[B][N062] St Vith - Luxemburg

Discussies over planning, aanleg en reconstructies van Gewestwegen (en Gemeentelijke Wegen)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Km357 » wo 07 apr 2021, 16:07

We hebben het hier toch letterlijk over een stukje weg van 15km van regionaal belang buiten de paar Nederlanders die met hun sleurhut zo dicht mogelijk bij Maastricht nog in Luxemburg willen tanken hé? :lol:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Pino » wo 07 apr 2021, 16:38

^^ Ja, met in het bijzonder ook het verzoek of ze het in een mooie lus willen aanleggen zodat we op weg van en naar Duitsland over de E42-A60 nog even vlug kunnen tanken in Luxemburg. Op weg van en naar Frankrijk heb ik de lol nooit zo gezien. Je kunt er tien kilometer mee winnen, voor veel extra gedoe. Daar moet nog veel uitbouw voor komen om dát interessant te maken. Als ik principieel wil zijn over die tien kilometer rijd ik wel over de N4 Arlon-Martelange. Kun je op de terugweg ook weer wat dichter bij Maastricht tanken 8-)

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Ernst76 » wo 07 apr 2021, 17:45

Ik heb deze route in 2019 gereden omdat ik een keer de Luxemburgse A7 met al die tunnels wilde proberen, omdat je de passage van Luik (door de stad of er ruim omheen via Loncin) vermijdt en omdat je rustiger tankstations tegenkomt dan aan de E25. Is me goed bevallen, behalve het vele rijstrook wisselen bij knooppunt Cheratte. De route langs Verviers is ook wel spectaculair en het stukje van St. Vith naar de grens is wel mooi ook al gaat dat niet zo vlot.
Onder de streep een aardig alternatief tussen Maastricht en Metz, maar smaken verschillen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Willem » wo 07 apr 2021, 18:43

^^ Buiten de zomermaanden rijden minder caravans op deze route en dat scheelt al. Op het eerste gedeelte, vanaf de E42 gezien, kun je nog wel eens inhalen.
Bij de klim naar de Luxemburgse grens kun je dat vergeten alleen is dat een kort stuk. Al met al valt het wel mee.

Wel ben ik nog niet vergeten dat ik een keer tijdens een pauze in Massen in het naast het tankstation gelegen winkelcentrum bij een horecagelegenheid een kop koffie had besteld. Daarna was ik ergens aan een tafeltje gaan zitten.
Vervolgens werd ik vriendelijk, doch zeer dwingend de zaak uitgebonjourd. Het bleek dat ik eerst moest gaan zitten en dan pas die koffie mocht bestellen. Andersom mag ook, alleen verspil je daarmee het recht om in die zaak te gaan zitten. :knetter:

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door MotelMioveni » wo 07 apr 2021, 19:05

Km357 schreef: wo 07 apr 2021, 16:07 We hebben het hier toch letterlijk over een stukje weg van 15km van regionaal belang buiten de paar Nederlanders die met hun sleurhut zo dicht mogelijk bij Maastricht nog in Luxemburg willen tanken hé? :lol:
Tja, hoe zou je 'regionaal belang' willen definiëren? De N62 heeft een E-nummer, maar de E421 is niet ingericht zoals dat voor een weg binnen het E-route-nummer-netwerk zou moeten. De E420/N5 was ook zo'n weg 'van beperkt regionaal belang', maar er kwam toch een weg met 2x2 rijstroken die het vrachtverkeer weg moest halen uit Couvin. Let wel: De E420/N5 werd verkocht als 'ontbrekende schakel tussen Rotterdam en Marseille', dus die regio, dat moeten we kennelijk breed zien. De N62 is dus ook een internationale schakel tussen Nieuwegein en Nancy! :hap:

https://www.wegenwiki.nl/E421_(Europa)

