Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 aug 2020, 18:19

^^ Die ervaring heb ik niet. Mijn eerste ritje met die FEPI-tolbadge was op 29 juni 2019 in Italië. Dat zal net te laat zijn geweest om nog op de rekening van juni mee te gaan. Dat stond dus op de rekening over juli die ik begin augustus van AREA kreeg.

Ritten van begin juni dit jaar (periode 3-5 juni) stonden netjes op de factuur die ik op 30 juni van AREA kreeg en die dan ergens halverwege juli zal zijn afgeschreven.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 18 aug 2020, 17:44

Dit jaar naar Portugal geweest met de APRR tolbadge.
Ik ben daar erg positief over: zowel in F, E als P doorrijden bij de tolstations. In F met 30 km/h, in P zelfs met 60 km/h (tolstations) of 120 km/h (electronische tolportalen)

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » za 12 sep 2020, 10:40

Naturist schreef: ma 10 aug 2020, 22:59 Update: De tolbadge werkt!!!
SPOILER: TOON

Bij het eerste poortje, met veel spanning langzaam opgereden.. Om te zien dat deze ook voor ons openging met een kort zacht piepje uit onze tolbadge.
De tweede en laatste poort andermaal hetzelfde.
:feestjeja: :feestjeja: :feestjeja:

Nog even kort gevraagd aan Eega of het toch echt allemaal klopte, en waar ze de GAIK code had ingevuld, waarop ze zei dat dat niet kon en niet hoefde.
Deze badge ondersteunt alleen classe 1 en classe 2 en op basis van ons kenteken hoort deze gewoon alleen maar classe 1 te geven. Dat zei ze :p

Super, dit hadden we echt jaren eerder moeten doen. Maar dan hadden jullie niet mee kunnen smullen van de belevenissen die ik hier mocht neerpennen.

Mocht er trouwens toch nog een classe 3 of 4 uitrollen op de factuur, dan is dat niet mijn probleem meer. Bemoeien met de boekhouding laat ik met liefde en plezier aan Eega over, die weet daar wel raad mee. :mrgreen:
Zojuist heeft Eega laten zien dat ook de heffing correct is verlopen, classe 1 zoals 't hoort.
Met een smile van oor tot oor presenteer ik jullie de factuur van de tol van de vakantie van dit jaar.

Afbeelding

De tolbadge blijft sinds ons bezoek netjes in z'n originele verpakking bewaard zodat de batterij niet onnodig leeg loopt.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 12 sep 2020, 12:20

^^ Nu wel zen blijven hea ;)

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » za 12 sep 2020, 21:27

^^ Werkelijk tijdens onze vakantiereizen nog nooit zo zen geweest als afgelopen jaar. :geeuw: :lol:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » wo 13 jan 2021, 15:47

Ter voorkoming van offtopic, uit het péage sans barrière topic:
Pino schreef: zo 10 jan 2021, 22:10 ^^ Eentje van AREA voor die vier landen inderdaad. Dus mogelijk heb ik het kenteken alleen opgegeven voor het Italiaanse deel en hebben dus veel mensen nooit een kenteken opgegeven omdat ze niet zo’n badge met Italië hebben of het ze anderszins nooit gevraagd is.

Overigens is het bij mijn weten in Italië ook zo dat je badge zal werken zodra hij contact maakt met het systeem; er vindt dan niet óók een kenteken-check plaats of zo. Maar als dat contact mislukt, gaat je kenteken op de foto en dan ga je een tweede ronde in. Als ze je kenteken dan kunnen koppelen aan een account, schrijven ze alsnog op die rekening bij en is er verder geen rompslomp. Klinkt als iets dat in de andere landen niet zou misstaan, zeker wanneer door hogere snelheden in de free flow wat meer mislukte contacten zouden kunnen voorkomen.
Ik heb mijn kenteken gekoppeld aan de FEPI badge, voor mij zou het dus allemaal prima werken. Hoe gaat het echter als ik de badge uitleen? Met de badge voor FR al vaker gedaan, zodra de factuur binnen is Tikkie sturen en klaar. Dacht dat het kenteken alleen voor PT was, maar dus ook voor IT, grote kans dat ik het ding nog eens uitleen aan mensen die daar heen gaan. Wijs dus om het kenteken dan maar even te veranderen? Zag dat dat kan in de Mango app, waar ik laatst een infomail over kreeg.

