Afbeelding

Algemeen rotondetopic

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Wouter N14 » vr 19 feb 2021, 21:48

^^ En dat is nou EXACT het probleem. Niemand snapt het, iedereen doet maar wat hem het minst eng lijkt, en het gevolg: de enkele uitzondering die het wel snapt wordt dwarsgezeten :facepalm: en dan ook nog eens afgeschilderd als plakker :nothanks:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » vr 19 feb 2021, 21:49

@Palance: Tja, zelf weten ;) Maar dan ook niet raar opkijken als je weer in conflict komt met een ander. Al dan niet met schade tot gevolg.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 19 feb 2021, 21:52

Wouter N14 schreef: vr 19 feb 2021, 21:48 ^^ En dat is nou EXACT het probleem. Niemand snapt het, iedereen doet maar wat hem het minst eng lijkt, en het gevolg: de enkele uitzondering die het wel snapt wordt dwarsgezeten :facepalm: en dan ook nog eens afgeschilderd als plakker :nothanks:
Iemand die vlak achter me zit haast te hebben en te bumperkleven voordat ik de rotonde oprijd, is een plakker, ja. Wou je het tegendeel beweren?
Snelwegfreak schreef: vr 19 feb 2021, 21:49 Maar dan ook niet raar opkijken als je weer in conflict komt met een ander. Al dan niet met schade tot gevolg.
Zolang ik netjes in mij rijstrook blijf is een eventueel conflict/aanrijding niet mijn schuld.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 19 feb 2021, 21:52

Ah, de rotondes bij mij in de buurt weer (N233).
Ik laat het afhangen van het tijdstip hoe ik die klererotonde bij de Van Essenlaan neem. Als het avondspits is (staat vaak al file na de aansluiting A12) neem ik in principe een alternatieve route via de Prins Clauslaan om recht voor de Van Essenlaan te komen, dus 1/2. Om in topdrukte 3/4 te doen op de linkerstrook is slecht voor mijn hart. Vrachtwagens, busjes, polootjes, ze snijden me allemaal de pas af of schieten vlak voor me de rotonde op.

Bij normaal verkeer neem ik de rotonde 3/4 op de rechterstrook met linkerknipper aan. Het ziet er misschien knullig uit, maar zo vermijd ik wel dat ik met een scheve nek midden op de rotonde links moet wachten tot alle rechtsvoorbijgangers weg zijn.

En als het er rustig is (op zondagen bv.) ga ik 3/4 op de linkerstrook.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 19 feb 2021, 21:57

Wesso schreef: vr 19 feb 2021, 21:52 Bij normaal verkeer neem ik de rotonde 3/4 op de rechterstrook met linkerknipper aan. Het ziet er misschien knullig uit, maar zo vermijd ik wel dat ik met een scheve nek midden op de rotonde links moet wachten tot alle rechtsvoorbijgangers weg zijn.
Ik geef alleen linksknipper op een rotonde als iemand aan zie komen scheuren waarvan ik vermoed dat die hem er snel voor zou willen gooien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 19 feb 2021, 21:59

Palance schreef: vr 19 feb 2021, 21:52 Iemand die vlak achter me zit haast te hebben en te bumperkleven voordat ik de rotonde oprijd, is een plakker, ja. Wou je het tegendeel beweren?
Jij zegt "Maar vaak is dat al iemand die sowieso al zit te plakken", ofwel het merendeel van degenen die "binnendoor" 1/2 gaan zijn plakkers.
Palance schreef: vr 19 feb 2021, 21:52Zolang ik netjes in mij rijstrook blijf is een eventueel conflict/aanrijding niet mijn schuld.
Oh dat is wel zeker jouw schuld. Je bent namelijk verplicht voor te sorteren. Ofwel, links aanhouden als je 3/4 gaat.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » vr 19 feb 2021, 22:00

Wouter N14 schreef: vr 19 feb 2021, 21:42
Victor schreef: vr 19 feb 2021, 21:36 Ik herinner me plaatjes in Het Beste Boek voor de Weg van de ANWB,
SPOILER: TOON

Afbeelding
;)
Precies dat plaatje, ja :top:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 19 feb 2021, 22:02