De E421 verbindt Aachen met Luxemburg. De Luxemburgse A7/N7 vormt de ruggegraat van het Luxemburgse wegennet, maar zonder hoogwaardige uitgang aan de noordzijde blijft het toch een beetje een onthoofd wegennetwerk. Natuurlijk zijn er andere routes naar Luxemburg dan via de Belgische N62 en de Luxemburgse N7, maar dat geldt ook voor de route tussen Rotterdam en Marseille, dus dat vind ik geen doorslaggevend argument. Sneren naar de sleurhut mag, maar dat punt is er ook aan de haren bij gesleept... ;)

https://www.wegenwiki.nl/N62_(Belgi%C3%AB)

Wat betreft de plaagstoot naar zuinige Nederlanders die graag tanken in Luxemburg: Doe alsjeblieft niet alsof Belgen niet geïnteresseerd zijn in goedkope brandstof, want dan mag je mij ook uitleggen waarom er 100km rondom Luxemburg, dus ook in een groot deel van Wallonië, zo weinig tankstations zijn. Ik kwam trouwens op industrieterrein Sankt Vith Nord Nederlanders tegen die de omweg naar het tankstation bij de Wemperhaardt te ver vonden, maar die vanwege een afgesloten A60 in Duitsland wel dwars door Winterspelt waren omgereden... :facepalm:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Willem » wo 07 apr 2021, 19:16

^^ Dat laatste hangt wel van de context af.

Ook ik ben een keer tegen wil en dank via die omleiding langs Winterspelt gereden. Daar baalde ik flink van. Alleen gaven de Duitsers die omleiding zo laat aan dat er geen alternatieven meer waren. Die dag kwam ik via de A1 vanuit Saarbrucken. Op het knooppunt met de A60 stond niets over Winterspelt, wel dat de verbinding met de A60 richting Verviers afgesloten was. Dus eerst naar de volgende afslag, daar keren en weer terug naar de A60. Vervolgens bleek het laatste stuk naar België afgesloten te zijn en volgde een omleiding via, in je beleving van het moment, de kleinste wegen die ze konden vinden. Op dat moment kun je echter niet terug.
Als ik dat bij Trier geweten had was ik of via Luxemburg (A64, A1, A6, E411) of via Koblenz (A48, A61) terug naar huis gereden.

Voor veel andere Nederlanders zal grofweg iets soortgelijks aan de orde zijn geweest.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Km357 » wo 07 apr 2021, 19:16

MotelMioveni schreef: wo 07 apr 2021, 19:05
Km357 schreef: wo 07 apr 2021, 16:07 We hebben het hier toch letterlijk over een stukje weg van 15km van regionaal belang buiten de paar Nederlanders die met hun sleurhut zo dicht mogelijk bij Maastricht nog in Luxemburg willen tanken hé? :lol:
Tja, hoe zou je 'regionaal belang' willen definiëren? De N62 heeft een E-nummer, maar de E421 is niet ingericht zoals dat voor een weg binnen het E-route-nummer-netwerk zou moeten. De E420/N5 was ook zo'n weg 'van beperkt regionaal belang', maar er kwam toch een weg met 2x2 rijstroken die het vrachtverkeer weg moest halen uit Couvin. Let wel: De E420/N5 werd verkocht als 'ontbrekende schakel tussen Rotterdam en Marseille', dus die regio, dat moeten we kennelijk breed zien. De N62 is dus ook een internationale schakel tussen Nieuwegein en Nancy! :hap:

https://www.wegenwiki.nl/E421_(Europa)

De E421 verbindt Aachen met Luxemburg. De Luxemburgse A7/N7 vormt de ruggegraat van het Luxemburgse wegennet, maar zonder hoogwaardige uitgang aan de noordzijde blijft het toch een beetje een onthoofd wegennetwerk. Natuurlijk zijn er andere routes naar Luxemburg dan via de Belgische N62 en de Luxemburgse N7, maar dat geldt ook voor de route tussen Rotterdam en Marseille, dus dat vind ik geen doorslaggevend argument. Sneren naar de sleurhut mag, maar dat punt is er ook aan de haren bij gesleept... ;)

https://www.wegenwiki.nl/N62_(Belgi%C3%AB)

