Dit is gewoon mooi om te zien. Jammer dat dit verleden tijd gaat worden.
Wegverlichting in België
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
Re: Wegverlichting in België
De SOX lamp is een lagedruk natriumlamp. De productie is in juli 2019 gestaakt. Nergens anders wordt deze lamp nog gemaakt.
Even niks
-
- 2x3 autosnelweg
Hier kan je er nog kopen.
https://www.lampdirect.be/nl/philips/ph ... uk-natrium
Ik zou gewoon niet verwachten dat een lamp die nog zo prominent in het straatbeeld is niet meer gemaakt wordt.

Er werden tot een tiental jaar geleden nog nieuwe armaturen met natriumlampen geplaatst: https://www.google.com/maps/@51.1088481 ... 312!8i6656
Ik zou gewoon niet verwachten dat een lamp die nog zo prominent in het straatbeeld is niet meer gemaakt wordt.
-
- 2x2 autosnelweg

Die soort is bij ons nooit in het straatbeeld verschenen. Een kleine 10 jaar geleden was het gros van de GSO's op weg om vervangen te worden door hoge dru natrium. Op dat punt is ook LED geïntroduceerd geweest.
Een paar jaar daarvoor zag wel de deze als "opvolger" nog een tijdje her en der verschijnen. Het voorbeeld dat jij geeft is trouwens wel een ferm lampje

44 N19d
https://maps.app.goo.gl/oL2BHwVTYNLN6Bd99
-
- dorpsstraat
Intussen is de verlichting verwijderd van Haasrode tot de Waalse grens. Bijna twintig kilometer zonder verlichting

-
- expressweg
Ik vraag me af waar ze nu nog verlichting verwijderen of dit gebasseerd is op het oude lichtplan van 2011 of op nieuwe inzichten? Ik ben niet tegen het verwijderen van verlichting, maar het moey wel aangepast zij op de hudige intensiteiten.
-
- 2x2 autosnelweg

Maar kennelijk is dat gewenst, want dat zijn Europese richtlijnen. Tja, dan kan je de straatverlichting gewoon verwijderen natuurlijk, bespaar je toch een paar miljoen per jaar op je nationaal of gewestelijk budget.
-
- 2x2 autosnelweg
Het oude lichtplan is bij mijn weten niet meer van toepassing. Verlichting die hier jaren uitgeschakeld geweest is, brandt terug 7 op 7 sinds de installatie van LED.
-
- verkeersader
Het is conform deze kaart https://wegenenverkeer.be/wegen/openba ... -snelwegen
Ik vind het zelf wel een verbetering qua uitzicht, en in de praktijk was het licht toch al altijd uit op dit stuk.
Ik vind het zelf wel een verbetering qua uitzicht, en in de praktijk was het licht toch al altijd uit op dit stuk.
-
- 2x2 autosnelweg
Dus enkel nog grootschalige verlichting binnen de Vlaamse Ruit. Alvast een verbetering.
-
- dorpsstraat
-
- 2x3 autosnelweg
Het lijkt me meer een symboolproject.
Op de E34-A11 zijn er nu ook delen waar de verlichting verwijderd werd, dat veranderd het uitzicht van de weg drastisch.
Op de E34-A11 zijn er nu ook delen waar de verlichting verwijderd werd, dat veranderd het uitzicht van de weg drastisch.
-
- verkeersader
Net als in Nederland het leuk zal zijn als er een stuk lijnverlichting behouden blijft zou het ook wel leuk zijn als er een stuk Belgische autostrada verlicht blijft door masten met 8 x 180 watt SOX.
Even niks
-
- 2x4 autosnelweg

-
- dorpsstraat
8x SOX? Zitten er geen 4 lampen in één zo'n typische middenbermpaal?Santaarnpaal schreef: ↑za 03 apr 2021, 13:07 Net als in Nederland het leuk zal zijn als er een stuk lijnverlichting behouden blijft zou het ook wel leuk zijn als er een stuk Belgische autostrada verlicht blijft door masten met 8 x 180 watt SOX.
-
- expressweg
Vind ik niet. De Vlaamse wegen staan helemaal volgekwakt met onnodig veel lichtmasten dus ik vind het zeker een positieve ontwikkeling!
Svenlo
-
- verkeersader
Per armatuur zaten in sommige modellen twee SOX lampen van 180 watt.Cartman schreef: ↑wo 07 apr 2021, 22:078x SOX? Zitten er geen 4 lampen in één zo'n typische middenbermpaal?Santaarnpaal schreef: ↑za 03 apr 2021, 13:07 Net als in Nederland het leuk zal zijn als er een stuk lijnverlichting behouden blijft zou het ook wel leuk zijn als er een stuk Belgische autostrada verlicht blijft door masten met 8 x 180 watt SOX.
Even niks
-
- expressweg
-
- 4x3 autosnelweg
-
- dorpsstraat
Gisteren gemerkt dat op de E314 tussen Lummen en Maasmechelen op een aantal plaatsen armaturen zijn verwijderd. Begin van het einde?
Het is een raar zicht trouwens. Palen met één ipv vier armaturen, soms enkele palen achter elkaar zonder armatuur.
Het is een raar zicht trouwens. Palen met één ipv vier armaturen, soms enkele palen achter elkaar zonder armatuur.
-
- 2x2 autosnelweg