Die app is nog wel een handige, stuk beter leesbare overzichten van kosten dan bij AERA En Ligne. App volgt de taal van de telefoon, in mijn geval Engels.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 13 jan 2021, 16:03

Als ik het Italiaanse systeem goed begrijp (als aangehaald hierboven) hoef je dat dus niet door te geven. Badge kan gewoon worden gebruikt. Kenteken komt pas in beeld als de badge geen contact maakt, want dan word je geflitst en krijgt de houder van het kenteken een rekening voor tol plus verhoging voor kosten. Dat raakt jou als uitlener niet, mogelijk dus wel degene aan wie je uitleent.

geronimo
zandpaadje

Bericht door geronimo » vr 05 mar 2021, 23:47

Gratis tip: de tolbadge van Mango Mobilités is momenteel gratis te krijgen met de code ‘HIVER21’. Je betaalt alleen 10 euro verzendkosten, maar de badge zelf is dan gratis!

Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 » vr 12 mar 2021, 22:22

Advies gevraagd:

Als je zoals wij max. 3 weken per jaar voor de zomervakantie in Frankrijk verblijft, waar zouden jullie dan voor kiezen?

-tol gewoon "ouderwets" met de creditcard betalen;
-of tolbadge aanschaffen voor de Télépeage?

We zijn met twee kinderen, rijden afwisselend met caravan of vouwwagen. Zijn twee keer eerder in Frankrijk op vakantie geweest (Ardennen en Alpen) wat goed beviel, dus zou best eens vaker kunnen gebeuren. Heb diverse sites geraadpleegd maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden op mijn vraag....

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 12 mar 2021, 22:34

Met een caravan kan je niet door de 30 km/h poortjes en moet je dus altijd een standaard poort kiezen waar je moet stoppen. De tijdswinst is dan wel heel beperkt, je hebt dan vooral nog het gemak dat je niet hoeft om te kijken naar tickets en met creditcard betalen. Of je dat een badge waard is, is je eigen afweging. Ik zou zeggen dat je er dan wel een stuk minder aan hebt, zeker als het wat drukker is en je wachtrijen krijgt voor de gewone poortjes.

Ik heb de tolbadge ook terwijl ik meestal ook maar 1 keer per jaar in Frankrijk kom. Vorig jaar was vanwege covid de eerste keer dat ik de badge niet gebruikt heb sinds ik hem in 2014 heb aangeschaft.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 12 mar 2021, 22:46

Hangt er ook vanaf hoeveel tolpoorten je tegen gaat komen. Voor twee keer kaartje trekken en twee keer betalen loont het niet. Moet je heel Frankrijk door of ga je veel tripjes rond je bestemming maken via tolwegen, dan is het wel heel fijn dat je niet hoeft te stoppen. Ik heb in 2019 zo'n badge gehaald toen we naar Portugal gingen en dat is toch wel een stuk fijner.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » vr 12 mar 2021, 22:48

Chris schreef: vr 12 mar 2021, 22:34 Met een caravan kan je niet door de 30 km/h poortjes en moet je dus altijd een standaard poort kiezen waar je moet stoppen. De tijdswinst is dan wel heel beperkt, je hebt dan vooral nog het gemak dat je niet hoeft om te kijken naar tickets en met creditcard betalen.

