Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door de_Aristocraat » ma 05 apr 2021, 20:50

D91 schreef: ma 05 apr 2021, 15:40 Ook forenzen en anderen moeten eraan geloven:
Staatskanzlei NRW
Damit gilt ab Dienstag bei Einreise aus dem Nachbarland grundsätzlich die Pflicht zum Mitführen eines aktuellen Testnachweises. Der Test darf höchstens 48 Stunden vor der Einreise vorgenommen worden sein. Für Pendler, die die Grenze wegen ihres Berufs, ihres Studiums oder ihrer Ausbildung regelmäßig überqueren müssen, ist ein negativer Test 72 Stunden gültig, so dass sie sich bis zu zwei Mal in einer Arbeitswoche testen lassen müssen. Das entspricht ähnlichen Regelungen in Niedersachsen und Rheinland-Pfalz.
en
Staatskanzlei NRW
Wer regelmäßig mehrmals pro Woche enge Familienangehörige (Verwandte 1. Grades, Ehegatte, Lebenspartner, Lebensgefährte, Kinder aufgrund geteilten Sorgerechts oder Umgangsrechts) auf der anderen Seite der Grenze besucht, muss sich ebenfalls regelmäßig testen lassen. Analog zur Regelung für die Grenzpendler gilt in diesen Fällen ein negativer Test 72 Stunden, so dass in sechs Tagen zwei Tests notwendig sind.

In allen übrigen Fällen ist ein negativer Test nur 48 Stunden ab Testvornahme gültig.
Bron: https://www.land.nrw/de/pressemitteilun ... alen-setzt

Het enige verschil is dus dat het voor bepaalde groepen zo is dat de coronatest 72 uur oud mag zijn bij inreizen, voor degenen die niet in een uitzonderingscategorie vallen is dat ten hoogste 48 uur.
Laat ik nou niet echt de indruk hebben dat men maatregelen neemt die daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten, inclusief het bovenstaande. Sowieso heeft het weinig zin om aan te halen dat het raar is als je van Enschede naar Gronau gaat je jezelf moet laten testen, maar een reis van Hamburg naar München is in dat opzicht weer geen probleem.

Maar goed, ik denk dat de politiek in Duitsland een beetje in paniek is, ondanks de maatregelen die ze al hadden genomen bleek de verspreiding van het virus niet te controleren, dus dan moeten ze het in steeds gekkere maatregelen zoeken. Ik hoorde dat men ook nadacht over het verplichte gebruik van mondkapjes in een auto, als men uit meer dan 1 huishouden zou komen. Echter ben ik inmiddels in de grote hoeveelheid berichten in Duitsland en Nederland over al dan niet verplichte maatregelen, ideeën en wat weet ik het overzicht kwijtgeraakt.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Basjuh1981 » di 06 apr 2021, 9:32

T-hijs schreef: ma 05 apr 2021, 14:18 Sorry, maar op dat kanaal heb ik al zoveel onzin voorbij zien komen; ik weiger dat serieus te nemen. Ik houd me zo goed als mogelijk aan de regels die worden uitgevaardigd door de overheid en daar doe ik het mee.
Dat heb ik nou bij de overheid :lol: 8-)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » di 06 apr 2021, 10:35

Hoewel de maatregelen vanaf vandaag strenger zijn geworden om vanuit Nederland naar Duitsland te reizen, worden de grenscontroles niet aangescherpt. Ik acht daarmee de kans op een controle vrijwel nihil. Natuurlijk trek je met een Nederlands kenteken wat meer de aandacht van de politie dan met een Duits kenteken. Als een Duitser niet direct aan de grens staande wordt gehouden, kan hij/zij in het grensgebied dan makkelijk beweren net uit Gronau, Elten, Kaldenkrichen o.i.d. te komen. Maar ook als Nederlander kan dat natuurlijk, misschien heb je in Elten wel familie wonen waar je net een weekje bent geweest en het testresultaat daarom al weggegooid. Tja, wat moet de politie dan daaraan gaan doen?!

