[A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » vr 05 feb 2021, 14:57

Wouter N14 schreef: vr 05 feb 2021, 11:56 Alleen al het simpele gegeven dat het buiten de kom standaard 100 is, maakt al een groot verschil
Absoluut! :) Aan de andere kant is het in Duitsland ook standaard 100, maar dat betekend nog niet dat je ook overal zo lekker kunt opschieten. Genoeg Bundesstrassen waar mensen ruim onder de Vmax rijden en bovendien continu bij elk kruispunt terug naar 70 of 80 worden geschroeft. In Oostenrijk schiet het over het algemeen beter op, mogelijk ook dankzij de iets andere rijstijl.
Pino schreef: vr 05 feb 2021, 11:49 In Zwitserland zijn er niet heel veel dalen waarin ik me hoogwaardiger enkelbaans wegen kan voorstellen, buiten waar ze er nu al liggen (Prättigau bijvoorbeeld), maar je kunt zeker wel een wensenlijstje maken van Goms, Surselva en Engadin.
Los van een hoogwaardiger OWN in de dalen, heeft Oostenrijk ook veel beter uitgebouwde bergpassen dan Zwitserland. Daarvoor moet je op de toeristische bergpassen helaas ook tol betalen. Hoeveel echt goed uitgebouwde bergpassen heeft Zwitserland eigenlijk? Niet bijzonder veel... De enigste echte 'premium' uitgebouwde bergpassen zijn m.i. de Simplon en Gotthard, plus de toegangswegen van/naar de St. Bernardinotunnel (A13) en Grote St. Bernhard (H21). Daarnaast zijn er natuurlijk genoeg passen prima uitgebouwd, maar niet in zo'n brede Oostenrijkse stijl. En wat al helemaal niet in Oostenrijk voorkomt, zijn bergpassen van enig belang als de Furka met zo'n smal profiel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

ronny forgeron
verkeersader

Bericht door ronny forgeron » za 06 feb 2021, 2:50

Sorry, nee, besluit is van 1994, maar zoals je onderaan het besluit kunt lezen, inwerkingtreding 1 januari 1996, dus na de toetreding.
Dat kan natuurlijk toeval zijn, maar ons viel op dat na toetreding dit veranderde...that's all folks

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 06 feb 2021, 10:32

Pino schreef: vr 05 feb 2021, 14:46 Oostenrijk is overgegaan in 1994, lees ik. Trouwens nog wel met een overgangsperiode tot 2003, maar naar mijn herinnering waren ze toch echt al heel snel over. Ik wil echter niet uitsluiten dat mijn geheugen me hier in de steek laat.
Mmm, ik werd vanaf 2000 enkele keren per jaar mee op ski-verlof gezeuld. Ik herinner me alleszins geen gele wegmarkering. Wellicht was het gros reeds voor 2000 overschilderd.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 06 feb 2021, 11:14

De overgang naar witte wegmarkering is in ieder geval snel gegaan.

Na een periode waarin we als familie vaak naar Oostenrijk gingen, hield dat op een gegeven moment op. Dat zal zo rond 1980 zijn geweest.

De eerstvolgende keer dat ik weer in Oostenrijk kwam, was zeker 15 tot 20 jaar later. Toen merkte ik tot mijn teleurstelling dat de wegmarkering wit was geworden, herinner ik me. :(
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 06 feb 2021, 11:17

Wegmarkering gaat ook niet zo lang mee, zeker de oudere types sleten snel weg met sneeuw, ijs, zout en sneeuwschuivers.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 11 feb 2021, 13:27

De Handelskammer Bozen in Südtirol heeft een 'gutachten' (expert-opinie) naar voren gebracht waarin de rijverboden voor het vrachtverkeer die door Tirol worden ingesteld, strijdig zijn met EU-recht. Hiermee kan men naar de EU stappen.

https://tirol.orf.at/stories/3089267/

Het gaat daarbij vooral om het 'Sektorale Fahrverbot', dit is een verbod op het transport van bepaalde goederen over de weg. Südtirol ziet zich hierbij benadeeld in de concurrentiepositie omdat bepaalde typen goederen niet door Tirol getransporteerd mogen worden over de weg. Het Sektorale Fahrverbot wordt willekeurig en discriminerend genoemd. Een ouder Sektorale Fahrverbot werd in 2011 al als strijdig met EU-recht bevonden.

