Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Basjuh1981
autoweg

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Basjuh1981 » za 03 okt 2020, 12:28

jelger schreef: za 03 okt 2020, 11:26 In sommige gemeenten kun je daarvoor een bezoekerspas/vergunning krijgen waarmee je 1 bezoeker tegelijk kan laten parkeren. In Den Haag doe je de registratie van het kenteken digitaal. Zit wel een bepaald quotum aan uren op.

Dit zijn eenvoudige doch elegante regelingen.
https://www.denhaag.nl/nl/parkeren/park ... vragen.htm
En je kunt er zoveel kentekens op kwijt als noodzakelijk is. Als wij in de Schilderswijk moeten zijn, maken we gebruik van de uren van mijn schoonmoeder. Soms zijn we ook wel eens op bezoek een straat verder, dan gebruiken we hetzelfde (mijn schoonmoeder houdt ieder jaar genoeg uren over, dus dat is geen enkel probleem).

Werkt prima :top:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 20 okt 2020, 0:15

In Zwolle hebben we ook zoiets. Het quotum is 20 uren per week. We gebruiken het niet veel, hooguit voor bezoek of als ik de auto van het werk mee heb.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 30 okt 2020, 9:34

In den Haag deze week gezien: Het team van KPN dat glas aanlegt in de wijk (bezuidenhout) dekt de nummerborden van hun autos af om de scanautos van parkeerbeheer te slim af te zijn.

Ik vermoed dat door die scanautos er nauwlijks meer losse controleurs rondlopen die kunnen handhaven hierop.....

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » vr 30 okt 2020, 11:31

Zijn er meer landen die handhaven met scanauto's? Ik heb het tot nu toe enkel in Nederland gezien.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 30 okt 2020, 13:13

exroosje schreef: vr 30 okt 2020, 9:34 In den Haag deze week gezien: Het team van KPN dat glas aanlegt in de wijk (bezuidenhout) dekt de nummerborden van hun autos af om de scanautos van parkeerbeheer te slim af te zijn.
De procedure is vrij bot, zoals dit artikel bevestigt.

Zelfs als je de auto een minuut aan de kant hebt gezet om bijvoorbeeld even een telefoontje op te nemen, de navigatie te bekijken of iets dergelijks, en je betaalt niet dan kan het zomaar zo zijn dat je een boete krijgt. Alleen in twijfelgevallen - als er net iemand in of uit stapt - wordt er een scooter nagestuurd. En wordt een gedetecteerde overtreding na nachtelijke controle op betalen alsnog ingetrokken. Maar als je niet betaald hebt, ook al heb je maar 1 minuut langs de stoep gestaan ben je gewoon de sjaak.

Dus ik snap de KPN wel.

Dit scannen is nu een voorbeeld van melkkoe.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 30 okt 2020, 14:28

jelger schreef: vr 30 okt 2020, 13:13 Zelfs als je de auto een minuut aan de kant hebt gezet om bijvoorbeeld even een telefoontje op te nemen, de navigatie te bekijken of iets dergelijks
Dan parkeer je, dus moet je betalen ;)

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 30 okt 2020, 14:33

Ja, jij eet zeker de hele dag bijdehandjes? :lol:

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » vr 30 okt 2020, 14:46

Wat ik echter opvallend vind is dat die scooter van parkeerbeheer kennelijk niet komt.... Zonder zichtbaar nummerbord aan de straatkant staan is toch een overtreding op zich? Kan misschien zelfs de politie daar op handhaven?

Gezien hoe het nu gaat lijkt het inderdaad helemaal niet om handhaven te gaan maar puur om inkomsten te genereren.

Ben ook benieuwd of zo'n scanauto het parkeren van een ander op een invalide plek detecteert.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 30 okt 2020, 14:50

in Rotterdam rijdt in principe altijd een scootertje een paar minuten achter een scanwagen aan om te checken of de geconstateerde overtreding ook een echte overtreding is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » vr 30 okt 2020, 15:22

^^ Bij de introductie in Amsterdam was dat ook zo, maar weet niet of dat nog steeds zo is.
Overigens over het buitenland: in Lissabon hebben ze ook scanauto's.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 30 okt 2020, 17:41

jelger schreef: vr 30 okt 2020, 14:33 Ja, jij eet zeker de hele dag bijdehandjes? :lol:
:lol: Nee hoor. Maar ik vind de scanauto ook niks. Het gaat alleen maar om de knaken.

Vroegâh woonde in de buurt van de Dierenselaan in Den Haag. De hele wijk is na 18:00 betaald parkeren, alleen voor de Dierenselaan geldt het van 9:00. Even snel een boodschapje doen bij de slager. Bij terugkomst drie man van Handhaving bij mijn auto:

"U weet dat uw vergunning hier niet geldig is?"
- "Nee, dat wist ik niet" :dyn_hyp:
"Nu zie ik het door de vingers. De volgende keer krijgt u een naheffing."
- "Prima, ik zal er aan denken." :D

Met een scanauto ben je direkt de lul.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 30 okt 2020, 17:55

Basjuh1981 schreef: vr 30 okt 2020, 14:28
jelger schreef: vr 30 okt 2020, 13:13 Zelfs als je de auto een minuut aan de kant hebt gezet om bijvoorbeeld even een telefoontje op te nemen, de navigatie te bekijken of iets dergelijks
Dan parkeer je, dus moet je betalen ;)
Dat heet nochtans stationeren. Parkeren is als je de auto verlaat.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 30 okt 2020, 18:06

In Nederland niet. Stoppen is als je iets of iemand moet in- of uitladen. Rij je dan niet meteen weg, dan parkeer je.

Uitstappen om bv iemand te helpen uit jouw voertuig uit te laten stappen is geen parkeren . Wel als je daarna daar nog een kopje thee gaat drinken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 30 okt 2020, 18:13

Zolang je in BE in je auto blijft zitten als bestuurder, ben je aan het stationeren. Zo zie je maar dat er toch wel veel van die kleine verschilletjes zijn tussen NL en BE.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 30 okt 2020, 19:05

Palance schreef: vr 30 okt 2020, 18:06 In Nederland niet. Stoppen is als je iets of iemand moet in- of uitladen.
Volgens mij is dat stilstaan. Stoppen doe je bij een verkeerslicht dat op rood staat.

Beetje semantisch geneuzel, dat wel.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 30 okt 2020, 19:20

parkeren: het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen;
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 16 jan 2021, 0:20

De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk wuift de kritiek weg, dat er door het gebruik van scanauto's onterechte boetes worden uitgeschreven. Enkele uitspraken uit een artikel op rtvutrecht.nl:
Op de eerste plaats staat 'de tikfout'. Bij het parkeren betaalt de automobilist wel, maar bij het invoeren van zijn kenteken maakt hij een tikfout.
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een naheffing dan onterecht is.
Op de vierde plek staan automobilisten die parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats. Met een gehandicaptenkaart mag dat, maar de scanauto weet dat niet.
Hoe durft ze dan te zeggen dat een naheffing terecht is? Ze geeft zelf toe dat de scanauto dus niet goed functioneert.
Als je laadt of lost, moet je je knipperlichten aanzetten, dan krijg je geen boete, meldt de wethouder.
Hier ga ik niet eens inhoudelijk op reageren... :facepalm:

Bron: rtvutrecht.nl

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 16 jan 2021, 10:55

Utrecht hè :facepalm:

Piles
autoweg

Bericht door Piles » za 16 jan 2021, 11:05

Volgens de NOS is driekwart van de boetes onterecht, zij baseren dat op het aantal ingediende bezwaren.
Whut? Nee, RTV, dat staat er helemaal niet :facepalm:
NOS zegt dat driekwart van de bezwaren is toegekend. Maar er wordt maar over 15% van de boetes bezwaar ingediend. Dus je kan eerder zeggen dat 11% van de boetes onterecht is...

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » za 16 jan 2021, 11:09

Wel een goede tip, als je even iets nodig hebt, gewoon je knipperlichten aanzetten, dan ontloop je een boete. :)
Sowieso zijn de parkeertarieven in Utrecht niet meer in verhouding. 5,70 per uur gaat al richting Amsterdamse prijzen.
Het aantal parkeergarages is ook al niet dik bezaaid.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 16 jan 2021, 11:44

waldo79 schreef: za 16 jan 2021, 10:55 GroenLinks in Utrecht hè :facepalm:
Even aangepast :handshake:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 16 jan 2021, 12:33

Moet bekennen dat ik door de gemeente Utrecht ooit eens een "naheffing parkeerbelasting" opgelegd heb gekregen. :oops:

Bij vergelijking van de tijden bleek dat de naheffing was opgelegd op het moment dat ik onderweg was naar een parkeer automaat. Dat ding functioneerde niet naar behoren (vandalisme), maar ik slaagde er na wat gepriegel toch in een kaartje te bemachtigen. Duurde wellicht wat langer dan normaal en ik heb geen BOA gezien.

Ik heb toen bezwaar aangetekend. Tot mijn verbazing werd dat zonder reden door de gemeente Utrecht afgewezen. Het kwam erop neer dat ik niet had betaald en dus een naheffing kreeg. Punt.

Er volgde toen wat correspondentie over en weer. Ik schreef een tweede bezwaar. In het antwoord dat ik ontving dreigde de gemeente Utrecht al meteen met "juridische maatregelen" (fors oplopende extra kosten, eventueel loonbeslag, deurwaarder etc.). :evil:

Ik wendde mij toen tot mijn advocaat die de gemeente met prachtige juridische termen een ferme tik op de vingers gaf. De naheffing werd meteen ingetrokken. :D

Maar ze hebben hun doel wel bereikt. Als ik in het centrum van Utrecht moet zijn, neem ik sindsdien de trein vanaf Bunnik of de tram vanaf het science park.
Donateur Vereniging Wegenforum

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 16 jan 2021, 13:20

^^ ik was een paar jaar terug na twee uur betaald te hebben (à ruim €4/uur) nog geen twee minuten na afloop van de betaalde tijd terug bij mijn auto. Mijn eigen inschattingsfout, dat geef ik toe. Toen ik bij mijn auto aankwam stond er al een parkeercontroleur te schrijven en hij was niet te vermurwen te gaan stoppen. En dus kreeg ik een naheffing parkeerbelasting :neenee:
Uiteraard keurig betaald, maar mij zien ze sindsdien in die <piep> stad niet meer terug. Ze zakken maar lekker in de stront daar, ik ga mijn euro’s wel ergens anders spenderen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 16 jan 2021, 13:39

Rein schreef: za 16 jan 2021, 13:20 ^^ ik was een paar jaar terug na twee uur betaald te hebben (à ruim €4/uur) nog geen twee minuten na afloop van de betaalde tijd terug bij mijn auto.
Ik had het laatst andersom: ik stond ergens in Almere geparkeerd, met zicht op mijn auto. Ik wist oprecht niet dat ik daar voor het parkeren moest betalen. Ik zag controleurs aankomen, heb snel Parkmobile geactiveerd, 20 seconden later checken ze of ik betaald heb en ze lopen zo mijn auto voorbij. :woop:

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » za 16 jan 2021, 14:02

^^ Zo'n grapje heb ik eens uitgehaald in Den Haag met een bezoekerskaart. Ik zag ze in de straat lopen, snel het nummer gebeld van de gemeente om de kaart te activeren (dit was in 2010). Ik was net klaar toen ze bij mijn auto stonden. Na een korte controle dropen ze af. Daarna weer gebeld om de kaart te deactiveren :PP:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 16 jan 2021, 21:39

Piles schreef: za 16 jan 2021, 11:05
Volgens de NOS is driekwart van de boetes onterecht, zij baseren dat op het aantal ingediende bezwaren.
Whut? Nee, RTV, dat staat er helemaal niet :facepalm:
NOS zegt dat driekwart van de bezwaren is toegekend. Maar er wordt maar over 15% van de boetes bezwaar ingediend. Dus je kan eerder zeggen dat 11% van de boetes onterecht is...
11% onterecht is nog veel. Overigens denk ik dat er ook genoeg mensen zijn die bij een onterechte boete niet de moeite nemen om bezwaar in te dienen, omdat ze geen zin hebben in al het gedoe voor een paar tientjes, of twijfelen of ze wel of niet fout zaten.

Ik denk dat het aantal onterechte boetes dus nog wel wat hoger ligt dan die 11%. En dat is kwalijk. Dan doe je gewoon iets niet goed.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 16 jan 2021, 21:47

Zijn de scootertjes die achter de scanauto’s aanrijden om te zien of er wel echt sprake is van een overtreding dan afgeschaft? In Rotterdam waren due er wel.

Maar ik parkeer amper op straat als je moet betalen dus geen idee hoe dat er nu aan toe gaat. De laatste keer was een paar maanden terug in de Fahrenheitstraat in Den Haag, geen problemen gehad.

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 16 jan 2021, 22:13

Palance schreef: za 16 jan 2021, 21:47 Zijn de scootertjes die achter de scanauto’s aanrijden om te zien of er wel echt sprake is van een overtreding dan afgeschaft?
Het bericht verraadt dat wel een beetje.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 16 jan 2021, 22:16

Hoeft niet, het kan ook zijn dat de persoon van dat scootertje ook niet oplet.

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 16 jan 2021, 22:25

Daar geloof ik helemaal niks van.
Op de vierde plek staan automobilisten die parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats. Met een gehandicaptenkaart mag dat, maar de scanauto weet dat niet.