Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » vr 25 dec 2020, 15:57

MaartenE schreef: vr 25 dec 2020, 7:20

Edit: Trouwens, je moet nu steeds vaker voor je gaat reizen een negatieve test kunnen overleggen.
Hoeveel procent zal dat zijn van het totale aantal tests dat nu in Nederland wordt uitgevoerd? Want op deze manier zegt het aantal uitgevoerde tests dus steeds minder over het aantal mensen dat klachten heeft.
Geen, want je kunt de ggd-test niet gebruiken om mee te reizen. Daarvoor moet je een 150 euro p.p. uitgeven bij een commerciële test. Zoals al eerder gezegd: als de Nederlandse overheid iets niet kan verbieden maken ze het gewoon duur.

Wat ik me wel afvraag: mensen die meerdere keren positief blijven testen, hoewel ze allang geen klachten meer hebben, zijn dat telkens weer nieuwe “besmettingen”?

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » za 26 dec 2020, 1:09

Rogier schreef: do 24 dec 2020, 8:59 Men is in Den Haag compleet gek geworden. In Italie mochten 3 studenten niet uit isolatie, omdat de PCR bijna 3!! maanden positieve resultaten bleef geven. Dat men ondertussen al 2,5 - 3 maanden klachten vrij was, was voor de domme Italianen geen reden om deze groep te laten gaan. Waarom geen celkweken toepassen. Dan had men ook wel gezien dat men met dode virus fragmenten te maken had.
Verklaar eens wat Den Haag hier mee te maken heeft?

Zoals ik je posting lees, vind ik het jammer dat je stemrecht in NL heb,

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rogier » za 26 dec 2020, 8:21

De praktijk schreef: za 26 dec 2020, 1:09
Rogier schreef: do 24 dec 2020, 8:59 Men is in Den Haag compleet gek geworden. In Italie mochten 3 studenten niet uit isolatie, omdat de PCR bijna 3!! maanden positieve resultaten bleef geven. Dat men ondertussen al 2,5 - 3 maanden klachten vrij was, was voor de domme Italianen geen reden om deze groep te laten gaan. Waarom geen celkweken toepassen. Dan had men ook wel gezien dat men met dode virus fragmenten te maken had.
Verklaar eens wat Den Haag hier mee te maken heeft?

Zoals ik je posting lees, vind ik het jammer dat je stemrecht in NL heb,
Wat bedoel je hiermee. Mbt het bericht van de Italianen, heb ik het over dit bericht.

https://www.telegraph.co.uk/family/life ... ronavirus/

Deze studenten zijn allang beter en zijn inmiddels immuun. Echter hun lichaam scheidt nog voor 2 maanden inactief virus deeltjes uit. De PCR test is niet geschikt om besmettelijkheid te testen en hier wordt het PCR testresultaat als absoluut gezien. Vergeet niet dat eem PCR ook vals negatief kan geven. Bijvoorbeeld in België werd iemand negatief getest, maar de dokter gaf terecht aan dat iemand Covid-19, want deze persoon had de klachten die bij Covid-19 horen.

Mbt Den Haag. Het compleet van de grenzen de waanzin en zeer schadelijk, want deze variant is eind september al ontstaan en dus kun je wel van uit gaan dat deze al binnen is. Om die reden is het sluiten van grenzen niet effectief. Dit was een pure paniek reactie. Je mag inmiddels wel vanuit gaan dat men eerst gaat nadenken en dat is ook hier weer niet gebeurd. Dat is wat ik bedoel Den Haag is gek geworden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » za 26 dec 2020, 13:40

Als je griepachtige klachten hebt, heb je niet perse corona.
De grenzen zijn ook niet dicht. Alleen krijg je straks (volgende week) wellicht de komische situatie dat je een negatieve test moet hebben om met de Ov-bus of trein van Aachen naar Venlo te reizen, maar mag je wel ongetest met de auto de grens over. Of met de auto, lopend of fietsend van Aachen naar Vaals. Maar niet met de bus (zonder test).

