[CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door IQ[] » do 10 dec 2020, 14:02

Ik heb wat zitten neuzen in mijn archief, en kwam deze tegen van de Dixence-dam, uit 2015.

Toegangsweg:
Afbeelding

Paar uur later:
Afbeelding

Een paar foto's aan de binnenkant van de dam in de spoiler:
SPOILER: TOON

Voor wie wil, is er een mogelijkheid om een rondleiding te volgen in de dam. Hier een paar foto's van tijdens de rondleiding.

Een van de afsluitkleppen van de dam, diameter: 3,3m, normaal debiet: 75m3/s, sluittijd: +/- 5 minuten. Toen er stroomafwaarts een leiding is geknapt, is er dus een gigantische hoeveelheid water over de berg gespoeld (geschat 50000m3). Met gevolg meerdere doden. Zie ook artikel: https://1815.ch/walliser-bote/e-paper/7 ... epaper.pdf

Afbeelding

Een van de onderhoudstunnels in de dam. Er zijn permanent 2 - 3 mensen aanwezig die rondes lopen door de dam om alles in de gaten te houden.
Afbeelding

Overigens is de dam niet vast bevestigd tegen de rotswand. Daardoor lekt er continu water door de randen. De lekwaterhoeveelheid wordt continu gemeten. Maar ook tijdens de permanente rondes die gedaan worden, voor visuele inspectie. Er is een goede reden om de dam niet te fixeren aan de naastgelegen rots. Tussen een lege stand en een volle stand van het stuwmeer kan de top van de dam flink verschillen van stand.

Ongeveer halverwege (in hoogte) de dam is de waterdruk 7 barg (8 bara, 8 atmosfeer). Dit komt overeen met een waterhoogte van 70 meter.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » za 12 dec 2020, 10:46

Iets heel anders, vlakbij zijn de Pyramides d'Euseigne. Dit zijn rotsformaties (aardpiramides) bij het dorp Euseigne, De H206 gaat er met een tunnel doorheen, die kennelijk in 1947 is aangelegd.

De locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=46. ... 10/7.41712

Afbeelding
Pyramides d'Euseigne 02 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pyramides d'Euseigne 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pyramides d'Euseigne 07 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pyramides d'Euseigne 12 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pyramides d'Euseigne 14 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pyramides d'Euseigne 18 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pyramides d'Euseigne 19 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Pyramides d'Euseigne 22 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Willem » za 12 dec 2020, 14:19

Nog even en het tunneltje zelf is verdwenen door de erosie.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door IQ[] » za 12 dec 2020, 14:49

Wederom prachtige foto's :top: Het is een bijzonder tunneltje om doorheen te rijden.
Chris schreef: za 12 dec 2020, 10:46Dit zijn rotsformaties (aardpiramides)
Om meer precies te zijn: dit is een restant van een morene, die langzaam weg is geërodeerd. De rotsblokken in de morene vertraagden de erosie, tot het gewicht van de steen niet meer gehouden kan worden en de punt (aardpiramide) instort. Dit laatste is mooi te zien op de laatste foto van Chris. Daar hebben ze een houten plank als stut gebruikt, maar dat is slechts uitstel van executie ;)

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door GrandmasterE » za 12 dec 2020, 16:46

IQ[] schreef: do 10 dec 2020, 14:02 Ik heb wat zitten neuzen in mijn archief, en kwam deze tegen van de Dixence-dam, uit 2015.
Mooie foto's en uitleg IQ[]! :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » zo 20 dec 2020, 11:59

De H206 van Vex naar Sion in Wallis. Dit is op de terugweg van de Grande Dixence naar de Rhônevallei.