Hiermee wil ik zeker geen signaal afgeven om je maar niet aan de regels te houden, want er zijn best regels die belangrijk en nuttig kunnen zijn (zoals hygiëne, afstand houden en van mij part mondkapjes etc.), maar wat dit betreft ben ik van mening dat een Schengen-verdrag even wat zwaarder telt dan al deze pietluttige regels. Hadden ze destijds maar moeten bedenken dat een pandemie zou kunnen uitbreken en Europa dan één geworden is, dus het probleem ook internationaal moet worden aangepakt. Zoals eerder beschreven kan het toch nauwelijks begijpelijk zijn dat iemand uit Enschede niet meer zonder test naar Gronau mag, maar iemand van Hamburg wel naar München en vice versa.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Wesso » di 06 apr 2021, 16:20

Over transit waarbij geen testresultaat nodig is:
De Gelderlander schreef:Wat volgens de Duitse politie wel als doorreis geldt, is als het een logische route is als mensen bijvoorbeeld in Winterswijk werken en via Duitsland naar hun huis in Nijmegen rijden. De uitzondering op de regel geldt ook voor personen die beroepshalve grensoverschrijdend personen, producten of goederen vervoeren.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » di 06 apr 2021, 16:39

OK, duidelijk. Sampletje voor een klant in Polen in de kofferbak.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door marcel » di 06 apr 2021, 18:10

SnarfFlevoland schreef: di 06 apr 2021, 10:35wat dit betreft ben ik van mening dat een Schengen-verdrag even wat zwaarder telt dan al deze pietluttige regels. Hadden ze destijds maar moeten bedenken dat een pandemie zou kunnen uitbreken en Europa dan één geworden is, dus het probleem ook internationaal moet worden aangepakt.
In Frankrijk, Spanje en Italië mag je niet eens je regio uit. Dan is het toch geen wonder dat er ook beperkingen zijn tussen landen. Dat heeft eigenlijk niet meer met Schengen te maken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door SnarfFlevoland » di 06 apr 2021, 18:48

^^
Zulke grote reisbeperkingen vind ik dan ook onmenselijk, vooral omdat het steeds weer opnieuw ingevoerd wordt, en zou er als inwoner van zo'n land dan ook simpelweg lak aan hebben zover dat dat kan.

Schengen zou eigenlijk vrij verkeer van personen moeten garanderen, en wat gebeurd er nu?! Overal extra regels om een land binnen te mogen komen. Dat gaat regelrecht tegen het Schengen-principe in. Dat er dan nog een paar landen nog strengere regels verzinnen is alleen nog maar kwalijker. Misschien moeten sommige regeringsleiders maar even een paar documentaires over de DDR (her)zien. Daar had je ook in- en uitreisbeperkingen, transit regelingen, gescheiden families en weet ik het allemaal niet wat. Noem mij maar extreem om parallelen met de DDR te trekken, ik vind de huidige situatie onacceptabel genoeg om extreme voorbeelden te rechtvaardigen. En ja, ik heb Covid in november gehad en dat was echt niet leuk. Ik heb daarom ook zeker voor de nodige maatregelen begrip, maar we kunnen ons nu eenmaal niet opsluiten. De mens heeft ook nog zo z'n grondrechten. Vrij reizen, in ieder geval binnen Schengen, zie ik daar als Europeaan 1 van. We zijn immers in Europa geheel samengesmolten. Dat mogen we niet zomaar opgeven, wat helaas sinds Covid continu gedaan wordt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » di 06 apr 2021, 18:54

En helpt het allemaal? Neuh...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » di 06 apr 2021, 19:06

Welke Europese landen zijn er momenteel nog open voor toeristische overnachtingen van Nederlanders, waar je bovendien zonder verplichte quarantaine welkom bent?

Dat zijn er niet zoveel.

Zweden is open, maar kent een quarantaineadvies (geen verplichting). Negatief testresultaat bij inreis is bovendien verplicht.

Kroatië vraagt ook een negatief testresultaat, maar heeft dan geen quarantaineplicht of -advies en toeristische overnachtingen zijn toegestaan.

Bosnië en Herzegovina, Servië, Montenegro, Albanië en Noord-Macedonië zijn allemaal in te reizen met een negatief testresultaat, en toeristische overnachtingen zijn er bij mijn weten niet verboden.

Polen kom je weliswaar in, zelfs zonder negatieve test, maar toeristische overnachtingen zijn daar verboden...

Wie vult aan?

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door MaartenE » di 06 apr 2021, 19:12

^^
Het trieste is vooral dat de ex-Yugo landen die niet bij de EU zitten bovenal geen keuze hebben. De overheid kan geen winkels dichtgooien, omdat zij niet het vermogen hebben om mensen financieel te compenseren. Het openhouden lijkt niet zozeer ingegeven omdat de situatie onder controle is, maar uit financiële noodzaak.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door paolie » di 06 apr 2021, 19:16

^^ En, liggen de lijkkisten opgestapeld in de straten? Of wijken de cijfers niet zo gek veel af van de onze?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76496
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Chris » di 06 apr 2021, 19:19

Mochten de cijfers enorm gaan dalen de komende maand dan zullen die quarantaineverplichtingen denk ik / hoop ik wel gaan vervallen en wellicht een testplicht ook. Vorig jaar juni 2020 kon dat immers ook gewoon. In diverse landen is al een daling ingezet.

