Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Moderator: Moderatoren
-
- 2x4 autosnelweg
Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.
Een scooter heeft een motorblok en de gemiddelde fiets heeft ook wel iets van metaal. Alles valt of staat met de gevoeligheid van de lus. Daarom worden fietslussen vaak ook scheef gelegd, dan zijn ze vaak gevoeliger.
En ik denk dat de paal er dan staat als backup, voor als een fiets écht te weinig metaal heeft om gedetecteerd te worden.
En ik denk dat de paal er dan staat als backup, voor als een fiets écht te weinig metaal heeft om gedetecteerd te worden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- autoweg
Den Bosch staat er vol mee; ook voor linksaf: https://goo.gl/maps/khjKTUtqgiRKYwL4Asven_engelen schreef: ↑zo 03 jan 2021, 10:34 Voor brommers kende ik 'm nog niet maar voor fietsers is deze in mijn woonplaats een bekende.
Daar wemelt het van die opstelvakken vooraan voor fietsers, hier moet je zelfs de fietsstrook kruisen om rechtsaf te slaan: https://goo.gl/maps/6RcaMdBioRZ1vWrLA
Niet echt gelukkig wat mij betreft.
-
- verkeersader
Of bijv. als de koplus niet werkt, kunnen ze altijd nog op de knop drukken. Door de lange lussen worden ze niet gedetecteerd door te weinig detecteerbaar materiaal en dan zou er verder niets meer zijn om groen mee aan te kunnen vragen.Attietattie schreef: ↑zo 03 jan 2021, 11:41 Een scooter heeft een motorblok en de gemiddelde fiets heeft ook wel iets van metaal. Alles valt of staat met de gevoeligheid van de lus. Daarom worden fietslussen vaak ook scheef gelegd, dan zijn ze vaak gevoeliger.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
-
- woonerf
https://nos.nl/l/2366613
Verkeerslichten Poeldijk hangen aan duurzame houten bogen.
Verkeerslichten Poeldijk hangen aan duurzame houten bogen.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- Hoofdmoderator
Het ontbreken van de zwart-witte blokken vind ik ook slecht. De botsveiligheid is bij de standaardmasten ook niet echt een issue 

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- Moderator
Standaard masten geven nog iets mee, of buigen danwel knakken. Ook niet ideaal, maar beter dan zo'n houten kolom me dunkt. En wat als zo'n enorme horizontale ligger naar beneden komt?
-
- Hoofdmoderator
De standaard stalen masten knikken of buigen niet na een aanrijding. Die zijn vrijwel net zo star als deze houten kolommen. Het is op een kruisingsvlak in ieder geval geen vereiste om zaken botsvriendelijk uit te voeren.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- expressweg
De slimmere verlichting vind ik wel aardig, werkt ook goed op het fietspad en de weg langs het kanaal bij mij. Het winnen van warmte en verwarmen in de winter om zout te besparen vind mijn auto ook heel sympathiek.
Leuke ideeën. We zien wel wat beklijft.

Leuke ideeën. We zien wel wat beklijft.

-
- 2x5 autosnelweg
Ben ook wel benieuwd naar de herkenbaarheid voor weggebruikers: Ziet de weggebruiker deze kruising snel genoeg dat er verkeerslichten staan, of valt het nauwelijks op en rijdt men door?
Dat zullen we over enkele jaren pas weten als de statistieken bekend zijn.
Dat zullen we over enkele jaren pas weten als de statistieken bekend zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x5 autosnelweg

Wat is eigenlijk de reden van de zwart-witte palen in Nederland? Had dat nou met slechtzienden te maken of ook herkenbaarheid van een VRI in het algemeen?
Ik vind die houten portalen echt veel te massief en lomp ogen, zeker voor zo'n binnenstedelijk kruispunt.
-
- verkeersader
Ben benieuwd naar het gewicht van die horizontale houten balk tov de gebruikelijke stalen variant.
Doet men met zulke constructies botsproeven voordat ze het neerzetten? Neem aan dat er een soort failsafe inzit dat bepaalde stukken eerder breken/weggeven dan andere?
Doet men met zulke constructies botsproeven voordat ze het neerzetten? Neem aan dat er een soort failsafe inzit dat bepaalde stukken eerder breken/weggeven dan andere?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.
-
- stadsweg
Persoonlijk vind ik het oerlelijk staan.
Veel te grof.
Veel te grof.
-
- Moderator
Zwart-wit is volgens mij de standaard kleur voor het aanduiden van hoogte- en breedtebeperkingen in het wegprofiel, vergelijkbaar met de zwart-witte "einde vluchtstrook"-borden en de geblokte markeringen bij viaducten (ook al zijn die inmiddels bijna allemaal rood-wit).
-
- Moderator
In Almelo heb je vrije rechtsaffers maar zonder invoegstrook op de kruisende weg, waardoor je voorrang moet verlenen. Daarom staan er dit soort knipperlichten.

