Via schreef: ↑zo 10 jan 2021, 16:14
Daar zie ik meer in dan in bamboe. Ik zag laatst in Engelen bamboeborden uit 2019, maar als ik zag hoe die er nu al uit zagen lijkt het me sterk dat ze 10 jaar mee gaan.
Kunstof verweert ook, alleen totale afbraak is niet echt top.
Recycling van kunstof vraagt energie, gaat soms samen met gerommel met chemicaliën en wat velen zich niet realiseren, kunstof kun je niet oneindig recycleren. Na elke cyclus degraderen de kettingmoleculen en na een cyclus of 8 is het voorbij.
Daarnaast:
- Raak je een metalen bord, dan krijg je een deuk of scheur, maar ik denk niet dat veel van het materiaal in de omgeving komt.
-Bamboe zal splinters geven die zo te zien wegrotten, net als een takje wat uit een boom valt.
-Plastic breekt. Dat valt uit elkaar en we krijgen uiteindelijk nog meer plastic en microplastic in ons milieu. Of je moet echt voor bio-degradable spul gaan, maar of dat de elementen zo goed kan weerstaan?
Zomaar eens wat bedenkingen...
Wat nog een poging waard zou kunnen zijn: Bamboe bord opgehangen met klein stukje Al strip aan de bovenzijde wat het water een beetje afwijst. Heb je veeeeeeel minder Al. nodig, maar heb je wellicht toch een bord wat langer mee gaat omdat er van bovenaf minder water in trekt.
Of misschien de sticker die erop komt over de rand heen vouwen/plakken?
Wat mij betreft voorlopig gewoon bij metaal blijven voor de projecten, behoudens een paar pilots met alternatieve materialen die over een fatsoenlijk tijdsspanne goed geëvalueerd worden.