[N376] Rolde - Schoonoord - Veenoord
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
[N376] Rolde - Schoonoord - Veenoord
Sinds (zeer) kort, is er weer een stukje verleden weggepoetst. De N376 liep vroeger (15 jaar geleden ?) door Rolde heen naar Assen. Op een paar hm-paaltjes in Assen na, herinnerden slechts de wegwijzers bij de N33 aan dit stuk. De N376 (als provinciale weg) hield echter 10 meter na de kruising ri Rolde op, waardoor het aangeven van het nummer wat zinloos was.
Het wegnummer is nu weggepoetst ri Rolde. De handwijzers zijn vervangen en op de bermborden onder aan de afritten is N376 (ri Rolde) afgeplakt......
Het wegnummer is nu weggepoetst ri Rolde. De handwijzers zijn vervangen en op de bermborden onder aan de afritten is N376 (ri Rolde) afgeplakt......
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- Wegnummerfotograaf
Re: N376 niet langer Rolde in

Binnenkort maar weer eens gaan kijken dan.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x4 autosnelweg
Daar ga ik vanuit, hoewel ik nog niet langs dit specifieke bord gereden heb.
-
- Moderator
Ik ken het wel daar. Logisch zou zijn om de N376 te laten eindigen op de N33, maar deze liep inderdaad door tot die T-splitsing in Rolde. Ik heb daar een tijdje terug nog wat verkeerstellingen uitgevoerd.
-
- 2x5 autosnelweg
De N376 gaat tegenwoordig over in de oprit naar de N33 richting Assen. Voor Rolde moet je vanuit het zuiden rechts afslaan.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- Moderator
Ja, daar vergissen mensen zich nogal eens in heb ik gezien met een onderzoek daar.
-
- 2x4 autosnelweg
Verkeerstechnisch buigt de N376 route (weg) inderdaad naar de N33 af en moet je afslaan naar Rolde. Beheerstechnisch slaat de N376 wel af richting Rolde en houdt een paar meter na de afrit van de N33 vanuit het noorden op.Kaaiman schreef:De N376 gaat tegenwoordig over in de oprit naar de N33 richting Assen. Voor Rolde moet je vanuit het zuiden rechts afslaan.
Een kleine misser is dat op de handwijzers de N33 in het klein is uitgevoerd, terwijl dit niet eens is om een lichtbak te besparen. Richting Gieten is er een lichtbak met boven elkaar N33 (klein geel) en Gieten en daaronder een 2e lichtbak met slechts Veendam als bestemming. Had die dan samen gezet met Gieten na de N33 ....
-
- 2x5 autosnelweg

-
- Wegnummerfotograaf
Gisteren bekeken: dit bord en zo'n beetje alle andere zijn vervangen door redesign. Daar staat N376 zoals verwacht niet meer op.harry schreef:Dus o.a. dit bord is aangepast:
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- 2x4 autosnelweg
De borden onder aan de afritten van de N33 zijn nog oud. Vanuit Assen is de N376 wel afgeplakt ri Rolde, maar is de N857 nog steeds niet vermeld, terwijl deze makkelijk over de overbodige bestemming Emmen had kunnen worden geplakt (die tot Borger nergens meer op de borden staat). Maar goed: deze oude borden zijn van het rijk vermoedelijk.
-
- 2x2 autosnelweg
Een bericht met een mededeling die je niet vaak leest: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/138474 ... ometer-weg
-
- 2x2 autosnelweg

RTV Drenthe (16-9-2020) schreef:De werkzaamheden worden uitgevoerd omdat de maximumsnelheid op de N376 verhoogd wordt van 60 naar 80 km/uur. Om dit veilig te kunnen doen wordt de weg breder gemaakt en komt er andere markering. Ook wordt de N376 bij Sleen van nieuw, geluiddempend asfalt voorzien. Daarnaast krijgt de rotonde bij Noord-Sleen een veilige fietsoversteek.
-
- 2x3 autosnelweg
Hulde.
Eens een keer een provincialeweg die aangepast wordt om de Vmax te verhogen.
Eens een keer een provincialeweg die aangepast wordt om de Vmax te verhogen.
-
- 2x5 autosnelweg
... nadat die zo'n 20 jaar geleden onnodig werd afgewaardeerd...
-
- 2x4 autosnelweg
De weg was hier ook wel aan de smalle kant voor een provinciale (Vmax80) weg. Dat was ie al dacht ik al voordat ie naar Vmax 60 ging.
