[GE] Georgië / Georgia

Plaats om over de snelwegen buiten Europa te discussiëren. About freeways all over the globe (except Europe)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76530
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Chris » do 08 okt 2020, 21:22

Opmerkelijk dat het in beton is uitgevoerd. Dat zie je op het onderliggend wegennet toch niet zo veel vanwege de hoge aanlegkosten ten opzichte van de verkeersbelasting op dat soort wegen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » do 08 okt 2020, 21:35

Nou ja, dit is onderdeel van het hoofdwegennet (S6). Ook al zal dit inderdaad de minst gangbare weg zijn voor het Armenië gerichte verkeer.
Niettemin is het wel apart omdat in het stuk ten noorden van Saparlo (rond Dmanisi) in 2016 nog asfalt is gebruikt.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » vr 09 okt 2020, 15:38

Een hernieuwde tender voor het rehabiliteren van 42 kilometer in de Batumi - Akhaltiskhe (Sh1) inter-regionale verbinding tussen Zarzma en Khulo is aan het Chinese Sinohydro gegund. De financiering van 95 miljoen Lari (~25m euro) gaat via het Koeweit Fonds.

In 2018 was dit nog aan het Italiaanse Todini Construzione Spa gegund, maar afgelopen winter beëindigde de Georgische overheid het contract vanwege wanprestatie en startte het een nieuwe aanbestedingsprocedure. Een paar maanden voor die gunning in 2018 kreeg het Italiaanse bedrijf een voortgangswaarschuwing in een ander project.

Via het Italiaanse IRD Engineering vond ik nog een project kaart van de twee "lots" (ontmoeten elkaar op de Goderdzi pas, 2027m)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76530
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Chris » vr 09 okt 2020, 15:44

jelger schreef: vr 09 okt 2020, 15:38In 2018 was dit nog aan het Italiaanse Todini Construzione Spa gegund, maar afgelopen winter beëindigde de Georgische overheid het contract vanwege wanprestatie
Helaas is dit een terugkerend probleem met Italiaanse bouwbedrijven die buitenlandse avonturen aangaan. Verschillende Italiaanse bouwbedrijven hebben een spoor van onafgemaakte projecten nagelaten in Centraal- en Oost-Europa. Ook in Scandinavië zijn er problemen mee.

Als ik dit bedrijf zie (waar ik nog nooit van gehoord had) is het qua wegenbouw vooral actief in Georgië en Kazachstan en eigenlijk niet eens veel in Italië.

De Italiaanse binnenlandse markt is kennelijk zo dramatisch dat veel Italiaanse bouwbedrijven proberen opdrachten in het buitenland binnen te halen. En dat leidt overal tot problemen, veel meer nog dan de Spaanse giganten.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » di 27 okt 2020, 22:12

jelger schreef: ma 28 sep 2020, 16:36 Er is vandaag 18 km opgeleverd van de Sh26.
Het betreft het stuk tussen kilometer Chargali - Korsa. Er wordt nog afrondend gewerkt aan 9 bruggen in dit stuk.
Dat er werk gemaakt moet worden van de bruggen blijkt hier uit (1 van meerdere voorbeelden).
Afbeelding

In het hele stuk naar Shatili (de hele Sh26) worden alle bruggen momenteel vervangen.
Veel oude bruggen liggen haaks op de rivier. Deze worden vloeiender, diagonaal, gelegd. (niet in dit voorbeeld :lol: )
Afbeelding

Op een aantal plekken liggen noodbruggen. Je wil eigenlijk niet weten hoe het er onder dragend wordt gehouden.
Afbeelding

Maar omdat niet alles ellende is, nog een herfstige afsluiter
Afbeelding

bron: eigen materiaal.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » ma 23 nov 2020, 21:29

Uit de Georgische afscheidingsregio Zuid-Ossetië komt doorgaans niet zoveel wegen nieuws. Er is ook geen hoofdwegennet van betekenis door de berg regio, die iets groter is dan de provincie Friesland met het inwonertal van Houten (of Heerenveen of Woerden etc).

