Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » ma 04 jan 2021, 10:22

En dat terwijl we nu toch wel langzamerhand allemaal weten dat de kans op besmettingen in de buitenlucht extreem laag is :roll:

Bovendien staat de vraag in zijn algemeenheid nog open: Wanneer is het te druk? Op basis waarvan? Dat kan bijna niet anders dan dat het arbitrair is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 04 jan 2021, 10:30

Dat kunnen wel allemaal wel vinden.

We weten toch langzamerhand wel hoe het een beetje werkt. Willen we ons nou echt allemaal zo dom voordoen en bewust allerlei reflexen opwekken ongeacht of deze (on)terecht zijn ingegeven? :dontknow: :facepalm: :wall:

Ik ben eigenwijs, maar mensen die weten hoe de reflexen in elkaar steken toch bewust die drukte willen opzoeken zijn minstens zo eigenwijs. Het begint langzamerhand te lijken op een bewuste provocatie van twittertokkies die meer maatregelen willen afdwingen en dus met z'n allen even drukte genereren. Het is wel apart dat dit nog niet eens geopperd is door degenen die de twittertokkies elke dag zoveel macht toekennen :rofl2:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 04 jan 2021, 10:40

Ah, dat is nog eens een interessante complottheorie. Die houden we erin :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » ma 04 jan 2021, 10:56

Het maakt toch niet meer uit wat je doet. Ik heb niet die drukte opgezocht - middel of nowhere in Zweden - en ben net zo fout en aso als diegenen die de drukte in een skigebied opzoeken.
Kijk, ik vind het fantasieloos dat iedereen op hetzelfde moment op de zelfde plek de zelfde drukte opzoekt, maar dat moet ieder voor zich weten wat mij betreft.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 04 jan 2021, 10:57

jelger schreef:
ma 04 jan 2021, 10:19
Het probleem is niet "mensen die even de sleur wil ontvluchten om een gezonde frisse neus te halen" maar dat teveel mensen menen dat dit het beste kan op dezelfde plek terwijl er zoveel ruimte elders is.
Maar om het terug te brengen naar het reis-onderwerp: treed dan daar tegenop in plaats van een spoedwet te schrijven over hoogrisicogebieden en dan de hele wereld behalve Nederland onder die noemer te scharen. Tot aan Nieuw-Zeeland aan toe. Als dat nu de democratische werkelijkheid is, ben je toch alleen maar draagvlak voor de parlementaire democratie aan het uithollen met dit soort fantasiewetten?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 04 jan 2021, 11:16

In ieder geval ben ik zo aso om binnenkort nog een weekendje weg te gaan (wel in eigen land overigens).
Zolang we geen reisrestricties in ons eigen land krijgen tenminste. Daar zie ik de dames en heren veiligheidsregiobazen nog wel voor aan om ook dat nog in te voeren.

Ik zal proberen de politiemachten te ontwijken.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 04 jan 2021, 11:37

Pino schreef:
ma 04 jan 2021, 10:57
treed dan daar tegenop
Eh ... dat doet men toch ook? :dontknow:
Maar dan is de stok weer "hebben ze niks beters te doen dan burgertje te pesten" - op nota bene de vorige pagina nog. :facepalm:

Het typeert dat het vooral om de stokken gaat. Maar dat zal ik vast met de verkeerde cynische bril zien. B(

De rest van je tekst is niets anders dan wegdraaien naar een ander - op zich terecht - punt. "in plaats van dit kun je het beter daar over hebben".

