Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Basjuh1981 » di 16 mar 2021, 13:34

Coen Tunnel schreef: di 16 mar 2021, 8:22 Op drukke dagen op wegen met een open tolsysteem is zo'n badge ideaal. Denk aan de A8 langs de Côte d'Azur of een weg als de A63 van Bordeaux naar de Spaanse grens, waar je maar liefst vijf tolstations tegenkomt waar je elke keer een klein bedrag moet betalen (en gelijk aan de Spaanse kant sowieso ook nog eentje tot aan San Sebastian).
Op een drukke zaterdag in juli had ik er ook behoorlijk veel tijdvoordeel van om de A20 bij Vierzon op te komen. Ik ben hier wel het puntstuk overgegaan. Maar dat vond ik te billijken vanwege de doorstroming :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Naturist » do 18 mar 2021, 23:54

Harald80 schreef: za 13 mar 2021, 23:39 Hmm keuzes maken.....niet mijn sterkste kant :lol: .

Wij hebben Frankrijk normaal gesproken niet bovenaan ons lijstje staan qua vakantiebestemming. Duitsland, Oostenrijk, en soms ons eigen land staan bij ons op nr1. Maar nu Duitsland de laatste jaren steeds meer verandert in baustellenland inclusief de bijbehorende ellenlange files :nothanks: verschuift de aandacht naar Frankrijk. Ik denk dat ik de aanschaf van de badge laat afhangen van het feit of de vakantie in Frankrijk ons dit jaar wel of niet bevalt (mits het door kan gaan). Vind het zonde zo'n badge aan te schaffen om hem vervolgens niet meer te gebruiken maar er wel jaarlijks een x bedrag voor te moeten betalen.....
Na bijna 15 jaar gelazer aan vrijwel iedere tolpoort in Frankrijk raad ik je maar één ding aan: koop die tolbadge en geniet van je welverdiende vakantie.
En weet je wat zonde is? Iedere seconde die je meer aan die vermaledijde poorten besteed dan strikt noodzakelijk.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » vr 19 mar 2021, 17:05

^^
Precies. Het gemak van een tolbadge is allang die paar euro aan aanschaf en verzendkosten waard. Haal meteen die TopEurope badge, dan heb je er ook in Spanje, Portugal en Italië nog wat aan. Vooral in Italië is een badge ook erg prettig en spaart een hoop tijd rondom Milano of zelfs een hoop geld als je em op open toltrajecten gebruikt, waar mensen met een badge geld teruggestort krijgen als je een snelweg met open tolsysteem vervroegd ergens verlaat.

Zo heb ik bijvoorbeeld rond Aosta al 10x m'n badge eruit gereden, omdat normaliter het stuk tussen Aosta-Est en Aosta-Ovest 10 euro per keer kost vanwege het open tolsysteem tussen Aosta en de Mont-Blanctunnel, maar met tolbadge is de bypass van Aosta tolvrij en tot Morgex slechts 4 euro. 8-)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » vr 19 mar 2021, 17:27

^^ Maar daar bij Aosta is volgens mij ook de enige plek waar die 'terugverdienmogelijkheid' bestaat. Bij Milaan heb je nog de Pedemontana-snelwegen, waar je kunt kiezen tussen betalen via je badge óf achteraf inloggen op een website en dan betalen. Dat zijn gemaks-factoren die de eenmalige kosten van een badge toch een vrij makkelijke investering maken ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door SnarfFlevoland » vr 19 mar 2021, 20:04

^^
Heb ooit eens een korte lijst in het Italiaans gezien waar er zo'n terugverdienmodel is, maar kan em niet zo snel weer terugvinden. Volgens mij moeten er in Italië daarvan nog een paar locaties zijn, al is het terugverdienmodel in Aosta zondermeer het meest extreme voorbeeld. Van ruim 10 euro voor de normale gebruiker, tot gratis voor de Telepass gebruiker. Dat zoiets überhaupt wettelijk mag... :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Km357 » vr 19 mar 2021, 20:16

In Italië kan je al wat terugverdienen ja :lol:

Persoonlijk vind ik niet dat badgehouders voorkeurstarieven dienen te genieten, het gemak en de tijdswinst vind ik voldoende. Maar goed, als de concessiehouders de prijzen wat willen verlagen ga ik niet protesteren.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door duikgek89 » vr 19 mar 2021, 21:26

Als het voor de concessiehouder ook goedkoper is, dan mogen badge gebruikers best een prijsvoordeeltje krijgen wat mij betreft, maar dan denk ik aan 5% korting o.i.d.