Het 7-daags gemiddelde heeft nu een daling ingezet in Duitsland, Nederland, België, Zwitserland, Oostenrijk, Polen, Italië, Zweden, Tsjechië (heel sterk), Hongarije, Luxemburg, Noorwegen & Slowakije.

In Spanje, Denemarken en Frankrijk is nog geen daling ingezet.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door MaartenE » di 06 apr 2021, 19:26

paolie schreef: di 06 apr 2021, 19:16 ^^ En, liggen de lijkkisten opgestapeld in de straten? Of wijken de cijfers niet zo gek veel af van de onze?
Over 2 weken 15.000 gevallen op een bevolking van minder dan 2 miljoen.
(als ik zoek op covid cases NMK op Google). 0.75% van de bevolking besmet in 2 weken.
In Nederland 100.000 gevallen over 2 weken.
15.000*8,5=127500 gevallen geëxtrapoleerd, dus wel een relatief hogere besmettingsgraad.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Davy » di 06 apr 2021, 19:41

Luxemburg kom je geloof ik ook nog in.
Als men de boel niet aanpast kan je vanaf 19 april weer België in voor een verblijf van maximaal 48 uur.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door mvalkenburg » di 06 apr 2021, 20:27

Chris schreef: di 06 apr 2021, 19:19 Mochten de cijfers enorm gaan dalen de komende maand dan zullen die quarantaineverplichtingen denk ik / hoop ik wel gaan vervallen en wellicht een testplicht ook. Vorig jaar juni 2020 kon dat immers ook gewoon. In diverse landen is al een daling ingezet.
Vorig jaar juni was er ook geen mondkapjesplicht, winkelen op afspraak, gesloten musea, gesloten zwembaden, avondklok etc.

Die inreisbeperkingen zitten we nog minimaal tot eind 2021 aan vast. En dan komt er een griepgolf en gaan we het verlengen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 apr 2021, 1:44

Davy schreef: di 06 apr 2021, 19:41 Luxemburg kom je geloof ik ook nog in.
Ah ja, dat had ik laatst opgezocht. Luxemburg kan inderdaad ook 'gewoon' bezocht worden en je mag er ook overnachten als toerist.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door MotelMioveni » wo 07 apr 2021, 2:25

Coen Tunnel schreef: di 06 apr 2021, 19:06 Welke Europese landen zijn er momenteel nog open voor toeristische overnachtingen van Nederlanders, waar je bovendien zonder verplichte quarantaine welkom bent?

Dat zijn er niet zoveel.

Zweden is open, maar kent een quarantaineadvies (geen verplichting). Negatief testresultaat bij inreis is bovendien verplicht.
Het land van je gewenste vakantiebestemming vraagt om een Corona-testresultaat, maar de Nederlandse GGD weigert een testresultaat af te geven waar je naam op staat, uit angst dat er misschien wat extra mensen zich zouden laten testen. :down:

Moeten we dat niet omdraaien? Als je bedenkt hoeveel mensen met verkoudheidsklachten doorlopen en zich niet laten testen, zodat ze ook niet weten of ze ongemerkt het Corona-virus verspreiden, moeten we reisvrijheid dan niet als lokmiddel gebruiken voor meer Corona-tests?

Of geldt voor testen op Corona hetzelfde als voor vaccins, namelijk dat we blijven inzetten op vrijwilligheid? Hoeveel mensen zijn er inmiddels al met een wattenstaafje gemarteld? Zijn er al Corona-tests met dodelijke afloop gemeld, of was iedereen na 3 minuten weer in orde? ;)

Goed, als testen dus ongevaarlijk is, dan moeten we meer testen. Wie gaat dat betalen? Deze budgetreiziger mag (binnen de Europese Unie en de Schengenzone!!!) straks geen enkele grens meer oversteken, omdat de commerciële tests buiten mijn beperkte reisbudget vallen...

Dus, met andere woorden: Iedereen is vrij om door Europa te reizen, maar mensen die veel geld hebben, hebben meer vrijheden om te reizen, dan mensen die op van alles moeten bezuinigen om hun auto rijdend te kunnen houden. Was één Europa zo bedoeld? :neenee:

Coen Tunnel schreef: di 06 apr 2021, 19:06
Polen kom je weliswaar in, zelfs zonder negatieve test, maar toeristische overnachtingen zijn daar verboden...

Wie vult aan?

Mag ik ook aanvullen met meer vragen? In welke landen zijn de hotels vanwege de Corona-crisis gesloten, maar zijn de campings wel open en/of is het wettelijk toegestaan om te overnachten op een zelfgeknutseld bed achterin de auto? :zzz:

Ik denk aan Duitsland: Het is altijd toegestaan geweest om 'zur Wiederherstellung der Fahrtüchtigkeit' (dus om weer een rijvaardig bestuurder te worden), één nacht in je voertuig te slapen en voorzover ik weet geldt dat ongeacht of campings en hotels open zijn.

Weet iemand nog meer landen zoals Duitsland? Of zit er ik er naast met Duitsland en valt een overnachting in de auto, omdat je te moe was om nog naar huis te rijden, ook onder de definitie van een toeristische overnachting? Waar kan ik eind mei in bos en bergen wandelen? :dontknow:

Hoe zat het ook alweer met die rechtszaak in Nordrhein-Westfalen, waardoor een Corona-maatregel sneuvelde? Ging dat nou om de avondklok, of is bij die rechtszaak de verplichting om in quarantaine te gaan gesneuveld? Het is laat; Ik ben het even kwijt...

Gelet op het vlammende betoog voor vrij reizen wat SnarfFlevoland schreef, kan ik niet wachten tot iemand een proefproces begint en zich beroept op de fundamentele vrijheden uit het verdrag van Schengen. Ik zou zelfs al blij zijn als ik naar het Sauerland mag rijden... :duck:

paolie schreef: di 06 apr 2021, 19:16 ^^ En, liggen de lijkkisten opgestapeld in de straten? Of wijken de cijfers niet zo gek veel af van de onze?

Leg eens uit, Paolie... Ik wist niet dat er een Ebola-epidemie was uitgebroken? :twisted:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door duikgek89 » wo 07 apr 2021, 5:11

MotelMioveni schreef: wo 07 apr 2021, 2:25Moeten we dat niet omdraaien? Als je bedenkt hoeveel mensen met verkoudheidsklachten doorlopen en zich niet laten testen, zodat ze ook niet weten of ze ongemerkt het Corona-virus verspreiden, moeten we reisvrijheid dan niet als lokmiddel gebruiken voor meer Corona-tests?

Of geldt voor testen op Corona hetzelfde als voor vaccins, namelijk dat we blijven inzetten op vrijwilligheid? Hoeveel mensen zijn er inmiddels al met een wattenstaafje gemarteld? Zijn er al Corona-tests met dodelijke afloop gemeld, of was iedereen na 3 minuten weer in orde? ;)
"Gemarteld?"
Zo erg is het niet... Fijn is anders maar het is maar een paar seconde een beetje irritant. Je merkt wel verschil tussen de personen die de test uitvoeren.

Ik denk dat velen niet willen testen door overdreven horrorverhalen van aanstellers.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door MotelMioveni » wo 07 apr 2021, 7:10

^^

De wattenstaaf in de neus wordt soms ervaren als een martelgang,
maar doe wat ontspanningsoefeningen vooraf en rust even na de test,
dan duurt dat ellendige gevoel van gemarteld te worden nooit lang.
Je wilt dat nare virus niet ongemerkt doorgeven, dus doe je best!
Al 5 keer overleefde ik de teststraat, soms met tranen op mijn wang. :ziek:

Ironie gaf aan mijn woorden een ander soort gewicht.
“Maakte hij een grapje, of meent hij dat nou echt?”
Ik leg het nog een keertje uit in dit mini-gedicht:
Geschreven tekst komt soms anders aan dan wat je zegt
en bovendien bedekt die muilkorf mijn lachende gezicht! ;)

Voordat iemand mij moet aanmanen om bij het onderwerp te blijven,
stel ik de vraag of we Corona moeten bestrijden tot elke prijs.
Over proportionaliteit zou men een lang betoog kunnen schrijven.
In plaats daarvan zoek ik naar een quarantainevrije wandelreis.
Het Wegenforum kennende, komt er vast een antwoord bovendrijven! :yes:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door de_Aristocraat » wo 07 apr 2021, 8:42

SnarfFlevoland schreef: di 06 apr 2021, 18:48 ^^
Zulke grote reisbeperkingen vind ik dan ook onmenselijk, vooral omdat het steeds weer opnieuw ingevoerd wordt, en zou er als inwoner van zo'n land dan ook simpelweg lak aan hebben zover dat dat kan.

Schengen zou eigenlijk vrij verkeer van personen moeten garanderen, en wat gebeurd er nu?! Overal extra regels om een land binnen te mogen komen. Dat gaat regelrecht tegen het Schengen-principe in. Dat er dan nog een paar landen nog strengere regels verzinnen is alleen nog maar kwalijker. Misschien moeten sommige regeringsleiders maar even een paar documentaires over de DDR (her)zien. Daar had je ook in- en uitreisbeperkingen, transit regelingen, gescheiden families en weet ik het allemaal niet wat. Noem mij maar extreem om parallelen met de DDR te trekken, ik vind de huidige situatie onacceptabel genoeg om extreme voorbeelden te rechtvaardigen. En ja, ik heb Covid in november gehad en dat was echt niet leuk. Ik heb daarom ook zeker voor de nodige maatregelen begrip, maar we kunnen ons nu eenmaal niet opsluiten. De mens heeft ook nog zo z'n grondrechten. Vrij reizen, in ieder geval binnen Schengen, zie ik daar als Europeaan 1 van. We zijn immers in Europa geheel samengesmolten. Dat mogen we niet zomaar opgeven, wat helaas sinds Covid continu gedaan wordt.
Dit is een belangrijke zin, want het gaat er niet alleen om dat je recreatief plezier over de grens moet missen. Door het beslechten van de grenzen hebben veel mensen - met name in de grensstreek - hebben mensen daar ook hun leven omheen gebouwd. Denk aan ondernemers die aan de ene kant van de grens wonen, maar hun bedrijf aan de andere kant van de grens hebben. Mensen die net over de grens zijn gaan wonen, maar aan de andere kant werken. Inderdaad families die aan beide kanten van de grens wonen.

En het is heel raar dat van Gronau naar Enschede reizen momenteel met allerlei obstakels verbonden is, terwijl van Enschede naar Groningen, Maastricht of Rotterdam allemaal geen probleem is.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5088
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rogier » wo 07 apr 2021, 11:35

Die testverplichtingen en quarantaine geneuzel levert nog geen deuk in een pakje boter op om het verloop van de epidemie aan te pakken. Dat is in de afgelopen 6 maanden wel duidelijk geworden. Dit had men ook kunnen weten door de draaiboeken van een grieppandemie als basis te nemen. Nu is griep ook veel meer hit en run virus, want de incubatietijd is hooguit 2 tot 4 dagen en je kunt binnen enkele uren van kiplekker naar diepziek gaan. De complicaties komen bij griep ook veel sneller, maar dit virus is ook verradelijk.

Hopelijk dat bij de na evaluatie dit ook naar voren komt. Voor nu hopen dat die testverplichtingen rond juli of augustus verdwenen zijn, als het vaccineren uiteindelijk klaar komt en men weer bij zinnen komt.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Basjuh1981 » wo 07 apr 2021, 12:38

Rogier schreef: wo 07 apr 2021, 11:35 als het vaccineren uiteindelijk klaar komt
Voor nu: flink door spuiten :duck:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 apr 2021, 13:41

MotelMioveni schreef: wo 07 apr 2021, 2:25Goed, als testen dus ongevaarlijk is, dan moeten we meer testen. Wie gaat dat betalen? Deze budgetreiziger mag (binnen de Europese Unie en de Schengenzone!!!) straks geen enkele grens meer oversteken, omdat de commerciële tests buiten mijn beperkte reisbudget vallen...

Dus, met andere woorden: Iedereen is vrij om door Europa te reizen, maar mensen die veel geld hebben, hebben meer vrijheden om te reizen, dan mensen die op van alles moeten bezuinigen om hun auto rijdend te kunnen houden. Was één Europa zo bedoeld? :neenee:
Ik ben bang dat het in 2021 wel zo zal blijven, en dat er komende zomer minder kan dan in 2020. Veel landen zullen vasthouden aan vaccinatie of een negatieve testuitslag, dan denk ik met name aan landen in Zuid-Europa.

