Maar goed, dat is een andere discussie.

Moderator: Moderatoren
Zelfs al is het niet weidverspreid, zal het amper een verschil maken. Bij een influenza pandemie, vertraagd het sluiten van grenzen de boel hooguit met een paar weken, terwijl de schadelijke gevolgen extreem zijn. Het is geen effectieve maatregel om het verloop van de pandemie te sturen. Natuurlijk gaan we binnenkort starten met vaccineren. Echter vanaf februari/ maart gaat het goed opgang komen. Dan duurt het 4 weken voordat het vaccin goed gaat werken en tegen die tijd gaat het seizoenseffect optreden.jelger schreef: ↑ma 21 dec 2020, 9:24Je hoeft het ook niet te stimuleren.
Andres waren we wel gaan kuchen naar elkaar om het extreem te stellen. Maar dit is precies een deja vu van een jaar geleden natuurlijk: weigeren reisbewegingen te addresseren.
Als blijkt dat deze variant al massaal hier verspreid heeft het inderdaad geen enkele zin. Tot we dat weten...zou ik het zekere voor het onzekere nemen.
En dat zal ook met een harde Brexit zo blijven. Het Verenigd Koninkrijk heeft simpelweg niet de havencapaciteit om grote hoeveelheden containergoederen te ontvangen. Ze zijn afhankelijk van Europese havens, vooral Rotterdam en Antwerpen.
https://nos.nl/liveblog/2361743-de-jong ... sluit.htmlNOS Corona Liveblog schreef:(..)Vanaf 29 december moet iedereen die naar Nederland vliegt verplicht een negatieve coronatest presenteren. Dat geldt ook voor Nederlanders, meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De maatregel geldt sinds vandaag ook al voor het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika. Het kabinet breidt dat uit voor alle vluchten richting Nederland. Het gaat officieel om landen waar minimaal code oranje geldt vanwege de coronacrisis, maar dat gaat effectief om heel de wereld.(..)
De eerste maatregel zaterdagnacht kwam wel op mij over. Ik denk dat in de tussentijd er toch wel scenario's zijn uitgewerkt?
Misschien omdat er geen draaiboek is?
De praktijk schreef: ↑wo 23 dec 2020, 23:44
(...)
Dat bracht me op een idee. Ik ga een museum beginnen.
Het Covidmuseum.
Dan kan de jeugd daar later wat van leren, over hoe slecht we het wel niet hadden, en dat we het nooit mogen vergeten.![]()
Ik gun ze de cashkraker. (Had ik mijn idee maar niet op FB moeten zetten.)T-hijs schreef: ↑wo 23 dec 2020, 23:55De praktijk schreef: ↑wo 23 dec 2020, 23:44
(...)
Dat bracht me op een idee. Ik ga een museum beginnen.
Het Covidmuseum.
Dan kan de jeugd daar later wat van leren, over hoe slecht we het wel niet hadden, en dat we het nooit mogen vergeten.![]()
Newsflash
Je bent te laat met je museum. In o.a. het historisch museum in Den Haag zijn ze al een tentoonstelling begonnen.
Het gaat formeel om hoog risicogebieden. Sommigen stellen dat dat voor alle gebieden geldt waar code oranje geldt, maar volgens mij geldt het niet voor de gebieden waar het aantal besmettingen laag is en er dus ook geen thuisquarantaineadvies is bij aankomst in Nederland. Landen waarvoor in het reisadvies iets staat als "Er is geen verhoogd risico op toename van coronabesmettingen vanuit dit land voor Nederland." Denk aan bv. China, Zuid-Korea en Singapore, maar ook andere landen die op de veilige lijst van de EU staan. Dat zullen er niet meer zoveel zijn, en het zal vermoedelijk ook alleen voor rechtstreekse vluchten gelden. Australië en Nieuw-Zeeland staan bijvoorbeeld ook op die lijst, maar vanuit die landen kom je niet rechtstreeks in Nederland.Durashift schreef: ↑wo 23 dec 2020, 22:20https://nos.nl/liveblog/2361743-de-jong ... sluit.htmlNOS Corona Liveblog schreef:(..)Vanaf 29 december moet iedereen die naar Nederland vliegt verplicht een negatieve coronatest presenteren. Dat geldt ook voor Nederlanders, meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De maatregel geldt sinds vandaag ook al voor het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika. Het kabinet breidt dat uit voor alle vluchten richting Nederland. Het gaat officieel om landen waar minimaal code oranje geldt vanwege de coronacrisis, maar dat gaat effectief om heel de wereld.(..)
Inderdaad. Het opmerkelijke is ook nog dat er nu restricties gelden voor Nederlandse staatsburgers die willen terugreizen naar Nederland. Je hebt van die mensen die wekenlang nog positieve PCR-testen afleveren (voorbeeld). Dan zit je mooi ergens vast in het buitenland terwijl je vermoedelijk al lang niet meer besmettelijk bent. Maar je mag niet terug naar je eigen land. Dat risico is er nu ook voor Nederlanders in het buitenland.Chris schreef: ↑wo 23 dec 2020, 23:26Wat mij opvalt aan deze maatregelen is dat ze telkens 's avonds laat gepresenteerd worden en in 2 van de 3 gevallen direct ingingen.
