Ritten van begin juni dit jaar (periode 3-5 juni) stonden netjes op de factuur die ik op 30 juni van AREA kreeg en die dan ergens halverwege juli zal zijn afgeschreven.
Moderator: Moderatoren
Zojuist heeft Eega laten zien dat ook de heffing correct is verlopen, classe 1 zoals 't hoort.
Ik heb mijn kenteken gekoppeld aan de FEPI badge, voor mij zou het dus allemaal prima werken. Hoe gaat het echter als ik de badge uitleen? Met de badge voor FR al vaker gedaan, zodra de factuur binnen is Tikkie sturen en klaar. Dacht dat het kenteken alleen voor PT was, maar dus ook voor IT, grote kans dat ik het ding nog eens uitleen aan mensen die daar heen gaan. Wijs dus om het kenteken dan maar even te veranderen? Zag dat dat kan in de Mango app, waar ik laatst een infomail over kreeg.Pino schreef: ↑zo 10 jan 2021, 22:10Eentje van AREA voor die vier landen inderdaad. Dus mogelijk heb ik het kenteken alleen opgegeven voor het Italiaanse deel en hebben dus veel mensen nooit een kenteken opgegeven omdat ze niet zo’n badge met Italië hebben of het ze anderszins nooit gevraagd is.
Overigens is het bij mijn weten in Italië ook zo dat je badge zal werken zodra hij contact maakt met het systeem; er vindt dan niet óók een kenteken-check plaats of zo. Maar als dat contact mislukt, gaat je kenteken op de foto en dan ga je een tweede ronde in. Als ze je kenteken dan kunnen koppelen aan een account, schrijven ze alsnog op die rekening bij en is er verder geen rompslomp. Klinkt als iets dat in de andere landen niet zou misstaan, zeker wanneer door hogere snelheden in de free flow wat meer mislukte contacten zouden kunnen voorkomen.
Chris schreef: ↑vr 12 mar 2021, 22:34 Met een caravan kan je niet door de 30 km/h poortjes en moet je dus altijd een standaard poort kiezen waar je moet stoppen. De tijdswinst is dan wel heel beperkt, je hebt dan vooral nog het gemak dat je niet hoeft om te kijken naar tickets en met creditcard betalen.
@Harold, kleine demo. Nog met de oude badge die ik los thv de spiegel hield (dat is tevens het gerammel, ding pakken en daarna weer wegleggen), reageerde niet altijd even lekker maar geeft alsnog het gemak goed weer.
Ik heb geen idee hoeveel tolpoorten ik onderweg ga tegenkomen. Mijn gevoel zegt dat ik nog wel wat tolpoorten ga zienduikgek89 schreef: ↑vr 12 mar 2021, 22:46 Hangt er ook vanaf hoeveel tolpoorten je tegen gaat komen. Voor twee keer kaartje trekken en twee keer betalen loont het niet. Moet je heel Frankrijk door of ga je veel tripjes rond je bestemming maken via tolwegen, dan is het wel heel fijn dat je niet hoeft te stoppen. Ik heb in 2019 zo'n badge gehaald toen we naar Portugal gingen en dat is toch wel een stuk fijner.
@Chris: die tip van het uitlenen is een goeie
Als ik de Wegenwiki zo check kom je dan op 4 tolstations uit: voor Parijs 1 sectie op de A1, na Parijs ga je op de A10 een tolsectie in en loopt die door tot waar je de afrit van de A81 neemt.Harald80 schreef: ↑vr 12 mar 2021, 23:31
Ik heb geen idee hoeveel tolpoorten ik onderweg ga tegenkomen. Mijn gevoel zegt dat ik nog wel wat tolpoorten ga zienDe bestemming is namelijk het uiterste westen van Bretagne met een tussenstop in Parijs zelf. Is voor mij de eerste keer dat ik deze route (naar verwachting A1-BP-N118-A10-A11-A81) neem.
De A63 is nog zo'n snelweg...
Juist hierom kan de badge vaak wel uit. Ik rij ook vaak stukken binnendoor, dan weer ergens een stukje snelweg, dan heb je aan het eind van de vakantie vaak heel veel kleine transacties van een paar euro. Als je een lange rit volledig over de tolweg doet, aan het begin een kaartje trekt en aan het eind betaalt, heb je inderdaad niet zo veel profijt van de badge.Km357 schreef: ↑ma 15 mar 2021, 19:54 - De tijdswinst is voor mij relatief te noemen, want ik verlies liever tijd met een omweg dan staan aan te schuiven voor een tolhokje, ik steek al graag eens een stukje tussendoor om daarna weer de snelweg te nemen, tijdswinst boek ik er niet mee, maar plezier wel.
Of helemaal niet. Staat me niet bij dat ik iets heb gezien over een bedrag als je de badge een x-tijd niet gebruikt. Weet dat ik er nog wel naar gezocht heb. AREA verwijst voor de tolbadge nu direct door naar Mango, waar ik ook niets er over zie.
Op drukke dagen op wegen met een open tolsysteem is zo'n badge ideaal. Denk aan de A8 langs de Côte d'Azur of een weg als de A63 van Bordeaux naar de Spaanse grens, waar je maar liefst vijf tolstations tegenkomt waar je elke keer een klein bedrag moet betalen (en gelijk aan de Spaanse kant sowieso ook nog eentje tot aan San Sebastian).mvalkenburg schreef: ↑ma 15 mar 2021, 20:06Juist hierom kan de badge vaak wel uit. Ik rij ook vaak stukken binnendoor, dan weer ergens een stukje snelweg, dan heb je aan het eind van de vakantie vaak heel veel kleine transacties van een paar euro. Als je een lange rit volledig over de tolweg doet, aan het begin een kaartje trekt en aan het eind betaalt, heb je inderdaad niet zo veel profijt van de badge.