[A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein
Moderator: Moderatoren
-
- 2x3 autosnelweg
Re: [A009][A200][N205] Knooppunt Rottepolderplein
Die twee extra verbindingswegen die direct aansluiten op de rotonde daar zie ik het nut niet zo van in.
Voor verkeer vanaf de A200 dat de eerste afslag naar de A9 moet hebben (dus vanaf Haarlem richting Amstelveen en vanaf Halfweg richting Alkmaar) zou een vrije rechtsaffer op de rotonde een veel simpelere oplossing geven. Het is mij onduidelijk waarom er nu alleen een vrije rechtsaffer ligt vanaf Amstelveen richting Halfweg, in de andere bogen kan dit toch ook wel aangelegd worden zou je denken?
Voor verkeer vanaf de A200 dat de rotonde driekwart moet nemen zou zo'n extra lusje wellicht een klein voordeeltje bieden. Maar ook dan is er nog steeds geen vrije doostroming (omdat er nog altijd VRI's nodig zijn). Bovendien zijn dit nou niet de grootste verkeersstromen die de problemen op het knooppunt veroorzaken.
Ten aanzien van de aanpassing van de verbinding A205 naar A9 richting Alkmaar kan ik me wel vinden in je voorstel. Er is dan inderdaad een nieuw kunstwerk nodig en er moet worden gekeken wat er met de Kromme Spieringweg moet gebeuren. Wellicht kan er ook wel gewoon een knip in. Zoveeel verkeer rijdt er volgens mij niet en wat er rijdt kan wellicht ook wel een kilometer omrijden via de Zwanenburgerdijk. Voor de sporadische fietsers is dat wellicht dan wel vervelend, maar goed. Desnoods zou je er nog een fietstunneltje kunnen aanleggen (en overig verkeer wel dat stukje kunnen laten omrijden).
Voor verkeer vanaf de A200 dat de eerste afslag naar de A9 moet hebben (dus vanaf Haarlem richting Amstelveen en vanaf Halfweg richting Alkmaar) zou een vrije rechtsaffer op de rotonde een veel simpelere oplossing geven. Het is mij onduidelijk waarom er nu alleen een vrije rechtsaffer ligt vanaf Amstelveen richting Halfweg, in de andere bogen kan dit toch ook wel aangelegd worden zou je denken?
Voor verkeer vanaf de A200 dat de rotonde driekwart moet nemen zou zo'n extra lusje wellicht een klein voordeeltje bieden. Maar ook dan is er nog steeds geen vrije doostroming (omdat er nog altijd VRI's nodig zijn). Bovendien zijn dit nou niet de grootste verkeersstromen die de problemen op het knooppunt veroorzaken.
Ten aanzien van de aanpassing van de verbinding A205 naar A9 richting Alkmaar kan ik me wel vinden in je voorstel. Er is dan inderdaad een nieuw kunstwerk nodig en er moet worden gekeken wat er met de Kromme Spieringweg moet gebeuren. Wellicht kan er ook wel gewoon een knip in. Zoveeel verkeer rijdt er volgens mij niet en wat er rijdt kan wellicht ook wel een kilometer omrijden via de Zwanenburgerdijk. Voor de sporadische fietsers is dat wellicht dan wel vervelend, maar goed. Desnoods zou je er nog een fietstunneltje kunnen aanleggen (en overig verkeer wel dat stukje kunnen laten omrijden).
-
- 2x5 autosnelweg
Ik schreef ook dat het maar 2 conflicten scheelt. Maar juist door die rustige verkeersstromen op 2 punten weg te halen, kunnen de drukke richtingen veel langer groen krijgen, en daar is het voor bedoeld.Rein schreef: ↑do 30 jul 2020, 15:30Voor verkeer vanaf de A200 dat de rotonde driekwart moet nemen zou zo'n extra lusje wellicht een klein voordeeltje bieden. Maar ook dan is er nog steeds geen vrije doostroming (omdat er nog altijd VRI's nodig zijn). Bovendien zijn dit nou niet de grootste verkeersstromen die de problemen op het knooppunt veroorzaken.
Een vrije rechtsaffer Haarlem > Raasdorp past niet. Voor die stroom heb je 2 vrijliggende rechtsafstroken nodig, terwijl er maar 1 vrijliggende strook past.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- stadsweg
Het grootste euvel op dit knooppunt is volgens mij de krappe bocht, afwezigheid van vluchtstroken en de korte lengte van de weefstrook. Omdat die weefstrook niet makkelijk aan beide zijden te verlengen is, is een parallelbaan een goed alternatief.
Maar stomweg verbreden van hoofd- en parallelstroken had volgens mij ook goed gewerkt.
Maar stomweg verbreden van hoofd- en parallelstroken had volgens mij ook goed gewerkt.
-
- 2x2 autosnelweg
De Kromme Spieringweg zou je (geziene vanuit Haarlem) ook mee kunnen laten draaien aan de binnenkant van de klaverlus. Om vervolgens (samen met de invoeger) over het te verbreden A9-kunstwerk zichzelf en de klaverlus te kruisen, en met een bocht naar rechts zijn weg te vervolgen.
Zo bespaar je een extra kunstwerk en wordt het voor dit weggetje benodigde extra ruimtebeslag stukken kleiner. Een iets breder kunstwerk langs de A9 kun je daarnaast beschouwen als reservering voor een eventueel toekomstige verdere verbreding.
-
- 4x5 autosnelweg
Bovendien doet de klaverlus natuurijk wel extra eer toekomen aan de naam van de weg 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x5 autosnelweg
Heb ik ook nog aan gedacht toevallig, maar dat vergt wel een extra talud. Bovendien rijdt daar wel tweerichtingsverkeer op, en ik weet niet of er dan kans is op verblinding of desoriëntatie door koplampen. Al zijn daar ook weer maatregelen voor beschikbaar.Schelpenpaadje schreef: ↑do 30 jul 2020, 22:35 De Kromme Spieringweg zou je (geziene vanuit Haarlem) ook mee kunnen laten draaien aan de binnenkant van de klaverlus. Om vervolgens (samen met de invoeger) over het te verbreden A9-kunstwerk zichzelf en de klaverlus te kruisen, en met een bocht naar rechts zijn weg te vervolgen.
Maar zoals Rein zegt, kan je hem misschien ook net zo goed afsluiten, zoveel verkeer rijdt daar niet. Of alleen een fietsonderdoorgang maken, dat is ook betrekkelijk goedkoop.
Ik heb ook nog bekeken of je de weg aan de andere kant van de verbindingsweg kan leggen, maar dat lijkt ook niet zo makkelijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- verkeersader
Je creëert zo het "ei" van Cheratte, :kp: E42/E25. Alleen dan nóg veel kleiner: Cheratte is een ovaal met als korte diameter 220 en als lange 400m. Het RPP heedt 170m als diameter (beiden snelle schatting obv Google Maps).mavas schreef: ↑do 30 jul 2020, 14:46 Ik had wat ideeën in mijn hoofd die ik nog even heb geschetst. Knooppunt Noord A200 - A9:
Ik heb 2 extra verbindingswegen ingetekend, van de A200 in beide richtingen, naar de rotonde toe. Deze lopen eerst onder de rotonde door, en voegen daarna uit, zodat ze vervolgens op de rotonde bij de VRI aan de linkerkant terechtkomen. Hierdoor spaar je 2 conflicten in de VRI-regeling uit.
De vraag is vooral of dit een veel hogere capaciteit oplevert, en of die nieuwe verbindingsbogen makkelijk (goedkoop) in te passen zijn.
Onder de huidige viaducten van de rotonde over de N200 is eigenlijk geen plek, misschien kan je er net 1 rijstrook bij proppen, en wil je vóór het volgende viaduct ingevoegd hebben moet je daarna een scherpe bocht (boogstraal ⅔ van de rotonde, ofwel zo'n 55m) een chicane doen, steil omhoog. En als er ooit file staat dan zie je die niet aankomen, dus de snelheid moet er flink uit, maar dan wil juist al een flink stuk eerder los zijn van de N200.
In deze vorm en vooral formaal zie ik nogal wat bezwaren.
Maar ik vind het wel een leuke en creatieve oplossing!
-
- 2x5 autosnelweg