Men is vooral bezig met de Ossenkoppen te vervangen want die armaturen zijn stokoud. De E314 zal verlicht zijn tot aan Park Midden Limburg.
-
- expressweg

-
- expressweg
In Tubeke wat totvoorkort een waar PQ-paradijs was zijn helaas de meeste nu vervangen door wafelijzers. Slechts een paar hebben het nog overleefd:

-
- dorpsstraat
Is er trouwens een reden waarom bij onderhoud verschillende kleuren palen gebruikt worden?
Ik bedoel het volgende: op de A12 tussen de bevrijdingstunnel en de R1 zijn de palen in een soort donkerblauw gespoten (n.a.v. installatie LED-verlichting). Op andere plaatsen zie ik dan weer gebroken wit verschijnen. In Antwerpen hanteert men meestal donkergrijze verlichtingspalen, en soms worden er nieuwe palen gezet die gewoon hun metaalkleur behouden.
Sidenote: hier in Antwerpen worden de palen van de verkeerslichten (op gemeentewegen en gewestwegen die door de stad onderhouden worden) donkergrijs geschilderd ipv geel-zwart. Op zich wel mooi en uniform met de verlichting, zeker in een bebouwde kom komt dat minder druk over. Maar is dat eigenlijk wel wettelijk? Daarnaast dacht ik dat de Plantin en Moretuslei niet door de stad wordt onderhouden, maar ook daar zijn grijze verkeerslichten geïnstalleerd.
Ik bedoel het volgende: op de A12 tussen de bevrijdingstunnel en de R1 zijn de palen in een soort donkerblauw gespoten (n.a.v. installatie LED-verlichting). Op andere plaatsen zie ik dan weer gebroken wit verschijnen. In Antwerpen hanteert men meestal donkergrijze verlichtingspalen, en soms worden er nieuwe palen gezet die gewoon hun metaalkleur behouden.
Sidenote: hier in Antwerpen worden de palen van de verkeerslichten (op gemeentewegen en gewestwegen die door de stad onderhouden worden) donkergrijs geschilderd ipv geel-zwart. Op zich wel mooi en uniform met de verlichting, zeker in een bebouwde kom komt dat minder druk over. Maar is dat eigenlijk wel wettelijk? Daarnaast dacht ik dat de Plantin en Moretuslei niet door de stad wordt onderhouden, maar ook daar zijn grijze verkeerslichten geïnstalleerd.
-
- 2x2 autosnelweg
De standaardkleuren van verlichtingspalen op gewestwegen zijn gebroken wit en metaalkeur. Dit geldt ook voor de ondersteuningsconstructies van inwendig verlichte verkeersborden. Af en toe wordt daar bij wijze van 'folieke' wel eens van afgeweken als men een bepaalde locatie extra karakter wenst te geven.
Wat betreft gemeentewegen, daar zijn zij grotendeels vrij in om te plaatsen wat men wenst. Let op, wel binnen de technische richtlijnen van SB250. Maar dat biedt genoeg variatie om locaties een uniek karakter te geven.
Dit houdt jammer genoeg ook in dat gemeenten hun VRI's zelf een eigen kleur mogen geven. Sommigen hebben 30 jaar geleden geweigerd om op de Vlaamse kleurenstelling over te schakelen en gebruiken nog steeds rood-wit. Anderen hebben in het geheel geopteerd voor een ander soort VRI, zolang de plaatsingsvoorwaarden maar gerespecteerd zijn. Veel gemeenten hebben vaak maar één of twee VRI's in eigen beheer dus over het algemeen breekt het de uniformiteit niet. Antwerpen is op dat vlak een ander verhaal.
Ik ben zelf niet zo'n fan van het effen grijs. Bepaalde buurgemeenten van Antwerpen zijn ook op het grijs overgestapt maar brengen wel witte banden aan op de plaatsen waar anders zwarte strepen staan. Veel duidelijker en een mooi compromis.
Een voorbeeld van een stokoude VRI
2 Torenstraat
https://maps.app.goo.gl/KzWpRSqd41ATWCmUA
Leuven plaats nog nieuwe 'Waalse' VRI's omdat die kleurenstelling los overeenkomt met de Leuvense vlag en wapenschild
2 Torenstraat
Wat betreft gemeentewegen, daar zijn zij grotendeels vrij in om te plaatsen wat men wenst. Let op, wel binnen de technische richtlijnen van SB250. Maar dat biedt genoeg variatie om locaties een uniek karakter te geven.
Dit houdt jammer genoeg ook in dat gemeenten hun VRI's zelf een eigen kleur mogen geven. Sommigen hebben 30 jaar geleden geweigerd om op de Vlaamse kleurenstelling over te schakelen en gebruiken nog steeds rood-wit. Anderen hebben in het geheel geopteerd voor een ander soort VRI, zolang de plaatsingsvoorwaarden maar gerespecteerd zijn. Veel gemeenten hebben vaak maar één of twee VRI's in eigen beheer dus over het algemeen breekt het de uniformiteit niet. Antwerpen is op dat vlak een ander verhaal.
Ik ben zelf niet zo'n fan van het effen grijs. Bepaalde buurgemeenten van Antwerpen zijn ook op het grijs overgestapt maar brengen wel witte banden aan op de plaatsen waar anders zwarte strepen staan. Veel duidelijker en een mooi compromis.
Een voorbeeld van een stokoude VRI
2 Torenstraat
Leuven plaats nog nieuwe 'Waalse' VRI's omdat die kleurenstelling los overeenkomt met de Leuvense vlag en wapenschild
2 Torenstraat
-
- dorpsstraat
Kwestie van smaak natuurlijk, maar ik vind de Antwerpse aanpak wel mooi. Mag van mij eigenlijk de norm worden bibeko in heel Vlaanderen.
Over antieke VRI's gesproken: deze kwam ik al tegen in Beersel: https://www.google.be/maps/@50.7314177, ... 384!8i8192
Sowieso een regio die qua weginrichting, -beeld en -onderhoud een serieuze achterstand heeft.
Over antieke VRI's gesproken: deze kwam ik al tegen in Beersel: https://www.google.be/maps/@50.7314177, ... 384!8i8192
Sowieso een regio die qua weginrichting, -beeld en -onderhoud een serieuze achterstand heeft.
-
- 2x2 autosnelweg

