Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel
Moderator: Moderatoren
-
- Forumbeheerder
Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel
Laatst gewijzigd door Mark op zo 22 jul 2018, 0:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanpassing aan nieuwe structuur "Grote Projecten" onderwerpen.
Reden: Aanpassing aan nieuwe structuur "Grote Projecten" onderwerpen.
-
- expressweg
Re: Den Haag: [S107] Rotterdamsebaan en Victory Boogie Woogietunnel
Ik ben er maandagmiddag vanuit Den Haag doorheen gereden, in begin van de middagspits. Op de S100 Binckhorstlaan tussen S108 Supernovaweg en S100 Mercuriusweg stopte het behoorlijk op, door rechts afslaand verkeer naar de Mercuriusweg dat rechtdoor Binckhorstlaan naar de tunnel blokkeerde. Eenmaal daar voorbij was de tunnel nagenoeg leeg.
-
- Wegnummerfotograaf
S-nummers kunnen natuurlijk in andere gemeenten liggen. Rijswijk heeft ze ook. En Amstelveen en Albrandswaard (de "Rotterdamse" s101 loopt door "Rotterdam gem Albrandswaard").Jackbauer1350 schreef: ↑do 25 feb 2021, 13:42 Heeft Amsterdam ook niet zo'n geval met de S112? Die doorkuist Duivendrecht en Diemen.
Wellicht ook de S113. Het S-nummer loopt er iig wel.
Bij die s112 staan ook witte borden dat je Diemen ingaat.
Ik moet nog denken aan de N387 onder Slochteren door. Die zit in een bebouwde kom die Slochteren heet, maar geen enkele verbinding heeft met (de rest van) de kom van het dorp Slochteren.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 4x5 autosnelweg
De s102 loopt óók door de gemeente Albrandswaard. En de s104 ook door een stukje gemeente Barendrecht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg

-
- 4x5 autosnelweg
Maar ik zie wel een interessante juridische discussie opdoemen als je in de tunnel geflitst zou worden precies in het deel dat onder Leidschendam-Voorburg doorloopt. Dan zit je met de correcte plaatsbepaling. Lijkt me een interessant proefproces.
Ik ben in dat deel niet zo bekend maar ik zag net op OSM dat de tunnel net niet onder (maar wel vlakbij) de Corbulokade doorloopt. Was daar al niet een andere tunnel naar genoemd?
Ik ben in dat deel niet zo bekend maar ik zag net op OSM dat de tunnel net niet onder (maar wel vlakbij) de Corbulokade doorloopt. Was daar al niet een andere tunnel naar genoemd?

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Wegnummerfotograaf

https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- autoweg
Gelukkig wordt je in tunnels niet geflitst. Er is wel een kans op een TC.
-
- 2x3 autosnelweg

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 4x5 autosnelweg
Daar kon ik op wachten

Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
Ik weet niet of het een zaak was van "veel" of "teveel" Daarvoor zou je de huidige waarde moeten kennen . Vaak blijken dure dingen betere investeringen dan goedkope, zeker waar het gaat om luxe goederen of kunst.
Ik sluit me aan bij diegenen die Piet Mondriaan tunnel een betere naam hadden gevonden trouwens.
-
- 2x3 autosnelweg
Om dicht bij het kunstwerk van Mondriaan te blijven had men iets aan de tunnel ook niet moeten voltooien. 

-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x4 autosnelweg

-
- Voorzitter
Ik moet ook denken aan het stukje N366 door Drenthe, waar ook geen aansluiting is op andere wegen naar de rest van Drenthe:harry schreef: ↑do 25 feb 2021, 21:13S-nummers kunnen natuurlijk in andere gemeenten liggen. Rijswijk heeft ze ook. En Amstelveen en Albrandswaard (de "Rotterdamse" s101 loopt door "Rotterdam gem Albrandswaard").Jackbauer1350 schreef: ↑do 25 feb 2021, 13:42 Heeft Amsterdam ook niet zo'n geval met de S112? Die doorkuist Duivendrecht en Diemen.
Wellicht ook de S113. Het S-nummer loopt er iig wel.
Bij die s112 staan ook witte borden dat je Diemen ingaat.
Ik moet nog denken aan de N387 onder Slochteren door. Die zit in een bebouwde kom die Slochteren heet, maar geen enkele verbinding heeft met (de rest van) de kom van het dorp Slochteren.
https://www.google.nl/maps/@52.9113033,7.0353986,15z
Een mooie van voor de gemeentelijke herindeling was de gemeentegrens tussen Vries en Assen, waardoor je op de A28 binnen 4 km vijfmaal de gemeentegrens kruisde:

Die gemeentegrens is ook ouder dan het Noord-Willemskanaal om Assen en daardoor kon een deel van de wijk Peelo niet tot aan het kanaal gebouwd worden, zoals op de kaart te zien is, maar is de voormalige gemeentegrens ook echt de grens.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik had toch niks te doen vandaag Ik was toch toevallig in de buurt, dus ook maar eens door de tunnel gereden, alleen van zuid naar noord.
Ik vind het een prettig verlichte en ruim ogende tunnel om doorheen te rijden.
Ik vind het een prettig verlichte en ruim ogende tunnel om doorheen te rijden.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Dat is eigenlijk wel een misser.
Maar denk dat het hele spul conflictvrij maken op dat relatief kleine grondoppervlak een uitdaging en best kostbaar zal worden, helemaal als alle relaties behouden moeten blijven.
-
- 2x4 autosnelweg

Het klopt dat het een flinke en daarmee zeer dure verbouwing gaat worden.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik denk dat het wegbeheer van de tunnel gewoon bij de gemeente Den Haag ligt. Nu verbaast me in Nederland ondertussen niets meer, dat de strooiwagens gewoon niet de tunnel ingaan omdat 'het nu eenmaal een andere gemeente is'; maar het voordeel is dat tunnels minder snel glad worden.Bij een tunnel zal het in praktische zin weinig uitmaken dat deze een stukje onder een andere gemeente doorlopen. In de praktijk is het een Haagse tunnel. Juridisch zullen er wel wat dingen geregeld zijn. O.a. dat de andere gemeenten de tunnel door hun grondgebied gedogen en mogelijk wat zaken over aansprakelijkheid bij schade.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x3 autosnelweg
Het beheer zal zeker bij de gemeente Den Haag zijn, maar dat was niet de kwestie in deze. Het vraag die ik had is op welk grondgebied de tunnel nu formeel ligt aangezien de komborden aan de A4/A13 kant van de tunnel de indruk wekken dat de hele tunnel binnen de bebouwde kom van Den Haag ligt, terwijl de tunnels deels onder een andere gemeente doorloopt.
Ik heb even het openstellingsbesluit erbij gepakt en hoewel die niet alle vragen beantwoordt, schept dat wellicht een klein beetje licht in de duisternis.
Uit de openstellingsvergunning blijkt in ieder geval dat de gemeente Den Haag het bevoegd gezag is die de openstellingsvergunning heeft afgegeven. Dat is op zich niet vreemd, aangezien het bevoegd gezag volgens de Tunnelwet de gemeente is waarin het grootste deel van de tunnel is gelegen. NB: zo is het bevoegd gezag van de Waterwolftunnel de gemeente Aalsmeer, terwijl de Ringvaart van de Haarlemmermeer waaronder de tunnel door gaat onderdeel is van de gemeente Haarlemmermeer, maar de tunnel een langer stuk onder de gemeente Aalsmeer doorloopt dan onder de gemeente Haarlemmermeer.
In de openstellingsvergunning wordt verder aangegeven dat de VBW tunnel mede het grondgebied raakt van de gemeenten Rijswijk en Leidschendam-Voorburg en er (daarom) ingevolge de Tunnelwet met beide gemeenten bestuurlijke afstemming heeft plaatsgehad over de openstelling etc. Deze andere gemeentes hebben dus wel degelijk een (kleine) rol rond de openstellingsvergunning. Overigens loopt de tunnel (net) niet door de gemeente Rijswijk, maar ligt die gemeente er wel heel dicht tegenaan.
Voorgaande beantwoordt wat mij betreft wel afdoende de vraag tot welke grondgebied de delen van de tunnel nou behoren die onder die andere gemeentes doorgaat. Ondanks dat de tunnel bibeko gemeente Den Haag is (volgens de borden althans) ligt de tunnel 'gewoon' deels op (of eigenlijk) onder het grondgebied van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Maar het feit dat dit deel bibeko Den Haag is (althans volgens de borden) maakt het wel een beetje een rariteit. Het feit dat de gemeente Den Haag ook wegbeheerder is van een wegvak die in een andere gemeente is gelegen is op zich bijzonder, maar niet per se uniek denk ik.
Ik heb even het openstellingsbesluit erbij gepakt en hoewel die niet alle vragen beantwoordt, schept dat wellicht een klein beetje licht in de duisternis.
Uit de openstellingsvergunning blijkt in ieder geval dat de gemeente Den Haag het bevoegd gezag is die de openstellingsvergunning heeft afgegeven. Dat is op zich niet vreemd, aangezien het bevoegd gezag volgens de Tunnelwet de gemeente is waarin het grootste deel van de tunnel is gelegen. NB: zo is het bevoegd gezag van de Waterwolftunnel de gemeente Aalsmeer, terwijl de Ringvaart van de Haarlemmermeer waaronder de tunnel door gaat onderdeel is van de gemeente Haarlemmermeer, maar de tunnel een langer stuk onder de gemeente Aalsmeer doorloopt dan onder de gemeente Haarlemmermeer.
In de openstellingsvergunning wordt verder aangegeven dat de VBW tunnel mede het grondgebied raakt van de gemeenten Rijswijk en Leidschendam-Voorburg en er (daarom) ingevolge de Tunnelwet met beide gemeenten bestuurlijke afstemming heeft plaatsgehad over de openstelling etc. Deze andere gemeentes hebben dus wel degelijk een (kleine) rol rond de openstellingsvergunning. Overigens loopt de tunnel (net) niet door de gemeente Rijswijk, maar ligt die gemeente er wel heel dicht tegenaan.
Voorgaande beantwoordt wat mij betreft wel afdoende de vraag tot welke grondgebied de delen van de tunnel nou behoren die onder die andere gemeentes doorgaat. Ondanks dat de tunnel bibeko gemeente Den Haag is (volgens de borden althans) ligt de tunnel 'gewoon' deels op (of eigenlijk) onder het grondgebied van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Maar het feit dat dit deel bibeko Den Haag is (althans volgens de borden) maakt het wel een beetje een rariteit. Het feit dat de gemeente Den Haag ook wegbeheerder is van een wegvak die in een andere gemeente is gelegen is op zich bijzonder, maar niet per se uniek denk ik.
-
- Secretaris
'Den Haag
gem. Voorburg-Leidschendam'
gem. Voorburg-Leidschendam'

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- woonerf
Het staat inderdaad behoorlijk vast op de route Supernovalaan->Binckhorstlaan->Mercuriusweg->Neherkade. Ik ben benieuwd waar dat door komt, het is plotseling erg druk maar de tunnel heeft hier zover ik weet niets mee te maken. Misschien omdat de Binckhorstlaan vanuit Voorburg eigenlijk geen optie meer is (staat ook helemaal vast).
Verder werkt het bij de A13 wel redelijk. Had alleen wel makkelijk 3 stuks 'vrije rechtsaf' mogelijkheden in gepast (vanuit Rotterdam A13 rechtsaf de tunnel in, vanuit Rotterdam A4 rechtaf naar de A13 en tot slotte ook nog vanuit Rijswijk rechtsaf de A4 op richting Amsterdam).
Verder werkt het bij de A13 wel redelijk. Had alleen wel makkelijk 3 stuks 'vrije rechtsaf' mogelijkheden in gepast (vanuit Rotterdam A13 rechtsaf de tunnel in, vanuit Rotterdam A4 rechtaf naar de A13 en tot slotte ook nog vanuit Rijswijk rechtsaf de A4 op richting Amsterdam).
-
- expressweg
Heb je een bron hiervoor of doe je een gokje?
-
- 2x5 autosnelweg
Een bericht over de nog te plaatsen bewegwijzering.
https://www.ad.nl/den-haag/waar-is-vict ... ~a07cfbe6/ (Premium artikel)
De gemeente Den Haag gaat de bewegwijzering naar de gloednieuwe Victory Boogie Woogie Tunnel verbeteren. Duidelijke borden langs de A13/A4 met daarop Den Haag Centrum/Den Haag Binckhorst S107 ontbreken nog, erkent de gemeente. Die heeft negentien nieuwe verkeersborden in bestelling, maar wacht op toestemming van Rijkswaterstaat om ze te mogen plaatsen.
,,De borden langs de A4 en de A13 worden door de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd) in overleg met Rijkswaterstaat (RWS) geplaatst”, aldus een woordvoerder van de stad Den Haag. ,,Hiervoor heeft NBd toestemming nodig van RWS om langs de weg te mogen werken. Er moet een tijdslot toegewezen worden om delen van de snelweg af te mogen zetten voor verkeer.”

-
- Moderator
Tja, projectje duurde ook maar vijftien jaar dus dan is het lastig om even ergens de bww in te plannen 

-
- Wegnummerfotograaf

Eerdere tijdsloten waren vervallen omdat de opening van de tunnel vertraging had.
--Harry.
--Harry.
-
- Moderator
Dat probleem zie ik niet zo, het verwijderen van strips is een stuk minder tijdrovend dan het vervangen van complete panelen. Sowieso vind ik dat wat twijfelachtig. Ik weet niet sinds wanneer hier Nba hangt, maar had toen niet al gewoon de definitieve bww geplaatst kunnen worden, dus voorbereid op de tunnel? Er hangt en staat wel meer Nba dat al jaren is voorzien van afdekstrips.
-
- 2x4 autosnelweg

Ongeveer gelijk met de opening van de tunnel is die bestemming zichtbaar geworden: het ging om een ander doel (weet uit mijn hoofd niet meer welke bestemming dat was).

-
- 2x5 autosnelweg
Dus onder deze tape staat geen -Centrum en S107?

Foto: Harry

Foto: Harry
-
- Wegnummerfotograaf

Het is me een raadsel wat Willem wel bedoelt; bij deze afritten is de afgelopen maanden niks ont-afgeplakt.
--Harry.
--Harry.
-
- 2x4 autosnelweg