Opmerkingen over het forum

De FORUMREGELS, en opmerkingen over dit forum

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Opmerkingen over het forum

Bericht door Attietattie » vr 01 jan 2021, 16:44

Wouter N14 schreef: vr 01 jan 2021, 16:00Er zijn alleen wat off-topic berichten opgeruimd.
De inhoud van de berichten is niet relevant.
Chris schreef: vr 01 jan 2021, 16:24Er worden zo vaak berichten verwijderd. Honderdduizenden zelfs in de loop der jaren.
Vind ik echt heel raar. Soms ben je in alle krochten aan het zoeken waar je dat ene bericht nou hebt getypt. En dan blijkt het dus gewoon verwijderd te zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » vr 01 jan 2021, 17:53

Attietattie schreef: vr 01 jan 2021, 16:44
Wouter N14 schreef: vr 01 jan 2021, 16:00Er zijn alleen wat off-topic berichten opgeruimd.

Ja, Attietattie, dat is nou juist het probleem, als een moderator ze als 'off-topic' in de vuilnisbak kiepert. :lol:

Of bedoelde je misschien te zeggen dat het niet uitmaakt wat de inhoud van de berichten was, maar dat het gewoon geen stijl is dat een moderator met de botte bijl anderhalve pagina aan berichten verwijdert, zonder daar een fatsoenlijke uitleg voor te geven? Als je dat wilde zeggen, dan ben ik het uiteraard van harte met je eens. :top:
Chris schreef: vr 01 jan 2021, 16:24Er worden zo vaak berichten verwijderd. Honderdduizenden zelfs in de loop der jaren.
.

Jouw berichten worden kennelijk niet verwijderd, hé, Chris? Jij schrijft bijna in het eentje meer dan de helft van alle berichten op het hele Wegenforum, plus Skyscrapercity, (Ben jij ChrisZwolle?) plus de Wegenwiki. Man, jij hebt het voor jouw statistiek, respect, rang of aanzien op dit forum toch helemaal niet nodig om anderen zo te censureren? :p
Chris schreef: vr 01 jan 2021, 16:24 Het topic verzandde in twee pagina's offtopic gezwam. Omdat dit door elkaar heen loopt kan je vaak niet de helft laten staan.
Had dat nou niet opgelost kunnen worden door als moderator naar je blauwe tekst te grijpen en de querulant in kwestie tot de orde te roepen, zodat het gedeelte van zijn commentaar wat wèl relevant was had kunnen blijven staan? Kon er niet wat selectiever gekapt worden in de teksten van die man, die kennelijk vaker in Scandinavië rondrijdt, met jullie uitleg erbij? :roll:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 01 jan 2021, 18:19

Attietattie schreef: vr 01 jan 2021, 15:57 Inhoudelijk niets meegekregen, maar ik heb er een broertje dood aan als er berichten verwijderd worden zonder mededeling. Dat gebeurt vaker en is zeer storend!
En heel vaak gaat het ook wel goed. Waar gewerkt wordt vallen spaanders en het forum wordt nog altijd gerund door vrijwilligers. Wat ik daarmee wil zeggen: soms is er niet altijd tijd om alles even netjes op te lossen op het moment zelf en soms wordt er ook wel eens wat vergeten.
MotelMioveni schreef: vr 01 jan 2021, 16:19Zomaar berichten verwijderen, zonder mededeling of uitleg, dat stinkt naar censuur en censuur bederft voor mij het plezier aan het Wegenforum! :pukey:
Dat vind ik een zware aantijging. Ik neem aan dat je deze kan staven met tal van voorbeelden?
MotelMioveni schreef: vr 01 jan 2021, 17:53Jouw berichten worden kennelijk niet verwijderd, hé, Chris? Jij schrijft bijna in het eentje meer dan de helft van alle berichten op het hele Wegenforum, plus Skyscrapercity, (Ben jij ChrisZwolle?) plus de Wegenwiki. Man, jij hebt het voor jouw statistiek, respect, rang of aanzien op dit forum toch helemaal niet nodig om anderen zo te censureren? :p
Als moderatoren grijpen we in als berichten onnodig sfeerbedervend, offtopic zijn of op een andere manier niet voldoen aan de forumregels. Over forumregels gesproken, de geciteerde opmerking hierboven is onnodig op de man spelen en ik raad je aan hier in het vervolg op te letten :idea: .

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 01 jan 2021, 18:25

Kaaiman schreef: do 31 dec 2020, 10:35
NWH schreef: do 23 jan 2020, 21:49 Is het mogelijk dat we in de toekomst op het forum een donkere modus kunnen inschakelen? Of is dit technisch gezien te lastig om toe te voegen aan de website?
In deze donkere dagen zou ik graag de aandacht weer willen vestigen op dit verzoek. Is er toevallig nog wat mee gebeurd door de techneuten nadat de discussie is doodgebloed? ;)
Op zich ben ik wel een voorstander van het idee. Het ontbreekt mij echter aan tijd momenteel hier goed uitvoering aan te geven. Ook komt er nog vrij veel bij kijken om tot een goede dark mode te komen (denk bijvoorbeeld aan de iconen etc).

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 01 jan 2021, 18:39

MotelMioveni schreef: vr 01 jan 2021, 17:53
Attietattie schreef: vr 01 jan 2021, 16:44

Of bedoelde je misschien te zeggen dat het niet uitmaakt wat de inhoud van de berichten was, maar dat het gewoon geen stijl is dat een moderator met de botte bijl anderhalve pagina aan berichten verwijdert, zonder daar een fatsoenlijke uitleg voor te geven? Als je dat wilde zeggen, dan ben ik het uiteraard van harte met je eens. :top:
Dat wil ik inderdaad zeggen. Slechts een berichtje in de thread: "enkele berichten zijn verwijderd want offtopic" is voldoende en kost echt niet zoveel tijd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » vr 01 jan 2021, 19:24

Mark schreef: vr 01 jan 2021, 18:19 Waar gewerkt wordt vallen spaanders en het forum wordt nog altijd gerund door vrijwilligers.

Hulde aan de vrijwilligers, Mark. :top:
Mag ik daarom ook geen kritiek meer op de moderatoren hebben? :roll:
Mark schreef: vr 01 jan 2021, 18:19
MotelMioveni schreef: vr 01 jan 2021, 16:19Zomaar berichten verwijderen, zonder mededeling of uitleg, dat stinkt naar censuur en censuur bederft voor mij het plezier aan het Wegenforum! :pukey:
Dat vind ik een zware aantijging. Ik neem aan dat je deze kan staven met tal van voorbeelden?
Is één voorbeeld niet erg genoeg, Mark? Als berichten verwijderd worden, zonder dat daarvoor verantwoording wordt afgelegd (blauwe tekst van moderatoren zag ik vroeger regelmatig voorbij komen op het Wegenforum), dan zijn ze mogelijk verdwenen voordat ik tijd heb gehad om die berichten te lezen. Als ik ze niet gelezen heb, weet ik er niks van. Hoe wil je dan dat ik met tal van voorbeelden aan kom zetten? :dontknow:

Goed, ik ervaar deze actie als censuur en dat voelt niet goed. Mark merkt terecht op dat je de moderatoren pas van systematische censuur kunt beschuldigen als je daar ruim voldoende voorbeelden van hebt. Die heb ik (nog) niet. Moeten we de discussie die kant op trekken, of mogen we het alsjeblieft gewoon hebben over de botte bijl die in de discussie over Noorwegen is gehanteerd?
Mark schreef: vr 01 jan 2021, 18:19
MotelMioveni schreef: vr 01 jan 2021, 17:53Jouw berichten worden kennelijk niet verwijderd, hé, Chris? Jij schrijft bijna in het eentje meer dan de helft van alle berichten op het hele Wegenforum, plus Skyscrapercity, (Ben jij ChrisZwolle?) plus de Wegenwiki. Man, jij hebt het voor jouw statistiek, respect, rang of aanzien op dit forum toch helemaal niet nodig om anderen zo te censureren? :p
Als moderatoren grijpen we in als berichten onnodig sfeerbedervend, offtopic zijn of op een andere manier niet voldoen aan de forumregels. Over forumregels gesproken, de geciteerde opmerking hierboven is onnodig op de man spelen en ik raad je aan hier in het vervolg op te letten :idea: .
Chris heeft duizenden mooie bijdragen geschreven op het Wegenforum. Ik heb hem dan ook in mijn reactie op zijn persoonlijk bericht laten weten dat mijn plaagstootje in dit protest als compliment bedoeld was. Ik ben het heftig oneens met Chris, maar zonder Chris zou het Wegenforum niet half zoveel inhoud hebben als dat het nu heeft. Mag ik die duim voor Chris een andere keer opsteken? Er was iets met een botte bijl...
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 01 jan 2021, 19:37

