Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door tsov » vr 02 apr 2021, 20:57

Doet mij overigens heel erg denken aan de N520 tussen Hoofddorp en Lijnden, ook smal, veel erfaansluitingen en 80 km/h.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Rein » vr 02 apr 2021, 22:18

^^ Zat ik ook aan te denken, met het verschil dat de N520 niet echt bekend staat als een weg waar veel ongevallen plaatsvinden. Overigens is er tussen Hoofddorp en Nieuw Vennep nog een stuk N520 (eveneens langs de Hoofdvaart), daar is een jaar of 5 geleden de Vmax verlaagd naar 60 km/h.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Jackbauer1350 » za 03 apr 2021, 20:38

"Toen ik hier de eerste keer reed, schrok ik echt. Ik dacht: dit kan niet waar zijn. Dit is uniek hoor, ik heb dit soort wegen nog nooit meegemaakt. "

Die verkeersexpert ziet er niet uit als een broekie, vroeger waren nog onoverzichtelijkere en andere vergelijkbare wegen buiten de kom ook gewoon 80 km/u. Dat hij dit soort wegen nog nooit heeft meegemaakt ijkt me stug.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Wouter N14 » za 03 apr 2021, 20:53

^^ Tja, VVN. Daar verwacht ik ook niet echt expertise van eerlijk gezegd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Snelwegfreak » za 03 apr 2021, 21:03

Die expert komt zeker weinig in het buitenland?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Palance » za 03 apr 2021, 21:04

Dat mag nu ook helemaal niet :wijsvinger:

:mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Wouter N14 » za 03 apr 2021, 21:10

Snelwegfreak schreef: za 03 apr 2021, 21:03 Die expert komt zeker weinig in het buitenland?
Je weet waar de N in VVN voor staat toch? ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door duikgek89 » za 03 apr 2021, 21:13

Is die vent sowieso weleens buiten geweest???

De snelheid moet wat hem betreft zo snel mogelijk worden teruggebracht tot 60 kilometer per uur. Nu verschillen de snelheden nog, wat verwarrend werkt. Daarnaast moet de weg veel eenduidigere belijning krijgen
Ja, DV-geklieder met alle kleuren van de regenboog en een Vmax waar niemand zich aan gaat storen, dat gaat echt alles oplossen...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Snelwegfreak » za 03 apr 2021, 21:27

Wouter N14 schreef: za 03 apr 2021, 21:10Je weet waar de N in VVN voor staat toch? ;)
Nee, vertel? :lol: Iemand die zo schrikt van dit soort wegen is sowieso erg wereldvreemd en bijzonder weinig gewend.
Enne gojje mins blieft altied leave.

playertwo
dorpsstraat
Berichten: 222
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 23:06

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door playertwo » za 03 apr 2021, 21:36

tsov schreef: vr 02 apr 2021, 20:57 Doet mij overigens heel erg denken aan de N520 tussen Hoofddorp en Lijnden, ook smal, veel erfaansluitingen en 80 km/h.
Of de N260 tussen Alphen en Baarle met als verschil geen kanaal, maar veel bochten ipv kaarsrecht
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Sibren » za 03 apr 2021, 22:07

Een geval in de provincie Groningen dat de gemoederen lang hoog heeft gehouden. Langs het Van Starkenborghkanaal tussen Gaarkeuken en Strobos ligt een weg, maximumsnelheid 80 km/h. Hier zijn al meerdere ongelukken gebeurd waarbij auto's in het water terecht zijn gekomen en inzittenden zijn verdronken. Het plaatsen van aan geleiderail langs de weg is jarenlang een onderwerp in de gemeentelijke politiek geweest.

Nu is eindelijk besloten om de geleiderail te plaatsen... maar ook gaat de snelheid omlaag van 80 naar 60. Dit is een 5,5 km lange kaarsrechte weg, dus ik verwacht dat veel weggebruikers deze maximumsnelheid niet als realistisch zullen ervaren. Fietsers mogen hier op de rijbaan fietsen, maar dat zie je niet vaak gebeuren aangezien er aan de andere kant van het kanaal een fietspad ligt.

Is de rijbaan smal? Qua aantal meters niet, maar qua gevoel misschien wel, omdat veel weggebruikers toch voor de zekerheid een veilige afstand van het water willen bewaren. Het informele gedrag op deze weg is dat verkeer aan de kanaalzijde wat meer ruimte krijgt, om deze afstand te bewaren. Zodra de geleiderail er staat, speelt dit niet meer, en voelt de weg "breed genoeg".

Als je deze weg volgens Duurzaam Veilig in een categorie moet zetten, dan is het niet helemaal een GOW, dus dan maar een ETW. Daar schiet de systematiek tekort, want een ETW zou ook eigenschappen moeten hebben als: geen lange rechtstanden, elementen die de bestuurder op natuurlijke wijze aanmoedigt om af te remmen, een beperkte afstand om te overbruggen tot de volgende GOW. Daar past deze weg ook niet in. Duurzaam Veilig is niet goed toe te passen op deze weg. Want het is pas een GOW als je de rijbaan 7 meter breed maakt en er een vrijliggend fietspad langs legt, maar daar is geen geld of draagvlak voor.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Durashift
expressweg
Berichten: 2567
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Durashift » za 03 apr 2021, 22:23

^^^ het oogt versleten, geen midden belijning en niet al te breed. Denk dat veel verkeer er toch niet rap 80 km/h rijdt maar rond de 70? Zeker met passerend vrachtverkeer, lijkt mij.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Wouter N14 » za 03 apr 2021, 22:25

Snelwegfreak schreef: za 03 apr 2021, 21:27 Iemand die zo schrikt van dit soort wegen is sowieso erg wereldvreemd en bijzonder weinig gewend.
Dat is dan ook mijn ervaring met de VVN in mijn werk...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 591
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Sibren » za 03 apr 2021, 22:35

Durashift schreef: za 03 apr 2021, 22:23 ^^^ het oogt versleten, geen midden belijning en niet al te breed. Denk dat veel verkeer er toch niet rap 80 km/h rijdt maar rond de 70? Zeker met passerend vrachtverkeer, lijkt mij.
Als ik hier rijd houd ik inderdaad het gas in bij een tegenligger. Als er geen ander verkeer is, rijd ik met een comfortabele afstand vanaf de wegkant wel 80. En ook met 80 moet ik soms weer naar de wegkant omdat iemand wil inhalen. Het is een lang, recht stuk, en de verkeersdrukte valt wel mee, dus genoeg gelegenheid om zowat midden op de rijbaan te rijden.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door mavas » za 03 apr 2021, 22:53

Robonus schreef: vr 02 apr 2021, 14:01Zo'n jurisprudentie zou ook als gevolg kunnen hebben dat wegbeheerders hun 80 weg per direct afschalen naar 60km/h om dan wel te voldoen. Ook niet iets waarop we zitten te wachten.
Aan de andere kant, hoe veel wegen zijn er nou nog die niet 60 zijn? Bij de gemeentes is het gros allemaal al 60. Alleen nog de provincies hebben de meeste 80-wegen en die zie ik niet snel gedegradeerd worden.
Maar nieuwbouw zou m.i. nooit een 60-weg mogen zijn, dat is vragen om verkeersonveiligheid.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Kaaiman » zo 04 apr 2021, 21:47

^^ Vertel dat ook even tegen de provincie Groningen. Alle nieuwe tracés van de laatste jaren zijn/worden aangelegd als provinciale ETW's... :nothanks:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15232
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Via » ma 05 apr 2021, 8:56

^^
Vraag dan eerder aan de politiek waarom er geen moeite wordt gedaan voor een volledige GOW. Het is niet alleen extra geld, maar ook grondaankoop, geluidswering etc.

Durashift
expressweg
Berichten: 2567
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Durashift » zo 11 apr 2021, 18:05

Wellicht niet helemaal het juiste draadje... maar ik kwam een item tegen over het tegenhouden van bomenkap vs verbeteren van de veiligheid op een weg. Sluit misschien aan bij de problematiek van de weg langs het Apeldoorns kanaal.
(..) Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid van provinciale wegen. Een op de vijf dodelijke ongelukken gebeurt op N-wegen. Bestuurders die frontaal tegen een boom klappen, komen er vaak niet levend vanaf. Zonder bomen in de berm wordt het een stuk veiliger, vinden verkeerskundigen, maar kappen van bomen stuit op felle protesten van bewoners en natuurliefhebbers. Wordt het ook echt veiliger als de bomen verdwijnen? (..)
https://pointer.kro-ncrv.nl/maakt-bomen ... g-veiliger

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Demassel » zo 11 apr 2021, 18:40

^^ Ik denk dat de hoge snelheid daar ook zeker wel een rol in speelt.
Er komen regelmatig auto's voorbij, inhalend waar het eigenlijk al niet meer kan, met een snelheid die duidelijk hoger ligt dan de Vmax

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door duikgek89 » zo 11 apr 2021, 20:09

Van de andere kant... Als je weinig mogelijkheden tot inhalen hebt en alweer vast zit tussen een treuzeltrut voor je en een domne drammer achter je... Dan ga je de gaatjes ook benutten.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus » di 13 apr 2021, 8:30

Kritisch stuk in het AD over het plaatsen van houten geleiderail langs de Waterlinieweg in Utrecht.
Rechtermuisknop->lezen in incognitomodus om dat het premium is:

https://www.ad.nl/utrecht/houten-vangra ... ~a55e74bc/

jowilly
dorpsstraat
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly » di 13 apr 2021, 15:50

Afgelopen weekend in Spanje, (helaas) weer een voorbeeld van de gevolgen van het toepassen van een schuinoplopend puntstuk.
De locatie
Video opname :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus » di 13 apr 2021, 16:02

