Woonerf weginrichting

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

xboct
zandpaadje

Re: Woonerf weginrichting

Bericht door xboct » ma 08 feb 2021, 0:33

Durashift schreef:
zo 07 feb 2021, 23:09
De bewoners op nummer 17 'moeten' zeker persé op de parkeerstrook picknicken / eten aan tafel? :roll:

Dat kan toch beter om de hoek in dat hofje gebeuren, of niet dan?

Tja, als er op een halve meter afstand van de stoel dan een auto met iets meer dan 20 km/h voorbij rijdt.. kan dat irritant zijn.. en mogelijk grondslag voor zeuren op de te hoge snelheid?
Het was zeker een lekker warme dag :D
Grondslag voor zeuren lijkt mij wel aanwezig gezien de situatie en de te hoge snelheid. Het doet ergens denken aan een 30km/h zone maar dat is het niet. Het feit dat er geen stoep is betekend wel dat je dichterbij de weg zit en minder overzicht hebt als je de weg op wilt gaan, zeker als kwetsbare verkeersdeelnemer.

Matthijs schreef:
zo 07 feb 2021, 18:54
Attietattie schreef:
za 06 feb 2021, 20:42
Oplossing voor topicstarter: gestaffeld parkeren: paar auto's links, paar auto's rechts, paar auto's links... etc. Kost wel wat parkeerplaatsen.
Mee eens. Het zal wel aan de voorschriften voldoen, maar de feiten dat
- het kaarsrecht is
- en eenrichtigsverkeer (dus geen tegenliggers)
geven je meer het vertrouwen om wat harder te rijden (>15 km/u) dan volgens mij de bedoeling is op een woonerf.
Parkeerplaatsen zigzaggen lijkt me een redelijke oplossing idd.

Een doorsteek (eventueel icm wat extra parkeerplaatsen helemaal achterin) zou ook wat kunnen bijdragen idd.

Hoe zie je dat parkeer zigzaggen dan voor je? Als je dan op dat blauwe gedeelte gaat rijden om te zigzaggen rij je bijna iemands tuin binnen, ook niet echt praktisch. En dat met het feit dat er nu al te weinig parkeer plekken zijn op de meeste plekken. Autodichtheid zal ook wel iets hoger zijn dan gemiddeld, maar ik weet zeker dat er een aantal in bezwaar gaat als er parkeerplekken worden opgeofferd. Nog belangrijker dan de groenstrook.

Ik had net voor het weekend de gemeente hierover in kennis gesteld. Blijkbaar hadden ze daarna gereageerd, met een email in mijn spambox. Ze gaan de drempels opmeten of die hoog genoeg zijn. Dat is het enige, ik denk dat de gemeente ook geen zin heeft in andere maatregelen.

Als ze wat opgehoogd worden dan zou dat het iets kunnen verbeteren hoop ik. Alle constructies waarbij er parkeerplekken minder komen zie ik niet gebeuren. En hopelijk dat de excessieve hardrijder zijn bumper beschadigd op de drempels.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 08 feb 2021, 8:08

Ik zou er een tweerichtings zigzag-weg van maken. Dus (vrijwel) haakse bochten van links naar rechts, daar kun je parkeerhavens in kwijt en genoeg groen voor de kinderen om te spelen.
BTW: valt me nu op, hebben allemaal die woningen een inpandige garage? Dan moet je niet gaan zeuren over te weinig parkeerplekken maar dan moet je die garage uitmesten en gebruiken!

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 08 feb 2021, 9:24

Egbert schreef:
ma 08 feb 2021, 8:08
BTW: valt me nu op, hebben allemaal die woningen een inpandige garage? Dan moet je niet gaan zeuren over te weinig parkeerplekken maar dan moet je die garage uitmesten en gebruiken!
Jij hoeft niet voor een ander te bepalen hoe hij/zij hun pand gebruiken. Wat is dat nou voor iets raars? Ze betalen ervoor he. Nu ga jij mensen bestraffen die bereid zijn geld neer te leggen voor extra parkeergelegenheid, EXTRA zeg ik. Of opslagruimte. Of hobbykamer. Of sauna. Of atelier. Of hoe ze het dan ook willen gebruiken.

