Afbeelding

[DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [DK] Denemarken - Denmark - Danmark

Bericht door Chris » di 27 okt 2020, 12:46

De fundering voor de grootste pyloon is op land gebouwd, de afgelopen dagen is 1300 m³ beton gestort (34 x 42 meter). De hele fundering wordt vervolgens naar de definitieve locatie verscheept en afgezonken. Het voordeel is dan denk ik dat er geen enorme hoeveelheid cofferdam nodig is. In een eerder document heb ik gevonden dat de verwachting was dat alleen pylonen in water van minder dan 1 meter diep in-situ gestort gaan worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 nov 2020, 10:44

De komende tijd gaat de maximumsnelheid op een aantal snelwegen omhoog van 110 naar 130 km/h, beginnend met de Holbækmotorvej.

Afbeelding

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 03 nov 2020, 14:17

Daar wel... :sadley:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 dec 2020, 12:39

Morgen worden 2x3 rijstroken opengesteld op de E20 westelijk van Odense, het gaat om een 12 kilometer lang traject tussen Odense-Vest en Aarup.

De maximumsnelheid is nu nog 110 km/h, volgend jaar zomer wordt het definitieve asfalt aangebracht. Dan zal de maximumsnelheid wel naar 130 gaan.

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 15 dec 2020, 15:37

Ik ben wel curieus naar de specifieke soort asfalt dat men plant te gebruiken, gezien het huidige dan minder veilig zou zijn?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 15 dec 2020, 15:42

In Scandinavië (maar ook Duitsland) komt het vaak voor dat projecten eind van het jaar bijna klaar zijn, maar dat men wil wachten met het asfalteren van de laatste deklaag tot de volgende zomer als het weer warmer is. Als men nu asfalteert is de kans relatief groot dat er snel schade optreedt of de levensduur korter is. In Denemarken is deze werkwijze bij bijna alle recente verbredingsprojecten gevolgd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 dec 2020, 16:16

Het eerste fundament van de nieuwe Storstrømbrug is uitgevaren en afgezonken. Men fabriceert deze mega funderingen in een droogdok en daarna worden ze afgezonken. Dan is er geen cofferdam / caisson nodig, wat gezien de hoeveelheid pylonen erg veel tijd zou kosten.

Afbeelding

Afbeelding

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 18 dec 2020, 19:49

Is er al bekend hoe :AS: 50 van de E47 in de toekomst eruit gaat zien?
Nu geeft nog toegang tot het dorpje, vlak voordat de Sydmotorveyen (E47) ophoudt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 06 jan 2021, 16:29

De verkeersintensiteiten op de Grote Beltbrug zijn in 2020 gezakt naar gemiddeld 30.800 voertuigen per dag.

Afbeelding

Van de Øresundbrug zijn de cijfers over 2020 nog niet volledig, maar het is aannemelijk dat de impact van het coronavirus hier groter is.

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » zo 10 jan 2021, 2:05

Chris schreef: wo 06 jan 2021, 16:29 (...)
Van de Øresundbrug zijn de cijfers over 2020 nog niet volledig, maar (...).
^^
Waar heb je die onvolledige verkeersstatistiek gevonden, Chris? Was dat hier:
https://www.oresundsbron.com/sv/traffic-stats ?

Bij de cijfers per maand ontbreekt de maand december in 2020 inderdaad nog. Je kunt in het jaar 2020 al wel een scherpe trendbreuk ontdekken: In januari en februari reden er nog ongeveer 450000 auto's (bilar) over Öresundsbroen (Zweeds), in maart, toen de Corona-beperkingen in Denemarken werden ingevoerd waren het er nog ongeveer 250000 en in april reden er nog maar ongeveer 1450000 auto's over Øresundsbroen (Deense naam, met lidwoord -en aan einde geplakt). Daar zie je dus de impact die jij aannemelijk vond. De cijfers voor vrachtwagens (lastbilar) zijn het hele jaar door ongeveer gelijk gebleven. Of de cijfers voor aanhangers (släp), caravans en campers (husbilar) in 2020 anders waren dan 2019 heb ik niet uitgezocht, maar die lijken mij seizoensgevoelig.

De cijfers per week zijn al wel voor heel 2020 beschikbaar. Let op de trendbreuk rondom week 11 in maart 2020:
https://www.oresundsbron.com/sv/info/tr ... ge-for-uge

PS: uge (Deens) = week (Nederlands/Engels) = vecka (Zweeds)
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » di 12 jan 2021, 20:29

^^ Ook duidelijk te zien dat de laatste twee weken van 2020 ook drastisch laag zijn. Dat heeft alles te maken met het inreisverbod vanuit Denemarken. Op enkele uitzonderingen na, mag niemand Zweden in vanuit Denemarken. Ik weet van kennissen dat ze afgelopen week zonder problemen door Denemarken de brug op konden rijden. Aan Zweedse zijde zijn ze terug gestuurd en het geld van de brug is teruggestort. Vervolgens zijn ze alsnog Zweden binnengekomen door helemaal terug te rijden via Gedser naar Rostock, om daar de ferry te nemen naar Trelleborg. :facepalm:

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 12 jan 2021, 20:33

^^ Waar kwamen ze vandaan dan? De restricties gelden alleen voor Denen (met uitzonderingen) en Engelsen.

Emil
verkeersader

Bericht door Emil » do 14 jan 2021, 20:21

^^ Zover ik weet maakt nationaliteit hierin niet uit. Er is een inreisverbod vanuit Denemarken, onafhankelijk van waar je vandaan komt of welke nationaliteit je hebt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 14 jan 2021, 20:24

^^ Klopt, een inreisverbod voor buitenlanders die vanuit Denemarken of de UK naar Zweden reizen, met een paar uitzonderingen. Maar Nederlanders met de auto zullen met de veerboot vanuit Duitsland moeten reizen, de doorreis door Denemarken is t/m 21 januari niet mogelijk:

https://polisen.se/en/the-swedish-polic ... olice/faq/

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » za 16 jan 2021, 18:33

Op Jutland bestaan plannen voor een noord-zuid snelwegverbinding parallel aan de E45. De varianten:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Volgens een artikel van de Nordschleswiger (Duitstalige krant in Denemarken) wordt de aanleg van deze corridor als onontbeerlijk gezien door burgermeesters en bedrijven in de betreffende regio. De E45 tussen Flensburg en Kolding zal dan aardig aan z'n capaciteitsgrens zitten als dat klopt.
Nordschleswiger (11-1-2021) schreef:Die Befürworter der vorgeschlagenen Autobahn sähen gern eine Trasse von Woyens (Vojens) über Vejen und Viborg bis zur E45-Anschlussstelle Himmerland, rund 40 Kilometer südlich von Aalborg.

Bisher hat die dänische Straßenbehörde (Vejdirektoratet) lediglich eine Umweltverträglichkeits-Analyse für die Teilstrecke von Woyens bis Give in Auftrag gegeben.
In het Deens noemt men het de Hærvejsmotorvej. Dat behelst ook nog een heel stuk verder naar het noorden:
SPOILER: TOON

Afbeelding
https://www.nordschleswiger.dk/de/nords ... r-juetland
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » za 16 jan 2021, 19:06

^^
Even het kaartje van het tracévoorstel opengeklapt...

Het zal mijn fascinatie voor talen wel zijn, zeker, maar mij valt op dat ze Århus als Aarhus gespeld hebben. De Å (Aa in de antieke Deense spelling) wordt in het Deens, Noors en Zweeds als oo-klank (bijna als ôa) uitgesproken, voorzover ik weet.

Bij nadere bestudering van het kAartje valt me nog een plAatsnAam op. Ik wed dat er milieuactivisten zijn die nu denken: "Steek die snelweg mAar wAar het licht niet schijnt", maar die opmerking lijkt me hier te ver over de Randers. ;)

Dan maar een vraag: hoe snel mag je Middelfart voorbij rijden? :mrgreen:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » zo 17 jan 2021, 8:28

^^
Wat ik heb begrepen, is dat Århus een aantal jaar geleden besloten heeft de naam te wijzigen in Aarhus...
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 17 jan 2021, 11:30

^^
Correct. Van Wikipedia: "Van 1948 tot 2011 was Århus de officiële schrijfwijze van de naam van plaats en gemeente. Per 1 januari 2011 veranderde de gemeente de officiële schrijfwijze in Aarhus. Volgens het Retskrivningsordbog (Spellingwoordenboek) van Dansk Sprognævn (Deense Taalraad) zijn beide schrijfwijzen juist."

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 17 jan 2021, 12:57

Ze zijn er achter gekomen dat voor het briefpapier een andere tekenset gedownload moest worden :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » zo 17 jan 2021, 17:09

^^
Dank voor de uitleg, Seat Ibiza!. :top:

https://dsn.dk/nyt/nyheder/2011/aarhus-eller-aarhus Århus eller Aarhus? (Århus of Aarhus? )

Qua Deense spellingsregels loop ik dus weer eens achter de feiten aan... :geenlach:

https://da.wikipedia.org/wiki/Aarhus#%C3%85/Aa-stavning

Gelukkig ben ik wel handig met zoeken op Wikipedia, bij voorkeur in de oorspronkelijke taal:

https://da.wikipedia.org/wiki/Aars

Ben ik dan de enige die een glimlach niet kon onderdrukken, toen ik het plaatsje Års op dat kaartje ontdekte? :s

Ach, laat ook maar. Die grap was immers van even bedenkelijk niveau als de bijnaam die mijn collega's in een callcentre in Brussel hadden verzonnen voor de dorpen Aar(t)selaar, Kontich en Reet. NSFW: Deze dorpen worden tussen Antwerpen en Willebroek soms giebelend met 'de anale 3' aangeduid. Ik zou toch nooit tot dat niveau afdalen, mensen...? :dyn_hyp:

Ik ga toch ook geen sch*t*n laten als ik met middelmatige snelheid Middelfart voorbij rijd? Nee, als ik 130km/u mag rijden, dan blijf ik natuurlijk gas geven en laat ik MotelMioveni lekker werken. Zo plat als Denemarken is, zo plat hoeven mijn grappen niet te worden... :mrgreen:

Laten we het maar weer hebben over het plan om in Jutland, naast de snelweg langs de oostkust (E45), ook een snelweg te bouwen in het binnenland, zodat ik eventuele files bij Kolding, Århus (of Aarhus) kan overslaan en uiteindelijk vlakbij het **rsgat van Denemarken beland, als ik onderweg was naar Ålborg (of Aalborg), Fredrikshavn, of Hirtshals. Als het echt te druk is op de E45, dan heb ik daar verder niks op te zeggen. :shutup:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 17 jan 2021, 20:48

MotelMioveni schreef: zo 17 jan 2021, 17:09 Ben ik dan de enige die een glimlach niet kon onderdrukken, toen ik het plaatsje Års op dat kaartje ontdekte? :s
Wat had je verwacht? Tientallen reacties met "haha, dat vond ik ook", die vervolgens door de moderators weer moesten worden weggehaald wegens off-topic?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

MotelMioveni
stadsweg

Bericht door MotelMioveni » zo 17 jan 2021, 21:32

*off-topic verwijderd*

Hoe zou de nieuwe Hærvejsmotorvejen moeten worden ingepast in het Deense landschap? Wat ligt er zoal in de weg? Gaan er bossen verloren, of plaatsen van archeologisch belang? Waarom zou de E45 dat verkeer niet (meer) kunnen verwerken? Zouden 2 x 3 rijstroken niet voldoende zijn? :dontknow:

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 20 jan 2021, 20:35

De hoge brug bij Vejle is lastig te verbreden. Dat stuk is toch een behoorlijke flessenhals aan het worden tussen de E20 en de PR18. Groot gelijk dat men een parallelle snelweg via Billund plant. Dat haalt de druk van de E45 en ontsluit tevens weer een nieuw stuk van Jutland. En het vliegveld van Billund (en Legoland) worden ook nog eens beter bereikbaar.

Zelf heb ik de variant van de nieuwe snelweg via Herning over de bestaande PR18 en PR30 bij Give overigens altijd de meest logische gevonden.

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 jan 2021, 16:18

Er is een milieustudie (VVM) afgerond voor de bouw van inhaalstroken op de primærrute 40 tussen Ålbæk en Skagen, dit is de noordelijkste weg van Denemarken. Skagen is een populaire toeristenbestemming en heeft periodiek hoge verkeersintensiteiten. Het blijft wel een gelijkvloerse weg met rotondes.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 29 jan 2021, 9:47

De verkenning van de Helsingør - Helsingborgverbinding is afgerond.

Dit zijn de routes (väg = weg, järnväg = spoorweg) van het voorkeursalternatief

Afbeelding

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 29 jan 2021, 10:42

De HH-verbinding, benieuwd of die er echt gaat komen. Er wordt al lang over gesproken.
En in feite gaat het om twee losse verbindingen, vraag me af of ze er dan ook beide zouden komen.

Voor wie het interesseert, "järn" = ijzer (gerelateerd aan Engels "iron", volgens mij), dus järnväg = ijzeren weg.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 29 jan 2021, 10:52

Matthijs schreef: vr 29 jan 2021, 10:42En in feite gaat het om twee losse verbindingen, vraag me af of ze er dan ook beide zouden komen.
Dit soort grote spoorverbindingen zijn alleen rendabel als ze gecombineerd zijn met tolheffing voor het wegverkeer. De weggebruiker betaalt een groot deel van de spoorinfra. Dat werkt zo bij de Grote Belt, de Øresund en straks ook bij de Fehmarnbelt.

In de studie wordt gesproken dat alleen een wegtunnel rendabel is, maar een gecombineerde weg/spoortunnel niet omdat de tolinkomsten niet voldoende zijn om beide projecten te bekostigen. Of alleen een spoortunnel rendabel is wordt niet eens opgenomen in het overzicht, maar er staat wel een zin in dat de inkomsten van treinverkeer maar een heel klein deel van de aanlegkosten kunnen financieren.

Aangezien beide tunnels samen niet rendabel zijn is het de vraag wat de regeringen van Zweden en Denemarken er mee gaan doen.

Meer info: https://www.trafikverket.se/nara-dig/sk ... lsingborg/

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » vr 29 jan 2021, 11:06

Ik vraag me ook af of die spoorverbinding wel echt nodig is. De hoofdverbinding is al tussen Kopenhagen en Malmo, dus de HH-lijn zou vooral lokaal nuttig zijn. Ook met deze tunnel blijven de treinen Kopenhagen-Goteborg (en dat zijn er ook niet heel veel) wel via Malmo rijden, schat ik in. (Ik heb jaren in Malmo gewoond dus ik ken het wel een beetje daar.)
Bovendien vaart de veerboot direct tussen de stations van beide steden in een halfuurtje, dus die verbinding is best ok.

Ik zie graag spoorverbindingen, maar deze is waarschijnlijk niet de moeite...

HH wordt overigens uitgesproken als "ho-ho", niet "ha-ha".

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 29 jan 2021, 12:07

Ik weet niet of er qua spoor capaciteitsproblemen zijn in Kopenhagen, ik heb daar wel eens wat over gelezen bij de bouw van de Fehmarnbelttunnel, dat Ringsted en Kopenhagen knelpunten zouden worden voor een sterke groei van het goederenvervoer per spoor. Genoemd werd in de studie wel dat die spoorlijn Helsingør - Kopenhagen niet veel restcapaciteit had.

Eerder werd ook gesteld dat voor de wegtunnel de Motorring 5 rond Kopenhagen geen vereiste was. Men vindt dat de E47/E55 voldoende restcapaciteit heeft of wel opgewaardeerd kan worden.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 29 jan 2021, 13:04

Ik zou voor de wegverbinding gaan, de onderste dus. Hoe lang zou die tunnel ( neem aan dat het een tunnel wordt), worden?
Donateur Vereniging Wegenforum