Algemeen rotondetopic

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

keokiracer
2x3 autosnelweg

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door keokiracer » wo 07 okt 2020, 19:28

Wouter N14 schreef: wo 07 okt 2020, 19:10Minder extreem, maar zelfde idee in Roosendaal met ook hier (brom-)fietspaden:
Die is nogal berucht in de regio inderdaad.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 07 okt 2020, 20:01

Over beide rotondes is hier al meerdere malen discussie over geweest. Die in Papendrecht is zelfs "beveiligd" met knipperende leds in het wegdek.

Ook binnen de verkeerskundewereld worden deze rotondes veel gebruikt in discussies. De veiligheid laat dan ook te wensen over.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » do 08 okt 2020, 7:03

Ovonde Utrecht wordt wellicht ook aangepast volgens artikel in AD (Paywall -> Incoginito)

https://www.ad.nl/utrecht/omstreden-ovo ... ~a3ed52cb/
De gemeente Utrecht gaat in gesprek met buurtbewoners en ondernemers in Kanaleneiland om te kijken of de ovonde bij winkelcentrum Nova opnieuw op de schop moet.

De ovonde maakte onderdeel uit van de aanleg van een busbaan van Leidsche Rijn naar Utrecht CS. Daarmee hoopte de gemeente een einde te maken aan de onvrede rond het drukke verkeerspunt in Utrecht-West, maar dat is niet gelukt. Buurtbewoners vinden de nieuwe ovonde ‘onoverzichtelijk en gevaarlijk’.

Het gaat om deze vrij nieuwe ovonde:

Afbeelding

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 08 okt 2020, 7:20

Handig zeg, busbaan niet in de voorrang op de rotonde maar wel op het fietspad, met een minime opstellengte, dus de bus zal de fietsers altijd blokkeren als hij stil staat. Fietsers niet in de voorrang bij de poot waar de busbaan is maar wel bij de andere poten.
Weer een lekker stukje broddelwerk.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » do 08 okt 2020, 7:53

Busbaan is VRI geregeld, haaientanden zijn alleen voor als de VRI uitvalt.

Afbeelding

Edit, ik zie nu dat streetview en lufo niet overeenkomen met haaientanden. Streetview is van 18 maart 2020, lufo 26 maart 2020. Hebben ze dus in de tussentijd de haaientanden van richting veranderd. Als VRI uitvalt had eerst de bus voorrang, nu de automobilist.

Dit is lufo van 31 maart:

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 08 okt 2020, 8:36

Het is geen rotonde dus verkeerde topic :hap:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 08 okt 2020, 8:46

Wat zou er niet goed zijn aan die rotonde/ovonde/verkeersplein in Utrecht? Ik vind hem er best goed uitzien eigenlijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » do 08 okt 2020, 9:02

^^
Dit is een artikel van vorige maand, toen bewoners opriepen om veranderingen:

https://www.ad.nl/utrecht/kanaleneiland ... ~a4f117f2/
Er gebeuren volgens hem regelmatig ongelukken omdat de voorrangssituatie op de ovonde te onduidelijk is. Hij vreest dat er eerst een zwaargewond of zelfs dodelijk slachtoffer moet vallen eer er gehoor wordt gegeven aan hun wensen.

Piles
autoweg

Bericht door Piles » do 08 okt 2020, 9:10

Tja, eeuwig zonde dat ze de onderdoorgang vanaf de Beneluxlaan niet tot ná deze kruising hebben gelegd. Zeker met oog op de toekomst, als hier serieus veel bussen en/of trams moeten gaan rijden...

JJVernig
polderweggetje

Bericht door JJVernig » do 08 okt 2020, 19:20

Het gevoel van dat hele stuk is automobilist pesten. Er ligt een enorme brug, vrijliggende busbanen met eigen VRI’s en een enorm ruimtebeslag. De auto mag daar tussendoor laveren over eigen drempels en beetje onoverzichtelijke rotondes. Als ik daar rijdt valt me op dat de snelheden van de auto’s vrij hoog zijn omdat je alles goed kan overzien, maar in werkelijkheid is die ovonde natuurlijk wel chaotisch.

Mijn fustratie zit eigenlijk dat 2x2 rijstroken best goed hadden gewerkt, overzichtelijker en de bus had dan ook zonder problemen over dezelfde weg gepast, en dezelfde rijtijden had gehaald. Maar dat paste niet in het beleiod.
--Disclaimer: bovenstaande opmerking(en) komen geheel voor rekening van de auteur --

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 08 okt 2020, 22:18

De voorrang voor fietsers is wel raar, vind ik. Oost-West verbinding hebben zij voorrang, maar noord-zuid moeten ze voorrang verlenen..