Echt, rare manier van denken... :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 08 feb 2021, 9:32

Nou, niet echt raar. In mijn buurt heb ik ook mensen met een garage die hem niet gebruiken. En dus op straat parkeren. Maar diezelfde mensen klagen dan wel over de parkeerdruk en dat mensen met een eigen oprit hem ook wel eens in een parkeervak zetten ("Waarom koop je dan een huis met een oprit?")
Terwijl je dan zelf een niet-gebruikte garage hebt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 08 feb 2021, 9:48

Palance schreef:
ma 08 feb 2021, 9:32
Maar diezelfde mensen klagen dan wel over de parkeerdruk en dat mensen met een eigen oprit hem ook wel eens in een parkeervak zetten ("Waarom koop je dan een huis met een oprit?")
En dit vind je wel raar? Ik zie geen verschil.

Ik probeer er wel rekening mee te houden. Wij hebben beide auto's zoveel mogelijk op de oprit. Maar de garage is voor opslag omdat ik dat verder nauwelijks heb. En dat geeft me dus meer woonoppervlak en daar gaat geen enkele zeikende buur iets aan veranderen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 feb 2021, 9:53

Garages kunnen voor zoveel andere zaken gebruikt worden... Veel mensen gebruiken het als een opslagruimte of schuur. Mijn ouders wonen sinds 1994 in hun huidige woning en hebben er ook een garage bij, maar hun auto heeft er nog nooit in gestaan. De vorige bewoner was een alleenstaande vrouw zonder auto die volgens mij de eerste eigenaresse van het huis was, het zou dus goed kunnen dat die garage in meer dan een halve eeuw nog nooit voor een auto gebruikt is. :emo:

Maar mijn ouders hebben een oprit waar met gemak drie auto's passen, dus ze parkeren gewoon op hun oprit.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 08 feb 2021, 11:09

Attietattie schreef:
ma 08 feb 2021, 9:48
Palance schreef:
ma 08 feb 2021, 9:32
Maar diezelfde mensen klagen dan wel over de parkeerdruk en dat mensen met een eigen oprit hem ook wel eens in een parkeervak zetten ("Waarom koop je dan een huis met een oprit?")
En dit vind je wel raar? Ik zie geen verschil.
Ik vind het inderdaad raar dat je een garage niet gebruikt voor je auto (en hem op straat parkeert, dus niet op je eigen oprit), maar tegelijkertijd wel klaagt over de hoge parkeerdruk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 08 feb 2021, 11:18

Ik vind dat je prima mag klagen als de parkeernorm te laag is. Die norm zou namelijk niet afhankelijk moeten zijn van het aantal beschikbare privégarages. Dus of jij je oprit/garage nou gebruikt of niet, te lage parkeernorm is een te lage parkeernorm.

Of zal ik ook maar een deel van mijn tuin opofferen om er een trottoir te leggen omdat de gemeente dat verzuimt? Immers, ik moet niet zeuren want er ligt toch alleen maar gras wat ik niet gebruik.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 08 feb 2021, 11:30

Bij het vaststellen van een parkeernorm wordt wat mij betreft ook gekeken naar het aantal voertuigen dat niet op straat zou moeten staan (garages, opritten), ik zou dat niet meer dan terecht vinden. Dat er mensen op de weg gaan parkeren is hun eigen keuze. Dat boeit me niet. Maar klaag dan niet dat je zelf die auto moeilijker kwijt kunt.