In Tirol is men verontwaardigd over dit 'gutachten'. Tirol gaat steeds een stapje verder in het frustreren van het vrachtverkeer met allerlei typen verboden. Dit gaat verder dan alleen de euronormen waar vrachtwagens aan moeten voldoen, er komen steeds meer dagen met rijverboden, tijden met rijverboden, typen vracht met rijverboden, dosering aan de grenzen waardoor transitverkeer steeds meer hinder ondervindt en het vrachtverkeer steeds meer tot een kleinere periode beperkt wordt, waardoor de uurintensiteiten steeds hoger worden. Ondanks al deze maatregelen neemt het vrachtverkeer in totaliteit nog steeds toe en blijft de RoLa (vrachtauto's op treinen) een onbeduidend transportmiddel dat bovendien aan aandeel verliest.

Men heeft nu natuurlijk de hoop gevestigd op de Brenner Basistunnel, maar Duitsland is niet echt geïnteresseerd in de bouw van de Nordzulauf daarvan.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » za 13 feb 2021, 12:04

B38 Peilstein im Mühlviertel

Klein OWN project in het noordwesten van Oberösterreich, de aanleg van een bypass langs Peilstein:

Afbeelding

Het traject door het dorp is onderdeel van de B38 en de huidige weg is smal, met stijgingspercentages tot 12%. Dat probleem wordt nu aangepakt. In november dit jaar hoopt men de nieuwe weg op te leveren. Deel 2 bij Stierberg moet daarna volgen.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

TomTorquay
dorpsstraat

Bericht door TomTorquay » di 16 feb 2021, 0:10

Chris schreef: do 11 feb 2021, 13:27 De Handelskammer Bozen in Südtirol heeft een 'gutachten' (expert-opinie) naar voren gebracht waarin de rijverboden voor het vrachtverkeer die door Tirol worden ingesteld, strijdig zijn met EU-recht.
De tijd dat Zuid-Tirol hartstochtelijk terug bij Oostenrijk en de rest van Tirol wou gevoegd worden, ligt inmiddels duidelijk al een tijdje achter ons. Ik kom regelmatig in de regio en ik merk dat er de laatste jaren meer en meer wrevel ontstond tussen beide delen van het voormalige graafschap. Het kan verkeren, zei ene Bredero ooit :?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 16 feb 2021, 9:35

^^
Als Südtirol zich ooit van Italië los zou maken, heeft inmiddels Zwitserland meer de voorkeur. Daarover waren al gekke gedachten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 16 feb 2021, 11:53

^^ Ik wil van Overijssel ook wel een Zwitsers kanton maken. 🙃

En dat voor een land waarvoor Muammar Gaddafi in 2009 nog bij de VN voorstelde om het op te splitsen:

Afbeelding

Volgens mij was het dan logischer geweest om het Duitstalige deel aan Liechtenstein toe te wijzen. :lol:

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » di 16 feb 2021, 14:06

Of aan Oostenrijk.
Nog niet eens zo raar dat Kaddafi zo'n voorstel deed, als je het in historisch perspectief bekijkt. Afrika bestaat ook uit staten die volgens willekeurige door niet-Afrikanen bedachte grenzen van elkaar gescheiden zijn. Los van taal en volk.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 16 feb 2021, 14:20

^^
Als je het in historisch perspectief bekijkt is het juist een heel vreemd voorstel van Kaddafi, omdat hij kennelijk geen benul had wat de Zwitserse confederatie precies betekend en het land maar puur op basis van de taalregio's heeft opgesplitst. Maar ach, ik kan er wel om lachen. Zulke voorstellen zijn altijd leuk. :lol:

Als we nu toch bezig zijn kan Oostenrijk meteen met Beieren samengevoegd worden, zijn we in Duitsland daar ook vanaf. :dyn_hyp:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 16 feb 2021, 14:36

^^ Maar Kaddafi had Zwitserland toch nodig voor het stallen van zijn zwarte geld? Dat was naar ik aanneem tenminste wat zijn familie deed toen ze in Genève rondhingen en gearresteerd werden...

Hoe dan ook denk ik dat het Zuid-Tiroolse voorbeeld wel laat zien hoeveel je koopt voor autonomie. De inwoners van deze provincie willen de Italiaanse vlag nog wel laten wapperen, in ruil voor enorme controle over wat er binnen hun provinciegrenzen gebeurt. Wat er binnen de provincie aan belasting wordt geïnd, blijft min of meer binnen de provincie. Voor alles wat "Rome" in de provincie wil doen, moeten ze de hand ophouden bij het regionale bestuur. Zij hoeven voor maar heel weinig toestemming te halen bij de centrale regering. En qua taal is de boel sinds de jaren '70 ook wel lekker in evenwicht geraakt. Dus waarom zou je dat allemaal opgeven om je aan te sluiten bij Oostenrijk, waar ze dat niveau aan autonomie nooit zouden krijgen?

