[UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Willem » do 24 dec 2020, 16:08

Het lijkt bijna een knipoog naar de E30 die noordelijker langs Minsk loopt.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Bongo » vr 25 dec 2020, 8:14

Tsa, een stukje symboliek is de Oekraïners niet vreemd! ;) Volgens mij is het grotendeels de route van de E50, als ik het goed zie.
Het is een beetje alsof je de A2 en de A9 aan elkaar plakt.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door marcel » vr 25 dec 2020, 12:22

Ik denk dat ze gewoon het eerstvolgende nummer genomen hebben, zoals Chris al aangaf, en dat is dan toevallig 30. Maar ik had gewoon de M12 doorgetrokken, scheelt ook ongeveer de helft aan borden die aangepast moeten worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Vinny » di 29 dec 2020, 12:10

Ja maar dan is er geen verwijzing meer naar de onafhankelijkheid :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vegi
verkeersader
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 20:03

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Vegi » di 29 dec 2020, 13:43

In 2022 is die er ook niet meer ...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door jelger » di 29 dec 2020, 14:07

De onafhankelijkheid er dan niet meer? :o :schrikreactie:

;)

Maar als die M4 en M12 samen worden gevoegd, dan komen die nummers weer vrij, of zie ik wat over het hoofd?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » ma 11 jan 2021, 22:21

De eerste brughelft van de brug over de Dnieper bij Zaporizhia is gereed. Dit is de westelijke van de twee brugverbindingen over de Dnieper, die zich ter plekke in twee takken splitst. Deze brug is al eindeloos in aanbouw maar er lijkt nu toch eindelijk wat gang in te zitten.

Het gaat om deze brug: https://www.google.com/maps?ll=47.82024 ... 3&z=16&t=h

Afbeelding

De oude brug is dubbeldeks (spoorlijn bovenop).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » wo 13 jan 2021, 10:31

Nieuwe bewegwijzering met N-nummers. Kennelijk zijn er twee kleuren voor N-nummers.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Hajo » wo 13 jan 2021, 13:06

Kan het niet zo zijn dat die H11 onder de streep een indirecte verwijzing is?

Misschien verwijst men op deze manier naar een weg met een ander nummer, in plaats van bijvoorbeeld het wegnummer tussen haakjes te zetten. Dnipro staat immers ook onder de streep.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door MaartenE » wo 13 jan 2021, 13:11

Onder het mom van stomme vragen bestaan niet:
Ik zie net op een aantal foto's dat de plaatsnamen ook worden weergegeven in het Westerse schrift.
Kijkend op SV zie ik dat dat lang niet overal is. Heeft dit te maken met de locatie van borden tov aangrenzende landen die het Westerse schrift gebruiken (Roemenië, Moldavië, Slowakije, Polen,Hongarije) of zit er een bepaalde systematiek achter?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » wo 13 jan 2021, 13:34

De Oekraïense bewegwijzering was volgens mij tot nu toe grotendeels nog gebaseerd op de Sovjet stijl. Waarin Engels soms gefaciliteerd werd maar niet consistent, zeker buiten de hoofdwegen vaker niet dan wel.

Deze nieuwe stijl is pas recentelijk ingevoerd. Dit is pas het eerste bord dat ik gezien heb dat N-nummers heeft, dus de antwoord op de vraag van Hajo is wellicht: afwachten tot het wat vaker toegepast wordt of iemand een richtlijn bewegwijzering kan vinden. Qua schrift zijn wel alles consistent in het Oekraïens en Engels op de nieuwe wegwijzers.

Aangezien men het programma 'grote werken' uitvoert is de kans wel groot dat er de komende jaren in behoorlijk hoog tempo nieuwe bewegwijzering geplaatst zal gaan worden.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door MotelMioveni » wo 13 jan 2021, 17:17

MaartenE schreef: wo 13 jan 2021, 13:11 Onder het mom van stomme vragen bestaan niet:
Ik zie net op een aantal foto's dat de plaatsnamen ook worden weergegeven in het Westerse schrift.
Kijkend op SV zie ik dat dat lang niet overal is. Heeft dit te maken met de locatie van borden tov aangrenzende landen die het Westerse schrift gebruiken (Roemenië, Moldavië, Slowakije, Polen,Hongarije) of zit er een bepaalde systematiek achter?
Voor Oekraïne zou ik het niet weten. In Bulgarije, waar ze ook het Cyrillische alfabet gebruiken, heb ik gezien dat je met 'Latinica' (ons schrift) prima tussen bijna alle grote steden kunt rijden, maar zodra ik de hoofdwegen verliet, kwam ik in 2008 nog meer dan genoeg wegwijzers in het 'Kirilica' (Cyrillisch schrift) tegen. Dat leken meestal oudere wegwijzers, want bij glimmende nieuwe wegwijzers zag ik eigenlijk alles in beide alfabetten vermeld staan. Dit zou zomaar ook in Oekraïne het geval kunnen zijn...

Overigens vond ik het Cyrillisch alfabet niet al te moeilijk om te leren lezen, voorzover we bij de blokletters blijven en onszelf niet gaan pesten met hun handschrift, of reclame in cursiefschrift, maar dat is in deze discussie een beetje :offtopic:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 jan 2021, 18:44

Het Cyrillische schrift is niet moeilijk en zeker als je naar landen als Oekraïne, Belarus en Rusland gaat is het aan te raden om het te leren. In die landen kun je je op de hoofdwegen wel redelijk redden zonder kennis van Cyrillisch. In Bulgarije zal het ook steeds minder een probleem zijn. In Servië is eigenlijk alles in beide schriften en oudere Joegoslavische borden zijn soms zelfs enkel in Latijns schrift.

In Armenië staat ook nog veel oude Sovjetbewegwijzering in Russisch en Armeens en ook dan komt Cyrillisch wel van pas, want Armeens is nog veel lastiger om te leren. Nieuwere borden daar gebruiken overigens Armeens en Latijns schrift, geen Cyrillisch meer.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door MaartenE » wo 13 jan 2021, 19:11

^^
In Bulgarije en Noord-Macedonië waren vrijwel alle borden tweetalig, vandaar dat het mij juist opviel dat dit in Oekraïne (Google Earth zegt nog altijd Oekraïene) niet altijd het geval is. Nu zal dit in BG en NMK wel iets makkelijker te vervangen zijn dan in Oekraïne, immers hebben beide landen een kleiner (hoofd)wegennet.

Ik kan een beetje Cyrillisch lezen, niet vloeiend maar ik kom uit de meeste plaatsnamen.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » wo 13 jan 2021, 19:25

Nieuwere borden, ook voor invoering van deze stijl werden wel vaker ook in Latijns schrift geschreven, bijvoorbeeld net voor Zhytomer:
https://maps.app.goo.gl/hV44uMxj6ZALBERk8

ЧОП / Chop heb ik als doel veel langs de M06 zien staan. En volgens mij heb ik langs de M05 ook Уман Uman en Одеса Odessa zien staan maar ik ben nu niet 100% zeker of ik me dat goed herinner.

Langs minder belangrijke wegen zie je simpelweg nog veel oude (Sovjet?) borden, zoals ze bijvoorbeeld ook in Kazachstan 10 jaar geleden nog te vinden waren. (Misschien nu nog, lang niet geweest)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » do 21 jan 2021, 14:10

Wat screenshots van nieuwe bewegwijzering uit een video van Ukravtodor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door SnarfFlevoland » do 21 jan 2021, 14:18

^^
Het ziet er allemaal niet bepaald fraai uit. Hebben ze in Oekraïne niet eens een groep naar de EU kunnen sturen? Nu had men dan niet meteen een voorbeeld aan Italië moeten nemen, maar Duitsland, Frankrijk of alleen al Polen of Slowakije zou een hoop verbeteren. Wat ze nu hebben is echt 3x niks...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Palance » do 21 jan 2021, 14:22

Vind je? Ik vind het wel meevallen en er helemaal niet zo slecht uitzien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
BHJ
verkeersader
Berichten: 805
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 15:14
Locatie: Zeeland

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door BHJ » do 21 jan 2021, 15:06

Het systeem heeft af en toe wat vreemde keuzes van wat ik er van heb gezien; met name de pijlen zijn soms wat all over the place. De borden zelf vind ik er niet slecht uitzien en het lijkt mogelijk wat lomp maar wel duidelijk, helemaal voor een tweetalig systeem.
Discussieren is de kunst van het weglaten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » do 21 jan 2021, 15:40

SnarfFlevoland schreef: do 21 jan 2021, 14:18 ^^
Het ziet er allemaal niet bepaald fraai uit. Hebben ze in Oekraïne niet eens een groep naar de EU kunnen sturen? Nu had men dan niet meteen een voorbeeld aan Italië moeten nemen, maar Duitsland, Frankrijk of alleen al Polen of Slowakije zou een hoop verbeteren. Wat ze nu hebben is echt 3x niks...
Kan beter, zeker estetisch, maar het, zo op het oog, een gigantische verbetering. Van soms echt waardeloze bewegwijzering naar best duidelijke en prima bruikbare. Ook tweetalig heb ik al veel erger gezien.
Maar ik ben het met je eens dat met meer inspiratie uit de EU het beter had kunnen zijn.
Anderzijds moeten de mensen wat ze in de EU zien wel interpreteren en leren, op dat vlak ben ik blij dat ze een grote stap gemaakt hebben.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door jelger » do 21 jan 2021, 15:44

Ik kan hier best op rijden. Tja, of het de perfect 10 is... geen idee. Het is wel duidelijk. Ook de typografie, waarbij de Latijnse spelling keurig kleiner is. Er zullen vast variaties zijn die voor verbetering vatbaar zijn.

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Bongo » do 21 jan 2021, 22:38

Ja, de nieuwe borden zie je op steeds meer plekken opduiken en zijn echt een verbetering. Ik mis alleen op veel van deze voorbeelden de afstand tot de afslag. (het bord met 50m is een oude versie). Bij het bord van de N23 met de huge blauwe vlakken had dat er nog wel bijgepast.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » do 21 jan 2021, 22:54

^^ Vroege voorwegwijzers met duidelijke afstanden is volgens mij nog nooit een sterk punt geweest.

Soms ging het wel, b.v. M06 waar je bij Zhytomer afbuigt de ring op; maar op de ringweg van Kyiv is het niet bepaald fantastisch...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door mavas » vr 22 jan 2021, 11:05

De lettergrootte lijkt kleiner te zijn als op de oude borden. Klopt dat?
In dat geval is het een grote achteruitgang.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Willem » vr 22 jan 2021, 11:35

Bij de vorkborden hadden ze beter nog die rare afstaande pijlen kunnen aanpassen. Dat oogt rustiger.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » vr 22 jan 2021, 17:50

mavas schreef: vr 22 jan 2021, 11:05 De lettergrootte lijkt kleiner te zijn als op de oude borden. Klopt dat?
In dat geval is het een grote achteruitgang.
Het lijkt mij gezichtsbedrog omdat de borden groter zijn dan de oude. Maar misschien dat Bongo dat beter kan toelichten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 jan 2021, 17:51

mavas schreef: vr 22 jan 2021, 11:05 De lettergrootte lijkt kleiner te zijn als op de oude borden. Klopt dat?
In dat geval is het een grote achteruitgang.
Niet per se, aangezien de namen niet meer in kapitalen staan. Een naam die uitsluitend in kapitalen staat is daardoor minder goed leesbaar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » za 30 jan 2021, 23:04

De bouw van de nieuwe N31 naar Dnipro. Dit is de brug over het Dnieper - Donbass kanaal, dat vooral Kharkiv van water voorziet.

Zou ergens hier moeten zijn: https://www.google.com/maps/@48.80486,3 ... a=!3m1!1e3

Afbeelding

Afbeelding

Elders is de nieuwe 2x2 weg al gereed. De N31 is onderdeel van de route Kiev- Dnipro. Deze foto's zijn in de buurt van Kobeliaky.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door duikgek89 » zo 28 feb 2021, 9:09

duikgek89 schreef: vr 22 jan 2021, 17:50
mavas schreef: vr 22 jan 2021, 11:05 De lettergrootte lijkt kleiner te zijn als op de oude borden. Klopt dat?
In dat geval is het een grote achteruitgang.
Het lijkt mij gezichtsbedrog omdat de borden groter zijn dan de oude. Maar misschien dat Bongo dat beter kan toelichten.
Gisteren enkele nieuwe borden gezien, in principe goed op te rijden. Volgens mij is het lettertype ongeveer even groot als op de oude borden. Had best wat groter gemogen, maar echt problematisch is het niet.

De M10 naar Lviv ligt er goed bij. De M06 is ook goed, alle enkelbaans stukken zijn vrijwel zonder grote potholes. De dubbelbaans stukken hadden op de rechterstroken af en toe stukken Emmentaler, daarom enorm links aan het plakken geweest als er niemand voorbij wilde. De afzetting van de werkzaamheden aan de ring Van Zhytomer zijn niet bepaald volgens de in de EU gebruikelijke standaard(en). De Vmax is echter met 50km/h erg laag, maar uiteraard trekt niemand zich daar iets van aan. Daarna is de weg tot Kyiv gewoon goed.


Wel opletten: Men heeft tegenwoordig snelheidscamera's op gehangen. Er staan ook borden:
Afbeelding
Gestolen van Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Road_sign ... n_5.70.png

Echter zie je daarna meestal niks staan of hangen en ook geen waarschuwing op Waze. Waar wel een waarschuwing door Waze gegeven wordt zie je een camera maar geen bord. :lol: Er rijden veel mensen met Waze rond en ik heb geen enkele camera of mobiele controle gezien die er niet op stond, maar dat is natuurlijk geen garantie. Ik vraag me ook serieus af of ze überhaupt iets doen met een flitsfoto van een EU kenteken. Controleren ze dat bij de grens of gaan ze die opsturen? Ik vermoed dat we van een eventuele flitsfoto nooit meer iets horen, desalniettemin probeer ik wel om niet geflitst te worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [UA] Oekraïne - Ukraine - Україна

Bericht door Chris » za 27 mar 2021, 22:02

Er zijn weer plannen aangekondigd om de tolweg Krakovets - Lviv - Brody - Rivne aan te leggen. Plannen hiervoor bestaan al 20 jaar maar zijn telkens niet van de grond gekomen. Echter het is ditmaal opgenomen in het programma 'grote werken' en dat programma lijkt voor het eerst wel effectief te zijn in het uitvoeren van grote projecten, dus wellicht is dit meer kansrijk.

Afbeelding

Plaats reactie