1. Bij Vex. Zicht op de Rhônevallei. Vex ligt op 950 meter, de vallei op 500 meter.
Afbeelding
Vex - Sion 01 by European Roads, on Flickr

2. De toegang naar het zijdal ligt hoger op de helling omdat het rivierdal een ontoegankelijke canyon van de rivier de Borgne is. Dat is op meer plekken zo, zodat je vanaf het Rhônedal meteen flink de hoogte in gaat als je naar een zijdal rijdt.
Afbeelding
Vex - Sion 02 by European Roads, on Flickr

3. Zicht richting zuiden.
Afbeelding
Vex - Sion 04 by European Roads, on Flickr

4. Een stukje verderop, zicht op Sion.
Afbeelding
Vex - Sion 07 by European Roads, on Flickr

5. Sion is de voornaamste stad van het Rhônedal en tevens de hoofdstad van Wallis / Valais. Het heeft 35.000 inwoners maar ziet er wat groter uit.
Afbeelding
Vex - Sion 09 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door GuteFahrt » zo 20 dec 2020, 13:27

^^ Mooie kastelen hebben ze daar ook. 8-)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » do 24 dec 2020, 16:45

Even pauze langs de weg van Conthey naar Erde. Vanaf hier heb je uitzicht over het Rhônedal.

Afbeelding
Conthey - Erde 01 by European Roads, on Flickr

Blik richting zuiden over de vallei. Op de achtergrond het zijdal van Nendaz.
Afbeelding
Conthey - Erde 02 by European Roads, on Flickr

Conthey. Sion ligt net naar links achter een paar bergruggen.
Afbeelding
Conthey - Erde 04 by European Roads, on Flickr

Op de achtergrond het massief van de Wildhorn (3248 m)
Afbeelding
Conthey - Erde 05 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » za 26 dec 2020, 14:01

De Route de Derborence is de weg naar het Lac de Derborence op 1.500 meter hoogte in de Berner Alpen. Dit vond ik één van de meest bijzondere wegen in Zwitserland, je rijdt door een kloof met allerlei smalle tunneltjes om er te komen. Leuk om te rijden, alhoewel voor mensen met weinig bergervaring wellicht ook wel een beetje eng.

Ik baal wel, want de foto's van het tunneltracé zijn allemaal onscherp gebleken. De autofocus had wellicht moeite met de donker/licht overgangen.

De minst slechte hier:
Afbeelding
Route de Derborence 01 by European Roads, on Flickr

Je moet wachten als de postbus komt. Ja die komt zelfs hier. Maar die bus is zo groot dat je er niet meer kan passeren.
Afbeelding
Route de Derborence 03 by European Roads, on Flickr

Er is een hele serie van dit soort tunnels.
Afbeelding
Route de Derborence 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Route de Derborence 09 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Route de Derborence 13 by European Roads, on Flickr

Je kijkt hier uit op de 3210 meter hoge Diablerets, vanwege het skigebied denk ik de bekendste berg van het westelijk deel van het Berner Oberland.
Afbeelding
Route de Derborence 15 by European Roads, on Flickr

Het Lac de Derborence.
Afbeelding
Lac de Derborence by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » zo 27 dec 2020, 12:41

De omgeving van het Lac de Derborence. Ik vond het wel een Amerikaans sfeertje hebben, wellicht omdat hier vooral dennen groeien en weinig loofbomen.

1. Bergwandelingen genoeg hier. Het is eigenlijk niet zo ver van de Col du Sanetsch. Hemelsbreed 6 kilometer maar je moet wel 900 meter stijgen, vandaar de 4,5 uur. In de andere richting is het een uur korter.
Afbeelding
Lac de Derborence 01 by European Roads, on Flickr

2. Parkeervakken van zaagsel.
Afbeelding
Lac de Derborence 02 by European Roads, on Flickr

3.
Afbeelding
Lac de Derborence 03 by European Roads, on Flickr

4. Lac de Derborence. Er stond iemand op de oever een doedelzak te spelen.
Afbeelding
Lac de Derborence 05 by European Roads, on Flickr

5.
Afbeelding
Lac de Derborence 08 by European Roads, on Flickr

6.
Afbeelding
Lac de Derborence 10 by European Roads, on Flickr

7.
Afbeelding
Lac de Derborence 12 by European Roads, on Flickr

8.
Afbeelding
Lac de Derborence 16 by European Roads, on Flickr

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door IQ[] » wo 30 dec 2020, 10:25

Chris schreef: za 26 dec 2020, 14:01Je moet wachten als de postbus komt. Ja die komt zelfs hier. Maar die bus is zo groot dat je er niet meer kan passeren.
Afbeelding
Route de Derborence 03 by European Roads, on Flickr
Deze installatie is vrij nieuw, in 2017 was deze er nog niet. Wel een vooruitgang met zo een VRI, al haalt het wel wat spanning weg :( En ja die bus tegenkomen in een tunnel is geen pretje ;)

De route naar en bij Derborance is behoorlijk gevoelig voor steenslag en steenlawines, getuige ook de hopen aan de kant geschoven puin. Dit heeft te maken dat het gesteente nog steeds instabiel is, wat logisch is gezien de historie. Het meertje is ontstaan door een instorting van de Diablerets, die het dal heeft opgevuld in de 18e eeuw en de oorspronkelijke nederzetting Derborance heeft bedolven. Hierbij zijn meer dan tien doden gevallen, plus de complete veestapel. Deze instorting zorgt voor het bijzondere landschap met enorme rotsblokken. Derborence is de oudste en ook een van de weinige nationale parken in Zwitserland.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » za 02 jan 2021, 11:53

Nog wat foto's van de toegangsweg naar Lac de Derborence:

Afbeelding
Lac de Derborence 20 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Derborence 22 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Derborence 24 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Derborence 25 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Derborence 28 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Derborence 29 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Lac de Derborence 30 by European Roads, on Flickr

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Ds79m » za 02 jan 2021, 18:21

Chris schreef: zo 27 dec 2020, 12:41 1. Bergwandelingen genoeg hier. Het is eigenlijk niet zo ver van de Col du Sanetsch. Hemelsbreed 6 kilometer maar je moet wel 900 meter stijgen, vandaar de 4,5 uur. In de andere richting is het een uur korter.
Afbeelding
Lac de Derborence 01 by European Roads, on Flickr
Ik neem aan dat je daar ook al eens was, in plaats van het te voet te gaan checken :p

Het viel mij in Zwitserland ook al op dat er zo’n grote hoeveelheid zeer ver weg gelegen wandelbestemmingen op dit soort bordjes verschijnen. 5-6 uur is heel normaal. Blijkbaar wordt daar toch dusdanig veel gebruik van gemaakt, dat ze het onwenselijk vinden zulke trajecten op te delen in kleinere stukjes.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door waldo79 » za 02 jan 2021, 18:24

Het is wel wandelen voor gevorderden. Houd wel van wandelen, maar hier waag ik me niet aan :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » za 02 jan 2021, 19:06

Die wandelingen van meer dan 3 uur zijn vaak naar een berghut of een dorp in een ander dal. Ik denk dat die postbussen ook wel een rol spelen in het voor- en natransport van zulke hikes.

5 of 6 uur is een eind maar een beetje geoefend wandelaar kan zo'n tocht toch wel in een dag doen. Ik heb zelf ook wel een paar stevige hikes gedaan (rood-witte route), maar niet van zo'n lange duur. Meestal max 3 uur. Je hebt op campings wel fanatiekelingen die 's ochtends vroeg vertrekken en pas in de avond weer terugkomen, ook met hele kleine kinderen.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door nederland24 » za 02 jan 2021, 19:14

Lijkt me wel een leuke uitdaging om een keer over deze routes te gaan trailen in de toekomst, maar eerst nog even meer ervaring opdoen in het middelgebergte in Duitsland en België.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door waldo79 » za 02 jan 2021, 19:20

Ik ben ook niet vies van een hike, maar dan moet ik echt trainen in heuvellandschap en middelgebergte.

Een tocht van 3 uur lukt moeiteloos.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Pino » za 02 jan 2021, 19:54

Chris schreef: za 02 jan 2021, 19:06 Die wandelingen van meer dan 3 uur zijn vaak naar een berghut of een dorp in een ander dal. Ik denk dat die postbussen ook wel een rol spelen in het voor- en natransport van zulke hikes.
Vaak genoeg zo gedaan op vakanties in mijn jeugd, inclusief postbus. En die gaat dan meestal ook maar een paar keer per dag, dus dat vroeg opstaan krijg je er dan wel bij (wij waren overigens meestal wel rond vieren terug). Van Zwitserse wandelaars die beschikking hebben over twee auto’s ken ik trouwens ook de variant dat ze de avond van tevoren met twee auto’s naar het dorp van bestemming rijden en dan een van die auto’s daar laten staan.

Overigens kun je de meeste van deze wandeling zonder veel oefening wel doen. Wel goede schoenen regelen en rustig aan beginnen omdat je even moet acclimatiseren op hoogte. Om het je iets makkelijker te maken: kabelbaan gebruiken om jezelf de klim naar een 2000 meter, waar ik het het leukst wandelen vond, te besparen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door waldo79 » za 02 jan 2021, 20:10

^^ De eenvoudige tot middelzware vergen niet veel oefening. Maar het is wel anders dan wandelen in Nederland. Dus zonder afdoende kilometers in de benen wordt het een aardige uitdaging.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Pino » za 02 jan 2021, 20:31

De kleurenstelling van de richtingbordjes geeft de moeilijkheidsgraad aan. Geel is eenvoudig; geel met de wit-rood-witte pijlpunt is wat lastiger, helemaal blauw is Alpien. Voor ons was het altijd een kwestie van goed kijken op de wandelkaart: op basis van hoogtelijnen inschatten door welk terrein je ging en daarbij vooral het klimmen een beetje beperkt te houden. Mede daarom trouwens nooit een bergpas van het ene dal naar het andere over gegaan, hoewel me dat best fascinerend leek en lijkt. Vaker waren het wandelingen binnen het dal, vaak door de weiden boven de boomgrens waar je schitterend uitzicht hebt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » za 02 jan 2021, 20:46

Ik heb op de campings ook wel mensen gesproken die de blauw-witte routes volgen. Dat zijn echt wel een stuk lastigere routes dan die rood-witte. Blauw-wit kan gaan over gletsjers en bergkammen met zeer steile afgronden. Dat is qua moeilijkheidsgraad toch wel een stukje meer dan het verschil geel of wit-rood. Dan moet je echt goede uitrusting en kennis van de gevaren in de bergen hebben. Wit-rood is te doen voor iedereen die een beetje conditie heeft, maar technisch zijn die niet echt moeilijk. Rood-wit gaat grotendeels over gebaande paden, vaak wel steiler. Blauw-wit gaat over rotsvelden bijvoorbeeld, dat is veel risicovoller.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20583
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door waldo79 » za 02 jan 2021, 21:35

Een vriend van mij durft die blauw-witte wel aan, maar dat is voor mij echt een no-go. Rood-wit is doenbaar :mrgreen:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Coen Tunnel » za 02 jan 2021, 23:36

Ik heb zelf een keer een redelijk lange wandeling gemaakt in de Zwitserse bergen, van Lauchernalp naar de Lötschenpasshütte. Vanaf daar via Kummenalp en Hockenalp weer terug, zodat we niet exact dezelfde route liepen. Maar dat is inmiddels 19 jaar (en heel wat kilo's :emo:) geleden.

Maar goed, zelfs nu wandel ik graag, al heb ik geen idee hoe makkelijk ik het zou trekken met flinke hoogteverschillen. Ik ben 2,5 jaar geleden in Oostenrijk vanaf Krimml naar de middelste waterval gelopen, dat is ook een aardige klim die continu omhoog gaat, en dat lukte ook, al merk ik wel dat het meer inspannend is dan toen ik op mijn 18e de Lötschenpass opliep (dat waren vanaf Lauchernalp zo'n 700 hoogtemeters, maar minder steil).

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door nederland24 » zo 03 jan 2021, 0:48

^^ Afgelopen zomer heb ik de Ardennen een trailwedstrijd gelopen over een afstand van 27km met 1200 hoogtemeters. Persoonlijk vind ik dalen moeilijker dan klimmen. Overigens heb ik in 2019 nog een keer een korte trail gelopen tussen Alpe d'Huez en Auris, maar die verliep meer over de bergkam, waardoor je relatief weinig hoogtemeters hoefde te maken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Pino » zo 03 jan 2021, 9:57

nederland24 schreef: zo 03 jan 2021, 0:48 Afgelopen zomer heb ik de Ardennen een trailwedstrijd gelopen over een afstand van 27km met 1200 hoogtemeters. Persoonlijk vind ik dalen moeilijker dan klimmen.
Stijgen is een kwestie van cardio-conditie, waarbij het natuurlijk wel helpt als de spieren die je het meeste gebruikt bij het klimmen een beetje geoefend zijn. Dalen is permanent remmen en evenwicht bewaren. Voel je veel meer op de gewrichten. Met klimmen en dalen bereik je de mooiste punten, maar als gezegd kun je ook hele mooie Höhenwanderungen maken.

Ik vond trouwens de richtlijn bewegwijzering voor wandelroutes: leuk leesvoer. Je zou willen dat de Zwitserse richtlijn voor auto-bewegwijzering zo gedetailleerd was ...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Ds79m » zo 03 jan 2021, 10:54

Ik ben ook meer van de vlakkere wandelingen op hoogte of omhoog met de kabelbaan en dan via een alternatieve route te voet terug naar beneden (ik begrijp nooit zo goed waarom best veel mensen recht onder de kabelbaan naar beneden lopen). Zeker met een kleine man op de rug wegen hoogtemeters dubbel zo zwaar.

Maar dat is inderdaad goed te plannen, door de hoogtelijnen in de gaten te houden of gewoon te googlen naar aanbevolen wandelingen in een gebied.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5831
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Schelpenpaadje » ma 04 jan 2021, 10:00

Je kunt die bordjes met wandeltijden van 5 uur en meer ook opvatten als waarschuwing om er niet aan te beginnen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Palance » ma 04 jan 2021, 10:12

Ik heb ooit in Italië een wandeling gemaakt vanuit mijn accommodatie omdat er die dag vanwege een staking helemaal niets mogelijk was.

Ik kreeg een wandeling in mijn handen gedrukt die echt maximaal 3 uur zou duren.

Dat werden er uiteindelijk 6.. Achteraf gaf de eigenaar aan dat die 3 uur gewoon een wilde gok was geweest.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door harry » ma 04 jan 2021, 12:40

Ik heb een paar jaar geleden 2 keer een groeps-wandelvakantie gedaan. Onder begeleiding van een gids had je 2 moeilijkheidsgraden: Cappuccino en Isostar.
Beide keren begon ik Cappuccino, maar aan het einde van de week kon ik Isostar aan. :)
De wandelingen waren trouwens dagelijks 4 tot 6 uur, inclusief pauzes.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dat rode petje ben ik...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Bergpassen en toeristenwegen in Zwitserland

Bericht door Chris » ma 04 jan 2021, 12:45

4h35m omhoog
Ds79m schreef: za 02 jan 2021, 18:21
Chris schreef: zo 27 dec 2020, 12:41 1. Bergwandelingen genoeg hier. Het is eigenlijk niet zo ver van de Col du Sanetsch. Hemelsbreed 6 kilometer maar je moet wel 900 meter stijgen, vandaar de 4,5 uur. In de andere richting is het een uur korter.
Afbeelding
Lac de Derborence 01 by European Roads, on Flickr
Ik neem aan dat je daar ook al eens was, in plaats van het te voet te gaan checken :p
;)

3h40m naar beneden
Afbeelding
Col du Sanetsch 05 by European Roads, on Flickr

Plaats reactie