[E] Tolwegen in Spanje

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Jeff » zo 27 sep 2020, 17:08

Is er al bekend gemaakt of de eventuele data voor het tolvrij worden verschoven gaat worden ivm COVID-19?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Chris » zo 27 sep 2020, 17:15

Ik denk het niet, de geplande data zijn gewoon het einde van de concessie, daarna komt de weg in het beheer van de regering.

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Mundial » zo 27 sep 2020, 18:05

In dit artikel in het Spaans (recentste dat ik kon vinden) ontkennen zowel de concessiehouder als het ministerie dat er gevraagd zou zijn om de concessie te verlengen.
De concessies zullen dus gewoon op de voorziene datum eindigen.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door MotelMioveni » do 31 dec 2020, 13:23

Het Wegenforum telt zoveel onderwerpen... Je zou er een dagtaak aan hebben om alles te lezen en zo veel tijd heb ik niet. Ik wist wel dat er in Spanje nogal wat tolconcessiehouders failliet waren gegaan, maar dat boeide mij maar matig, omdat het dankzij de vele autovías toch al prima mogelijk was om tolvrij en vlot door Spanje heen te rijden. :geeuw:

Nu heb ik toch iets nieuws gelezen: Nog 8 maanden geduld en ik kan tolvrij vanaf La Jonquera tot aan Alicante rijden. Hé, dat is goed nieuws, want in Catalunya was tolvrij rijden nog wel lastig. Ik denk dat ik ergens in de late herfst van 2021 misschien wel ergens langs de Spaanse oostkust met mijn voeten in de zee sta, terwijl het in Nederland koud en donker is... 8-)
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door waldo79 » do 31 dec 2020, 14:25

Je weet dat je selectief door het forum kunt gaan, MotelMioveni :dontknow:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Pino » do 31 dec 2020, 14:35

Voor wat het waard is: voor de Spaanse oostkust vanaf Valencia heb je de Catalaanse snelwegen eigenlijk niet nodig. Gewoon naar Zuidwest Frankrijk rijden en doorsteken over de A-23. En op weg naar de A-23 zijn ook wel goede opties om langere stukken tolvrij te rijden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door waldo79 » do 31 dec 2020, 14:54

Er is een mooi Nederlandstalig naslagwerk beschikbaar waarin de tolwegen in Spanje zijn benoemd. Het overgrote deel van het Spaanse wegennet is gratis te berijden.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door MotelMioveni » do 31 dec 2020, 15:48

Pino schreef: do 31 dec 2020, 14:35 Voor wat het waard is: voor de Spaanse oostkust vanaf Valencia heb je de Catalaanse snelwegen eigenlijk niet nodig. Gewoon naar Zuidwest Frankrijk rijden en doorsteken over de A-23. En op weg naar de A-23 zijn ook wel goede opties om langere stukken tolvrij te rijden.
Dat weet ik, Pino. Ik bewaar warme herinneringen aan het traject waar nu de A23 ligt. Toen die route nog grotendeels N234 was, had ik ooit een lading chemische troep gelost in Sabiñanigo, in de Pyreneeën, waarna ik leeg richting Valencia werd gestuurd. Het exacte laadadres zou ik pas de volgende ochtend te horen krijgen. Zodoende had ik uitgebreid de tijd om ergens bij Teruel pauze te houden naast een tapasbar, waar ik mijn roestige Spaans kon oppoetsen. Dat mooie snoepreisje door het verdorde Spaanse binnenland hoorde niet bij het normale werk van 2 keer per week retour Benelux-Frankrijk, wat ik anders deed, dus ik heb er van genoten. 8-)

In de tapasbar werd me uitgelegd op welk industrieterrein ik veilig kon parkeren, als ik de achterdeuren van de oplegger open zou zetten, om te laten zien dat er niks te stelen viel. Met de step ben ik naar de metro gehobbeld en een half uur later stond ik in het centrum van Valencia, waar ik een heerlijke avond heb gehad, voor ik de laatste metro terug nam. De volgende dag mocht ik sinaasappels gaan laden, maar die moesten eerst nog van het veld geplukt worden, zei de expediteur. Toen mijn eigen baas belde, stond ik met mijn voeten in de Middellandse Zee van de zon te genieten, terwijl hij in Brussel in de natte sneeuw in de file stond. :PP:

De A75 van Béziers naar Clermont Ferrand was ook prachtig om te rijden, op weg terug naar Brussel. Ik heb genoten van het uitzicht en zelfs van het vele terugschakelen, als ik in slakkegang de berg omhoog kroop, maar achteraf begreep ik dat er twee dagen na mij vrachtwagens twee dagen vast hadden gestaan vanwege de sneeuw. Ik dacht eens een andere route te nemen, dan altijd maar weer dat eeuwige Rhônedal, zonder dat ik me vooraf had afgevraagd wat de draaikolk in mijn dieseltank mijn baas zou kosten. Ik vergeet nooit meer die lucht van verse sinaasappelen toen ik de deuren van de oplegger na 2 dagen opentrok! Voor mij was er ook een kistje... :D
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » do 31 dec 2020, 17:10

Pino schreef: do 31 dec 2020, 14:35 Voor wat het waard is: voor de Spaanse oostkust vanaf Valencia heb je de Catalaanse snelwegen eigenlijk niet nodig. Gewoon naar Zuidwest Frankrijk rijden en doorsteken over de A-23. En op weg naar de A-23 zijn ook wel goede opties om langere stukken tolvrij te rijden.
N2 tot Parijs, ex-N20 naar Vierzon, A20 tot La Souterraine, N145-N147-D951-N141 naar Angoulême, N10-A10 tot Bordeaux, N230-A630-A63-D834-D824 via Mont-de-Marsan naar Aire-sur-l'Adour, A65 om Aire-sur-l'Adour heen, D834 naar Pau, N134 naar de Somporttunnel en dan zit je inderdaad bij de A-23.

Een andere optie zonder A-23 is om de Franse A20 te volgen tot Brive, dan de ex-N20 (en rond Montauban de A20) tot Toulouse, en vanaf Toulouse weer de (ex-)N20 via Foix naar de N22 richting Andorra, door Andorra heen en de de N-145 en C-14 via Coll de Nargó naar Tarragona. Dan kun je daar het tolvrije deel van de AP-7 oprijden.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door MotelMioveni » do 31 dec 2020, 17:59

Coen Tunnel schreef: do 31 dec 2020, 17:10 N2 tot Parijs, ex-N20 naar Vierzon, A20 tot La Souterraine, N145-N147-D951-N141 naar Angoulême, N10-A10 tot Bordeaux, N230-A630-A63 (...)
Bijna die route ben ik gereden naar Spanje en Portugal; Alleen ben ik tot vlakbij Limoges op de A20 gebleven, om er daar achter te komen dat die enkelbaans weg die aan de noordwestkant om Limoges heen loopt echt voor geen meter opschiet. Als ik ooit nog eens die kant op moet, is of de N141 helemaal verdubbeld, of ik ga die D951 uitproberen, met 80 km/u... :ongeduldig:

Vervolgens vond MotelMioveni het ook nog eens nodig om met zijn tandjes te gaan knarsen bij het schakelen, wat alleen nog bij het juiste toerental lukte, ook nog eens op een zondag. Uiteindelijk heb ik weer wat geleerd: als je te laat remvloeistof bijvult, krijg je eerst last met schakelen en daarna pas problemen met remmen. Wel zo veilig, natuurlijk... :top:

https://www.levante-emv.com/ribera/2020 ... 39848.html

Ik ben blij met tolvrije snelwegen. Die A7 zag er vanuit de vrachtwagen prima uit. Intussen lees ik in Spaanse media overal berichten over kleine plaatsen (aan de kust) die graag een afrit willen die ze directe aansluiting op de A(P)7 geeft, zoals Corbera in de provincie Valencia. Ik mag zeker niet zeuren als de afritnummering op de A(P)7 in de war raakt? :shutup: ;)
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door waldo79 » do 31 dec 2020, 18:12

Ik mag zeker niet zeuren als de afritnummering op de A(P)7 in de war raakt? :shutup:
Op de A-7 is de nummering sowieso gebaseerd op kilometerpalen, dus daar gaat geen verwarring optreden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » do 31 dec 2020, 18:57

MotelMioveni schreef: do 31 dec 2020, 17:59Bijna die route ben ik gereden naar Spanje en Portugal; Alleen ben ik tot vlakbij Limoges op de A20 gebleven, om er daar achter te komen dat die enkelbaans weg die aan de noordwestkant om Limoges heen loopt echt voor geen meter opschiet. Als ik ooit nog eens die kant op moet, is of de N141 helemaal verdubbeld, of ik ga die D951 uitproberen, met 80 km/u... :ongeduldig:
Een keer over de N520 rond Limoges gereden. Dat ga ik sowieso niet weer doen. Dat je op de N141 de passage van Roumazières-Loubert hebt, en destijds ook nog Chabanais, maakte het ook geen aantrekkelijke route. De D951 is lekker rustig en verboden voor vrachtverkeer. Prima weg.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door MotelMioveni » do 31 dec 2020, 19:03

waldo79 schreef: do 31 dec 2020, 18:12
Ik mag zeker niet zeuren als de afritnummering op de A(P)7 in de war raakt? :shutup:
Op de A-7 is de nummering sowieso gebaseerd op kilometerpalen, dus daar gaat geen verwarring optreden.
Nee, Waldo, dat is maar ten dele waar. Op de AP7 hebben de afritnummers tot aan Valencia niets met de afstanden te maken. Kun je Spaans lezen? Kijk maar:

https://es.wikipedia.org/wiki/Autopista ... r%C3%A1neo

Natuurlijk is dat probleem van die afritnummers wel snel opgelost als ze overal de kilometers als afritnummers gaan gebruiken, zoals op veel autovías ook gebruikelijk is.

Wat betreft de verwarring tussen AP7 en A7: Dat gaat nog lang een probleem vormen, vrees ik. :dontknow:

Toen ik in 2004 Valencia in zuidelijke richting verliet, moest ik kiezen tussen 'por el interior' (door het binnenland) en 'por la costa' (langs de kust). In 2004 was mij de hernummering van de tolsnelwegen met de letter P erin mij even ontgaan, dus ik koos A7, terwijl ik me verbaasd afvroeg waarom die niet langs de kust zou lopen, terwijl op de kaart in mijn hoofd de A7 al tientallen jaren de kust volgde. Waarom zou je niet op wegnummer navigeren als dat altijd goed is gegaan? Nou, dat verwarrende Spaanse wegnummercircus, bijvoorbeeld? :nothanks:

Zo belandde ik op de voormalige N340, die toen net tot A7 was omgenummerd. Op de kilometerpalen stond overal nog N340 vermeld, maar op de wegwijzers stond wel degelijk A7. ¡Caramba! Ik had natuurlijk 'por la costa' moeten kiezen! Hoe kon ik mijn fout goedmaken met al die substandaard afritjes langs de A7/ex-N340? Op de gok nam ik een afrit, waar ik wilde omdraaien, maar op de kaart zag ik dat ik vanaf de A7/ex-N340 op de V31 zou belanden, zonder de AP7 richting Denia te kunnen nemen. Dan maar binnendoor, door een dorpje waar ik midden op de weg moest rijden om de overhangende balkons te ontwijken. Oeps! :oops:

Gelukkig kwam ik schadevrij aan in Oliva, waar ik... nee, geen olijven, maar sinaasappels (naranjas) mocht laden. :D
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door waldo79 » do 31 dec 2020, 19:14

Ik schreef ook A-7, niet AP-7. AP-7 is oplopend genummerd vanuit Frankrijk naar Benidorm per aansluiting. Men zal dan met bijvoorbeeld 40a, 40b en 40c moeten gaan werken. Vanuit Benidorm naar het zuiden is het weer aflopend genummerd op kilometer naar Algeciras.

Het idee is om de kilometrering over de hele route naar één systeem te trekken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Pino » do 31 dec 2020, 19:38

Opties genoeg. Met alleen al N10 Poitiers-Bordeaux en de Somport bespaar je een zwik tol ten opzichte van routes die 100% snelweg zijn (waarvan routes over Le Perthus de duurste zijn en ook zullen blijven), met zeer beperkt tijdsverlies ten opzichte van 100% snelweg rijden. De andere genoemde opties kosten je meer extra reistijd, waar op zichzelf natuurlijk ook weinig mis mee is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » vr 01 jan 2021, 1:05

N10 Poitiers-Bordeaux is een erg makkelijke manier om twee tientjes te besparen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Chris » wo 06 jan 2021, 16:49

Per 1 september worden autopistas tolvrij in het noordoosten van Spanje.

Het gaat om;
* AP-2 Zaragoza - El Vendrell (AP-7)
* AP-7 Tarragona - La Jonquera
* C-32 Barcelona - Lloret deMar
* C-33 Barcelona - Montmeló

Er wordt wel al enige tijd gesproken over de invoering van een vignet, alleen voor Catalonië of heel Spanje. De AP-2 en AP-7 blijven volgens mij nog in nationaal beheer dus die lasten hoeft de Generalitat de Catalunya niet te dragen. Die van de C-32 en C-33 wel.

In Catalonië blijven nog wel enkele tolwegen bestaan rond Barcelona, zoals de C-32 naar El Vendrell en de C-16 naar Terrassa en Manresa. En de Cadítunnel

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 jan 2021, 17:08

^^ De Vielhatunnel is toch tolvrij?

De Cadítunnel is nog redelijk aan de prijs, ik ben er vorig jaar doorheen gereden en het was volgens mij iets van 12 euro; ik heb met de tolbadge afgerekend, dus het exacte bedrag staat me niet precies bij. Maar daar heb je geen echt alternatief om een andere route te nemen.

De C-16 tussen Manresa en Barcelona vond ik trouwens ook aan de prijs. Open tolsysteem. De badge werkte niet (er stond ook guardia civil te controleren bij het tolstation bij Sant Vicenç de Castellet, dus misschien uitgeschakeld?) dus ik moest met de creditcard betalen. Was toch nog meer dan 8 euro voor een vrij substandaard snelweg.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door waldo79 » wo 06 jan 2021, 18:05

Het lijkt erop alsof Spanje zowat al zijn wegen tolvrij maakt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Pino » wo 06 jan 2021, 19:27

^^ Dat is zeker het beleid van de nationale overheid. Concessies gewoon laten aflopen. In het verleden zijn er wel suggesties geweest dat men zelfs zou moeten overgaan tot openbreken / voortijdig afkopen, maar daar wilde men niet aan.

Regionale overheden kunnen er ander beleid op nahouden, en met name op het wegennet van Catalonië, Navarra en Baskenland speelt dat. In Catalonië zijn de A-2, AP-2, A-7 en AP-7 door de nationale overheid in concessie gegeven, dus die worden gewoon tolvrij. Secundaire autosnelwegen zijn in handen van de deelstaat en dus deels in concessie gegeven. Nationaal beleid rondom tolvrij maken heeft daarop geen invloed en de regio gaat een beetje een eigen weg met wat ze wel en niet in concessie geven/houden. Baskenland en Navarra hebben ook de hoofd-snelwegen in beheer en blijven die bij mijn weten in concessie geven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Chris » wo 06 jan 2021, 19:38

De tolwegen in Baskenland zijn in eigendom van de provincies die het hebben weggezet in een soort staatsbedrijf / publiek agentschap, en dus niet een private concessie zoals de andere tolwegen. In de provincie Gipuzkoa is dat Bidegi, in Bizkaia is dat Interbiak en in Álava is dat Arabat.

Hoe ze dat precies doen met EU-regels weet ik niet, ik meen dat de EU vindt dat tolwegen geprivatiseerd moeten zijn. Kroatië werd hiertoe gedwongen dacht ik.

Overigens zijn in Spanje heel veel wegen in een schaduwtolconcessie. Daar betaal je dus geen tol maar is de weg wel onder concessie. De grote betalingsverplichtingen van de regio's aan deze concessies is ook een reden dat de snelwegenbouw na de financiële crisis behoorlijk is stilgevallen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Vinny » wo 06 jan 2021, 22:19

ik meen dat de EU vindt dat tolwegen geprivatiseerd moeten zijn.
Formeel telt dat een afbetaalde (tolvrije) weg niet ineens onderworpen kan zijn aan tol. Dat doorkruiste ooit de Vlaamse overheid die na aanleg van de Oosterweelverbinding tol wilde gaan heffen voor de Kennedytunnel. Een algemene kilometer- of cordonheffing mag een overheid wel instellen.

Aan de andere kant kun je je natuurlijk afvragen hoe hard zo'n bepaling is. De EU zal vast niet bij elke weg gaan kijken hoe de financieringsstromen precies lopen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Pino » wo 06 jan 2021, 23:52

^^ Als EU-recht met zoveel woorden bepaalt dat tol moet worden ingezet voor financiering van bouw en onderhoud van de wegen in kwestie, kan ik me voorstellen dat het handig is om de wegen en tolheffing in handen van een aparte vennootschap te brengen, in plaats van in handen van de staat zelf. Dan kun je de geldstromen in ieder geval beter in kaart houden dan wanneer alles via algemene middelen loopt. Wellicht is dat wat er in Kroatië aan de orde was. Ik ken het verhaal niet en heb ook de relevante bepalingen van het EU-recht nooit onderzocht (voor wie zin heeft: Richtlijn 1999/62).

Op meerdere plaatsen in de EU zie je hoe dan ook tolwegen die in handen zijn van vennootschappen die 100% in handen van overheden zijn. De N.V. Westerscheldetunnel bijvoorbeeld, en Autobrennero en Asfinag om er maar een paar te noemen. Dus daar zou het probleem niet moeten zitten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Vinny » vr 08 jan 2021, 15:52

Het is volgens mij eerder andersom zo. Tolheffing wordt gezien als een soort van handelsbarrière, en de samenwerking van landen binnen de EU is er natuurlijk op gericht om de barrières zo veel mogelijk af te schaffen. Dus zal wel een lijstje van uitzonderingen geformuleerd zijn waarbinnen tolheffing wel mag. In Frankrijk was tolheffing en (semi)private exploitatie van autosnelwegen gemeengoed, dus de richtlijn zal vast zijn opgesteld zodat dit voldoet. Vergeet niet dat de EU eigenlijk een Frans project is om de Duitsers onschadelijk te maken, dus je weet in welk land je moet zoeken als je wat vreemde aspecten van de EU ontdekt hebt ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Pino » vr 08 jan 2021, 17:13

^^ Lekker cynische beschrijving van de EU weer, dit.

