Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
3jaap
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: do 11 mar 2021, 14:40
Locatie: Veenendaal UT

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door 3jaap » vr 12 mar 2021, 21:14

Ik ben nog niet zo heel oud, maar waar is de tijd gebleven dat je in Amsterdam gewoon op het IJplein je auto neerzette en met de pont zo naar het CS ging...gratis en voor niets...En in het slechtste geval moest je langs de Meeuwenlaan parkeren... :schrikreactie:
Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door waldo79 » vr 12 mar 2021, 22:05

Nou ja, die pont is nog wel gratis.

Gebruikersavatar
3jaap
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: do 11 mar 2021, 14:40
Locatie: Veenendaal UT

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door 3jaap » vr 12 mar 2021, 22:15

:hahaHAHA:
waldo79 schreef: vr 12 mar 2021, 22:05 Nou ja, die pont is nog wel gratis.
Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 658
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door CasablancaMarocco » za 13 mar 2021, 0:38

Tip: Parkeer je auto gratis bij station Diemen, en je bent binnen enkele haltes bij Muiderpoort of Centraal.
Ideaal, en kost haast niets. :)

Veel kades in de binnenstad zijn er slecht aan toe, ik zou het geen gek idee vinden om een gedeelte van de kades autovrij te maken of iig enkele plaatsen nog voor vergunningshouders en invalideplekken.
Toeristen kunnen wat mij betreft prima via de P+R richting het stadscentrum reizen, of desnoods parkeren in een van de parkeergarages. :)

Gebruikersavatar
3jaap
dorpsstraat
Berichten: 118
Lid geworden op: do 11 mar 2021, 14:40
Locatie: Veenendaal UT

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door 3jaap » za 13 mar 2021, 0:59

CasablancaMarocco schreef: za 13 mar 2021, 0:38 Tip: Parkeer je auto gratis bij station Diemen, en je bent binnen enkele haltes bij Muiderpoort of Centraal.
Ideaal, en kost haast niets. :)
Parkeerde zelf nog wel eens tussen de Kruislaan en de A1 ergens...of mag dat ook al niet meer onbetaald? Dan zit je al gauw in Diemen indd... :lol:
Voorheen hier onder de naam B88...
Chaufferen is een vak!

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door tsov » di 06 apr 2021, 10:23

Behalve delen van Amsterdam-Noord zijn er binnen de ring geen gratis zones meer. In Amsterdam-Noord zijn met de opening van de Noord-Zuidlijn de bestaande blauwe zones omgezet in betaald parkeren. Gratis parkeren kan inderdaad in Diemen bij het station, in de Bijlmer bij een aantal metrostations (Ganzenhoef of Kraaiennest bijvoorbeeld), of in Noord aan een busroute (o.a. in Tuindorp Oostzaan met directe streekbus naar CS). Als je het niet vervelend vindt een minuut of 10 te wandelen kun je ook nog in Noord rondom de Strekkerweg parkeren en naar de NDSM-pont wandelen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » di 06 apr 2021, 10:34

^^ En daarom zou het een oplossing kunnen bieden om PLEV's te mogen gebruiken. :yesyesyes:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Basjuh1981 » di 06 apr 2021, 11:21

^^ Het is wel een stokpaardje van je :lol:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » di 06 apr 2021, 11:25

Kan je wel zeggen. Ik word er moe van dat dat zo slecht geregeld is. We lopen enorm achter in Nederland.

En achter lopen is ouderwets. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Basjuh1981 » di 06 apr 2021, 11:47

Ik ben het compleet met je eens ;)

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 658
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door CasablancaMarocco » di 06 apr 2021, 12:26

Zelfs in bepaalde badplaatsen van Zeeland is het parkeertarief gestegen naar bijna een Amsterdams niveau. 5,20 :facepalm:
Dat is een dure wandeltocht door de duinen als je 4 uur weg bent. :geenlach:

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/124 ... 0per%20uur.

Ook een middelvinger naar de ondernemers, want dit gaat ze echt wel bezoekers kosten.
Het valt mij op dat de parkeertarieven in de meeste anderen Europese landen veel minder hard stijgen dan bij ons.

In veel Franse en Duitse steden kan je nog voor een redelijk schappelijk tarief parkeren.

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door JB81 » di 06 apr 2021, 13:11

^^
Zowel in Domburg als in Zoutelande gaat het maar om een beperkt aantal parkeerplaatsen in dat tarief, en de gemeente geeft zelf al aan dat het er ook de bewoners mee tegemoet wil komen.