Afbeelding

Toch is er na jaren een heuglijk feitje voor de regio aanstaande: een belangrijke verbinding van bijna 40km vanaf centraal Zuid-Ossetië is bijna klaar om officieel opgeleverd te worden. Er wordt nog de laatste hand gelegd aan randzaken zoals vangrails en borden. Het betreft de (Georgische) Sh25 van Gupta via Kvaisi naar Oni. Dit is een aftakking van de Transkam Highway naar Rusland, officieel de Georgische S10, de levensader van de regio. Bij gebrek aan lokale wegen nummers noem ik de Georgische ter referentie.

kaartje
SPOILER: TOON

Afbeelding
Het Zuid-Osseetse gedeelte, tussen Gupta en mijnstadje Kvaisi, is de afgelopen jaren in drie fasen opgeknapt, voor het eerst sinds begin jaren 90. Dat was wel nodig, want vooral het westelijk deel bij de Kudar vallei (Кударском ущелье), is geteisterd geweest door aardverschuivingen en aardbevingen.

Afbeelding

Deze weg werd oorspronkelijk in de jaren 40 aangelegd ten behoeve van de ontwikkeling van Kvaisi als (lood/zink) mijnbouwstadje, en was onderdeel van de SSR verbinding Gori - Oni (R-2), nog voordat de Transkam naar Rusland er lag (die opende pas medio midden jaren 80).

Onder andere door de steeds slechtere bereikbaarheid - maar ook de economische situatie - is de bevolking uit de hoek van Kvaisi weggetrokken, zowel uit de dorpen als hoofdplaatsje Kvaisi (van ruim 2000 naar <1000), een van de argumenten om deze weg aan te pakken. In Kvaisi staat sinds enige jaren een Russische FSB basis die een deel van het de facto grens gebied bewaakt. Er zijn geen plannen om de weg tot aan de contactlijn met Tbilisi gecontroleerd gebied te repareren. Er is daar ook geen checkpoint.

Kvaisi uit de lucht en de vergane mijnbouw glorie
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Wat plaatjes van het afgelopen jaar, o.a. via Sputnik en staatspersdienst
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog een laatste voor de oude "kunstwerken" fans: vlakbij de splitsing in Gupta ligt een 91 jaar oude brug, met de hulp van Duitse ingenieurs gebouwd, van unieke dimensies destijds in de Kaukasus. Inmiddels is de brug niet meer in gebruik (er is eind jaren 80 een nieuwe brug naast gebouwd)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76530
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Chris » ma 23 nov 2020, 21:36

Betaalt Rusland dit project? Het BBP van Zuid-Ossetië wordt geschat op amper $ 100 miljoen.

Wikipedia karakteriseert het als volgt;

Virtually the only significant economic asset that South Ossetia possesses is control of the Roki Tunnel that is used to link Russia and Georgia, from which the South Ossetian government reportedly obtained as much as a third of its budget by levying customs duties on freight traffic before the war.

Before the 2008 South Ossetia war, South Ossetia's industry consisted of 22 small factories, with a total production of 61.6 million rubles in 2006. In 2007, only 7 factories were functioning.

President Eduard Kokoity has admitted that his country is seriously dependent on Russian economic assistance.


Kan je als buitenlander zomaar naar Zuid-Ossetië reizen? Kan dat überhaupt vanuit Georgië of zit die grens helemaal dicht? Satellietbeelden laten wel barricades zien op de invalsweg van Tskhinvali.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » ma 23 nov 2020, 22:41

Chris schreef: ma 23 nov 2020, 21:36 Betaalt Rusland dit project?
Ja. Feitelijk wel.

Dit project (alsmede straten in Kvaisi) was een investering van 1 miljard roebel uit het Investeringsprogramma voor sociaal-economische verbetering voor de Republiek Zuid-Ossetie. Om een idee te geven, voor 2018-19 had dit programma een waarde van 4,5 miljard roebel (~60 miljoen euro, o.b.v. wisselkoers in die periode). Hetzelfde budget werd toegekend aan de periode 2020-22, dus voor drie jaar (een halvering ten opzichte van de periode 2015-17)
Chris schreef: ma 23 nov 2020, 21:36 Kan je als buitenlander zomaar naar Zuid-Ossetië reizen?
Voor buitenlanders is toegang vanaf Georgische zijde helemaal niet mogelijk. De enige manier is via Rusland. En dat kan - even afgezien van corona. Ik ken mensen die het gedaan hebben. Ik ben alleen even de laatste stand van zaken met corona kwijt ;) Ik weet dat de grens bij de Roki tunnel weer "open" is, maar dat is vermoedelijk alleen voor Russische en Osseetse paspoorthouders.
Chris schreef: ma 23 nov 2020, 21:36 Kan dat überhaupt vanuit Georgië of zit die grens helemaal dicht? Satellietbeelden laten wel barricades zien op de invalsweg van Tskhinvali.
De de-facto grens zit sinds een jaar min of meer helemaal dicht voor Georgiërs (door Osseetse zijde). Er zijn nog slechts drie "crossing points", bij Akhalgori, Sinaguri en Karzmani (beide vlakbij Perevi). In Akhalgori district woont het grootste deel van de Georgiërs in Zuid-Ossetie.