PS Ik sluit niet uit dat streekvervoer (dat grensoverschrijdend is) uitgezonderd gaat worden van testvereisten. Maar ja: dan stap je ongetest over in Aachen, Leer, Bad Bentheim of Luik op de boemeltrein of de streekbus Nederland in.... Beetje suffe maatregel.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » za 26 dec 2020, 13:47

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » za 26 dec 2020, 15:20

Peter schreef: za 26 dec 2020, 13:40 PS Ik sluit niet uit dat streekvervoer (dat grensoverschrijdend is) uitgezonderd gaat worden van testvereisten. Maar ja: dan stap je ongetest over in Aachen, Leer, Bad Bentheim of Luik op de boemeltrein of de streekbus Nederland in.... Beetje suffe maatregel.
Nogal suf. Want juist forenzen zijn reizigers die de meeste reisbewegingen maken. En dus een grotere theoretische kans hebben op het sneller doorgeven van het virus.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 26 dec 2020, 16:33

Peter schreef: za 26 dec 2020, 13:40 Als je griepachtige klachten hebt, heb je niet perse corona.
De grenzen zijn ook niet dicht. Alleen krijg je straks (volgende week) wellicht de komische situatie dat je een negatieve test moet hebben om met de Ov-bus of trein van Aachen naar Venlo te reizen, maar mag je wel ongetest met de auto de grens over. Of met de auto, lopend of fietsend van Aachen naar Vaals. Maar niet met de bus (zonder test).

PS Ik sluit niet uit dat streekvervoer (dat grensoverschrijdend is) uitgezonderd gaat worden van testvereisten. Maar ja: dan stap je ongetest over in Aachen, Leer, Bad Bentheim of Luik op de boemeltrein of de streekbus Nederland in.... Beetje suffe maatregel.
Streekvervoer wordt inderdaad uitgezonderd. Voor treinen gaat het alleen gelden voor de lange-afstandstreinen. Ik vermoed dus de Eurostar, Thalys, ICE, de IC Berlijn en de IC Brussel. Voor bussen alleen voor lange-afstandsbussen als Flixbus en Eurolines.

Je kunt dus inderdaad gewoon in de buurt van de grens op een streekbus of boemeltrein overstappen. En dan mag je nog steeds zonder negatieve test Nederland inreizen. Kortom: een wassen neus.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » za 26 dec 2020, 22:58

Rogier schreef: za 26 dec 2020, 8:21Mbt Den Haag. Het compleet van de grenzen de waanzin en zeer schadelijk, want deze variant is eind september al ontstaan en dus kun je wel van uit gaan dat deze al binnen is. Om die reden is het sluiten van grenzen niet effectief. Dit was een pure paniek reactie. Je mag inmiddels wel vanuit gaan dat men eerst gaat nadenken en dat is ook hier weer niet gebeurd. Dat is wat ik bedoel Den Haag is gek geworden.
Den Haag, en van Italie staat dus los van elkaar.

Corona is een geheel nieuw iets.
Toen het uitbrak in China, heeft men, wereldwijd, achterover geleunt, tot men er achter kwam dat het toch invloed had op heel de wereld.
Nu met de nieuwe mutatie, is men heelveel voorzichtiger. En terecht denk ik.
Je kan het pure paniek noemen, wat het ook wel is, want wat is die nieuwe mutatie dan? En welke gevolgen gaat het hebben?
Niemand die het weet.
Eerst maar even aankijken, en zien wat er gebeurd lijkt mij nou niet echt een goede aanpak.
Niet als je een land moet regeren.
Voorbeelden genoeg in de wereld waar men dacht dat het wel zou meevallen.

Achteraf is het natuurlijk makkelijk oordelen wat goed of fout was.
Maar ik heb liever dat men beslissingen neemt, die achteraf misschien niet nodig waren, als dat men beslissingen neemt die achteraf niet goed waren.

In Den Haag zijn ze niet gek.
Gek zouden ze kunnen zijn als we in een Comunitisch land zouden wonen, met 1 man die het voor het zeggen heeft.
Maar Rutte is geen Comunist. Beslissingen worden daar met elkaar genomen. En niet door domme mensen.

We hebben de Kerst gehad.
Nu nog oud en nieuw.
En we weten wat Den Haag van ons vroeg.
Eerste week Januari gaan we dan wel ontdekken of de adviezen/maatregelen van Den Haag geholpen hebben.
Of dat mensen zich niet aan die adviezen/maatregelen hebben gehouden.

