Moderator: Moderatoren
Iemand die vlak achter me zit haast te hebben en te bumperkleven voordat ik de rotonde oprijd, is een plakker, ja. Wou je het tegendeel beweren?Wouter N14 schreef: ↑vr 19 feb 2021, 21:48En dat is nou EXACT het probleem. Niemand snapt het, iedereen doet maar wat hem het minst eng lijkt, en het gevolg: de enkele uitzondering die het wel snapt wordt dwarsgezeten
en dan ook nog eens afgeschilderd als plakker
![]()
Zolang ik netjes in mij rijstrook blijf is een eventueel conflict/aanrijding niet mijn schuld.Snelwegfreak schreef: ↑vr 19 feb 2021, 21:49 Maar dan ook niet raar opkijken als je weer in conflict komt met een ander. Al dan niet met schade tot gevolg.
Ik geef alleen linksknipper op een rotonde als iemand aan zie komen scheuren waarvan ik vermoed dat die hem er snel voor zou willen gooien.
Jij zegt "Maar vaak is dat al iemand die sowieso al zit te plakken", ofwel het merendeel van degenen die "binnendoor" 1/2 gaan zijn plakkers.
Oh dat is wel zeker jouw schuld. Je bent namelijk verplicht voor te sorteren. Ofwel, links aanhouden als je 3/4 gaat.
Precies dat plaatje, ja
Ik dacht dat voorsorteren alleen verplicht is als er pijlen op de weg staan? Die zijn er niet bij de Veense rotondes, en bij andere tweestrooksrotondes ben ik ze ook nog niet tegengekomen.Wouter N14 schreef: ↑vr 19 feb 2021, 21:59Oh dat is wel zeker jouw schuld. Je bent namelijk verplicht voor te sorteren. Ofwel, links aanhouden als je 3/4 gaat.
Klopt, dat is mijn ervaring,Wouter N14 schreef: ↑vr 19 feb 2021, 21:59 Jij zegt "Maar vaak is dat al iemand die sowieso al zit te plakken", ofwel het merendeel van degenen die "binnendoor" 1/2 gaan zijn plakkers.
Waar moet ik voorsorteren dan?Wouter N14 schreef: ↑vr 19 feb 2021, 21:59Oh dat is wel zeker jouw schuld. Je bent namelijk verplicht voor te sorteren. Ofwel, links aanhouden als je 3/4 gaat.
Ik ken geen rotondes waar je linksaf kunt. Alleen rotondes waar je na 3/4 naar rechts kunt.Wouter N14 schreef: ↑vr 19 feb 2021, 22:03Op een normaal kruispunt ga je toch ook niet rechts staan als je linksaf gaat?
![]()
art.47Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
1.a. indien zij naar rechts willen afslaan tijdig zoveel mogelijk aan de rechterzijde te gaan rijden;
b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.
Het is bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers die de rijbaan volgen toegestaan vlak voor of op rotondes anders dan aan de rechterzijde van de rijbaan te rijden.
Eind van deze middag heb ik op die betreffende weg optie A toegepast. Behalve bij de volgende, die aansluit op de Cuneraweg. Daar hield ik links aan (dat deed mijn voorganger ook, met zijn martkkraam erachter) omdat je na de rotonde weer moet invoegen naar rechts.. en met een langzaam voertuig is dat niet altijd handig.LennyKravitz schreef: ↑vr 19 feb 2021, 20:59 Ik heb een gruwlijke hekel aan deze rotondes zoals er meer zijn op de N233
https://goo.gl/maps/7MM4PcxhowRUVV35A
Even een vraag hoe deze rotonde genomen dient te worden.
Vooral bij het rechtdoorgaan zijn er vaak problemen...
A - Je houdt de rechter rijstrook aan, gaat voorbij de rechtsaffer, en gaat bij de volgende dan rechts eraf de rechter rijstrook op.
Of
B - Je houdt de linker rijstrook aan, gaat voorbij de rechtsaffer, en gaat bij de volgende dan rechtsaf de linker rijstrook op.
Of
C - Je houdt de linker rijstrook aan, schuift ter hoogte van de eerste rechtsaffer een strook naar rechts op en gaat bij de volgen de dan rechts eraf de rechter rijstrook op.
(..)
Wat heeft dat nu voor nut, 2 strooks rotonde maken met enkelstrooks aan-afvoer?Palance schreef: ↑vr 19 feb 2021, 21:24 Ik zie nu dat deze rotonde anders is dan die krengen bij mij in de buurt. Daar hebben de armen maar 1 rijstrook, hier zijn het er twee in de gelinkte situatie.
Edit: voorbeeld in mijn omgeving https://goo.gl/maps/J51MTaHtjW2Epsrg6
Och, gelukkig staan er óp de rotonde geen verplichte rijrichtingen geschilderd.. duss als je rap bent.. kan je op links prima 1/2 doorsteken, lijkt mij.Wouter N14 schreef: ↑vr 19 feb 2021, 21:37.
(..)Helaas heb je dan weer van die wegbeheerders die moeten gaan pamperen omdat het niet veilig zou zijn, zoals hier op de Schroeweg in Middelburg:
https://goo.gl/maps/NmoVtDrtiBsbhvpf8
Kan je nodeloos in de file gaan staan![]()
Binnenstrook kan als inhaalstrook dienen, maar voor de rest weer een rotonde die niet volgens het boekje ontworpen lijkt te zijn. Leuk ook, die bordjes met KIJK UIT!Durashift schreef:Wat heeft dat nu voor nut, 2 strooks rotonde maken met enkelstrooks aan-afvoer?Palance schreef: ↑vr 19 feb 2021, 21:24 Ik zie nu dat deze rotonde anders is dan die krengen bij mij in de buurt. Daar hebben de armen maar 1 rijstrook, hier zijn het er twee in de gelinkte situatie.
Edit: voorbeeld in mijn omgeving https://goo.gl/maps/J51MTaHtjW2Epsrg6
Dat schiet toch niet op voor de capaciteit vergroting?
Helaas, enkelstrooks afritjes
Klopt, die 'sluiproute' neem ik ook weleens (eigenlijk werkt dat, vind ik, het beste vanaf Ede Industrieterrein en dan via de Kade binnendoor).Wesso schreef: ↑vr 19 feb 2021, 21:52 Ah, de rotondes bij mij in de buurt weer (N233).
Ik laat het afhangen van het tijdstip hoe ik die klererotonde bij de Van Essenlaan neem. Als het avondspits is (staat vaak al file na de aansluiting A12) neem ik in principe een alternatieve route via de Prins Clauslaan om recht voor de Van Essenlaan te komen, dus 1/2 (..)
Haha, zoiets doe ik ook bij 1/4 als het kan... beetje met de banden over de strepen links en vloeiend de bocht maken. Niet dat gehoek.
Ja, dat wordt echt heel irritant. Nu al halverwege de middag aansluiten bij een rij van 10 auto's die de wijk uitwillen. Ik hoop dat ik voordat de grote gridlocks ontstaan weg ben uit de wijkIk denk dat als dadelijk de corona beperkingen voorbij zijn.. we misschien in het diepe, natte najaar zitten of begin winter 2022.. dan zijn er al weer een hoop woningen in Oost bijgekomen (gaat rap nu met de bouw van dat wijkje langs de van Essenlaan).. dát het met de aan- en vooral afvoer vanuit Oost écht drama wordt. Vanavond om half zes sprong de RDI al aan voor mijn neus (op de N233 dan).. en dan konden wij nog gewoon met een aardig gangetje vanaf de A12 rijdend tot ongeveer de warmtenet centrale.. In 'oude tijden' was het één lang stuk stapvoets verkeer om die tijd, op de vrijdagmiddag..
CasablancaMarocco schreef: ↑vr 19 feb 2021, 21:28 In Spanje / Frankrijk zijn dat soort rotondes meestal de standaard.
Is dat niet een beetje vervelend rotonderijgedrag? 3/4 rond zonder richting aan te geven (wat ik 23 jaar geleden met rijles al leerde, het is heel prettig om te weten dat iemand 'linksaf' gaat op de kruising die met een rotonde is geregeld) terwijl je op de rechterbaan rijdt?
Volgens het RVV hoeft het niet. Het is alleen jammer dat klungels van instructeurs en CBR medewerkers dingen anders aanleren dan in het RVV staat.RikB schreef: ↑ma 22 feb 2021, 15:15 Is dat niet een beetje vervelend rotonderijgedrag? 3/4 rond zonder richting aan te geven (wat ik 23 jaar geleden met rijles al leerde, het is heel prettig om te weten dat iemand 'linksaf' gaat op de kruising die met een rotonde is geregeld) terwijl je op de rechterbaan rijdt?
Ik heb vandaag een keer of 3 moeten stoppen voor klojo's die geen richting aangaven bij het verlaten van de rotonde. En dan tel ik de fietsers niet eens mee want dat is helemaal hopeloos.
Laat de mensen zich eerst aan de regels gaan houden in plaats van mij dingen te verwijten. Ik ben van goede wil en zonder haast van huis gegaan, heb me netjes aan het RVV gehouden en toch is me in een half uur 3x de voorrang genomen, ben ik 5 keer afgesneden en dan heb ik het nog niet over de andere situaties waar ik "last" had van mensen die zich van regels niks aantrekken.je zal elkaar toch helpen in het verkeer he!
Verboden ja? Dat wist ik niet. Ik gooi mijn knipper naar links gewoon aan als ik in Duitsland zit en ik heb er nooit commentaar op gehad van de politie. Wellicht dat de politie het van Nederlanders gewend is?
Blijkbaar anticipeer jij er op dat als iemand de richtingaanwijzer niet aan heeft, hij rechtdoor zal gaan. Voor mij is het anders. Als iemand de richtingaanwijzer niet aan heeft verwacht ik niet dat hij af gaat slaan. Zonder richtingaanwijzer ga ik eigenlijk nooit anticiperen wat een ander voertuig op de rotonde zou kunnen doen (tenzij het een lijnbus met een vaste route is). Maar misschien is het verwachtingspatroon van verschillende mensen anders. In ieder geval, ik frustreer me nooit over medeweggebruikers die een rotonde driekwart nemen en niet naar links knipperen, ik vind het alleen vervelend als er geen richting naar rechts wordt aangegeven bij het verlaten van de rotonde.RikB schreef: ↑wo 24 feb 2021, 20:58![]()
Dit dus. In NL niet verplicht. Maar vandaag ook nog moeten stoppen omdat ik niet verwachtte dat iemand 3/4 zou gaan. Met linksknipper had ik de rotonde rustiger benaderd en direct aan kunnen sluiten. Ik ging er nu vanuit dat ik vlot door zou kunnen, maar helaas, dit was dus iemand die toevallig niet rechtdoor ging.
je zal elkaar toch helpen in het verkeer he! zo'n zwengel aan je richtingaanwijzer is zo vermoeiend![]()
Richting aangeven voor het oprijden van de rotonde is verboden in Duitsland (StVO § 8 Absatz 1a Satz 2), op de rotonde zelf mag alleen richting worden aangegeven bij het verlaten van de rotonde (StVO § 9 Absatz 1). Boetebedrag is een tientje, dus niet erg schokkend en de politie zal je er vermoedelijk niet voor staandehouden. Maar het mag dus niet.sven_engelen schreef: ↑do 25 feb 2021, 0:33Verboden ja? Dat wist ik niet. Ik gooi mijn knipper naar links gewoon aan als ik in Duitsland zit en ik heb er nooit commentaar op gehad van de politie. Wellicht dat de politie het van Nederlanders gewend is?
Dat is inderdaad vele malen ergelijker.
Je rijdt nog steeds op dezelfde weg (zij het in een scherpe bocht), dus tenzij je van rijstrook wilt veranderen hoef je geen linksknipper te gebruiken.
Dat dus. En zelfs een lijnbus kan nog wel eens een omleiding rijden.Coen Tunnel schreef: ↑do 25 feb 2021, 0:58 Zonder richtingaanwijzer ga ik eigenlijk nooit anticiperen wat een ander voertuig op de rotonde zou kunnen doen (tenzij het een lijnbus met een vaste route is).
Ik ben 30 jaar geleden met rijlessen begonnen en daar heb ik dat echt nooit geleerd. Maar het scheelt dat we toen amper van dat soort rotondes hadden zoals nu. Er was er eentje berucht in de omgeving, en dat was de Aveling/Laning/Digna Johannweg in Hoogvliet. Dat was een meerstrooksrotonde (met meerstrookse aan- en afvoer) waarbij oprijdend verkeer (dus van rechts) voorrang had. Maar die is ondertussen ook al omgebouwd tot een 'standaardrotonde'.Coen Tunnel schreef: ↑do 25 feb 2021, 0:58En ik heb het linksknipperen, dat ik op rijles wel heb moeten leren, vrij snel afgeleerd omdat ik veel in het buitenland rijd, en zeker in Duitsland. Dat stukje gewenning wilde ik er uit hebben, omdat het in andere landen niet mag.
Die meerstrooksrotondes in Barendrecht (zowel met enkel- als meerstrooks aan- en afvoer) hebben zo'n kunstwerk of een verhoogd middeneiland, dus daar zie je het niet. En je weet ook niet of iemand de weg niet weet, ergens verkeerd is gereden en een rotonde 4/4 neemt.Coen Tunnel schreef: ↑do 25 feb 2021, 0:58Links knipperen is daarnaast niet zaligmakend en kan verwarrend werken, zeker bij rotondes waar op het middeneiland een object of begroeiing staat en je het verkeer vanaf de zijtakken niet altijd aan ziet komen rijden. Als je niet weet waar een medeweggebruiker op de rotonde vandaan komt, weet je ook niet waar hij naar toe wil als hij links knippert.