SolaRoad: wegdek met zonnepanelen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg

Re: SolaRoad: wegdek met zonnepanelen

Bericht door Jeff » zo 19 apr 2020, 23:29

Nog even en dan krijgen 2x2 fiets expresswegen, met ongelijkvloerse kruisingen en vangrails :hap:

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » ma 20 apr 2020, 10:16

Chris schreef: zo 19 apr 2020, 22:30 Ik kwam vanmiddag door Remmerden om eens te kijken hoe het stond met de SolaRoad. Helaas was er niks te zien. Ik zag aan de oostzijde van Remmerden (vlakbij de rotonde) wel een kast staan met daarbij een asfaltfietspad dat een stukje door tijdelijke bestrating is onderbroken. Is dat de locatie van het zonnepanelenfietspad? Die kast staat er volgens Street View al langer, kan ook een OV-kast zijn.

Een opmerkelijke plaats wel, dat Remmerden. Eigenlijk een bedrijventerrein met een paar huizen ertussen. Dat lijkt mij nou niet een ideaal bereikbaar bedrijventerrein voor vrachtverkeer....
@ Chris; Enkele kasten staan er langer, sinds de aanleg van de rotonde een jaar of 10 geleden, en er is in het kader van het fietspad op zonnepanelen één kast bij gekomen. Helaas liggen de zonnepanelen er nog niet, asfalt is wel uitgebroken, panelen hebben er gelegen maar zijn zonder dat ze gebruikt zijn weer vervangen door tweede, of derde, hands klinkers.

Op Remmerden staan circa 25 (bedrijfs)woningen en de oorsprong van de naam gaat terug tot in de middeleeuwen. Op kaarten van omstreeks 1400 komt de naam Remmerden al voor. Het bedrijventerrein is redelijk goed bereikbaar voor vrachtverkeer en kent een mooie grote verscheidenheid aan bedrijven. Deels opslag en distributie maar ook innovatieve maakindustrie. Zelf woon/werk ik ook op Remmerden dus ik ken de situatie hier op mijn duimpje.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 23 jun 2020, 12:55

Het staat er niet heel duidelijk, maar ook een proef met zonnepanelen op een geleiderail is mislukt vanwege de lage opbrengst...
Unieke praktijkproef met zonnecellen op vangrail in Heerhugowaard
(17 juni 2020)
De provincie Noord-Holland en TNO hebben met diverse partners onderzoek gedaan naar veilige en duurzame opwekking van energie.
Langs de provinciale weg N194 in Heerhugowaard heeft een proef plaats gevonden met flexibele zonnefolie op de vangrail. Deze 1-jarige praktijkproef is wereldwijd de eerste in zijn soort en na ruim 1 jaar beëindigd. Hoewel de energieopbrengst lager was dan verwacht, is er toch sprake van een succes vanwege alle nieuwe kennis die is verzameld over dit unieke ontwerp.

Praktijkproef
De flexibele folie met zonnecellen is aangebracht op 72 meter dubbele vangrail naast de provinciale weg N194. Dit leverde ongeveer 1.200 kWh/jaar aan energie op. Ter vergelijking: een gemiddeld 1-persoonshuishouden verbruikt ongeveer 1.800 kWh/jaar. De proef leverde veel nieuwe informatie over onder andere de weersbestendigheid en veiligheid. Zo bleek het aanbrengen van de zonnefolie in de vangrail een elegante oplossing maar vanuit veiligheidsoverwegingen niet gewenst.

Omdat de folie minder energie opbrengt dan verwacht, onderzoeken de betrokken partners de factoren die hierbij een rol spelen. Om met een geïntegreerd zonnesysteem rendabel en duurzaam energie op te kunnen wekken, moeten oplossingen gezocht worden om dit tegen lagere kosten te uit te voeren. De proef langs de N194 is afgerond en op 19 maart 2020 verwijderd.

Meer informatie
Het onderzoeksrappport en meer informatie staat op de website van TNO. https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden ... -vangrail/

https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... rhugowaard
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 23 jun 2020, 13:06

Ook ProRail wil een proef gaan doen met zonnepanelen op geluidsschermen. https://www.prorail.nl/nieuws/onderzoek ... idschermen voor details.

