Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » do 09 jul 2020, 22:27

^^ Het was UNECE, niet de EU, wat hier leidend is geweest. Het gekke is ook dat niet veel meer gebeurde dan dat wit werd toegestaan voor auto’s die in Frankrijk werden verkocht, waarna het de autofabrikanten waren die massaal geen zin meer hadden om nog geel te produceren.

De argumenten gingen vooral langs de weg dat geel zijn voordelen mag hebben gehad bij bijzondere omstandigheden als sneeuw en mist, maar ook nadelen. Daar zat een zeker “appels met peren”-gehalte in, en dus ook smaak.
Hajo schreef: do 09 jul 2020, 20:41 Er gaan trouwens veel verhalen rond over wat nu precies de reden was om geel licht verplicht te stellen. Eén van de verhalen is dat die verplichting net voor of net na het begin van WW 1 werd ingevoerd. Zo kon men in het donker makkelijker bepalen of het een Frans of Duits voertuig was dat daar naderde. Geel licht: Fransman = vriend = niet vuren. Wit licht: Duitser = vijand = vuur! ;)
Dat verhaal las ik ook, maar het zou uit WO2 stammen. De Franse regel dat geel verplicht was, stamt hoe dan ook uit eind jaren ‘30.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Km357 » do 09 jul 2020, 22:37

1936 om precies te zijn, het FR tegen GER verhaaltje is trouwens een broodje aap. Gewoon toeval, niks meer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Wouter N14 » do 09 jul 2020, 22:39

Ik vermoed dat het Franse linksknipperen simpelweg verplicht is/was om linksrijden legaal te maken, wat dan dus niet gelegitimeerd zou zijn enkel door het feit dat je inhaalt.

Verder vind ik dat automatisch 3x knipperen onzin omdat het veel te weinig is. Bij Audi kan/kon je 4x knipperen door de hendel twee keer aan te duwen en volgens mij kan ik in mijn BMW kiezen uit 1, 2, 3 of 4x (maar ook 4 vind ik te weinig).
Km357 schreef: wo 08 jul 2020, 19:58 zonder musclemory (want die hendel staat in de verkeerde plaats)
Bij in elk geval BMW heb je al zeker 10 jaar dat de hendel altijd in 0-positie staat, ofwel meteen terugspringt na het aanzetten van de richtingaanwijzer. Wil je hem handmatig uitzetten, dan moet je er weer even een tikje tegen geven.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » za 01 aug 2020, 22:05

Terugblikkend op de afgelopen jaren zie je dat op veel belangrijke autoroute-dossiers eigenlijk geen tastbare voortgang te lijkt geboekt in zeker 10 - 15 jaar. Denk aan problematiek op de A7, eerdere plannen zoals de A32, A45, A51, A54, A65 rond Pau, omvorming van expresswegen tot autoroutes in Bretagne, de westelijke rondweg Lyon, de aanleg van de N88 als voie express, etc. Daarnaast gaat de aanleg van de RN corridors als voie express extreem traag, vooral de RCEA en departementale projecten lijken nog wat gang te hebben.

De fut lijkt er uit, dit is eigenlijk voor het eerst sinds de jaren '60 dat de Franse wegenbouw ondanks de vele plannen toch wel tot stilstand aan het komen is.

Ik denk eigenlijk dat er weinig Europese landen zijn waar de centrale regering zó weinig geld in het wegennet steekt als Frankrijk. Bijna alles is overgedragen of onder concessie.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Jeff » za 01 aug 2020, 22:11

Ik lees liever dat er 5 km Voie wordt aangelegd dan 80 km autoroute.
Bij de laatste weet je gewoon zeker het een tolconcessie wordt voor minimaal 25 jaar.
De gele hesjes acties hebben al laten zien hoe impopulair tolheffing is...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » zo 20 dec 2020, 16:37

In 2020 zijn wel heel erg weinig nieuwe wegen geopend. Tot nu toe 0 kilometer autoroute en 20 kilometer voie express. Ook qua rondwegen en dergelijke bijna niks. Er zijn een paar verbredingen opgeleverd, meest relevant de A9 en A63.

Er is ook maar weinig gestart dit jaar, kennelijk zelfs 0 DUPs.