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 04 jan 2021, 12:50

^^ Dat is voor een deel omdat ik me niet heel specifiek opwindt over het leeg willen houden van Winterberg, de Hoge Venen en de Nederlandse stranden. Of beter gezegd: leger. Concrete invulling is iets anders, maar naar mijn gevoel hier off-topic.
jelger schreef:
ma 04 jan 2021, 11:37
Pino schreef:
treed dan daar tegenop
Eh ... dat doet men toch ook? :dontknow:
Ja, men treedt op tegen te grote groepen die in de buitenlucht bij elkaar komen. Maar als de beperkingen op reizen naar het buitenland (als het niet is met de verplichte negatieve test, dan wel met een premier die ongeclausuleerd spreekt over aso’s) tot doel hebben om die te voorkomen, vind ik het middel onbegrijpelijk. Het creëert een onderscheid tussen een reis naar een huisje in Drenthe en een huisje net over de grens dat kunstmatig is. Het miskent dat in grote groepen samen komen in het binnenland tenminste even gevaarlijk is als hetzelfde doen in het buitenland, dus waarom vertrouw je bij de een op gezond verstand van de mensen en gooi je voor de ander op voorhand de deur dicht (want wie naar het buitenland gaat, zal zich wel gaan misdragen?). Negeert daarbij volkomen hoeveel lagere infectiecijfers veel andere landen hebben. Het werpt restricties op tegen jezelf min of meer isoleren in een ander land, waar geen enkel volksgezondheidsbelang aan te koppelen valt. Alles onder het mom “bepaald handelen willen we niet, dus verbieden we alles dat er 100 kilometer bij in de buurt kan komen.”

Dat behoort juridisch stuk te lopen op algemene beginselen van behoorlijk bestuur en wetgevings-principes als proportionaliteit en subsidiariteit. Dus ja, natúúrlijk is kritiek op dit soort stokken gerechtvaardigd. Niet met een goedkoop verwijt als “burgertje pesten”, maar met de willekeur die er vanuit gaat en de wanverhouding tussen maatregelen en verwacht effect. In ieder geval zonder een begin van uitleg waarom dingen op een bepaalde manier gaan en wat voor effect ervan verwacht wordt. Daarvan excuseert men zich met het schaamlapje “we weten niet welke maatregel welk effect heeft. Een onderzoek daarnaar zou een experiment met mensenlevens zijn, wat niet kán, dus het moet maar zo.” Wat natuurlijk onzin is: veiligheidsmaatregelen in een kernreactor bepalen we ook zonder af en toe een ontploffing.

MotelMioveni
dorpsstraat

Bericht door MotelMioveni » ma 04 jan 2021, 14:06

Twee minuten geleden in het nieuws van 14u op Radio 1 gehoord:

NOS-nieuwslezer zei:
Duitsland verlengt de lock-down tot 31 januari 2021.
Als bron gaf de NOS de Bild-Zeitung op. Het is dus maar een gerucht... ;)
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 04 jan 2021, 15:13

Af en toe zegt de redactie van Bild wat zinnigs.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 04 jan 2021, 16:30

Palance schreef:
ma 04 jan 2021, 11:16
In ieder geval ben ik zo aso om binnenkort nog een weekendje weg te gaan (wel in eigen land overigens).
Zolang we geen reisrestricties in ons eigen land krijgen tenminste. Daar zie ik de dames en heren veiligheidsregiobazen nog wel voor aan om ook dat nog in te voeren.
Ik zal proberen de politiemachten te ontwijken.
Ik denk niet dat ze daartoe (zonder aanvullende wetgeving) bevoegd zijn.
Maar wellicht willen die politiemachten jou om een andere reden aanhouden. 200 km/h gereden ? Verzekering niet betaald ? Plofkraak gepleegd (in een snelle Audi) ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » ma 04 jan 2021, 16:49

MotelMioveni schreef:
ma 04 jan 2021, 14:06
Als bron gaf de NOS de Bild-Zeitung op. Het is dus maar een gerucht... ;)
Zelfde procedure als in Nederland, alvast “lekken” zodat het nieuws niet al te veel als verrassing komt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jan 2021, 17:30

Pino schreef:
jelger schreef:
Het probleem is niet "mensen die even de sleur wil ontvluchten om een gezonde frisse neus te halen" maar dat teveel mensen menen dat dit het beste kan op dezelfde plek terwijl er zoveel ruimte elders is.
Maar om het terug te brengen naar het reis-onderwerp: treed dan daar tegenop in plaats van een spoedwet te schrijven over hoogrisicogebieden en dan de hele wereld behalve Nederland onder die noemer te scharen. Tot aan Nieuw-Zeeland aan toe.
Nieuw-Zeeland wordt dus niet als hoogrisicogebied gezien, en je hebt ook geen negatieve coronatest nodig bij terugreis uit Nieuw-Zeeland: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ige-landen