De Akhalgori en Sinaguri checkpoints zijn al ruim een jaar structureel dicht, sinds een dispuut dat nog steeds niet uit de weg is (en voorlopig ook niet opgelost wordt). Het derde en minste checkpoint, Karzmani, is sinds corona ook dicht. Akhalgori checkpoint is bij uitzonderingsregeling nog enkele keren geopened geweest voor selecte groepen mensen (bijvoorbeeld gepensioneerden die hun pensioen in Tbilisi gecontroleerd gebied collecteren).

Akhalgori (Odzisi) checkpoint fungeert voor de Osseetse zijde als volledig toegerust douane punt.
Afbeelding

Dit is Sinaguri
SPOILER: TOON

Afbeelding
Chris schreef: ma 23 nov 2020, 21:36 Satellietbeelden laten wel barricades zien op de invalsweg van Tskhinvali.
edit: dat was een belangrijke overgang uit het verleden, bij Ergneti dichtbij Tskhinvali. Deze is al jarenlang dicht middels roadblocks. Het is tegenwoordig vooral een punt van overdracht van mensen die door Russische veiligheidstroepen zijn gearresteerd, en is de plek van internationale bemiddelingsdialoog door de EU Monitoring MIssie en OVSE gefaciliteerd.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jelger op ma 23 nov 2020, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 nov 2020, 23:05

Chris schreef: ma 23 nov 2020, 21:36Kan je als buitenlander zomaar naar Zuid-Ossetië reizen? Kan dat überhaupt vanuit Georgië of zit die grens helemaal dicht? Satellietbeelden laten wel barricades zien op de invalsweg van Tskhinvali.
Je moet via Rusland reizen (dus je hebt een double/multiple entry visum voor Rusland nodig), en je hebt voorafgaande toestemming nodig van de Zuid-Ossetische autoriteiten: https://en.wikipedia.org/wiki/Visa_poli ... th_Ossetia

Maar als dat geregeld is zou het 'gewoon' mogelijk moeten zijn. Ik heb er nog even vluchtig naar gekeken toen ik mijn reis naar de Kaukasus maakte, maar vanwege dat double entry visum voor Rusland en het feit dat er in Zuid-Ossetië nou niet heel veel te beleven is, heb ik het niet verder onderzocht. Maar er zijn genoeg westerlingen die er wel naar toe zijn gegaan.

Ik heb wel een verhaal gelezen van een westerling die vanuit Georgië (wellicht door middel van omkoping) een paar uur een bezoek aan Tskhinvali kon brengen. Maar dat lijkt een incident te zijn en is al weer aardig wat jaren geleden.

Abchazië kun je overigens wel vanuit Georgië bezoeken, maar niet met een eigen voertuig. In ieder geval niet met een auto of iets groters, ik heb wel een verhaal gelezen van mensen die met een motorfiets die Inguribrug konden passeren. Met een auto kun je alleen vanuit Rusland bij Psou (de grensovergang bij Adler/Sochi) Abchazië in. Ook daar heb je uiteraard een double of multiple entry visum voor Rusland nodig.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » ma 23 nov 2020, 23:27

^^
Toen ik dit jaar in maart bij de Inguribrug was, waren er beduidend meer zwaar bewapende agenten en militairen aanwezig als bij m'n bezoek in januari 2017. Men wilde ons er dit jaar "voor onze eigen veiligheid" er niet langs laten, iets wat in 2017 na een kort praatje met de politie geen probleem was. Ik twijfel daarom ook of je altijd wel zo eenvoudig die Inguribrug over kan komen. Het viel me ook op dat er weinig verkeer was de laatste keer en niemand die brug over liep, terwijl in 2017 de hele tijd mensen te voet overstaken en zelfs een enkele auto.

