[D] Maximumsnelheden

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Seat Ibiza » do 17 sep 2020, 16:43

Chrysa schreef: do 17 sep 2020, 13:34 Is dat zo? Als het er dan uit gaat zien zoals bubeko in Vlaanderen voordat de maximumsnelheid naar 70 werd verlaagd daar, krijg je net zo'n bordenwoud. Nee dank je.
Raar. Ik heb juist het idee dat er heel veel borden :A1-70: zijn weggehaald en er minder borden staan dan voorheen.
Alfa schreef: do 17 sep 2020, 13:57 Overigens denk ik niet dat werkelijk de meeste straten in de bebouwde kom een effectieve limiet van 30 hebben.
Ik sluit me wat dat betreft aan bij deze reactie, voor NL:
paolie schreef: do 17 sep 2020, 14:28 In Nederland schat ik de verhouding 30/50 bibeko op ongeveer 85%/15%

Gebruikersavatar
Sondermaut
stadsweg
Berichten: 405
Lid geworden op: di 09 okt 2018, 20:01
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Sondermaut » do 17 sep 2020, 20:06

In de meeste Duitse dorpjes ga je in de zijstraten al automatisch 30 km/h rijden door de beperkte breedte, dunkt mij.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Chrysa » vr 18 sep 2020, 9:58

Seat Ibiza schreef: do 17 sep 2020, 16:43
Chrysa schreef: do 17 sep 2020, 13:34 Is dat zo? Als het er dan uit gaat zien zoals bubeko in Vlaanderen voordat de maximumsnelheid naar 70 werd verlaagd daar, krijg je net zo'n bordenwoud. Nee dank je.
Raar. Ik heb juist het idee dat er heel veel borden :A1-70: zijn weggehaald en er minder borden staan dan voorheen.
Dat zeg ik. :p

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Seat Ibiza » ma 21 sep 2020, 9:59

Chrysa schreef: vr 18 sep 2020, 9:58 Dat zeg ik. :p
Goed lezen is lastig :mrgreen:
Maar hoe dan ook: ik denk dat met een algemene Vmax van 30 km/u bibeko, ook net als in Vlaanderen bubeko is gebeurd, er minder borden nodig zullen zijn.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door IQ[] » ma 01 mar 2021, 19:26

Blijkbaar heeft de SPD Tempolimit 130 nog steeds opgenomen in het (ontwerp)verkiezingsprogramma.

https://m.focus.de/politik/deutschland/ ... 30234.html

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Km357 » ma 01 mar 2021, 19:30

Nochtans gebeuren in Duitsland veel meer ongevallen door vrachtwagens die aan 80 op een andere inrijden dan die ene Porsche die 200+ doet. Zelfmoordpolitiek met andere woorden.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 658
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door CasablancaMarocco » ma 01 mar 2021, 19:33

In Denemarken is de limiet 110 / 130 maar toch heb ik het idee dat het meer opschiet als in Duitsland met al die wegwerkzaamheden, en op veel plekken is het ook gewoon erg druk op de snelwegen (met uitzondering van het weekend misschien).

140 zou ik wel zien zitten in Duitsland, snel genoeg voor dagelijks verkeer, en met zo'n snelheid hoef je niet continu gefocust in de achteruitkijk spiegel te kijken tijdens het inhalen. Maar als de huidige situatie blijft zoals het nu is, heb ik daar ook geen problemen mee, ik probeer soms ook wel eens m'n auto uit te testen , en dat geeft een heerlijk gevoel, zeker nu met die belachelijke 100 limiet overdag in NL. :)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Km357 » ma 01 mar 2021, 19:35

Autosnelwegen zijn in Frankrijk ontworpen voor 150 en 170kph afhankelijk van het profiel...er zit al een zodanige veiligheidsmarge op dat het onzinnig is om te zeggen dat het om veiligheid gaat. En het milieuverhaal is ook al zo'n doorgestoken kaart met slogans zoals "klimaatneutraal start met er in te geloven". Letterlijk een religieuze slogan die mij eerder kwaad maakt dan wat anders.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Basjuh1981 » di 02 mar 2021, 9:37

CasablancaMarocco schreef: ma 01 mar 2021, 19:33 In Denemarken is de limiet 110 / 130 maar toch heb ik het idee dat het meer opschiet als in Duitsland met al die wegwerkzaamheden, en op veel plekken is het ook gewoon erg druk op de snelwegen (met uitzondering van het weekend misschien).
Dat is ook echt appels met peren vergelijken :lol:

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door exroosje » di 02 mar 2021, 11:47

Dat kan zo zijn, maar daarmee niet minder waar..

Duitsland mag dan geen snelheidslimiet hebben, overdag schiet je vaak minder goed op als in andere landen, bv ook Frankrijk op de tolweg.
Er niet alleen drukte, maar ook die enorme hoeveelheid baustelles.

Overigens, met de opkomst van elektrisch rijden verwacht ik dat er een einde komt aan de onbegrensde max. Die is sterk gedreven door de duitse automobiel industrie met zijn focus op prestatie leverende verbrandingsmotoren.

Bij electrisch is dat helemaal geen onderscheidende factor (sneller optrekken is simpel een zaak van meer amperes naar de motor sturen) en kun je ook nog uitrekenen dat snel rijden je uiteindelijk langzamer op de bestemming brengt door de extra laadsessies. Leuk dat je met een Tesla heel hard kunt, maar diegene die het bij 120 houdt rijdt lachend het laadstation voorbij.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door SnarfFlevoland » di 09 mar 2021, 17:35

^^
Persoonlijk denk ik niet dat we bij het huidige concept van elektrisch rijden blijven stilstaan, waar je een grote accu in de auto steeds weer moet opladen. De Duitse autoindustrie werkt hard aan een vervolgconcept, waaronder bijv. waterstof en andere toekomstbestendige en milieuvriendelijkere alternatieven. Er wordt nu wel is zo'n beetje gedaan alsof men stil staat, en inderdaad reageert de Duitse autoindustrie nu nog niet echt hard op Tesla & Co., maar achter de schermen wordt weldegelijk aan nieuwe vormen van autorijden gewerkt. In Duitsland is de scepsis tegenover electrische auto's op accu's gewoonweg te groot en dat niet bepaald zonder geldige redenen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door duikgek89 » di 09 mar 2021, 22:14

SnarfFlevoland schreef: di 09 mar 2021, 17:35en inderdaad reageert de Duitse autoindustrie nu nog niet echt hard op Tesla & Co., maar achter de schermen wordt weldegelijk aan nieuwe vormen van autorijden gewerkt.
Ik mag er niet teveel over los laten, maar achter de schermen werken zowel de grotere automerken alsook grote toeleveranciers wel degelijk heel hard aan het najagen van Tesla. Daar investeren die bedrijven ook best aardig wat geld in.

Het gaat alleen soms een beetje op zijn Duits: Alles moet tot in detail bekend en uitgezocht zijn alvorens de volgende stap te zetten.
In Duitsland is de scepsis tegenover electrische auto's op accu's gewoonweg te groot en dat niet bepaald zonder geldige redenen.
Terecht.
Ik zou niet weten hoe we het ritje van 1450km afgelopen zondag in een E-auto hadden moeten doen. Van laadstation naar laadstation op zijn minst 5x een half uur of meer opladen?

Dan is de tank volgooien als ie bijna leeg is in combinatie met 10 minuten koffie pauze toch wat makkelijker.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Pino » di 09 mar 2021, 22:30

^^ Je moet naar ranges van een 450-500 kilometer. Dan hoeven de meesten maar één keer op een dag op te laden, misschien twee keer op iets van 2-3 ritten per jaar. Kun je dan ook wat beter combineren met andere langere stops die je toch maakt.

Nu ken ik deze markt bepaald niet van binnen en buiten, maar volgens mij halen Tesla’s juist die range ook een stukje beter dan de meeste andere merken. Zou vanaf daar mooi zijn om de range naar een 600-700 km te tillen; dan zijn er echt nog maar heel weinig mensen die meer dan één laadbeurt per dag nodig hebben.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door duikgek89 » di 09 mar 2021, 22:38

^^ Je zit ook nog met de beschikbaarheid (locaties en drukte) van snelle laadstations. Als je 450km range hebt (als je die al hebt als je van Nossen tot Göttingen de cruise control op alle vrije stukken op 180 of meer hebt staan, maar dat terzijde), is nog niet gezegd dat langs jou route ook naar pakweg 400 a 430km weer een snellaad station te vinden is.

Terwijl je langs de autobaan ruim voldoende tankstations kunt vinden. En anders wel bij een afrit in de buurt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Pino » wo 10 mar 2021, 8:55

^^ Tja, het zou Duitsland niet zijn als er geen achterstand was in de onderliggende infrastructuur.

Eerlijk gezegd weet ik niet of snellaadstations een centraal element zijn in de mogelijkheid om langere afstanden elektrisch te rijden. Ze zullen zeker wel een onderdeel vormen van de infrastructuur, maar het is ondenkbaar dat je straks een drukkere reisdag hebt en “tankstops” inhouden dat je een pomp een kwartier bezet houdt. Daar valt niet tegenop te bouwen, en als je buiten dat kwartier laden ook nog moet wachten voordat je aan de beurt bent, haken mensen af (en heb je ook een congestieprobleem rond verzorgingsplaatsen). Om die reden denk ik dat de elektrische rit van de toekomst er veel meer een moet zijn waar je bij een lunchstop een halfuur inplugt en je dan tot einde middag door kunt. Dat zou met kleinere laadpalen moeten kunnen en misschien moet je er daarvan juist ook wel gaan neerzetten op de kleinere parkeerplaatsen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door waldo79 » wo 10 mar 2021, 9:18

duikgek89 schreef: di 09 mar 2021, 22:38 ^^ Je zit ook nog met de beschikbaarheid (locaties en drukte) van snelle laadstations. Als je 450km range hebt (als je die al hebt als je van Nossen tot Göttingen de cruise control op alle vrije stukken op 180 of meer hebt staan, maar dat terzijde), is nog niet gezegd dat langs jou route ook naar pakweg 400 a 430km weer een snellaad station te vinden is.
Het aantal laadpunten is aan het toenemen, maar een elektrische auto is bepaald niet ingericht om continu mee te vlammen.
Als je snelheden van 150+ als uitgangspunt neemt dan is je accupakket met 2 uur rijden echt leeg.

Want dat bereik van 500+ kms op een acculading is alleen als je een economische rijstijl hanteert. Zeg maximaal 90 km/h rijden, regeneratief remmen etc en niet teveel stroomvreters inschakelt.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Willem » wo 10 mar 2021, 9:46

Je zou eigenlijk laadstations moeten hebben waar je met een lege accu binnenkomt en deze vervangen wordt door een andere, volle accu. En dat, uiteindelijk, bij elk tankstation.
Voorlopig is dat nog toekomstmuziek. Alleen wordt het dan wel mogelijk om met een elektrische auto naar zeg Toscane te rijden en onderweg alleen, net zoals nu met tanken, korte stops te hebben om de accu te wisselen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Wimpie25 » wo 10 mar 2021, 10:45

^^
Ik begrijp de logica achter jouw stelling, maar technisch (momenteel) compleet onhaalbaar.

Bij de performante elektrische wagens van het moment, is quasi het volledig chassis met bbatterijen gevuld. Je zou dan heel het onderstel moeten gaan vervangen.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 10 mar 2021, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Egbert » wo 10 mar 2021, 11:17

Om het nog niet over te hebben dat je dan naar standarisatie van iig de afmetingen van het accupakket moet gaan.

Dan nog eerder inductieladen via het wegdek.

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door exroosje » wo 10 mar 2021, 17:16

Dat accu verwisselen is eerder geprobeerd door Renault met de Fluence. Daar komt ook het leasen van de accu vandaan.
Concept is niet aangeslagen. Je hoeft een Fluence maar te zien om te weten waarom...

Ik denk dat de mobiliteit van een elektrische auto serieus beperkt gaat zijn en dat dus voor de lange vakantie ritten een alternatief gezocht moet worden. Bv autotreinen?
Of toch maar allemaal vliegen.
Met de elektrische auto in 1 ruk naar Toscane rijden zie ik niet gebeuren (los van of het verstandig is, ik zie nu soms in de Meivakantie Nederlanders dat doen...)

Vlak voor de Corona was er de eerste keer serieus issue met tekort aan laadpalen tijdens de vakantie uittocht , dat zal niet snel beter worden. Dus ook al zou je een rit kunnen plannen met 2 laadstops van ca 30 min in 3 etappes van 400km, bedenk eens wat voor een velden met oplaadstations je moet hebben... En een mobiele kerncentrale voor de benodigde stroom

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Durashift » wo 10 mar 2021, 22:19

^^^ batterij wisselen is oorspronkelijk een idee van Better Be. Op Schiphol staat hun unit nog. Is nu voor de Tesla's omgebouwd, als ik het goed heb.

Het idee van 'snel wisselen' ipv 30 minuten opladen is op zich wel logisch gedacht, vind ik.
Maar, niet te organiseren, zo is gebleken. Zeker niet nu er steeds krachtiger laders komen.

Een batterijpakket onder de auto wegtrekken, het is ook nogal wat, in combinatie met de eisen en veiligheid etc.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door duikgek89 » wo 10 mar 2021, 23:11

exroosje schreef: wo 10 mar 2021, 17:16 Met de elektrische auto in 1 ruk naar Toscane rijden zie ik niet gebeuren (los van of het verstandig is, ik zie nu soms in de Meivakantie Nederlanders dat doen...)
Wij hadden planningstechnisch weinig andere opties dan die 1450km rijden (deels ook door de covid maatregelen). We hebben het rijden een beetje gedeeld (driekwart voor mij). Het scheelt daarbij ook dat het bekende wegen waren die we al vaker gereden hadden.
Ging eigenlijk heel soepel. Met COVID is het ook niet zo druk op de weg en aan de grens en deze auto is best een lekkere reisauto, desalniettemin kan ik me best voorstellen dat we het volgende keer weer ongeveer zo doen.
Op een vakantie reisdag naar een onbekende bestemming in Toscane is een ander verhaal.

Maar los van of het een goed of slecht idee is, het is voor mij onacceptabel dat het bereik van de auto de beperking is voor de mogelijke afstand in één dag. En dan ben je ook nog afhankelijk van een lader op een overnachtingsadres... Dan is bij vrienden in Poznan of Berlijn blijven slapen misschien ook geen optie als ze geen lader voorhanden hebben.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door duikgek89 » wo 10 mar 2021, 23:14

waldo79 schreef: wo 10 mar 2021, 9:18 Het aantal laadpunten is aan het toenemen, maar een elektrische auto is bepaald niet ingericht om continu mee te vlammen.
Als je snelheden van 150+ als uitgangspunt neemt dan is je accupakket met 2 uur rijden echt leeg.
Dat maakt langere afstanden op de route in mijn voorbeeld nog lastiger: In Polen kun je rustig tegen de 160 op de teller rijden op de A2 of A4. In Duitsland kun je op o.a. de A14 en A38 goed doorrijden; als je mazzel hebt ook op de A44. Of via de noordelijke route, op de juiste momenten is ook de Duitse A2 aardig vlot.
Als je dat allemaal met 90 a 100kmh moet doen duurt het lang en is het vermoeiend.

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door exroosje » do 11 mar 2021, 11:53

duikgek89 schreef: wo 10 mar 2021, 23:11 Maar los van of het een goed of slecht idee is, het is voor mij onacceptabel dat het bereik van de auto de beperking is voor de mogelijke afstand in één dag. En dan ben je ook nog afhankelijk van een lader op een overnachtingsadres... Dan is bij vrienden in Poznan of Berlijn blijven slapen misschien ook geen optie als ze geen lader voorhanden hebben.
Ik ben het wel met je eens, ik ben ook van het soort dat graag midden in de nacht vertrekt en stevig doorrijdt om een flink aantal kms weg te zetten. Ik probeer het wel tot 1000-1100 km beperkt te houden op 1 dag.
Maar toch zie ik dat uiteindelijk niet voor me hoe dat met een elektrische auto kan. Dus hoe onacceptabel het ook voor je mag zijn als persoon, als een auto met verbrandingsmotor niet meer te koop is vanaf 2030, zul je een alternatief moeten zoeken. Die enkele vakantie rit per jaar rechtvaardigt niet een standaard range van 1000km accupakket. En al helemaal niet 1000km bij 130-150km/u...

Overigens zo gek is dat niet, je kunt het ook onacceptabel vinden dat je lang voor de Gotthard moet wachten, toch is het zo en kun je beter je vakantie er omheen organiseren.

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 225
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Klaasje » do 11 mar 2021, 11:59

Je komt al snel een limiet tegen bij accu-only. Je kunt je auto optimliseren voor lange ritten maar dan verbruikt die door het extra gewicht meer bij korte ritten. Idealiter kan dagelijks gebruik op de accu. Want goedkope stroom en energie efficient.
De lange ritten doe je dan met een range extender op brandstof of waterstof voor gebruiksgemak en snelle kilometers.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door duikgek89 » do 11 mar 2021, 19:40

exroosje schreef: do 11 mar 2021, 11:53Dus hoe onacceptabel het ook voor je mag zijn als persoon, als een auto met verbrandingsmotor niet meer te koop is vanaf 2030, zul je een alternatief moeten zoeken. Die enkele vakantie rit per jaar rechtvaardigt niet een standaard range van 1000km accupakket. En al helemaal niet 1000km bij 130-150km/u...

Overigens zo gek is dat niet, je kunt het ook onacceptabel vinden dat je lang voor de Gotthard moet wachten, toch is het zo en kun je beter je vakantie er omheen organiseren.
Ik hoop dus op wat innovatie, zodat ik niet zo'n nadelige keuze hoef te maken.
1000km met 150km/h is toch wel het mininum wat mij betreft.

Wij rijden vaker lange afstanden. Vanaf waar we nu wonen is een bezoek aan vrienden in Berlijn 600km, naar familie in München is 700km,.. Voor de rond om de kerk rijders lijkt dat veel (als ik mijn collega's verhalen hoor vertellen over een ritje naar b.v. Düsseldorf...) Maar wij doen dat "ff" na het werk.
Met een stekkermobiel is dat allemaal wat lastiger. Als je onderweg een tijd moet laden tijdens zo'n avondrit is dat gewoon super vervelend.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door marcel » di 23 nov 2021, 8:36

Dit verhaal uit Duitsland verbaast mij weer:
https://www.ohmymag.de/verkehr/geschwin ... 10071.html

Ik had gedacht dat een combinatie met het bord
https://www.safetymarking.ch/images/600 ... 101-51.jpg
inderdaad onafhankelijk zou zijn en alleen maar waarschuwt dat er vaak ijs is, maar dat het onderbord
https://www.absperrtechnik24.de/wp-cont ... 730111.jpg
zou betekenen dat je alleen bij gladheid die snelheid moet rijden (net zoals 'bei Nässe').

Is ergens te vinden welke onderborden conditioneel zijn en welke niet?

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Egbert » di 23 nov 2021, 9:31

marcel schreef: di 23 nov 2021, 8:36
Is ergens te vinden welke onderborden conditioneel zijn en welke niet?
Alleen als er "bei" bij staat? Of als er een duidelijke tijdsbegrenzing is?

Je hebt ook het onderbord met de kikker. Dat is ook geen conditioneel bord dus als daar een :A1-80: bij staat geldt die 80 altijd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door Vinny » di 23 nov 2021, 10:47

Zo'n symbooltje geeft de reden weer en niet de voorwaarde. Maar goed, gladheid door opvriezen of sneeuwval is buiten het winterseizoen zeer uitzonderlijk en wat dat betreft kun je dit soort onderbordjes beter weglaten. Gladde wegen zijn in principe overal gevaarlijk...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [D] Maximumsnelheden

Bericht door marcel » di 23 nov 2021, 11:27

Vinny schreef: di 23 nov 2021, 10:47 Zo'n symbooltje geeft de reden weer en niet de voorwaarde.
Niet altijd. In dit geval inderdaad:
Afbeelding
Gevaar voor ongevallen.

Maar bijv. in dit geval niet:
Afbeelding
30 voor vrachtwagens, niet 'omdat er veel vrachtverkeer rijdt'.

Mij gaat het erom of er een criterium te bedenken is dat dit bepaalt.

Plaats reactie