Verantwoordelijk wethouder uit Horst aan de Maas is een oud ProRail medewerker dus de lijntjes waren kort tussen de gemeente en ProRail.
Met vriendelijke groet,

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 23 jun 2020, 13:10

"We hebben vastgesteld dat het concept inderdaad niet werkt, dus de proef is geslaagd" :mrgreen:

jerryhopper
polderweggetje

Bericht door jerryhopper » do 02 jul 2020, 13:23

PeterSchoeber schreef: ma 20 apr 2020, 10:16
Chris schreef: zo 19 apr 2020, 22:30 Ik kwam vanmiddag door Remmerden om eens te kijken hoe het stond met de SolaRoad. Helaas was er niks te zien. Ik zag aan de oostzijde van Remmerden (vlakbij de rotonde) wel een kast staan met daarbij een asfaltfietspad dat een stukje door tijdelijke bestrating is onderbroken. Is dat de locatie van het zonnepanelenfietspad? Die kast staat er volgens Street View al langer, kan ook een OV-kast zijn.

Een opmerkelijke plaats wel, dat Remmerden. Eigenlijk een bedrijventerrein met een paar huizen ertussen. Dat lijkt mij nou niet een ideaal bereikbaar bedrijventerrein voor vrachtverkeer....
@ Chris; Enkele kasten staan er langer, sinds de aanleg van de rotonde een jaar of 10 geleden, en er is in het kader van het fietspad op zonnepanelen één kast bij gekomen. Helaas liggen de zonnepanelen er nog niet, asfalt is wel uitgebroken, panelen hebben er gelegen maar zijn zonder dat ze gebruikt zijn weer vervangen door tweede, of derde, hands klinkers.

Op Remmerden staan circa 25 (bedrijfs)woningen en de oorsprong van de naam gaat terug tot in de middeleeuwen. Op kaarten van omstreeks 1400 komt de naam Remmerden al voor. Het bedrijventerrein is redelijk goed bereikbaar voor vrachtverkeer en kent een mooie grote verscheidenheid aan bedrijven. Deels opslag en distributie maar ook innovatieve maakindustrie. Zelf woon/werk ik ook op Remmerden dus ik ken de situatie hier op mijn duimpje.

dus PeterSchoeber, is er in de tussentijd al iets veranderd? - kortom liggen de panelen er al?

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 02 jul 2020, 13:29

^^ Gisteren aan het eind van de middag, met de hond uitlaten, naar de brievenbus geweest en daarbij persoonlijk kunnen constateren dat de zonnepanelen er nog steeds niet liggen. Zodra ik zie dat de zonnepanelen er liggen dan zal ik dat hier melden.
Met vriendelijke groet,

jerryhopper
polderweggetje

Bericht door jerryhopper » do 02 jul 2020, 13:45

Ik heb de provincie een mailtje gestuurd met een vraag over de status van de n417 zonnepanelen. op 10 sept zou het fietspad officieel geopend worden.
Beste Jerry,

Ik kreeg onderstaande vraag via mijn collega karin Alberts.

Op https://www.provincie-utrecht.nl/onderw ... t#planning lees je alles over het fietspad. Deze zomer worden de zonnepanelen gelegd en als de werkzaamheden voorspoedig verlopen zullen we 10 september het fietspad officieel openen. Ik hoop je zo voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,

<afzender>

spannend!!!
Laatst gewijzigd door Chris op do 02 jul 2020, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: afzender geanonimiseerd

jerryhopper
polderweggetje

Bericht door jerryhopper » do 02 jul 2020, 13:59

PeterSchoeber schreef: do 02 jul 2020, 13:29 ^^ Gisteren aan het eind van de middag, met de hond uitlaten, naar de brievenbus geweest en daarbij persoonlijk kunnen constateren dat de zonnepanelen er nog steeds niet liggen. Zodra ik zie dat de zonnepanelen er liggen dan zal ik dat hier melden.
bedankt, mocht je de aanbouw zien - foto's please!!

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » do 02 jul 2020, 14:50

^^ Daar is weinig spectaculairs aan. Gewoon met een kleine graafmachine stelconplaten leggen met daarop een laag zonnepanelen geplakt. Ik heb gezien dat de eerste versie gelegd is en weer verwijderd.
Met vriendelijke groet,

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 05 aug 2020, 22:48

Interessanter is de vraag waarom er nu (nog steeds) klinkers in het fietspad liggen...
De website van de provincie toont nog steeds het jubel bericht van begin dit jaar.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 20 nov 2020, 17:12

Inmiddels, stand van zaken vrijdag 20 november 2020 omstreeks 16.00 uur, heb ik tijdens het uitlaten van onze hond gezien dat er borden staan bij het fietspad met klinkers met de melding dat deze weg vanaf 21 november is afgesloten. Langs de weg staan borden dat er fietsers, bromfietsers worden niet vermeld, op de rijbaan rijden.