Ik ben bang dat ik de uitslag al weet.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » za 26 dec 2020, 23:19

Coen Tunnel schreef: za 26 dec 2020, 16:33 Je kunt dus inderdaad gewoon in de buurt van de grens op een streekbus of boemeltrein overstappen. En dan mag je nog steeds zonder negatieve test Nederland inreizen. Kortom: een wassen neus.
Letterlijk de grenzen van de regelgeving opzoeken 😉

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 26 dec 2020, 23:47

De praktijk schreef: za 26 dec 2020, 22:58
Rogier schreef: za 26 dec 2020, 8:21Mbt Den Haag. Het compleet van de grenzen de waanzin en zeer schadelijk, want deze variant is eind september al ontstaan en dus kun je wel van uit gaan dat deze al binnen is. Om die reden is het sluiten van grenzen niet effectief. Dit was een pure paniek reactie. Je mag inmiddels wel vanuit gaan dat men eerst gaat nadenken en dat is ook hier weer niet gebeurd. Dat is wat ik bedoel Den Haag is gek geworden.
Den Haag, en van Italie staat dus los van elkaar.
Volgens mij begrijp jij het punt niet. Het gaat niet om Italië. Het punt dat Rogier maakt, en ik eerder ook al, is dat sommige mensen maandenlang achter elkaar maar positief blijven testen bij een PCR-test, zoals gebeurde bij die jongens in Italië. Maar dat had dus overal kunnen gebeuren, omdat het gaat om een reguliere PCR-test.

Als zoiets gebeurt bij een Nederlander die terug naar huis wil reizen kan dat in het ergste geval betekenen dat je maandenlang niet naar Nederland kan reizen omdat je die negatieve PCR-test niet kan overleggen. De vraag is of zo'n maatregel, waarmee Nederlanders potentieel uitgesloten worden van terugreizen naar hun eigen land, wel wenselijk is.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » za 26 dec 2020, 23:58

Een Nederlander die niet terug mag naar NL?
En het buitenland waar je je eigen dan bevind laat je niet gaan?

Ik geloof niet in sprookjes.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 dec 2020, 11:40

^^ Als jij zonder negatieve PCR-test niet aan boord van het vliegtuig komt, dan komt het daar wel op neer ja.

Dan maakt het niet uit of het andere land je wel laat gaan.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » zo 27 dec 2020, 12:03

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door sanderl » zo 27 dec 2020, 12:11

Mensen zijn geneigd in zwart/wit te denken. Dus OF je houdt alles tegen, OF ‘het is zo lek als een mandje/werkt niet’. Maar zo zit het niet. Je hoeft er maar 80 van de 100 tegen te houden om een goed effect te hebben. De moeite voor de overige 20 zijn het resultaat niet waard. En tegenwoordig is het heerlijk om op alle sociale media je gal te spuwen over die laatste 20. Te roepen over aso’s of beleid af te kraken, maar die 20 zijn gewoon niet relevant.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » zo 27 dec 2020, 12:20

Dank je voor deze nuances. :yes:
Laatst gewijzigd door jelger op zo 27 dec 2020, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » zo 27 dec 2020, 12:24

Het getuigt gewoon niet van consistent beleid om maar wat aan te rommelen.
Ik zet hele grote vraagtekens bij al die maatregelen maar vind wel dat je helderheid moet hebben en 1 lijn moet trekken. Dus óf je begint niet aan deze flauwekul, óf je eist het van iedereen.
Juist het halfslachtige beleid haalt het draagvlak zo gigantisch onderuit voor al die maatregelen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » zo 27 dec 2020, 12:25