De situatie zoals bij Aosta is wat mij betreft belachelijk.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » vr 19 mar 2021, 22:22

De situatie bij Aosta zet het probleem van een open tolsysteem op scherp: iedereen die langs een tolpoort komt, betaalt hetzelfde bedrag, maar sommigen rijden maar een paar kilometer tolweg (vlak vóór de tolpoort oprijden, kort ná de tolpoort afslaan) en anderen rijden voor datzelfde bedrag een veel langer traject. Dat probleem wordt normaal ondervangen door de tolpoorten zo te plaatsen dat je nooit meer dan een paar euro per keer betaalt, maar juist dat gaat op het stuk Aosta - Courmayeur eigenlijk niet. Zelfs voor tolstations op de op- en afritten is daar geen plek. Dus krijg je zoiets draconisch en wordt de badge ingezet als goedmakertje - een goedmakertje dat je op andere open-tol-trajecten niet krijgt, maar dat je dan ook minder kost. Ik kijk hier in zoverre dan ook niet naar als korting voor badge-gebruikers, maar alleen als een faire prijs die niet-badge-gebruikers in de omstandigheden helaas niet geboden kan worden.

Voor het overige zou een korting voor badgehouders wat mij betreft best mogen. Behalve lagere kosten voor de concessionair hebben we er met zijn allen ook wel baat bij in de vorm van minder congestie en milieuvervuiling. Maar het zou niet meer dan een paar procent mogen zijn, en zelfs dat misschien ook nog gemaximeerd op een bepaald absoluut bedrag - laten we zeggen twee euro per handeling. Ik denk dat het nu feitelijk niet mag onder de verschillende concessievoorwaarden, zo'n differentiatie, terwijl het in landen met kentekentollen vrij normaal is. Misschien iets dat een keer zou moeten worden meegenomen bij onderhandelingen over concessies.

Laatste gedachte over Aosta: ze hadden, toen men de A5 verlengde naar Courmayeur, eigenlijk het oude tolstation Aosta-Est (tot 1994 het einde van de snelweg) moeten afbreken en moeten verplaatsen naar Aosta-Ovest. Aosta-Est had binnen het gesloten systeem moeten worden gebracht en Aosta-Ovest had de plaats moeten worden waar je dat systeem verlaat. Op Aosta-Ovest dan aparte tolpoorten voor afslaand en oprijdend verkeer, zodat doorgaand verkeer vanuit Torino betaalt voor het stuk tot aan Courmayeur (plus het bedrag op je kaartje), doorgaand verkeer richting Torino een kaartje trekt waaruit blijkt dat je al bij Courmayeur was opgereden, terwijl oprijdend verkeer richting Torino een kaartje trekt waaruit blijkt dat je juist niet uit Courmayeur komt (etcetera).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » za 20 mar 2021, 12:57

Pino schreef: vr 19 mar 2021, 22:22Ik kijk hier in zoverre dan ook niet naar als korting voor badge-gebruikers, maar alleen als een faire prijs die niet-badge-gebruikers in de omstandigheden helaas niet geboden kan worden.
Dat geldt ook voor andere soortgelijke gevallen, denk aan de Brennerautobahn (waar elke passage van het hoofdtolstation je € 10 kost, zelfs het negen kilometer lange ritje van Schönberg naar Matrei. Of de A86 Duplex, waar je voor het inrijden van de tunnel betaalt, maar alleen Télépéage-klanten korting krijgen als ze halverwege afslaan.

De Spaanse AP-1 had iets wat misschien nog wel oneerlijker is: dan trok je bij Armiñón een kaartje voor het toltraject. Dat loopt tot aan Burgos. Echter, om doorgaand verkeer door Miranda de Ebro te voorkomen kon tolmijdend verkeer gratis de tolweg nemen tot aan Ameyugo; als je daar afsloeg naar de N-I hoefde je enkel het kaartje in de automaat te doen en kon je zo doorrijden, want het toltarief was op € 0,00 vastgesteld voor verkeer dat van de afrit Ameyugo gebruik maakte.