Zondag 20 december, 22:32 uur, Britse passagiersferries mogen per direct niet meer in Nederland afmeren.
Dinsdag 22 december, 23:37 uur, Verplichte negatieve testverklaring voor reizigers uit het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika per 23 december 0.01 uur. 24 minuten van te voren wordt zo'n maatregel dus aangekondigd.
Woensdag 23 december, 20:37 uur, Negatieve testverklaring verplicht voor alle internationale vliegreizen naar Nederland per 29 december 0.01 uur. Deze heeft dan nog een paar dagen aanlooptijd.
Komt toch allemaal over als paniekreacties.
Het gaat formeel om hoog risicogebieden. Sommigen stellen dat dat voor alle gebieden geldt waar code oranje geldt, maar volgens mij geldt het niet voor de gebieden waar het aantal besmettingen laag is en er dus ook geen thuisquarantaineadvies is bij aankomst in Nederland. Landen waarvoor in het reisadvies iets staat als "Er is geen verhoogd risico op toename van coronabesmettingen vanuit dit land voor Nederland." Denk aan bv. China, Zuid-Korea en Singapore, maar ook andere landen die op de veilige lijst van de EU staan. Dat zullen er niet meer zoveel zijn, en het zal vermoedelijk ook alleen voor rechtstreekse vluchten gelden. Australië en Nieuw-Zeeland staan bijvoorbeeld ook op die lijst, maar vanuit die landen kom je niet rechtstreeks in Nederland.[/quote]
En daar is dus geen goede definitie van. Want oranje zegt inderdaad niets over het aantal besmettingen, maar over de wens van de regering om Nederlanders binnen de grenzen te houden.
Nog niet zo lang geleden werd dit echt onmogelijk geacht.Coen Tunnel schreef: ↑do 24 dec 2020, 0:04Inderdaad. Het opmerkelijke is ook nog dat er nu restricties gelden voor Nederlandse staatsburgers die willen terugreizen naar Nederland.
Yup, die zijn ook de sjaak vanaf 29 december.
(..) Wie met de trein, de bus of een schip vanuit het buitenland naar Nederland reist, moet vanaf 29 december ook een negatieve testverklaring kunnen laten zien. Aanbieders van internationaal openbaar personenvervoer per trein of bus naar Nederland zullen met ingang van 29 december 2020, 00.01 uur deze eis stellen aan hun reizigers. Dat heeft het kabinet vandaag besloten. De negatieve testuitslag dient maximaal 72 uur voor aankomst in Nederland te zijn afgenomen. Deze test komt bovenop de richtlijn voor alle reizigers om na aankomst 10 dagen in thuisquarantaine te gaan; niet in plaats van. (..)
Die wordt vast bewaard voor a.s. januari..
Mwah, dat is nou ook weer niet nodig. Je mag met de regionale bus of trein zonder test de grens over.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... ar-vervoerNa artikel 6.7 van de Tijdelijke regeling maatregelen covid19 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 6.7a Negatieve testuitslag internationaal openbaar vervoer.
1.De aanbieder van openbaar vervoer draagt er zorg voor dat alleen vervoer wordt aangeboden,toegang daartoe wordt verschaft en gebruik daarvan wordt toegestaan, indien een persoon, komend vanuit het buitenland een op hem betrekking hebbende negatieve testuitslag kan tonen aan de vervoerder.
2.Een negatieve testuitslag bevat:
a.gegevens waardoor valt te herleiden wie de persoon is die is getest;
b.de uitslag van een PCR-test;
c.de in het Nederlands, Engels, Duits, Frans of Spaans vermelde conclusie dat de geteste persoon op dat moment niet is besmet met het virus SARS-CoV-2;
d.gegevens waaruit blijkt dat die test maximaal 72 uur oud is op het moment van aankomst in Nederland;
e.een logo of kenmerk van een instituut of arts.
3.Het eerste lid is niet van toepassing op:
a.reizigers met opstap en eindbestemming binnen Nederland;
b.reizigers in een trein anders dan een intercity;
c.reizigers in een bus die regionaal openbaar vervoer verricht;
d.personen tot en met 12jaar;
e.reizigers uit landen die niet zijn aangemerkt als hoog risico gebied;
f.grenswerkers, grensstudenten en grensscholieren;
g.houders van een door het Ministerie van Buitenlandse Zaken verstrekte diplomatieke identiteitskaart;
h.houders van diplomatieke paspoorten;
i.staatshoofden en leden van een buitenlandse regering
j.personen werkzaam in het transport van goederen en ander transportpersoneel,voor zover noodzakelijk. (..)