Ook rechts heb je tegenwoordig wel wat poorten met 30 km/u. Al heb je bij drukte dan nog dat de tijdswinst minder is omdat je vaak nog te maken hebt met de rijen voor de andere poorten. Hoe dan ook, eenmaal uit die rij pak je hoe dan ook tijdswinst en vooral gemak.

Ik heb zelf alleen ervaring met enkel auto, dus overal door de poortjes aan de linker kant. Mijn ouders hebben de badge al eens geleend toen ze met de caravan gingen. Meegeven met de 'neem mee en doe er je voordeel mee', pa was sceptisch maar moest daarna toegeven dat het toch wel prettig was.

@Harald, ken je iemand met tolbadge? Kan je altijd even vragen of je hem kan lenen. Naast mijn ouders hebben vrienden hem ook al geleend, zodra ik de factuur krijg stuur ik wel een Tikkie.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » vr 12 mar 2021, 23:00

R-R-L schreef: vr 06 sep 2019, 22:40 Op een retourtje Parijs een paar weken terug was de score ook maar magertjes.
Link
Maar nog steeds blijft het een fijne manier van Frankrijk door cruisen, even het kastje ter hoogte van het gestippelde gedeelte bij de binnenspiegel houden en door.
@Harold, kleine demo. Nog met de oude badge die ik los thv de spiegel hield (dat is tevens het gerammel, ding pakken en daarna weer wegleggen), reageerde niet altijd even lekker maar geeft alsnog het gemak goed weer.

De nieuwe FEPI badge heb ik afgelopen jaar wel met de houder tegen de ruit geplakt, die pakte zowel in Frankrijk als Spanje overal direct. Ooit nog eens gedacht om daar even een compilatie van te maken, beelden helaas inmiddels al gewist.

Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 » vr 12 mar 2021, 23:31

duikgek89 schreef: vr 12 mar 2021, 22:46 Hangt er ook vanaf hoeveel tolpoorten je tegen gaat komen. Voor twee keer kaartje trekken en twee keer betalen loont het niet. Moet je heel Frankrijk door of ga je veel tripjes rond je bestemming maken via tolwegen, dan is het wel heel fijn dat je niet hoeft te stoppen. Ik heb in 2019 zo'n badge gehaald toen we naar Portugal gingen en dat is toch wel een stuk fijner.
Ik heb geen idee hoeveel tolpoorten ik onderweg ga tegenkomen. Mijn gevoel zegt dat ik nog wel wat tolpoorten ga zien ;) De bestemming is namelijk het uiterste westen van Bretagne met een tussenstop in Parijs zelf. Is voor mij de eerste keer dat ik deze route (naar verwachting A1-BP-N118-A10-A11-A81) neem.
Chris schreef: vr 12 mar 2021, 22:34
@Harald, ken je iemand met tolbadge? Kan je altijd even vragen of je hem kan lenen. Naast mijn ouders hebben vrienden hem ook al geleend, zodra ik de factuur krijg stuur ik wel een Tikkie.
@Chris: die tip van het uitlenen is een goeie :top: en had ik op het forum al gelezen. Ik weet wel iemand met zo'n badge maar die gebruikt hem zelf.....en dat is helaas in dezelfde weken dat ik hem nodig heb. Dan toch maar overwegen zelf zo'n ding aan te schaffen, het ziet er in dat filmpje wel erg handig uit namelijk. Maar goed eerst maar eens zien of we daadwerkelijk naar Frankrijk kunnen en mogen. Anders word het gewoon weer een camping in NL 8-)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 13 mar 2021, 7:11

Ik ken Frankrijk niet op mijn duimpje, maar als ik me niet vergis kom je dan maar 2 poorten tegen tot Parijs geloof, één keer begin toltraject en één keer einde tol traject.