Echter, verkeer dat verder reed dan Ameyugo, betaalde wel voor de kilometers tussen Armiñón en Ameyugo. En de tarieven van de AP-1 waren niet bepaald laag. Inmiddels is dat traject overigens tolvrij geworden.
Voor het overige zou een korting voor badgehouders wat mij betreft best mogen. Behalve lagere kosten voor de concessionair hebben we er met zijn allen ook wel baat bij in de vorm van minder congestie en milieuvervuiling. Maar het zou niet meer dan een paar procent mogen zijn, en zelfs dat misschien ook nog gemaximeerd op een bepaald absoluut bedrag - laten we zeggen twee euro per handeling. Ik denk dat het nu feitelijk niet mag onder de verschillende concessievoorwaarden, zo'n differentiatie, terwijl het in landen met kentekentollen vrij normaal is. Misschien iets dat een keer zou moeten worden meegenomen bij onderhandelingen over concessies.
Ik zag op de afrekening van mijn tolbadge vorig jaar dat ik in Spanje op de C-32 van Barcelona naar Mataró korting had gekregen omdat ik een badge gebruikte. Dat scheelde niet heel veel, maar het was toch iets. Op andere plekken betaalde ik overigens gewoon het normale tarief.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Hajo » za 20 mar 2021, 17:31

Ik vat het heel pragmatisch op: hoe vaak kom ik nu op die bepaalde tolweg? Misschien één keer en daarna nooit meer.

Ik betaal gewoon met mijn creditcard. Tolkaart en card in het daarvoor bestemde gleufje stoppen, ratel de ratel, creditcard uitnemen, slagboom gaat omhoog en door. :)

Huurauto's hebben vrijwel altijd een transponder. Is inderdaad gebruiksvriendelijker, maar het is mij om het even.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » za 20 mar 2021, 19:30

Hajo schreef: za 20 mar 2021, 17:31 Ik vat het heel pragmatisch op: hoe vaak kom ik nu op die bepaalde tolweg? Misschien één keer en daarna nooit meer.
Daar volg ik je niet helemaal. “Die bepaalde tolweg” is toch het complete netwerk waarop een badge werkt? En laat dat met de telepeage-badge nu een netwerk zijn dat van Lille toch Sicilië en de Algarve loopt. Althans, het zou vreemd zijn om je keuze voor wel of geen badge te bepalen op basis van het feit dat je misschien maar één keer Lille-Parijs rijdt, wanneer je volgende week wél Lille-Reims rijdt.

Maar goed, er is natuurlijk weinig mis met creditcard. Het kost iets meer tijd, is ietsje bewerkelijker (dubbel zonder bijrijder), maar als je maar zelden over tolwegen rijdt, is dat allemaal niet zo heel belangrijk. Je kunt best een debatje voeren of de kosten die ik in een paar jaar badge-rijden heb gemaakt (aanschafkosten plus bedrag per maand waarin je gebruikt) opwegen tegen de gewonnen tijd en gemak. Ik vind het heerlijk, maar kan me voorstellen dat anderen het het niet waard vinden.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Rein » za 20 mar 2021, 20:06

Ik beschouw zo'n badge gewoon als onderdeel van mijn hobby, net zoals mijn lidmaatschap van de Vereniging Wegenforum en mijn Flickr account die ik volprop met wegengerelateerde foto's. En aangezien hobby's geld mogen kosten is betalen voor zo'n badge helemaal niet zo erg.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 282
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door R-R-L » za 20 mar 2021, 20:19

Bij rustige poorten is inderdaad de creditcard prima. Daar is ook geen bijrijder voor nodig, tolticket en creditcard voor het grijpen hebben en bij het naderen van de poort ze er zo bij pakken dat de insteekrichting ook al goed is. Ik snap niet waarom mensen zo lang nodig hebben, bij afritten weet je dat er een poort staat en de einde sectie poorten zie je van mijlenver. Vond het juist de sport om het zo snel mogelijk te doen. Een sport die ik niet van een vreemde heb, pa probeerde juist altijd zonder stoppen het kaartje uit de machine te grissen. Werd niet altijd gewaardeerd, zeker niet als hij mis greep en een kleun op de rem volgde :lol:
Hajo schreef: za 20 mar 2021, 17:31 Huurauto's hebben vrijwel altijd een transponder. Is inderdaad gebruiksvriendelijker, maar het is mij om het even.
Waar dan? In Europa heb ik het nog niet gezien, ook niet als optie bij het boeken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door duikgek89 » za 20 mar 2021, 20:53

Hajo schreef: za 20 mar 2021, 17:31 Ik vat het heel pragmatisch op: hoe vaak kom ik nu op die bepaalde tolweg? Misschien één keer en daarna nooit meer.