De stilstand onder president Hollande wordt nu wel erg goed zichtbaar.

https://routes.fandom.com/wiki/2020_dans_les_routes

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Km357 » zo 20 dec 2020, 19:29

Jeff schreef: za 01 aug 2020, 22:11 Ik lees liever dat er 5 km Voie wordt aangelegd dan 80 km autoroute.
Bij de laatste weet je gewoon zeker het een tolconcessie wordt voor minimaal 25 jaar.
De gele hesjes acties hebben al laten zien hoe impopulair tolheffing is...
Vergis je niet, alle tol in Frankrijk wordt voor 2100 niet tolvrij.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » zo 27 dec 2020, 13:33

Per 1 januari 2021 worden kennelijk alle autoroutes binnen de nieuwe rondweg van Strasbourg gedeclasseerd. Deze verliezen hun autoroute status en worden overgedragen aan de metropoolregio. Ze zullen dan wel een M-nummer krijgen denk ik.

Ik vraag mij af welk nut hiermee gediend is. De A4, A35 en A351 zullen de-facto nog steeds de rol van autoroute vervullen en de weggebruiker krijgt er alleen maar een kermis aan nieuwe wegnummers mee opgezadeld.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door waldo79 » zo 27 dec 2020, 13:39

Kennelijk moet het instellen van metropolitane regio's tot uiting gebracht worden in het dagelijkse leven.
Had die nummers dan lekker administratief gelaten.
:denk:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Km357 » zo 27 dec 2020, 13:40

Op zich kan men dan doen zoals in Lyon en de boel zodanig verminderen qua capaciteit dat het amper nog bruikbaar is. Ik snap verder ook niet wie gebaat is bij M-nummers of M-wegen. Dat wit op blauw wegnummer is niet zo best zichtbaar in de zomer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » zo 27 dec 2020, 14:02

waldo79 schreef: zo 27 dec 2020, 13:39 Kennelijk moet het instellen van metropolitane regio's tot uiting gebracht worden in het dagelijkse leven.
Had die nummers dan lekker administratief gelaten.
:denk:
Je weet hoe het gaat in Frankrijk: de prefix A is bedoeld voor autosnelwegen en volgens de Code de la Voirie kunnen die alleen in eigendom zijn van de staat of een concessionair of er moet een andere uitzondering van kracht zijn. Kun je veel van vinden, maar wanneer wegen in handen van een stadsregio komen, krijg je de omnummering er gewoon bij. Heeft niet veel te maken met pogingen om de regio’s meer in beeld te krijgen.

Met de invoering van de nieuwe bestuurslagen in de Elzas is bepaald dat alle A- en N-wegen in handen van de staat overgaan naar een van de nieuwe bestuurslagen: in beginsel de Elzas zelf, maar bij wegen die zich in de stadsregio Strasbourg bevinden dus naar die stadsregio. Opvallend is wél dat buiten de stadsregio is bepaald dat de A-wegen hun prefix mogen behouden - een soort uitzondering als hierboven omschreven dus. Voor de stadsregio ontbreekt het echter aan zo’n bepaling. Zodra de westelijke ring van Strasbourg er ligt, vind ik dat ook wel begrijpelijk en ik denk dat het ook wel kan helpen om verkeer met blauwe cq groen-witte borden goed de A355 op te geleiden. De overgedragen A-wegen zijn dan eerder inprikkers dan transitroutes (al zul je wel veel mensen houden die willen gaan tolmijden) die niet echt een A-nummer nodig hebben. Ik hoop verder wel dat ze wachten met de uitvoering totdat de A355 open is.

En ja: het zal tot een afwaardering komen van de oude route door de stad. Heel onbegrijpelijk vind ik dat trouwens niet, al zal de stadsregio nog steeds wel een balans moeten vinden tussen leefbaarheid en het feit dat forensenverkeer op deze af te waarderen wegen een gegeven zal blijven. Net Lyon wat dat betreft. Meer over de plannen hier. Inclusief trouwens dat de stadsregio niet blij is met een aantal elementen van de overdracht.
Laatst gewijzigd door Pino op zo 27 dec 2020, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door waldo79 » zo 27 dec 2020, 14:10

Bedankt voor deze duiding, Pino.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Chris » zo 27 dec 2020, 14:25

De functie van de weg zal niet veranderen door de opening van de westelijke bypass: de intensiteiten zullen misschien 10.000 voertuigen dalen maar de functie van de weg blijft die van hoge intensiteiten en snelverkeer: geen stadsweg maar een autosnelweg. Dit soort declasseringen en omnummeringen zijn een vorm van systeemautisme dat in de praktijk vooral gebruikt wordt om de automobilist te pesten. De wegsituatie wordt er vrijwel nooit beter op als wegen worden overgedragen naar lagere overheden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » zo 27 dec 2020, 14:45

^^ Het is evident dat de stadsregio automobilistjes gaat pesten. Dat men doorgaand verkeer naar de bypass wil hebben, vind ik daarbij logisch. Voor vrachtverkeer zal stads-transit zelfs verboden zijn. Personenverkeer dat gaat tolmijden met een route door de stad mag de beperkingen erbij hebben. Het zal echter zo zijn dat de maatregelen om dat te bewerkstelligen zwaar in het nadeel zullen werken van verkeer dat echt de stad zelf als bestemming/vertrekpunt heeft.

De noodzaak om forensenverkeer in grote hoeveelheden aan en af te voeren zal blijven. Dat kan best met een ongelijkvloerse autoweg met vmax 90, maar Franse steden / stadsregio’s plegen verder te gaan. Qua files gaat het er dan alleen maar op achteruit. Gevolg: de omwonenden waar het allemaal om te doen was boeken eigenlijk nul vooruitgang. Nou goed, op enig moment komen er dan verkiezingen en dan worden die files ook wel weer een thema. Een van de goede dingen van stadsregio’s is dat degenen die op deze M-wegen vast staan ook stemrecht hebben; dit in tegenstelling tot steden als Parijs of Brussel waar de centrale steden met instemming van binnenstedelijke kiezers veel kunnen bekokstoven over de ruggen van niet-kiesgerechtigde forensen.

Met de (binnenkort ex-)N353 krijgt de stadsregio er trouwens nog een expresweg bij, waarvan ik toch wel hoop dat ze daar alles bij het oude laten, met expresweg-statuut. De hele omwonenden-problematiek speelt daar tenslotte niet zo.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door RikB » ma 28 dec 2020, 12:22

De rondweg lijkt voor transitverkeer niet echt langer. Dus dat ze transitverkeer willen weren vind ik 100% terecht. Misschien kan een trajectcontrole helpen? :yes:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » ma 28 dec 2020, 12:48

Er staan al een paar reguliere flitsers en de stadsregio gaat er vast bij plaatsen. Gecombineerd met een verlaagde maximumsnelheid (ligt het aan mij of is die zone 90 ergens in de afgelopen jaren al eens verlengd?) genoeg reden om goed op je snelheidsmeter te letten. Maar goed, principiële tolmijders zullen zich niet laten afschrikken ...

Overigens wordt de A355 24 kilometer lang, terwijl de oude route door de stad tussen :KP: A35-A4 en :KP: A35-A352 27 kilometer lang is. Dus je zult zeker ruim tijd winnen. Toltarieven moeten nog definitief worden vastgesteld rond de opening (de concessie vermeldt de tarieven tegen prijspeil 2015), maar zal wel een EUR 3.25 worden buiten de spits en het dubbele in de spits. Zeker in de spits dus geen goedkope route. Ben ook ergens wel benieuwd of dat wat vrachtauto-tolmijders terug naar Duitsland gaat brengen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 dec 2020, 12:53

^^ Nu ben je in de spits vaak wel behoorlijk wat tijd kwijt op de route door Straatsburg. Files zijn daar geen zeldzaamheid. Ik vind het alleen een gemiste kans dat de westelijke rondweg niet gewoon het nummer A35 krijgt. Het deel waar de A4 en A35 samen lopen kan dan gewoon M4 genummerd worden, het deel van Straatsburg tot aan het knooppunt bij Duppigheim kan de M352 worden. Dan kan er gewoon een doorgaande A35 westelijk langs de stad zijn.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » ma 28 dec 2020, 13:35