Iets verderop in Domburg ligt een veel groter parkeerterrein, zo ook in Zoutelande. Laatstgenoemde was tot op heden nog gratis, het artikel vertelt verder niet of dat verandert.

Toegegeven, ik zou als bezoeker in geen van beide plaatsen een dergelijk bedrag betalen voor een parkeerplaats. Maar dat lijkt nou ook net de bedoeling te zijn. :)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » wo 21 apr 2021, 18:33

10 Euro per uur voor straatparkeren in Scheveningen :schrikreactie:
https://www.omroepwest.nl/nieuws/438425 ... en-te-gaan
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door mavas » wo 21 apr 2021, 20:47

Worden de parkeerplaatsen daar in goud aangelegd? :o
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 658
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door CasablancaMarocco » wo 21 apr 2021, 21:02

Gemeentes zijn helemaal de weg kwijt met hun parkeertarieven. :facepalm:
In Amsterdam zijn veel parkeergarages ook naar 7 euro p.u gegaan sinds straatparkeren naar 7,50 ging.. Grote kans dat de parkeergarages straks dus ook veel meer vragen, want ja, je moet wel hé als je nergens meer goedkoop kunt parkeren.

Ik ga dit jaar wel naar Griekenland, waar ik de huurauto gratis bij het strand kan zetten, en waar je wel welkom bent, aan dit soort taferelen werk ik niet aan mee. :)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » do 22 apr 2021, 1:57

CasablancaMarocco schreef: wo 21 apr 2021, 21:02Ik ga dit jaar wel naar Griekenland, waar ik de huurauto gratis bij het strand kan zetten, en waar je wel welkom bent, aan dit soort taferelen werk ik niet aan mee. :)
Ik zie het verband niet. Of geef jij echt honderden euro's aan vliegtickets en een huurauto uit om principieel maar geen parkeergeld te hoeven betalen?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door waldo79 » do 22 apr 2021, 9:44

Ik ook niet. Het is ontmoedigingsbeleid om niet langdurig op die locatie te parkeren. Dit in de hoop dat mensen elders parkeren. Iemand kan toch redenen hebben die € 10,- per uur neer te tellen.

En er zijn genoeg parkeerplaatsen in Scheveningen waar je dat exorbitante tarief niet hoeft te betalen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Km357 » do 22 apr 2021, 9:49

Wat de ene ontmoedigingsbeleid noemt, benoemt de andere dan weer met het pesten van automobilist. Als een locatie zo'n bedrag vraagt om nog maar te parkeren zien ze mij daar gewoon weg niet meer. Achteraf klagen de middenstand en de bewoners dan dat de stadskern leegloopt of enkel nog gebruikt wordt door grote ketens en dat het allemaal op elkander trekt.

Dat is dan ook de sturing die je veroorzaakt. Gebeurt op zich overal zo, maar uiteraard zal het bij Scheveningen anders lopen...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Coen Tunnel » do 22 apr 2021, 11:34

De plekken waar parkeren duur is zijn vaak toch de plekken waar ik nooit een hele dag ben. Hooguit een paar uur. Ik ben niet bereid om elke prijs te betalen, als er heel dichtbij een veel goedkoper alternatief is en ik langer moet parkeren overweeg ik dat zeker. Maar hoge parkeertarieven schrikken mij op zich niet gauw af. Ik heb een auto om me te verplaatsen naar een andere plek, niet dat ik vervolgens nog een kwartier of langer moet lopen terwijl ik dichterbij kan parkeren.

In Amsterdam ben ik vaak niet veel langer dan 2 à 3 uur. En dan rij ik dus gewoon naar de parkeergarage bij de Bijenkorf, of bij de Kalvertoren, afhankelijk van waar ik moet zijn.

In Scheveningen zou ik die € 10 per uur wel betalen als ik weet dat ik daar maximaal 2-3 uur ben. Laatste keer dat ik daar was stond op straat alles vol, toen heb ik in de parkeergarage bij het Kurhaus geparkeerd. Geen idee hoe duur dat was, maar het zal ook niet enorm goedkoop zijn geweest. Maar ik pas er voor om mijn auto veel verder weg te zetten. Comfort kost nou eenmaal geld.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Basjuh1981 » do 22 apr 2021, 11:45

Km357 schreef: do 22 apr 2021, 9:49 Als een locatie zo'n bedrag vraagt om nog maar te parkeren zien ze mij daar gewoon weg niet meer.
Daarom ga ik ook naar Kijkduin.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door captain007 » do 22 apr 2021, 11:46