Het is inderdaad een geval van smaak en op zich vind ik die VRI's wel iets klassevol hebben. Het jammere eraan is dat je die overal in West-Europa wel ergens tegenkomt terwijl het standaard model dan weer iets typisch van hier is

Overigens wel een interssante zoektocht, die stokoude exemplaren op gemeentewegen.
-
- expressweg
Intressant weetje van die rood/witte kleurstelling, maar waarom hebben ze de norm dan niet voor heel Vlaanderen doorgetrokken en overschilderen ze deze niet zwart/geel? Je merkt ook dat deze nooit eens een nieuw likje verf gekregen hebben... het doet echt Oost-Europees aan 

-
- 2x2 autosnelweg
De norm geldt voor alle gewestwegen. 3/4 van de gemeenten die destijds VRI's in eigen beheer hadden, zijn met de kleurstelling gevolgd. Omdat er echter maar weinig gemeenten zijn die überhaupt zelf van die dingen beheren, zie je in de praktijk vrijwel enkel zwart geel. Je hebt ook gemeenten die er al 30 jaar geen onderhoud meer aan gepleegd hebben. Die zijn uiteraard nog rood-wit, de palen zijn immers allemaal rond 1994 van kleur gewijzigd.
-
- expressweg
-
- 2x3 autosnelweg
Hoe oud zouden deze armaturen op de Brugse ring eigenlijk zijn? Er schieten er wel niet veel meer over, dus wellicht zullen ze spoedig vervangen worden. https://www.google.com/maps/@51.2223344 ... 312!8i6656
Verderop de ring hebben ze twee jaar geleden al de kenmerkende boogmasten vervangen door meer standaardmasten: https://www.google.com/maps/@51.2071843 ... 312!8i6656 (een aanzienlijk deel van die ledarmaturen staat overigens al niet meer recht).
Verderop de ring hebben ze twee jaar geleden al de kenmerkende boogmasten vervangen door meer standaardmasten: https://www.google.com/maps/@51.2071843 ... 312!8i6656 (een aanzienlijk deel van die ledarmaturen staat overigens al niet meer recht).