Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » wo 30 dec 2020, 23:07

mvalkenburg schreef: di 29 dec 2020, 9:05
De praktijk schreef: di 29 dec 2020, 2:50 Ik zie dat ik het niet goed geschreven had.
Dat je het buitenland niet uitkomt, komt doordat buitenlandbeleid.
Wat ik bedoelde, eenmaal in NL, test of geen test, NL kan je als Nederlander de toegang niet wijderen.
Ben je nou zo eigenwijs? Hier wat leesvoer, het is Nederlands beleid, dat je niet naar Nederland mag reizen zonder negatieve test: https://nos.nl/l/2362402
Dus ja: Nederland weigert je dan de toegang als je geen negatief testresultaat hebt gekocht. En de verantwoordelijkheid leggen ze bij de vervoerder.
Ik ben eigenwijs ja. Maar dat heeft hier nu niets mee te maken.

Lees jij nu eerst een goed wat ik geschreven heb, en kijk dan wat je zelf schrijft.

Uit je eigen link.
Nederlanders worden niet teruggestuurd als ze bij aankomst in Nederland geen geldige test bij zich hebben
En wat schreef ik?
De praktijk schreef: di 29 dec 2020, 2:50 eenmaal in NL, test of geen test, NL kan je als Nederlander de toegang niet wijderen.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » wo 30 dec 2020, 23:51

^^ In die situatie kom je echter niet, want het is NEDERLANDS beleid, dat jij in het buitenland niet mag instappen zonder negatieve test.
Dus wat jij schreef:
Ik zie dat ik het niet goed geschreven had.
Dat je het buitenland niet uitkomt, komt doordat buitenlandbeleid.
Is geen buitenlands beleid, maar Nederlands beleid, wat is uitbesteed aan de vervoerders. En die gaan je echt niet laten instappen zonder negatieve test.

De praktijk
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 01 apr 2020, 0:33

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door De praktijk » do 31 dec 2020, 1:01

Wie zegt dat je een vervoerder nodig heb?

Jij wilde toch naar Zweden? Hagfors?
Stel je was gegaan......

Zonder test verlaat je Zweden, en dan in Denemarken en Duitsland geen controle, en dan kom je aan de Nederlandse grens zonder test.......

Met buitenlandsbeleid, bedoel ik het beleid in het buitenland he!
De regels in Zweden veranderen nu zo snel, dat ik het niet meer volg.
Maar ik denk niet dat Zweden, of een ander land van jou verlangt een negative test te hebben om het land te verlaten.

Nederland verlangt...... Klopt. Maar jij als Nederlander komt gewoon Nederland binnen hoor.
Dat je misschien niet naar huis mag, word een ander verhaal. Maar je komt Nederland gewoon binnen.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » do 31 dec 2020, 7:53

^^ eindelijk sla je de spijker een keer op zijn kop: je hebt inderdaad geen negatieve test nodig als je met eigen vervoer komt. Maar nogmaals is het wel degelijk Nederlands beleid dat je een negatieve test nodig hebt om per vliegtuig, trein of bus naar Nederland te komen. Daar houdt geen buitenlandse regering je voor tegen, maar het is een Nederlandse beslissing om een vervoerder jou op te leggen het te verbieden.

Overigens zit ik nu in Zweden en zie niet in waar je het over hebt qua beleid: het is nog altijd een stuk standvastiger dan het paniekerige gespring in bijv. Nederland.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door waldo79 » do 31 dec 2020, 11:08

En wat betreft het verplicht tonen van een negatieve test: het regionale vervoer is daarvan vrijgesteld. En laat het regionale vervoer nu meer reizigers de grens overzetten dan het open-access intercity vervoer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » do 31 dec 2020, 16:49

Een activist van Viruswaarheid heeft een kort geding gewonnen: Zijn gezinsleden die nu in het buitenland zijn kunnen bij terugkomst niet verplicht worden om een negatieve PCR-test bij zich te hebben.

Interessante jurisprudentie.
https://nos.nl/artikel/2362649-staat-ve ... rland.html
De familie mag zich met recht erover beklagen dat zij tegen hun wil gedwongen worden een PCR-test te laten afnemen, is de conclusie van de voorzieningenrechter. "Voor een dergelijke plicht, geldend voor een Nederlandse onderdaan die wil terugkeren naar huis, is een deugdelijke wettelijke grondslag nodig, en die ligt niet besloten in artikel 53 of 54 Wet publieke gezondheid."