Wat betreft de plaagstoot naar zuinige Nederlanders die graag tanken in Luxemburg: Doe alsjeblieft niet alsof Belgen niet geïnteresseerd zijn in goedkope brandstof, want dan mag je mij ook uitleggen waarom er 100km rondom Luxemburg, dus ook in een groot deel van Wallonië, zo weinig tankstations zijn. Ik kwam trouwens op industrieterrein Sankt Vith Nord Nederlanders tegen die de omweg naar het tankstation bij de Wemperhaardt te ver vonden, maar die vanwege een afgesloten A60 in Duitsland wel dwars door Winterspelt waren omgereden... :facepalm:
^^ Een paar zaken, omdat ik ook voel dat je het spel wil meespelen :)

- Regionaal belang kan over de grenzen gaan, maar op zich die N62-N7 verbinding is toch wel een beetje van niks naar nergens, er liggen geen belangrijke dorpen langs de weg, het is gewoon een afrit op de A27 die "Luxembourg" zegt en als je blijft volgen kom je er wel. Een heel fraai traject van Maastricht tot Luxembourg, zeker en vast, maar of het nu extra uitbouwing verdient... Als sleurhutter zou je eens moeten uitrekenen wat al die hellingen op de A27 aan extra brandstof kosten, want ze zijn toch niet niks.

- Ten noorden van Ettelbruck/Diekirch is er amper nog wat agglomeratie over in Luxembourg die een 2+1 verdient, als die intensiteiten een 3-vakker verdienen, kan ik er andere opnoemen die dringend meer capaciteit nodig hebben, pak maar de N8 Ieper-Diksmuide-Veurne of zo.

- Goedkoop tanken is zeker een ding in BE, maar als ik vanuit zeg maar de Provence terugrij naar het Gentse, zijn er voor mij 3 routes, over Paris, Reims of Luxembourg. Reims is het duurst maar wel he snelst, maar om op een vakantie van 2 weken nu 50 (tanken en péage) euro te besparen, nee dat is geen argument. Als ik dan via Luxembourg rij is het eerder uit plezier van het traject, ook al is de A31 tussen Toul en Luxembourg helemaal geen plezier. Dan tank ik wel in Capellen of zo, dan ga ik écht niet nog naar Martelange rijden om de hele N4 af te rijden, gewoon om nog 5 extra goedkopere liters te tanken.

Anderen doen wat ze willen uiteraard, voor mij zijn alternatieve trajecten eerder ingegeven door "goh ja, zullen we eens langs daar rijden" dan "ja, met die besparing...hier kopen we de croissants morgen mee".

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Chrysa » wo 07 apr 2021, 19:20

50 euro is toch weer 2-3 uur werken voor veel mensen, Ik rij liever wat langer dan dat ik meer werk.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Km357 » wo 07 apr 2021, 19:23

^^ Zoals ik zei, anderen doen wat ze willen, het beste vinden, voor ons is 50 euro meer of minder op een vakantiebudget van 2-3 weken geen argument.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door MotelMioveni » wo 07 apr 2021, 20:05

Km357 schreef: wo 07 apr 2021, 19:16
MotelMioveni schreef: wo 07 apr 2021, 19:05
Km357 schreef: wo 07 apr 2021, 16:07 We hebben het hier toch letterlijk over een stukje weg van 15km van regionaal belang buiten de paar Nederlanders die met hun sleurhut zo dicht mogelijk bij Maastricht nog in Luxemburg willen tanken hé? :lol:
Tja, hoe zou je 'regionaal belang' willen definiëren? <knip> De E420/N5 was ook zo'n weg 'van beperkt regionaal belang', maar er kwam toch een weg met 2x2 rijstroken die het vrachtverkeer weg moest halen uit Couvin. Let wel: De E420/N5 werd verkocht als 'ontbrekende schakel tussen Rotterdam en Marseille', dus die regio, dat moeten we kennelijk breed zien. De N62 is dus ook een internationale schakel tussen Nieuwegein en Nancy! :hap:

https://www.wegenwiki.nl/E421_(Europa)

