Infrastructuur in Zwolle

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door CasablancaMarocco » vr 22 jan 2021, 18:52

Bedankt voor de mooie foto's.

Vroeger was de situatie erg chaotisch, fietsers overal, taxi's en stadsbussen..
Het is wel smal geworden, maar sowieso fijn dat je er nog met de auto langs kan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » di 26 jan 2021, 14:15

De Stentor: Een groene golf is niet de oplossing voor drukke Zwartewaterallee in Zwolle, miljoenen van het Rijk zijn dat wel

De Zwartewaterallee is onderdeel van de noordelijke ringweg. Omdat de A28 hier naast ligt heeft de Zwartewaterallee wat minder belang voor doorgaand verkeer, en vooral voor bestemmingsverkeer, daardoor is een groene golf niet de oplossing omdat maar weinig verkeer meer dan 2 of 3 kruispunten rechtdoor gaat.

Men hoopt nu op 50-60 miljoen van het rijk voor de bouw van fietstunnels en het oplossen van problemen van de brug over het Zwarte Water.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door waldo79 » di 26 jan 2021, 14:47

Verwacht men nu niet teveel van het Rijk? Het Rijk gaat geen problemen oplossen die alleen maar lokaal van aard zijn?

Gebruikersavatar
SilentScreamer
dorpsstraat
Berichten: 231
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 5:09
Locatie: Zwolle

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door SilentScreamer » di 26 jan 2021, 14:53

Als je al ziet hoe moeilijk het is om een investering van het Rijk te krijgen voor de Rijksweg N35, verwacht ik niet een te grote investering. Toch, met de steeds drukkere A28 kan de Zwartewaterallee met Blaloweg wel behulpzaam zijn door met groentijden te kunnen sturen. Ik kan me voorstellen dat deze wegen elkaars functies kunnen ondersteunen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door keokiracer » di 26 jan 2021, 14:56

waldo79 schreef: di 26 jan 2021, 14:47Verwacht men nu niet teveel van het Rijk? Het Rijk gaat geen problemen oplossen die alleen maar lokaal van aard zijn?
Tuurlijk gaat het Rijk hier geen 50 miljoen voor ophoesten. De gemeente heeft er waarschijnlijk zelf niet genoeg budget voor en zo kunnen ze de schuld afschuiven op het Rijk.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » di 26 jan 2021, 15:11

Het is ook de schuld van het rijk dat bijna alle gemeenten in Nederland tekorten hebben.

Ik denk dat men hoopt op een budget uit het potje stadsontwikkeling of zo, en niet uit de infrastructuur pot.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door waldo79 » di 26 jan 2021, 15:46

Kan ik je in volgen. Het Rijk heeft een deel van de haar toebedeelde taken doorgeschoven naar de gemeente onder het mom van efficiëntie. Vervolgens niet de portemonnee trekken als de gemeenten geld tekort komen.

Maar het beeld dat in Zwolle urgent geld nodig is om bepaalde infra op te knappen herken ik ook van andere steden :)<>:

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » di 26 jan 2021, 15:57

Dat de Zwartewaterallee vooral lokaal verkeer ontsluit lijkt me evident. De weg dient vooral om het verkeer van de omliggende wijken te verdelen met de A28 en de rest van de stad. De weg kent nogal wat kruispunten.

Wat zou er moeten gebeuren behalve de bouw van één of meerdere fietstunnels?
Bijvoorbeeld extra rijstroken/weefvakken?

Is het ook een idee om de Monteverdilaan/Rembrandtlaan en de Rijnlaan te knippen ter hoogte van de A28 zodat hier alleen nog doorgaand fietsverkeer en OV mogelijk is? Hiermee breng je meer hiërarchie aan in de structuur waarop je de inrichting en regeling van de kruisingen vervolgens kunt aanpassen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » di 26 jan 2021, 16:25

De Rembrandtlaan is een fietsstraat en :zone-30:, zo veel doorgaand autoverkeer is daar nou ook weer niet. De Rijnlaan heeft op het oostelijke deel (richting Hogenkampsweg) ook niet echt veel autoverkeer. Ik denk dat opknippen weinig zin heeft, het lost geen noemenswaardige problemen op maar maakt de ontsluiting van de wijken aan de zuidoostkant van de A28 wel een stuk lastiger omdat je niet zomaar naar de Zwartewaterallee kan rijden. Dat zal de druk vergroten op wegen als de Ruusbroecstraat, Esdoornstraat en Minervalaan, wegen die daar helemaal niet geschikt voor zijn. Ik woon niet ver van de Zwartewaterallee, maar ik ervaar de weg ook niet als heel problematisch.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door CasablancaMarocco » di 26 jan 2021, 18:26

De Rijnlaan knippen zou echt absurd zijn, het is een van de belangrijkste wegen de wijk uit. :geenlach:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Kaaiman » di 26 jan 2021, 19:36

Er is een flinke geldpot bij het Rijk specifiek voor infrastructurele aanpassingen bij decentrale overheden ten behoeve van de verkeersveiligheid. Men kan in feite een subsidieaanvraag doen bij het Rijk voor rotondes, fietstunnels, (i)VRI's en dat soort zaken.

Je zou het gekscherend het rotondefonds kunnen noemen. ;)

Ik weet in Drenthe i.i.g. dat er mede met dat geld rotondes komen in Hoogeveen bij de afrit Fluitenberg en mogelijk een fietstunnel onder de N386 bij de Vriezerbrug als onderdeel van de doorfietsroute Assen - Groningen.

Mogelijk wil Zwolle dus ook een beroep op dat fonds doen hiervoor.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » di 26 jan 2021, 23:01

CasablancaMarocco schreef: di 26 jan 2021, 18:26 De Rijnlaan knippen zou echt absurd zijn, het is een van de belangrijkste wegen de wijk uit. :geenlach:
Voor de duidelijkheid, welke wijk doel je nu precies op?
Coen Tunnel schreef: di 26 jan 2021, 16:25 De Rembrandtlaan is een fietsstraat en :zone-30:, zo veel doorgaand autoverkeer is daar nou ook weer niet.
Precies waarom ik hier wel wat zie in meer ruimte voor bus en fiets. Samen met een fietstunnel onder de Zwartewaterallee krijg je dan een betere verbinding tussen Holtenbroek en het centrum.
De Rijnlaan heeft op het oostelijke deel (richting Hogenkampsweg) ook niet echt veel autoverkeer. Ik denk dat opknippen weinig zin heeft, het lost geen noemenswaardige problemen op maar maakt de ontsluiting van de wijken aan de zuidoostkant van de A28 wel een stuk lastiger omdat je niet zomaar naar de Zwartewaterallee kan rijden. Dat zal de druk vergroten op wegen als de Ruusbroecstraat, Esdoornstraat en Minervalaan, wegen die daar helemaal niet geschikt voor zijn.
Mijn gedachte was dat het verkeer via de Middelweg en Meppelerstraatweg zou kunnen. Dit is voor de belangrijkste relaties niet om. Als je gaat investeren in de aansluitingen in de Zwartewaterallee kun je budget mogelijk meer gericht inzetten. Ik weet niet of dit zou kunnen qua capaciteit op de andere wegen, vandaar dat ik de suggestie als vraag formuleerde ;)

Ik heb het dus puur over knippen t.h.v. de A28. Het gebied tussen A28 en Zwartewaterallee behoudt de bestaande aansluitingen op de Zwartewaterallee maar dan hopelijk met een lagere verkeersdruk.
Ik woon niet ver van de Zwartewaterallee, maar ik ervaar de weg ook niet als heel problematisch.
Dan snap ik de vraag om miljoenen van het rijk sowieso niet :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » do 04 feb 2021, 13:29


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » wo 10 feb 2021, 21:40

De Samsung S10 eens geprobeerd in het donker. Die lichtwegwijzers kreeg ik niet scherp, voor de rest op zich geen slechte foto's voor point-and-shoot in de automatische stand. Dit is bij de N337 / IJsselallee.

Afbeelding
Zwolle 01 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Zwolle 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Zwolle 06 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » za 13 feb 2021, 10:55

De brugdekverwarming lijkt niet echt te werken: https://www.destentor.nl/zwolle/op-deze ... ~ad428130/
Chris schreef: zo 26 mei 2019, 12:19 Op de Hoevenbrug wordt als pilot brugdekverwarming aangebracht. Volgens De Stentor is dit de eerste keer in Overijssel dat dit toegepast wordt. Er zijn echter problemen met de verwarmingskabels, die zijn ergens onder het asfalt geknapt dus de boel moet weer open gefreesd worden volgens een omwonende.