Er ligt nog zo'n stukje tussen Schoonoord en De Kiel, maar daar is de afstand tussen de kommen denk te gering om de weg zinvol naar Vmax 80 op te krikken.
De Kiel heeft nog steeds van die provinciale weg onwaardige verkeerssluizen, maar had vroeger die leuke klapdrempels (die omhoog kwamen als je iets te hard reed).
Er ligt nog zo'n stukje tussen Schoonoord en De Kiel, maar daar is de afstand tussen de kommen denk te gering om de weg zinvol naar Vmax 80 op te krikken.
De Kiel heeft nog steeds van die provinciale weg onwaardige verkeerssluizen, maar had vroeger die leuke klapdrempels (die omhoog kwamen als je iets te hard reed).
-
- 2x5 autosnelweg
De standaardbreedte van de Drentse betonbandwegen was 6,60 m. Die wegen zijn voornamelijk in de jaren '50 aangelegd, meestal als weg van het tertiair wegenplan. Zo ook de N376.
De provincie houdt die 6,60 m als minimale verhardingsbreedte aan voor gebiedsontsluitingswegen; dat is dus inclusief de betonband die dan overlaagd moet worden.
De provincie houdt die 6,60 m als minimale verhardingsbreedte aan voor gebiedsontsluitingswegen; dat is dus inclusief de betonband die dan overlaagd moet worden.
-
- dorpsstraat
Toch vind ik het wel opvallend dat deze keuze is gemaakt. De weg kan best interessant zijn voor een aantal verbindingen, bijvoorbeeld Duitsland Friesland. Vanuit een netwerkoogpunt zou je die verbinding normaalgesproken op de stroomwegen willen houden dus via de 37, en 34 naar de 381. Echter is de verbinding via de 376 natuurlijk een stuk korter. Denkend vanuit het DV-systeem lijkt me dit onwenselijk dus vind ik de keuze om deze route toch te upgraden en dus aantrekkelijker te maken voor doorgaand verkeer wel opvallend.
-
- 2x4 autosnelweg
Naar Assen en (oostelijk) Friesland is de N381 of N381/A28 een stuk sneller en voor west-Friesland de A37-A28-A32. De N376 heeft een denk ik alleen een regionale functie. Zelfs voor Emmen-Rolde is vermoedelijk de N34-N33 of N34-N857 sneller.
-
- stadsweg
Emmen-Rolde rij ik inderdaad via N34 en N857 (over Borger).
De N376 is nog interessant voor een verbinding die ik zelf wel eens moet rijden: A37 afrit Veenoord via Sleen en Rolde naar Assen-Marsdijk.
Lang stuk binnendoor maar rijdt niet onprettig en om via grotere wegen is ook niet sneller.
Ik besef me ook wel dat daarvoor nou niet direct een upgrade van de N376 bij Sleen nodig is.
Maar misschien accepteert de provincie dat deze verbinding veel gebruikt wordt door verkeer dat even wat bochten wil afsnijden, omdat de N34 voor sommige verbindingen niet een ideale route vormt.
De N376 is nog interessant voor een verbinding die ik zelf wel eens moet rijden: A37 afrit Veenoord via Sleen en Rolde naar Assen-Marsdijk.
Lang stuk binnendoor maar rijdt niet onprettig en om via grotere wegen is ook niet sneller.
Ik besef me ook wel dat daarvoor nou niet direct een upgrade van de N376 bij Sleen nodig is.
Maar misschien accepteert de provincie dat deze verbinding veel gebruikt wordt door verkeer dat even wat bochten wil afsnijden, omdat de N34 voor sommige verbindingen niet een ideale route vormt.
-
- Voorzitter
Ik denk dat jms doelt op bv. verkeer Drachten/Oosterwolde-Meppen (D), verkeer dat op de één of andere manier van de N381 naar de A37 richting Duitsland moet gaan, of omgekeerd. Dat verkeer gaat vanaf Beilen echt niet richting Hoogeveen, dat blijft op de N381. Idealiter wil je dat verkeer over de N381-N34-A37, over de meest hoogwaardige wegen. Maar omdat de route dan in een Z-vorm loopt kun je een stuk afsnijden door tussen Noord-Sleen en Veenoord de N376 te nemen. Dat scheelt gewoon 7 km en is net zo snel, en als de N376 wordt opgewaardeerd al helemaal natuurlijk.