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 16 feb 2021, 17:32

Pino schreef: di 16 feb 2021, 14:36 ^^ Maar Kaddafi had Zwitserland toch nodig voor het stallen van zijn zwarte geld? Dat was naar ik aanneem tenminste wat zijn familie deed toen ze in Genève rondhingen en gearresteerd werden...
Nog even off-topic: dat was ook de aanleiding voor het voorstel om Zwitserland op te delen, zie Wikipedia.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 16 feb 2021, 20:45

Ja, doe ik ook altijd als ik ruzie met de buren heb: voorstel om hun huis te confisqueren en op te delen en de kamers aan vrienden van mij te gunnen :twisted:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 15 mar 2021, 21:14

Op de B169 is ten zuiden van Mayrhofen twee weken geleden een rotsblok van 30 m³ neergekomen. De weg is er ernstig door beschadigd en blijft waarschijnlijk tot mei dicht.

Het verkeer wordt omgeleid door de Harpfnerwandtunnel. Dat is een 2,5 kilometer lange tunnel die in 1965 is aangelegd voor de bouw van een stuwmeer verder in het dal. Deze tunnel is echter te smal voor tegemoetkomend verkeer en heeft dus alternerend verkeer. De huidige B169 is eigenlijk een bypass van die tunnel (meestal is dat andersom...)

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 15 mar 2021, 22:20

Geluk bij een ongeluk dat er dit jaar geen normaal ski-seizoen is. De B169 is anders de slagader van het Zillertal.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 15 mar 2021, 22:23

Dit deel is voorbij de skigebieden, de weg loopt daarna dood bij de stuwdam. Het is pas sinds 2011 dat deze weg als tweestrooks weg berijdbaar was. Dit was een achterafweg die goedkoper naar twee rijstroken was te verbreden dan die tunnel.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 15 mar 2021, 23:00

^^ Waarom hebben ze destijds van die tunnel dan niet eenrichtingsverkeer gemaakt?
:denk:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 03 mei 2021, 12:01

Een relatief groot project in een wat vergeten deel van Oostenrijk: een 9 kilometer lange omlegging van de B36 ten noorden van Zwettl in Niederösterreich. De weg bypasst meerdere dorpen en kost € 60 miljoen.

De afgelopen 15 jaar is al het nodige geïnvesteerd in de wegen in dit gebied, bij Zwettl is een 11 kilometer lange ongelijkvloerse 2+1 rondweg aangelegd en in de afgelopen jaren zijn de andere delen tussen Zwettl en Vitis al opgewaardeerd naar een ongelijkvloerse weg. Dit project is daarvan het sluitstuk. In 2025 moet het gereed zijn.

In deze hoek van Oostenrijk zijn geen autosnelwegen in een gebied van 80 bij 120 kilometer dat tegen de Tsjechische grens aan ligt. Er verlopen echter ook geen belangrijke routes doorheen, dit soort B-wegen verbinden de dorpen en kleine plaatsen in de regio maar niet veel meer. Zelfs de B2 / E49 heeft niet heel erg veel betekenis.

De locatie: https://www.openstreetmap.org/?mlat=48. ... 16/15.1719

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 27 mei 2021, 18:15

De Staller Sattel op de grens met Italië opent morgen weer na de wintersluiting. Dit is eigenlijk de enige pas van meer dan 2000 meter hoogte in Oostenrijk die geen tolweg is. De meeste passen in Oostenrijk die geen specifieke toeristenweg zijn, zijn allemaal lager dan in Zwitserland, Frankrijk of Italië.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 27 mei 2021, 18:25

Beetje overdreven taalgebruik van Tirol om de verkeershinder bij de buren te parkeren: https://www.tirol.gv.at/presse/meldunge ... massnahme/

Dinsdag stond er een rij vrachtwagens van 30 kilometer voor de grens bij Kufstein. In Duitsland dus. En Tirol zegt 'dit toont aan dat we moeten doseren'. Terwijl die file juist door het doseren komt. :roll:

Wie notwendig es ist, den Kampf gegen den überbordenden Transitverkehr mit aller Entschlossenheit fortzuführen, beweist ein Blick auf die aktuellen Verkehrszahlen: So lag das Niveau des Schwerverkehrs im April 2021 mit 206.590 Fahrzeugen bereits über dem Niveau des Rekordjahres 2019. „Diese Zahlen belegen, dass sich der Schwerverkehr auf der Straße von der Corona-Pandemie nicht einbremsen lässt. Weil die Grenze der Belastbarkeit für Mensch, Natur und Infrastruktur längst überschritten ist, hält Tirol sowohl an den Blockabfertigungen als auch an den anderen verkehrsbeschränkenden Maßnahmen fest. Zur Eindämmung der Transitlawine und zum Schutz der verkehrsgeplagten Bevölkerung behalten wir uns auch weitere Maßnahmen vor“, so LH Platter und LHStvin Felipe.

Tja Tirol ligt nu eenmaal als schakel tussen twee van de grootste economieën van Europa. Ze zijn duidelijk gefrustreerd dat al hun anti-vrachtwagenmaatregelen geen effect sorteren. Het gebruik van de RoLa is nihil, het vrachtverkeer neemt ondanks allerlei restricties steeds meer toe. En nu kwam ook onlangs het nieuws dat de Brenner Basistunnel weer jaren vertraagd is tot 2032. In Tirol raakt het tot het kookpunt lijkt het wel. Maar ze zijn zelf ook oorzaak van het probleem, er zijn zoveel dagen en uren met beperkingen dat het vrachtverkeer zich in steeds minder uren moet concentreren. En dan krijg je inderdaad files van 30 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 27 mei 2021, 19:12

Tja, het is allemaal niet zo ingewikkeld. Maar dan moet je er wel rationeel en objectief naar wíllen kijken, en daar gaat het helaas te vaak mis :geenlach:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 27 mei 2021, 19:23

Perceptie is alles. De AADT vrachtwagens op Tiroolse snelwegen ligt onder de helft van de A67 Leenderheide-Zaarderheiken en vergelijkbare wegen met een permanente vrachtwagenmuur rechts. Natuurlijk, geluidsimpact in bergdalen in zwaarder dan op de vlakte, maar toch. Hier zijn mensen vooral hard bezig om zichzelf een slachtofferrol aan te praten, en dat levert natuurlijk weer alle geneugten op van feitenvrije onderbuikpolitiek.

Maar goed, dat gevoel oproepen dat wij maar een beetje over ons heen krijgen wat de rest van Europa bedenkt, daar zijn ze in Oostenrijk al in 1919 mee begonnen. Dat beheersen ze uitstekend...

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » ma 31 mei 2021, 8:24

A67 Leenderheide-Zaarderheiken
How much of that truck traffic is on distances shorter than 500 km?
Natuurlijk, geluidsimpact in bergdalen in zwaarder dan op de vlakte, maar toch.
And this isn't a little difference...
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 31 mei 2021, 8:58

Coccodrillo schreef: ma 31 mei 2021, 8:24
A67 Leenderheide-Zaarderheiken
How much of that truck traffic is on distances shorter than 500 km?
Vrachtverkeer wat onderweg is op deze verbinding verdeelt zich over heel Europa. Juist de regio Venlo heeft op een hemelsbrede afstand van 500 km een enorm achterland. Van Zuid-Duitsland via Noord- en Oost-Frankrijk, de hele Benelux en een stuk van het Verenigd Koninkrijk.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 04 jun 2021, 12:49

Zijn er ook cijfers bekend over de truck share (2017 - 2021) ?

Erger dan het zuidelijke deel van de A5 in LT (~66 % ) ben ik nog niet tegengekomen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 jun 2021, 13:16

Als ik kijk naar de cijfers van 2019 (laatste reguliere jaar) dan is het aandeel vrachtverkeer op werkdagen 31% ter hoogte van de Brennerpass. Gaat om 9.300 vrachtwagens per dag, dat is ook wel serieus veel meer dan de Gotthard, Mont Blanc of Fréjus.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 jun 2021, 18:19

De Hahntennjoch in Tirol is op 2 juni weer geopend. Dat is erg laat, normaal opent deze pas in april. De pas is 1894 meter hoog en verbindt Imst met het InnLechtal.

Afbeelding

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 04 jun 2021, 20:28

Die is toch van Imst (in het Inntal) naar het Lechtal?