Ongeveer wat Pino zegt.
Knooppunten als De Punt, Stelleplas, Bodegraven, Ommedijk e.a. kunnen wat mij betreft gewoon afritten zijn.
Moderator: Moderatoren
Ongeveer wat Pino zegt.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met conflictvrij, maar ik tel toch echt 3 kruisingen met vri op de relatie Leiden-Utrecht. En die snelwegkarakteristieken, die zie ik eerlijk gezegd ook niet echt.Vinny schreef: ↑wo 23 dec 2020, 13:16Ik denk dat het probleem meer zit in de rol die knooppunten spelen binnen de NBA bewegwijzering dan de status knooppunt op zich. Bodegraven is wat mij betreft wel een goed voorbeeld. De N 11 heeft zo'n beetje over zijn gehele lengte snelwegkarakteristieken en de verbinding is op de belangrijkste relatie Leiden <-> Utrecht conflictvrij. Het is een aansluiting die aan zowat alle criteria voldoet om knooppunt genoemd te worden.
Ik vind dat een beetje een gratuit statement. Bewegwijzering moet gewoon duidelijk en consistent zijn en in de tweede plaats kun je nog eens kijken welke aansluitingen wel of geen knooppuntstatus moeten krijgen. Daarnaast zijn er ook wel voorbeelden van aansluitingen die hun knooppuntstatus zijn kwijtgeraakt zoals Europaplein, Maastricht. Ik geloof dus sowieso niet dat 'versimpeling' van de wegwijzers geleid heeft tot meer knooppunten.
Ik snap niet wat er gratuit aan is. Je kunt prima duidelijke en consistente bewegwijzering hebben zonder onderscheid afrit-knooppunt. Vele andere landen hebben het, wij hadden het vóór NBA. En dan kun je vanaf dat startpunt kijken naar dingen als het aanduidingenbeleid, inclusief de vraag wanneer je mogelijk portaalbewegwijzering verplicht zou moeten stellen en wanneer een extra voorwegwijzer op zijn plaats zou zijn.
Betere foto van het nieuwe bord:
Nee. Maar er staan nu al twee wegnummers, en dat E-nummer voegt hier niets toe. Alleen buitenlanders vanaf de haven van Hoek van Holland zullen de E-nummers volgen. Wie van de boot af gaat en naar Rotterdam wil, volgt de E25 en niet de E30. Dus had RWS er geen probleem mee dat vanuit het zuiden bij nadering van het knooppunt de E-verwijzing achterwege is gebleven.
Ik ben het eens dat bewegwijzering ook zonder onderscheid afrit/knooppunt duidelijk moet zijn. Maar mijn stelling is dat het opwaarderen van knooppunt Bodegraven en knooppunt De Punt echt werkelijk niets te maken hebben met de bewegwijzering, maar eerder met de meer consquente toepassing van de richtlijn dat een kruising tussen twee stroomwegen waarbij de de hoofdrichtingen elkaar ongelijkvloers kruisen in aanmerking komen voor een knooppuntstatus. Maar goed, ik snap daar de twijfel nog wel een beetje bij: Knooppunt Stellenplas is een volwaardig trompetknooppunt. Ik begrijp niet hoe je die níet als knooppunt kunt zien.Pino schreef: ↑wo 23 dec 2020, 18:41Ik snap niet wat er gratuit aan is. Je kunt prima duidelijke en consistente bewegwijzering hebben zonder onderscheid afrit-knooppunt. Vele andere landen hebben het, wij hadden het vóór NBA. En dan kun je vanaf dat startpunt kijken naar dingen als het aanduidingenbeleid, inclusief de vraag wanneer je mogelijk portaalbewegwijzering verplicht zou moeten stellen en wanneer een extra voorwegwijzer op zijn plaats zou zijn.
Is het nieuwe bord in Dd i.p.v. Ee ? Of lijkt dat zo ?
Het is een soort wet van de remmende voorsprong, denk ik. Toen het snelwegennet nog kleiner was, konden die paar volledig ongelijkvloerse aansluitingen met belangrijkere N-wegen er ook nog wel bij. Nu hebben we én veel meer knooppunten tussen snelwegen als gevolg van de verdere uitbouw van het snelwegennet én meer hoogwaardige N-wegen die ons A-wegennet aanvullen. Het is begrijpelijk dat daar wordt gezegd “gelijke monniken gelijke kappen”, zodat je alles knooppunt maakt.Coen Tunnel schreef: ↑do 24 dec 2020, 10:45We hebben echter al decennia knooppunten tussen een enkele A-weg en N-wegen. Denk aan Holsloot, Emmeloord, Ten Esschen, eerder ook Hoogeveen, Heerenveen, Europaplein.
En nu hebben we ook knooppunten als Assen, Zuidbroek, Stelleplas. Allemaal volledige knooppunten met 2x2 ongelijkvloerse autowegen. Mijns inziens zijn dat terecht knooppunten. Om de knooppuntstatus te beperken tot uitsluitend autowegen vind ik niet goed.
Knooppuntborden (dus dat de namen ook daadwerkelijk worden aangegeven) zijn pas een ding sinds ongeveer 1990.Pino schreef: ↑do 24 dec 2020, 14:35Het is een soort wet van de remmende voorsprong, denk ik. Toen het snelwegennet nog kleiner was, konden die paar volledig ongelijkvloerse aansluitingen met belangrijkere N-wegen er ook nog wel bij. Nu hebben we én veel meer knooppunten tussen snelwegen als gevolg van de verdere uitbouw van het snelwegennet én meer hoogwaardige N-wegen die ons A-wegennet aanvullen. Het is begrijpelijk dat daar wordt gezegd “gelijke monniken gelijke kappen”, zodat je alles knooppunt maakt.