In Zweden hoef je overigens niet per se de PCR-test te hebben, maar volstaat de goedkopere antigenentest (sneltest) ook. Alsnog gaat je dat met een certificaat al gauw rond de 80-90 euro kosten, en Zweden is al niet een goedkoop land. Polen blijft dan als optie over, zodra ze daar weer toeristische overnachtingen gaan toestaan.
Hoe zat het ook alweer met die rechtszaak in Nordrhein-Westfalen, waardoor een Corona-maatregel sneuvelde? Ging dat nou om de avondklok, of is bij die rechtszaak de verplichting om in quarantaine te gaan gesneuveld? Het is laat; Ik ben het even kwijt...
Dat ging om de quarantaineverplichting. Was iemand die vanaf Tenerife terug kwam, waar per hoofd van de bevolking minder besmettingen waren dan in zijn eigen Kreis, en de rechter ging er in mee dat quarantaine dan niet rechtsgeldig was. NRW besloot toen maar om de quarantaineverplichting helemaal op te schorten.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door MaartenE » wo 07 apr 2021, 14:02

de_Aristocraat schreef: wo 07 apr 2021, 8:42

Dit is een belangrijke zin, want het gaat er niet alleen om dat je recreatief plezier over de grens moet missen. Door het beslechten van de grenzen hebben veel mensen - met name in de grensstreek - hebben mensen daar ook hun leven omheen gebouwd. Denk aan ondernemers die aan de ene kant van de grens wonen, maar hun bedrijf aan de andere kant van de grens hebben. Mensen die net over de grens zijn gaan wonen, maar aan de andere kant werken. Inderdaad families die aan beide kanten van de grens wonen.

En het is heel raar dat van Gronau naar Enschede reizen momenteel met allerlei obstakels verbonden is, terwijl van Enschede naar Groningen, Maastricht of Rotterdam allemaal geen probleem is.
Je zou zeggen dat er een soort bufferzone mogelijk zou moeten zijn. Mensen die in grensgebied wonen de mogelijkheid geven alsnog de grens over te gaan, binnen een afstand van, ik noem maar wat, 30 kilometer. Krijg je wel weer gedoe waarom een arbitrair getal als 30km, maar wat je zegt, in de grensgebieden zijn dingen zo verweven met elkaar. Zeker de grens met België is zo poreus als wat.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rein » wo 07 apr 2021, 14:05

Je zou ook kunnen zeggen dat er helemaal geen beperkingen zijn. We leven in één groot Schengengebied en ik kan echt niet begrijpen waarom nationale overheden nu opeens wel weer harde grenzen hanteren tussen landen.

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door de_Aristocraat » wo 07 apr 2021, 14:14

Rein schreef: wo 07 apr 2021, 14:05 Je zou ook kunnen zeggen dat er helemaal geen beperkingen zijn. We leven in één groot Schengengebied en ik kan echt niet begrijpen waarom nationale overheden nu opeens wel weer harde grenzen hanteren tussen landen.
Inderdaad, want het reizen over (grote) afstanden (zeker met de auto) levert geen groot risico op. Het risico zit hem eerder in contacten tussen mensen op een bepaalde locatie. En maatregelen nemen om niet teveel mensen bij elkaar te laten komen helpen daar dan wél bij.

Daarnaast lopen de golven en uitbraken in de diverse Europese landen nagenoeg gelijk, er zijn wel regionale verschillen, maar je kan niet stellen dat een land zich geheel aan een 3e golf kan onttrekken.

Niets anders dan paniekerige symboolpolitiek, dat afsluiten van grenzen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Rein » wo 07 apr 2021, 15:39

Eigenlijk geeft het ook wel weer het failliet van Europa aan. Samenwerken binnen de EU op economisch gebied gaat redelijk prima (al is er een extreme overdaad aan regeltjes), maar zodra er crisis is stelt elk land zijn eigen belang boven dat van de EU. Zie bijv ook de vluchtelingencrisis in 2005. Ik snap dat ergens ook wel, maar doe dan niet alsof Europa de oplossing van alles zou moeten zijn zoals bijvoorbeeld D66 en Volt suggereren.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Palance » wo 07 apr 2021, 18:19

Dat kan wel, maar dan moet je zeer veel bevoegdheden aan Europa overhevelen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door Km357 » wo 07 apr 2021, 19:19

^^ Ik wil gerust blijven geloven in het Europees ideaal, maar iets zegt me dat we dat maar beter niet doen.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Reizen in Europa ten tijde van COVID-19

Bericht door brytje008 » wo 07 apr 2021, 21:26

De Polen, zijn het meest optimisch over vakanties deze zomer, volgens dit onderzoek.

https://etc-corporate.org/news/travel-s ... -holidays/
Touren is rough so you got to be tough

Plaats reactie