Alleen komt Trier niet op de N62 zelf voor als ik het me goed herinner. Puur bij de aansluiting met de E42.Coen Tunnel schreef: ↑di 12 mei 2020, 14:29 Nog een 'gewoon' dubbel-grensoverschrijdend doel dat nog niet eerder was genoemd: Trier op de Luxemburgse N12 bij Wemperhardt, vlak voor de grens. Het wordt via de Belgische N62 en E42 naar de Duitse A60 geleid, via Sankt-Vith: https://www.google.nl/maps/@50.1561272, ... 312!8i6656
Dubbel-grensoverschrijdende doelen
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Re: Dubbel-grensoverschrijdende doelen
-
- 4x5 autosnelweg
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
-
- verkeersader
Worden Wenen en Budapest gecontinueerd?
Of is het een eenmalige verwijzing. Vergelijkbaar met het bord waarop Paris, Brussel en London stonden aangegeven op de A4 in Nederland.
Of is het een eenmalige verwijzing. Vergelijkbaar met het bord waarop Paris, Brussel en London stonden aangegeven op de A4 in Nederland.
Laatst gewijzigd door Steptimer op za 14 nov 2020, 2:56, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
In Hongarije komt Wenen pas na Budapest continue op de borden. Maar wellicht wordt dit als de M4 helemaal gereed is anders.
-
- 2x5 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
Ben ook wel benieuwd hoe het uiteindelijk uitpakt qua Wenen in Hongarije.

^Daar waar de M4 tot gisteren begon/eindigde benoorden Berettyóújfalu. Nog plaats voor een doel onder Debrecen. Merk op dat de afstand naar Boedapest in Roemenië op de ontbrekende schakel is gebaseerd, in Hongarije op de route M35-M3.

^Daar waar de M4 tot gisteren begon/eindigde benoorden Berettyóújfalu. Nog plaats voor een doel onder Debrecen. Merk op dat de afstand naar Boedapest in Roemenië op de ontbrekende schakel is gebaseerd, in Hongarije op de route M35-M3.
-
- zandpaadje
Hoe officieel deze bewegwijzering is valt te betwisten, maar deze staat in het Hoggar gebergte in het zuidoosten van Algerije.
Paris 3518 km

Paris 3518 km

-
- 2x5 autosnelweg
Die vermelding wordt niet continu gehouden en via welke route is dit gemeten?
-
- autoweg
-
- autoweg
-
- Voorzitter
Er zit 1700 km verschil tussen Algiers en Marseille.
De afstand van zo'n 3500 km vanaf dit punt (182 km ten noorden van Tamanrasset) bereik je enkel via Ghazaouet of Oran, en dan vanaf daar met de veerboot naar Alicante of Almería.
-
- Voorzitter
Volgograd (het vroegere Stalingrad) in Rusland met 1421 km in Dubăsari, Transnistrië (de afvallige deelrepubliek van Moldavië): https://www.google.nl/maps/place/Sherif ... 29.1706887
Geen idee waarom het daar staat. Voor zover ik heb kunnen nagaan is er geen stedenband tussen Dubăsari en Volgograd.
Geen idee waarom het daar staat. Voor zover ik heb kunnen nagaan is er geen stedenband tussen Dubăsari en Volgograd.
-
- Moderator
Ten tijde van de Sovjetunie was dit de M21: Volgograd - Luhansk - Donetsk - Dnipropetrovsk - Kirovohrad - Kishinev
-
- stadsweg
Ik denk dat dit bord een overblijfsel is van de eerste (1978) editie van de Parijs - Dakar rally die in dat jaar vanuit Frankrijk via Algerije, Niger, Mali en Oppervolta naar Senegal ging (die route heb ik van Wikipedia geplukt). En op dit bord staat Agades en dat ligt in Niger.Noisecontrollers schreef: ↑zo 01 nov 2020, 11:10 Hoe officieel deze bewegwijzering is valt te betwisten, maar deze staat in het Hoggar gebergte in het zuidoosten van Algerije.
Paris 3518 km![]()
![]()
-
- 2x2 autosnelweg
Misschien is hij al eens gepost, maar in Monaco vind je wegwijzers met Gênes (Genova). Aangezien je vanuit Monaca 2 grenzen passeert voor je Genova inraakt, is dit dus dubbelgrensoverschrijdend.

-
- 2x4 autosnelweg
Natuurlijk stamt dit bord uit de tijd dat de Sovjet-Unie bestond. Toch is het vreemd om in de Oekraïne, kort voor de grens met Moldavië/Transnistrie, een verwijzing naar Brest tegen te komen:
https://maps.app.goo.gl/xmiVD6aPRCfTpHrM6
Aan te nemen valt dat de continuïteit sinds het uiteenvallen van de USSR steeds slechter wordt naarmate wegwijzers vervangen zijn.
https://maps.app.goo.gl/xmiVD6aPRCfTpHrM6
Aan te nemen valt dat de continuïteit sinds het uiteenvallen van de USSR steeds slechter wordt naarmate wegwijzers vervangen zijn.
-
- 4x3 autosnelweg
Drie grenzen over; zelfs vier als je Transnistrië meerekent. De continuïteit was trouwens ook in Sovjet-tijd (of nu nog binnen Rusland) matig. Een systeem van “af en toe een herinnering” waar volledige continuïteit niet gevraagd was.
Kishinev als exoniem voor Chisinau moest ik trouwens even opzoeken. Maar mogelijk was de naam Chisinau in Sovjet-tijden zelfs verboden, en hoogstwaarschijnlijk op zijn minst weinig gangbaar buiten Moldavië.
Kishinev als exoniem voor Chisinau moest ik trouwens even opzoeken. Maar mogelijk was de naam Chisinau in Sovjet-tijden zelfs verboden, en hoogstwaarschijnlijk op zijn minst weinig gangbaar buiten Moldavië.
-
- Moderator
Opvallend, ik dacht dat je die wel kende

Ten tijde van de USSR was dit de M14, die van Odessa naar Brest verliep, dus die aanduiding is wellicht niet zo ongebruikelijk als misschien gedacht.
-
- 2x4 autosnelweg
@Km357: wat me aan die foto uit Monaco nu pas opvalt is dat lokale doelen net zoals in Frankrijk in cursief schrift staan. Alleen wel met rode letters waar Frankrijk gewoon zwarte letters gebruikt.
Toch een stukje Monegaskische "couleur locale".
Toch een stukje Monegaskische "couleur locale".
-
- 4x3 autosnelweg

Vind het wel een interessante route. Een soort achterfront-route om vanuit marinehaven Odessa de westgrens te kunnen bewaken?Chris schreef: ↑zo 07 mar 2021, 17:51 Opvallend, ik dacht dat je die wel kendeHet is toch wel één van de bekendere Sovjetnamen, als hoofdstad van een SSR.
Ten tijde van de USSR was dit de M14, die van Odessa naar Brest verliep, dus die aanduiding is wellicht niet zo ongebruikelijk als misschien gedacht.
Wat betreft Sovjetnamen: duidelijk niet iets waar ik me voldoende in verdiept heb. Bij mijn middelbare school aardrijkskunde was de USSR al uiteengevallen, en in bredere zin praat je hier over een uithoek waarvan je vóór onafhankelijkheid eigenlijk nooit hoorde. Hoofdstad van een SSR of niet. Zou het voor 1991 in veel topografielessen hebben gezeten onder de oude naam? Bredere geschiedenis vind ik boeiend, maar aan dit gebied was ik nooit toegekomen. En o ja, ik kende op zeer jonge leeftijd alle plaatsen in het Ravensburger-spel Een Reis door Europa uit mijn hoofd. Maar daar zat Chisinau niet in (verder noordelijk trouwens ook niet SSR-hoofdstad Vilnius).
Laatst gewijzigd door Pino op zo 07 mar 2021, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Daar lijkt het wel op, sowieso is de wegnummering van de USSR heel erg op defensie gericht geweest, met veel routes langs de grenzen maar veel minder dieper het land in. Rusland had echt weinig M- en A-wegen voor een land met dergelijke omvang. De Baltische SSRs hadden bijvoorbeeld een veel omvangrijker netwerk van genummerde wegen dan bijna elke andere regio in de Russische SFSR, behalve dan Kaliningrad natuurlijk. In Kaliningrad had je maar liefst 9 A-routes, maar bijvoorbeeld rond Samara, Yekaterinburg, Omsk of Novosibirsk geen enkele.
-
- 4x3 autosnelweg
In Moldavië is, als enige van de betrokken ex-USSR-staten, het wegnummer M-14 dus ook gehandhaafd. De overheid schrijft er ook nog steeds over de weg Brest-Odessa. Weg lijkt ook een redelijk belangrijk als verbinding van en naar de verschillende buitenlanden, al denk ik niet dat nog veel verkeer via Brest gaat. Verkeer van en naar de EU zal meestal via Lviv en de E40 gaan of door Roemenië.
-
- Moderator
Moldavië heeft in 2016 de wegen hernummerd. De M14 is toen de M5 geworden. De Sovjetnummering wordt bij mijn weten alleen nog in Turkmenistan en Uzbekistan gebruikt. En daar worden ze waarschijnlijk bijna niet met nummers bewegwijzerd. In Kazachstan worden alleen de M-nummers nog gebruikt.
-
- 4x3 autosnelweg
Ik zie het inmiddels mooi omschreven op Marcel’s website, maar Google Maps is nog niet bij. Moldavische wegnummering dateert van rond 2000, maar de voormalige Sovjet-hoofdwegen 14 en 21 zijn pas in 2016 omgenummerd. De keuze van rond 2000 -eigen nummering opzetten, maar meest bekende nummer van voormalige systeem toch handhaven- is daarbij ook nog niet zo heel raar. Je noemt zelf al Kazachstan als voorbeeld; je ziet het ook mooi met het wegnummer 13 in Vietnam en Laos; en zeker ook in Australië.
Je komt overigens nog best een paar officiële documenten van na die tijd tegen waarop nog steeds over M-14 wordt gesproken.
Je komt overigens nog best een paar officiële documenten van na die tijd tegen waarop nog steeds over M-14 wordt gesproken.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 4x5 autosnelweg
Ik zag niet zo snel of deze al voorbij gekomen was, daarom deze in Ulcinj in Montenegro.
De doelen in Kosovo, (Pristina, Prizren) en Noord-Macedonië (Skopje) lopen hier via Albanië.
De route via Skopje is zelfs een driedubbelgrensoverschrijdend (3x woordwaarde) doel, want loopt vanaf hier via Albanië en Kosovo naar Noord-Macedonië toe.
En dat terwijl Skopje, Pristina, Prizren en Ulcinj vroeger in 1 land lagen, terwijl deze route via Albanië tot halverwege de jaren 90 niet eens mogelijk was.

De doelen in Kosovo, (Pristina, Prizren) en Noord-Macedonië (Skopje) lopen hier via Albanië.
De route via Skopje is zelfs een driedubbelgrensoverschrijdend (3x woordwaarde) doel, want loopt vanaf hier via Albanië en Kosovo naar Noord-Macedonië toe.
En dat terwijl Skopje, Pristina, Prizren en Ulcinj vroeger in 1 land lagen, terwijl deze route via Albanië tot halverwege de jaren 90 niet eens mogelijk was.

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x2 autosnelweg
Hanno had dit bord overigens al in 2014 gefotografeerd. Ik denk ergens in dit topic:
viewtopic.php?f=15&t=19139
viewtopic.php?f=15&t=19139
-
- 2x4 autosnelweg
De afstanden kloppen, maar wat vooral opvalt is dat Albanië, met als hoofdstad en centraal punt Tirana, veel dichterbij is dan Kosovo.
Op zich bekend, maar het verschil van 200 km. is, gezien de relatief kleine oppervlakte van de landen in deze regio, meer dan ik verwacht had.
Op zich bekend, maar het verschil van 200 km. is, gezien de relatief kleine oppervlakte van de landen in deze regio, meer dan ik verwacht had.