De veilige landen zijn:

Aruba
Bonaire
Sint Maarten
Saba
Sint Eustatius

IJsland
Australië
Japan
Nieuw-Zeeland
Rwanda
Singapore
Zuid-Korea
Thailand
China

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 04 jan 2021, 21:31

Maar je zal wel moeten overstappen uit Australië of NZ. ( En vaak ook uit andere veilige gebieden). Mag dat wel ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » ma 04 jan 2021, 21:49

jelger schreef:
ma 04 jan 2021, 10:16
exroosje schreef:
ma 04 jan 2021, 9:33
Als de 2e kamer het hier echt niet mee eens is wordt de wet alsnog afgewezen en als men dit urgent vindt kan men per direct bij elkaar komen
Goh, de 2e kamer komt deze week eerder terug van reces voor een coronadebat.
Ja, voor de vaccinaties.

De negatieve test plicht afschaffen?? Daar gaan ze heus niet voor zitten. Nee, vanochtend Paternotte bij BNR gehoord. Die denkt aan teststraten voor grensoverschrijdend autoverkeer ... Want ja.. het is nu inderdaad wel een beetje ongelijk voor reizigers per auto of andere modaliteiten.

exroosje schreef:
ma 04 jan 2021, 9:33
(..)
En jij als burger kunt binnenkort alweer je uitspreken wat je er van vindt. (..)
Nou, fantastisch.. 1x in de zoveel tijd mag je wat laten weten....

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 04 jan 2021, 22:27

Durashift schreef:
ma 04 jan 2021, 21:49
De negatieve test plicht afschaffen?? Daar gaan ze heus niet voor zitten. Nee, vanochtend Paternotte bij BNR gehoord. Die denkt aan teststraten voor grensoverschrijdend autoverkeer ... Want ja.. het is nu inderdaad wel een beetje ongelijk voor reizigers per auto of andere modaliteiten.
Altijd fijn dat D66 de gelijkheid zo hoog in het vaandel heeft zitten. Toch vind ik een verplichte test bij aankomst in Nederland ergens nog wel te behappen - in ieder geval als je het vergelijkt met je vlucht terug naar huis niet in kunnen als je geen recente test kunt overleggen, die ter plaatse regelmatig niet of alleen tegen hoge kosten te cheffen valt. Het klinkt bijna als een aantrekkelijk voorstel. Gewoon gaan, gratis testen bij terugkomst en dan hoor je op basis van de uitslag wel hoe lang je in je eigen huis in quarantaine moet. Maar dat zal wel niet zijn wat hier bedoeld wordt? 8-)

Overigens raakt bovenstaande aan Duitse teststraten op luchthavens van afgelopen zomer. Wie uit risicogebied kwam, moest in quarantaine, maar kom dat met een negatieve test afgenomen bij aankomst “afkopen”. Op die manier werden de teststraten op Duitse luchthavens best wel gebruikt, als tegengesteld aan daar geflopte ding op Schiphol.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jan 2021, 22:51

^^ In Nederland wordt een negatieve PCR-test niet als vervanging van thuisquarantaine gezien. Zelfs al test je negatief ergens binnen die 10 dagen na terugkomst. Terwijl je zeker bij een negatieve PCR-test na minimaal vijf dagen thuisquarantaine eigenlijk wel kan uitsluiten dat iemand besmet is, zeker als die persoon ook al een negatieve PCR-test nodig had voor vertrek.
Durashift schreef:
ma 04 jan 2021, 21:49
Alle kleine grensovergangen afsluiten? En waar haal je dan de ruimte voor om grote teststraten op te zetten? Zelfs nu is er daarvoor nog teveel grensoverschrijdend verkeer. Het lijkt mij logistiek lastig uit te voeren.