sanderl schreef: zo 27 dec 2020, 12:11 Mensen zijn geneigd in zwart/wit te denken. Dus OF je houdt alles tegen, OF ‘het is zo lek als een mandje/werkt niet’. Maar zo zit het niet. Je hoeft er maar 80 van de 100 tegen te houden om een goed effect te hebben. De moeite voor de overige 20 zijn het resultaat niet waard. En tegenwoordig is het heerlijk om op alle sociale media je gal te spuwen over die laatste 20. Te roepen over aso’s of beleid af te kraken, maar die 20 zijn gewoon niet relevant.
Dit zie je in veel dingen. Bijvoorbeeld verkeersveiligheid. Of verduurzaming. Er wordt disproportioneel veel moeite en geld uitgegeven om ook de laatste paar procent van de doelstelling te halen en vaak lukt het dan nog niet, terwijl je met een kleinere investering wel die eerste 80% kan bereiken. Maar er heerst vaak het sentiment van: als het niet 100% bereikt wordt, is het volledig zinloos. Dus wordt er tijd, geld en moeite verspild aan die laatste paar procent.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » zo 27 dec 2020, 12:28

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » zo 27 dec 2020, 12:38

jelger schreef: zo 27 dec 2020, 12:28 Maar in dit geval moet een klein deel van de reizigers een onevenredige inspanning verrichten ten opzichte van een grote groep die ongemoeid wordt gelaten. Daar zit uiteindelijk natuurlijk de frictie.
Dat dus. Want waarom zou een incidentele vliegreiziger een groter risico vormen dan een dagelijkse forens (die dus veel meer reisbewegingen maakt)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Pino » zo 27 dec 2020, 12:59

sanderl schreef: zo 27 dec 2020, 12:11 Mensen zijn geneigd in zwart/wit te denken. Dus OF je houdt alles tegen, OF ‘het is zo lek als een mandje/werkt niet’. Maar zo zit het niet. Je hoeft er maar 80 van de 100 tegen te houden om een goed effect te hebben. De moeite voor de overige 20 zijn het resultaat niet waard. En tegenwoordig is het heerlijk om op alle sociale media je gal te spuwen over die laatste 20. Te roepen over aso’s of beleid af te kraken, maar die 20 zijn gewoon niet relevant.
Die 20 is wel relevant in de zin dat de 80 minder bereid zullen zijn om mee te doen als de verhoudingen op langere termijn zo blijven. Of dat nu is omdat ze zien dat er tegen 20 normschenders niet wordt gehandhaafd of omdat ze zien dat de regel 20 buiten schot houdt zonder goede reden. En als die groep van 80 kleiner wordt, zak je op een gegeven moment wél door kritische ondergrenzen heen.

Het reizen is niet de enige coronamaatregel waar het verwijt van willekeur kan worden gemaakt. Zelfs als je zegt “iedere verplaatsing minder is winst”, wat een achterliggende gedachte achter veel maatregelen lijkt te zijn, erodeert draagvlak harder door de combinatie van willekeur en effect niet aan kunnen tonen van waarom juist deze verplaatsing wordt verboten. Daar hoor je als overheid toch eigenlijk wel ver van te blijven, omdat het ook op de lange termijn bijdraagt aan wantrouwen in het systeem. Een overheid die ook in dit soort crises de algemene beginselen van behoorlijk bestuur centraal blijft stellen zal op de iets langere termijn meer oogsten dan een overheid die demagogische atoombommen blijft gooien. Ook al bereiken beide die gewenste 80 op de korte termijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » zo 27 dec 2020, 20:01

jelger schreef: zo 27 dec 2020, 12:28 Het is in dit geval gewoon heel doorzichtig. Ja, het gedeeltelijk filteren is een belangrijk punt. Maar in dit geval moet een klein deel van de reizigers een onevenredige inspanning verrichten ten opzichte van een grote groep die ongemoeid wordt gelaten. Daar zit uiteindelijk natuurlijk de frictie.
Het is ook zinloos. Het virus is zover verspreid, dat je de verspreiding niet meer remt door van dat handjevol mensen dat nu nog reist een negatieve coronatest te eisen. Dat had enkele maanden terug misschien nog een verschil kunnen maken, maar nu is het iets dat mensen alleen maar geld gaat kosten maar onder de streep niks gaat helpen. En dan te bedenken dat het besmettingsrisico in veel landen ook nog eens lager is dan hier. Dus je moet je laten testen als je vanuit een land met verhoudingsgewijs minder besmettingen naar Nederland reist. Complete quatsch.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Pino » zo 27 dec 2020, 20:36

^^ Dit is een van de vele maatregelen van het moment die niets meer te maken heeft met concrete risico-situaties, maar alles met het “blijf thuis”-mantra. Omdat opties om ergens buiten de deur iets niet-essentieels te gaan doen vaak leiden tot meer contacten en dus meer besmettingsrisico. Al ga je naar een land dat er beter voor staat dan wij. Het feit dat je ook zeer veilig kunt reizen door je bijvoorbeeld ergens in de natuur af te zonderen, wordt er als een soort collateral damage bij geaccepteerd.