Dit idee is inderdaad ook maar een wild idee. Aan de andere kant heb je volgens mij ook geen andere opties over, omdat de omgeving geen makkelijke en goedkope oplossingen mogelijk maakt. Je zit met de spoorlijn, 2 parallelwegen en de Haarlemmer Ringvaart die je dwingt tot bepaalde keuzes en het knooppunt ligt daardoor nu op 3 lagen.
Ik daag iedereen uit om hier met goedkope en slimme oplossingen te komen!
-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x3 autosnelweg
Zou het mogelijk zijn om een turboplein in te passen?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 2x2 autosnelweg
De optie van een DDI is al voorbijgekomen. Ik denk dat je er bij dit soort opties niet aan ontkomt de bestaande kunstwerken van de rotonde te vervangen of verbreden.
Aangezien die geen rechtdoorgaand verkeer hoeft te faciliteren zou je de rotonde ook kunnen ombouwen tot een viertal halve SPUI's. Oftewel de richting van de rotonde omdraaien met eenvoudige tweefaseregelingen ter hoogte van de kunstwerken en vrije rechtsaffers. Voor linksaf kom je dan nog maar twee VRI's tegen.
Aangezien die geen rechtdoorgaand verkeer hoeft te faciliteren zou je de rotonde ook kunnen ombouwen tot een viertal halve SPUI's. Oftewel de richting van de rotonde omdraaien met eenvoudige tweefaseregelingen ter hoogte van de kunstwerken en vrije rechtsaffers. Voor linksaf kom je dan nog maar twee VRI's tegen.
-
- 2x2 autosnelweg

Dit plaatje maakt duidelijker welke relaties elkaar kruisen en waar. Zoals gezegd verminder je net als bij een 'gewone' DDI het aantal conflicten voor linksaf slaande bewegingen.
Aan de noord- en zuidkant moet de kruising mogelijk iets worden verlaagd ten opzichte van de huidige rotonde om goed onder het A9-kunstwerk te passen. Hoogstwaarschijnlijk moeten behalve de viaducten van de rotonde over de A200 ook de op- en afritten over de spoorlijn worden aangepast.
Met deze aanpassingen zou je de ronde vorm ook kunnen veranderen in een ruit. Dit resulteert mogelijk in een hogere snelheid (zowel voor- als nadeel) en minder opstelruimte tussen de kruisingen (hoewel die met een efficiënte regeling waarschijnlijk niet hoeft te worden gebruikt).
-
- expressweg
Je kan die twee kruisingen ook samenvoegen in een gelijkvloerse stack. Dat zie je in de VS nog wel eens. Het zou wel een nieuwe viaductstructuur.
-
- zandpaadje
Er zijn al een hoop goede ideeën de revu gepasseerd maar heeft het ministerie al enige duidelijkheid over wat ze willen gaan doen en hoe dat er uit gaat zien?
Of kan dat nog jaren gaan duren?
Of kan dat nog jaren gaan duren?
-
- stadsweg
-
- zandpaadje

Dank je wel

-
- 2x3 autosnelweg
Paar foto's van (onder) het Rottepolderplein ter hoogte van de overbrugging van de Ringvaart van de Haarlemmermeer. Dit is dus precies tussen de rotonde (A200) en afrit Haarlem-Zuid (N205).

-
- Moderator
Dit is een soort kokerbrug, terwijl je voor dit soort geringe overspanningen normaal vaak standaard liggers ziet. De overspanning is circa 40 meter. De weg is indertijd waarschijnlijk buiten verkeer aangelegd en dan kan je dus zulke viaducten bouwen met een boel bekisting en steigers. Tegenwoordig zou men hiervoor prefab liggers gebruiken, dat kan volgens mij tot ruim 60 meter tegenwoordig.
-
- 2x3 autosnelweg
De fly over van de A9 is pas later aangelegd en opengesteld dan de rest van het knooppunt. Rond 1973 is de A9 ten noorden van het Rottepolderplein geopend en daarmee ook het Rottepolderplein zelf. De fly over op +2 bestond toen nog niet en doorgaand verkeer werd via de rotonde op +1 geleid. Rond 1980 is de fly over aangelegd en rond 1981 opengesteld.
-
- autoweg
Ze (korte kokerliggers) zijn er wel meer; bijvoorbeeld de viaducten over de A50 van de N788 (Oude Arnhemseweg) en een eindje verderop die van de Kamperweg (aansluiting Heerde).Chris schreef: ↑zo 24 jan 2021, 22:11 Dit is een soort kokerbrug, terwijl je voor dit soort geringe overspanningen normaal vaak standaard liggers ziet. De overspanning is circa 40 meter. De weg is indertijd waarschijnlijk buiten verkeer aangelegd en dan kan je dus zulke viaducten bouwen met een boel bekisting en steigers. Tegenwoordig zou men hiervoor prefab liggers gebruiken, dat kan volgens mij tot ruim 60 meter tegenwoordig.
-
- autoweg