Er zijn nu wel andere prioriteiten te bedenken, zou ik zeggen, dan reizigers uit Duitsland en België, waar een lager besmettingsrisico is dan in Nederland, testen bij de grens.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » ma 04 jan 2021, 22:55

Zover ik Paternotte begreep, heeft hij wel het idee om het vrijwillig te laten zijn, qua testen, via de automobiele reismethode. 'mensen de gelegenheid te geven'.. Zoals zo vaak: voor de beeldvorming wordt de groep automobilisten niet vrijgelaten qua testmaatregel.
Dan nog de regionale OV grensreiziger zien te pakken. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jan 2021, 22:56

^^ En fietsers, en voetgangers... :lol:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 04 jan 2021, 23:17

Coen Tunnel schreef:
ma 04 jan 2021, 22:51
In Nederland wordt een negatieve PCR-test niet als vervanging van thuisquarantaine gezien. Zelfs al test je negatief ergens binnen die 10 dagen na terugkomst.
Dat was in ieder geval het principe voor reizen uit risico-landen, ja. Maar dat uitgangspunt is wel wat aangepast voor mensen die in nauw contact waren geweest met een besmet persoon. Dat is geworden ‘vijf dagen in quarantaine, dan testen en bij negatieve test vrij’. Dat is gemotiveerd met het idee dat vijf dagen na blootstelling in de grote meerderheid van de gevallen al te zien is of men besmet is. Korter na de blootstelling niet, wat er in de zomer voor zorgde dat testen aan de grens geen vrijstelling kon opleveren (dit in tegenstelling tot Duitsland, maar verder zonder merkbaar verschil in de ontwikkeling van de tweede golf in beide landen).

Na aankomst vijf dagen in quarantaine en dan testen (plus misschien een extra test bij binnenkomst): het lijkt qua voorkoming van besmettingen een adequate benadering. Maar je opent er deuren mee die men tot tenminste half maart angstvallig gesloten wil houden, dus dat gaat zeker tot dan niet gebeuren. Het zou ook alsnog een flinke mismatch opleveren tussen wat men aan vlieg-trein-busverkeer oplegt en wat autorijders moeten doen - en daar was het Paternotte om te doen toch?

Bluemoon23
stadsweg

Bericht door Bluemoon23 » di 05 jan 2021, 14:30

Zo , vanmorgen weer terug gekomen in Nederland na mijn vakantie in Zweden
Personen die Duitsland binnen komen uit een risicoland, moeten een digitale verklaring invullen https://www.einreiseanmeldung.de/#/
Maar personen die Duitsland als transit-land gebruiken (zoals ik) zijn er van uitgezonderd
Dus die heb ik ook niet ingevuld
Gisteravond toen ik in Trelleborg incheckte voor de nachtboot vroeg een Stena Line medewerker mij daarnaar, ik zei dat ik alleen door Duitsland heen reisde, toen was het goed.

Vanmorgen aangekomen in Rostock was er politiecontrole voor de personenautos, maar de agent wuifde dat ik door kon rijden, en vroeg nergens naar.
Zweedse auto's moesten wel aan de kant zag ik, maar ik weet niet of dat voor alle Zweden zo was.....
Coen Tunnel schreef:
za 02 jan 2021, 22:32
^^ Klinkt goed! Veel plezier in Zweden! Enig idee of transit via Denemarken ook zonder gedoe mogelijk zou zijn?
formeel kan/mag het inderdaad wel
Maar ik heb het risico niet genomen.
Ook omdat hotel boeken in Denemarken volgens mij niet mogelijk is, en je weet maar nooit of dat nodig is bij vertraging door winterse omstandigheden
Naar de veerboot in Rostock is 5 uur rijden voor mij, dat is best te doen vond ik

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jan 2021, 15:49

^^ Nog een bijzondere reden waarom je vanaf Rostock de boot genomen hebt en niet vanaf Travemünde?