Ik zie daar niet echt een probleem. We hadden eerder ook al incomplete knooppunten als Burgervee, Gouwe en Everdingen. Knooppunten als Klaverpolder, Lankhorst en De Baars zijn inmiddels gecompleteerd, Kunderberg is uitgebreid. Lindenholt, Bocholtz en beide Europapleinen (al heeft die in Groningen nooit knooppuntborden gehad) zijn hun knooppuntstatus inmiddels kwijt.Maar die doorlopende groei in het aantal knooppunten zet dus wel ergens anders druk. Namelijk op de vraag wat je doet met de geleiding en verkeersinformatie. Want voor de geleiding geldt dat lang niet ieder knooppunt gelijk groot belang in het wegennet heeft. Vaker dan voorheen hebben ze ook alleen belang in één richting. En voor verkeersinformatie zijn ze steeds minder goed te onthouden, nog los van het feit dat mensen door navigatiesystemen steeds minder geneigd zijn dat te willen doen.
Ik denk dat dat eerder een issue is. En knooppuntnamen zouden misschien wat prominenter en duidelijker mogen worden aangegeven, iets wat bv. Duitsland wel beter doet.Ik denk toch dat een beetje wegstappen van knooppuntnamen en een onderscheid knooppunt-gewone afrit in de bewegwijzering alleen maar zou helpen om weggebruikers beter aan de hand te kunnen nemen. Hoewel dan ook onvermijdelijk een paar eerder gemaakte bewegwijzeringskeuzes opnieuw tegen het licht zouden moeten: de keuze om bij gewone afritten de naam van de volgende afrit als enige rechtdoordoel te hebben voorop.
Dat incomplete boeit mij niet, althans niet voor deze discussie. Wat ik probeerde te zeggen is dat we een toenemend aantal knooppunten hebben die vanuit één of meerdere rijrichtingen maar nauwelijks belang hebben, en dat dat dan weer de vraag opwerpt wat dan rechtvaardigt dat ze anders bewegwijzerd worden in vergelijking met een belangrijke afrit. En ja, dat is een probleem dat zichzelf oplost wanneer het knooppunt een vertakkings-vorm heeft als Burgerveen, maar vaak ligt die onbelangrijke verbinding er nu eenmaal toch. Met het toenemen van het aantal knooppunten lijkt ook het aantal voorbeelden van die knooppunten wat toe te nemen, waar de knooppunten van de “generatie 1990” toch veel meer de bekende pleinen waren die hetzij vanuit alle richtingen belangrijk waren hetzij incompleet waren gehouden. En nogmaals, dat is voor het knooppuntbegrip helemaal goed. Ik zeg alleen dat je daar in de bewegwijzering iets mee moet, omdat een tweestromenbeleid “het is een knooppunt en dan doen we X óf het is een afrit en dan doen we Y” geen recht doet aan het hellende vlak dat is ontstaan.Coen Tunnel schreef: ↑do 24 dec 2020, 17:33We hadden eerder ook al incomplete knooppunten als Burgervee, Gouwe en Everdingen. Knooppunten als Klaverpolder, Lankhorst en De Baars zijn inmiddels gecompleteerd, Kunderberg is uitgebreid. Lindenholt, Bocholtz en beide Europapleinen (al heeft die in Groningen nooit knooppuntborden gehad) zijn hun knooppuntstatus inmiddels kwijt.
Wij wijken toch totaal niet af van Duitsland op dit gebied? Vermelding als rechtdoordoel / volgende aansluiting en vermelding op eerste aankondigingsbord. Alleen in Duitsland zie je meer portaalborden bij gewone afritten waarop een knooppuntnaam als rechtdoordoel staat.knooppuntnamen zouden misschien wat prominenter en duidelijker mogen worden aangegeven, iets wat bv. Duitsland wel beter doet.
Hier is het duidelijk dat je een knooppunt nadert:
Om het maar even met Duitse woorden te zeggen, omdat die dat onderscheid maken: na 2000 zijn er alleen maar "Dreiecke" bij gekomen en behalve Raasdorp geen nieuwe "Kreuze" meer. Alles wat nog is aangelegd bestond feitelijk al (zoals Zuidbroek, dat van een simpele afrit in knooppunt is omgebouwd) of was al langer gepland (Kethelplein).Pino schreef: ↑do 24 dec 2020, 20:01Met het toenemen van het aantal knooppunten lijkt ook het aantal voorbeelden van die knooppunten wat toe te nemen, waar de knooppunten van de “generatie 1990” toch veel meer de bekende pleinen waren die hetzij vanuit alle richtingen belangrijk waren hetzij incompleet waren gehouden. En nogmaals, dat is voor het knooppuntbegrip helemaal goed. Ik zeg alleen dat je daar in de bewegwijzering iets mee moet.
De Nederlandse richtlijn gaat uit van 1800 meter, de Duitse van 2000. Dat is verwaarloosbaar. Het verschil wordt gemaakt door het feit dat je in Nederland die 1800 meter veel minder vaak kunt halen dan dat men in Duitsland die 2000 haalt. Ook buiten de dichtbevolkte delen van het land trouwens.Coen Tunnel schreef: ↑do 24 dec 2020, 20:44In Nederland staat er als je geluk hebt een kleiner bord ergens rechts in de berm. Meestal op zo'n 1500 meter. In Duitsland meestal op 2000 meter (op deze specifieke plek kan het volgens mij niet eerder).
https://www.google.nl/maps/@52.3917868, ... authuser=0Coen Tunnel schreef: ↑do 24 dec 2020, 20:44Een duidelijk groot portaalbord om een knooppunt aan te kondigen kan mijns inziens helpen.