[D][A045] A45 Dortmund - Aschaffenburg

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: [D][A045] A45 Dortmund - Aschaffenburg

Bericht door Chris » wo 11 nov 2020, 14:05

De tweede brughelft van de Lennetalbrücke bij Hagen is eindelijk klaar (rijrichting Dortmund). Deze week wordt al het verkeer op de nieuwe brughelft omgelegd, zodat de eerste nieuwe brug (rijrichting Frankfurt) op zijn definitieve plek geschoven kan worden. Dit schuifproces wordt begin 2021 gedaan.

Inmiddels is men al meer dan 7 jaar bezig met de vervanging van deze brug.

Nogmaals de situatie van juni 2020. De linker brug wordt nu in gebruik genomen, waarna de rechter brug naar links geschoven wordt.
Afbeelding
A45 Lennetalbrücke 02 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 08 jan 2021, 20:08

De voorbereidingen zijn gestart voor de vervanging van de Talbrücke Bechlingen. Deze ligt bij Aßlar, vlak voor het Wetzlarer Kreuz. Dit is één van de weinige betonnen boogbruggen van de A45, misschien wel de enige.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 feb 2021, 18:34

Dit jaar beginnen op de A45 maar liefst 5 grote wegwerkzaamheden.

Het gaat om;
* vervanging Talbrücke Heubach
* vervanging Talbrücke Volkersbach
* vervanging Talbrücke Bornbach
* vervanging Talbrücke Bechlingen
* verbreding tussen Talbrücke Sechshelden en Talbrücke Lützelbach

Dit is in aanvulling op de reeds in uitvoering zijnde 5 grote werkzaamheden op de A45 in Nordrhein-Westfalen. Verkehr.nrw geeft nu al aan dat bijna de hele A45 een Baustelle is.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 12 feb 2021, 21:05

Mochten we komende zomer weer op vakantie mogen: de A45 is dan dus nog steeds geen alternatief voor de A3.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 12 feb 2021, 22:25

Is het daarna klaar met de werkzaamheden, of komt er nog wat daarna?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 13 feb 2021, 10:10

Als ze hier rond 2030 mee klaar zijn zullen ze wel verdergaan met de verbreding van de rest, wat dan nog wel 20-30 jaar zal duren.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 13 feb 2021, 10:15

... En daarna kunnen ze beginnen aan de renovatie van de eerste delen :heygrr:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 13 feb 2021, 14:57

Willem schreef: vr 12 feb 2021, 21:05 Mochten we komende zomer weer op vakantie mogen: de A45 is dan dus nog steeds geen alternatief voor de A3.
Ik heb het voor mijn skivakantie vorig jaar eens geprobeerd. Weg is tussen Dortmund en Olpe een grote Baustelle; daarna is het wel behapbaar. Ik denk dat dat ook wel zo zal blijven.

Een reden om de A3 in te wisselen voor de A45 bestaat zeker niet, maar mijn doel van indertijd -wat vrijdaguittocht uit de grote steden vermijden- maakte het geen slechte keuze. Wat nog het best zichtbaar werd door de enorm toegenomen drukte toen ik van de A45 bij Aschaffenburg de A3 op draaide. Hoe erg de werkzaamheden zijn, mag volgen uit het feit dat Google Maps je vanaf Oberhausen nog liever over Köln en de A4 naar Giessen stuurt dan de directere route over Dortmund. Misschien moet ik die ook maar eens proberen - excuus om een stuk A4 te clinchen ;)

marcel
expressweg

Bericht door marcel » za 13 feb 2021, 15:50

Pino schreef: za 13 feb 2021, 14:57 dat Google Maps je vanaf Oberhausen nog liever over Köln en de A4 naar Giessen stuurt dan de directere route over Dortmund.
Dat is ook maar een paar km om, als er toevallig wat meer verkeer is geen wonder.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » za 13 feb 2021, 15:57