Bluemoon23
stadsweg

Bericht door Bluemoon23 » di 05 jan 2021, 16:43

^^ De tijden vanaf Rostock waren gunstiger voor ons op het moment van boeken
Laatst gewijzigd door Bluemoon23 op di 05 jan 2021, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Bluemoon23
stadsweg

Bericht door Bluemoon23 » di 05 jan 2021, 16:52

jelger schreef:
Palance schreef:
ma 04 jan 2021, 10:05
Als je dit soort beelden ziet in Winterberg, dan denk je toch eerder aan een situatie waarin een stel hooligans wordt verwacht, en niet een groep mensen die even de sleur wil ontvluchten om een gezonde frisse neus te halen? :facepalm:
Het probleem is niet "mensen die even de sleur wil ontvluchten om een gezonde frisse neus te halen" maar dat teveel mensen menen dat dit het beste kan op dezelfde plek terwijl er zoveel ruimte elders is. :facepalm:
Nee, waarom mensen zich ergeren aan dit soort politieoptredens tegen 'drukte', dat is omdat 'drukte' buiten eigenlijk helemaal geen probleem IS
Er wordt een probleem van gemaakt....
Bewapende agenten die op een ski-piste mensen gaan wegsturen omdat een of andere lokale bestuurder heeft besloten dat het 'te druk' is. Wat voor miezerig mannetje ben je dan als je daar aan meewerkt als agent ?
Je had als agent die burgemeester gewoon uit moeten lachen en zeggen "stuur ze zelf maar weg, wij hebben wel iets beters te doen"

De overheden in Europa zijn enorm pro-actief om nieuwe maatregelen in te stellen als uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er mutatie van het Coronavirus is in Groot Brittanie
Maar wanneer al 9 maand wetenschappelijke consensus is over dat de kans op besmetting buiten, zeer laag is, en dat 'drukte' buiten geen enkel probleem is. Dan wordt daar geen bal mee gedaan.
Overheden doen nog steeds zo panisch over 'drukte' in de buitenlucht als in Maart, ze hebben niets bijgeleerd lijkt het wel.....

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 05 jan 2021, 17:04

^^
Ik bedank wel voor de oude discussie "de agenten moeten doen wat ze zelf leuk vinden maar vooral de opdrachten van de burgemeester [of wie dan ook in de leidinggevende boom] volslagen negeren". Die plaat is al 5 keer rond gegaan.

Daarmee zeg ik niet dat je geen punt hebt dat drukte buiten niet altijd een probleem is.

Ik ben blij dat je een goede vakantie hebt gehad en hoop dat je geniet van dat genot. Oftewel: geniet wat meer met het glas half vol ipv half glas leeg met oude discussies weer nieuw leven in blazen zonder nieuwe argumenten. Het zal je vast forumkusjes opleveren maar dat doel is aan mij niet besteed. :nothanks:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 05 jan 2021, 19:04

Modbreak: Wat berichten zijn hier weggehaald ivm onnodig kwetsende opmerkingen.

Ontopic: Duitsers in risicogebieden mogen straks niet verder dan 15 km van huis komen.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 05 jan 2021, 20:31

De praktijk schreef:
za 26 dec 2020, 23:58
Een Nederlander die niet terug mag naar NL?
En het buitenland waar je je eigen dan bevind laat je niet gaan?

Ik geloof niet in sprookjes.
Nog een voorbeeld: https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/n ... ~a40db9d8/
Een Nederlands meisje van 17 dat positief was getest op het coronavirus is vanochtend in Zwitserland opgepakt omdat ze de haar opgelegde quarantaine wilde ontvluchten. Ze stond op het punt naar Schiphol te vliegen met een negatieve nepcoronatest. Het meisje was op vakantie, meldt een politiewoordvoerder aan deze site.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 05 jan 2021, 20:39

^^
Wat een domme en egoïstische actie van haar...
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 05 jan 2021, 20:54

Nee, ze is een heldin die het tegen de gevestigde dictatuur opneemt.

Maar dom en stom en aso is ze zeker niet. Want dat zeggen de twittertokkies en dus is ze een keimeid die op handen gedragen moet worden en gered moet worden!

Dit was natuurlijk bloedserieus. :duck:

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 05 jan 2021, 21:10

^^
You almost had me... :lol:
Momenteel vooral aan te treffen in en rond Beesd