Teringjantje dat is niet bepaald vergevingsgezind te noemen, barrierpunt een halve meter uit de kantstreep :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus » di 13 apr 2021, 16:37

Kwam ik ook net tegen, weg in Argentinië waarbij de masten met kleine stukjes geleiderail worden afgeschermd. Beetje als het idee van de terminals, maar dan nóg minder effectief. Wonder boven wonder heeft de bestuurder het overleefd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jowilly
dorpsstraat
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly » di 13 apr 2021, 17:11

Robonus schreef: di 13 apr 2021, 16:37 Kwam ik ook net tegen, weg in Argentinië waarbij de masten met kleine stukjes geleiderail worden afgeschermd. Beetje als het idee van de terminals, maar dan nóg minder effectief. Wonder boven wonder heeft de bestuurder het overleefd.
:schrikreactie:
(Mijn vorige post...bestuurder heeft het niet overleefd) :sadley:
...waarbij de masten met kleine stukjes geleiderail worden afgeschermd....
:nuts:
Zoiets als dit ...https://goo.gl/maps/eFAvVrcY4V8DPWas6
Ook zo'n fantastisch ontwerp :wall:

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus » di 13 apr 2021, 17:36

^^
Pfff plaats dan niks zeg. Ook een verantwoording van de aannemer wat mij betreft.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door mavas » di 13 apr 2021, 17:48

jowilly schreef: di 13 apr 2021, 15:50 Afgelopen weekend in Spanje, (helaas) weer een voorbeeld van de gevolgen van het toepassen van een schuinoplopend puntstuk.
De locatie
Video opname :schrikreactie:
Het is toch niet zo'n heel groot probleem dat er een barrier staat? Belangrijker lijkt me dat er geleiderail over de gehele weg hoort te staan in de middenberm. Als die er had gestaan, had die mooi aangesloten kunnen worden op de barrier en was dit ongeluk waarschijnlijk niet zo afgelopen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14379
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Attietattie » di 13 apr 2021, 19:19

Robonus schreef: di 13 apr 2021, 17:36Ook een verantwoording van de aannemer wat mij betreft.
Zeker. Om daarover te adviseren. En als de wegbeheerder dan zegt dat het zo moet en niet anders, dan houdt het wel een beetje op.

Been there, done that. Met zeer ernstige gevolgen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1111
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Robonus » di 20 apr 2021, 8:39

Al weer wat dagen terug, maar ik zag dat (bij mijn weten) voor het eerst in NL een Safe-end terminal is aangereden.

https://www.flashphoto.nl/nieuws/10583/ ... erdam.html
Meerdere politie eenheden, een ambulance en rijkswaterstaat kwamen met spoed ter plaatse. De bestuurder raakte flink gewond en is meegenomen naar het ziekenhuis. Hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren is niet bekend. De oprit was tijdens het incident afgesloten.
Zonder eerst de tekst te lezen, en alleen de foto's te kijken leek het mee te vallen, klein beetje schade aan de auto, de loopkat niet heel ver naar achteren geschoven. Dan ben ik wel verbaast dat er significant letsel is. Wellicht geen gordel?

Afbeelding
Foto en locatie met dank aan @snelwegfreak :top:
https://www.google.com/maps/@51.9239038 ... 384!8i8192

Al mag ie blij zijn dat het niet een jaartje eerder was, want dan had ie helemaal 0% meegegeven :facepalm: :

Afbeelding

jowilly
dorpsstraat
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 09 jan 2006, 13:40
Contacteer:

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door jowilly » di 20 apr 2021, 11:13

Robonus schreef: di 20 apr 2021, 8:39 Al weer wat dagen terug, maar ik zag dat (bij mijn weten) voor het eerst in NL een Safe-end terminal is aangereden.
Dat zou best weleens zo kunnen zijn.
Robonus schreef: di 20 apr 2021, 8:39 Zonder eerst de tekst te lezen, en alleen de foto's te kijken leek het mee te vallen, klein beetje schade aan de auto, de loopkat niet heel ver naar achteren geschoven. Dan ben ik wel verbaast dat er significant letsel is. Wellicht geen gordel?
Geen gordel.. zou ik ook denken. Maar ja, bij 30-50 km is een klap met een terminal ook best wel pijnlijk. Gezien het schadebeeld heeft 'ie' niet echt hard gereden. Ondanks dat je tegen een termin al aan knalt, zo'n ding moet uiteindelijk toch een klap van 80 of 110 km/u kunnen weerstaan. En voor de kenners.. deze terminal is ASI B. Dit past wel een beetje bij een 'significant letsel'.

Ff wat anders.. hadden ze niets te doen bij de politiemacht? Wat een folk voor een simpele aanrijding.. :nahzeg:
https://www.flashphoto.nl/fotos/web/105 ... 8ca949.jpg

Plaats reactie