Ik betaal gewoon met mijn creditcard. Tolkaart en card in het daarvoor bestemde gleufje stoppen, ratel de ratel, creditcard uitnemen, slagboom gaat omhoog en door. :)

Huurauto's hebben vrijwel altijd een transponder. Is inderdaad gebruiksvriendelijker, maar het is mij om het even.
Ik vind het heerlijk om niet te moeten stoppen. Vertragen, piep, gas. En dat met het hele treintje dat door de transponderpoort gaat.

Door Polen moet je stoppen voor een kaartje, waarbij je moet wachten op klungels die er te ver af staan; om bij het betalen te wachten tot je voorgangers betaald hebben. Is geen ramp, maar als je eenmaal de tolbadge gebruikt hebt, stoort al dat gehannes. Zelfs als het nauwelijks langer duurt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » za 20 mar 2021, 21:15

Hajo schreef: za 20 mar 2021, 17:31 Huurauto's hebben vrijwel altijd een transponder. Is inderdaad gebruiksvriendelijker, maar het is mij om het even.
Waar dan? In Europa heb ik het nog niet gezien, ook niet als optie bij het boeken.
De verhuurder laat het je in een tolpoortland als Frankrijk enzo gewoon zelf oplossen en dat snap ik ook wel. Waarom een maand wachten op een rekening en dan nog eens incasseren bij de klant? In landen met vormen van kentekentol is het geloof ik gangbaarder. Misschien ook juist omdat je als verhuurder anders na een maand een naheffing krijgt en er daarna nog eens bij je klant achteraan moet. Dan kiest men voor de badge, want dan heb je zeer snel online inzichtelijk waar je gereden hebt en dan kun je snel afrekenen.

Hoewel niet Europees kreeg ik in Taiwan bij het inleveren van mijn huurauto in no time een uitdraai onder mijn neus geduwd van de tolportalen die ik was gepasseerd - kon meteen afrekenen. Ik begrijp dat huurauto’s in Noorwegen ook in de regels mét transponder zijn uitgerust.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Palance » za 20 mar 2021, 21:21

In Dubai was ik blijkbaar ook door een tolpoortje gereden en kreeg daarvan via Hertz nog een naheffing. Van omgerekend 1 Euro :D (en werd keurig via de creditcard geïncasseerd).

Privé heb ik geen transponder. Die ene keer in de zoveel jaar dat ik eens een Frans tolstation passeer vind ik niet de moeite om me daarmee bezig te houden. Dan maar 5 minuten langer onderweg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Hajo » zo 21 mar 2021, 0:54

Pino schreef: za 20 mar 2021, 19:30
Hajo schreef: za 20 mar 2021, 17:31 Ik vat het heel pragmatisch op: hoe vaak kom ik nu op die bepaalde tolweg? Misschien één keer en daarna nooit meer.
Daar volg ik je niet helemaal. “Die bepaalde tolweg” is toch het complete netwerk waarop een badge werkt?
Een badge werkt weliswaar op een compleet netwerk van tolwegen, maar met "die bepaalde tolweg" bedoel ik de tolweg die ik nodig heb om van A naar B te komen. Op de rest van het netwerk kom je misschien niet eens. Ik zie het nut van zo'n badge, kortom, niet echt in. Voor die ene keer dat je, bijvoorbeeld, de Franse A31 volgt, is het mij de aanschaf van een badge niet waard.

In Europa heb met een huurauto in Spanje en Ierland gereden. De Spaanse huurauto (Audi Q3) had een badge of transponder. Als ik het mij goed herinner, was de enige tolweg die ik daar heb gevolgd, de A4 van Cadiz naar Sevilla.

In Ierland betaal je ook voor enkele snelwegen tol. Dat was maar 1 of 2 euro per keer. Dat geringe bedrag heb ik contant voldaan, bij een bemand tolpoortje. Wel grappig dat je dat aan de rechterkant moet doen. Zo ook in parkeergarages uiteraard. 8-)

In de VS daarentegen hebben huurauto's een transponder waarmee je zonder te stoppen onder een tolpoort door kunt rijden. Soms moet je vertragen, maar soms is zelfs dat niet nodig.