De Hoevenbrug overspant de Nieuwe Wetering tussen de Kanaalweg en Oudeweg bij het bedrijventerrein Marslanden. De betekenis voor autoverkeer is nihil (alleen omwonenden) maar het is wel een belangrijke fietsroute. Het is een betonnen boogbrug met monumentstatus. De locatie is ook bekend om de RVV 1966 borden.

Afbeelding
brugdekverwarming Hoevenbrug-1 by European Roads, on Flickr
SPOILER: TOON

Afbeelding
brugdekverwarming Hoevenbrug-2 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
brugdekverwarming Hoevenbrug-3 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » za 13 feb 2021, 17:25

Nog wat plaatjes van de Katerveerbrug.
Afbeelding
Katerveerbrug Zwolle 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Katerveerbrug Zwolle 05 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Katerveerbrug Zwolle 07 by European Roads, on Flickr

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1311
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door PeterSchoeber » za 13 feb 2021, 19:43

Heb je een lekker fietstochtje gemaakt met die kou Chris? Erg mooie foto's weer.

BTW die zandoverslag hoeft deze week ook niet meer aan het werk.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Stefanuzz » do 18 feb 2021, 15:14

Afgelopen dinsdag kwam ik over de Spoolderbergweg / Zuiderzeestraatweg om de brug over te gaan vanaf Zwolle richting Hattem. Er zaten daar meerdere grote gaten in het wegdek. Nadat ik in Hattem was langs gegaan ben ik even terug gegaan om te gaten op de foto te zetten, eventueel voor het maken van een melding. Net op dat moment kwamen medewerkers van de buitendienst van gemeente Hattem ter plaatse. Zij hebben de gaten opgevuld met koud asfalt.

De medewerkers gaven aan dat Rijkswaterstaat 's ochtends al ingelicht was, maar dat er niks met de meldingen werd gedaan. De Katerveerbrug is eigendom van Rijkswaterstaat en zij beheren dus ook de weg en het naastgelegen fietspad. Omdat er geen gehoor werd gegeven aan de spoedmeldingen, heeft de gemeente Hattem besloten zelf maar mensen langs te sturen... niet geheel onterecht. Wat een gaten!

Ik vind het onderhoud van dit asfalt en het fietspad de laatste jaren echt flink achteruit gaan als ik eerlijk ben. Ik skeeler zelf nog wel eens in de zomermaanden en het 'asfalt' op het fietspad is echt bedroevend op sommige stukken.

Wat plaatjes:

https://twitter.com/Stefanuzz/status/13 ... 7408850944
https://twitter.com/Stefanuzz/status/13 ... 1748504585

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » do 18 feb 2021, 15:28

Die slechte fietspaden vielen mij ook op, de slijtlaag is op sommige delen bijna helemaal verdwenen waardoor het hobbelig is, met name op het noordelijk fietspad.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier » do 18 feb 2021, 15:32

Waarschijnlijk wil RWS de aanbruggen binnen 20 jaar opnieuw aan schort hebben. Dit gedrag was ook 1 van de redenen waarom in 1994 \ 1995 de betonnen aanbruggen compleet vervangen moesten worden. Het beton was door betonrot teveel aangetast om herstelt te worden. Dom gedoe!!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » ma 22 feb 2021, 13:37

De Ceintuurbaan stond dermate vol gaten dan men besloten heeft om de N35 twee dagen af te sluiten om de hele deklaag te gaan vervangen.