^^ Ben ik helemaal voor. En misschien komt het door deze afwaardering vóór opening van de westelijke bypass ook nog wel zover bij opening. Ik had namelijk altijd de gedachte dat men altijd al een doorlopende A35 wenste, maar een beetje tegen de omnummeringsoperatie van de A35 door de stad op zag. Dus dan eerst maar A355, een nummer waar je snel de laatste 5 vanaf kunt halen, en misschien ook in de wetenschap dat die omnummeringsoperatie in de stad er met de bestuurlijke reorganisatie altijd wel een keertje aan zat te komen. Nu komen we op een punt dat de route door de stad al het nummer A35 verliest vóórdat de 'toekomstige A35' opent. Dat biedt perspectieven om de bypass al meteen bij opening naar A35 te brengen. Bewegwijzering is vast al besteld, maar het lijkt me sterk dat de orders al zijn uitgevoerd, dus het zal nog eenvoudig kunnen ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Vinny » ma 28 dec 2020, 13:57

Pino schreef:et zal echter zo zijn dat de maatregelen om dat te bewerkstelligen zwaar in het nadeel zullen werken van verkeer dat echt de stad zelf als bestemming/vertrekpunt heeft.
Dat zal wel zo bedoeld zijn, om forensen het openbaar vervoer in te lokken. Vervolgens gebeurt dat niet (of te weinig) en dan zal de metropool vanzelf wel weer wat gaan bij klussen om de grootste knelpunten op te lossen. Dat is in andere regio's ook gebeurd.

Voor wat betreft de wegnummering is het sinds de grote decentralisatieronde in 2006 een zooitje geworden, terwijl het op papier best een goed systeem is.

En soms wordt, zelfs op N wegen het nummer helemaal niet vermeld:
https://goo.gl/maps/nVZDB8vK2tfBbuXu8
https://goo.gl/maps/p7R7Bu4ZVwRQktqs5
https://goo.gl/maps/GKQ2MBFGTsULkLJs7

Het volledig ontbreken van de N4 is uiterst curieus te noemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 dec 2020, 16:56

Vinny schreef: ma 28 dec 2020, 13:57En soms wordt, zelfs op N wegen het nummer helemaal niet vermeld:
https://goo.gl/maps/nVZDB8vK2tfBbuXu8
https://goo.gl/maps/p7R7Bu4ZVwRQktqs5
https://goo.gl/maps/GKQ2MBFGTsULkLJs7

Het volledig ontbreken van de N4 is uiterst curieus te noemen.
Het eerste bord is nog te verklaren. N-nummers staan conform de richtlijn meestal niet aangegeven vanaf een autoroute. En het tweede bord volgt vlak daarna, dus dan voegt het ook weinig toe. Je hebt de keuze immers al zonder N-nummer gemaakt.

Maar ook vanaf het OWN ontbreekt bij deze aansluiting bij Toul een verwijzing naar de N4.

Afstandenborden worden niet consequent op N-wegen toegepast. Maar als ze er staan, is het N-nummer meestal wel vermeld.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » ma 28 dec 2020, 17:57

^^ Het zal op de N4 hoe dan ook volledig losstaan van de decentralisatieronde van 2006. Ik denk verder niet dat dit het moment is om de discussie over het wel en wee van die decentralisatieronde nog eens over te doen.

Voor deze decentralisatie naar de stadsregio Strasbourg toe, zie ik eigenlijk alleen eerder kansen dan problemen. Het laatste stuk N4 (die al veel eerder was ingekort tot een punt ten westen van de stad) en de A351 kunnen worden gecombineerd tot één wegnummer. Dat de N353 nu volledig M353 wordt, is nu ook niet echt iets dat verwarring zou moeten ontstaan. En op zich is het mogelijk om nu op stedelijk niveau één coherent systeem te maken van M-nummers in plaats van dat wegen met eenzelfde belang binnen de stad toevallig A, N of D-weg zijn afhankelijk van hun eindbestemming, mogelijk landelijk belang en de vraag of een route nu toevallig voie expresse of autoroute mocht zijn. Dat kan een beetje worden zoals de provinciale wegnummering zoals men die in Spanje zeer gestructureerd heeft uitgerold. Dit is overigens wel een kans die men moet pakken; als ze alleen maar prefixje wijzigen, heb je als weggebruiker nog niets coherents (het al gesignaleerde wegnummer M353 duidt daar helaas wel op). Maar goed, het is nog steeds niet dat dat nou echt problemen geeft. Even weinig als een wegnummerwissel op een departementsgrens.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Km357 » ma 28 dec 2020, 17:59