Als er ineens 4 auto's zijn per huishouden omdat elk kind ook zonodig een auto moet hebben, dan is dat ook niet best voor de parkeerdruk.

mvalkenburg
verkeersader

Bericht door mvalkenburg » ma 08 feb 2021, 11:35

In onze eigendomsakte van de woning is een bepaling opgenomen dat ik verplicht ben om 2 parkeerplaatsen op eigen grond in stand te houden. Je kunt uiteraard niet verplicht worden om deze ook daadwerkelijk te gebruiken, maar ik vind het niet vreemd dat daar rekening mee wordt gehouden bij het bepalen van het aantal openbare parkeerplaatsen in de wijk. Ook in de nieuwbouwwijk in aanleg wordt dit principe gehanteerd.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 08 feb 2021, 11:37

Attietattie schreef:
ma 08 feb 2021, 9:24
Egbert schreef:
ma 08 feb 2021, 8:08
Jij hoeft niet voor een ander te bepalen hoe hij/zij hun pand gebruiken. Wat is dat nou voor iets raars? Ze betalen ervoor he. Nu ga jij mensen bestraffen die bereid zijn geld neer te leggen voor extra parkeergelegenheid, EXTRA zeg ik. Of opslagruimte. Of hobbykamer. Of sauna. Of atelier. Of hoe ze het dan ook willen gebruiken.
Jij hoeft niet van de gemeente te verwachten dat zij gratis een stuk openbare weg ter beschikking stellen om op te parkeren. Daar betaal je toch ook niet voor?
En er zijn zelfs gemeentes die bij nieuwbouw een minimum aantal parkeerplaatsen op eigen terrein voorschrijven.
Nu ga jij mensen bestraffen die bereid zijn geld neer te leggen voor extra parkeergelegenheid, EXTRA zeg ik
Die opmerking begrijp ik niet. Of doel je op mensen die ergens een garagebox huren? Maar waarom bestraf je die dan?

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 08 feb 2021, 11:53

Palance schreef:
ma 08 feb 2021, 11:30
Bij het vaststellen van een parkeernorm wordt wat mij betreft ook gekeken naar het aantal voertuigen dat niet op straat zou moeten staan (garages, opritten), ik zou dat niet meer dan terecht vinden.
Hier zijn de opritten in de nieuwbouwwijk wel meegenomen in de parkeernorm. De garages niet. Maar dat vind ik ook vrij logisch aangezien een moderne garage vaak zo krap is dat je daar al amper een auto in krijgt. Zit je ook nog met het feit dat veel garages al of bij de woning getrokken zijn (al bij bouw) of vol staat met allerlei apparatuur (warmtepomp, etc). Dus zo gemakkelijk gaat de vlieger niet meer op dat je kan zeggen dat je een garage maar moet gebruiken voor het parkeren van een auto.

xboct
zandpaadje

Bericht door xboct » ma 08 feb 2021, 12:24

Bij de bouw moest er gekozen worden tussen een garage en een schuur. Als iedereen garages had dan waren er nog nauwelijks officiële parkeerplekken over. In de praktijk valt het parkeer probleem nog wel mee omdat iedereen tenminste 1 auto kwijt kan op zijn oprit en daarvoor ook nog een auto kwijt kan.

Als alles volgens de regels zou moeten dan zijn er ongeveer 15 parkeerplekken, ik tel 15 p's. Komt vooral omdat bij de oneven nummers alleen maar uitritten en garages staan (en 1 huis meer staat). Dat zijn 15 parkeerplekken plus dat iedereen wel een oprit heeft om tenminste 1 auto kwijt te kunnen. Dat is niet veel. Heel veel onofficele plekken zijn ingeklemd tussen opritten en dan te smal voor een felbegeerde P. Daarnaast parkeren mensen voor hun eigen garage en inrit.
Een tijd geleden heeft een BOA aan een aantal mensen verteld dat het niet de bedoeling is dat je gaat parkeren op een stuk waar geen P's staan, niet voor je garage mag parkeren en niet voor je uitrit :rofl2: Nooit meer wat van gehoord.

