrisis, maar dat gaat effectief om heel de wereld.(..)
https://nos.nl/liveblog/2361743-de-jong ... sluit.html

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » wo 23 dec 2020, 22:36

^^ hebben ze toch sneller voor elkaar dan de bedoeling was.
Zouden ze ook zo snel reageren in het aanpassen van de reisadviezen? Of blijft vanaf nu de hele wereld tot het einde der tijden oranje?
Ook weinig vertrouwen straalt dit uit: er is een vaccin, maar dat zal wel niet werken dus meer maatregelen. We testen iedereen die aan komt vliegen, maar we vertrouwen de test niet, dus je moet nog steeds in quarantaine.
Waren er nog mensen die verwachten dat er in januari iets afgeschaald gaat worden? Of dat de einddatum voor mondkapjes eerder dan 31-12-2021 wordt?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » wo 23 dec 2020, 23:16

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » wo 23 dec 2020, 23:26

Wat mij opvalt aan deze maatregelen is dat ze telkens 's avonds laat gepresenteerd worden en in 2 van de 3 gevallen direct ingingen.

Zondag 20 december, 22:32 uur, Britse passagiersferries mogen per direct niet meer in Nederland afmeren.
Dinsdag 22 december, 23:37 uur, Verplichte negatieve testverklaring voor reizigers uit het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika per 23 december 0.01 uur. 24 minuten van te voren wordt zo'n maatregel dus aangekondigd.
Woensdag 23 december, 20:37 uur, Negatieve testverklaring verplicht voor alle internationale vliegreizen naar Nederland per 29 december 0.01 uur. Deze heeft dan nog een paar dagen aanlooptijd.

Komt toch allemaal over als paniekreacties.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » wo 23 dec 2020, 23:44

Azijn denken wil ik het niet noemen.
Het is meer praten uit onkunde.

Dat er ontkenners zijn, of mensen zijn die het niet zo serieus nemen, kan ik nog wel begrijpen.
En dat bedoel ik met heelveel dingen in het algemeen.

Maar als in heel de wereld nou ongeveer hetzelfde gebeurd, en overal zo'n beetje de zelfde regels/toepassingen worden gedaan.
Zou je dat als ontkenner, of als niet serieus nemer, niet aan het denken moeten zetten?

Ik maak het grapje wel eens, dat ik me nergens aan hoef tehouden, want ik heb een eigen verklaring bij me dat ik niet besmettelijk ben. 8-)

De Engelse kregen een hele simpele vraag. Stay or leave?
De uitslag was ''onduidelijk'' Maar leave had gewonnen.
Alleen blijkt leaving niet zo makkelijk als het de vraagstellers is gevraagd.

Ik hoorde van de week op de radio een uitspraak. Men is nu bezig met leven en overleven.
Dat bracht me op een idee. Ik ga een museum beginnen.
Het Covidmuseum.
Dan kan de jeugd daar later wat van leren, over hoe slecht we het wel niet hadden, en dat we het nooit mogen vergeten. :yes:

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Durashift » wo 23 dec 2020, 23:49

Chris schreef: wo 23 dec 2020, 23:26 Wat mij opvalt aan deze maatregelen is dat ze telkens 's avonds laat gepresenteerd worden en in 2 van de 3 gevallen direct ingingen.

(..)

Komt toch allemaal over als paniekreacties.
De eerste maatregel zaterdagnacht kwam wel op mij over. Ik denk dat in de tussentijd er toch wel scenario's zijn uitgewerkt?
Zoals men ook voor de reizigers per trein/bus nog wat aan het verzinnen zijn..

Keuze van publicatietijdstip kan wellicht te maken hebben met deadline van de krantenredacties?

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » wo 23 dec 2020, 23:52

Chris schreef: wo 23 dec 2020, 23:26Komt toch allemaal over als paniekreacties.
Misschien omdat er geen draaiboek is?
Alhoewel, er is nu een semidraaiboekje.

We zagen ooit de eerste berichten uit China......
En in no time, heel de wereld zat vol Corona.
Door laksheid? Het zal wel loslopen?

Nu dan een nieuwe variant. Tot 70% meer besmettelijk.
Ja er was paniek. Maar die duurde niet langer als 48uur........
Mensen 'mogen' weer 'reizen'.

Economie, wint het nog steeds van gezondheid.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door T-hijs » wo 23 dec 2020, 23:55

De praktijk schreef: wo 23 dec 2020, 23:44
(...)
Dat bracht me op een idee. Ik ga een museum beginnen.
Het Covidmuseum.
Dan kan de jeugd daar later wat van leren, over hoe slecht we het wel niet hadden, en dat we het nooit mogen vergeten. :yes:
^^
Newsflash
Je bent te laat met je museum. In o.a. het historisch museum in Den Haag zijn ze al een tentoonstelling begonnen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » do 24 dec 2020, 0:02

T-hijs schreef: wo 23 dec 2020, 23:55
De praktijk schreef: wo 23 dec 2020, 23:44
(...)
Dat bracht me op een idee. Ik ga een museum beginnen.
Het Covidmuseum.
Dan kan de jeugd daar later wat van leren, over hoe slecht we het wel niet hadden, en dat we het nooit mogen vergeten. :yes:
^^
Newsflash
Je bent te laat met je museum. In o.a. het historisch museum in Den Haag zijn ze al een tentoonstelling begonnen.
Ik gun ze de cashkraker. (Had ik mijn idee maar niet op FB moeten zetten.) :facepalm:

Ik had mijn opening meer geplant voor 2024-2025 als de coronamaatregelen een beetje werden afgezwakt. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 24 dec 2020, 0:04

Durashift schreef: wo 23 dec 2020, 22:20
NOS Corona Liveblog schreef:(..)Vanaf 29 december moet iedereen die naar Nederland vliegt verplicht een negatieve coronatest presenteren. Dat geldt ook voor Nederlanders, meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

De maatregel geldt sinds vandaag ook al voor het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika. Het kabinet breidt dat uit voor alle vluchten richting Nederland. Het gaat officieel om landen waar minimaal code oranje geldt vanwege de coronacrisis, maar dat gaat effectief om heel de wereld.(..)
https://nos.nl/liveblog/2361743-de-jong ... sluit.html
Het gaat formeel om hoog risicogebieden. Sommigen stellen dat dat voor alle gebieden geldt waar code oranje geldt, maar volgens mij geldt het niet voor de gebieden waar het aantal besmettingen laag is en er dus ook geen thuisquarantaineadvies is bij aankomst in Nederland. Landen waarvoor in het reisadvies iets staat als "Er is geen verhoogd risico op toename van coronabesmettingen vanuit dit land voor Nederland." Denk aan bv. China, Zuid-Korea en Singapore, maar ook andere landen die op de veilige lijst van de EU staan. Dat zullen er niet meer zoveel zijn, en het zal vermoedelijk ook alleen voor rechtstreekse vluchten gelden. Australië en Nieuw-Zeeland staan bijvoorbeeld ook op die lijst, maar vanuit die landen kom je niet rechtstreeks in Nederland.
Chris schreef: wo 23 dec 2020, 23:26 Wat mij opvalt aan deze maatregelen is dat ze telkens 's avonds laat gepresenteerd worden en in 2 van de 3 gevallen direct ingingen.

Zondag 20 december, 22:32 uur, Britse passagiersferries mogen per direct niet meer in Nederland afmeren.
Dinsdag 22 december, 23:37 uur, Verplichte negatieve testverklaring voor reizigers uit het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika per 23 december 0.01 uur. 24 minuten van te voren wordt zo'n maatregel dus aangekondigd.
Woensdag 23 december, 20:37 uur, Negatieve testverklaring verplicht voor alle internationale vliegreizen naar Nederland per 29 december 0.01 uur. Deze heeft dan nog een paar dagen aanlooptijd.

Komt toch allemaal over als paniekreacties.
Inderdaad. Het opmerkelijke is ook nog dat er nu restricties gelden voor Nederlandse staatsburgers die willen terugreizen naar Nederland. Je hebt van die mensen die wekenlang nog positieve PCR-testen afleveren (voorbeeld). Dan zit je mooi ergens vast in het buitenland terwijl je vermoedelijk al lang niet meer besmettelijk bent. Maar je mag niet terug naar je eigen land. Dat risico is er nu ook voor Nederlanders in het buitenland.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » do 24 dec 2020, 0:33

Coen Tunnel schreef: do 24 dec 2020, 0:04
Het gaat formeel om hoog risicogebieden. Sommigen stellen dat dat voor alle gebieden geldt waar code oranje geldt, maar volgens mij geldt het niet voor de gebieden waar het aantal besmettingen laag is en er dus ook geen thuisquarantaineadvies is bij aankomst in Nederland. Landen waarvoor in het reisadvies iets staat als "Er is geen verhoogd risico op toename van coronabesmettingen vanuit dit land voor Nederland." Denk aan bv. China, Zuid-Korea en Singapore, maar ook andere landen die op de veilige lijst van de EU staan. Dat zullen er niet meer zoveel zijn, en het zal vermoedelijk ook alleen voor rechtstreekse vluchten gelden. Australië en Nieuw-Zeeland staan bijvoorbeeld ook op die lijst, maar vanuit die landen kom je niet rechtstreeks in Nederland.[/quote]
Finland, om je een voorbeeld tegeven, staat al maanden op Oranje.
Omdat Finland de grenzen gesloten heeft.
In Finland zelf is ook niet veel aan de hand, buiten Helsinki.