Het zal ergens wel weer 0,005 winst opleveren in het R-getal. In die zin dus geen quatsch, maar het is bij uitstek het 80-20 denken van de vorige posts en een gevalletje willekeur waarover ik hierboven schreef. Zo verlies je de goodwill van een welwillende zwijgende meerderheid, die je later nog eens echt nodig kunt hebben.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » ma 28 dec 2020, 7:43

Een gevolg van de 'Britse' variant was nu dat Britse toeristen in Zwitserland ineens in quarantaine moesten, zelfs al waren ze er al een tijdje.

Krijgen we met al die flauwekul straks een heksenjacht op een ieder die het lef heeft om hier met een buitenlands (zeker Brits) kenteken rond te rijden?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » di 29 dec 2020, 2:50

Coen Tunnel schreef: za 26 dec 2020, 23:47Als zoiets gebeurt bij een Nederlander die terug naar huis wil reizen kan dat in het ergste geval betekenen dat je maandenlang niet naar Nederland kan reizen omdat je die negatieve PCR-test niet kan overleggen. De vraag is of zo'n maatregel, waarmee Nederlanders potentieel uitgesloten worden van terugreizen naar hun eigen land, wel wenselijk is.
De praktijk schreef: za 26 dec 2020, 23:58 Een Nederlander die niet terug mag naar NL?
En het buitenland waar je je eigen dan bevind laat je niet gaan?

Ik geloof niet in sprookjes.
Coen Tunnel schreef: za 26 dec 2020, 23:47Als zoiets gebeurt bij een Nederlander die terug naar huis wil reizen kan dat in het ergste geval betekenen dat je maandenlang niet naar Nederland kan reizen omdat je die negatieve PCR-test niet kan overleggen. De vraag is of zo'n maatregel, waarmee Nederlanders potentieel uitgesloten worden van terugreizen naar hun eigen land, wel wenselijk is.
Ik zie dat ik het niet goed geschreven had.
Dat je het buitenland niet uitkomt, komt doordat buitenlandbeleid.
Wat ik bedoelde, eenmaal in NL, test of geen test, NL kan je als Nederlander de toegang niet wijderen.

Jullie gebruiken het woord Nederlander. Maar ik denk dat je elke wereldburger kan nemen.
Als een land je niet laat gaan zonder test, laten ze je niet gaan. Nederlander of niet.

Zweden wat dus open is, kom je zonder controle gewoon in.
Zweden uit... Ja dat is een ander verhaal.
Maar geen Zweeds verhaal. Het is hun buurlanden die controleren.

Ik ken wel een paar mensen, die zouden graag naar een ander land willen, en zelfs ook wel mogen, maar er zijn simpel gezegt geen vluchten meer.
Die zitten dus ook vast.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » di 29 dec 2020, 9:05

De praktijk schreef: di 29 dec 2020, 2:50 Ik zie dat ik het niet goed geschreven had.
Dat je het buitenland niet uitkomt, komt doordat buitenlandbeleid.
Wat ik bedoelde, eenmaal in NL, test of geen test, NL kan je als Nederlander de toegang niet wijderen.
Ben je nou zo eigenwijs? Hier wat leesvoer, het is Nederlands beleid, dat je niet naar Nederland mag reizen zonder negatieve test: https://nos.nl/l/2362402
Dus ja: Nederland weigert je dan de toegang als je geen negatief testresultaat hebt gekocht. En de verantwoordelijkheid leggen ze bij de vervoerder.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » di 29 dec 2020, 9:20

^^ Het is wel zo dat als je toch aan boord geraakt en in Nederland aankomt, dat je niet meer teruggestuurd kan worden. De vervoerder krijgt dan een boete.