In Scheveningen parkeerde ik hem vaak op parkeerplaats Zwarte Pad of de garage Strand. Maar die staan op drukke dagen ook vaak vol. En dan lijkt het dichtbij, maar als je voor een zakelijk evenement (de enige reden waarom ik er wel eens kwam pre coronatijd) bij een specifieke strandtent moet wezen kan dat alsnog een kwartier lopen zijn. Vraag me dus wel af welk probleem ze hiermee oplossen. Ik denk dat het vooral zakken kloppen is (want de mensen die er echt moeten zijn zullen toch wel betalen) en dat straks andere buurten gaan klagen omdat men verder weg gaat parkeren. En dan zal men wel als een waterbed de tarieven straks ook in de rest van de wijk fors verhogen.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Basjuh1981 » do 22 apr 2021, 11:48

^^ Het probleem is dat de buurtbewoners geen plek hebben om hun auto in de straat te parkeren. Maar dat is al jaren zo met mooi weer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Seat Ibiza » do 22 apr 2021, 12:00

^^
Hebben de bewoners een parkeervergunning voor dezelfde plekken? Of zijn er aparte plekken voor vergunninghouders? :E9: ?

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Basjuh1981 » do 22 apr 2021, 13:51

^^ De bewoners van Scheveningen hebben een parkeervergunning voor het parkeren op straat. Dat is in heel Den Haag hetzelfde geregeld waar betaald parkeren is ingevoerd.

Zo dus

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Seat Ibiza » do 22 apr 2021, 18:17

^^
Dan begrijp ik de prijsverhoging wel (sturing), al is €10,- per uur wel heel fors.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 658
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door CasablancaMarocco » do 22 apr 2021, 19:09

De laatste keer dat ik in Dubai was, april 2015, ging ik een dag naar de zee, bij de meest bekende boulevard ( Jumeirah ) was het parkeertarief omgerekend naar euro, 2 euro per uur in de parkeergarage.

Dan is Scheveningen straks toch wel echt te duur, zeker als je het gaat omrekenen naar het besteedbare inkomen van de gemiddelde Nederlander, dat staat eigenlijk totaal niet meer in verhouding met dit soort bedragen.

sanderl
autoweg
Berichten: 1146
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door sanderl » do 22 apr 2021, 19:30

Heb je het bericht wel gelezen, of roep je maar wat? Het is de bedoeling dat je in garages parkeert. Dat is een stuk goedkoper dan die 10 euro. Doel is alleen maar om het blik van straat te halen en ruimte te geven aan bewoners. Parkeren in Scheveningen kun je nog steeds, alleen bij voorkeur binnen.
Laatst gewijzigd door sanderl op do 22 apr 2021, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Km357 » do 22 apr 2021, 19:30

Seat Ibiza schreef: do 22 apr 2021, 18:17 ^^
Dan begrijp ik de prijsverhoging wel (sturing), al is €10,- per uur wel heel fors.
Parkeertarieven in Monaco zijn fors goedkoper, nochtans is de parkeerdruk daar zeker evenredig met Scheveningen. Aub, dit is gewoon kassa/kassa.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Willem » do 22 apr 2021, 19:43

Hier in Delft kun je vaak alleen een dagvergunning van 34 euro kopen. Ook als je maar een half uur nodig hebt. :roll:

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 658
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door CasablancaMarocco » do 22 apr 2021, 21:29

sanderl schreef: do 22 apr 2021, 19:30 Heb je het bericht wel gelezen, of roep je maar wat? Het is de bedoeling dat je in garages parkeert. Dat is een stuk goedkoper dan die 10 euro. Doel is alleen maar om het blik van straat te halen en ruimte te geven aan bewoners. Parkeren in Scheveningen kun je nog steeds, alleen bij voorkeur binnen.
Alle parkeervakken langs de zee worden in zijn geheel gebruikt door toeristen en niet door bewoners.
Je kan een parkeerverbod invoeren waar de lokale bewoners last hebben van dagjesmensen,. Maar het gaat echt te ver om heel Scheveningen + Scheveningen haven 10 euro per uur te maken.
De parkeergarages zullen sowieso ook niet genoeg capaciteit hebben om al die extra auto's op te vangen.

Afbeelding

5 euro vind ik nog redelijk, maar alles daar boven is gewoon geldklopperij, als je echt minder verkeer wilt, verminder dan gewoon het aantal parkeerplaatsen.

Plaats reactie