Wouter N14 schreef: vr 19 feb 2021, 21:59
Palance schreef: vr 19 feb 2021, 21:52Zolang ik netjes in mij rijstrook blijf is een eventueel conflict/aanrijding niet mijn schuld.
Oh dat is wel zeker jouw schuld. Je bent namelijk verplicht voor te sorteren. Ofwel, links aanhouden als je 3/4 gaat.
Ik dacht dat voorsorteren alleen verplicht is als er pijlen op de weg staan? Die zijn er niet bij de Veense rotondes, en bij andere tweestrooksrotondes ben ik ze ook nog niet tegengekomen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 19 feb 2021, 22:03

^^ Op een normaal kruispunt ga je toch ook niet rechts staan als je linksaf gaat? :s

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 19 feb 2021, 22:03

Wouter N14 schreef: vr 19 feb 2021, 21:59 Jij zegt "Maar vaak is dat al iemand die sowieso al zit te plakken", ofwel het merendeel van degenen die "binnendoor" 1/2 gaan zijn plakkers.
Klopt, dat is mijn ervaring,
Wouter N14 schreef: vr 19 feb 2021, 21:59
Waar moet ik voorsorteren dan? :dontknow: Er is maar 1 rijstrook die de rotonde nadert, dus daar kan het niet. Vervolgens zijn er op de rotonde geen zaken als pijlen of blokmarkeing. Dan blijft over dat ik rechts moet houden. Ik zie niet in waarom het mijn schuld zou zijn als dan een andere rijstrookwisselaar mij zou raken. Of iemand die me geen voorrang geeft als die de rotonde oprijdt.

Autosnelwegen.net

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 19 feb 2021, 22:04

Wouter N14 schreef: vr 19 feb 2021, 22:03 ^^ Op een normaal kruispunt ga je toch ook niet rechts staan als je linksaf gaat? :s
Ik ken geen rotondes waar je linksaf kunt. Alleen rotondes waar je na 3/4 naar rechts kunt.

Autosnelwegen.net

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 19 feb 2021, 22:16

Je kan op rotondes wel linksaf, maar dan eindig je in de plantenbak :mrgreen:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 19 feb 2021, 22:19

Het RVV is wat minder stellig en houdt het op "mogen voorsorteren" en "toegestaan", maar evengoed wordt het de Nederlandse automobilist al minstens 70 jaar lang geleerd dat de 3/4 beweging aan de binnenzijde van de rotonde plaats heeft te vinden :emo:

art.17
Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
1.a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.
art.47
Het is bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers die de rijbaan volgen toegestaan vlak voor of op rotondes anders dan aan de rechterzijde van de rijbaan te rijden.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 19 feb 2021, 22:32

LennyKravitz schreef: vr 19 feb 2021, 20:59 Ik heb een gruwlijke hekel aan deze rotondes zoals er meer zijn op de N233

https://goo.gl/maps/7MM4PcxhowRUVV35A

Even een vraag hoe deze rotonde genomen dient te worden.
Vooral bij het rechtdoorgaan zijn er vaak problemen...

A - Je houdt de rechter rijstrook aan, gaat voorbij de rechtsaffer, en gaat bij de volgende dan rechts eraf de rechter rijstrook op.
Of
B - Je houdt de linker rijstrook aan, gaat voorbij de rechtsaffer, en gaat bij de volgende dan rechtsaf de linker rijstrook op.
Of
C - Je houdt de linker rijstrook aan, schuift ter hoogte van de eerste rechtsaffer een strook naar rechts op en gaat bij de volgen de dan rechts eraf de rechter rijstrook op.

(..)
Eind van deze middag heb ik op die betreffende weg optie A toegepast. Behalve bij de volgende, die aansluit op de Cuneraweg. Daar hield ik links aan (dat deed mijn voorganger ook, met zijn martkkraam erachter) omdat je na de rotonde weer moet invoegen naar rechts.. en met een langzaam voertuig is dat niet altijd handig.