Daarna volgens mij net voor de splitsing A10/A11 en daarna tussen Laval en Vitré waar de A81 overgaat in de N157 expressweg. In Bretange heb je daarna volgens mij geen snelwegen meer, alleen tolvrije expresswegen. Dus tenzij je bij Parijs nog dingen tegen gaat komen (via BP volgens mij niet) of her en der afslagen/opritten wilt nemen, kom je er maar 4 tegen en tijdens de vakantie niet meer. Ik weet niet of ik dat de moeite zou vinden.

Van de andere kant, ik ben recent twee keer via de A4 door Polen gegaan en had toen graag mijn badge kunnen gebruiken in plaats van in de rij te moeten staan om te betalen.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » za 13 mar 2021, 23:01

Harald80 schreef: vr 12 mar 2021, 23:31
Ik heb geen idee hoeveel tolpoorten ik onderweg ga tegenkomen. Mijn gevoel zegt dat ik nog wel wat tolpoorten ga zien ;) De bestemming is namelijk het uiterste westen van Bretagne met een tussenstop in Parijs zelf. Is voor mij de eerste keer dat ik deze route (naar verwachting A1-BP-N118-A10-A11-A81) neem.
Als ik de Wegenwiki zo check kom je dan op 4 tolstations uit: voor Parijs 1 sectie op de A1, na Parijs ga je op de A10 een tolsectie in en loopt die door tot waar je de afrit van de A81 neemt.

Harald80
dorpsstraat

Bericht door Harald80 » za 13 mar 2021, 23:39

Hmm keuzes maken.....niet mijn sterkste kant :lol: .

Wij hebben Frankrijk normaal gesproken niet bovenaan ons lijstje staan qua vakantiebestemming. Duitsland, Oostenrijk, en soms ons eigen land staan bij ons op nr1. Maar nu Duitsland de laatste jaren steeds meer verandert in baustellenland inclusief de bijbehorende ellenlange files :nothanks: verschuift de aandacht naar Frankrijk. Ik denk dat ik de aanschaf van de badge laat afhangen van het feit of de vakantie in Frankrijk ons dit jaar wel of niet bevalt (mits het door kan gaan). Vind het zonde zo'n badge aan te schaffen om hem vervolgens niet meer te gebruiken maar er wel jaarlijks een x bedrag voor te moeten betalen.....

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » zo 14 mar 2021, 1:23

Jaarlijks een x bedrag is als je hem bij de ANWB bestelt? Die rekenen in elk geval al een commissie over de aanschaf en facturen. Als je een badge bestelt kan je het beter bij AERA doen, daar haalt ANWB voor zover ik weet de boel ook vandaan.

Voor een eerste keer en proef of Frankrijk zal bevallen (wat ik me als Frankrijk fan niet anders kan voorstellen) zou ik zelf niet direct een badge bestellen, maar even eentje lenen of de gewone betaalpoorten pakken

RikB
stadsweg

Bericht door RikB » ma 15 mar 2021, 14:43

Tot nu toe niet gebruikt omdat we met de caravan niet door de 30 km/h poortjes kunnen.
Als je caravan niet te breed is, of je armen erg lang ;) , gaat het met een creditcard soms ook heel snel.
In Bretagne hebben ze geen tolwegen, dus ter plaatse zal het meevallen, en rond Parijs heb je er ook niet mee te maken.
Dus de heenweg is 2x kaartje trekken en 2x betalen. Dat vind ik zelf niet de moeite.
Terugweg via Caen/Amiens? dan kom je wel wat meer tolpoorten tegen, maar buiten de zwarte zaterdagen niet erg druk.

Als Frankrijk dit jaar door kan gaan, overweeg ik de badge als we de A63 weer uit gaan tuffen. Daar staat iedere 25 km een tolpoort voor 2,50 :nuts:
Of voor de Péage de Saint-Arnoult-en-Yvelines richting Parijs, daar heb ik wel een paar keer lang moeten wachten :heygrr:

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » ma 15 mar 2021, 15:52

^^
Leuk, die open tolsystemen. Op de A8 is dat ook een feest, erg fijn als er dan een badge achter de ruit hangt.