^^ Ware het niet dat de A3 Oberhausen-Köln ook al jaren één grote Baustelle is - vorig jaar ook een van de redenen om de A45 eens te nemen.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » ma 15 feb 2021, 10:58

Er is denk ik op dit ogenblik gewoon geen prettige verbinding door de Duitse middelgebergten vanuit Nederland. De A3 is door het middelgebergte nog het prettigst, maar dan moet je eerst het Ruhrgebied en de Regio van Keulen door, en dat is geen pretje. Heb je het echter voorbij Köln gered, dan is de rest prima. Als je eenmaal bij Köln bent en dan nog gaat afslaan naar de A4 lijkt me daarom niet meer zo zinvol.

De A61 is een drama met vrachtverkeer, op veel plekken met snelheden gelimiteerd en maar 2x2 rijstroken. De A45 is dan weer een drama met wegwerkzaamheden, dat de aankomende tijd alleen maar erger zal worden. Dan heb je nog de A7 dat opzich een prima snelweg is, maar daarvoor heb je de A44 tussen Dortmund en Kassel nodig, waar het bomvol met vrachtverkeer zit en ook regelmatig calamiteiten zijn. Bovendien heb je aan deze route richting Zwitserland niks, je sorteert min of meer al op Oostenrijk of Tsjechië voor.

Dan rest alleen eigenlijk de route door de Eifel met een uitgestorven A60 waar je lekker door kunt rijden, maar voor velen is dat toch nog wel een stukje om. De A1 naar Saarbrücken en de A62 naar Kaiserslautern zijn ook prima, al moet je dan kiezen of je de A6 naar Mannheim pakt, wat een redelijke omweg betekend, of de B10 van Pirmasens naar Landau. Die laatst genoemde weg is prima uitgebouwd, maar natuurlijk niet geheel autosnelweg, plus een stuk enkelbaans A62. Maar goed, deze hele tour door de zuidelijke Eifel richting het Saarland of Pfalz is sowieso wat meer voor de wegenliefhebber en minder voor de massa geschikt, want zeker een passage door Saarbrücken richting de Franse A4 (dat opzich prima te doen is) of de B10 door de Pfalz is voor de massa veel te avontuurlijk.

Eenmaal de middelgebergtes voorbij is er denk ik wel genoeg keuze. Natuurlijk is het rondom Walldorf, Heilbronn, Stuttgart en/of München vaak genoeg een chaos, maar je kan vaak nog wel ergens een fijne route zonder calamiteiten kiezen, mits je de verkeersinformatie goed volgt. Zeker vanuit Frankfurt zijn er vele opties richting Zwitserland en/of Oostenrijk open, afhankelijk natuurlijk van je eindbestemming. Zeker in de zomer moet je dan tot Italië zelfs al doordenken welke route je over de Alpen wilt nemen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 15 feb 2021, 11:15

^^
Ik deel je mening over de A61 absoluut niet. Ja, er rijdt veel vrachtverkeer, je mag er grotendeels niet harder dan 130 en het is deels 2 x 2, maar ik vind deze weg echt nog altijd heel veel fijner dan de A3, waar je zo ongeveer van de weg wordt geblazen als je netjes 130-140 rijdt. Veel harder heeft overdag totaal geen zin; je blijft maar versnellen en vertragen. Dat versnellen en vertragen heb je op de A61 ook, maar in echt veel mindere mate. Het is voor mij de reden dat ik de A61 de afgelopen jaren richting Zwitserland en Oostenrijk veel vaker heb genomen dan de A3. Tel daarbij op dat je Keulen met z'n regelmatige files links (of rechts) laat liggen en de keuze is voor mij heel snel gemaakt.
Overigens geef ik voor de richting Zwitserland nog meer de voorkeur aan de A60 en de A1 om, inderdaad, door Saarbrücken richting de Franse A4 te steken. Maar ik snap dat velen dat te avontuurlijk vinden. Laat dat maar lekker zo blijven. ;)
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 15 feb 2021, 11:20