Ongetwijfeld worden de voorgespannen liggers in de toekomst nog langer. Toen de eerste 500 tons autokranen kwamen in de 90-er jaren van de vorige eeuw dacht men dat dit het maximum was. Men gaat nu al over de 1.000 ton hefvermogen heen voor een autokraan.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- 2x5 autosnelweg
Blijft altijd erg leuk dat je zo dicht bij infrastructuur kunt komen. Ik heb daar nog wel eens een foto gemaakt voor de fotowedstrijd

-
- verkeersader
Het deel van de A9 tussen Velsen en Rottepolderplein werd op 11 januari 1974 geopend. Na jaren door Haarlem slalommen, kon ik de laatste 8 maanden daarna die ik nog bij de KLM werkte zoefsnel naar Schiphol rijden, scheelde 20 minuten
-
- 2x3 autosnelweg

-
- verkeersader
Ja er waren al verkeerslichten, maar betrekkelijk weinig verkeer aanvankelijk, de A9 eindigde nog in Amstelveen en daar stond vaak een file.
De pijlers voor de fly over stonden er ook al.
De pijlers voor de fly over stonden er ook al.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x5 autosnelweg
Afgelopen weekend 10 tot 13 december 2021 zijn de verkeerslichten op de "rotonde" tussen de A200 en de A9 vervangen.
Volgens mij gaat er iets niet goed met de instellingen. Ik zie in de ochtendspits en in de avondspits nu veel langere files als voorheen. En dat terwijl de verkeersdruk wat lager is door corona.
Met name in de ochtend valt me op dat er een file staat op de A9 vanuit het noorden. Die stond er voorheen nooit.
Volgens mij gaat er iets niet goed met de instellingen. Ik zie in de ochtendspits en in de avondspits nu veel langere files als voorheen. En dat terwijl de verkeersdruk wat lager is door corona.
Met name in de ochtend valt me op dat er een file staat op de A9 vanuit het noorden. Die stond er voorheen nooit.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- Secretaris
Was al gemeld dat er vorig jaar een Notitie Tussentijdse trechtering kansrijke alternatieven is gepubliceerd. Kern van het verhaal: alle alternatieven aan de westbaan van de A9 vallen af. Geen breder weefvak, geen parallelstructuren.
Projectpagina, rechtsonder de documenten: https://samenbouwenaanbereikbaarheid.nl ... olderplein
Ik heb ook de longlist nog eens zitten bekijken, maar een parallelstructuur volledig oostelijk langs het bestaande tracé, zoals ik wel eens geopperd heb, is helaas niet beoordeeld. Het zou uiteraard veel te duur worden en mogelijk niet uitkomen met de vliegbewegingen, maar dat weet je pas echt als je een initiële beoordeling hebt gedaan. Wat dus niet is gebeurd.
Projectpagina, rechtsonder de documenten: https://samenbouwenaanbereikbaarheid.nl ... olderplein
Ik heb ook de longlist nog eens zitten bekijken, maar een parallelstructuur volledig oostelijk langs het bestaande tracé, zoals ik wel eens geopperd heb, is helaas niet beoordeeld. Het zou uiteraard veel te duur worden en mogelijk niet uitkomen met de vliegbewegingen, maar dat weet je pas echt als je een initiële beoordeling hebt gedaan. Wat dus niet is gebeurd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Moderator

De Diverging Diamond Interchange (DDI) oplossing bij het verkeersplein heeft positieve effecten op de verkeersafwikkeling bij het verkeersplein. Door de aanpassing van de rijrichtingen is er minder conflicterend verkeer waardoor verkeer vlotter over het plein kan doorstromen. In de zuidwesthoek blijft (net als in de referentie) sprake van filevorming op de verbinding vanaf de A200 vanuit Haarlem richting de A9. Aandachtspunt bij de DDI is de verkeersveiligheid. Het is een betrekkelijk onbekend concept waarbij verkeer tegen de richting in over het plein rijdt. Dit vraagt nader onderzoek in de volgende fase.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge