Woonerf weginrichting

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

xboct
zandpaadje

Woonerf weginrichting

Bericht door xboct » za 06 feb 2021, 19:58

Ik ben eigenlijk benieuwd naar de voorschriften van een weginrichting bij een woonerf. Ik heb e.e.a. gezocht maar ik kon dat nergens vinden. Via sommige bewoners van ons wijkcomité (suffig inderdaad) hoorde ik dat het betreffende woonerf niet aan de gestelde eisen zou doen, wat voornamelijk het gevolg heeft dat er te hard worden geregen.
Het woonerf heeft een lengte van 450m in een omgekeerde U vorm, dus twee lange stukken met een bocht. Eenrichtingsverkeer waar de ingang en uitgang (met uitritconstructie) zo'n 10 meter van elkaar verschillen. In het midden zit een groenstrook. Er zijn paar drempels waar je in ieder geval over redelijk comfortabel met 30+ km/h nog overheen kan.

Ik denk dat iedereen wel kan aanvoelen dat het woonerf niet helemaal voldoet, maar gezien de overlast wil ik toch kijken wat er eventueel aan gedaan zou kunnen worden met extra argumentatie dat het erf niet goed zou zijn ingericht.
Laatst gewijzigd door xboct op wo 10 feb 2021, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Re: Woonerf weginrichting

Bericht door Wouter N14 » za 06 feb 2021, 20:04

Keurig woonerf, zelfs netjes met een zone-30 bord bij het verlaten. Alleen moeten alle parkeervakken een P-tegel hebben, dus dat klopt niet. Verder zie ik niks geks.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 feb 2021, 20:09

De wegcategorie Woonerf is met het RVV 1990 komen te vervallen (formeel per 1998). Dit was een jaren '70-80 concept. Desondanks wordt het nog wel eens toegepast in sommige situaties maar ik betwijfel of hier nog actuele richtlijnen voor zijn. Er is wel een uitspraak dat de maximumsnelheid 15 km/h is, dit is later in het RVV opgenomen onder 'erven' (artikel 45).

In artikel 44 en 46 staan wel wat juridische bepalingen over gebruik en parkeren:

Artikel 44
Voetgangers mogen wegen gelegen binnen een erf over de volle breedte gebruiken.

Artikel 45
Bestuurders mogen binnen een erf niet sneller rijden dan 15 km per uur.

Artikel 46
Het is bestuurders van een motorvoertuig verboden binnen een erf te parkeren anders dan op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven.
Indien het erf tevens is aangeduid als parkeerschijf-zone, is ten aanzien van het parkeren van voertuigen artikel 25 van toepassing.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 06 feb 2021, 20:12

Volgens mij is het woonerf vooral beleidsmatig opgeheven, maar wettelijk niet. Anders was het verkeersbord ook al ingetrokken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 feb 2021, 20:18

Het verkeersbord is indertijd ingetrokken (dit was artikel 95 van het RVV):

De voor 16 juli 1988 in woonerven geplaatste borden "woonerf" en "einde woonerf" zoals deze bij koninklijk besluit van 27 augustus 1976, Stb. 453, waren vastgesteld, blijven tot 16 juli 1998 van kracht.

In 2009 is dit artikel echter weer ingetrokken.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 06 feb 2021, 20:32

Woonerf bestaat niet meer. Het is nu erf.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » za 06 feb 2021, 20:37

Ik vind het een flutontwerp.

Het is een rechte weg, en op een rechte weg wordt geracet. Zo is het nu eenmaal. En als je dan met 30 over de drempels kunt haal je de 50 tussen de drempels ook wel. In zo verre is het een slechte inrichting.
Verder is het smal, dus in combinatie met die snelheid die gehaald kan worden is het gevaarlijk. Ik snap ook niet helemaal waarom dit een erf moet zijn. Is het omdat er een speelveldje tussen de wegen ligt? Het is voor mij geen klassieke inrichting van een erf.
Parkeren op het trottoir (want er is een duidelijk scheiding tussen weg en trottoir) waar hier en daar een P tegel ligt, zeker niet overal, dus de helft van de auto's daar staat fout geparkeerd.

En inderdaad heet het wettelijk nu erf en borden :G5: en :G6: bestaan en zijn gewoon rechtsgeldig en de regels staan in paragraaf 17 van het RVV.
Maar gaan zeuren dat er in de volksmond nog altijd woonerf gebruikt wordt vind ik een beetje spijkers op laag water zoeken. Je weet wat bedoeld wordt.

Maar als er een wijkcomité is, wat dan voor die straat alleen geldt neem ik aan, dan kun je elkaar toch op het weggedrag aanspreken? Je ziet toch gauw genoeg welke auto's structureel te hard rijden en je ziet toch bij welke woningen die staan? Ben niet te bang om mensen aan te spreken.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 06 feb 2021, 20:42

Wouter N14 schreef:
za 06 feb 2021, 20:04
Keurig woonerf, zelfs netjes met een zone-30 bord bij het verlaten. Alleen moeten alle parkeervakken een P-tegel hebben, dus dat klopt niet. Verder zie ik niks geks.
Jij ziet genoeg geks als je goed kijkt. Ik weet zeker dat jij die kennis ook hebt namelijk. Maar het zijn allemaal zaken die geen invloed hebben op de snelheid.

- 'Spookrijdende' fietsers kunnen gerust 30 rijden.
- Ik zou geen pianomarkering aanbrengen op een uitritconstructie.
- Fietsers die het erf 'spookrijdend' verlaten, verwachten dat iedereen nog steeds 15 rijdt.

Oplossing voor topicstarter: gestaffeld parkeren: paar auto's links, paar auto's rechts, paar auto's links... etc. Kost wel wat parkeerplaatsen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 06 feb 2021, 21:45

^^ Terechte punten, ik was eerlijk gezegd gestopt bij de constatering dat ik éénrichtingsverkeer wat vreemd vond overkomen op een woonerf.
Attietattie schreef:
za 06 feb 2021, 20:42
Oplossing voor topicstarter: gestaffeld parkeren: paar auto's links, paar auto's rechts, paar auto's links... etc. Kost wel wat parkeerplaatsen.
Ik weet niet of de brandweer en de vuilnisdienst daarmee zullen instemmen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 06 feb 2021, 21:52

Wouter N14 schreef:
za 06 feb 2021, 21:45
Ik weet niet of de brandweer en de vuilnisdienst daarmee zullen instemmen.
Dat is altijd een spanningsveld. Ik denk dat ze liever dat hebben dan drempels.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 06 feb 2021, 21:55

^^ Daarom ook dat ik het niet weet. Het verbaast mij soms wat niet, en eigenlijk vaker wat wel goed wordt bevonden.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » za 06 feb 2021, 23:53

Los van het hele erf-gebeuren en verkeerstechnisch enzo (heb ik geen verstand van), maar het gaat hier om een erf van 40 woningen waar enkel bewoners (+bezoek) rijden. Dus men is zelf het probleem.
Belangrijke oorzaak: je moet altijd de hele U rond, waar je ook moet zijn...
Ik zou vragen of er ergens halverwege een doorsteek mag komen, met 2 voordelen:
- De helft van de bewoners hoeft niet meer de hele U rond.
- De poten van de U worden korter, waardoor het ook minder uitnodigt tot hard rijden (je bent immers sowieso dichterbij de uitgang).

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 06 feb 2021, 23:54

Tja, zone 30, als die snelheid gewoon makkelijk gehaald kan worden, is dat gewoon legaal natuurlijk. Dat dit in de praktijk vaak als te snel wordt ervaren is jammer dan..

Regel bij de gemeente dan maar dat de zone 30 ingetrokken wordt en dat het een erf gebied wordt waardoor je op de 15 km/h ( stapvoets) kan handhaven..

Kruislings parkeren kan een oplossing zijn. Drempels wordt extra geluid door remmen ( fijnstof..) en optrekken.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 06 feb 2021, 23:59

^^ Het is een erf. :s

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 07 feb 2021, 0:02

Wouter schreef ' netjes met einde zone 30 bord'

Edit: okay, verkeerd begrepen. :wall:
Laatst gewijzigd door Durashift op zo 07 feb 2021, 0:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 07 feb 2021, 0:03

Nee, dat deed ie niet.

xboct
zandpaadje

Bericht door xboct » zo 07 feb 2021, 11:51

Bedankt voor alle reacties. Het is inderdaad formeel inderdaad een erf, maar wordt op heel veel plekken wordt het woonerf genoemd. Zelfs wegbeheerders (gemeenten) spreken soms nog van woonerven.

Wouter N14 schreef:
za 06 feb 2021, 20:04
Volgens mij komen sommige parkeerplekken waar geen uitrit of garage voorzit net enkele centimeters tekort om zo'n felbegeerde P tegel te krijgen. Zeker als eigen bewoner kan je daar prima parkeren, dan steek je 5 cm uit over je eigen uitrit. Daarnaast zetten sommigen hun auto voor hun eigen garage en uitrit. Er is al een keer een overijverige boa langsgekomen :rofl2:

Egbert schreef:
za 06 feb 2021, 20:37
Ik vind het een flutontwerp.

[...]

Maar als er een wijkcomité is, wat dan voor die straat alleen geldt neem ik aan, dan kun je elkaar toch op het weggedrag aanspreken? Je ziet toch gauw genoeg welke auto's structureel te hard rijden en je ziet toch bij welke woningen die staan? Ben niet te bang om mensen aan te spreken.
Iedereen weet het 100%. Wordt formeel elk jaar gezegd op de vergadering en overal waar je kijkt staat 15 km/h opgeplakt. Het is ongemakkelijk om aan te spreken en dat gebeurt nu ook mondjesmaat. Ik zelf heb 1 keer (non)verbaal duidelijk gemaakt dat ik niet gediend was dat een bewoner voorbij zoefde, het had alleen twee dagen effect. En de notoire hardrijders a la 30 km/h+ zijn volgens mij al jaren eerder erop gewezen. Het natuurlijk ook zo dat je geen vijandige sfeer wilt creëren omdat je er met plezier woont.

Piles schreef:
za 06 feb 2021, 23:53
Los van het hele erf-gebeuren en verkeerstechnisch enzo (heb ik geen verstand van), maar het gaat hier om een erf van 40 woningen waar enkel bewoners (+bezoek) rijden. Dus men is zelf het probleem.
Belangrijke oorzaak: je moet altijd de hele U rond, waar je ook moet zijn...
Ik zou vragen of er ergens halverwege een doorsteek mag komen, met 2 voordelen:
- De helft van de bewoners hoeft niet meer de hele U rond.
- De poten van de U worden korter, waardoor het ook minder uitnodigt tot hard rijden (je bent immers sowieso dichterbij de uitgang).
Attietattie schreef:
[...]
Er rijdt behoorlijk wat bezoek hoor. Er komen normaliter meer bezoekers, alle postbedrijven (DPD, DHL, PostNL) supermarkten, bezorgservices, de bakker etc. komen elke dag wel een keer of twee langs. Straat zit naast scholen, dus als die open zijn is het een populaire parkeerstraat. Veel bezoekers rijden te hard maar ook best wat bewoners (harder dan 20km/h).

Een doorsteek (of twee) klinkt best interessant. Dan hoeven er ook geen parkeerplekken opgeofferd te worden. De zig-zag is volgens mij wat er had moeten gebeuren. Maar gezien er parkeerplekken verdwijnen verwacht ik dan tientallen bezwaarschriften als die worden opgeofferd. Zelfde geldt als er doorsteken komen, want dan wordt het grasgedeelte door midden gesneden en ik zie daar ook de bezwaarschriften komen.

Verhoging van de drempels lijkt mij dan het meest haalbare.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 07 feb 2021, 11:57

15 km/h is een verschrikkelijk lage snelheid (vanuit het oogpunt van de bestuurder). Als er dan zo'n lange rechte laan wordt gemaakt is het niet gek dat mensen 30 of sneller gaan rijden. Die lange rechte lanen zijn misschien vanuit het groenontwerp interessant, maar hier heeft een verkeerskundige waarschijnlijk te weinig invloed gehad (of is er niet eens bij betrokken geweest). Een rondje is 500 meter, dat klinkt niet veel maar met 15 km/h duurt dat tergend lang.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » zo 07 feb 2021, 12:09