A89 vanuit het oosten de A71 naar het noorden zit je met 2 stations die elkaar redelijk vlot opvolgen. Maar de meest gekke tot nu toe was in Spanje, vanuit La Jonquera de AP-7 naar Frankrijk op, kan je op één oprit 2x betalen. Dan is de badge wel erg handig.

En nu ik toch wat bijzondere poorten noem: périphérique van Lyon als je net de Caluire tunnel uit komt, die zou je met 50 km/u kunnen nemen maar dat wordt een aardige slalom. Met 4 man in de auto heb ik het maar even wat rustiger aan gedaan :lol:

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » ma 15 mar 2021, 18:13

R-R-L schreef: ma 15 mar 2021, 15:52 ^^
Leuk, die open tolsystemen. Op de A8 is dat ook een feest, erg fijn als er dan een badge achter de ruit hangt.
De A63 is nog zo'n snelweg...
Op de A29 en A28 komt een badge ook van pas, je moet nooit heel lang aanschuiven maar toltrajecten en gratis trajecten volgen kort op elkaar.
Naar aanleiding van dit bericht was ik de verschillende aanbieders nog eens aan het vergelijken.
Vroeger werd er bij Bip&Go (SANEF) na 14 maanden €10 gefactureerd, tegenwoordig is dat na 12 maanden, bij Ulys (van Vinci) was dat al langer.
AREA verkoopt zijn badges nu onder de merknaam Mango Mobilités, zij rekenden vroeger na 24 maanden €10 aan maar nu vind ik daar niets over terug in de algemene voorwaarden.
Volgens Touring (dat de badge in België aanbiedt zonder aankoopkosten) is dat nog altijd zo.Je kan die hier bestellen en de algemene voorwaarden lezen.
Laatst gewijzigd door Mundial op ma 15 mar 2021, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 15 mar 2021, 18:24

Ik heb vorig jaar voor het eerst geen gebruik gemaakt van de badge, maar heb nog niet een factuur gezien daarvan. De laatste factuur ging over september 2019. Daarna is er niks meer afgeschreven door AREA.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 15 mar 2021, 19:54

Wij rijden in een 159 break, dus die poortjes zijn gemakkelijk voor ons. Voor mij zijn er een paar andere zaken die me overhaald hebben van het nut van zo'n badge:

- Afrekening gebeurt in de maand erna, het is hetzelfde geld, maar je kan je kost dus spreiden, als je bvb van eind juli tot begin augustus weg bent krijg je dus 2 afrekeningen
- Je abonnement is eigenlijk zonder kost als je het minimaal 1x per jaar gebruikt
- Je kan er ook meer en meer ondergronds mee parkeren
- Geen geklooi meer met cash of kaarten of nog maar een raampje open draaien
- De tijdswinst is voor mij relatief te noemen, want ik verlies liever tijd met een omweg dan staan aan te schuiven voor een tolhokje, ik steek al graag eens een stukje tussendoor om daarna weer de snelweg te nemen, tijdswinst boek ik er niet mee, maar plezier wel.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 15 mar 2021, 20:06

Km357 schreef: ma 15 mar 2021, 19:54 - De tijdswinst is voor mij relatief te noemen, want ik verlies liever tijd met een omweg dan staan aan te schuiven voor een tolhokje, ik steek al graag eens een stukje tussendoor om daarna weer de snelweg te nemen, tijdswinst boek ik er niet mee, maar plezier wel.
Juist hierom kan de badge vaak wel uit. Ik rij ook vaak stukken binnendoor, dan weer ergens een stukje snelweg, dan heb je aan het eind van de vakantie vaak heel veel kleine transacties van een paar euro. Als je een lange rit volledig over de tolweg doet, aan het begin een kaartje trekt en aan het eind betaalt, heb je inderdaad niet zo veel profijt van de badge.