De E421 verbindt Aachen met Luxemburg. De Luxemburgse A7/N7 vormt de ruggegraat van het Luxemburgse wegennet, maar zonder hoogwaardige uitgang aan de noordzijde blijft het toch een beetje een onthoofd wegennetwerk. <knip>

https://www.wegenwiki.nl/N62_(Belgi%C3%AB)

Wat betreft de plaagstoot naar zuinige Nederlanders die graag tanken in Luxemburg: Doe alsjeblieft niet alsof Belgen niet geïnteresseerd zijn in goedkope brandstof, <knip> Ik kwam trouwens op industrieterrein Sankt Vith Nord Nederlanders tegen die de omweg naar het tankstation bij de Wemperhaardt te ver vonden, maar die vanwege een afgesloten A60 in Duitsland wel dwars door Winterspelt waren omgereden... :facepalm:

^^ Een paar zaken, omdat ik ook voel dat je het spel wil meespelen :)
Ja, levendige discussies kunnen een leuk spelletje zijn. :yes:
Km357 schreef: wo 07 apr 2021, 19:16
- Regionaal belang kan over de grenzen gaan, maar op zich die N62-N7 verbinding is toch wel een beetje van niks naar nergens, er liggen geen belangrijke dorpen langs de weg, het is gewoon een afrit op de A27 die "Luxembourg" zegt en als je blijft volgen kom je er wel. Een heel fraai traject van Maastricht tot Luxembourg, zeker en vast, maar of het nu extra uitbouwing verdient... Als sleurhutter zou je eens moeten uitrekenen wat al die hellingen op de A27 aan extra brandstof kosten, want ze zijn toch niet niks.
Van niks naar nergens? Ik begrijp prima wat je daarmee wilt zeggen, maar ik zie dat anders. Menig wandeling begon voor mij met een ritje over de N62, om van de E42/A27 naar de N7/E421 te komen. Mijn sleurhut is nooit aangeschaft, want ik heb nooit kinderen gekregen. Zodoende rijden er ook wel eens mini-campers over de N62... ;)
Km357 schreef: wo 07 apr 2021, 19:16 - Ten noorden van Ettelbruck/Diekirch is er amper nog wat agglomeratie over in Luxembourg die een 2+1 verdient, als die intensiteiten een 3-vakker verdienen, kan ik er andere opnoemen die dringend meer capaciteit nodig hebben, pak maar de N8 Ieper-Diksmuide-Veurne of zo.


Wat mij betreft had er tussen Ieper en Veurne een afgebouwde A19 gelegen, maar er liggen nog wat 100 jaar oude oorkogskerkhoven in de weg die niemand durft op te ruimen, uit respect voor de gesneuvelde soldaten... Tegen drievakswegen heb ik ook geen bezwaar, al zie ik de 'suicide lane' dan als een onveilig relict uit het verleden. Ik zou alleen die N8 niet als drievaksweg plannen langs lintbebouwing of door een stad.

Het argument om de E420/N5 uit te bouwen was toch 'pour desenclaver la région'? (Om de regio de status van enclave, ofwel verlaten gat, te ontnemen). De reden om ergens een autosnelweg of 2+1-weg neer te leggen heeft in dunbevolkte gebieden inderdaad meestal weinig te maken met verkeersintensiteiten, maar wel met het creëren van comfortabele en veilige mogelijkheden om trage medeweggebruikers in te halen.