EDIT: toevallig had ik dus op die rotonde bij Bochane het bij de hand dat er voor mij, vanuit 3/4 positie een Toyota Picnic op de binnenbocht 3/4 rond moest (wij gingen dus dezelfde kant op, ik kwam vanaf de A12 en ging 1/2 rond). Die Toyota reed dus netjes in de binnenbocht voor mijn neus langs.. waardoor ik mooi vloeiend de buitenbocht op kon zeilen.. alleen wordt het dan al 'spannend' of op 1/4 de auto voor je al naar binnenkomt of dit pas doet op de afgaande rijstrook, zogezegd.

Soms, als ik gehaast ben en met de personenwagen ben, wil ik weleens optie B toepassen. Wél is het dan belangrijk om tijdens het oprijden niet te veel de bocht te 'snijden'.. want dat is niet zo prettig voor de naast rijdende auto..
Helaas kunnen veel bestuurders dat niet.. die hebben al gauw 'schrik' van dat groene middenplein.. en nemen te veel snelheid mee de bocht in.. dus draaien ze te rap aan het stuur..en snijden de ander dus de pas af.. :heygrr:

Optie C moet je eigenlijk wel doen als je 3/4 rond wilt.. en er af moet rijden op de enkelstrooks aansluitende wegen. Heb ik dus weleens als ik vanaf de A12 naar Oost moet of vanaf Rhenen naar de meubelboulevard. Oprijdend verkeer op 1/2 is daar niet altijd op bedacht, helaas.
Palance schreef: vr 19 feb 2021, 21:24 Ik zie nu dat deze rotonde anders is dan die krengen bij mij in de buurt. Daar hebben de armen maar 1 rijstrook, hier zijn het er twee in de gelinkte situatie.

Edit: voorbeeld in mijn omgeving https://goo.gl/maps/J51MTaHtjW2Epsrg6
Wat heeft dat nu voor nut, 2 strooks rotonde maken met enkelstrooks aan-afvoer?
Dat schiet toch niet op voor de capaciteit vergroting?

Wouter N14 schreef: vr 19 feb 2021, 21:37.
(..)Helaas heb je dan weer van die wegbeheerders die moeten gaan pamperen omdat het niet veilig zou zijn, zoals hier op de Schroeweg in Middelburg:
https://goo.gl/maps/NmoVtDrtiBsbhvpf8
Kan je nodeloos in de file gaan staan B(
Och, gelukkig staan er óp de rotonde geen verplichte rijrichtingen geschilderd.. duss als je rap bent.. kan je op links prima 1/2 doorsteken, lijkt mij. :woop:
Laatst gewijzigd door Durashift op vr 19 feb 2021, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 19 feb 2021, 22:49

Durashift schreef:
Palance schreef: vr 19 feb 2021, 21:24 Ik zie nu dat deze rotonde anders is dan die krengen bij mij in de buurt. Daar hebben de armen maar 1 rijstrook, hier zijn het er twee in de gelinkte situatie.

Edit: voorbeeld in mijn omgeving https://goo.gl/maps/J51MTaHtjW2Epsrg6
Wat heeft dat nu voor nut, 2 strooks rotonde maken met enkelstrooks aan-afvoer?
Dat schiet toch niet op voor de capaciteit vergroting?
Binnenstrook kan als inhaalstrook dienen, maar voor de rest weer een rotonde die niet volgens het boekje ontworpen lijkt te zijn. Leuk ook, die bordjes met KIJK UIT!

De tweestrooksrotondes bij Veenendaal zijn op zich goed ontworpen, maar voldoen niet meer voor het huidige verkeersaanbod. Helaas al een tijd niets meer gehoord over de plannen voor een ongelijkvloerse aansluiting en een VRI-kruispunt.
Laatst gewijzigd door Wesso op vr 19 feb 2021, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 19 feb 2021, 22:51

Durashift schreef: vr 19 feb 2021, 22:32 Och, gelukkig staan er óp de rotonde geen verplichte rijrichtingen geschilderd.. duss als je rap bent.. kan je op links prima 1/2 doorsteken, lijkt mij.
Helaas, enkelstrooks afritjes :(