Ik heb vorig jaar ook de A3 en A61 gereden en vond de A61 eerlijk gezegd ook fijner. Weliswaar vrijwel volledig begrensd op 130, maar ook veel inhaalverbod vrachtverkeer dus je kan daar nog best wel goed doorrijden ondanks de 2x2 rijstroken. De A3 heeft elke paar minuten een snelheidsbeperking. Het is een flipperkast van maximumsnelheden waar je ook nog eens het filegevoelige Rhein-Ruhrgebied bij krijgt dat je via de A61 min of meer bypasst. De A3 is uit landschappelijk oogpunt wel een wat meer interessante route. Als de maximumsnelheid niet zo vaak beperkt zou zijn kan je hier wel lekker rijden op het traject Köln - Frankfurt dankzij de 2x3 rijstroken.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 15 feb 2021, 11:39

SnarfFlevoland schreef: ma 15 feb 2021, 10:58De A61 is een drama met vrachtverkeer, op veel plekken met snelheden gelimiteerd en maar 2x2 rijstroken. De A45 is dan weer een drama met wegwerkzaamheden, dat de aankomende tijd alleen maar erger zal worden. Dan heb je nog de A7 dat opzich een prima snelweg is, maar daarvoor heb je de A44 tussen Dortmund en Kassel nodig, waar het bomvol met vrachtverkeer zit en ook regelmatig calamiteiten zijn. Bovendien heb je aan deze route richting Zwitserland niks, je sorteert min of meer al op Oostenrijk of Tsjechië voor.
Richting Graubünden is A7-A96 zo gek nog niet. En verkeer vanuit het noorden moet van de A44 alleen het stukje tussen Bad Wünnenberg en Kassel rijden. Maar daar staat tegenover dat de aanreis over de A30 goed te doen is.

Voor Nederlanders richting Zwitserland blijft er natuurlijk ook het alternatief via Luik, Luxemburg, Metz en Straatsburg, geheel buiten Duitsland. Dat is wat om, maar het is een prettige en grotendeels vrij rustige route.

De A61 en A3 hebben beiden wel wat. De A3 is landschappelijk mooier en je hebt minder last van vrachtverkeer, maar het is een andere drukte die je op die weg hebt. De A61 heeft minder sterke hoogteverschillen en rijdt relaxter, maar is deels 2x2.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 15 feb 2021, 12:13

^^
Dat de A3 landschappelijk mooier is dan de A61 staat wat mij betreft buiten kijf. Maar als we dan toch om de mooiste route gaan wedijveren: de route vanaf Luik via E42, A60 en A1 vind ik dan stiekem nóg mooier. :woop:
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 15 feb 2021, 12:31

Coen Tunnel schreef: ma 15 feb 2021, 11:39 Voor Nederlanders richting Zwitserland blijft er natuurlijk ook het alternatief via Luik, Luxemburg, Metz en Straatsburg, geheel buiten Duitsland. Dat is wat om, maar het is een prettige en grotendeels vrij rustige route.
Als je vanuit het zuidwesten van Nederland komt, is de route over Luxembourg korter naar Basel dan alles door Duitsland (rijd je uiteraard wel over Brussel ipv Luik). Zelfde vanuit grote delen van Limburg. Maar ook vanaf de lijn Amsterdam-Utrecht-Eindhoven is het verschil met een 25 kilometer nog prima te behappen. Alleen wie vanuit het oosten en noorden komt, maakt over Luxembourg een substantiële omweg.