Thuis ontvang ik al vrij snel een factuur van AVIS (ben er vaste klant met "preferred" status) met een gespecificeerd overzicht van alle tolwegen, bruggen en tunnels die ik heb bereden. Je betaalt helaas wel een "gemakstoeslag" en het hoogste toltarief, maar goed. Het te betalen bedrag wordt via je creditcard automatisch van je rekening afgeschreven.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » zo 21 mar 2021, 10:35

Palance schreef: za 20 mar 2021, 21:21 In Dubai was ik blijkbaar ook door een tolpoortje gereden en kreeg daarvan via Hertz nog een naheffing. Van omgerekend 1 Euro :D (en werd keurig via de creditcard geïncasseerd).
In Dubai hebben auto’s verplicht een tag, dus daar hoeft de verhuurder niet over na te denken. Het is overigens een passieve tag, waarvan de productiekosten heel beperkt zijn en daarmee ruim goedkoper dan telepéage. In Taiwan trouwens eenzelfde verhaal, al is de tag daar niet verplicht (maar wordt hij algemeen gebruikt, want korting). In Stockholm ben ik met huurauto ooit de centrale tolzone in met huurauto. Dat is kentekentol, met betaling een weekje later via de creditcard-machtiging die ze van me hadden.

Naarmate in Frankrijk en Italië freeflow-tolheffing aan grond wint, kom je misschien op een punt aan dat verhuurders ook daar wel aan de badges willen, omdat het de inning bij de huurder nu eenmaal efficiënter maakt. Misschien kunnen ze dat punt nog even voor zich uitschuiven door tegen huurders te zeggen “zelf online betalen als je op freeflow-tolwegen gaat rijden, want als wij de rekening toegestuurd krijgen, rekenen we 15 euro administratiekosten boven de verhoging van de tolmaatschappij.” Maar op een gegeven moment wordt een badge voor alle betrokkenen makkelijker. Verhuurders kunnen mogelijk ook een deal maken met de tolmaatschappijen om activatie- en abonnementskosten omlaag te brengen. Nadeel van telepéage is dat men dure badge-technologie gebruikt. Vroeg of laat moeten die jongens toch eens over naar hetzij kentekentol hetzij passieve tags.

Mundial
stadsweg
Berichten: 341
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Mundial » zo 21 mar 2021, 14:15

Pino schreef: zo 21 mar 2021, 10:35 Naarmate in Frankrijk en Italië freeflow-tolheffing aan grond wint, kom je misschien op een punt aan dat verhuurders ook daar wel aan de badges willen, omdat het de inning bij de huurder nu eenmaal efficiënter maakt. Misschien kunnen ze dat punt nog even voor zich uitschuiven door tegen huurders te zeggen “zelf online betalen als je op freeflow-tolwegen gaat rijden, want als wij de rekening toegestuurd krijgen, rekenen we 15 euro administratiekosten boven de verhoging van de tolmaatschappij.”
Toen ik een paar jaar geleden in Portugal was, rekenden de meeste verhuurbedrijven dat standaard aan, bovenop de tolkosten.
Geen idee of je dat kon weigeren en jouw eigen badge kon meebrengen, ik had er toen nog geen.

Is de technologie die in de Franse badges wordt gebruikt niet omgezet in een Europese richtlijn?
Sowieso zouden ze die richtlijn eens mogen aanpassen naar een gebruiksvriendelijker systeem genre Dubai (en dat bv. meteen in nieuw uitgegeven nummerplaten inbouwen zoals in sommige Amerikaanse staten) of kentekentol met een Europees centraal register.
Dit valt voor mij ook een beetje samen met de wilgroei aan milieuzones in Europa en hun bijbehorende stickers, waarom niet meteen de Euronorm op de nummerplaat vermelden (bv. iets in de stijl van de Duitse keuringsstickers)?

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door marcel » zo 21 mar 2021, 16:21

Toen ik in Lissabon een auto huurde vroeg ik ernaar, ze wisten niet eens dat zoiets bestond. Het antwoord was 'als u op een tolweg rijdt moet u gewoon betalen'. Dat was wel tien jaar geleden. Een paar jaar later in Albufeira had ik het wel, kostte een paar euro extra.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » zo 21 mar 2021, 16:44

Ruim 10 jaar geleden waren er in Portugal ook nog geen elektronische tolwegen. Dat SCUT regime (schaduwtol) is in 2011 vervangen door elektronische tolheffing, dus dat het indertijd nog niet werd aangeboden kan ik nog wel begrijpen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » zo 21 mar 2021, 17:37

Mundial schreef: zo 21 mar 2021, 14:15 Is de technologie die in de Franse badges wordt gebruikt niet omgezet in een Europese richtlijn?
Sowieso zouden ze die richtlijn eens mogen aanpassen naar een gebruiksvriendelijker systeem genre Dubai (en dat bv. meteen in nieuw uitgegeven nummerplaten inbouwen zoals in sommige Amerikaanse staten) of kentekentol met een Europees centraal register.
Er is niet één Europese standaard voor electronische tolheffing. Wat de EU doet, is eerder gericht op interoperabiliteit van systemen. Maar dat neemt nog geen heel grote vlucht, mogelijk ook door een zekere richtingenstrijd tussen actieve transponders (telepéage), passieve transponders (Dubai, Taiwan etc) en kentekentol.

Europese kenteken-gegevensuitwisseling is er al. Alleen die wordt nu gebruikt voor nasturen van rekeningen aan zich niet zelfstandig meldt om te betalen (en, waar van toepassing, ook niet met een badge rondrijdt die op het bewuste traject kan worden gebruikt). Waar ik hoop dat het naartoe gaat, is het ontstaan van onafhankelijk gebouwde systemen, waar een weggebruiker zichzelf kan registreren met kenteken en een bankrekening, en waar de eigenaar van het systeem zorgt voor koppeling aan zoveel mogelijk systemen van tolmaatschappijen. Uiteraard tegen een commissie op te brengen door de gebruiker. Uiteindelijk doen ook de landen die actieve transponder toch al aan kentekenregistratie; de systemen moeten alleen een beetje worden doorontwikkeld om te bereiken dat tolpoorten er ook door open gaan. Oostenrijk heeft dat al, Italië volgens mij ook, maar Frankrijk moet die verbetering nog doorvoeren.

Mundial
stadsweg
Berichten: 341
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Mundial » ma 22 mar 2021, 14:29

Pino schreef: zo 21 mar 2021, 17:37 Er is niet één Europese standaard voor electronische tolheffing. Wat de EU doet, is eerder gericht op interoperabiliteit van systemen. Maar dat neemt nog geen heel grote vlucht, mogelijk ook door een zekere richtingenstrijd tussen actieve transponders (telepéage), passieve transponders (Dubai, Taiwan etc) en kentekentol.
Dan voor de verduidelijking, ik wist niet meer precies hoe het zat. Wellicht dat men omwille van de interoperabiliteit vooral de technologie die al in Frankrijk in gebruik was, heeft overgenomen (bv. Nederlandse tunnels, Griekse snelwegen,...).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » ma 22 mar 2021, 14:58

Electronische tolsystemen die nu worden opgetuigd zitten vaker op de kenteken-uitleesmethode zonder transponder. Of desnoods een passieve transponder. Zie de Engelse Dart Charge, de Oostenrijkse digitale tol en wat er in Nederland aankomt op A24 en A15. De Fransen en Italianen moeten hun kenteken-uitlees-systemen hoe dan ook goed hebben als 'achtervang' voor hun freeflow (lees: om je te kunnen identificeren wanneer je zonder transponder door een tolpoort rijdt). Zij zitten alleen nog zo diep in hun oude technologie dat ze de kenteken-technologie nog niet durven in te zetten als hun primaire bron voor identificatie en koppelen aan een bestaande rekening. Het zou een kwestie van tijd moeten zijn voordat ze die kenteken-technologie als eerste identificatiemethode inzetten en dan de transponders uitfaseren. Mogelijk zijn ze er zelfs ook al mee bezig, maar dat zal dan wel als vervolgproces zijn op de freeflow-tolheffing die ze daar langzaam aan het uitrollen zijn.

Je zou kunnen zeggen dat dat een uitwerking van de wet van de remmende voorsprong is. Toen de telepeage-systemen van Frankrijk, Spanje en Italië werden ontwikkeld (ik meen dat Italië de oudste is overigens), waren de andere twee technologieën nog onvoldoende betrouwbaar en waren echte kastjes dus de enige denkbare methode. Dat is iets dat je ook terugziet in de jaren '90-discussies over rekeningrijden bij ons. Wie nu op nul begint, zou altijd beginnen met kenteken-herkenning of eventueel een passieve badge, omdat de bijbehorende technologieën sinds de jaren '90 gewoon een enorme verbetering hebben doorgemaakt.