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 19 feb 2021, 23:02

^^^ ow, dan heb ik niet goed gekeken. Ik dacht dubbelen te zien, uit jouw tekst op te maken.
Wesso schreef: vr 19 feb 2021, 21:52 Ah, de rotondes bij mij in de buurt weer (N233).
Ik laat het afhangen van het tijdstip hoe ik die klererotonde bij de Van Essenlaan neem. Als het avondspits is (staat vaak al file na de aansluiting A12) neem ik in principe een alternatieve route via de Prins Clauslaan om recht voor de Van Essenlaan te komen, dus 1/2 (..)
Klopt, die 'sluiproute' neem ik ook weleens (eigenlijk werkt dat, vind ik, het beste vanaf Ede Industrieterrein en dan via de Kade binnendoor).
Maar, ik moet op dat punt van jou dan weer 1/4.. áls het verkeer het toelaat, steek ik via de binnenstrook op de rotonde vloeiend af naar de rechter strook op de afgaande rijrichting van de N233. Kost het minste bandrubber ;).

Maar meestal is het er al zo druk vanaf de A12 dat er alleen op rechts een gaatje is..

Ik denk dat als dadelijk de corona beperkingen voorbij zijn.. we misschien in het diepe, natte najaar zitten of begin winter 2022.. dan zijn er al weer een hoop woningen in Oost bijgekomen (gaat rap nu met de bouw van dat wijkje langs de van Essenlaan).. dát het met de aan- en vooral afvoer vanuit Oost écht drama wordt. Vanavond om half zes sprong de RDI al aan voor mijn neus (op de N233 dan).. en dan konden wij nog gewoon met een aardig gangetje vanaf de A12 rijdend tot ongeveer de warmtenet centrale.. In 'oude tijden' was het één lang stuk stapvoets verkeer om die tijd, op de vrijdagmiddag..

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 19 feb 2021, 23:23

Durashift schreef: vr 19 feb 2021, 23:02Maar, ik moet op dat punt van jou dan weer 1/4.. áls het verkeer het toelaat, steek ik via de binnenstrook op de rotonde vloeiend af naar de rechter strook op de afgaande rijrichting van de N233. Kost het minste bandrubber ;).
Haha, zoiets doe ik ook bij 1/4 als het kan... beetje met de banden over de strepen links en vloeiend de bocht maken. Niet dat gehoek.
Ik denk dat als dadelijk de corona beperkingen voorbij zijn.. we misschien in het diepe, natte najaar zitten of begin winter 2022.. dan zijn er al weer een hoop woningen in Oost bijgekomen (gaat rap nu met de bouw van dat wijkje langs de van Essenlaan).. dát het met de aan- en vooral afvoer vanuit Oost écht drama wordt. Vanavond om half zes sprong de RDI al aan voor mijn neus (op de N233 dan).. en dan konden wij nog gewoon met een aardig gangetje vanaf de A12 rijdend tot ongeveer de warmtenet centrale.. In 'oude tijden' was het één lang stuk stapvoets verkeer om die tijd, op de vrijdagmiddag..
Ja, dat wordt echt heel irritant. Nu al halverwege de middag aansluiten bij een rij van 10 auto's die de wijk uitwillen. Ik hoop dat ik voordat de grote gridlocks ontstaan weg ben uit de wijk :geenlach:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 20 feb 2021, 0:10

CasablancaMarocco schreef: vr 19 feb 2021, 21:28 In Spanje / Frankrijk zijn dat soort rotondes meestal de standaard.
:yesyesyes:
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » ma 22 feb 2021, 15:15

Palance schreef: vr 19 feb 2021, 21:57 Ik geef alleen linksknipper op een rotonde als iemand aan zie komen scheuren waarvan ik vermoed dat die hem er snel voor zou willen gooien.
Is dat niet een beetje vervelend rotonderijgedrag? 3/4 rond zonder richting aan te geven (wat ik 23 jaar geleden met rijles al leerde, het is heel prettig om te weten dat iemand 'linksaf' gaat op de kruising die met een rotonde is geregeld) terwijl je op de rechterbaan rijdt?
Iemand die 3/4 gaat verwacht jou 'kwijt' te zijn na 1/2, en opeens hang je nog op de rechterbaan... Je zal vast niet aansprakelijk zijn, maar wel een beetje schuldig hoor!