Wat betreft de Inguribrug per eigen voertuig oversteken, ik ken een verhaal van Zwitsers die dat schijnbaar succesvol zouden hebben gedaan. Maar goed, harde bewijzen kan ik daarvoor niet leveren. Niets is echter onmogelijk, een Duitser heeft het zelfs met eigen auto ooit naar Noord-Korea geschopt en in dat land rondgereden.

Vanuit Rusland lijken beide gebieden (Abchazië en Zuid-Ossetië) inderdaad relatief eenvoudig toegankelijk. Alleen is dat voor Georgië officieel gezien een misdrijf, als illegale manier om de grens over te steken.
jelger schreef: ma 23 nov 2020, 22:41 Er zijn nog slechts drie "crossing points", bij Akhalgori, Sinaguri en Karzmani (beide vlakbij Perevi). In Akhalgori district woont het grootste deel van de Georgiërs in Zuid-Ossetie.
Begrijp ik daaruit goed dat de 'hoofdweg' (Georgische S10) bij Tskhinvali geen checkpoint heeft? :o
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » di 24 nov 2020, 0:04

SnarfFlevoland schreef: ma 23 nov 2020, 23:27 Begrijp ik daaruit goed dat de 'hoofdweg' (Georgische S10) bij Tskhinvali geen checkpoint heeft? :o
Nee, dat was ooit een checkpoint, maar die is al jaren dicht. Zie edit en onderste foto in mijn vorige reactie.
Toen ik dit jaar in maart bij de Inguribrug was, waren er beduidend meer zwaar bewapende agenten en militairen aanwezig als bij m'n bezoek in januari 2017. Men wilde ons er dit jaar "voor onze eigen veiligheid" er niet langs laten, iets wat in 2017 na een kort praatje met de politie geen probleem was.
Dat had - zeer vermoedelijk ;) - alles te maken met het sluiten voor buitenlanders van het Enguri crossing point (het feitelijk enige overgebleven checkpoint aan Georgische zijde) vanwege corona, eind februari. Sinds midden maart is deze overgang voor iedereen gesloten, en kent nog steeds beperkingen, ook voor locals.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » di 24 nov 2020, 0:13

^^
Ah, dat maakt een hoop duidelijk. :top: Tja, begin maart stond inderdaad al geheel in het teken van Corona. Ik zal nooit weer de grensovergang naar Armenië bij Sadakhlo vergeten, waar de Armeniërs me bijna in isolatie wilden opsluiten. :lol: Uiteindelijk heb ik super geluk gehad, een week later was alles in lockdown.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Coen Tunnel » di 24 nov 2020, 0:17

SnarfFlevoland schreef: ma 23 nov 2020, 23:27Vanuit Rusland lijken beide gebieden (Abchazië en Zuid-Ossetië) inderdaad relatief eenvoudig toegankelijk. Alleen is dat voor Georgië officieel gezien een misdrijf, als illegale manier om de grens over te steken.
Eerder kon je dat (theoretisch) nog een gevangenisstraf opleveren, maar ik geloof dat het tegenwoordig bij een boete blijft. Als ze er al achter komen. Rusland stempelt geen paspoorten bij uitreizen naar of inreizen vanuit Abchazië en Zuid-Ossetië, alleen de migratiekaart. Zuid-Ossetië stempelt ook geen paspoorten. Abchazië alleen als je er om vraagt en je visum wordt op een los vel verstrekt. En als je al een Abchazisch stempel in je paspoort hebt: wie naar Georgië vliegt of via Turkije reist komt het land ook in met een ID-kaart.

Kortom, er is slechts een heel kleine kans dat de Georgiërs er achter komen als je er geweest bent.

Vanuit Georgië naar Abchazië reizen en dan doorreizen naar Rusland kan theoretisch, maar dan wordt geen uitreis geregistreerd en kan je later de toegang tot Georgië geweigerd worden omdat je illegaal het land hebt verlaten. Niet aan te raden dus.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door SnarfFlevoland » di 24 nov 2020, 0:24

^^
Ja, ik heb me daar al eens uitgebreid in verdiept. Die laatste optie is inderdaad niet aan te raden, als je ooit Georgië nog weer eens wilt bezoeken, aangezien de grenspolitie alle in- en uitreis momenten elektronisch registreerd. Dan zou je zelfs per ID-kaart tegen de lamp kunnen lopen als je het land via de Inguribrug en Abchazië naar Rusland hebt verlaten. Als je via Rusland in en uitreist, dan zullen ze het inderdaad wel niet snel te weten komen. Zeker zonder stempel in het paspoort bijna onmogelijk, zolang de grensovergang niet door de Georgisch wordt gecontroleerd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76530
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Chris » ma 30 nov 2020, 17:14

Bewegwijzering op de S12 die in de zomer is geopend.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Wouter N14 » ma 30 nov 2020, 17:59

^^ Het is mij op eerdere foto's niet zo opgevallen, maar die dubbele pijl op de rechter rechtdoorstrook is wel heel misleidend. Suggereert m..i. een uitvoegende taper :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Snelwegfreak » ma 30 nov 2020, 18:06

Sowieso lijkt men wel héél erg fan van rijstrookpijlen. Beetje overkill allemaal.
Enne gojje mins blieft altied leave.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » ma 30 nov 2020, 19:24

Het wordt al jaren zo gedaan. Ik heb het ook op videobeelden van 2015 staan (bijvoorbeeld de S1). Geen idee wat de gedachte er achter is.

Vorige maand is nog aangekondigd dat de S5 "Kakheti Highway" vanaf Tbilisi over een lengte van 35 km tot aan Sagarejo uitgebouwd (en/of verlegd) wordt naar een 2x2 autosnelweg. Het ontwerp is gereed. De tenders voor de bouw zouden dit jaar nog opengesteld worden.

Daarnaast lijkt vandaag het lot van een eerder aangekondigde nieuwe berg verbinding te zijn bezegeld nadat het ministerie van Milieu kwam met een vernietigende reactie op het "Scoping Rapport" van het wegendepartement. Het betreft Shatili - Mutso - Ardoti - Archilo - Borbalo Pas - Omalo (Tusheti), welke tientallen kilometers door beschermd natuurgebied zou moeten gaan, alsmede de sectie Juta - Roshka die het Kazbeg gebied met Shatili moest verbinden. Er stond voor morgen een publieke (Zoom) sessie gepland voor de presentatie van dat rapport, maar dat is plots geannuleerd. Er is maatschappelijke en lokale weerstand tegen het project en andere aanverwante projecten. Men vreest een karavaan aan toeristenbusjes. Moeilijk voor te stellen in deze tijden. In reactie op dit oordeel heeft het wegen departement de administratieve procedure om verder te gaan (voorlopig?) stopgezet.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » ma 14 dec 2020, 16:02

Ik had het al gezien ruim een maand geleden, maar was niet in de gelegenheid zelf foto's te maken. De renovatie van ca 10km 2x3 stads(snel)weg S5 Kakheti Highway in Tbilisi van George W. Bush Street tot ongeveer het vliegveld is gereed.

Omdat buitenlandse bezoekers vanaf het vliegveld hierlangs de stad inrijden is er flink uitgepakt. Hoogtepunt is blijkbaar het in ere herstellen van het "Man and the Sun" monument uit 1981 van de controversiële Georgisch-Russische beeldkunstenaar Zurab Tsereteli met een gefatsoeneerde publieke groenruimte. Dit monument staat in de aansluiting van de toegangsweg tot het vliegveld. Ook is er veel aandacht besteed aan de groenzones naast de weg. De stenen in de middenberm zouden uit Italië gekomen zijn, een dingetje van voetbalburgemeester Kaladze :roll: Voor de feestboekers is de hele set foto's terug te zien op zijn feestboek

Totale kosten, ca 12 miljoen lokale doekoes, oftewel ca 3 miljoen euro tegen huidige koers (een jaar geleden was dat nog 4 miljoen euro :roll: )

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » wo 16 dec 2020, 11:07

Er is vandaag een nieuwe constructeur gecontracteerd voor het 6km lange Lot 2 van het segment Zemo Osiauri-Chumateteli in de S1 / E60 "East-West Highway" tussen Surami en de Rikoti pas tunnel ter waarde van ca 65 miljoen euro, door de Wereldbank gefinancierd. In 2017 was al de Italiaanse constructeur Astaldi SPA gecontracteerd, maar dat contract is beëindigd.

Nu mag het Chinese Sinohydra de klus van 6km 2x2 snelweg, met 5 tunnels en een klein dozijn bruggen afmaken. Op Google Earth zijn sporen van eerdere grondwerkzaamheden terug te vinden. Eerder dit jaar ging de 13 km ten oosten hiervan open (waarvan 8 km Lot 1 en 5 km eerder gebouwd in ander lot maar niet opengesteld).

Tijdens mijn laatste bezoek bleek uit gesprekken dat de Chinese bouwkwaliteit erg te wensen over laat - er zijn de laatste paar jaar regelmatig ongelukken en instortingen geweest bij de bouw van tunnels. De Wereldbank zou niet erg happig meer zijn op het contracteren van Chinese constructeurs, het heeft diverse bedrijven gesanctioneerd, maar heeft nog geen algemeen verbod op Chinese contractors afgekondigd.

Afbeelding

edit: een kritisch artikel over het werk van Sinohydro in Georgië dat aan een aantal infra projecten bouwt of heeft gebouwd.
Sinohydro has been accused of corruption worldwide. Transparency International Malaysia’s office has labeled it as a monument of corruption. Both the Asian Development Bank and the World Bank have blacklisted Sinohydro for corruption and improper work. Despite all this, Sinohydro has a reputation in Georgia as a major construction company carrying out projects to international standards, including the Samtredia-Grigoleti highway, Rikoti road, Kobuleti bypass road, and the Zemo Osiauri-Chumatelti road. Sinohydro’s 350 million lari ($US115.5 million) work on the Kobuleti bypass road, completed just two year’s ago, is now cracked and broken in some places.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » di 29 dec 2020, 11:09

Nog net voor het einde van het jaar heeft Georgië er 2 km 2x2 autosnelweg bij (S1 / E60). Over een paar weken volgt nog 10km (het verkeer rijdt hier tijdelijk over een baan). Het gaat om 12 km in totaal van de Kutaisi bypass tussen Nakhshirghele en Geguti, het gele stuk S1 rechts in het kaartje (spoiler). Hier gold sinds de opening van het mintgroene 19km lange stuk deze zomer een circulatie regime waarbij verkeer in een richting via de stad Kutaisi geleid werd. Dat is nu voorbij.

In totaal is daarmee dit jaar 70km autosnelweg opgeleverd - met een paar weken sprokkelwerk.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Aansluiting Nakhshirghele - richting Geguti.
Na de fabriek (Cheshura rivier) gaat het verkeer nog enkele weken over de noordelijke (rechter) rijbaan.
Afbeelding

6 jaar verschil.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jelger op vr 12 mar 2021, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » di 29 dec 2020, 11:35

^^
Laat ik de dubbelpost maar gebruiken voor de wegenplannen van het net aangetreden kabinet (GeorgianDream-3) dat in praktisch ongewijzigde samenstelling bevestigd is te midden van een politieke crisis: verkozen oppositiepartijen hebben hun zetels in het parlement opgegeven - boycot vanwege de gang van zaken rond de verkiezingen. Met als gevolg een eenpartijparlement met 90 van de 150 zetels

De minister van Regionale ontwikkeling en infra geeft onder meer aan
After the completion of the Rikoti Pass section, Samtredia-Grigoleti, Grigoleti-Choloki and Batumi bypass roads and the North-South corridor sub-section of the Kobi road, 200 more [highway kms] will have been built by 2024.

Projects for the construction of international highways in all directions of the border checkpoints will be launched, including the construction of the 27 km Natakhtari-Zhinvali expressway [S3 / E117] and the Batumi-Sarpi [S2 / E70], Tbilisi-Sadakhlo [S7] and Tbilisi-Red Bridge routes [S4 / E60].

The construction of highways in the direction of Kakheti will continue, including the construction of a 15-km section of the Gurjaani bypass road in 2021 and the construction of a new 35-kilometer Tbilisi-Sagarejo highway [S5].
Verder benoemde ze een aantal regionale hoofdwegen die afgerond zullen worden: Baghdati-Abastumani(Sh14), Sachkhere-Oni, Lentekhi-Mestia, Tbilisi-Shatili (Sh26), Batumi-Akhaltsikhe (Sh1)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » zo 10 jan 2021, 13:16

waldo79 schreef: za 02 jan 2021, 15:51 ...op de Wegenwiki las ik ook al over een geplande tunnel onder de Jvaripas, waarmee de verbinding tussen Rusland en Tblisi het jaarrond geboden kan worden. Want die pas is met 2379 meter een behoorlijke belemmering vanwege sneeuwval al is die aardig uitgebouwd.
Correct, die tunnel gaat er komen.
Even een kleine correctie: die komt niet onder (of door) de Jvari "Cross" pas, maar gaat door de Sadzele berg, 4 a 5 km ten oosten. De S3 wordt tussen Kvesheti en Kobi verlegd en met 7 km ingekort tot 23 km - zie kaartje in spoiler. Waarvan dus 9 km de tunnel die je aanhaalt, tussen Tskere en Kobi, de langste in de Kaukasus regio. Dat is meteen het bruggetje naar de reden dat ik hier even op doorga, onder de spoiler.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Deze tunnel zal in tegenstelling tot andere (wegen) tunnels in Georgië worden geboord. De tunnelboormachine is inmiddels aangekomen volgens het wegendepartement, en is geleverd door China Railway Hi-Tech Industry Co (een onderdeel van het staatsbedrijf China Railway Group). De aanleg van de verlegde S3 zal in het voorjaar van dit jaar van start gaan.

Een Chinese nieuws video over de levering van de boormachine
SPOILER: TOON

Link
Ik had deze denk ik al eens gedeeld, maar hier is de presentatie- en impressievideo van de verlegging met alle kunstwerken uitgelicht
SPOILER: TOON

Link
edit - spatie in een video code :facepalm:
Laatst gewijzigd door jelger op zo 10 jan 2021, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door waldo79 » zo 10 jan 2021, 14:33

Informatief! Dank je.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » do 14 jan 2021, 22:07

Nieuwe drone vogelvlucht opname van de voortgang van de Batumi bypass (S2) over de gehele route, van zuid naar noord, vanaf de kruising met de Sh1 naar de tunnel bij Mtsvane Kontskhi. Als ik de vegetatie zo bekijk minimaal laat najaar. (overzichtskaartje in spoiler onderin)
.
Link
SPOILER: TOON

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door waldo79 » do 14 jan 2021, 22:13

Ik ben in 2018 in de botanische tuinen geweest aan de noordkant van de stad, maar ik vond het daar zeer heuvelachtig. Terwijl het in de stad zelf redelijk vlak is.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door jelger » do 14 jan 2021, 22:37

^^
Klopt. De stad ligt op een vlakte. De omgeving is behoorlijk heuvelachtig. De Kleine Kaukasus loopt hier tegen de Zwarte zee aan. De Bypass gaat dan ook buiten de stad door behoorlijk heuvelachtig (en bevolkt) terrein. Vandaar dat ruwweg 3/4 van de bypass over kunstwerken gaat (ruim een dozijn bruggen/viaducten en vijf tunnels).

Hier een foto van april 2019 richting de stad vanaf de Sameba (Holy Trinity) kerk buiten Batumi.
Beneden zie je een bouwlocatie van de bypass, tussen tunnel 4 en 3 (rond 3:40 in de video)
Afbeelding

En dit is het terrein meer links van de foto hierboven
Afbeelding
Ik ben in 2018 in de botanische tuinen geweest aan de noordkant van de stad
Dan ken je deze aanblik vast wel.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Vrienden hebben een (weekend)huis in de heuvels boven de noord-ingang van de botanische tuin, vandaar dat het bekend terrein is voor me.
Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door waldo79 » do 14 jan 2021, 22:47

Werkelijk fantastisch uitzicht, het was er alleen hoogst benauwd toen ik er was. Later op de dag nog langdurig regen en onweer gehad daar.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door mvalkenburg » do 14 jan 2021, 23:08

Prachtige plaatjes. Ik hoop sterk dat mijn eerst komende vliegreis na afschaffen van de muilkorf een eerste bezoek aan Georgië gaat zijn. Staat al erg lang op mijn lijstje.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [GE] Georgië / Georgia

Bericht door Palance » vr 15 jan 2021, 7:06

Bij mij staat de Kaukasus ook nog op het lijstje van dit wil ik eens een keer doen. Hopelijk komen er snel realistische mogelijkheden om daar eens een keer heen te gaan.
Een nichtje van me is er een paar jaar geleden geweest met school om te helpen om een weeshuis op te knappen. Behalve de prachtige foto's zoals hierboven heb ik ook foto's van de mindere kant gezien. Maar dat heeft elk land en zal me er niet van weerhouden er zelf eens een kijkje te gaan nemen :top:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie