Parklaan Ede

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Parklaan Ede

Bericht door boe! » wo 13 mei 2020, 17:43

Nieuwe drone-beelden. De nieuwe op- en afrit beginnen al aardig vorm te krijgen.
Link

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 14 sep 2020, 22:31

Ik zag vanavond dat de nieuwe af-en toerit in gebruik zijn. Vanuit Ede niet langer linksaf de A12 op richting Arnhem. Vanuit Wageningen/Bennekom juist wel. ;)

Het andere deel van dit project, de nieuwe kruising in Ede bij de van Kinsbergenstraat is ook nagenoeg klaar maar nog niet open gesteld. Want het stuk weg op het voormalige kazerneterrein ligt er nog niet volledig..

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 14 sep 2020, 22:41

Op 7 september is het opengesteld. 8-)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 15 sep 2020, 7:07

^^ Klopt. En Heijmans heeft daar een video over gemaakt, maar die hebben ze nog niet geplaatst op hun website/YouTube. De video staat wel op Facebook: https://www.facebook.com/HeijmansNL/vid ... 026234523/

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 24 sep 2020, 15:22

Kennelijk zijn er nu nogal veel ongevallen omdat je de andere kant op moet afslaan:

Omroep Gelderland: Wethouder baalt van vele ongelukken bij nieuwe oprit naar A12

Kwestie van gewenning denk ik... tenzij de bewegwijzering heel slecht is of zo. Daar gaan ze naar kijken.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 26 sep 2020, 16:46

^^^ Vanaf Bennekom moet je ook ff omdenken :D
Ik zat gisteren nog in de oude modus van rechts houden terwijl je nu links af moet. Bebording is dan wel afgeplakt en Arnhem naar links erbij gezet.. maar gele borden met teksten als "let op, verkeerssituatie gewijzigd" of "NAVI uit" heb ik niet gezien.
Denk dat daarin wel een helpende hand geboden kan worden.

Durashift schreef:(..) Het andere deel van dit project, de nieuwe kruising in Ede bij de van Kinsbergenstraat is ook nagenoeg klaar maar nog niet open gesteld. Want het stuk weg op het voormalige kazerneterrein ligt er nog niet volledig..(..)
Chris schreef: ma 14 sep 2020, 22:41 Op 7 september is het opengesteld. 8-)
Dit deel is nog steeds dicht hoor.. (loopt ook min of meer dood op het kazerneterrein).

Jackbauer1350
2x3 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » za 26 sep 2020, 17:11

Groot deel van het verkeer zal woon/werk verkeer zijn of in ieder geval verkeer dat daar zeer regelmatige basis rijdt. Met jarenlang een en dezelfde route volgen naar de bestemming gaat dat in je systeem zitten en wordt het een automatisme. Je let dan ook niet meer snel op bewegwijzering want je kende de weg immers.
Dan kan dat voor verrassingen zorgen wanneer een wegsituatie verandert. Neemt niet weg dat je dan niet last minute beslissingen moet gaan nemen als plots wisselen van rijstrook of iets dergelijks.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 27 sep 2020, 8:32

Ik ben gisteren van Ede naar Bennekom gereden en weer terug. De bewegwijzering die er staat is nergens onjuist, maar het kan wel beter (zeg ik als leek). Foto's zijn helaas wat donker. In Leusden was het prachtig weer, maar boven Ede pakten donkere wolken zich samen.

Van Bennekom naar Ede

Het eerste bord dat je tegenkomt is dit bord:
Afbeelding
Een groot bord met 8 bestemmingen (één bestemming meer als op het oude bord) in een relatief klein lettertype.
Ik vraag me af of niet gekozen had kunnen worden voor 2 borden. De aanloop vanaf Bennekom naar dit kruispunt is lang en overzichtelijk genoeg om met meerdere borden te kunnen werken.

Mocht je het eerste bord niet goed gezien hebben, dan heb je pech. Je krijgt geen herkansing, want het daaropvolgende portaal is leeg. Sterker nog, het portaal staat er nog niet eens.
Afbeelding

Vlak voor het kruispunt staat een tekstkar. De tekstkar toont twee beeldstanden 'situatie gewijzigd' en 'A12 richting Arnhem linksaf'. Achter een vrachtwagen of bus rijdend kan het dus gebeuren dat je nog wel de tekst 'situatie gewijzigd' meekrijgt, maar niet de tweede beeldstand.
Afbeelding
Afbeelding

Van Ede naar Bennekom

Afbeelding

Arnhem is keurig afgeplakt, maar waar je wel naar toe moet als je naar Arnhem wilt, vertelt het bord niet. En dat bord volgt ook niet. Als ik alle blauwe en gele bewegwijzering samen neem, dan is dit het eerste bord dat je tegenkomt waar Arnhem op staat:
Afbeelding

Dat bord staat dus langs de opstelstrook naar de A12 richting Arnhem. Let op: langs de opstelstrook, de strook zelf is al begonnen. Een bord vòòr de opstelstrook ontbreekt. Dit bord zie je pas zeer laat verschijnen, naar mijn mening te laat, zeker voor mensen die de (nieuwe) situatie niet kennen.

Ook hier weer een tekstkar met twee beeldstanden, waarbij je moet hopen dat je net de juiste boodschap meekrijgt. De tekstkar was in de video van Omroep Gelderland overigens nog niet te zien, dus deze is recent geplaatst.
Afbeelding
Afbeelding

Van Utrecht naar Ede
De nieuwe afslag kent twee rijstroken linksaf richting Ede.
Afbeelding

In de toekomst zal je ongetwijfeld op de twee doorgaande rijstroken richting Ede uitkomen, maar dat is nu nog niet het geval. De rechterrijstrook en de naastgelegen busbaan zijn nog afgesloten vanwege het aansluiten van de Parklaan op het kruispunt. Het verkeer dat nu linksaf slaat, komt uit op de linkerrijstrook naar de A12/A30 richting Utrecht/Amersfoort en één overgebleven rechtdoorstrook naar Ede.
Afbeelding

Het verkeer dat vanaf de A12 komt en op de linkerrijstrook uitkomt, zal in principe niet weer de A12 op willen (terug naar waar ze vandaan kwamen) en moet noodgedwongen opschuiven naar rechts. Extra weefbewegingen = meer problemen.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 27 sep 2020, 8:43

Als ik het goed begrijp is nog niet alle definitieve bewegwijzering geplaatst en is de tijdelijke bewegwijzering ondermaats. Het geheel ziet er op deze beelden inderdaad niet geweldig uit.
Enne gojje mins blieft altied leave.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 27 sep 2020, 9:34

Ook het enkele bordje vanuit Ede gezien naar Arnhem is ook wel erg slecht. Het staat niet eens naast de opstelstrook, maar enkele meters naast de busstrook, achter de geleiderail. Veel te ver om goed te kunnen zien.
Wat dat betreft is er nog een wereld te winnen met borden die slecht gepositioneerd zijn.

Naar mijn mening zou je borden direct naast of boven een rijstrook willen hebben. En als dat niet kan, dan zou het met een groter lettertype mogen.
Ik heb vaak moeite met lezen van dat soort kleine borden ver naast de rijstrook en/of hoog geplaatst in de berm zodat het bijna niet aangestraald wordt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 28 sep 2020, 0:22

boe! schreef: zo 27 sep 2020, 8:32 Ik ben gisteren van Ede naar Bennekom gereden en weer terug. De bewegwijzering die er staat is nergens onjuist, maar het kan wel beter (zeg ik als leek). Foto's zijn helaas wat donker. In Leusden was het prachtig weer, maar boven Ede pakten donkere wolken zich samen.

Van Bennekom naar Ede

Afbeelding
Een groot bord met 8 bestemmingen (één bestemming meer als op het oude bord) in een relatief klein lettertype.
Dit bord heb ik dus bekeken. Ik zie nu dat er dus wél een geel bord met 'gewijzigde situatie' heeft gestaan.
Wellicht een idee om dat bord al wat eerder neer te zetten?
boe! schreef: zo 27 sep 2020, 8:32 (..) De aanloop vanaf Bennekom naar dit kruispunt is lang en overzichtelijk genoeg om met meerdere borden te kunnen werken.
(..)
Ja, voor de bocht kan men wel beginnen, lijkt mij.

De tekstkarren stonden er afgelopen donderdag niet, dat weet ik wél zeker.

Al met al.. niet zo raar dus dat mensen in de war raken en gekke manoeuvres uitvoeren.. lijkt mij.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 30 sep 2020, 23:50

Nog iets dat mij opviel aan de nieuwe toe- en afrit voor de A12.
Tussen af- en toerit is een betegelde doorgang in de middenberm gemaakt.
Waarvoor zal dit dienen?

Keer (draai) mogelijkheid tussen af- en toerit bij een calamiteit op de A12?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 01 okt 2020, 8:21

^^ Mogelijk. En een doorgang voor hulpdiensten.
Donateur Vereniging Wegenforum

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 20 okt 2020, 23:05

Vanochtend Ede uit (naar Wageningen) weer eens dit kruispunt kunnen bewonderen. Het lijkt wel alsof de belijning is aangepast vanaf de overkluizing door het winkelcentrum. Daar begint de blokmarkering én rijrichting pijlen. Dus, formeel dien je dus al vóór het winkelcentrum de keuze voor rechtdoor of rechtsaf gemaakt te hebben.

Helaas helpt de bebording / belijning je daar niet bij. Kladder op het asfalt op rijstrook 1 Arnhem en rijstrook 2 Utrecht, ruim voordat je diepte inrijdt (tbv winkelcentrum onderdoorgang) én zet een wegwijzer 20 meter vanaf de kruising met de brandweerkazerne. Dán hebben de mensen nog tijd om te handelen.. nu niet, tenzij je het weet, vind ik.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 07 mar 2021, 9:13

Afsluitende drone-video van de vernieuwde aansluiting A12.
Link

3jaap
dorpsstraat

Bericht door 3jaap » do 11 mar 2021, 18:02

Even serieus. In Ede zijn toch, binnen het stedelijke verkeer niet echt ernstige knelpunten? Dusdanig dat aanleg van de Parklaan noodzakelijk is?
Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 11 mar 2021, 18:08

^^ De Parklaan wordt vooral aangelegd om het verkeer van en naar de nieuwe wijken in Ede-Oost (Enkawijk, kazerneterreinen) op te vangen. Het wordt eigenlijk een soort randweg. Dat zou je hier op het forum ook wel 'robuust wegennet' kunnen noemen. ;)

Iets waar ze in Veenendaal nog iets van kunnen leren, maar de gemeente blijft koppig in het geloof dat één hoofdontsluiting voor een uit z'n voegen gegroeide wijk (Veenendaal-Oost) voldoende is.

3jaap
dorpsstraat

Bericht door 3jaap » do 11 mar 2021, 18:33

Het verkeer van en naar het voormalige kazerneterrein zou je mij insziens best af kunnen wikkelen over de (oude) Arnhemseweg en dan via de Kinkerbergerweg/Bennekomseweg naar een daar nieuw aan te leggen aansluiting op de A12 :sorry:
Chaufferen is een vak!

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » do 11 mar 2021, 20:23

Dat wil Rijkswaterstaat niet. Ede is al rijk bedeeld met 3 snelwegaansluitingen, daar hoeft op zich geen 4e bij.

Die Parklaan is natuurlijk mede nodig omdat de Jan. Th. Tooroplaan en Zandlaan, de belangrijkste dwarsverbindingen in Ede ten zuiden van het spoor, niet of nauwelijks fatsoenlijk uit te breiden zijn.

Overigens: oorspronkelijk had de Parklaan tussen landgoed Hoekelum en de aftakking Klinkenbergerweg volledig 2x2 moeten worden, en zou de tak vanaf de A12 vloeiend naar het noorden afbuigen richting het station. Echter, op die 2x2 kwam veel protest op vanuit de bevolking omdat het landgoed Hoekelum daardoor teveel aangetast zou worden. En die vloeiende boog zou de Hoekelumse Enk volgens mij teveel aantasten vanwege de fietstunnel voor fietsverkeer tussen Ede en Bennekom.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » do 11 mar 2021, 20:30

B88 schreef: do 11 mar 2021, 18:33 (..) via de Kinkerbergerweg/Bennekomseweg naar een daar nieuw aan te leggen aansluiting op de A12 :sorry:
Dat is nu al een drukke bedoening, smal en ongescheiden fietsverkeer etc.

Met dat wat er nog gebouwd moet worden op de kazerneterreinen.. plus de P+R voorziening én dan nog ENKA (wat dan wel aan de andere kant van het spoor ligt maar ook dat zal verkeer noordwaarts doen bewegen, lijkt mij, is de Parklaan m.i. niet overbodig.

Alleen, hoe e.e.a. nou precies komt te liggen.. vanaf de A12 naar dat stuk dat nu klaar is richting Kazernelaan, is mij nog niet helder eigenlijk.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » do 11 mar 2021, 20:40

^^ Het viaduct van de Bovenbuurtweg over de A12 heeft aan de zuidzijde een extra overspanning. Daar gaat de Parklaan onderdoor om dan naar de tunnel onder de A12 te gaan. Daarna sluit hij aan op de Edeseweg, daarna loopt hij niet meer verder toch?

3jaap
dorpsstraat

Bericht door 3jaap » do 11 mar 2021, 21:13

Ik zie ook mogelijkheden over de bestaande Kazernelaan wat in feite allemaal een soort ringweg is, zei het met een lage capaciteit...Of vanaf de Horalaan een weg Noordwaarts. Er zijn prima voorbeelden van 2 baans wegen die niet al teveel ingrijpen in het landschap en toch een hoge capaciteit hebben. Een goed voorbeeld daarvan vindt je op de Apeldoornseweg in Arnhem wat defacto het alternatief is voor de route N325-A12 noordwaarts...En wat dacht je van de Ceintuurbaan in Elst? Aangelegd primair voor de wijk Westeraam maar half Elderveld en De Laar in Arnhem gaat hieroverheen vanaf de richting Nijmegen naar hun huis en omgekeerd.
Chaufferen is een vak!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 13 mar 2021, 8:03

B88 schreef: do 11 mar 2021, 18:02 Even serieus. In Ede zijn toch, binnen het stedelijke verkeer niet echt ernstige knelpunten? Dusdanig dat aanleg van de Parklaan noodzakelijk is?
Ede is een stad die nog flink groeit in inwoneraantal en bovendien niet veel ruimte voor uitbreiding heeft. Dat zie je ook wel aan de aansluiting op de A 12 zelf. Helaas is een uitbreiding van de capaciteit nauwelijks mogelijk, of je moet natuurgebieden opofferen. Daar heeft de politiek geen zin in.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

3jaap
dorpsstraat

Bericht door 3jaap » za 13 mar 2021, 12:02

Vinny schreef: za 13 mar 2021, 8:03
Ede is een stad die nog flink groeit in inwoneraantal en bovendien niet veel ruimte voor uitbreiding hee Helaas is een uitbreiding van de capaciteit nauwelijks mogelijk, of je moet natuurgebieden opofferen. Daar heeft de politiek geen zin in.
Ik denk zelf dat natuur aantasten of opofferen al lang niet meer zo'n heilig huisje is als je denkt...strikt genomen zijn ze al begonnen met bouwen op de Ginkelse Heide toen ze met de bouw de Nieuwe Kazernelaan overstaken...Wie had dat ooit kunnen denken? En wat dacht je van Arnhem? 40 jaar mocht je nog niet hardop denken aan bouw in de uiterwaarden (Meinerswijk). Nu gaat dat toch echt gebeuren, helaas...
Laatst gewijzigd door 3jaap op za 13 mar 2021, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Chaufferen is een vak!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 13 mar 2021, 17:28

Doet me denken aan een oud grapje op onze faculteit. Zandgrond met bomen er op? Dat heb je tot in klein-Azië nog wel op onze breedtegraad: dus kappen die zooi maar op de Veluwe en bouw een paar steden :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

3jaap
dorpsstraat

Bericht door 3jaap » za 13 mar 2021, 17:51

Vinny schreef: za 13 mar 2021, 17:28 Doet me denken aan een oud grapje op onze faculteit. Zandgrond met bomen er op? Dat heb je tot in klein-Azië nog wel op onze breedtegraad: dus kappen die zooi maar op de Veluwe en bouw een paar steden :rofl2:
Een waarheid als een koe. Ik zeg altijd : binnen Nederland is de Veluwe zo bijzonder, omdat praktisch al het andere vlakke polder is...En in de rest van de Wereld is juist die vlakke polder weer heel bijzonder :write:
Chaufferen is een vak!

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » ma 29 mar 2021, 13:23

verfmeer95 schreef: do 11 mar 2021, 20:40 Daarna sluit hij aan op de Edeseweg, daarna loopt hij niet meer verder toch?
jawel hoor :
Afbeelding
Plaatje van de projectwebsite. https://parklaan.ede.nl/de-parklaan/de- ... -overzicht

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 29 mar 2021, 14:23

^^ Dat noordelijke deel ligt zo ver van het zuidelijke deel af dat het gewoon twee aparte wegen zijn. Ze krijgen ook niet voor niets andere straatnamen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 29 mar 2021, 14:24

Maar het is wel één samenhangend project.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 03 mei 2021, 18:12

Na ruim een jaar werd het wel tijd om een nieuw filmpje te maken van de Maanderdijk, in opengestelde vorm. Jammer dat er scherpe bochten in zijn gemaakt.

Link