Dat er dringende noodzaak is om de verdere verspreiding van het virus in Nederland zo veel mogelijk tegen te gaan, staat niet ter discussie, zegt de rechter. "Maar voor een ingrijpende verplichting als deze, die de lichamelijke integriteit van een passagier betreft, is een concrete wettelijke grondslag nodig."
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » do 31 dec 2020, 16:55

^^ moedige rechter. Hugo zal wel weer een manier vinden om zijn reet met dit vonnis af te vegen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » do 31 dec 2020, 17:09

Palance schreef: do 31 dec 2020, 16:49 Een activist van Viruswaarheid heeft een kort geding gewonnen: Zijn gezinsleden die nu in het buitenland zijn kunnen bij terugkomst niet verplicht worden om een negatieve PCR-test bij zich te hebben.

Interessante jurisprudentie.
https://nos.nl/artikel/2362649-staat-ve ... rland.html
De familie mag zich met recht erover beklagen dat zij tegen hun wil gedwongen worden een PCR-test te laten afnemen, is de conclusie van de voorzieningenrechter. "Voor een dergelijke plicht, geldend voor een Nederlandse onderdaan die wil terugkeren naar huis, is een deugdelijke wettelijke grondslag nodig, en die ligt niet besloten in artikel 53 of 54 Wet publieke gezondheid."

Dat er dringende noodzaak is om de verdere verspreiding van het virus in Nederland zo veel mogelijk tegen te gaan, staat niet ter discussie, zegt de rechter. "Maar voor een ingrijpende verplichting als deze, die de lichamelijke integriteit van een passagier betreft, is een concrete wettelijke grondslag nodig."
Ik heb niet veel op met Viruswaarheid, maar dit is een zinnige uitspraak. PCR-testen verplichten voor Nederlands ingezetenen die terug willen reizen naar Nederland zijn je reinste onzin. Iedereen die hier legaal woont zou hier naar toe terug moeten kunnen keren.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door MaartenE » do 31 dec 2020, 17:28

waldo79 schreef: do 31 dec 2020, 11:08 En wat betreft het verplicht tonen van een negatieve test: het regionale vervoer is daarvan vrijgesteld. En laat het regionale vervoer nu meer reizigers de grens overzetten dan het open-access intercity vervoer.
Ik zei het al eerder. Als ik echt de grens over zou willen pak ik de trein naar Tilburg, pak de bus naar Turnhout, en van daar de trein België in.
Behalve iemand die mij ziet uitstappen uit de bus in Turnhout zal niemand weten dat ik uit Nederland kom (tot ik moet gaan poepen op het toilet natuurlijk. ;) ).
Doe dan of alles inperken, of niks, want dit is halfslachtig.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » do 31 dec 2020, 17:40

mvalkenburg schreef: do 31 dec 2020, 16:55 ^^ moedige rechter. Hugo zal wel weer een manier vinden om zijn reet met dit vonnis af te vegen.
Een Pyrrus-overwinning. De boete of vervoersverbod ligt immers bij de vervoerder. En die mag je nog steeds weigeren. En die zal dat ook doen omdat hij anders niet meer mag vliegen. Voor (OV) treinen ligt dat wellicht anders maar daar heb je deze uitspraak niet voor nodig om te omzeilen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door MotelMioveni » vr 01 jan 2021, 20:39

Ook Noorwegen voert nu een verplichte Corona-test in voor reizigers die de grens over willen. Omdat de testcapaciteit nog niet groot genoeg is, zijn veel grensovergangen gesloten. Ik ben toch eens benieuwd of er in Noorwegen ook een rechter is die deze maatregel onderuit haalt, zeker wanneer er Noren terug van vakantie komen die zich persé niet willen laten testen.

https://www.vegvesen.no/hovedside/nyhet ... er-stenges

Ik begrijp beide kanten van de discussie wel: De wil om je volk te beschermen tegen een gemuteerd virus wat nog meer mensen kan besmetten staat tegenover grondrechten. Ik heb niks op met clubs als Viruswaanzin en aanverwanten, maar je zou ze kunnen zien als kanarie in de kolenmijn van onze democratie: Als zulke protesten niet meer mogen, stikt onze democratie.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Vinny » za 02 jan 2021, 16:53

MaartenE schreef: do 31 dec 2020, 17:28
waldo79 schreef: do 31 dec 2020, 11:08 En wat betreft het verplicht tonen van een negatieve test: het regionale vervoer is daarvan vrijgesteld. En laat het regionale vervoer nu meer reizigers de grens overzetten dan het open-access intercity vervoer.
Ik zei het al eerder. Als ik echt de grens over zou willen pak ik de trein naar Tilburg, pak de bus naar Turnhout, en van daar de trein België in.
Behalve iemand die mij ziet uitstappen uit de bus in Turnhout zal niemand weten dat ik uit Nederland kom (tot ik moet gaan poepen op het toilet natuurlijk. ;) ).
Doe dan of alles inperken, of niks, want dit is halfslachtig.
Dan zou je ook alle snelwegen op de grens moeten afsluiten en automobilisten een test moeten afnemen. Iedereen snapt dat dit een logistieke nachtmerrie oplevert. Ik vind persoonlijk dat je met hogesnelheidstreinen, internationale intercity's en vliegtuigen toch wel de grootste klap maakt: daar zijn veel verschillende contactmomenten en de anderhalve meter is niet goed na te leven. Als iedereen gewoon nauwgezet de coronaregels volgt zou dit in principe gewoon kunnen werken om de virusuitbraken te voorkomen en hoef je niet alles in te perken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Peter » za 02 jan 2021, 17:55

Er zijn momenteel geen heel grote verschillen (behalve wellicht de UK variant in vnl de UK...) tussen aantal Covid besmettingen. Een test voor een vliegtuig filtert op zijn minst de niet-EU gevallen uit en voorkomt vliegreizen (naar de EU of Nederland) met patienten aan boord die vele uren duren (met ook in een vliegtuig een hogere besmettingskans). Maar zeer langdurige (aaneengesloten) internationale treinreizen zijn zeldzaam en lange afstanden nog meer. Wie wil je uitfilteren: skiers uit Zwitserland ? Zeker door de ontsnappingsroutes is dit een weinig zinvolle maatregel.

Er is wel een dingetje dat er voldoende landen zijn waar het (zo goed als) onmogelijk is een recente (72 h voor aankomst, soms slechts 48 h voor vertrek) test te krijgen, doordat de zorg of de vliegmaatschappij hier geen optie aanbieden. Achteraansluiten bij de locals en je uitkomst afwachten (en dat kan 4 dagen zijn). En als je een overstap hebt van 22 uur soms helemaal onmogelijk. Reizen vanuit de Polynesische eilanden of Omsk naar Nederland zijn dan (ook voor een NLer) vrijwel niet te doen (zonder een meerdaagse (week?) tussenstop in te lassen).
Laatst gewijzigd door Peter op za 02 jan 2021, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door waldo79 » za 02 jan 2021, 17:58

Ik heb ook geen zin om me al die bureaucratie op de hals te halen. Dus >99% van de tijd blijf ik binnen Nederland en aan personenverkeer met de auto worden geen belemmeringen opgelegd.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Bluemoon23 » za 02 jan 2021, 22:29

mvalkenburg schreef: do 31 dec 2020, 7:53 ^^ eindelijk sla je de spijker een keer op zijn kop: je hebt inderdaad geen negatieve test nodig als je met eigen vervoer komt. Maar nogmaals is het wel degelijk Nederlands beleid dat je een negatieve test nodig hebt om per vliegtuig, trein of bus naar Nederland te komen. Daar houdt geen buitenlandse regering je voor tegen, maar het is een Nederlandse beslissing om een vervoerder jou op te leggen het te verbieden.

Overigens zit ik nu in Zweden en zie niet in waar je het over hebt qua beleid: het is nog altijd een stuk standvastiger dan het paniekerige gespring in bijv. Nederland.
Ik ben 27 December ook naar Zweden afgereisd, en het is hier een verademing ten opzichte van Nederland.

Ik heb vanuit Rostock de veerboot gepakt naar Trelleborg
Volgende week ga ik dezelfde route weer terug, als je Duitsland binnen komt vanuit Zweden dan moet je een digitaal formulier invullen, maar aangezien ik dan op doorreis ben naar Nederland, ben ik daarvan uitgezonderd....

Ik ben met de nachttrein van Stockholm naar Lulea gegaan, opvallend veel Fransen hier die van de sneeuw genieten en die je tegenkomt bij de excursies....
Die zijn de lockdown in eigen land ook zat blijkbaar....

We zijn bewust met de auto naar Zweden gereden zodat je geen gedoe hebt met tests en eigenlijk ook nergens geregistreerd staat dat je Nederland uit bent....

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » za 02 jan 2021, 22:32

^^ Klinkt goed! Veel plezier in Zweden! Enig idee of transit via Denemarken ook zonder gedoe mogelijk zou zijn?

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » zo 03 jan 2021, 9:18

^^ Formeel kan/mag het gewoon, ja. Wij wilden ons eventueel gedoe besparen en hebben toch maar de boot heen en terug genomen om Denemarken mis te peilen en kilometers te besparen. Ondanks een Öresundsbizz met korting...
Momenteel worden alleen Denen niet toegelaten tot Zweden, formeel vanwege de aanwezigheid van de “killermutatie”, informeel omdat men de funshoppers zat was.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » zo 03 jan 2021, 17:50

mvalkenburg schreef: do 31 dec 2020, 16:55 ^^ moedige rechter. Hugo zal wel weer een manier vinden om zijn reet met dit vonnis af te vegen.
Door een spoedwetje.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » zo 03 jan 2021, 17:51

Verrassend... En dan lopen “we” met het vingertje te wijzen over de rechtsstaat in Polen, Hongarije etc...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jan 2021, 19:14

Palance schreef: zo 03 jan 2021, 17:50
mvalkenburg schreef: do 31 dec 2020, 16:55 ^^ moedige rechter. Hugo zal wel weer een manier vinden om zijn reet met dit vonnis af te vegen.
Door een spoedwetje.
Ik vraag me af of het ook met zo'n spoedwet in hoger beroep stand zal houden bij de rechter. Belemmeringen opwerpen voor inwoners van Nederland om terug te keren vind ik zeer bedenkelijk. Daarnaast is de eis van een negatieve testuitslag van maximaal 72 uur voor aankomst niet reëel; het is zeker als je met meerdere overstappen reist bijna ondoenlijk om tijdig een negatieve uitslag te hebben ontvangen.

Dit is een typisch geval van regelgeving die helemaal niks bijdraagt aan het beoogde doel, maar het voor heel veel mensen wel nodeloos gecompliceerd en duur maakt. Eigenlijk een soort van pestgedrag.

En ook staat bij deze bekendmaking op de site van de Rijksoverheid weer de suggestige dat de thuisquarantaine verplicht zou zijn, terwijl het nog immer een dringend advies is:

Dit alles doet het kabinet omdat het noodzakelijk is de verspreiding van het virus zo veel mogelijk te beperken. Daarom blijft het kabinet benadrukken alleen op reis te gaan als het strikt noodzakelijk is. Vakantie en familiebezoek zijn niet-noodzakelijke reizen. Mensen die uit hoog risicogebieden komen, moeten in Nederland 10 dagen in thuisquarantaine.

Dat laatste is gewoon niet waar. Ik snap de ernst van de situatie, en ik snap dat men dat wil benadrukken, maar de Rijksoverheid zou zich bij de feiten moeten houden.

En in het bericht over de ministeriële regeling kan men niet eens de naam van onze minister van Binnenlandse Zaken goed schrijven. :facepalm:

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » zo 03 jan 2021, 20:02

^^ plus hier weer alleen sprake van lucht- en scheepvaartverkeer. Wat een paniekvoetbal :nuts:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5067
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rogier » zo 03 jan 2021, 20:27

^^ Die PCR test verplichting is niets anders dan burgertje pesten, enz. Uiteraard wil je graag dat niet half Nederland op reis gaat, maar dit gaat eigenlijk volledig tegen de rechtstaat in, omdat je hier indirect het terugreizen van landgenoten onmogelijk maakt. Gelukkig niet zo erg als Australie die het binnenreizen van landgenoten simpelweg onmogelijk maakt, door een idioot laag aantal passagiers vliegtuigen tot zijn grondgebied toe te laten. Eigenlijk zouden de VS en Europa de levering van vaccins aan Australie moeten staken, totdat Australie weer haar landgenoten opneemt. Eigenlijk heeft Australie dit probleem over de schutting van de andere landen gegooid. Zeer onvolwassen gedrag en dat mag naar mijn mening heel hard aangepakt worden.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door MotelMioveni » zo 03 jan 2021, 20:51

Onderhand zijn er genoeg redenen om tegen de Corona-maatregelen te gaan demonstreren in Den Haag. Wat mij steeds tegenhoudt, is dat ik daar niet op één veld wil staan met complotdenkers die geloven dat het Corona-virus iets met straling door het 5G-netwerk te maken zou hebben, of dat er een chip in de vaccins verstopt zou zitten. :ziek:
mvalkenburg schreef: zo 03 jan 2021, 17:51 Verrassend... En dan lopen “we” met het vingertje te wijzen over de rechtsstaat in Polen, Hongarije etc...
Terechte opmerking van MValkenburg. Onze rechtsstaat staat onder druk. De meerderheid van de mensen zal niet tegen Corona-maatregelen in opstand komen, want alles wat het virus onderdrukt is goed - toch? Nee, maatregelen die onze democratische grondrechten ondergraven, die zou de regering niet moeten mogen nemen. :nothanks:

Edit: Woordje 'Niet' was weggevallen. Ik hoop dat Durashift na deze correctie zijn duim niet omlaag steekt. ;)
Laatst gewijzigd door MotelMioveni op zo 03 jan 2021, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Durashift » zo 03 jan 2021, 22:16

^^^ 2e kamer had deze spoedwet gewoon niet moeten aannemen. Nu zie je wat er mee uitgevreten kan worden. Ministeriële regeling kan het kabinet er gewoon inschuiven, zonder 2e kamer stemming en toetsing bij de RvS achteraf.. :s

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » zo 03 jan 2021, 22:46

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Durashift » zo 03 jan 2021, 23:20

^^^ zo staat het in de betreffende kamerbrief:
(..)Gezien het feit dat, zoals uiteengezet, sprake is van een zeer dringende omstandigheid waarin ter beperking van gevaar voor de volksgezondheid direct moet worden gehandeld, treedt deze regeling, onder verwijzing naar artikel 58c, derdelid, van de Wet publieke gezondheid, na vaststelling en bekendmaking in de Staatscourant onverwijld inwerking. De regeling vervalt vanrechtswege indien de Tweede Kamer binnen een week na de toezending besluit niet in te stemmen met de regeling. (..)
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... cheepvaart

Dus, achteraf toetsen bij de 2e kamer. Maar goed, het betreft een actie op de motie van de fractievoorzitters van de VVD en D66, dus ik verwacht geen tegengas in de kamer.


Daarnaast gaat het kabinet een wetswijziging voorbereiden van de Wet publieke gezondheid betreffende dit punt.
Kenmerk1807698-216654-PDC19Pagina 3 van 3Pagina 3 van 3WetswijzigingTeneindeiederediscussieoverdejuridischegrondslaginzakedeverplichtenegatievetestuitslagvoorzovernodigtebeslechtenheefthetkabinetbeslotenommetdegrootstmogelijkespoedeenwetswijziginginproceduretebrengentothetwijzigenvandeWetpubliekegezondheid.EenvoorsteldaartoezalteradviseringwordenvoorgelegdaandeRaadvanState.VervolgenszalhetvoorstelaanuwKamerwordenaangeboden
(sorry, ik ga niet weer allemaal spaties drukken.. ;) )

:hm:

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door exroosje » ma 04 jan 2021, 9:33

Ik zie het democratische probleem hier niet.

Rechter fluit regering terug, maar stelt dat de maatregel op zich niet onredelijk is gezien de situatie maar wettelijke grondslag mist. Dus wordt het nu met wetgeving geregeld. Vanwege de urgentie gaat het met een spoedwet die achteraf goed / afgekeurd kan worden.

Als de 2e kamer het hier echt niet mee eens is wordt de wet alsnog afgewezen en als men dit urgent vindt kan men per direct bij elkaar komen en de wet wegstemmen of zelfs het kabinet naar huis sturen. Kabinet heeft echter met de fractievoorzitters afgestemd dat zij hier ook in voldoende mate achter staan.

En jij als burger kunt binnenkort alweer je uitspreken wat je er van vindt. Ik geloof dat het FvD nog op een paar zetels staat en de VVD op winst....

In andere landen roept men gewoon de noodtoestand uit als dingen snel geregeld moeten worden. Dat is pas democratisch...
Of het via de vervoerders proberen af te dwingen, dat is helemaal ondoorzichtig.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » ma 04 jan 2021, 10:05

Toch vind ik dit allemaal wel een heel hoog gehalte hebben van als zou je een zware crimineel zijn als je het lef hebt om te reizen. Zelfs de paus meent er wat van te vinden (hoe vaak zou die de grens van zijn land overschrijden?)

Ik zag vanmorgen foto's van Winterberg, waar het te druk zou zijn geweest (gebaseerd waarop?), en de politie de boel afgrendelt.

Als je dit soort beelden ziet, dan denk je toch eerder aan een situatie waarin een stel hooligans wordt verwacht, en niet een groep mensen die even de sleur wil ontvluchten om een gezonde frisse neus te halen? :facepalm:
Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » ma 04 jan 2021, 10:16

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door jelger » ma 04 jan 2021, 10:19

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op wo 10 mar 2021, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie