[F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière

Bericht door Pino » zo 10 jan 2021, 21:54

Coen Tunnel schreef: zo 10 jan 2021, 21:45
Pino schreef: vr 08 jan 2021, 16:38Als je kijkt naar de probleemgevallen, zou het heel goed kunnen van wel. Begin er eens mee kentekens gekoppeld aan telepeage-abonnementen even op een stapeltje “handmatig” te leggen.
Dat is juist het probleem. In Frankrijk is zo'n badge niet kentekengebonden.
Ik kan de badge in iedere auto gebruiken, ja. In Spanje ook wel eens gedaan in een huurauto bijvoorbeeld. Maar ik zou toch zweren dat ik een kenteken heb opgegeven toen ik mijn badge aanschafte...
(niet dat ik eraan zou denken om een wijziging door te geven bij aankoop van een nieuwe auto)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 jan 2021, 21:57

^^ Ik weet niet welke badge jij hebt, maar voor de FEPI-badge (Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië) is dat nodig omdat de badge in Italië kentekengebonden is. Maar dat geldt dus alleen voor Telepass. Net als jij heb ik hem in Spanje wel in een huurauto gebruikt.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 10 jan 2021, 22:10

^^ Eentje van AREA voor die vier landen inderdaad. Dus mogelijk heb ik het kenteken alleen opgegeven voor het Italiaanse deel en hebben dus veel mensen nooit een kenteken opgegeven omdat ze niet zo’n badge met Italië hebben of het ze anderszins nooit gevraagd is.

Overigens is het bij mijn weten in Italië ook zo dat je badge zal werken zodra hij contact maakt met het systeem; er vindt dan niet óók een kenteken-check plaats of zo. Maar als dat contact mislukt, gaat je kenteken op de foto en dan ga je een tweede ronde in. Als ze je kenteken dan kunnen koppelen aan een account, schrijven ze alsnog op die rekening bij en is er verder geen rompslomp. Klinkt als iets dat in de andere landen niet zou misstaan, zeker wanneer door hogere snelheden in de free flow wat meer mislukte contacten zouden kunnen voorkomen.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 10 jan 2021, 22:14

Bij mijn Bip&Go heb ik ook een kenteken opgegeven. Ik meende dat er voor Portugal ook iets bij stond voor wat betreft kenteken, waartegen gecontroleerd zou worden bij mislukte detectie van de transponder.

Zo komen we ook bij het systeem zonder tolpoorten: In Frankrijk en Spanje (overigens maar een paar gehad, meeste via Autovias gereden) gaat de slagboom open, hoor je het ding piepen en weet je dat het goed is. Maar als je in Portugal de Via Verde gebruikt is dat minder duidelijk, al zag ik op een gegeven moment wel iets van een bedrag toen ik op de A8 net voor Lissabon door de tolpoort ging, ben er toen op gaan letten en heb dat vaker gezien.. Uiteindelijk is alles goed gekomen en zijn de juiste trajecten in rekening gebracht, maar als gebruiker is dat toch even wat meer wennen dan de slagboom in Frankrijk...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 10 jan 2021, 22:16

In Portugal zou er wel eens een koppeling op het kenteken aan kunnen zitten, omdat de elektronische tol daar ook gehandhaafd wordt met kentekenherkenning. Als je in Portugal je credit card registreert wordt het automatisch afgeschreven.

Portugal heeft twee typen tolwegen: de klassieke 'Franse stijl' tolwegen waar een transponder een optie is, en de volledig elektronische tolheffing waar alleen portalen over de weg staan.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 10 jan 2021, 22:35

Chris schreef: zo 10 jan 2021, 22:16 Portugal heeft twee typen tolwegen: de klassieke 'Franse stijl' tolwegen waar een transponder een optie is, en de volledig elektronische tolheffing waar alleen portalen over de weg staan.
Dat heb ik inderdaad ook live gezien. De eerste met alleen portaal was op de A25 bij Vilar Formoso al. Daarvoor wel een hoop borden dat buitenlanders iets zouden moeten via de afslag, (edit: Volgens mij bij de eerste parkeerplaats/benzinestation eraf /edit) voor de tol, maar ik heb die afslag niet genomen. Op de A8 had je tolbooths maar ook zonder slagbomen.
De Gantries ga je gewoon met 120 onderdoor en dan zie je inderdaad helemaal niks. De tolstations mogen zo uit het hoofd met 50 of 60 kmh.

Even nagezocht, lijkt inderdaad voor een soort tweede-ronde herkenning te zijn:
Bip and Go schreef: Why am I being asked for my number plate?
In certain European countries, such as Italy and Portugal, if your badge cannot be detected in the toll lane, your number plate will be read and your journey will be associated with your badge.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » zo 10 jan 2021, 23:06

duikgek89 schreef: zo 10 jan 2021, 22:35 De Gantries ga je gewoon met 120 onderdoor en dan zie je inderdaad helemaal niks. De tolstations mogen zo uit het hoofd met 50 of 60 kmh.
Ik lees dat in Portugal de portalen nog zijn afgetest met 200 km/h. Maximumsnelheid zal eerder zijn gedreven door de veiligheid van een tolpoort en andere omgevingsfactoren dan niet uit kunnen lezen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 22 dec 2021, 18:24

Sanef heeft vandaag aangekondigd dat de complete A13-A14 van Parijs tot Caen vanaf 2024 free-flow tolheffing heeft als eerste autosnelweg in Frankrijk.

Dit traject is gekozen omdat het niet gekoppeld is aan andere toltrajecten en een hoge verkeersintensiteit heeft. Er zijn momenteel 4 tolstations op de route, die worden gesloopt.

Er komen dus portalen over de autosnelweg die de transponders kunnen uitlezen. Dit kan met 130 km/h. Voor gebruikers van télépéage verandert er niks. Gebruikers zonder télépéage hebben de optie om een account aan te maken en hun kenteken te koppelen, dit kan online. Ook is het mogelijk om tot een aantal dagen achteraf te betalen, op basis van kenteken.

Meer info: https://www.groupe.sanef.com/fr/actuali ... flux-libre (zie ook de PDF onderaan).

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 22 dec 2021, 19:44

^^ Een spannende stap naar voren! Wat me niet geheel duidelijk wordt is of ze de nieuwe portalen op feitelijk dezelfde plaatsen gaan neerzetten als de oude stations (als in: op dezelfde afritten en tussen dezelfde afritten) of dat men portalen gaat toevoegen om zo binnen het open systeem wat meer naar daadwerkelijk gereden afstand tol te kunnen heffen? Ik vermoed het eerste, omdat het tweede denk ik een wijziging van de concessie zou vergen. Maar het tweede zou wel uiteindelijk eerlijker zijn naar de weggebruiker toe, terwijl de nadelen van een klassiek gesloten systeem (waarmee je dat ook zou bereiken) hier juist niet spelen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 01 aug 2022, 19:11

Er zijn officiële verkeersborden vastgesteld voor de bewegwijzering van tolwegen zonder tolpoorten (péage flux libre).

https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/ ... 0046114739

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 01 aug 2022, 19:14

Hoe werkt dit systeem als je geen télépéage hebt?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Frank_NL
stadsweg

Re: [F] Tolwegen zonder tolpoorten • péages sans barrière • péage flux libre

Bericht door Frank_NL » ma 01 aug 2022, 19:20

.
Laatst gewijzigd door Frank_NL op ma 01 aug 2022, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 01 aug 2022, 19:20

Het lijkt erop dat je naast Télépéage ook kunt betalen via een online account (gekoppeld aan je kenteken) en betaalzuilen op aires.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 01 aug 2022, 19:35

Je zult niet eens een account nodig hebben op die websites. Je geeft je kenteken op, wellicht ook de datum waarop je reed, en dan zal een koppeling kunnen worden gemaakt met de database. En dan is het een kwestie van aangeven hoe je wilt betalen.

Althans, dit is hoe de free flow-afrit bij Boulay werkt en de Italiaanse free flow-tollen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 15 sep 2022, 22:05

Bij Chambéry is vandaag de eerste toegang zonder ticket in gebruik genomen.

Dit is bij het knooppunt A41/A43/N201 waarbij verkeer vanaf Chambéry richting Annecy geen ticket hoeft te trekken, maar op kenteken wordt geregistreerd waar het voertuig vandaan komt en op basis van de afstand je de tol mag afrekenen.

Deze verbindingsweg is ook nieuw aangelegd. Locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=45. ... 35/5.89008

Afbeelding

Henk Rutgers
zandpaadje

section a peage en flux libre

Bericht door Henk Rutgers » za 25 feb 2023, 17:06

Ik zie ineens dat in de regio van onze vakantie woning in Frankrijk een nieuwe peage wordt gebouwd. Het is een zogenaamde section a peage en flux libre. Geen tolpoortjes meer. Ik vroeg met af hoe ik als Nederlander met een Nederlands kenteken de factuur ontvang? Ik heb wel een tolbadge voor de"normale" Franse tolwegen maar hier kun je gewoon doorrijden. Iemand enig idee hoe dit werkt voor buitenlanders?

Henk

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 25 feb 2023, 18:05

^^ Afrekening loopt via je tolbadge.

Mundial
stadsweg

Re: section a peage en flux libre

Bericht door Mundial » za 25 feb 2023, 18:14

Henk Rutgers schreef: za 25 feb 2023, 17:06 Ik zie ineens dat in de regio van onze vakantie woning in Frankrijk een nieuwe peage wordt gebouwd.
Als de badge niet gedetecteerd moest worden (eerder uitzonderlijk, net als bij een gewone péage) dan wordt dit via jouw nummerplaat verwerkt. De laatste jaren moet je die opgeven als je een badge bestelt. Ik weet niet waar je jouw badge aangeschaft hebt, maar als het al een oudere is en je geen nummerplaat hebt doorgegeven kan je dat wellicht online nog doen.
Nu, de kans dat de badge niet gedetecteerd wordt is klein en als je toch een aanrekening moest krijgen kan dat wellicht wel rechtgezet worden.

Ik gok dat je het over de A79 hebt in de Auvergne/Bourgogne. Er is een soortgelijke péage bij Boulay in de Moezel, hoewel dat ook een mooie regio is, zijn er daar net wat minder Belgen en Nederlanders die daar een vakantiewoning hebben.
Meer uitleg over het systeem op de A79 (en eigenlijk alle andere systemen die nog geïnstalleerd zullen worden) vind je hier. Zowel in het Engels als in het Frans.

Henk Rutgers
zandpaadje

Bericht door Henk Rutgers » za 25 feb 2023, 18:58

Het kenteken van mijn badge wat ik opgegeven heb is vele autos terug. Ik heb dat ding al tientallen jaren. Ik ga kijken of ik kan inloggen en het kan aanpassen. Het is inderdaad de A79. Hoe komt de Franse peage dan aan de tenaamstelling van mijn kenteken? Ik heb nl geen badge gebruikt toen ik er gisteravond langs reed.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 25 feb 2023, 19:01

Henk Rutgers schreef: za 25 feb 2023, 18:58Hoe komt de Franse peage dan aan de tenaamstelling van mijn kenteken?
Zoals elke instantie die daartoe gerechtigd is dat doet: opvragen bij de Nederlandse RDW. Zo komen ook bekeuringen uit het buitenland gewoon thuis op de mat terecht.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Henk Rutgers
zandpaadje

Bericht door Henk Rutgers » za 25 feb 2023, 19:21

Inderdaad. Ik ben naar aliea.com gegaan en daar kenteken ingevuld. 30 eurocent :) . Ga de badge koppelen aan mijn kenteken. Dan ga ik het niet meer vergeten. Thx.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 06 apr 2023, 20:08

https://www.sanef.com/fr/actualite/boulay-72h

De betaaltermijn voor de péage a flux libre op de A4 bij Boulay-Moselle (ten oosten van Metz) is sinds 3 april verkort van 10 dagen naar 72 uur.

Er staat niet bij waarom dit is. Misschien willen ze meer boetes innen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 16 mei 2023, 17:20

https://www.groupe.sanef.com/fr/actuali ... re-a13-a14

De werken voor de omvorming van de A13-A14 naar een free-flow tolsysteem zijn op 9 mei gestart.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 16 mei 2023, 18:10

Hoe betaal je eigenlijk met cash geld in zo'n free flow? Niet dat ik het wil doen, ik vraag het me enkel af.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 16 mei 2023, 18:14

Bij de A79 zijn betaalterminals op verzorgingsplaatsen die kennelijk ook contant geld accepteren.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 16 mei 2023, 19:32

Dus als ik die VZP niet nodig heb rij ik gratis of zo?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 16 mei 2023, 19:33

Ja, tot je een rekening thuis krijgt. Of uiteindelijk een deurwaarder.

Henk Rutgers
zandpaadje

Bericht door Henk Rutgers » di 16 mei 2023, 20:20

Chris schreef: di 16 mei 2023, 18:14 Bij de A79 zijn betaalterminals op verzorgingsplaatsen die kennelijk ook contant geld accepteren.

Verschillend dus. Op de A79 tussen Digoin en Moulins geen tolpoortjes. Online via Aliae.com of via je token. wij betalen 30 eurocent per keer.

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » di 16 mei 2023, 20:45

Hoe zit het met fraudegevoeligheid? Iemands met vervalste nummerplaten kan boetes op jouw naam verzamelen, maar meestal staat er in het pv merk en model van het voertuig vermeld waardoor je zo alsnog je onschuld kan bewijzen. Bij kentekentol is die extra check er niet.

Overigens heb ik ooit wel een pv ontvangen als gevolg van iemand die met vervalste nummerplaten reed die net wel hetzelfde voertuig en zelfs kleur had, dus die pech kan je ook hebben.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 16 mei 2023, 20:59

^^ dat laatste is geen toeval en is mij ook weleens overkomen. Gebruikers van valse platen checken model en kleur zelf ook.