Van de drie grote routes A61-A3-A45 hangt denk ik veel af van het tijdstip dat je er rijdt. Ze kunnen alle drie een genot zijn, en ze kunnen alledrie enorm irritant zijn. Ik heb een tijd gehad dat ik de A61 meed, omdat ik er een paar keer in een eeuwigdurende harmonica terecht was gekomen - waar ondanks vrachtwagen-inhaalverbod de linkerstrook gewoon vol zat, met niet meer dan een 115 tufte en vervolgens collectief op de remmen als er een tragere niet-vrachtwagen naar de linkerstrook wilde. Maar toen kon het een paar keer niet anders, en was de weg eigenlijk weer een groot plezier om te rijden. Op dezelfde manier de A3 meerdere malen vervloekt en weer terug op een voetstuk gezet. Ik probeer ze tegenwoordig eigenlijk niet meer specifiek te vermijden of te kiezen. Hoewel ik die route A4-A45 toch nog echt een keer ga doen. Opmerking van Frans over de A3 vóór en ná Köln is natuurlijk helemaal terecht, maar ik moet het toch een keer gedaan hebben ;)

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 15 feb 2021, 21:20

SnarfFlevoland schreef: ma 15 feb 2021, 10:58 Er is denk ik op dit ogenblik gewoon geen prettige verbinding door de Duitse middelgebergten vanuit Nederland. De A3 is door het middelgebergte nog het prettigst, maar dan moet je eerst het Ruhrgebied en de Regio van Keulen door, en dat is geen pretje. Heb je het echter voorbij Köln gered, dan is de rest prima. Als je eenmaal bij Köln bent en dan nog gaat afslaan naar de A4 lijkt me daarom niet meer zo zinvol.
Dat is al best lang zo. Afhankelijk van je vertrekpunt kun je het gekloot Oberhausen - Köln (deels) omzijlen met de A57 (alleen bij Kölle even onhandig) of je pakt A61 - A4 - A3. Dan heb je het minst irritante deel van de A61 om het irritantste deel A3 te vermijden.
De A61 is een drama met vrachtverkeer, op veel plekken met snelheden gelimiteerd en maar 2x2 rijstroken. De A45 is dan weer een drama met wegwerkzaamheden, dat de aankomende tijd alleen maar erger zal worden. Dan heb je nog de A7 dat opzich een prima snelweg is, maar daarvoor heb je de A44 tussen Dortmund en Kassel nodig, waar het bomvol met vrachtverkeer zit en ook regelmatig calamiteiten zijn. Bovendien heb je aan deze route richting Zwitserland niks, je sorteert min of meer al op Oostenrijk of Tsjechië voor.
Die stukken zijn een pest - cholera verhaal. De A61 heb ik een aantal keer genomen maar ben er nooit echt een grote fan van geweest voor de lange afstand. De A45 hou ik mij verre van als het even kan...
Dan rest alleen eigenlijk de route door de Eifel met een uitgestorven A60 waar je lekker door kunt rijden, maar voor velen is dat toch nog wel een stukje om. De A1 naar Saarbrücken en de A62 naar Kaiserslautern zijn ook prima, al moet je dan kiezen of je de A6 naar Mannheim pakt, wat een redelijke omweg betekend, of de B10 van Pirmasens naar Landau. Die laatst genoemde weg is prima uitgebouwd, maar natuurlijk niet geheel autosnelweg, plus een stuk enkelbaans A62. Maar goed, deze hele tour door de zuidelijke Eifel richting het Saarland of Pfalz is sowieso wat meer voor de wegenliefhebber en minder voor de massa geschikt, want zeker een passage door Saarbrücken richting de Franse A4 (dat opzich prima te doen is) of de B10 door de Pfalz is voor de massa veel te avontuurlijk.
Leuke routes die op sommige reizen best zinnig zijn, maar voor het gemiddelde zwart op geel plebs inderdaad niet geschikt. Voor VIE gelabelde figuren overigens ook niet.
Eenmaal de middelgebergtes voorbij is er denk ik wel genoeg keuze. Natuurlijk is het rondom Walldorf, Heilbronn, Stuttgart en/of München vaak genoeg een chaos, maar je kan vaak nog wel ergens een fijne route zonder calamiteiten kiezen, mits je de verkeersinformatie goed volgt. Zeker vanuit Frankfurt zijn er vele opties richting Zwitserland en/of Oostenrijk open, afhankelijk natuurlijk van je eindbestemming. Zeker in de zomer moet je dan tot Italië zelfs al doordenken welke route je over de Alpen wilt nemen.
Kan ik me wel in vinden. Als je de weg maar een beetje weet en de info in de gaten houdt.
Als je achter je domdom aan naar je vakantieadres wilt op een zaterdag in juli is zowat elke optie waardeloos, maar dat ligt meer aan de keuze van het moment.
Als ik spannende verhalen moet horen over hard (bedoelen ze 150, niks bijzonders... :geeuw:) rijden op de autobaan en gedoe met werkzaamheden terwijl er het jaar daarvoor/daarna in Frankrijk niks stond dan krijg ik jeuk!..
Op weg naar Portugal net buiten het hoofdseizoen was Frankrijk geen haar beter... Blauw betalen aan tol, Vmax 110 door wat gedruppel (maar pas op, het wemelt van de camera's), als je ergens stopt plak je vast aan de viezigheid en als klap op de vuurpijk... Het grootste deel van de A63 betalen om met een bubeko treuzel tempo langs uitgestorven werkzaamheden op te sukkelen. Wat een verademing om dan België, Duitsland of Spanje in te kunnen vluchten!
T-hijs schreef: ma 15 feb 2021, 11:15waar je zo ongeveer van de weg wordt geblazen als je netjes 130-140 rijdt.
Even in het algemeen hierop inhaken: Als je wat voorthobbelt aan zo'n tempo en inhaalacties veel te lang laat duren (in Nederland lijkt dat standaard te zijn) is dat volledig terecht.
Als ik daar vlot inhaal en niet onnodig links plak heb ik daar nergens last van.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 16 feb 2021, 6:18

duikgek89 schreef: ma 15 feb 2021, 21:20
T-hijs schreef: ma 15 feb 2021, 11:15waar je zo ongeveer van de weg wordt geblazen als je netjes 130-140 rijdt.
Even in het algemeen hierop inhaken: Als je wat voorthobbelt aan zo'n tempo en inhaalacties veel te lang laat duren (in Nederland lijkt dat standaard te zijn) is dat volledig terecht.
Als ik daar vlot inhaal en niet onnodig links plak heb ik daar nergens last van.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar bij 140 km/u gas bijgeven om sneller in te halen is bij mijn auto tamelijk zinloos. Toen ik nog een snelle diesel had was dat geen probleem, maar met mijn huidige benzineauto zonder turbo houdt het bij 140 goeddeels op. Onnodig links plakken is iets waar ik absoluut niet aan doe, maar sommige auto's doen nou eenmaal iets langer over een inhaalmanoeuvre. En dan rijd ik echt veel liever over de A61, waar bijna iedereen 130-140 rijdt, dan over de A3...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 feb 2021, 22:23

Het schuifproces van de Lennetalbrücke wordt begin maart uitgevoerd, een exacte datum is nog niet bekend. Dit is de grootste brug die tot nu toe op een dergelijke manier zijwaarts verschoven wordt, het viaduct is 980 meter lang.

Chris schreef: wo 11 nov 2020, 14:05 De tweede brughelft van de Lennetalbrücke bij Hagen is eindelijk klaar (rijrichting Dortmund). Deze week wordt al het verkeer op de nieuwe brughelft omgelegd, zodat de eerste nieuwe brug (rijrichting Frankfurt) op zijn definitieve plek geschoven kan worden. Dit schuifproces wordt begin 2021 gedaan.

Inmiddels is men al meer dan 7 jaar bezig met de vervanging van deze brug.

Nogmaals de situatie van juni 2020. De linker brug wordt nu in gebruik genomen, waarna de rechter brug naar links geschoven wordt.
Afbeelding
A45 Lennetalbrücke 02 by European Roads, on Flickr

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 18 feb 2021, 16:23

Een plaatje van de Siegtalbrücke, 1053 meter lang en 106 meter hoog. Het is daarmee de grootste brug van de A45 die vervangen gaat worden.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 24 feb 2021, 20:25

Op 5 maart wordt de Lennetalbrücke (980 meter) in zijn geheel zijwaarts geschoven naar de definitieve locatie.