Noorwegen was ook een tijd Oranje, ook omdat men de grenzen gesloten had.
Ze hadden die echter even opengedaan.....
Nu zijn ze dan weer dicht, en buiten Oslo en Bergen, heeft men het vrij aardig onder controle.

Zweden, het land van vrijheid, blijheid, bleef maar Geel.
Nou in Zweden zijn ze ook ''wakker'' geworden.

Een gedachten kan zijn. De Nederlandse regering zet landen op Oranje.
Maar heb je ook wel eens gedacht aan landen die denken, Nederlanders zijn niet welkom?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » do 24 dec 2020, 7:40

Coen Tunnel schreef: do 24 dec 2020, 0:04 Het gaat formeel om hoog risicogebieden.
En daar is dus geen goede definitie van. Want oranje zegt inderdaad niets over het aantal besmettingen, maar over de wens van de regering om Nederlanders binnen de grenzen te houden.
Coen Tunnel schreef: do 24 dec 2020, 0:04 Inderdaad. Het opmerkelijke is ook nog dat er nu restricties gelden voor Nederlandse staatsburgers die willen terugreizen naar Nederland.
Nog niet zo lang geleden werd dit echt onmogelijk geacht.

Nu zijn het vliegreizen maar er wordt ook al gekeken naar bus- en treinpassagiers. En dan wordt de volgende stap autopassagiers?

Ik zie ineens veel grensoverschrijend fietsverkeer de komende tijd opdoemen :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rogier » do 24 dec 2020, 8:59

Men is in Den Haag compleet gek geworden. In Italie mochten 3 studenten niet uit isolatie, omdat de PCR bijna 3!! maanden positieve resultaten bleef geven. Dat men ondertussen al 2,5 - 3 maanden klachten vrij was, was voor de domme Italianen geen reden om deze groep te laten gaan. Waarom geen celkweken toepassen. Dan had men ook wel gezien dat men met dode virus fragmenten te maken had.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 729
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door ronny forgeron » do 24 dec 2020, 15:23

Tijdje terug kreeg ik van Buza een mail dat China hoewel oranje reisadvies een veilig gebied was, en ik niet in quarantaine zou hoeven bij terugkeer naar NL, zojuist ontving ik de mail dat de covid19 negatief test voor reizigers uit de hele wereld geldt, daar hoort China dan ook bij denk ik. Naast de test dien je ook een verklaring te ondertekenen omtrent je gezondheid, die je moet downloaden van hun site. Helaas ,
dat document is nergens te vinden. Voor mij niet actueel, plan is in juni naar NL te gaan, maar voor anderen weer lastig

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Durashift » do 24 dec 2020, 22:27

Palance schreef: do 24 dec 2020, 7:40 (..)

Nu zijn het vliegreizen maar er wordt ook al gekeken naar bus- en treinpassagiers. (..)
Yup, die zijn ook de sjaak vanaf 29 december.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... op-schepen
(..) Wie met de trein, de bus of een schip vanuit het buitenland naar Nederland reist, moet vanaf 29 december ook een negatieve testverklaring kunnen laten zien. Aanbieders van internationaal openbaar personenvervoer per trein of bus naar Nederland zullen met ingang van 29 december 2020, 00.01 uur deze eis stellen aan hun reizigers. Dat heeft het kabinet vandaag besloten. De negatieve testuitslag dient maximaal 72 uur voor aankomst in Nederland te zijn afgenomen. Deze test komt bovenop de richtlijn voor alle reizigers om na aankomst 10 dagen in thuisquarantaine te gaan; niet in plaats van. (..)
Palance schreef: do 24 dec 2020, 7:40 (..)
En dan wordt de volgende stap autopassagiers?
Die wordt vast bewaard voor a.s. januari.. :dyn_hyp:


Palance schreef: do 24 dec 2020, 7:40 (..)
Ik zie ineens veel grensoverschrijdend fietsverkeer de komende tijd opdoemen :)
Mwah, dat is nou ook weer niet nodig. Je mag met de regionale bus of trein zonder test de grens over.
Na artikel 6.7 van de Tijdelijke regeling maatregelen covid19 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 6.7a Negatieve testuitslag internationaal openbaar vervoer.