Ik weet niet wat de norm van parkeren was in 1999/2000, maar dan zou het wellicht op anderhalf auto uitkomen?
Maar praktisch gezien weet iedereen zich wel te redden omdat er een aantal stukken zijn waar makkelijk een auto past maar geen P past zonder een uitrit/garage te blokkeren, i.c.m. dat bewoners de auto neerzitten voor de garage en eigen inrit. Plus dat er aan het einde v/d straat op nummer 39/41 in die bocht eigenlijk nog wel ruimte genoeg is om daar wat auto's neer te zetten. (vuilniswagen kan er dan nog langs).

En ik weet, een parkeerplek (voor de deur) is ook niet een (grond)recht, zoals sommigen voordoen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 08 feb 2021, 14:34

Egbert schreef:
ma 08 feb 2021, 11:37
Jij hoeft niet van de gemeente te verwachten dat zij gratis een stuk openbare weg ter beschikking stellen om op te parkeren. Daar betaal je toch ook niet voor?
Kijk, mensen zijn al zo ver dat ze er vanuit gaan dat je pas voor een parkeerplaats betaalt als je parkeergeld betaalt. Ik betaal motorrijtuigenbelasting en daar hoort parkeergelegenheid bij. Dat ik niet kan kiezen waar die parkeergelegenheid is, is wat anders.
Egbert schreef:
En er zijn zelfs gemeentes die bij nieuwbouw een minimum aantal parkeerplaatsen op eigen terrein voorschrijven.
Vind ik prima. Dan weet iedereen van tevoren waar ie aan toe is en kan diegene zelf besluiten wat ie dat waard vindt. Maar als mijn oprit een oprit annex voortuin is en ik daar liever een paar bloembakken neerzet, is dat omdat ik simpelweg voor dat stukje grond heb betaald, niet voor een parkeergelegenheid.
Egbert schreef:
Nu ga jij mensen bestraffen die bereid zijn geld neer te leggen voor extra parkeergelegenheid, EXTRA zeg ik
Die opmerking begrijp ik niet. Of doel je op mensen die ergens een garagebox huren? Maar waarom bestraf je die dan?
Ik doel erop dat je voor vierkante meters betaalt, dus zou dat bovenop de openbare parkeerplaatsen moeten komen. Even gechargeerd, zou de gemeente anders voor iedere parkeerruimte die ik op eigen terrein realiseer, een openbare parkeerplaats kunnen verwijderen. Of als ik een eigen parkeerplaats verwijder, zou de gemeente er eentje bij moeten maken. Nou, dat gebeurt niet, dus zou een gemeente (tenzij in bepaalde voorwaarden meegenomen) geen rekening moeten houden met wat ik op eigen terrein doe.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 08 feb 2021, 15:07

mvalkenburg schreef:
ma 08 feb 2021, 11:35
In onze eigendomsakte van de woning is een bepaling opgenomen dat ik verplicht ben om 2 parkeerplaatsen op eigen grond in stand te houden. Je kunt uiteraard niet verplicht worden om deze ook daadwerkelijk te gebruiken, maar ik vind het niet vreemd dat daar rekening mee wordt gehouden bij het bepalen van het aantal openbare parkeerplaatsen in de wijk. (..)
Klopt, heb ik ook gehad, al was het dan niet qua aantal gelimiteerd, slechts dat de ruimte bedoeld was om te parkeren. 'bloemkoolwijk'
Buren verderop hadden geen oprit, dus die zouden de openbare plekken kunnen gebruiken.. maar er was wel ruimte langs hun schuur.. ;).

Maar, er was er ook één die de oprit in een tuin had veranderd en gewoon om de hoek op het parkeerpleintje parkeerde. Sociaal of niet?

Dat er auto's bijkomen in een woonwijk is ook niet zo gek: mensen komen er bijvoorbeeld wonen met kleine kinderen.. die worden groot, gaan werken en hebben het rijbewijs en kiezen (wordt een minderheid als de berichten kloppen..) voor een startersauto.. want tja, een starterswoning is er tegenwoordig niet meer bij.. ;)