Vrije rechtsaffer Almelo 01 by European Roads, on Flickr

Vrije rechtsaffer Almelo 02 by European Roads, on Flickr

Vrije rechtsaffer Almelo 04 by European Roads, on Flickr

Vrije rechtsaffer Almelo 01 by European Roads, on Flickr

Vrije rechtsaffer Almelo 02 by European Roads, on Flickr

Vrije rechtsaffer Almelo 04 by European Roads, on Flickr
-
- 4x5 autosnelweg
Ik ken veel vrije rechtsaffers, maar zo met knipperlichten had ik ze nog nooit gezien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Ongebruikelijk maar best een goede oplossing zo. Enigszins vergelijkbaar met het Amerikaanse turn on red.
-
- 2x2 autosnelweg
In België zie je de oranje knippers wel vaker bij vrije rechtsaffers. Zeker als er daar nog een zebrapad of fietsoversteek ligt.
-
- expressweg
-
- verkeersader
Eergisteren liep ik langs deze VRI op de N355 toen deze in storing was. Sein 8.1 (rechtdoorgaande rijstrook N355 richting Groningen) was vastgelopen op rood, terwijl de rest van de VRI nog gewoon door het programma liep. Het rode storingslampje brandde ook.
Dit zorgde ervoor dat er een rijtje auto's stond te wachten voor het eeuwig rode licht, totdat men doorhad dat er iets mis was en voorzichtig door rood reed. Gelukkig is het een prima overzichtelijk kruispunt, maar andere richtingen konden nog wel groen krijgen terwijl het verkeer richting Groningen door rood kroop.
Vreemd, waarom gaat de VRI niet in de stand geel-knipper of iets dergelijks, als die kennelijk doorheeft dat er een storing is? Of gebeurt dat alleen als een sein was vastgelopen terwijl die op groen stond (en de computer detecteert dat er een groen-groen-conflict ontstaat)?
Hoe moet je dit trouwens melden? Het probleem is intussen verholpen, maar op de regelkast zag ik geen telefoonnummer in geval van storing. De provincie (wegbeheerder) was ook niet bereikbaar buiten kantoortijden, en als je het spoednummer op hun website belt, krijg je een bandje met een aantal telefoonnummers die ik niet zocht. 112 lijkt me ook niet de bedoeling, ik zag geen acuut gevaar voor ongelukken. Of is de storing direct bij een centrale bekend, als dat rode storingslampje brandt?
Dit zorgde ervoor dat er een rijtje auto's stond te wachten voor het eeuwig rode licht, totdat men doorhad dat er iets mis was en voorzichtig door rood reed. Gelukkig is het een prima overzichtelijk kruispunt, maar andere richtingen konden nog wel groen krijgen terwijl het verkeer richting Groningen door rood kroop.
Vreemd, waarom gaat de VRI niet in de stand geel-knipper of iets dergelijks, als die kennelijk doorheeft dat er een storing is? Of gebeurt dat alleen als een sein was vastgelopen terwijl die op groen stond (en de computer detecteert dat er een groen-groen-conflict ontstaat)?
Hoe moet je dit trouwens melden? Het probleem is intussen verholpen, maar op de regelkast zag ik geen telefoonnummer in geval van storing. De provincie (wegbeheerder) was ook niet bereikbaar buiten kantoortijden, en als je het spoednummer op hun website belt, krijg je een bandje met een aantal telefoonnummers die ik niet zocht. 112 lijkt me ook niet de bedoeling, ik zag geen acuut gevaar voor ongelukken. Of is de storing direct bij een centrale bekend, als dat rode storingslampje brandt?
-
- 2x2 autosnelweg
Als ik bij ons ergens een storing aan een verkeerslicht opmerk, probeer ik eerst de lokale politie op te bellen. Zij weten over het algemeen wie te contacteren om de storing te signaleren. Mocht het nodig zijn, kunnen ze ook tijdelijk het verkeer regelen tot het euvel verholpen is.
-
- expressweg
Tot er een flitspaal staat. Dan sta je dus echt eeuwig voor rood te wachten... Vraag me af of je het dan kan aanvechten...
Svenlo
-
- autoweg
0900-8844 zou je kunnen proberen (geen spoed, wel politie). Die hebben wellicht weer een lijntje naar de wegbeheerder.Sibren schreef: ↑do 08 apr 2021, 22:18
-
- Moderator
De meeste van deze meldingen komen via de politie binnen, die dan de OvD (officier van dienst) van de betreffende wegbeheerder belt. De OvD is niet een vast persoon maar iemand die die functie heeft tijdens een dienst, meestal een weginspecteur.
-
- 2x5 autosnelweg
Dat hangt er maar net vanaf in welke gemeente of provincie je zit. Noord-Holland zet zo'n OvD helemaal niet in voor een storing aan een verkeerslicht. Die hebben dan weer een 24/7-nummer. Als er iets met een verkeerslicht is, sturen ze eerst de gebiedsaannemer er heen, en als die het niet kan oplossen de leverancier van het verkeerslicht.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- Moderator
Iemand van de beheerder moet toch wel de eindverantwoordelijke zijn op dat moment. De OvD zal niet zelf aan de VRI gaan sleutelen, maar weer contact opnemen met de onderhoudsaannemer (zoals Vialis).
-
- verkeersader
Het kan voorkomen dat de detectie geen verkeer ziet, terwijl er wel verkeer aanwezig, en dit (nog) niet als storing is opgevangen door de installatie. Als je dan een wachtstandroodregeling hebt, blijft die richting dus gewoon (terecht volgens de applicatie) op rood staan.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
-
- verkeersader

In ieder geval bedankt voor de tips allemaal, een volgende keer kan ik een belletje aan de politie proberen.

-
- Moderator
Komt wachtstand groen eigenlijk nog veel voor tegenwoordig? De meeste VRI-geregelde kruispunten zijn wel dermate druk dat er nooit lange tijd rood of groen is. Je hebt wel van die standen als verlenggroen of meer groen voor de doorgaande richting, ik ken ook de term 'groen eerlijk verdeeld', maar dat lijkt meer gericht te zijn om een doorgaande richting niet meteen op rood te zetten bij de eerste aanmelding van de zijweg. De hoofdrichting krijgt dan meer prioriteit met een detectielus die al een stuk eerder voor het kruispunt ligt.
-
- 2x5 autosnelweg
In Noord-Holland komt er bij VRI-storingen geen OvD aan te pas.
Het servicepunt (de telefooncentrale) heeft de eindverantwoordelijkheid.