Het vrachtverkeer op de N62 is wel van een andere orde dan op zomaar een regionale weg. Zwaar vrachtverkeer wat door de dorpen dendert zorgt voor lawaai en scheuren in huizen, dus de omwonenden van de N62 in Grüflingen, Oudler en Malscheid vragen om die reden al jaren om een rondweg. Er is al eens ooit een tankwagen vol benzine gekanteld in zo'n dorp... Ze hadden erg veel geluk dat er toen niets is ontploft! :wijsvinger:
Km357 schreef: wo 07 apr 2021, 19:16 - Goedkoop tanken is zeker een ding in BE, maar als ik vanuit zeg maar de Provence terugrij naar het Gentse, zijn er voor mij 3 routes, over Paris, Reims of Luxembourg. Reims is het duurst maar wel he snelst, maar om op een vakantie van 2 weken nu 50 (tanken en péage) euro te besparen, nee dat is geen argument. Als ik dan via Luxembourg rij is het eerder uit plezier van het traject, ook al is de A31 tussen Toul en Luxembourg helemaal geen plezier. Dan tank ik wel in Capellen of zo, dan ga ik écht niet nog naar Martelange rijden om de hele N4 af te rijden, gewoon om nog 5 extra goedkopere liters te tanken. <knip> (...)voor mij zijn alternatieve trajecten eerder ingegeven door "goh ja, zullen we eens langs daar rijden" dan "ja, met die besparing...hier kopen we de croissants morgen mee
Wat prettig dat jij niet op €50 meer of minder hoeft te kijken! Voor mij is zelfs €12,50 besparen op een tank LPG al een voldoende zwaarwegend argument om extra reistijd op de koop toe te nemen, zelfs als er netto maar €10 over blijft van mijn besparing, omdat ik moet omrijden. Zolang ik geen caravan achter mij aan moet sleuren met 25 kg aardappelen, valt het extra brandstofverbruik meestal erg mee... :2cents:

Als MotelMioveni (of mijn vorige auto's) op benzine zou(den) rijden, dan had ik dus al vaker de N4 genomen, inderdaad omdat benzine tanken in Martelange voordeler zou zijn dan in Capellen, gelet op de resterende afstand naar Brussel, waar ik ooit heb gewoond. Op weg naar Venlo heb ik eigenlijk niets in België te zoeken, maar ik betaal wel mijn maaltijd van het bespaarde geld, dus dan neem ik het tijdverlies op de koop toe.
Km357 schreef: wo 07 apr 2021, 19:16 Anderen doen wat ze willen uiteraard, ".
Dat lijkt me een mooie gedachte om onze discussie mee af te sluiten. :handshake:

Misschien kunnen we de draad weer oppakken zodra er eindelijk gebouwd wordt aan een betere N62 tussen E42/A27 en N7?
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Km357 » wo 07 apr 2021, 20:42

^^ Maar zolang wil ik helemaal niet wachten. :write:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Vinny » wo 07 apr 2021, 21:07

Tja, hoe zou je 'regionaal belang' willen definiëren? De N62 heeft een E-nummer, maar de E421 is niet ingericht zoals dat voor een weg binnen het E-route-nummer-netwerk zou moeten. De E420/N5 was ook zo'n weg 'van beperkt regionaal belang', maar er kwam toch een weg met 2x2 rijstroken die het vrachtverkeer weg moest halen uit Couvin. Let wel: De E420/N5 werd verkocht als 'ontbrekende schakel tussen Rotterdam en Marseille', dus die regio, dat moeten we kennelijk breed zien. De N62 is dus ook een internationale schakel tussen Nieuwegein en Nancy!
Het is vooral een stukje marketing. Het Waals Gewest kent niet heel veel ontbrekende schakels meer. Persoonlijk heb ik liever de oostelijke ringweg van Luik; dat is voor Nederlanders een behoorlijk stuk korter en comfortabeler dan de huidige route en doorgaand vrachtverkeer kan je beter buiten het centrum om leiden. Maar goed, ze gaan in Wallonië natuurlijk zelf over hun infrastructuurbeleid en de budgetten zijn natuurlijk ook echt beperkt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Pino » wo 07 apr 2021, 21:49