Ik vermoed dat dit betekent dat er morgen, zaterdag 21 november 2020, asfalt komt te liggen op de plek van de klinkers. Heb overdag geen tijd om te gaan kijken vanwege andere verplichtingen. Het zal toch niet zo zijn dat men morgen het fietspad gaat afsluiten en pas maandag gaat asfalteren. De kans dat er zonnepanelen komen in het fietspad acht ik heel klein.
Met vriendelijke groet,

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » za 21 nov 2020, 9:59

^^ Zojuist, rond half tien, was men volop bezig om de klinkers eruit te breken. Tevens zag ik activiteit bij de elektrokast die er staat. Het zal toch niet zo wezen dat er vanavond zonnepanelen in het wegvakje liggen!
Met vriendelijke groet,

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » za 21 nov 2020, 15:43

Inmiddels is de "stratenmaker op zee show" afgelopen en zijn de stratenmakers, met medeneming van de stenen en opsluitbanden, vertrokken. De stratenmakers hadden netjes pallets bij zich waarop de stenen handmatig werden opgestapeld. Die stenen gaan vermoedelijk een derde, of vierde, leven tegemoet want de gebruikte klinkers waren verre van nieuw.

Het zal mij benieuwen hoe lang of het duurt voordat er eindelijk zonnepanelen in liggen.
Met vriendelijke groet,

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » di 24 nov 2020, 16:30

^^ Het klinkt bijna ongelooflijk maar de platen met zonnepanelen liggen erin. Zo op het oog zijn de zonnepanelen wel van een stroeve grind-/splitachtige afwerking voorzien.

Ik ben benieuwd wanneer het fietspad weer open gaat voor verkeer, moet alleen nog wat zand worden aangevuld ter weerszijde van de stelconplaten.
Met vriendelijke groet,

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 26 nov 2020, 15:57

De Provincie Noord-Holland meldt zojuist dat de zonnepanelen op het fietspad langs de N203 zijn vervangen door asfalt. Dit komt omdat de panelen waren beschadigd door vandalisme en het niet meer veilig was. Nieuwe panelen voor het fietspad zijn nog niet gereed. De verwachting is dus dat dit project toch voortgezet wordt, ondanks dat de effectiviteit ter discussie staat. Link: https://www.noord-holland.nl/Actueel/Ar ... oor_asfalt
Enne gojje mins blieft altied leave.

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » vr 27 nov 2020, 16:39

Het fietspad met zonnepanelen op Remmerden is hedenmorgen voltooid en opengesteld. Kwam er rond 10.00 langs bij een rondje drukwerk bezorgen en ik zag toen dat de laatste borden werden verwijderd. Er zou nog een officieel gedeelte zijn maar dat heb ik niet gezien. Ook ons lokaal sufferdje heeft er nog niks over gemeld maar dat had ik ook niet anders verwacht.
Met vriendelijke groet,

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 10 mar 2021, 22:31

Nieuwtje: de panelen kunnen glad zijn bij nattigheid op de straat. :woop:

Gisteravond waren 2 mensen er bezig met een of andere apparaat (gele bekisting), wat lampkes erop, 2 sprieten op de uiteinden. 2 panelen breed.
Opmerkelijk: de personenauto diende als verlichtingsbron (neus stond naar het fietspad gericht) maar verder geen verkeersmaatregelen getroffen ofzo.. dus in het donker, als speed peddelaar, had dat zomaar een verrassing op kunnen leveren.. :schrikreactie:

Enfin, geen idee wat ze precies aan het doen waren. .. maar nu ik vanavond die bebording zag.. (waarschuwing voor glad wegdek) zal dat apparaat wel iets van de stroefheid van de panelen gemeten hebben?

Zal het nu toeval geweest zijn dat dit nét voordat een aangekondigde storm is geregeld?

PeterSchoeber
autoweg

Bericht door PeterSchoeber » wo 10 mar 2021, 22:38

^^ Nope, de borden over de gladheid staan er al zeker een week. Ben het vergeten te melden hier op het forum. De stroeve slijtlaag is voor een (groot) deel inmiddels verdwenen heb ik gezien als ik het met onze hond over/langs wandel.
Met vriendelijke groet,

jerryhopper
polderweggetje

Bericht door jerryhopper » do 11 mar 2021, 21:25

Hallo!

Even een update vanaf de N211 in ZuidHolland. U weet wel, de weg die energie levert!

Afbeelding

Zonnepanelen in het wegdek, ITS MAGIC!
Link

Hele artikel hier : https://foryourinformation.nl/2021/03/1 ... t-energie/
Laatst gewijzigd door Chris op do 11 mar 2021, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: linkfix youtube

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » do 11 mar 2021, 22:08

Tsjah, je kunt wel vraagtekens stellen waarom een zonnepaneel en een verharding per se gecombineerd moeten worden. Lijkt in de basis gewoon al geen goede combinatie. Wegen worden vies en moeten stroef zijn, panelen juist beide niet...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 11 mar 2021, 23:38

Als er iets is dat we geleerd zouden moeten hebben na al die jaren, is dat we beter kunnen stoppen met al die onzin. Genoeg proeven zijn er geweest. En ik ken er geeneen die geslaagd is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 12 mar 2021, 7:48

Als je niet kunt beredeneren waarom dit geen goed idee is hoor je geen functie in de overheid te hebben. Ik weet niet of dit aan achterlijkheid grenzende domheid is of dat een ambtenaar hier een 1-2'tje met een bevriende PV installateur heeft gemaakt, maar in beide gevallen ben je [X] ongeschikt.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 12 mar 2021, 8:43

^^ Aannemelijker is het dat een ambtenaar uiteindelijk zijn bestuurder heeft te volgen, ongeacht zijn inhoudelijke overtuiging.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » vr 12 mar 2021, 14:20

Jongens, ik heb een waanzinnig nieuw idee: Glazen bruggen.
Door het gebruik door bruggen van glas, hoeven er geen lampen meer aan onder de brug en wordt energie bespaard.
Ook zorgt de transparantie voor minder visuele overlast, en als we de brug in een correcte hoek plaatsen, kunnen we zonlicht concentreren en zo een naastgelegen bos laten ontvlammen. Gratis energie!
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 12 mar 2021, 15:18

jerryhopper schreef: do 11 mar 2021, 21:25 Even een update vanaf de N211 in ZuidHolland. U weet wel, de weg die energie levert!
Ik moest even denken, want ik reed net over de N211 (Den Haag <> A4), maar niks gezien. Dit gaat natuurlijk over het stuk tussen Den Haag en Poeldijk :lol:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 12 mar 2021, 20:40

^^^ ik heb de oplossing gezien: boomstroom. :)

Ja echt, bomen kunnen ook stroom leveren, weet ik nu.

https://www.youtube.com/watch?v=XxdKu31ibJE

Ben ik nu wel op de hoogte van wat die boom naast de brug doet. Hoef ik daarvoor niet de fiets op te stappen. ;)

jerryhopper
polderweggetje

Bericht door jerryhopper » vr 12 mar 2021, 22:50

Durashift schreef: vr 12 mar 2021, 20:40 ^^^ ik heb de oplossing gezien: boomstroom. :)

Ja echt, bomen kunnen ook stroom leveren, weet ik nu.

https://www.youtube.com/watch?v=XxdKu31ibJE

Ben ik nu wel op de hoogte van wat die boom naast de brug doet. Hoef ik daarvoor niet de fiets op te stappen. ;)
Boomstroom? Provicie Zuid-Holland is je voor maat, en het heet plant-e!

https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... nnovaties/

De technologie van Plant-e is wereldwijd uniek en maakt gebruik van natuurlijke processen die plaatsvinden in en rondom de plant. Planten gebruiken zonlicht om te groeien en scheiden daarbij restmateriaal uit via de wortels. Rondom de plantenwortels wonen bacteriën die van dit organisch materiaal leven. Hierbij komen elektronen vrij die met een koolstof elektrode afgevangen kunnen worden. Door een tweede elektrode te koppelen ontstaat een elektrisch circuit en kan elektriciteit ‘geoogst’ worden uit levende planten zonder dat deze er zelf last van hebben. Van augustus 2015 t/m augustus 2017 is Plant-e getest langs de N470.

Bekijk de resultaten van deze proeftuin : https://www.zuid-holland.nl/publish/pag ... hboard.pdf

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » za 13 mar 2021, 22:49

^^^ okay okay.. maar ik lees dat Plant-E een constante, natte, bodem nodig heeft.
Daar heb je dus niks aan als je een brug groen wilt maken. ;)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » zo 14 mar 2021, 10:06

Als je dat op grote schaal wilt toepassen zou je eerder naar natuurgebieden als de Biesbosch of veengebieden als de Weerribben en Alde Feanen kijken dan één enkele boom denk ik ;)

In de discussie die is over windmolens in natuurgebieden kan het opwekken van elektriciteit onder de grond wel een interessant alternatief zijn.

Al vraag ik me af of je met deze technologie wel meer energie kunt opwekken dan met een solaroad