-
- stadsweg
Met mijn laatste zin bedoelde ik hetzelfde als jou Coen. Verkeer Beilen-Meppen (D) dat inderdaad niet de 'Z' wil rijden tussen Noord-Sleen en Veenoord maar binnendoor gaat via de N376.
Verkeer is net water, het zoekt altijd een doorgang. Goed dat de provincie dit op dit traject lijkt te accepteren en het tegen wil en dank dan maar faciliteert. En laten we wel zijn, de N376 is niet voor niets een provinciale weg, die zijn toch ook bedoeld voor wat meer doorgaand verkeer?
Verkeer is net water, het zoekt altijd een doorgang. Goed dat de provincie dit op dit traject lijkt te accepteren en het tegen wil en dank dan maar faciliteert. En laten we wel zijn, de N376 is niet voor niets een provinciale weg, die zijn toch ook bedoeld voor wat meer doorgaand verkeer?
-
- 2x5 autosnelweg

In de jaren '90 was het beleid van de provincie nog totaal anders: allemaal korte stukjes GOW vanaf de stroomwegen naar het eerstvolgende dorp en de rest ETW. In 2007 is men daarvan afgestapt en wordt het GOW waar mogelijk.
Overigens: doordat er ter hoogte van de Boelkenweg een rotonde wordt aangelegd om fietsers veilig te kunnen laten oversteken, zal de tijdwinst wel meevallen. Desondanks wordt het daarmee wel een echte GOW.
-
- dorpsstraat
Re: [N376] Rolde - Schoonoord - Veenoord
Ik doelde inderdaad op de verbinding Beilen Zwartemeer. Ik veroordeel ook zeker niet dat de provincie haar wegennet lijkt aan te passen aan het daadwerkelijke gebruik. Echter signaleerde ik wel de trendbreuk die Kaaiman (uiteraard de Drenthe-expert op dit forum) ook aanstipte en is het natuurlijk wel zo dat het vanuit een netwerkgedachte niet de bedoeling is om deze verkeersstroom op deze manier te faciliteren. Wat ik hier mee wilde zeggen is niet dat Drenthe het verkeerd doet maar wel dat het interessant is om te zien dat er van het boekje afgeweken wordt.
-
- 2x4 autosnelweg
De provincie lijkt op dit moment het beleid te hebben dat een provinciale weg (niet-autoweg) Bubeko een Vmax 80 moet hebben, behalve bij (volledige) kruisingen en behalve waar de weg op dit moment te bochtig of te smal is. Wellicht ook in een poging delen af te stoten aan gemeentes die tegenstribbelen. Jij je zin, jij de kosten.
De volgende inhaalslag is dat Vmax 80 wegen niet langer een Vmax 60 belijning hebben, zoals heel vaak nog het geval in Drenthe (oud beleid onder druk gemeentes). De provincie roept dat het moet van het rijk, maar ik zie het rijk het nergens afdwingen, zeker niet richting gemeentes. Kleine stukjes N374 hebben weer de juiste belijning gekregen, maar nog ten zuiden van de N381.
De volgende inhaalslag is dat Vmax 80 wegen niet langer een Vmax 60 belijning hebben, zoals heel vaak nog het geval in Drenthe (oud beleid onder druk gemeentes). De provincie roept dat het moet van het rijk, maar ik zie het rijk het nergens afdwingen, zeker niet richting gemeentes. Kleine stukjes N374 hebben weer de juiste belijning gekregen, maar nog ten zuiden van de N381.
-
- 2x5 autosnelweg
Vandaag is de opwaardering van de N376 bij Sleen tot gebiedsontsluitingsweg afgerond.
Bron: https://twitter.com/ProvDrenthe/status/ ... 0176217088
Bron: https://twitter.com/ProvDrenthe/status/ ... 0176217088
-
- 2x5 autosnelweg
De provincie Drenthe heeft plannen om de N376 tussen de A37 bij Veenoord en de N34 bij Erm aan te pakken.
Het wegvak van de N376 tussen de A37 en N34 wordt vaak gebruikt om knooppunt Holsloot af te snijden en dat vindt men ongewenst. Ook voldoet de weginrichting ter hoogte van Achterste Erm niet aan de ontwerprichtlijnen, met name als het gaat om doorzicht. Om wat meer 'weerstand' in te bouwen en de verkeersveiligheid te verhogen, wil men de maximumsnelheid ter hoogte van Achterste Erm verlagen naar 50 km/h door middel van uitbreiding van de bestaande bebouwde kom. Op deze manier kan de snelheid omlaag, terwijl de weg wel gewoon een GOW kan blijven.
Er komen middeneilanden als komentrees tussen km 36,3 en 36,7. Het middeneiland ter hoogte van de Wienbargsteeg zorgt tevens voor een veiliger fietsoversteek in de hoofdfietsroute Dalen - Emmen. Ook wordt de scherpe knik in de weg ter hoogte van de Deutlanden iets flauwer gemaakt (naar R=300 met bochtverbreding) omdat hier veel eenzijdige ongevallen gebeuren.

Het is volgens mij voor het eerst sinds de wegensanering van 1993 dat er een bebouwde kom bij komt in het Drentse provinciale wegennet. Overigens is het niet de provincie maar de gemeente Coevorden die de bebouwde kom formeel zal moeten instellen.
De werkzaamheden zouden in het najaar van 2021 uitgevoerd moeten worden.
Zie hier het Statenstuk met de rapportage als bijlage: https://www.drentsparlement.nl/statenpo ... -COMPL.pdf
Het wegvak van de N376 tussen de A37 en N34 wordt vaak gebruikt om knooppunt Holsloot af te snijden en dat vindt men ongewenst. Ook voldoet de weginrichting ter hoogte van Achterste Erm niet aan de ontwerprichtlijnen, met name als het gaat om doorzicht. Om wat meer 'weerstand' in te bouwen en de verkeersveiligheid te verhogen, wil men de maximumsnelheid ter hoogte van Achterste Erm verlagen naar 50 km/h door middel van uitbreiding van de bestaande bebouwde kom. Op deze manier kan de snelheid omlaag, terwijl de weg wel gewoon een GOW kan blijven.
Er komen middeneilanden als komentrees tussen km 36,3 en 36,7. Het middeneiland ter hoogte van de Wienbargsteeg zorgt tevens voor een veiliger fietsoversteek in de hoofdfietsroute Dalen - Emmen. Ook wordt de scherpe knik in de weg ter hoogte van de Deutlanden iets flauwer gemaakt (naar R=300 met bochtverbreding) omdat hier veel eenzijdige ongevallen gebeuren.

Het is volgens mij voor het eerst sinds de wegensanering van 1993 dat er een bebouwde kom bij komt in het Drentse provinciale wegennet. Overigens is het niet de provincie maar de gemeente Coevorden die de bebouwde kom formeel zal moeten instellen.
De werkzaamheden zouden in het najaar van 2021 uitgevoerd moeten worden.
Zie hier het Statenstuk met de rapportage als bijlage: https://www.drentsparlement.nl/statenpo ... -COMPL.pdf
Laatst gewijzigd door Kaaiman op wo 03 mar 2021, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x4 autosnelweg
Je bedoelt: voor het eerst sinds lang wordt er een zelfstandige kom op een provinciale weg gelegd. Dat zou kunnen. Er zijn wel de nodige kommen uitgebreid, zeker aan de zuidkant van Drenthe (of provinciale wegen afgewaardeerd, zoals bij Eelde).
De N376 heeft weer verse hm-bordjes nabij Rolde. Aan de exacte m waardes doen ze niet meer, maar er staan weer hm bordjes onder de N33 en ééntje op de weg naar Rolde, die circa 70 m Bubeko is en kennelijk nog steeds provinciaal.
De N376 heeft weer verse hm-bordjes nabij Rolde. Aan de exacte m waardes doen ze niet meer, maar er staan weer hm bordjes onder de N33 en ééntje op de weg naar Rolde, die circa 70 m Bubeko is en kennelijk nog steeds provinciaal.
-
- Voorzitter
Peizermade misschien? Ik weet niet wanneer dat een bebouwde kom is geworden, maar dat was het niet altijd.
Als ik in de noordelijke krantenarchieven duik vind ik dat in 1984 de maximumsnelheid naar 50 km/u is verlaagd, maar uit het artikel leid ik af dat dat niet kwam door het instellen van een bebouwde kom. Uiterlijk 2002 is daar blijkens de archieven wel sprake van.
-
- 2x5 autosnelweg
Kleine verduidelijking op mijn voorgaande bericht: het betreft dus geen geheel nieuwe bebouwde kom ('Achterste Erm' was al een bebouwde kom) maar een uitbreiding van de bestaande bebouwde kom naar het stukje provinciale weg. Heb het in het betreffende bericht ook even opnieuw geformuleerd voor de volledigheid. 

