130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door DjIdee » zo 07 mar 2021, 10:18

120 is echt wel gangbaar in het noorden merk ik die spaarzame momenten dat ik wel op de weg ben.
Als het wat drukker is zakt het wat in. Maar dat was toen het 130 was ook al zo.

De 80 bij de passage van Zwolle is nog altijd een farce. Diegene die dat rijdt wordt door het zware verkeer gebumperd, 110 voor de veiligheid (er zal maar een lasergamer staan), en dan nog wordt je meerdere malen voorbij gereden

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Chris » zo 07 mar 2021, 10:32

De 80 km/h in Zwolle is altijd al een lage maximumsnelheid geweest, als er geen file staat moet je al 100+ op de plusstrook om daar niet rechts ingehaald te worden. En die plusstrook staat nu al maanden permanent open, en dus met 80 km/h. Ik heb niet gelezen of gezien dat daar vaak gehandhaafd wordt. Heel af en toe pakt een video-surveillance er eens iemand uit, maar dat zijn blijkbaar nogal eens mensen onder invloed die overal veel te hard rijden. De gewone burger die er 110 rijdt laten ze kennelijk met rust.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 mar 2021, 12:19

Ik heb de afgelopen tien jaar nooit meegemaakt dat er op het 80-gedeelte door Zwolle gecontroleerd werd. Het zal allicht een enkele keer gebeurd zijn, misschien rond de Dutch TT bijvoorbeeld, maar als ze bij Zwolle al controleren is dat veel vaker tussen Zwolle-Zuid en KP Hattemerbroek, waar de Vmax 100 is.

Ik rij er ook nooit 80, want dan gaat vrachtverkeer je inhalen. Ik rij meestal rond de 100.

Een curiositeit is dat de Vmax 80 niet geldt op de parallelbanen tussen Zwolle-Centrum en Zwolle-Zuid, daar is het permanent Vmax 100, en één van de weinige plekken in Nederland (misschien de enige?) waar de Vmax op de parallelbaan vaak hoger is dan op de hoofdrijbaan.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door jelger » zo 07 mar 2021, 12:36

Ik vind het erg kwalijk dat je via de de facto norm om je heen eigenlijk gedwongen wordt om te hard te rijden daar. De handhaving weet dat, de (gemeentelijke) bestuurders weten dat. Doe er wat aan. Zorg dat de groepsnorm wordt dat binnen de snelheidsnorm rijden niet uitzonderlijk is en geen hinder oplevert.

Ik rij er ook af en toe maar het is echt slecht. Maakt me niet wat de snelheidsnorm wordt, maar zorg dat dat gemeengoed wordt op die plek.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Wouter N14 » zo 07 mar 2021, 12:37

^^ De parallelbanen bij :KP: De Stok hebben geen snelheidsbeperking en dus 24/7 130 :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 mar 2021, 12:41

jelger schreef: zo 07 mar 2021, 12:36 Ik vind het erg kwalijk dat je via de de facto norm om je heen eigenlijk gedwongen wordt om te hard te rijden daar. De handhaving weet dat, de (gemeentelijke) bestuurders weten dat. Doe er wat aan. Zorg dat de groepsnorm wordt dat binnen de snelheidsnorm rijden niet uitzonderlijk is en geen hinder oplevert.

Ik rij er ook af en toe maar het is echt slecht. Maakt me niet wat de snelheidsnorm wordt, maar zorg dat dat gemeengoed wordt op die plek.
Het zou al heel wat schelen, en beter aanpassen bij de realiteit, als de Vmax ook bij geopende spitsstrook links gewoon 100 wordt. Dat is het in eenzelfde situatie bij Amersfoort ook. Misschien is die spitsstrook links bij Amersfoort iets breder. Maar het lijkt me dat dit bij Zwolle ook wel moet kunnen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door boe! » zo 07 mar 2021, 12:50

^^ Waarbij je alleen maar kijkt naar de lay-out van de weg en de breedte van de linkerrijstrook. Misschien speelt er wel wat anders: geluidsoverlast of emissies. Zaken die je dus niet kan aflezen op je dashboard of kan zien door de voorruit.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Attietattie » zo 07 mar 2021, 12:52

Met dat argument kan je ook de 'plusstrook' op de A27-links erbij halen en die is 80. Dus ik zou "ja, maar elders is het ook zo" er niet bijhalen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Chris » zo 07 mar 2021, 13:00

De spitsstrook op de A28 door Zwolle is ongeveer 2,5 meter breed met een breedtebeperking van 2 meter. Dat is de reden dat het 80 is, maar je ziet een tweedeling: mensen die er wel en niet op durven. Degenen die er wel op durven zijn bestuurders die wat meer vertrouwen hebben in hun rijkunsten en hebben veelal ook geen moeite om er wat harder op te rijden.

Ondanks de smalle spitsstrook en hogere rijsnelheden is het toch geen ongevalslocatie. Er gebeuren niet veel ongevallen op het traject door Zwolle en je ziet bijvoorbeeld ook niet dat de geleiderail overal aanrijschade heeft. Er gebeuren veel vaker ongevallen op de IJsselbrug.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 mar 2021, 13:11

Chris schreef: zo 07 mar 2021, 13:00 De spitsstrook op de A28 door Zwolle is ongeveer 2,5 meter breed met een breedtebeperking van 2 meter. Dat is de reden dat het 80 is,
De spitsstrook op de A28 bij Amersfoort is ongeveer net zo breed en kent eenzelfde breedtebeperking van 2 meter. Oogt optisch ook nog smaller, vooral bij het viaduct Heiligenbergerweg. Maar wel Vmax 100.

De breedte van de spitsstrook en de breedtebeperking kunnen dus niet de enige reden zijn waarom de Vmax in Zwolle slechts 80 is.
maar je ziet een tweedeling: mensen die er wel en niet op durven. Degenen die er wel op durven zijn bestuurders die wat meer vertrouwen hebben in hun rijkunsten en hebben veelal ook geen moeite om er wat harder op te rijden.

Ondanks de smalle spitsstrook en hogere rijsnelheden is het toch geen ongevalslocatie. Er gebeuren niet veel ongevallen op het traject door Zwolle en je ziet bijvoorbeeld ook niet dat de geleiderail overal aanrijschade heeft. Er gebeuren veel vaker ongevallen op de IJsselbrug.
Onder normale omstandigheden kom je niet op de spitsstrook links als je netjes de Vmax rijdt.

Op en rond de IJsselbrug is het inderdaad veel vaker raakt, met verkeer dat tussen rijstroken zwerft, hoogteverschillen en flauwe bochten.
boe! schreef: zo 07 mar 2021, 12:50 ^^ Waarbij je alleen maar kijkt naar de lay-out van de weg en de breedte van de linkerrijstrook. Misschien speelt er wel wat anders: geluidsoverlast of emissies. Zaken die je dus niet kan aflezen op je dashboard of kan zien door de voorruit.
Dat kan uiteraard. De A28 door Zwolle ligt verhoogd en dichter langs de bebouwing. Maar wel met een flinke geluidswal, die ook goed werkt.

De intensiteiten zijn hier ook lager dan bij Amersfoort, en het aandeel vrachtverkeer zal hier vermoedelijk niet veel groter liggen dan bij Amersfoort, misschien nog wel kleiner. Het horizontale en verticale alignement van de A28 is bij Zwolle ook beter dan bij Amersfoort. De enige reden die ik me kan voorstellen is emissietechnisch, omdat de A28 verhoogd dwars door Zwolle loopt waar de A28 op maaiveld langs de rand van Amersfoort loopt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Chris » zo 07 mar 2021, 13:24

Coen Tunnel schreef: zo 07 mar 2021, 13:11
Chris schreef: zo 07 mar 2021, 13:00 De spitsstrook op de A28 door Zwolle is ongeveer 2,5 meter breed met een breedtebeperking van 2 meter. Dat is de reden dat het 80 is,
De spitsstrook op de A28 bij Amersfoort is ongeveer net zo breed en kent eenzelfde breedtebeperking van 2 meter. Oogt optisch ook nog smaller, vooral bij het viaduct Heiligenbergerweg. Maar wel Vmax 100.

De breedte van de spitsstrook en de breedtebeperking kunnen dus niet de enige reden zijn waarom de Vmax in Zwolle slechts 80 is.
De spitsstrook bij Amersfoort is aanzienlijk beter ontworpen: van barrier tot de rechter streep is het ongeveer 1 meter breder. In Zwolle staat de geleiderail vrijwel direct op de kantstreep: er is eigenlijk geen redresseerruimte die er in Amersfoort wel is. Dat is de reden waarom het in Zwolle 80 is en in Amersfoort 100. En ook waarom het op de A27 bij Houten ook maar 80 is: die is net zo smal als in Zwolle. Geluid en emissies zijn niet de reden dat het 80 is.

Het idee is dat het bij een geopende spitsstrook per definitie al zo druk is dat 80 km/h een natuurlijke snelheid is bij die dichtheid van het verkeer. Maar die in Zwolle staat permanent open en er is nu sowieso niet veel spits meer, dus dan wordt er ook harder gereden. Ook pre-corona was die spitsstrook vaak open buiten de spits.

Afbeelding
A28 plusstroken Zwolle-3 by European Roads, on Flickr

Afbeelding
A28 Amersfoort-2 by European Roads, on Flickr

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door boe! » zo 07 mar 2021, 13:38

Chris schreef: zo 07 mar 2021, 13:24Maar die in Zwolle staat permanent open
Waarom eigenlijk? In Amersfoort is de spitsstrook op rustige tijden gesloten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 mar 2021, 13:39

Chris schreef: zo 07 mar 2021, 13:24Het idee is dat het bij een geopende spitsstrook per definitie al zo druk is dat 80 km/h een natuurlijke snelheid is bij die dichtheid van het verkeer. Maar die in Zwolle staat permanent open en er is nu sowieso niet veel spits meer, dus dan wordt er ook harder gereden. Ook pre-corona was die spitsstrook vaak open buiten de spits.
Ook pre-corona tijdens de spits reed eigenlijk niemand 80 op de spitsstrook.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 mar 2021, 13:42

boe! schreef: zo 07 mar 2021, 13:38
Chris schreef: zo 07 mar 2021, 13:24Maar die in Zwolle staat permanent open
Waarom eigenlijk? In Amersfoort is de spitsstrook op rustige tijden gesloten.
Er is onlangs onderhoud geweest/gepland, dat had er iets mee te maken. Ik heb daar iets over gelezen, maar ik kan het artikel niet meer terugvinden.

Maar als ik er om 20:00 uur rijd is er echt vrijwel niemand die zich aan de Vmax van 80 houdt, laat staan dat er zoveel verkeer is dat die spitsstrook per se open zou moeten.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Willem » zo 07 mar 2021, 14:05

Op de A15 bij Rozenburg was de spitsstrook, met een Vmax 80, net zoals bij Zwolle een tijdje permanent open. Daar had de politie een handje van om juist op bv. zondagochtend te gaan controleren op snelheid. Zulke acties leverden een hoop kritiek op.

Bovendien hoef je in de Botlek, gezien de omgeving, geen Vmax van 80 omwille het milieu op te gaan tuigen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Rein » zo 07 mar 2021, 14:36

Wouter N14 schreef: zo 07 mar 2021, 12:37 ^^ De parallelbanen bij :KP: De Stok hebben geen snelheidsbeperking en dus 24/7 130 :)
Idem de parallelbanen bij Hoofddorp op de A4. En daar is ook geen trajectcontrole trouwens i.t.t. de hoofdrijbanen.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door R-R-L » ma 08 mar 2021, 0:07

Chris schreef: zo 07 mar 2021, 13:00 De spitsstrook op de A28 door Zwolle is ongeveer 2,5 meter breed met een breedtebeperking van 2 meter. Dat is de reden dat het 80 is, maar je ziet een tweedeling: mensen die er wel en niet op durven. Degenen die er wel op durven zijn bestuurders die wat meer vertrouwen hebben in hun rijkunsten en hebben veelal ook geen moeite om er wat harder op te rijden.

Ondanks de smalle spitsstrook en hogere rijsnelheden is het toch geen ongevalslocatie. Er gebeuren niet veel ongevallen op het traject door Zwolle en je ziet bijvoorbeeld ook niet dat de geleiderail overal aanrijschade heeft. Er gebeuren veel vaker ongevallen op de IJsselbrug.
De A12 is voor mijn idee wat breder, maar daar speelt hetzelfde idee van wel of niet durven. Doordat de wat minder vertrouwde mensen niet op de plusstrook kwamen reed het daar over het algemeen prima door. Had daardoor liever dat de stroken open waren en de max 100 was dan gesloten en 130. Met de open stroken stond de cruise op 120 en was dat vrij continu aan te houden, met de stroken dicht was het 90-110 sukkelen.
Nu het overdag 100 is is de ergernis van de gesloten plusstook des te groter. Om de maximumsnelheid maakt het niet uit, wel om de gemoedstoestand. Want man o man wat wordt er waanzinnig slecht rechts gehouden met zo'n lege lap asfalt links er naast, door Nederlanders maar al helemaal door Duitsers.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door CasablancaMarocco » ma 08 mar 2021, 14:15

Ook mensen met een migratie achtergrond houden over het algemeen minder rechts aan. Merk dat soms wel op tussen Gouda en Utrecht.
Soms kijk ik namelijk wel even wie er in zit, zeker als je gewoon makkelijk 2 stroken naar rechts kunt.

Duitsers vind ik persoonlijk wel mee vallen om eerlijk te zijn.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Wesso » ma 08 mar 2021, 23:04

Duitsers kunnen vreselijk truttig of gezapig rijden en hebben soms een halve kilometer nodig voor een inhaalactie. Ik ben meer van vlot inhalen en snel weer naar rechts, maar kennelijk zijn Duitsers daar niet zo goed in.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door R-R-L » ma 08 mar 2021, 23:45

Het 100 = 100 en voor Nederlandse begrippen erg veel afstand willen houden helpt ook niet mee. Zeker in de weekenden dat Duitsers vrij zijn is het duidelijk te merken, zat er maar geen schot in dan kon je verwachten dat een DB machinist in de vrije tijd de auto als locomotief gebruikt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door duikgek89 » di 09 mar 2021, 8:05

R-R-L schreef: ma 08 mar 2021, 23:45 Het 100 = 100 en voor Nederlandse begrippen erg veel afstand willen houden helpt ook niet mee.
Het midden plakken en te traag inhalen mag je ze verwijten.

Het aan de snelheid houden en fatsoenlijk afstand houden kun je ze echter niet verwijten.
Dat de Nederlanders als nationale hobby constant veel te kort op elkaar rijden, maakt nog niet dat dat goed is. En dat de maximumsnelheden in Nederland belachelijk laag zijn, daar kan de bezoeker ook niks aan doen.

We kunnen de Vmax ook gewoon snelweg waardig maken (overdag 150, tussen 19:00 en 06:00 helemaal kappen met Vmax onzin), met schappelijke boetes voor kleine slordigheden. In Duitsland bijvoorbeeld zijn de eerste 20km/h te hard vrij goedkoop. Dan ben je van dat zenuwachtige kleven, trekken en duwen rond de 100km/h ook af namelijk.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door CasablancaMarocco » di 09 mar 2021, 11:23

Nederlanders rijden wat assertiever dan Duitsers.. Dus sneller invoegen van een afrit. Wat sneller naar rechts gaan op de snelweg al snij je iemand een beetje af. Dat zal ook wel komen omdat we gewoon een dichtbevolkt land zijn.

Ik waardeer juist dat ze wat meer afstand houden, op bundesstrasse merk ik het ook wel.. Of ze houden afstand, of ze halen in.
In Nederland heb je vaak genoeg op 80km wegen dat ze gewoon veel te kort op je zitten.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Basjuh1981 » di 09 mar 2021, 11:46

duikgek89 schreef: di 09 mar 2021, 8:05 We kunnen de Vmax ook gewoon snelweg waardig maken (overdag 150, tussen 19:00 en 06:00 helemaal kappen met Vmax onzin), met schappelijke boetes voor kleine slordigheden. In Duitsland bijvoorbeeld zijn de eerste 20km/h te hard vrij goedkoop. Dan ben je van dat zenuwachtige kleven, trekken en duwen rond de 100km/h ook af namelijk.
Ik ben voor :woop:
CasablancaMarocco schreef: di 09 mar 2021, 11:23 Nederlanders rijden wat assertiever dan Duitsers.. Dus sneller invoegen van een afrit. Wat sneller naar rechts gaan op de snelweg al snij je iemand een beetje af. Dat zal ook wel komen omdat we gewoon een dichtbevolkt land zijn.
Nou, ik vind het vies tegenvallen. Bij het eerste blokje naar links met 70/80 op de klok bij het invoegen. Of tijdens het invoegen naast degene rijden op strook x en verwachten dat die een strook opschuift, in plaats van even gas bij geven en er voor invoegen (of als dat niet lukt er achter). Tergend langzaam (met +1 km/u verschil) een vrachtwagen inhalen.

Nee, zo assertief vind ik de gemiddelde Nederlander niet rijden.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Wesso » di 09 mar 2021, 12:39

^^ Er was laatst een programma op tv over de 'gemiddelde Nederlander'. De gemiddelde Nederlander rijdt in een klein tweedehands autootje met weinig vermogen, type Toyota Yaris, en gaat regelmatig naar IKEA. Dan moet je ook niet verwachten dat er vlot wordt opgetrokken. ;)

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Basjuh1981 » di 09 mar 2021, 14:02

^^ Gewoon veel toeren maken en daardoor laat doorschakelen. Maar dat eerste is natuurlijk eng :lol:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » di 09 mar 2021, 15:55

^^ Dat krijg je bij rijles ook niet meer aangeleerd, dat is allemaal in de stijl van het nieuwe rijden. Doorschakelen bij 2000 toeren. Sommigen krijgen er bijna geen gang in op de toerit. Het is fijn dat we in Nederland royale toeritten hebben, maar over de grens zie je Nederlanders wel eens in de problemen komen.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door R-R-L » di 09 mar 2021, 17:28

Toeren maken is eng. Maakt de motor lawaai en gaat het stuk.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Basjuh1981 » di 09 mar 2021, 17:38

Dat vind ik juist leuk als ik eens met de Twingo van de baas rijd :woop:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Km357 » di 09 mar 2021, 17:40

R-R-L schreef: di 09 mar 2021, 17:28 Toeren maken is eng. Maakt de motor lawaai en gaat het stuk.
Mooie satire :) Soms wat Italiaanse tuning als de motor mooi warm staat doet meer goed dan rondtuffen in te lage toeren "voor het milieu".

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Robbert297 » di 09 mar 2021, 19:04

Heb het tijdens m'n rijlessen in 2015 wel geleerd om meer toeren te maken en dus sneller op te trekken bij het opdraaien van een weg, om anderen niet te hinderen.

Mijn 1.4 8v Grande Punto leeft op veel toeren. :lol:
Слава Україні

Plaats reactie