In de tussentijd zit je dan dus wel met systemen die niet interoperabel zijn. Was het maar zo dat een Oostenrijkse Streckenmaut of de Dart Charge kan worden afgerekend via je Franse badge. Als eerder gezegd: je zou eigenlijk een commerciële aanbieder moeten hebben die er een dagtaak van maakt om zoveel mogelijk systemen die kentekens uitlezen aan zich te binden, om die te koppelen aan mijn bankrekening. De grote tolmaatschappijen van de FIPO-badge zullen het niet doen; je hebt er een echt onafhankelijke fintech voor nodig.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 mar 2021, 15:02

Mundial schreef: ma 22 mar 2021, 14:29
Pino schreef: zo 21 mar 2021, 17:37 Er is niet één Europese standaard voor electronische tolheffing. Wat de EU doet, is eerder gericht op interoperabiliteit van systemen. Maar dat neemt nog geen heel grote vlucht, mogelijk ook door een zekere richtingenstrijd tussen actieve transponders (telepéage), passieve transponders (Dubai, Taiwan etc) en kentekentol.
Dan voor de verduidelijking, ik wist niet meer precies hoe het zat. Wellicht dat men omwille van de interoperabiliteit vooral de technologie die al in Frankrijk in gebruik was, heeft overgenomen (bv. Nederlandse tunnels, Griekse snelwegen,...).
Het systeem van het Oostenrijkse Kapsch wordt inderdaad in meerdere Europese landen gebruikt; buiten Frankrijk ook in Spanje, Portugal, Denemarken, Noorwegen en Belarus. Italië gebruikt een ander systeem. Het Italiaanse systeem Telepass is, in ieder geval voor vrachtwagens, dan weer interoperabel met het systeem dat de Belgische Liefkenshoektunnel gebruikt.

Maar zolang je een badge hebt die ontvangers heeft voor beide systemen, zoals de FEPI-badge (Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië) hoeft dat geen probleem te zijn. Wel zou je ervoor moeten zorgen dat er niet nog meer verschillende systemen komen. Een wildgroei aan tolsystemen is niet wenselijk, zeker voor de verschillende plekken waar er kentekentol is zonder fysieke tolpoorten, is het voor incidentele gebruikers soms lastig. Vanuit Zweden en Noorwegen krijg je netjes een rekening, bij de Italiaanse Pedemontana, de Dartford Crossing bij Londen en de M50 rond Dublin moet je er echter zelf aan denken en kun je dikwijls alleen met een creditcard via een website betalen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » ma 22 mar 2021, 15:45

Die Kapsch-systemen zouden dus interoperabel moeten zijn, maar de systemen zijn niet op elkaar aangesloten, zodat je voor Noorwegen, Belarus en Frankrijk toch weer aparte transponders nodig hebt. Ik denk toch dat kentekentol de toekomst heeft. Alleen die systemen moeten nog aan elkaar worden geknoopt, zodat je op één centrale plek je kenteken en bankrekening opgeeft, waarna die centrale bij jou incasseert en weer doorgeleidt naar de aangesloten tolbedrijven.

De realiteit is vermoedelijk dat dat met de FEPI-badge is gelukt doordat er wel wat links bestaan tussen private concessionairs. Atlantia, tot aan het Genova-debacle de grootaandeelhouder van Autostrade per l'Italia, is een dominante aandeelhouder in het Spaanse Abertis, en Abertis heeft weer 90% van SANEF in handen. En 15% van Brisa in Portugal - terwijl eveneens in Portugal Vinci nog een flinke deelneming heeft in de eigenaar van een paar routes bij Lissabon. De Noorse nationale overheid, om maar een zijstraat te noemen, heeft denk ik minder belang om een aansluiting op zo’n platform te regelen, terwijl het voor de grote concessionairs vermoedelijk ook minder interessant is om Noorwegen ook aan te gaan bieden. Als gezegd, het is voer voor een mooi fintech-project van een pan-Europese bank of een creditcard-maatschappij, die zelf geen tolwegen heeft maar zijn geld verdient met het zijn van platform met veel aansluitingen.
Laatst gewijzigd door Pino op di 23 mar 2021, 0:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Mundial
stadsweg
Berichten: 341
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Mundial » ma 22 mar 2021, 18:14