@Attietattie: valt nog best mee, ze neemt een mooie lijn :facepalm: ooit in FR gesneden door iemand die 1/4 rotonde deed en de linkerbaan op de rotonde nodig had :nuts: . en nee... geen vrachtwagen

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » di 23 feb 2021, 10:38

Wesso schreef: vr 19 feb 2021, 22:02en bij andere tweestrooksrotondes ben ik ze ook nog niet tegengekomen.
https://www.google.nl/maps/@51.6750967, ... a=!3m1!1e3
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 23 feb 2021, 12:11

^^ Bij Harderwijk liggen ook drie van die ondingen. Het toont aan dat de uniformiteit zelfs binnen tweestrooksrotondes ver te zoeken is (de Utrechtse rotondes lijken allemaal geen voorsorteerpijlen te hebben en in Barendrecht klooit de gemeente maar wat aan). Zoek het dan maar uit met de verkeersregels...

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 23 feb 2021, 13:06

RikB schreef: ma 22 feb 2021, 15:15 Is dat niet een beetje vervelend rotonderijgedrag? 3/4 rond zonder richting aan te geven (wat ik 23 jaar geleden met rijles al leerde, het is heel prettig om te weten dat iemand 'linksaf' gaat op de kruising die met een rotonde is geregeld) terwijl je op de rechterbaan rijdt?
Volgens het RVV hoeft het niet. Het is alleen jammer dat klungels van instructeurs en CBR medewerkers dingen anders aanleren dan in het RVV staat.
Ik knipper vrijwel altijd alleen bij het verlaten naar rechts, heb ik me in Duitsland aangeleerd waar het zo moet en waar het zelfs verboden is om voor de rotonde te knipperen. En ik wil er niet telkens over na moeten denken waar ik wat moet knipperen, ik hou liever mijn aandacht op de weg.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 23 feb 2021, 13:46

^^ Dat doe ik ook. In sommige landen is naar links knipperen op een rotonde verboden, en voor zover ik weet is het overal voldoende om slechts bij het verlaten van de rotonde richting aan te geven.

In sommige gevallen kan links knipperen bij driekwart een rotonde nemen het wat duidelijker maken, maar het is niet iets waar je van uit moet gaan.

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » wo 24 feb 2021, 20:58

^^
Dit dus. In NL niet verplicht. Maar vandaag ook nog moeten stoppen omdat ik niet verwachtte dat iemand 3/4 zou gaan. Met linksknipper had ik de rotonde rustiger benaderd en direct aan kunnen sluiten. Ik ging er nu vanuit dat ik vlot door zou kunnen, maar helaas, dit was dus iemand die toevallig niet rechtdoor ging.

je zal elkaar toch helpen in het verkeer he! zo'n zwengel aan je richtingaanwijzer is zo vermoeiend :neenee:

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 24 feb 2021, 22:14

^^ Nu neem je Coen Tunnel en mij iets kwalijk, terwijl we volgens de regels absoluut niets verkeerd doen, daarbij ons verwijtende dat we te lui zijn om dingen goed te doen. :redangry:
Als je veel de grens over komt dan is het enorm vervelend als je niet de oplossing kiest die aan beide kanten werkt.
RikB schreef: wo 24 feb 2021, 20:58 Maar vandaag ook nog moeten stoppen omdat ik niet verwachtte dat iemand 3/4 zou gaan.
Ik heb vandaag een keer of 3 moeten stoppen voor klojo's die geen richting aangaven bij het verlaten van de rotonde. En dan tel ik de fietsers niet eens mee want dat is helemaal hopeloos.
De dag dat iedereen op zijn minst bij het verlaten netjes richting aan geeft, inclusief fietsers, ga ik erover nadenken om naar links te knipperen in Nederland.
je zal elkaar toch helpen in het verkeer he!
Laat de mensen zich eerst aan de regels gaan houden in plaats van mij dingen te verwijten. Ik ben van goede wil en zonder haast van huis gegaan, heb me netjes aan het RVV gehouden en toch is me in een half uur 3x de voorrang genomen, ben ik 5 keer afgesneden en dan heb ik het nog niet over de andere situaties waar ik "last" had van mensen die zich van regels niks aantrekken.

En dan durf jij te beweren dat Coen Tunnel en ik verkeerd bezig zijn?! Je hebt ze wel lekker op een rij?

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » do 25 feb 2021, 0:33

duikgek89 schreef: di 23 feb 2021, 13:06 Ik knipper vrijwel altijd alleen bij het verlaten naar rechts, heb ik me in Duitsland aangeleerd waar het zo moet en waar het zelfs verboden is om voor de rotonde te knipperen.
Verboden ja? Dat wist ik niet. Ik gooi mijn knipper naar links gewoon aan als ik in Duitsland zit en ik heb er nooit commentaar op gehad van de politie. Wellicht dat de politie het van Nederlanders gewend is?
Svenlo

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 25 feb 2021, 0:58

RikB schreef: wo 24 feb 2021, 20:58 ^^
Dit dus. In NL niet verplicht. Maar vandaag ook nog moeten stoppen omdat ik niet verwachtte dat iemand 3/4 zou gaan. Met linksknipper had ik de rotonde rustiger benaderd en direct aan kunnen sluiten. Ik ging er nu vanuit dat ik vlot door zou kunnen, maar helaas, dit was dus iemand die toevallig niet rechtdoor ging.

je zal elkaar toch helpen in het verkeer he! zo'n zwengel aan je richtingaanwijzer is zo vermoeiend :neenee:
Blijkbaar anticipeer jij er op dat als iemand de richtingaanwijzer niet aan heeft, hij rechtdoor zal gaan. Voor mij is het anders. Als iemand de richtingaanwijzer niet aan heeft verwacht ik niet dat hij af gaat slaan. Zonder richtingaanwijzer ga ik eigenlijk nooit anticiperen wat een ander voertuig op de rotonde zou kunnen doen (tenzij het een lijnbus met een vaste route is). Maar misschien is het verwachtingspatroon van verschillende mensen anders. In ieder geval, ik frustreer me nooit over medeweggebruikers die een rotonde driekwart nemen en niet naar links knipperen, ik vind het alleen vervelend als er geen richting naar rechts wordt aangegeven bij het verlaten van de rotonde.

En ik heb het linksknipperen, dat ik op rijles wel heb moeten leren, vrij snel afgeleerd omdat ik veel in het buitenland rijd, en zeker in Duitsland. Dat stukje gewenning wilde ik er uit hebben, omdat het in andere landen niet mag.

Links knipperen is daarnaast niet zaligmakend en kan verwarrend werken, zeker bij rotondes waar op het middeneiland een object of begroeiing staat en je het verkeer vanaf de zijtakken niet altijd aan ziet komen rijden. Als je niet weet waar een medeweggebruiker op de rotonde vandaan komt, weet je ook niet waar hij naar toe wil als hij links knippert.

Maar van mij mag iedereen die er behoefte aan heeft links knipperen. Maar ik zie er zelf het nut niet van in, en ik wil het ook niet doen omdat ik veel in het buitenland rijd. En juist omdat het niet verplicht is, en niet iedereen het (op de juiste manier) doet, is het mijns inziens van beperkte toegevoegde waarde. Als niemand in Nederland het nog zou doen vind ik het best.
sven_engelen schreef: do 25 feb 2021, 0:33
duikgek89 schreef: di 23 feb 2021, 13:06 Ik knipper vrijwel altijd alleen bij het verlaten naar rechts, heb ik me in Duitsland aangeleerd waar het zo moet en waar het zelfs verboden is om voor de rotonde te knipperen.
Verboden ja? Dat wist ik niet. Ik gooi mijn knipper naar links gewoon aan als ik in Duitsland zit en ik heb er nooit commentaar op gehad van de politie. Wellicht dat de politie het van Nederlanders gewend is?
Richting aangeven voor het oprijden van de rotonde is verboden in Duitsland (StVO § 8 Absatz 1a Satz 2), op de rotonde zelf mag alleen richting worden aangegeven bij het verlaten van de rotonde (StVO § 9 Absatz 1). Boetebedrag is een tientje, dus niet erg schokkend en de politie zal je er vermoedelijk niet voor staandehouden. Maar het mag dus niet.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 25 feb 2021, 8:07