^^ De N5/E420 is meer een grensoverschrijdend project dan een stukje N62, in alle eerlijkheid. Behalve Wallonië dat Couvin wilde ontlasten had je natuurlijk ook het bredere project van de Y Ardennais aan de Franse kant. Het waren en zijn net zozeer de Franse Ardennen die hier moesten worden ontsloten, en het idee daarbij was toch echt wel dat snellere verbindingen met de 'bewoonde wereld' daarbij zouden helpen. Ik heb vaak gezegd dat Rotterdam-Marseille er nogal bij de haren was bijgesleept voor een hoofdzakelijk regionaal project, maar het ligt er nu (grotendeels) wel en bedient daadwerkelijk internationaal noord-zuidverkeer. Het E-nummer kwam er min of meer gelijk met het commitment van de twee betrokken landen om er iets van te maken. Het probleem met de N62/N7 is nu feitelijk dat een wens om er internationaal iets van te maken op een superlaag pitje staat, maar het E-nummer wel is toegekend. Ja, dat is gewoon marketing geworden...

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door MotelMioveni » wo 07 apr 2021, 22:00

Even een gewaagde vergelijking: De Westerschelde ligt in Nederland, maar de havenstad Antwerpen, wier economie het meeste profiteert van diep vaarwater in de Westerschelde, ligt in België. Zonder diep vaarwater zou de Antwerpse haven niet kunnen functioneren. Als de Westerschelde echt zou verzanden, dan zou dat wat jachthavens bedreigen in Zeeland, maar daar ligt in Den Haag niemand van wakker. Wie betaalt de regelmatig terugkerende baggerwerkzaamheden die nodig zijn om het vaarwater in de Westerschelde diep genoeg te houden voor zeeschepen? Ik weet niet hoe het echt is geregeld, maar ik kan me voorstellen dat er in Nederland weinig animo is om voor verdieping van de Westerschelde te betalen.
MotelMioveni schreef: wo 07 apr 2021, 19:05 De E421 verbindt Aachen met Luxemburg. De Luxemburgse A7/N7 vormt de ruggegraat van het Luxemburgse wegennet, maar zonder hoogwaardige uitgang aan de noordzijde blijft het toch een beetje een onthoofd wegennetwerk.
De N62 ligt in België, maar als er een nieuwe weg zou worden aangelegd, met 2+1 rijstroken, dan profiteert de economie in het noorden van Luxemburg daar net iets meer van dan het zuiden van de Belgische Oostkantons, die op hun beurt een vaak vergeten uithoek vormen ten opzichte van de rest van het Waalse gewest. Als Luxemburg zijn A7/N7 zou willen uitbouwen en doortrekken tot aan afrit 15 van de E42 bij Sankt Vith en als Luxemburg ook de kosten van het N62-tracé volledig zou willen betalen, zou Wallonië dan blijven dwarsliggen? Ik weet niet hoe sterk Écolo momenteel in Wallonië is, maar ik stel me voor dat ze weinig oog hebben voor de belangen van de Oostkantons en het noorden van Luxemburg.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Pino » wo 07 apr 2021, 22:33

^^ Is de kern hier niet hoezeer Luxemburg belang heeft bij die snellere verbinding naar het noorden? Ik zou denken dat een snelle verbinding tussen het noorden van Luxemburg en de hoofdstad belangrijk is voor de regio, maar hoe vaak moet je nu van pak 'm beet Clervaux naar Luik? Dit is ook niet een soort economisch achtergebleven gebied dat, zoals de Ardennen langs de E420, economische activiteit aan wil trekken met snelle achterlandverbindingen. Er is veel werk in Luxemburg(-stad). Als je iets wilt in deze regio, moet de Luxemburgse overheid zorgen dat goede verbindingen bestaan met de plaatsen waar de meeste werkgelegenheid zit. Zou ook kunnen betekenen dat wat meer van de mensen die dagelijks vanuit België, Frankfurt en Duitsland in komen pendelen zich mogelijk in het land zelf vestigen, met meer inkomsten in de lokale economie als gevolg. Voor dat soort doeleinden is gestage uitbouw van de N7 tot in het noorden van Luxemburg prima, en zal weinig behoefte bestaan om doortrekking naar de E42 te financieren.