Afbeelding
Werkzaamheden Ceintuurbaan Zwolle 22-02-2021 01 by European Roads, on Flickr

Deze ging vanaf de verkeerde rijstroken linksaf...
Afbeelding
Werkzaamheden Ceintuurbaan Zwolle 22-02-2021 03 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Werkzaamheden Ceintuurbaan Zwolle 22-02-2021 04 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Werkzaamheden Ceintuurbaan Zwolle 22-02-2021 06 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Werkzaamheden Ceintuurbaan Zwolle 22-02-2021 08 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
Werkzaamheden Ceintuurbaan Zwolle 22-02-2021 09 by European Roads, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door waldo79 » ma 22 feb 2021, 15:15

Je zou bijna denken dat de gemeente al voorbereidingen had getroffen voor deze afsluiting. Wel complimenten voor de snelheid.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier » ma 22 feb 2021, 15:22

Goed voor de snelheid, maar de vraag blijft wel waarom zijn specifiek op deze wegvakken zo veel gaten tegelijk ontstaan. Misschien toch te laat het vervangen van de deklaag ingepland, waardoor men nu met spoed de boel moet aanpakken en een extra stevige rekening gepresentreerd krijgt. Daar gaat je besparing op het onderhoud.

Stefanuzz
stadsweg
Berichten: 498
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Stefanuzz » ma 22 feb 2021, 16:29

Het viel mij op dat op de bermDRIP vlak voor de afrit Zwolle-Zuid op de A28 de volgende boodschap werd meegegeven aan automobilisten:

Afbeelding

Nogal vreemd als je het mij vraagt. Vanuit zuidelijke richting naar Wijhe via ring Oost is nogal onlogisch (ring Zuid IJsselallee richting de N337 is het meest logische). Daarnaast wordt Almelo via ring Oost geadviseerd, maar vlak na de bermDRIP staat Almelo juist al aangegeven bij afrit 18.

Afbeelding

Vanuit noordelijke richting snap ik dit dan weer wel heel goed.

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » ma 22 feb 2021, 17:05

^^ Vanuit het zuiden nogal overbodig inderdaad (sowieso voor Wijhe).

Zou die 'ring Oost' niet vergezeld moeten gaan van N35?
Op de bewegwijzering staat alleen 'Ring', dus je moet een kaart van Zwolle in je hoofd hebben om te begrijpen welk deel van de ring wordt bedoeld. Als omleidingen -naast het gebruik van alleen windrichtingen- ook op irrelevante plekken worden aangegeven wordt het extra verwarrend.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 feb 2021, 18:18

Schelpenpaadje schreef: ma 22 feb 2021, 17:05 ^^ Vanuit het zuiden nogal overbodig inderdaad (sowieso voor Wijhe).
In de oude situatie was Almelo over de IJsselallee (N337) en Oldeneelallee inderdaad logisch, maar sinds de Ceintuurbaan omgebouwd is rijdt die route meestal een stuk prettiger door. Komende vanuit het zuiden zou ik eigenlijk gewoon A28-N35 via Zwolle-Noord nemen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Chris » zo 07 mar 2021, 20:36

De Forelkolk in Zwolle-Zuid. Men heeft hier in een rechtstand een versmalling aangebracht, maar in mijn ervaring heeft dit een averechts effect, omdat het vanaf beide uiteinden even ver is gaan mensen juist gas bij geven om er als eerste door te zijn.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Wouter N14 » zo 07 mar 2021, 20:48

^^ Ja dat is een bekend nadeel van versmallingen, dat weet je van te voren :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Rogier » ma 08 mar 2021, 8:33

Dat is bij 1 van de straten in Elburg ook het geval, pal voor een school. Gelukkig is de school nu verhuisd, maar genoeg mensen die op die plek extra snelheid gingen maken.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Infrastructuur in Zwolle

Bericht door Schelpenpaadje » ma 08 mar 2021, 9:46

Ik ken de situatie verder niet, maar kan me voorstellen dat snelheid daar als probleem wordt ervaren.

De weg heeft (samen met het Eekhoornveld) een wijkontsluitende functie maar kent veel zijstraten, parkeervakken enz. Het is qua structuur een wat grijs gebied tussen de Ittersumallee en de Van Walsumlaan. Door de busroute en de spreiding van wijkvoorzieningen zal er ook aardig verkeer doorheen gaan. Vreemd dat de Ittersumallee niet met hetzelfde ontwerp (of tenminste vrijliggend 1x2 of 1+1) doorloopt tot aan de Schellerallee.

Een harde knip heeft als risico dat je sluipverkeer in omliggende straatjes krijgt, maar misschien is een bussluis ter hoogte van deze locatie toch een optie. En anders liever fietsstroken of meer inrichtingsmaatregelen dan één zo'n versmalling ergens halverwege.

Plaats reactie