duikgek89 schreef: wo 24 feb 2021, 22:14 Ik heb vandaag een keer of 3 moeten stoppen voor klojo's die geen richting aangaven bij het verlaten van de rotonde. En dan tel ik de fietsers niet eens mee want dat is helemaal hopeloos.
Dat is inderdaad vele malen ergelijker.
RikB schreef: wo 24 feb 2021, 20:58 je zal elkaar toch helpen in het verkeer he! zo'n zwengel aan je richtingaanwijzer is zo vermoeiend :neenee:
Je rijdt nog steeds op dezelfde weg (zij het in een scherpe bocht), dus tenzij je van rijstrook wilt veranderen hoef je geen linksknipper te gebruiken.
Coen Tunnel schreef: do 25 feb 2021, 0:58 Zonder richtingaanwijzer ga ik eigenlijk nooit anticiperen wat een ander voertuig op de rotonde zou kunnen doen (tenzij het een lijnbus met een vaste route is).
Dat dus. En zelfs een lijnbus kan nog wel eens een omleiding rijden.
Coen Tunnel schreef: do 25 feb 2021, 0:58En ik heb het linksknipperen, dat ik op rijles wel heb moeten leren, vrij snel afgeleerd omdat ik veel in het buitenland rijd, en zeker in Duitsland. Dat stukje gewenning wilde ik er uit hebben, omdat het in andere landen niet mag.
Ik ben 30 jaar geleden met rijlessen begonnen en daar heb ik dat echt nooit geleerd. Maar het scheelt dat we toen amper van dat soort rotondes hadden zoals nu. Er was er eentje berucht in de omgeving, en dat was de Aveling/Laning/Digna Johannweg in Hoogvliet. Dat was een meerstrooksrotonde (met meerstrookse aan- en afvoer) waarbij oprijdend verkeer (dus van rechts) voorrang had. Maar die is ondertussen ook al omgebouwd tot een 'standaardrotonde'.
Coen Tunnel schreef: do 25 feb 2021, 0:58Links knipperen is daarnaast niet zaligmakend en kan verwarrend werken, zeker bij rotondes waar op het middeneiland een object of begroeiing staat en je het verkeer vanaf de zijtakken niet altijd aan ziet komen rijden. Als je niet weet waar een medeweggebruiker op de rotonde vandaan komt, weet je ook niet waar hij naar toe wil als hij links knippert.
Die meerstrooksrotondes in Barendrecht (zowel met enkel- als meerstrooks aan- en afvoer) hebben zo'n kunstwerk of een verhoogd middeneiland, dus daar zie je het niet. En je weet ook niet of iemand de weg niet weet, ergens verkeerd is gereden en een rotonde 4/4 neemt.

Er werd hier nog gesuggereerd dat je bij 3/4 altijd links moet zitten. Afgelopen zaterdag zag ik dat nog mis gaan bij deze rotonde:
Ik reed 1/2 (komende van links richting rechts). Mijn achterligger wilde 3/4 ( van 'links' naar 'boven') en ging na het oprijden direct naar de linkerrijstrook.
Ik sla - met aangeven van richting naar rechts - dus af. Een auto die stond te wachten trok toen meteen op. Die auto echter die op de linkerrijstrook zat ging na het punt waar ik afsloeg naar de rechterrijstrook om naar 'boven' te gaan. Ik zag nog in mijn spiegel dat direct alles stilstond op de rotonde. Of het kwam omdat iedereen meteen op de rem trapte of dat er echt een aanrijding geweest was kon ik uiteraard niet meer zien.

Afbeelding

Autosnelwegen.net

Gaiajohan
autoweg

Bericht door Gaiajohan » do 25 feb 2021, 9:24

In Portugal zijn volgens mij vrijwel alle rotondes tweestrooks en daar werkt het gewoon.
Rechtdoor en linksaf houdt linkerrijstrook aan, rechtsaf houdt rechter aan.

Conflicten zijn er niet omdat iedereen zich daar aan houdt. Behalve deze stomme Nederlander de eerste paar keren..
Rechtdoor gaat daar ook gewoon heel vlot.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!