Da's inderdaad niet verkeerd, maar het wordt wel alsmaar moeilijker om de historische trajecten terug te vinden in deze mengelmoes van nummeringen en definities.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » ma 28 dec 2020, 19:27

^^ Tja. Ik zou die mengelmoes gebaseerd op technische definities en politiek-bestuurlijke gebeurens graag nog eens vervangen zien door iets dat de weggebruiker veel meer centraal stelt. Maar dan gaat diezelfde historie ook rücksichtlos overboord, want wat moet de weggebruiker ermee dat een of andere departementale weg ooit een landelijk belang had, waar iedereen allang over een nieuwere weg gaat?

Met de huidige mengelmoes kun je de historische routes nog wel aardig volgen: zowel van gedeklasseerde routes als een N7 (omdat er nu een snelweg naast ligt) als van naar een expresweg-tracé verplaatste route als de N12. Het is toch vrijwel altijd het voormalige nummer met een cijfertje ervoor en bij M-nummers meestal echt alleen de M-prefix waar het vroeger D of N was. Dat is leuk kaartlezen hoor, maar de weggebruiker die zich in het hier en nu verplaatst had denk ik toch echt blijer moeten zijn met een Spaanse systematische aanpak.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Km357 » ma 28 dec 2020, 19:36

Als het echt om praktisch nut gaat is het toch enkel belangrijk dat de GPS je naar het juiste doel brengt via de meest optimale weg? Dan maakt het ook niet meer uit hoe de weg noemt.

Maar voor ons geeks hier doet het er wel toe.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » ma 28 dec 2020, 19:46

^^ In ieder geval tot het moment dat onze boordcomputers de besturing volledig overnemen, zullen weggebruikers routebevestiging blijven zoeken op fysieke borden. En vermoedelijk daarna ook nog wel, want je wilt die computer toch een beetje controleren. Wegnummers kunnen daarbij in mijn optiek beter die bevestiging geven dan doelen, zeker als je ter plaatse echt volkomen onbekend bent. Dus dat zie ik nog niet zo snel verdwijnen, en misschien wordt de roep om wat meer logica voor de weggebruiker zelfs wel groter.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Km357 » ma 28 dec 2020, 20:06

Ik reis in Frankrijk nog altijd op wegnummers - en niet zozeer op doelen -, opgedane ervaring en m'n Michelin atlas. Totaal hopeloos archaïsch waarschijnlijk, maar ik rij op zich niet verkeerd of verloren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Pino » ma 28 dec 2020, 22:03

^^ Dat van die Michelin-atlas wel, voor de rest doe je wat de gemiddelde ter plaatse onbekende zal doen. Alleen velen zullen het niet erkennen; die zeggen eerder "weet ik veel hoe die wegnummers zitten, doe mij maar doelen." En hoewel het ontegenzeggelijk lekkerder bekt om te zeggen dat je Nice aanhoudt dan dat je de A8 aanhoudt, is het probleem dat je, als je ter plaatse echt vreemd bent (als tegengesteld aan de ter plaatse onbekende die een regio op zich wel kent) nooit weet wat voor doelen er op de borden zullen staan. Wordt het Aix en Provence, Nice of toch Menton - een verwijzing A8 maakt toch aan alle onzekerheid een einde. En had je dat nummer niet paraat? Inderdaad iets dat je onderdeel maakt van je voorbereiding óf wat je ziet op het scherm van je GPS. In die zin doen mensen meer met wegnummers dan ze zelf durven toe te geven, mits je je in een land bevindt waar ze ook fatsoenlijk staan aangegeven...