Terug naar de basis: ieder verschil in regelgeving heeft het in zich om een handelsbarrière te vormen. Maar het overgrote deel van de belastingen behoort toch tot dingen die lidstaten zelf mogen bepalen. Alleen de BTW komt enigszins in de buurt van een EU-brede belasting. Die vrijheid is echter beperkt door de grondprincipes van het EU-recht, in het bijzonder de vrijheden van verkeer en het non-discriminatie-beginsel. En dat zijn punten waarop de Europese Commissie of belanghebbenden regels nietig kunnen laten verklaren. Over vele vormen van belastingheffing is uitgebreide rechtspraak, die men heeft gemeend verder in te vullen met bredere kaders over wat je kunt doen zónder die niet-toelaatbare handelsbarrière op te werpen. Ik zou dat niet zien als een uitzonderingsbepaling, "want het is een handelsbarrière", maar als een regelwerk waarin is gezegd "als je het zo doet, doe je het niet verkeerd". Die zijn er dus voor tolheffing, vennootschapsbelasting en vele andere belastingen.

Ik vind het tegen deze achtergrond wat gezocht dat de EU-richtlijn zou zijn ingericht op een manier om nog net de Fransen vrij te pleiten. Als je de regels naleest, zijn het redelijk logische invullingen van de genoemde algemene beginselen. Met name als je kijkt naar kruisbestuivings-regels, dus de vraag voor welke doelen de opbrengst van tolheffing mag worden ingezet en wanneer je het punt bereikt dat je niet meer kunt spreken van een gebruiksbelasting maar gewoon je eigen belastinggrondslag aan het uitbreiden bent ten laste van EU-buitenlanders. De Duitsers, met hun mislukte PKW-Maut plannen kunnen over dat laatste meepraten. Maar het zorgt er uiteindelijk ook in de klassieke tolheffings-landen voor dat wij Nederlanders niet hoeven af te storten in hun algemene middelen omdat we toevallig langs een tolpoort komen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Chris » wo 10 mar 2021, 10:48

De minister heeft nog maar eens bevestigd dat de AP-2 en AP-7 in Catalonië vanaf 31 augustus tolvrij worden: https://www.elperiodicodearagon.com/not ... 60341.html

Het gaat om de AP-2 tussen Zaragoza en El Vendrell en de AP-7 tussen Tarragona en La Jonquera.

Vanaf september 2021 is een rit Franse grens - Alicante dus € 69,95 enkele reis goedkoper geworden.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Snelwegfreak » wo 10 mar 2021, 16:30

Muy bien :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Chris » di 30 mar 2021, 16:46

Er zijn 6 contracten gegund voor het onderhoud en beheer van de AP-2 en AP-7 die vanaf 1 september 2021 tolvrij worden. Het gaat om 375 kilometer autopista, de totale contractwaarde bedraagt € 541 miljoen. Er staat niet bij voor hoe lang dat is, maar voor zoveel geld zal het wel gaan om een meerjarig onderhoud.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Chris » do 15 apr 2021, 10:02

Een voorwaarde voor het herstelplan van de EU voor Spanje is kennelijk dat Spanje een tolheffing invoert op autosnelwegen. Hoe dit vormgegeven gaat worden is echter onduidelijk.

https://www.eleconomista.es/empresas-fi ... arlas.html

Er wordt al lange tijd gesproken over een vignet of elektronische tol, maar dit is extreem impopulair en zal de verkeersveiligheid dramatisch verslechteren doordat verkeer massaal zal gaan uitwijken naar de N-wegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E] Tolwegen in Spanje

Bericht door Coen Tunnel » do 15 apr 2021, 10:15

Een zeer slecht plan voor een land waar de economie er in grote delen van het land helemaal niet zo goed voorstaat. Bovendien is het een groot land waar de afstanden lang zijn. En waar voor de wegen die nu nog tolweg zijn, of tot vrij recent tolweg waren, er nog enigszins redelijke tolvrije alternatieven zijn, is dat bij Autovía's vaak niet of veel minder het geval.

Dit helpt Spanje niet.

Plaats reactie