Kort over je verdere parallel: het gebeurt van tijd tot tijd echt wel, dat een land A een infra-project in land B in sterke mate financiert, omdat land A er een groter belang bij heeft. Of het wordt uitgeruild tegen een project in land B waar land A groter belang bij heeft. Laten we het erop houden dat zeker rond de Westerschelde in de loop der tijd veel koehandel heeft plaatsgevonden. Een politiek minder gevoelig voorbeeld is de Nederlandse financiering van de laatste kilometer Duitse A61 voor de grens. In die zin kan het prima, een Luxemburg dat wat geld op tafel legt voor de Belgische N62. Als ze er maar belang bij zouden hebben...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Vinny » wo 07 apr 2021, 23:21

Behalve Wallonië dat Couvin wilde ontlasten had je natuurlijk ook het bredere project van de Y Ardennais aan de Franse kant
Medio jaren '90 heb ik een kaart in handen gehad met meer geplande snelwegen, zoals een snelweg tussen Sedan en Libramont-Chevigny. Was natuurlijk wel uitgegeven door de kamer van koophandel, dus er zat wel wat lobby-werk in. Meeste plannen zijn gestrand in schoonheid. Op zich mogen we blij zijn dat in het uiterste zuiden van België toch nog wel eens wat wordt aangelegd. Hoewel er geen problemen zijn met de capaciteit, zijn de afgelegde afstanden wel groot en wil je weggebruikers ook wat comfort en veiligheid bieden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Coen Tunnel » do 08 apr 2021, 0:02

Vinny schreef: wo 07 apr 2021, 23:21
Behalve Wallonië dat Couvin wilde ontlasten had je natuurlijk ook het bredere project van de Y Ardennais aan de Franse kant
Medio jaren '90 heb ik een kaart in handen gehad met meer geplande snelwegen, zoals een snelweg tussen Sedan en Libramont-Chevigny.
Dat is misschien wat overdreven, want die verbinding is op zich al best goed.

Tolvrij van Reims naar Luxemburg loopt de snelste route via Charleville-Mézières, Sedan, Libramont-Chevigny en Arlon, en natuurlijk loopt ook de route van Reims naar Luik hier langs. De Franse N58 is een prima Voie Expresse, aan de Belgische kant kan de N89 wat upgrades gebruiken, daar is nog een stukje 1x4 (dus zonder middenscheiding) en zijn er ook nog de nodige gelijkvloerse kruisingen, en iets noordelijker zitten er bij Bertrix nog twee rotondes.

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door MotelMioveni » do 08 apr 2021, 0:27

Dank voor deze interessante discussie heren... ...en dame! :top:

Nadat ik de N62 vergeleek met de E420/N5 zijn we wel een beetje afgedwaald. :offtopic:

Tip: de Coentunnel ligt in Amsterdam, onder het IJ en niet in Rotterdam, onder de Maas... ;)

Bertrix ligt een slordige 80 km ten zuidwesten van Grüfflingen, dus ook niet aan de N62. :arrow:

Zullen we deze discussie laten rusten totdat er echt iets gebouwd gaat worden tussen Sankt Vith en de Wemperhaardt? :zzz:

Anders heb ik op mijn lijstje nog wel een paar wegenprojecten waarmee we verlaten landstreken zouden kunnen ontsluiten... :write:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Rein » do 08 apr 2021, 9:09

