Rein schreef: ↑wo 06 jan 2021, 10:44
Je vraagt je toch af waar de ouders in dit verhaal zijn. Ze is bijna meerderjarig, maar net nog niet. En ik mag dus aannemen dat haar ouders nog wel enige bemoeienis met die meisje hebben gehad en hebben meegedacht over haar gekozen 'oplossing'.
Toen ik in 17 jaar oud was ging ik in mijn eentje op reis naar Italië, had ik wel een mobiel maar was bellen vanuit het buitenland dusdanig duur (of nog niet eens mogelijk met mijn prepaid-telefoon) dat je eigenlijk altijd een telefooncel gebruikte met een telefoonkaart, was internet ook iets waar je best dagen zonder kon, en trok ik ook mijn eigen plan.
Ik zeg niet dat ik een document zou hebben vervalst, dat zou ik niet hebben gedurfd, maar of ik per definitie contact met mijn ouders zou hebben gehad, dat denk ik niet. Pas als ik zelf echt geen andere oplossing had kunnen vinden.
exroosje schreef: ↑wo 06 jan 2021, 11:02
Overigens had er in dit geval niet "geen haan naar gekraaid" als ze met de trein was gegaan. Ze was immers als opgemerkt dus de overtreding was al geconstateerd.
Ook al was ze ongemerkt met trein of eigen vervoer naar NL gekomen, dan nog zou ze zo maar een vervolging en/of boete kunnen krijgen uit Zwitserland.
Nu komt er natuurlijk nog valsheid in geschrifte bij. Maar ik vermoed dat Zwitsers niet van die halfzachte maatregelen als NL hebben en ook op de quarantaine negering al een flinke boete staat. En de Zwitsers staan bekend om hun hardnekkigheid qua het verhalen van boetes....
Maar ze is wel minderjarig. Ik weet niet hoe het in Zwitserland zit, maar in Nederland is dat ook een verzachtende omstandigheid.
Dus als je in deze situatie komt is het het beste om eerst de quarantaine te doen zoals voorgeschreven en DAARNA een vervoersmethode naar huis kiest waarbij je niet of pas in NL een PCR test hoeft te doen. Je nachtmerrie is dat je in het buitenland na 10 dagen quarantaine weer positief test en weer in quarantaine moet. Dat schijnt in het voorjaar wel door sommigen in Italie overkomen te zijn
Ik kan me overigens wel voorstellen dat tien dagen verplicht in Zwitserland in quarantaine moeten blijven voor een 17-jarige een kostbaar probleempje gaat worden. Aan 1000-1200 euro verblijfskosten zit je zo en dan heb je nog niet eens eten gehad. Alles bij elkaar kost je dat zo 1500 euro extra.
paolie schreef: ↑wo 06 jan 2021, 11:07

als ze route per trein had genomen zoals Coen Tunnel aangeeft, had ze geen test vooraf hoeven doen, en zou er dus ook geen quarantaine door de Zwitsers opgelegd zijn.
Dan moet je dat natuurlijk wel voor de terugreis al beslissen. Maar blijkbaar had ze al een vliegticket, en gokte ze het er op. En met de positieve test waren er ineens geen legale alternatieven meer.
Zonder vliegticket zou de trein natuurlijk een no-brainer zijn. Dan had ze niet getest hoeven worden, had ze dus Zwitserland mogen verlaten en was ze ook zonder test Duitsland ingekomen, want op doorreis. En als ze per regionale trein of streekbus de grens naar Nederland over was gereisd, had ze hier ook geen negatieve PCR-test hoeven laten zien. Dan had ze volkomen legaal kunnen terugreizen naar Nederland.
Of ze had iemand kunnen opbellen om haar uit Zwitserland op te halen. Gezien de omstandigheden misschien geen gekke keuze. Zelfs als ze wel in quarantaine was, de kans is groot dat ze niet gesnapt was als ze bij iemand in de auto Zwitserland had verlaten.