Maar de bedoeling is uiteraard dat de vervoerder jou de toegang tot het vervoermiddel weigert, en intercontinentaal betekent dat effectief dat je niet naar Nederland kan reizen. Uiteraard kun je wel naar een ander Europees land reizen dat geen PCR-test verplicht stelt voor terugreizende EU-burgers, en vanaf daar over land terug reizen naar Nederland waarbij je de grens per auto, streekvervoer of regionale trein passeert. Maar dat is uiteraard behoorlijk omslachtig.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » di 29 dec 2020, 9:58

Dan krijg je straks omgekeerde bootvluchtelingen: Nederlanders die op gammele bootjes het Kanaal of misschien zelfs de Noordzee oversteken. :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » di 29 dec 2020, 16:15

Palance schreef: za 19 dec 2020, 9:25 Even een uitstapje naar Kroatië. Tussen 23 december en 8 januari komt er een verbod om tussen de županije (provincies) te reizen. Je hebt hiervoor een reisvergunning nodig. Dat geldt voor iedereen die een ‘essentiele’ reis moet maken.
Door de aardbevingen van vandaag zijn de reisbeperkingen vandaag opgeheven in het hele land.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door exroosje » wo 30 dec 2020, 11:37

Coen Tunnel schreef: di 29 dec 2020, 9:20 ^^ Het is wel zo dat als je toch aan boord geraakt en in Nederland aankomt, dat je niet meer teruggestuurd kan worden. De vervoerder krijgt dan een boete.

Maar de bedoeling is uiteraard dat de vervoerder jou de toegang tot het vervoermiddel weigert, en intercontinentaal betekent dat effectief dat je niet naar Nederland kan reizen. Uiteraard kun je wel naar een ander Europees land reizen dat geen PCR-test verplicht stelt voor terugreizende EU-burgers, en vanaf daar over land terug reizen naar Nederland waarbij je de grens per auto, streekvervoer of regionale trein passeert. Maar dat is uiteraard behoorlijk omslachtig.
Dat is toch wel een beetje de trend, ipv iets echt verbieden /verplichten (en daarmee ook wetgeving moeten maken) kiest men er voor de reisaanbieders te beïnvloeden om zo 80-90% te pakken. Eerst de discussie met het oranje reisadvies en het idee mensen te laten verklaren dat een reis noodzakelijk is (anders mag je niet mee het vervoermiddel in) en dan nu de test om weer terug te komen (anders mag je wederom het vervoermiddel niet in.

Als je natuurlijk echt dit wilt verplichten voor inreizigers (en ook alle NL staatsburgers mee wilt nemen zonder achterdeurtjes ) ontkom je er niet aan quarantaine verplicht te maken voor die gevallen die je alsnog aan de grens opvangt. Maar dan kom je aan een langdurige discussie over grondrechten. Vervelend is echter dat telkens de disucssie over achterdeurtjes het draagvlak vermindert (en het democtratische gehalte ook dubieus is - al zie ik de 2e kamer nu ook niet deze maatregelen in twijfel trekken muv de usual suspects).

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door IQ[] » wo 30 dec 2020, 12:14

Palance schreef: ma 28 dec 2020, 7:43 Een gevolg van de 'Britse' variant was nu dat Britse toeristen in Zwitserland ineens in quarantaine moesten, zelfs al waren ze er al een tijdje.

Krijgen we met al die flauwekul straks een heksenjacht op een ieder die het lef heeft om hier met een buitenlands (zeker Brits) kenteken rond te rijden?
Dit is inderdaad een goed voorbeeld van beleid dat bizar te noemen is. Je kan er een complete hetze mee ontketenen als er toevallig iemand uit zo een groep (die er waarschijnlijk ook niets aan kan doen) positief getest wordt (zeker i.c.m. de discutabele PCR-test methodiek met te veel cycles).

Om de koppeling met het reizen te maken: de volgende dag waren die Britten spontaan verdwenen en men wist niet waar naar toe (zou ik ook doen). Een aantal waren naar Frankrijk verkast, omdat daar die regel niet gold. Tel uit je winst om eventuele verspreiding te voorkomen. En dat was het doel toch?

Plaats reactie