MotelMioveni schreef: do 08 apr 2021, 0:27 Tip: de Coentunnel ligt in Amsterdam, onder het IJ en niet in Rotterdam, onder de Maas... ;)
Nou formeel gezien ligt de Coentunnel onder het Noordzeekanaal en niet onder het IJ.... :yes:

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door omNOMNOMNOM » do 08 apr 2021, 23:58

Als het dan toch over E-nummers gaat denk ik dat de Luxemburgers er goed aan zouden doen om eerst in de E29 bij Echternach een rondweg te bouwen voordat ze aan het financieren van het Belgisch deel van de E421 gaan beginnen ;)

Ernie
dorpsstraat
Berichten: 134
Lid geworden op: do 24 mei 2018, 10:32

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Ernie » vr 09 apr 2021, 14:58

Die is er toch? De oude brug is voornamelijk voor zeer lokaal verkeer en voetgangers/fietsers

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Willem » vr 09 apr 2021, 15:06

^^ Om bij die nieuwe brug te komen moet je nog steeds door Echternach heen.

Eigenlijk is het knelpunt maar een kruispunt:

https://maps.app.goo.gl/b16wsP5Zn7RrMWGC7

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6976
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door Wimpie25 » vr 09 apr 2021, 16:22

Da's letterlijk de processie van Echternach. :mrgreen:

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door MotelMioveni » za 10 apr 2021, 22:49

Rein schreef: do 08 apr 2021, 9:09
MotelMioveni schreef: do 08 apr 2021, 0:27 Tip: de Coentunnel ligt in Amsterdam, onder het IJ en niet in Rotterdam, onder de Maas... ;)
Nou formeel gezien ligt de Coentunnel onder het Noordzeekanaal en niet onder het IJ.... :yes:
Eigenlijk bedoelde ik gewoon te onderstrepen dat we afdwalen, maar Rein ziet het scherp en haakt mij pootje, omdat ik de vloeiende overgang tussen IJ en Noordzeekanaal in gedachten misschien 1km te ver naar het westen had gelegd... :mrgreen:

Zolang ik de IJtunnel (S116) niet met de Coentunnel (A10) verwar, is mijn fout zo erg niet, dunkt mij. Bovendien zou ik nog kunnen betogen dat IJmuiden vroeger ook aan het IJ lag (kijk maar op Wikipedia), maar daarmee belandt deze discussie in troebel water. :nothanks:

Ik wil niet nogmaals op de strafbank belanden wegens afdwalen van het onderwerp, dus in plaats van gezellig mee te 'kletsen', haak ik hier even af. Echternach is 10km minder ver weg van de N62 dan Bertrix, maar het blijft wel :offtopic:

Deze discussie gaat over de N62 tussen Sankt Vith en de Wemperhardt/Wämperhaart, maar daar zullen we voorlopig helaas geen graafmachines zien beginnen aan de bouw van een weg waarop je over de hele lengte 90km/u kunt en mag rijden. Tot over 10 jaar? :doeidoei:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [B][N062] St Vith - Luxemburg

Bericht door MotelMioveni » za 10 apr 2021, 23:08

Weet iemand hoe lang milieueffectrapportages in Wallonië op de plank kunnen blijven liggen, voordat ze opnieuw gedaan moeten worden? :s
MotelMioveni schreef: wo 07 apr 2021, 15:59 ^^
<knip> Tegen de tijd dat er eindelijk genoeg geld is om tussen Sankt Vith (afrit 15 van E42) en de rotonde op de grens bij Wemperhardt (E421/N7) een fatsoenlijke weg aan te leggen (ik denk aan 2+1 rijstrook, met alternerende inhaalstroken, zoals op de Luxemburgse N7), is dan de milieueffectrapportage uit 2018 nog wel geldig? :dontknow:
<knip>
Het zou wel erg zuur zijn, als er ooit geld vrij komt, maar de N62 nog steeds niet gebouwd kan worden, vanwege een verlopen milieurapport.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

Plaats reactie