Mark schreef: vr 01 jan 2021, 18:25Op zich ben ik wel een voorstander van het idee. Het ontbreekt mij echter aan tijd momenteel hier goed uitvoering aan te geven. Ook komt er nog vrij veel bij kijken om tot een goede dark mode te komen (denk bijvoorbeeld aan de iconen etc).
Ik zou al prima tevreden zijn met een standaard donker thema zonder fancy icoontjes. Desnoods onder de noemer 'Donker thema (experimenteel)' of '(beta)' zolang het nog niet is opgeleukt met eigen icoontjes.

Overigens, in het verleden waren er thema's met verschillende breedten. Beetje overkill was dat misschien, maar nu kan ik volgens mij nergens meer een thema kiezen. Klopt dat? Dat ik er niet overheen gekeken heb?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 01 jan 2021, 20:17

^^ Maximale breedte is nu al een hele tijd een profielinstelling. Staat onder weergaveopties bij forumvoorkeuren.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 01 jan 2021, 20:26

^^ Wist ik helemaal niet, maar ik ben best blij met de aanpassing. Totaal andere beleving zo.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 13 jan 2021, 22:58

@Juerd @Captain007: Alles weer oke?
Of nog steeds last van gekkigheid (met de server) ?

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 13 jan 2021, 23:22

Was een kleine wijziging, alles is oké.

PS: Juerd is niet meer betrokken bij beheer en onderhoud van de server.

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » zo 28 feb 2021, 7:59

Coen Tunnel schreef: wo 27 nov 2019, 0:10 Uit China. 🇨🇳 Zie deze post van Chris van een paar dagen geleden:
Chris schreef: do 21 nov 2019, 13:49 Ligt de traagheid wellicht aan het feit dat het forum en de wiki gelijktijdig gebackupt worden?

Wat op het forum ook curieus is, is het enorme aantal bezoekers de afgelopen half jaar. Elke week is er weer een nieuw record: Het grootste aantal gebruikers online was 1566 op wo nov 20, 2019 2:27 am

Op te merken is dat er gigantisch veel Chinezen als gast op het forum zijn.
Las dit nu pas, maar kan alsnog een mogelijke verklaring geven.
De great Chinese firewall gebruikt diverse methoden om bezoek aan ongewenste websites te verhinderen, onder andere door DNS resolve requests te dumpen naar een willekeurig ip adres, bv wegenforum. Dat heeft sommige websites in het verleden zelfs wel eens totaal platgelegd, zonder dat het een DDoS aanval was.
Overigens is de wegenforum website ook zonder vpn zeer goed bereikbaar in China, een van de snelste in mijn ervaring.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 01 mar 2021, 9:43

ronny forgeron schreef: zo 28 feb 2021, 7:59 Overigens is de wegenforum website ook zonder vpn zeer goed bereikbaar in China, een van de snelste in mijn ervaring.
Geldt dat ook voor de Wegenwiki ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » ma 01 mar 2021, 10:02

^^
Ja hoor zowel rechtstreeks als via de button in de wegenforum leader is het klik en go.
Maar als je wegenwiki via Bing China zoekt krijg je wel een link, maar die is dood.
Vraag me inmiddels af of de wegenforum site zo vlug werkt omdat het ip adres als dump gebruikt wordt...

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 01 mar 2021, 10:14

Ook niet vreemd dat zowel de wiki als het forum het doen, aangezien die hetzelfde ip adres hebben (alleen een andere domeinnaam). Waarom dat heel snel werkt weet ik ook niet. Misschien heeft TransIP gewoon goede lijntjes naar China liggen :D

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 01 mar 2021, 21:41

^^ We hebben natuurlijk best wat actuele Chinese content ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Teetje
stadsweg

Bericht door Teetje » di 20 apr 2021, 9:10

Als ik in een bericht op een link of afbeelding klik, wordt ik meteen naar die (bron)pagina geleid en ben ik dus de plek waar ik aan het lezen was op het wegenforum 'kwijt'. Ik moet dus heel bewust met de rechtermuisknop kiezen voor 'openen in ander tabblad'.

Is het technisch mogelijk om te zorgen dat wanneer je op een link klikt, deze automatisch op een extra tabblad wordt geopend?

Ik geef toe, het is er eentje in de categorie klein leed, maar wilde de vraag toch stellen ;)

doorn
verkeersader

Bericht door doorn » di 20 apr 2021, 9:30

Volgens mij is dat in het verleden al wel eens vaker besproken en is besloten dat niet te doen, maar je kan sowieso op een link klikken met de middelste muisknop (scrollwiel) of ctrl ingedrukt houden terwijl je klikt, dan opent de pagina altijd in een nieuw tabblad.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 20 apr 2021, 9:39

Ik heb het ook liever niet, juist omdat je nu de keuze hebt waar je het nieuwe tabblad hebben wil. Ik open standaard nieuwe pagina's in andere tabs op het moment dat ik dat nodig acht (en niet alleen op dit forum).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 20 apr 2021, 10:13

Vaak kan je dat in je browser ook gewoon zo instellen, bij Firefox is dat toch zo dat links automatisch in een nieuw tabblad (of venster mocht je dat willen) opengaan.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 20 apr 2021, 22:15

De bovenstaande redenen geven precies aan waarom dat zo is ingesteld. Op deze manier ligt de keuze bij de eindgebruiker (en niet bij het beheer).

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 05 mei 2021, 10:48

Een DDoS-aanval (op de DNS servers) momenteel bij onze hoster. Problemen met het bereiken van het forum of de Wegenwiki zijn dus mogelijk.

Update: Zou opgelost moeten zijn nu.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 05 jun 2021, 10:35

Het forum heeft een grote update gehad. Alles zou moeten werken zoals eerst (met niet al teveel grote wijzigingen al zou de ondersteuning voor onder andere emoji wel verbeterd moeten zijn). Mocht je tegen problemen aanlopen, laat het even weten hieronder.

1 bugje is mij bekend in ieder geval, dat het pad niet goed getoond wordt. Die hoeft dus niet gemeld te worden ;) (en ga ik uiteraard naar kijken).
Schermafbeelding 2021-06-05 om 10.34.52.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 05 jun 2021, 14:10

^^ Bovenstaande is nu gefixt.

Pascal1998
stadsweg

Bericht door Pascal1998 » di 10 aug 2021, 23:28

Zijn er mensen die netals ik hinder ondervinden van een mailbom over nieuwe onderwerpen in het Grote Projecten topic, krijg constant lees, wekelijks een mailbom met laat ik het zo zeggen: programma’s die niemand gebruikt, waar naar mijn idee ook virussen etc in zitten. Het komt van een ene EdwardErasp en blijf iedere week mijn mail legen en is dit bekend onder de mods?

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 10 aug 2021, 23:40

^^ Even googlen:
https://www.google.com/search?q=edwarde ... e&ie=UTF-8
Ziet er verdacht uit...

Pascal1998
stadsweg

Bericht door Pascal1998 » wo 11 aug 2021, 0:01

Maar het wordt letterlijk vanuit de server van het Wegenforum gemaild, is het dan een soort van webspoofing? Want ik kom in het topic Algemeen ook allerlei rare en verdachte dingen tegen als ik die link mag geloven
TOEVOEGING
Jep, het is inderdaad website spoofing in combinatie met email spoofing, die twee worden blijkbaar vaak samen gebruikt, maar het verklaart wel waarom het in mijn mail terecht komt

Ik stuur even een engelstalige Wikipedia pagina mee, misschien dat de mods er iets mee kunnen

https://en.wikipedia.org/wiki/Website_spoofing

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 11 aug 2021, 0:54

Ah, dat was een testomgeving van het Wegenforum die nog online stond. Echter hadden de spambots dat forum ook gevonden en plaatsen spamreacties. Vervolgens krijg je (ten onrechte) mailtjes dat er nieuwe berichten zijn in het topic.

Foutje van mijn kant, heb deze testomgeving nu offline gehaald.

NB: er was hier dus niet sprake van spoofing (en de veiligheid is niet in gevaar geweest).

Pascal1998
stadsweg

Bericht door Pascal1998 » wo 11 aug 2021, 9:22

Ah, ok!

Omdat de website er zo op leek dacht ik aan webspoof, maar dat kan natuurlijk ook, goed dat het ook meteen is opgelost!

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 03 sep 2021, 10:54

Ik kreeg net na het indrukken van een duimpje kort de melding "Waardering foutief". Hoe kan een waardering foutief zijn?

De waardering kwam trouwens wel in beeld ;)