Frankrijk is in mijn ervaring zeker geen slecht land om doorheen te rijden op wegnummers. Op het hoofdwegennet gaat het hoe dan ook prima. Op onderliggend wegennet gaat de ervaring wel wat achteruit, doordat afslaande wegnummers niet altijd staan bewegwijzerd (in het bijzonder niet waar ook afritnummers worden gebruikt) en door het gevolg van de omnummeringen bij afwaardering: de belangrijkste regionale wegen hebben de moeilijkst onhoudbare nummers. Als je langere afstanden over OWN rijdt, zit je natuurlijk nog met de wegnummer-wisselingen op departements-grenzen, maar daarvan heb je meer last bij voorbereiding dan wanneer dat je 'in het wild' overkomt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Vinny » ma 28 dec 2020, 22:56

Met navigatiesystemen lijken mij routenummers op zich juist belangrijker worden in de auto. Op zich maakt het natuurlijk niet uit: van mijn tijd bij Google Maps weet ik dat er naar gestreefd werd om de bewegwijzering als uitgangspunt te nemen voor de aanwijzingen uit het systeem. Het is dan best handig als de gezamenlijke wegbeheerders streven naar eenduidigheid: dan kun je, als je de foto van een specifieke wegwijzer niet hebt afleiden wat er op zou staan. Mijn indruk is dat Frankrijk niet het enige land is waar bewegwijzering en wegnummering steeds minder voorspelbaar worden; maar goed het is natuurlijk maar één aspect van het mobiliteitsbeleid op zichzelf.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door Coen Tunnel » di 29 dec 2020, 17:25

Pino schreef: ma 28 dec 2020, 17:57Dat kan een beetje worden zoals de provinciale wegnummering zoals men die in Spanje zeer gestructureerd heeft uitgerold. Dit is overigens wel een kans die men moet pakken; als ze alleen maar prefixje wijzigen, heb je als weggebruiker nog niets coherents (het al gesignaleerde wegnummer M353 duidt daar helaas wel op).
Ik moet nu gelijk denken aan de M6202bis in Nice. Van dat soort nummers waarbij alleen een prefix wordt gewijzigd en er nog steeds een onmogelijk nummer gebruikt wordt, daar word ik niet vrolijk van. Een beetje zoals de Italiaanse SPexSS-nummers.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Frankrijk: Mobiliteitsbeleid

Bericht door marcel » do 31 dec 2020, 16:39

Pino schreef: ma 28 dec 2020, 22:03 Frankrijk is in mijn ervaring zeker geen slecht land om doorheen te rijden op wegnummers. Op het hoofdwegennet gaat het hoe dan ook prima. Op onderliggend wegennet gaat de ervaring wel wat achteruit, doordat afslaande wegnummers niet altijd staan bewegwijzerd (in het bijzonder niet waar ook afritnummers worden gebruikt)
Volgens mij is Frankrijk toch (nog) slechter dan gemiddeld in Europa. Ik heb vier grote kritiekpunten:
- Op snelwegen wordt bijna nooit het nummer van een aansluitende weg aangegeven (m.u.v. A- en E-nummers)
- Voorwegwijzers hebben geen wegnummering, waardoor je het niet ziet als je bij een rotonde linksaf moet
- Binnen de bebouwde kom in wat grotere plaatsen staat het meestal niet aangegeven
Zelfs bijv. in een plaatsje van niks als Neuf-Brisach
https://www.google.de/maps/@48.0173713, ... 312!8i6656
- Als een weg meer dan een nummer heeft staat er maar één aangegeven (en de hiërarchie is niet meteen duidelijk)
Bijvoorbeeld op deze route moet je een heel klein stukje over de D37
https://www.google.de/maps/dir/48.93194 ... m2!4m1!3e0
Als je het op kleine schaal bekijkt zie je dat helemaal niet.

Positief is wel dat het net van zichtbaar genummerde wegen dichter is dan in de meeste landen.
door het gevolg van de omnummeringen bij afwaardering: de belangrijkste regionale wegen hebben de moeilijkst onhoudbare nummers.
Over het nummeringssysteem heb ik het dan nog niet eens gehad ... maar op zich vind ik het voldoende als de nummers goed aangegeven staan, wat het ook voor nummers zijn.

Plaats reactie