Het rechter brugdeel gaat naar links.
Afbeelding

Het linker brugdeel gaat naar rechts op deze foto
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 mar 2021, 11:58

De Lennetalbrücke is al een eindje op weg. Het gaat met 3 meter per uur.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 mar 2021, 15:18

^^

Afbeelding

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 05 mar 2021, 15:57

Wel mooie operatie met een hoop groene zeep.
Nu kleine halve meter omhoog, om de definitieve opleggingen te plaatsen en de overspanningen op de pijlers te koppelen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 05 mar 2021, 19:20

Een timelapse van Hochtief:

Link

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 10 mar 2021, 12:37

Die Autobahn heeft nog een korte video gemaakt van de verschuiving van de Lennetalbrücke:

Link

Chris
Moderator

Re: [D][A045] Dortmund - Aschaffenburg

Bericht door Chris » vr 16 apr 2021, 19:38

Chris schreef: vr 29 sep 2017, 15:15 Vandaag is begonnen met de vervanging van de Talbrücke Kalteiche, direct na de aansluiting Haiger/Burbach. De 350 meter lange Talbrücke wordt voor € 44 miljoen vervangen. De huidige brug heeft 3 rijstroken richting Dortmund en 2 rijstroken en een invoegstrook richting Gießen. De nieuwe Talbrücke krijgt 2x3 rijstroken voor doorgaand verkeer.

De Baustelle is gepland tot 31 mei 2021.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Inmiddels is duidelijk dat de vervanging van deze brug ook aanzienlijk langer gaat duren dan gepland. Men spreekt nu over eind 2023. Men verslikt zich toch enorm in alle brugvervangingen van de A45. Volgens mij heeft tot nu toe elke brugvervanging 2 - 3 jaar langer geduurd dan aanvankelijk gepland.

April 2020:
Afbeelding

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 16 apr 2021, 19:43

Ik vraag mij af hoe lang de bouw van de oorspronkelijke Talbrücken destijds heeft geduurd. Waarschijnlijk ging dat sneller als de huidige vervanging.
Donateur Vereniging Wegenforum

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 16 apr 2021, 21:11

^^ Dat zou je wel verwachten. Want het bouwt een heel stuk makkelijker als je niet hoeft te dealen met een al bestaande structuur waar een geopende snelweg overheen loopt. En natuurlijk is de techniek sinds de bouw in de jaren '60 verbeterd, maar ook weer niet zo hard waar het gaat om dit soort betonstructuren. Als je iets wilt bereiken, moet je meer mankracht inzetten. Dat gold vermoedelijk al in de jaren '60, maar geldt hoe dan ook nu. En dat vertikt men in Duitsland als bekend steeds.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 16 apr 2021, 21:28

1,5 jaar bouwtijd per brughelft lijkt mij niet onredelijk, zo gigantisch groot is deze brug nou ook weer niet. Voor dit project was oorspronkelijk ook een bouwtijd van 3,5 jaar berekend, maar men komt dus uit op 6 jaar. Dat is bijna twee keer zo lang, maar wel typerend voor enorm veel brugprojecten in Duitsland de laatste jaren. En niet alleen brugprojecten, maar zo ongeveer alle bouwprojecten. Behalve dan de PPS projecten, daar lukt het vaak wel, dus alleen aan personeel kan het niet liggen.

Maar zoals we vaker geconstateerd hebben: de gemiddelde Duitse beleidsmaker lijkt dit allemaal wel prima te vinden. Er wordt kennelijk nooit een beheerder op afgerekend en er is de afgelopen jaren eigenlijk niks veranderd. Ik moet nog zien of dit met de nieuwe Autobahn GmbH echt gaat veranderen. Het is een politieke keuze om geen PPS te gebruiken.