Best raar, meestal is de voorrang op een rotonde op alle aansluitingen toch gelijk geregeld?
Als ik als automobilist er rijdt, oogt het toch als een rotonde 'in de stad' dus velen zullen fietsers etc. voorrang verlenen. Ook als dat dus niet hoeft.

De verkeerslichten vroeger maakten het daar wel overzichtelijk en de mensen hielden zicht er redelijk aan.

Nu is het daar één soepzooitje.. vooral ook omdat noord-zuid oversteken veelvuldig voorkomen ivm winkelcentrum aan de noordkant.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 19 feb 2021, 7:38

AD over rotondes en per gemeente afwijkende layouts en verkeersregels.
Ergernis over wildgroei aan rotondes: ‘Hoe heeft iemand dit kunnen bedenken?’
Rotondes zorgen dat het verkeer veiliger en vlotter doorstroomt. Maar met de wildgroei aan rotondes groeit ook de verwarring, want elke soort rotonde lijkt z’n eigen voorrangsregels te hebben. Hoe zit dat?

De rotonde bestaat al sinds de jaren 20 van de vorige eeuw, maar pas deze eeuw nam het aantal rotondes in Nederland een vlucht. Inmiddels liggen ze op meer dan 5000 plekken. ,,In zekere zin is de rotonde het slachtoffer van zijn eigen succes’’, zegt ‘verkeerspsycholoog’ Gerard Tertoolen, verbonden aan XTNT, een adviesbureau voor verkeer en vervoer. Als gedragswetenschapper analyseert hij onze gewoontes in het verkeer.

,,In principe is de rotonde een geniale uitvinding, maar op dit moment lijkt het een trend om overal zo’n ding neer te leggen. Voor je gevoel rijd je soms om de honderd meter over een rotonde en het lastige is dat ze allemaal van elkaar kunnen verschillen. Heb je één of meerdere rijstroken, is de rotonde rond of ovaal (de zogenoemde ovatonde, red.), rijden de fietsers op of náást de rotonde, en hoe zit het met de voorrangsregels? Die zijn vreemd genoeg niet overal hetzelfde.’’

Waarom is Nederland eigenlijk zo dol op de rotonde? Dat zit hem allereerst in de betere doorstroming van het verkeer. Vergeleken met een kruispunt met verkeerslichten kan een goed aangelegde rotonde per uur veel meer voertuigen verwerken, waardoor we met z’n allen minder lang stilstaan. Bovendien zijn de bochtige constructies goedkoper om te onderhouden, terwijl ze – onder meer door de lagere snelheid waarmee voertuigen het knooppunt naderen – tot minder verkeersongevallen moeten leiden. In theorie, tenminste.
Dit en meer : https://www.ad.nl/auto/ergernis-over-wi ... ~a1fb27bd/ (Premium)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » vr 19 feb 2021, 10:23

Dat zit hem allereerst in de betere doorstroming van het verkeer.
Oneens. Het artikel gaat uit van rotondes die met verkeerslichten geregelde kruisingen vervangen. Ik zie rotondes vooral verschijnen op plekken waar voorheen de voorrang alleen met borden was geregeld. Twee richtingen (normaliter de voorrangsweg/meest belangrijke weg/weg met meeste verkeer) hadden dus altijd vrije doorgang.
Voor al die plekken is de doorstroming in die richting sterk verminderd. Je moet afremmen tot 20-30 km/h waar je anders met 50-80 door kon rijden. Plus de kans dat je helemaal moet stoppen voor verkeer waar je anders niet voor had hoeven stoppen.
En als je dan een aantal rotondes op een weg hebt, vaak kort na elkaar, dan zakt de gemiddelde snelheid sterk en stijgt het verbruik sterk.
Ik weet zeker dat de betere doorstroming voor het kruisende verkeer hier niet tegenop weegt.

Ik kan het uiteraard niet met cijfers onderbouwen, maar in mijn ervaring, op plekken waar ik kom, is de doorstroming sterk verslechterd. Ook omdat hier vrijwel geen enkele kruising met verkeerslichten is omgebouwd naar een rotonde. Goh, waarom zou dat toch zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 19 feb 2021, 10:31

Ik stoor mij ook aan de wildgroei aan rotondes op 80-wegen. Op steeds meer trajecten is het niet meer mogelijk om langer dan 2 of 3 minuten te rijden zonder weer te moeten afremmen. In West-Nederland is dit vaak nog wel een stuk erger dan elders, maar ook in bijvoorbeeld Gelderland liggen wel extreem veel rotondes op N-wegen. Zeker ten oosten van de IJssel zijn ook geen alternatieve autowegen of autosnelwegen voorhanden.

Een rotonde is op zich beter dan verkeerslichten, maar zoals gesteld worden er maar zelden verkeerslichten vervangen door een rotonde. Het zijn bijna altijd ongeregelde kruispunten die rotondes worden, waar de doorstroming dus slechter wordt, niet beter. Doordat ongeregelde kruispunten zeldzamer worden kunnen mensen er ook steeds minder mee om gaan.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » vr 19 feb 2021, 11:40

Ik denk dat het Westland de kroon spant, met vooral turbopleinen / rotondes. En rond Pijnacker heb je er ook een hele hoop.
Zeker in de spits met wat vrachtwagens tussen de treintjes door, maak je nauwelijks snelheid meer tussen de rotondes, zeker niet als er geen inhaalmogelijkheden zijn.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 19 feb 2021, 16:30

Ik meen mij te herinneren dat de splitsing N234 - N238 bij Bilthoven eerst door middel van een VRI werd geregeld.

De provincie Utrecht heeft er op een gegeven moment een rotonde van gemaakt. Die rotonde kon de hoeveelheid verkeer echter niet aan, waardoor er forse filevorming ontstond. Daarop heeft de provincie de rotonde verwijderd en er weer een VRI geregelde splitsing van gemaakt.
Donateur Vereniging Wegenforum

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » vr 19 feb 2021, 20:59

Ik heb een gruwlijke hekel aan deze rotondes zoals er meer zijn op de N233

https://goo.gl/maps/7MM4PcxhowRUVV35A

Even een vraag hoe deze rotonde genomen dient te worden.
Vooral bij het rechtdoorgaan zijn er vaak problemen...

- Je houdt de rechter rijstrook aan, gaat voorbij de rechtsaffer, en gaat bij de volgende dan rechts eraf de rechter rijstrook op.
Of
- Je houdt de linker rijstrook aan, gaat voorbij de rechtsaffer, en gaat bij de volgende dan rechtsaf de linker rijstrook op.
Of
- Je houdt de linker rijstrook aan, schuift ter hoogte van de eerste rechtsaffer een strook naar rechts op en gaat bij de volgen de dan rechts eraf de rechter rijstrook op.

Conflicten onstaan als iemand vanaf de linker-rotonde rijstrook rechtsaf wil de linker rijstrook op, en er zit iemand op de rechter rijstrook van de rotonde iemand die de rotonde op die rijstrook wil vervolgen naar een volgende rechtsaffer.

Rotondes met meerdere rijstroken prima, maar dan wel de ouderwetse met 3 rijstroken, zoals je ze niet meer tegenkomt (vroeger eentje bij afrit Spaanse Polder Rotterdam)... bestaan ze nog?

Grootste bezwaar dat ik heb is de "afrit" in twee rijstroken vanaf een rotonde, die maakt het mijns inziens gevaarlijk.
It aint over 'till it's over...

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 19 feb 2021, 21:05

Die tweestrooksrotondes zijn echt drama’s. Ik hou altijd de rechter rijstrook aan - ook als ik 3/4 moet. Maar het is niet voor het eerst dat een ongeduldig stuk vreten met toch probeert in te halen. Ook als ik 3/4 moet en hij 1/2. Dat kan dus een aanrijding opleveren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 19 feb 2021, 21:14

Volgens mij is het altijd al de regel geweest dat je beide rijstroken moet kunnen gebruiken als je rechtdoor wil.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 19 feb 2021, 21:16

Palance schreef: vr 19 feb 2021, 21:05 Die tweestrooksrotondes zijn echt drama’s. Ik hou altijd de rechter rijstrook aan - ook als ik 3/4 moet.
Dat is toch ook niet juist? Rechter rijstrook voor rechtsaf en rechtdoor; linker rijstrook voor linksaf en rechtdoor.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 19 feb 2021, 21:24

Ik heb wat oude theorieboekjes bekeken en het enige wat echt vaststaat is dat 1/4 rechts moet blijven en 3/4 de linkerstrook, en dus de binnenzijde moet volgen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 19 feb 2021, 21:24

Ik zie nu dat deze rotonde anders is dan die krengen bij mij in de buurt. Daar hebben de armen maar 1 rijstrook, hier zijn het er twee in de gelinkte situatie.

Edit: voorbeeld in mijn omgeving https://goo.gl/maps/J51MTaHtjW2Epsrg6

Evenwel blijf ik erbij dat rechts veiliger is. Anders moet je ineens van rijstrook wisselen, en je zal maar net iemand naast je hebben die van 1/4 de rotonde op komt rijden

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 19 feb 2021, 21:28

^^ Daarom moet je dus voor die tegenligger al richting naar rechts aangeven en naar de rechter strook bewegen. Dat is een beetje spannend ja, maar goed, we zijn niet veel meer gewend in Nederland...

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » vr 19 feb 2021, 21:28

In Spanje / Frankrijk zijn dat soort rotondes meestal de standaard.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 19 feb 2021, 21:31

Palance schreef: vr 19 feb 2021, 21:24Evenwel blijf ik erbij dat rechts veiliger is. Anders moet je ineens van rijstrook wisselen, en je zal maar net iemand naast je hebben die van 1/4 de rotonde op komt rijden
Dat is het m.i. zéker niet en ik zou je toch adviseren dat echt niet te doen. Ik zou niet verwachten dat iemand die rechts zit driekwart gaat, en ik denk dat maar weinig mensen dat wel verwachten. Als je driekwart gaat de linker rijstrook nemen en ter hoogte van de zijtak vóór jouw afrit schuif je op naar de rechter rijstrook. Uiteraard met richting aangeven.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » vr 19 feb 2021, 21:36

Ik herinner me plaatjes in Het Beste Boek voor de Weg van de ANWB, over hoe je grote (driestrooks) rotondes zou moeten nemen.
Vooraf voorsorteren: linker strook voor linksaf, middelste strook voor rechtdoor en rechter strook voor rechtsaf.
Dat voorsorteren moest je dus op de rotonde voortzetten, en dan op de rotonde spiraalsgewijs naar rechts bewegen zodat je de bij tak waar je moet wezen op de rechter strook zit.

Principe van de turborotonde dus, lang voordat die werd uitgevonden... en zonder de dwang van voorgevormde "turbo"rijstroken.
Laatst gewijzigd door Victor op vr 19 feb 2021, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 19 feb 2021, 21:37

Die klassieke tweestrooksrotondes vind ik ideaal, daar kan je nog best goed opschieten omdat bijna niemand de binnenkant durft of wil pakken. Helaas heb je dan weer van die wegbeheerders die moeten gaan pamperen omdat het niet veilig zou zijn, zoals hier op de Schroeweg in Middelburg:
https://goo.gl/maps/NmoVtDrtiBsbhvpf8
Kan je nodeloos in de file gaan staan B(

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 19 feb 2021, 21:42

Victor schreef: vr 19 feb 2021, 21:36 Ik herinner me plaatjes in Het Beste Boek voor de Weg van de ANWB,
SPOILER: TOON

Afbeelding
;)

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 19 feb 2021, 21:43

Victor schreef: vr 19 feb 2021, 21:36 Ik herinner me plaatjes in Het Beste Boek voor de Weg van de ANWB, over hoe je grote (driestrooks) rotondes zou moeten nemen.
Vooraf voorsorteren: linker strook voor linksaf, middelste strook voor rechtdoor en rechter strook voor rechtsaf.
Dat voorsorteren moest je dus op de rotonde voortzetten, en dan op de rotonde spiraalsgewijs naar rechts bewegen zodat je de bij tak waar je moet wezen op de rechter strook zit.

Principe van de turborotonde dus, lang voordat die werd uitgevonden... en zonder de dwang van voorgevormde "turbo"rijstroken.
Op driestrooksrotondes als het Rottepolderplein en het Kooimeerplein word je via belijning ‘automatisch’ goed geleid doordat de linkerrijstrook even verder door gaat als middelste rijstrook en op driekwart je richting de linkerrijstrook van de uitvoeger leidt. Met steeds dezelfde rijstrook volgen kom je dus automatisch goed uit.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 19 feb 2021, 21:46

Snelwegfreak schreef: vr 19 feb 2021, 21:31
Palance schreef: vr 19 feb 2021, 21:24Evenwel blijf ik erbij dat rechts veiliger is. Anders moet je ineens van rijstrook wisselen, en je zal maar net iemand naast je hebben die van 1/4 de rotonde op komt rijden
Dat is het m.i. zéker niet en ik zou je toch adviseren dat echt niet te doen. Ik zou niet verwachten dat iemand die rechts zit driekwart gaat, en ik denk dat maar weinig mensen dat wel verwachten.
Ik (en velen met mij) doe al jaren niet anders. En ik zie niet in hoe rechts houden kwaad kan. Zolang ik de rotonde niet verlaat (uiteraard met richting aangeven) zie ik niet in wie ik hinder. Afgezien van een inhaler die 1/2 wil. Maar vaak is dat al iemand die sowieso al zit te plakken. Gelukkig komt dit amper voor.

Autosnelwegen.net