-
- 2x5 autosnelweg
Over een stukje voormalige N376, bij gebrek aan een betere draad voor dit onderwerp: al jaren spelen er verkeersproblemen in Rolde. Er rijdt behoorlijk veel verkeer door de historische dorpskern van en naar Assen-Oost. Zowat elk decennium sinds de jaren '60 is er wel weer een roep om een goede oplossing met een onderzoek en lapmiddelen tot gevolg. Heet hangijzer: Rolde ligt in het Nationaal Beekdallanschap Drentsche Aa. Hoewel er goede oplossing in de vorm van een westelijke rondweg te maken zou zijn, is het nog nooit zover gekomen.
De Rolderhoofdweg in de gemeente Assen is prima uitgebouwd. Hoewel rond 2014 gedegradeerd tot ETW ten oosten van de Europaweg-Oost, kun je er zo weer een GOW van maken. De Asserstraat in de gemeente Aa en Hunze is een ander verhaal. Die weg heeft in feite nog een vooroorlogs profiel en is in 2014/2015 deels verklinkerd en uit de voorrang gehaald. Doel: minder doorgaand verkeer door Rolde.
Maar...
Een rondweg ten westen van Rolde is op zich wel mogelijk, al zul je wel één of twee essen moeten doorkruisen. Het Natuurnetwerk Nederland beperkt zich tot de bossen langs de dorpsrand en het beekdal van het Deurzerdiep (tevens Natura 2000). Slechts een korte doorsnijding is voldoende.
Maar goed, ik reken op een onderzoek voor de bühne, een flink protest van nattur- en landschapsfanaten en andermaal wat lapmiddelen om de boel te sussen. Zoals het al 50 jaar gaat...
De Rolderhoofdweg in de gemeente Assen is prima uitgebouwd. Hoewel rond 2014 gedegradeerd tot ETW ten oosten van de Europaweg-Oost, kun je er zo weer een GOW van maken. De Asserstraat in de gemeente Aa en Hunze is een ander verhaal. Die weg heeft in feite nog een vooroorlogs profiel en is in 2014/2015 deels verklinkerd en uit de voorrang gehaald. Doel: minder doorgaand verkeer door Rolde.
Maar...
Bron: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/169224 ... -westzijdeRTV Drenthe, 10 april 2021 schreef:Stichting Dorpsbelangen Rolde wil onderzoek naar rondweg westzijde
Stichting Dorpsbelangen Rolde wil dat er een haalbaarheidsonderzoek komt naar een rondweg aan de westzijde van Rolde. Dat schrijven zij in een brief aan het college van B en W en alle fracties van de gemeente Aa en Hunze. Aanleiding is de gevaarlijke verkeerssituatie op de kruising van Grolloërstraat en de Rolderdingspillaan in het centrum van Rolde, waar 24 maart nog een ongeluk gebeurde. Daarbij raakte een persoon gewond.
De stichting stelt dat de herinrichting van het centrum in 2014 en 2015, bedoeld om doorgaand verkeer door het dorp te ontmoedigen en het centrum een aantrekkelijk verblijfsgebied te maken, volledig is mislukt. Ook zouden werkzaamheden aan de FlorijnAs bij de Overcingellaan in Assen geen positieve invloed gehad hebben op de situatie in Rolde. Een rondweg aan de westzijde van Rolde ziet de stichting als een van de beste manieren om de verkeersdruk in het dorp te verlagen.
Dorpsvisie
De aanpak van het probleem moet onderdeel worden van de nieuwe Dorpsvisie Rolde, vindt de stichting. Daar wordt nu aan gewerkt, dus het is volgens de stichting een goed moment om ook een haalbaarheidsonderzoek in te stellen. [...]
Een rondweg ten westen van Rolde is op zich wel mogelijk, al zul je wel één of twee essen moeten doorkruisen. Het Natuurnetwerk Nederland beperkt zich tot de bossen langs de dorpsrand en het beekdal van het Deurzerdiep (tevens Natura 2000). Slechts een korte doorsnijding is voldoende.
Maar goed, ik reken op een onderzoek voor de bühne, een flink protest van nattur- en landschapsfanaten en andermaal wat lapmiddelen om de boel te sussen. Zoals het al 50 jaar gaat...