Mij is dus de (geleende) Frankrijk badge prima bevallen, als ik nog weer eens naar Frankrijk of Spanje ga, regel ik zelf zo’n badge.

Zo ben ik ook erg blij met de brobizz, niet eens vanwege de tijdwinst, maar vooral vanwege het gemak (plus de korting als bijkomend voordeel)

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » ma 15 mar 2021, 20:22

Chris schreef: ma 15 mar 2021, 18:24 Ik heb vorig jaar voor het eerst geen gebruik gemaakt van de badge, maar heb nog niet een factuur gezien daarvan. De laatste factuur ging over september 2019. Daarna is er niks meer afgeschreven door AREA.
Hier idem. Waarschijnlijk gaat dit met de Franse slag 8-)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 15 mar 2021, 20:53

Zelfde voor mij. Mijn laatste rit met badge was zelfs juni 2019. Mogelijk dat de toeslag voor niet-gebruik nog zal volgen op de eerste rekening als ik weer in Frankrijk rijd. Mogelijk is er toch ook enige vorm van Corona-coulance, al dan niet gegeven onder druk van de Franse regering.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » ma 15 mar 2021, 22:19

Basjuh1981 schreef: ma 15 mar 2021, 20:22
Chris schreef: ma 15 mar 2021, 18:24 Ik heb vorig jaar voor het eerst geen gebruik gemaakt van de badge, maar heb nog niet een factuur gezien daarvan. De laatste factuur ging over september 2019. Daarna is er niks meer afgeschreven door AREA.
Hier idem. Waarschijnlijk gaat dit met de Franse slag 8-)
Of helemaal niet. Staat me niet bij dat ik iets heb gezien over een bedrag als je de badge een x-tijd niet gebruikt. Weet dat ik er nog wel naar gezocht heb. AREA verwijst voor de tolbadge nu direct door naar Mango, waar ik ook niets er over zie.

Volgens mij had de vorige (enkel FR) badge wel zoiets. Maar die heb ik teruggestuurd na ontvangst van de nieuwe. Zinloos om te bewaren, minder landen om hem in te gebruiken en hogere gebruikskosten (€2,40 per kalendermaand tov 1,70 bij de nieuwe)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 16 mar 2021, 8:19

Ik heb nu zo'n FEPI-badge en ik geloof dat daar kosten in rekening gebracht worden als deze twee jaar niet wordt gebruikt. Daar zit ik niet aan, want ik heb de badge vorig jaar nog in Spanje, Italië en Frankrijk gebruikt.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 16 mar 2021, 8:20

Nu stonden die kosten na een jaar niet gebruiken altijd een beetje verstopt op de website van AREA, maar ik kan ze nu echt niet meer vinden. Meneer Google leert mij inderdaad wel dat de periode op enig moment was verlengd naar 24 maanden, maar goed mogelijk dat ze dit dus helemaal uit de formule hebben geschrapt.

Ik zit in juni aan de 24 maanden en het zou zomaar kunnen dat ik vóór die tijd niet ga gebruiken. We zullen zien.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 16 mar 2021, 8:22

mvalkenburg schreef: ma 15 mar 2021, 20:06Juist hierom kan de badge vaak wel uit. Ik rij ook vaak stukken binnendoor, dan weer ergens een stukje snelweg, dan heb je aan het eind van de vakantie vaak heel veel kleine transacties van een paar euro. Als je een lange rit volledig over de tolweg doet, aan het begin een kaartje trekt en aan het eind betaalt, heb je inderdaad niet zo veel profijt van de badge.
Op drukke dagen op wegen met een open tolsysteem is zo'n badge ideaal. Denk aan de A8 langs de Côte d'Azur of een weg als de A63 van Bordeaux naar de Spaanse grens, waar je maar liefst vijf tolstations tegenkomt waar je elke keer een klein bedrag moet betalen (en gelijk aan de Spaanse kant sowieso ook nog eentje tot aan San Sebastian).