^^ eens, maar ook maar eens meten of het echt wel 30+ is. Ik word hier ook als aso gezien als ik 30 rij (waar het prima kan en mag), omdat mensen dat helemaal niet in kunnen schatten én de rest vaak niet harder dan 20 rijdt... iets met referentiekader.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 feb 2021, 12:21

Mensen kunnen inderdaad heel slecht snelheden inschatten. In Zwolle waren er ook ooit bewoners van een :zone-30: die aan de bel trokken, omdat er naar hun zeggen (op de smalle weg met drempels) tot wel 60 km/u gereden zou worden. De gemeente ging daar meten en uiteraard bleek dat niet zo te zijn en was de gemiddelde snelheid in de straat 26,5 km/u, waarbij 85% niet harder reed dan 33,5 km/u.
Chris schreef:
zo 07 feb 2021, 11:57
Een rondje is 500 meter, dat klinkt niet veel maar met 15 km/h duurt dat tergend lang.
Inderdaad. Als je aan het begin van het rondje woont ben je elke keer twee minuten kwijt alvorens je de straat uit bent. Dat kan best frustrerend zijn.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 07 feb 2021, 12:51

Hmmm, in de gemeente Den Haag zouden ze toch beter moeten weten. En de wegbeheerder wordt daar wel geraadpleegd als er een woonwijk wordt ingericht. Als ik het zo zie, zou ik het als 30 inschatten en helemaal niet als erf.

xboct
zandpaadje

Bericht door xboct » zo 07 feb 2021, 13:56

Chris schreef:
15 km/h is een verschrikkelijk lage snelheid (vanuit het oogpunt van de bestuurder). Als er dan zo'n lange rechte laan wordt gemaakt is het niet gek dat mensen 30 of sneller gaan rijden. Die lange rechte lanen zijn misschien vanuit het groenontwerp interessant, maar hier heeft een verkeerskundige waarschijnlijk te weinig invloed gehad (of is er niet eens bij betrokken geweest). Een rondje is 500 meter, dat klinkt niet veel maar met 15 km/h duurt dat tergend lang.
Esthetisch ziet het er mooi uit maar uit verkeersoogpunt is het wat minder handig inderdaad. Ik heb het even precies nagemeten op Maps en het is 450 meter. Als je 15 km/h rijdt gemiddeld dan doe je er 108 seconden over. Met 18 km/ 90s, 20km/h 81s, 25km/h 64,8 en 30 km/h 54s.
Piles schreef:
zo 07 feb 2021, 12:09
^^ eens, maar ook maar eens meten of het echt wel 30+ is. Ik word hier ook als aso gezien als ik 30 rij (waar het prima kan en mag), omdat mensen dat helemaal niet in kunnen schatten én de rest vaak niet harder dan 20 rijdt... iets met referentiekader.
Coen Tunnel schreef:
zo 07 feb 2021, 12:21
Mensen kunnen inderdaad heel slecht snelheden inschatten. In Zwolle waren er ook ooit bewoners van een :zone-30: die aan de bel trokken, omdat er naar hun zeggen (op de smalle weg met drempels) tot wel 60 km/u gereden zou worden. De gemeente ging daar meten en uiteraard bleek dat niet zo te zijn en was de gemiddelde snelheid in de straat 26,5 km/u, waarbij 85% niet harder reed dan 33,5 km/u.
Chris schreef:
Een rondje is 500 meter, dat klinkt niet veel maar met 15 km/h duurt dat tergend lang.
Inderdaad. Als je aan het begin van het rondje woont ben je elke keer twee minuten kwijt alvorens je de straat uit bent. Dat kan best frustrerend zijn.
Inderdaad helemaal mee eens. Snelheidsbeleving is ook vrij subjectief, klinkers kan het gevoel geven dat je harder rijdt dan op asfalt. Zelfde type voertuig, welk geluid dat maakt. Ik kan je wel met blote ogen vertellen dat de gemiddelde snelheid boven de 15 km/h ligt. Hoeveel is wel de vraag, maar gemiddeld zal dat wel ergens tegen de 21 km/h aanliggen. Ik loop wel regelmatig langs een 30 km/h zone met klinkers waar op zich de meeste mensen zich daaraan houden, maar enkele rijden wel wat harder.
waldo79 schreef:
zo 07 feb 2021, 12:51
Hmmm, in de gemeente Den Haag zouden ze toch beter moeten weten. En de wegbeheerder wordt daar wel geraadpleegd als er een woonwijk wordt ingericht. Als ik het zo zie, zou ik het als 30 inschatten en helemaal niet als erf.
Bij de bouw was de gemeente Leidschendam verantwoordelijk, een paar jaar na oplevering is het Haags grondgebied geworden.

Als het hypothetisch gezien 30 km/h zou worden, hoe moet het dan met die blauwe parkeerstrook? Volgens mij zie ik in alle 30 km/h zones (normale straten) wel een stoep. Dan zou alles opgeschoven moeten worden en een stuk uit die groenstrook worden gehapt?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 07 feb 2021, 16:10

Ik denk dat het 'probleem' van te hard rijders vooral komt omdat de weg erg smal is en nogal tegen de huizen aan ligt. Dat is eigenlijk allebei vrij simpel te verhelpen door de groenstrook iets te versmallen. Die groenstrook bestaat vooral uit schaamgroen, want dat gras heeft nauwelijks natuurwaarde en ook vrij weinig esthetische kwaliteit als je het mij vraagt. Je kunt ook gelijk de weg iets minder kaarsrecht maken. Dan wordt er ook minder hard gereden en voor de weggebruikers is een slinger meestal wel comfortabeler dan een drempel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 07 feb 2021, 16:30

Het college van B en W van Den Haag hecht erg aan een groene stad, daar voldoet dit in de verste verte niet aan. Met wat aanplant van bomen zou het geheel al een groener aanzicht kunnen krijgen en dan kun je best een strook van een meter van die groenstrook opofferen.

Ik denk dat je met zo'n initiatief wel aan kunt komen bij de groenbeheerder van het stadsdeel Leidschenveen-Ypenburg. Al was het maar als tip.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 07 feb 2021, 16:36

waldo79 schreef:
zo 07 feb 2021, 16:30
en dan kun je best een strook van een meter van die groenstrook opofferen.
Het is er al best smal voor een trapveldje. En nu zie je kinderen mooi aankomen die achter een bal aanrennen zonder uit te kijken. Dat gaat je met bomen niet lukken.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 07 feb 2021, 16:39

Da's ook wel zo, maar de gemeente is als wegbeheerder de enige die er feitelijk wat aan kan doen. En wat TS al aangeeft, het beheer is tussentijds overgegaan van de ene naar de andere gemeente.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 07 feb 2021, 18:54

Attietattie schreef:
Mee eens. Het zal wel aan de voorschriften voldoen, maar de feiten dat
- het kaarsrecht is
- en eenrichtigsverkeer (dus geen tegenliggers)
geven je meer het vertrouwen om wat harder te rijden (>15 km/u) dan volgens mij de bedoeling is op een woonerf.
Parkeerplaatsen zigzaggen lijkt me een redelijke oplossing idd.

Een doorsteek (eventueel icm wat extra parkeerplaatsen helemaal achterin) zou ook wat kunnen bijdragen idd.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » zo 07 feb 2021, 22:20

Of aan de rechterkant een stoep aanleggen (zodat je veilig kan lopen) en de snelheid naar 30 km/h verhogen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 07 feb 2021, 22:54

^^ Ik ben een doorrijder en heb vaak een broertje dood aan het snelheidsregime in Nederland. Maar dit vind ik toch echt geen goed idee. 15 is daar prima. Gewoon anders inrichten zodat de situatie bij de maximum toegestane snelheid past.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 07 feb 2021, 23:09

De bewoners op nummer 17 'moeten' zeker persé op de parkeerstrook picknicken / eten aan tafel? :roll:

Dat kan toch beter om de hoek in dat hofje gebeuren, of niet dan?

Tja, als er op een halve meter afstand van de stoel dan een auto met iets meer dan 20 km/h voorbij rijdt.. kan dat irritant zijn.. en mogelijk grondslag voor zeuren op de te hoge snelheid?