Pino schreef: ma 22 mar 2021, 15:45 De realiteit is vermoedelijk dat dat met de FIPO-badge is gelukt doordat er wel wat links bestaan tussen private concessionairs, met Abertis dat deelnemingen heeft in drie landen. De Noorse nationale overheid, om maar een zijstraat te noemen, heeft denk ik minder belang om een aansluiting op zo’n platform te regelen, terwijl het voor de grote concessionairs vermoedelijk ook minder interessant is om Noorwegen ook aan te gaan bieden. Als gezegd, het is voer voor een mooi fintech-project van een pan-Europese bank of een creditcard-maatschappij, die zelf geen tolwegen heeft maar zijn geld verdient met het zijn van platform met veel aansluitingen.
De DKV-badges vormt hierop een uitzondering, maar die zijn niet beschikbaar voor particulieren.
In Frankrijk zie je nu ook bij hun experimenten met freeflow dat er voor gekozen wordt om nummerplaatherkenning aan te bieden voor wie geen badge heeft. Daarover worden in de Franse pers trouwens veel negatieve artikels geschreven, alsof het de eerste keer is dat men ergens in de wereld deze techniek gebruikt :facepalm:

Enkele weken terug werd trouwens bekend dat de A660 naar Arcachon ook van freeflow tolheffing voorzien zal worden, dat zal dan na de A79 de tweede snelweg worden die van bij de bouw van "péage sans barrière" zal worden voorzien.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » ma 22 mar 2021, 19:33

Zou leuk zijn als DKV ook beschikbaar komt voor consumenten. Maar dat is hun businessmodel niet, dus je moet iemand anders hebben die dat netwerk gaat opbouwen. Het laat wel zien dat het kán.

Het Franse “kenteken als alternatief” is geen echt alternatief. Het zegt feitelijk: als je zonder badge door een freeflow-poort rijdt, kun je online met je kenteken betalen om 375 euro boete te voorkomen. Nou dank je wel hoor. Het maakt van het kenteken geen volwaardig alternatief, waar ook buiten de freeflow slagbomen mee open gaan, je aan het einde van de maand een rekening krijgt etc. Overigens is dit voor een deel ook waar freeflow in Frankrijk wat slechte pers van heeft gekregen: gevallen waar de badge niet was geregistreerd, dus was geflitst en telepéage-abonnees dus een gepeperde rekening ontvingen. Want ze hadden zich natuurlijk ook niet vrijwillig online gemeld, brave badge-gebruikers als ze waren. Zie verder deze draad.

exroosje
verkeersader
Berichten: 802
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door exroosje » di 23 mar 2021, 9:36

De (duitse) firma tolltickets probeert een universele provider van toldiensten te zijn
https://www.tolltickets.com/en/
Voordat ik de franse 4 landen transponder had huurde ik daar wel eens een italiaanse telepass ...
Maar vooralsnog lukt het hen ook niet een vorm van geïntegreerde oplossing aan te bieden.

Ik begreep dat kentekentol ook lastig van de grond kwam omdat eerder de benodigde wetgeving in landen als Frankrijk ontbrak.
Dus heb je voldoende zekerheid achteraf je geld op iemand te kunnen verhalen. Bij een badge heb je vooraf zekerheid, want je hebt een incassorelatie.

Oostenrijk is wat dat betreft ook weer een ander geval, want bv op de Brenner heb je wel kentekentol, maar het is geen free flow. Het is feitelijk pre pay dus heb je het incassoprobleem niet.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Pino » di 23 mar 2021, 10:01

^^ Oostenrijk is desalniettemin ook bezig met echte freeflow. Op de Pyhrnautobahn heb je nu al een "Grüne Spur", zie https://www.asfinag.at/maut-vignette/st ... system-a9/ Brenner en Tauern zullen op enig moment wel volgen.

Voor de rest klopt het wat je zegt over wetgeving, die in enkele landen nog moest worden bijgewerkt. Op EU-niveau ligt er nu dus ook een richtlijn die kenteken-gegevensuitwisseling mogelijk maakt voor tolmaatschappijen. Maar wellicht is het ook een beetje durf. De Britten, Noren en Zweden deden het al zonder EU-rechtelijk kader. Kwestie van kosten en baten in vergelijking met fysieke tolheffing, zou je zeggen.

Plaats reactie