1.De aanbieder van openbaar vervoer draagt er zorg voor dat alleen vervoer wordt aangeboden,toegang daartoe wordt verschaft en gebruik daarvan wordt toegestaan, indien een persoon, komend vanuit het buitenland een op hem betrekking hebbende negatieve testuitslag kan tonen aan de vervoerder.

2.Een negatieve testuitslag bevat:
a.gegevens waardoor valt te herleiden wie de persoon is die is getest;
b.de uitslag van een PCR-test;
c.de in het Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans vermelde conclusie dat de geteste persoon op dat moment niet is besmet met het virus SARS-CoV-2;
d.gegevens waaruit blijkt dat die test maximaal 72 uur oud is op het moment van aankomst in Nederland;
e.een logo of kenmerk van een instituut of arts.

3.Het eerste lid is niet van toepassing op:
a.reizigers met opstap en eindbestemming binnen Nederland;
b.reizigers in een trein anders dan een intercity;
c.reizigers in een bus die regionaal openbaar vervoer verricht;

d.personen tot en met 12jaar;
e.reizigers uit landen die niet zijn aangemerkt als hoog risico gebied;
f.grenswerkers, grensstudenten en grensscholieren;
g.houders van een door het Ministerie van Buitenlandse Zaken verstrekte diplomatieke identiteitskaart;
h.houders van diplomatieke paspoorten;
i.staatshoofden en leden van een buitenlandse regering
j.personen werkzaam in het transport van goederen en ander transportpersoneel,voor zover noodzakelijk. (..)
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ar-vervoer

(PDF)

Kortom, reizen per regionale, grensoverschrijdende bus of trein mag dus gewoon zonder een actuele covid test.

Dat wordt gewoon overstappen van een IC(E) naar een RE trein. ;)

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » do 24 dec 2020, 22:34

^^ En wat zijn dan “hoog risico gebieden”? Oorden met nóg meer positieve tests dan NL? Volgens onze staatsomroep zijn die er niet? Of eigenlijk alle landen ter wereld? Zoals bijvoorbeeld Nieuw-Zeeland waar hoegenaamd geen positieve tests zijn? Maar wel oranje. Heerlijke symboolpolitiek, stelt het onderbuikgevoel weer gerust. Geldt een Nederlandse COVID test eigenlijk ook? Dus ik laat me testen voordat ik s ochtends op het vliegtuig naar Duitsland stap, doe van alles en ik kom aan het einde van de dag weer terug? De test is dan nog geen 72 uur oud, dus het testresultaat is natuurlijk nog super relevant.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 24 dec 2020, 22:41

^^ De EU heeft een lijst met veilige landen. Die zullen hoe dan ook wel uitgesloten zijn. China, Zuid-Korea en Singapore zijn een paar van de landen op die lijst met rechtstreekse vluchten naar Nederland, en geen hoog risico-gebieden.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Jeff » vr 25 dec 2020, 1:34

Op die manier wordt het boemeltje Arnhem - Düsseldorf wel interessant :p

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door MaartenE » vr 25 dec 2020, 7:20

Ah, dus dan met de L trein van Antwerpen naar Roosendaal...
Ook goed, al krijg je dan wel dat meer mensen een lokale trein gaan pakken dan de IC Brussel, waardoor er meer mensen langer in een langzamere trein gaan zitten.
Iets zegt mij dat die logica niet klopt.


Edit: Trouwens, je moet nu steeds vaker voor je gaat reizen een negatieve test kunnen overleggen.
Hoeveel procent zal dat zijn van het totale aantal tests dat nu in Nederland wordt uitgevoerd? Want op deze manier zegt het aantal uitgevoerde tests dus steeds minder over het aantal mensen dat klachten heeft.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » vr 25 dec 2020, 8:22

Internationale reizigers per boot vallen er wel onder. Staat er al een teststraat in Eijsden voor de internationale ferry uit Lanaye? :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Basjuh1981 » vr 25 dec 2020, 15:12

MaartenE schreef: vr 25 dec 2020, 7:20 Iets zegt mij dat die logica niet klopt.
Logica en coronamaatregelen gaan niet samen ;)

Plaats reactie