Wegcode België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Alfa » za 10 apr 2021, 16:31

Cartman schreef: za 10 apr 2021, 15:22
Persoonlijk mis ik wat uniformiteit zoals in Nederland.
Bv bord met bovenaan naam van de bebouwde kom en daaronder vermelding van de gemeente waar het toe behoort.
Zo is het effectief, komnaam met daaronder de gemeente waartoe de kom behoort. Dat is vrij consequent. Al vind je ook soms komnamen zonder dat de gemeente aangeduid wordt. Zoals hier: https://www.google.com/maps/@51.1985322 ... 312!8i6656 (Lembeke is een deelgemeente van Kaprijke).

Overigens zijn er ook genoeg komnamen die geen deelgemeente zijn, ook gehuchten kunnen immers een eigen bebouwde kom zijn.

De grootte van de gemeetnenaam wil nog wel eens verschillen, vergelijk deze twee borden: https://www.google.com/maps/@51.199094, ... 312!8i6656, https://www.google.com/maps/@51.1984621 ... 312!8i6656. Zeker in de eerste jaren dat die borden met extra pictogram geplaatst werden durfde dat sterk te verschillen, tegenwoordig lijkt men daar wel een evenwicht in gevonden te hebben.

Het zijn de gemeenten zelf die de meeste van deze borden plaatsen en ontwerpen (tenzij het gewestwegen betreft) waardoor de consequentie afhangt van de plaatselijke technische dienst.

Persoonlijk denk ik dat het beter was geweest had men het symbool boven de tekst geplaatst met daaronder de komnaam en gemeentenaam. Zo geraakt die laatste wat minder verdrukt. Zoiets:
Afbeelding

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegcode Belgie

Bericht door paolie » za 10 apr 2021, 17:42

^^ maar dan zonder de typefout ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » za 10 apr 2021, 19:30

Cartman schreef: za 10 apr 2021, 15:22
Persoonlijk mis ik wat uniformiteit zoals in Nederland.
Bv bord met bovenaan naam van de bebouwde kom en daaronder vermelding van de gemeente waar het toe behoort.


Dat lijkt me een fout in de opmaak, in de andere voorbeelden in dat politiedocument had men wel correcte weergave, inclusief SNV.
Wat betreft Hove en Antwerpen. Dat is net de clou van het verhaal, de bebouwde kom van de ene gemeente kan op het grondgebied van een andere liggen. In dat geval staat er inderdaad in het klein een andere gemeente onderaan :)
paolie schreef: za 10 apr 2021, 15:28 ^^ Dat doet in Nederland ook lang niet iedere gemeente meer zo consequent. En de verscheidenheid in portaaltjes is bij ons echt compleet uit de hand gelopen. Dan toch liever de Belgische eenvoud.
Awel, ik heb het systeem in Nederland altijd wat onduidelijk gevonden omdat het zo afwijkt van de gangbare gebruiken in de rest van de EU. Ik kan enkel het VK voor de geest halen dat ook niet echt aan uniforme komborden meedoet.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegcode Belgie

Bericht door paolie » za 10 apr 2021, 19:41

^^ het bord :H1: op zich wordt redelijk uniform gebruikt:
Plaatsnaam met daaronder in kleine letters de gemeentenaam indien deze afwijkend is van de plaatsnaam.
De gemeentenaam wordt zo nu en dan nog wel eens weggelaten. Het bord kan vervolgens gewoon op een of twee palen worden geplaatst, maar gebruikelijker is het toepassen van een portaaltje, waar naar believen allerlei andere info op aparte panelen aan toegevoegd kan worden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » za 10 apr 2021, 19:46

^^
Komende uit een systeem waar dus heel duidelijk is welk bord wat wil zeggen, vind ik dat niet echt duidelijk. Ik heb me vaak afgevraagd of het nu over een gemeentegrens of de bebouwde kom ging. ;)

Onze borden zijn sinds de update van 2015 identiek aan de Deense.

Trouwens, dat systeem met die poortjes is ook iets typisch voor het VK. Maar ook hier kom je ze sporadisch al eens tegen. Vooral in Limburg en de ggrensgemeenten.
En natuurlijk 1 van de bekendste kommen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Palance » za 10 apr 2021, 19:49

paolie schreef: za 10 apr 2021, 19:41 Plaatsnaam met daaronder in kleine letters de gemeentenaam indien deze afwijkend is van de plaatsnaam.
De gemeentenaam wordt zo nu en dan nog wel eens weggelaten. Het bord kan vervolgens gewoon op een of twee palen worden geplaatst, maar gebruikelijker is het toepassen van een portaaltje, waar naar believen allerlei andere info op aparte panelen aan toegevoegd kan worden.
Rhoon: De gemeentenaam (Albrandswaard) staat er wel onder, maar dan als eigen fabrikaat in dat portaaltje.

https://goo.gl/maps/BBCHmKoip2ieT9dg7
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegcode Belgie

Bericht door paolie » za 10 apr 2021, 19:51

Wimpie25 schreef: za 10 apr 2021, 19:46 ^^
Komende uit een systeem waar dus heel duidelijk is welk bord wat wil zeggen, vind ik dat niet echt duidelijk. Ik heb me vaak afgevraagd of het nu over een gemeentegrens of de bebouwde kom ging. ;)
het systeem in bijvoorbeeld Frankrijk is toch in principe hetzelfde als het Nederlandse. Juist de geel-rode Belgische gemeentegrensborden zijn volgens mij vrij zeldzaam in Europa (veel Nederlanders denken dan ook dat dat komborden zijn).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » za 10 apr 2021, 20:08

^^
Veel Belgen rijden op volle snelheid langs de Franse komborden omdat ze denken dat het gemeentegrenzen zijn. Ze lijken met de rode rand veel op de onze.

Maar dus Frankrijk wijkt ook sterk af. Sinds wij het systeem van het pictogram gebruiken zitten we bij een gestandaardiseerd clubje.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegcode Belgie

Bericht door paolie » za 10 apr 2021, 20:12

^^ wel een heel select clubje ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Palance » za 10 apr 2021, 20:19

Servië kent het ook
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Alfa » za 10 apr 2021, 20:58

Hier heb je een mooi overzicht van de signalisatie van de bebouwde kom in Europa: https://en.wikipedia.org/wiki/Compariso ... rea_limits. Het valt wel op dat de meesten die een pictogram gebruiken hetzelfde ontwerp hanteren, enkel het Belgische ontwerp wijkt daar van af.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wegcode Belgie

Bericht door duikgek89 » za 10 apr 2021, 21:26

Wimpie25 schreef: za 10 apr 2021, 19:46 ^^
Komende uit een systeem waar dus heel duidelijk is welk bord wat wil zeggen, vind ik dat niet echt duidelijk. Ik heb me vaak afgevraagd of het nu over een gemeentegrens of de bebouwde kom ging. ;)
Dat zijn altijd komgrenzen. Gemeentegrenzen worden in principe zelden aangegeven, maar zijn doorgaans ook niet bijster interessant voor een voorbijganger.

Vergelijkbaar heb je ook in Duitsland en Oostenrijk komgrenzen, waar het Poolse systeem juist weer wat op het Belgische lijkt.
In Oekraïne is het vergelijkbaar met Nederland maar andersom: Zwart op wit = BIBEKO, wit op blauw = gehucht, BUBEKO.

Welk systeem beter is durf ik niet te zeggen. Ik vind ze allebei voordelen en nadelen hebben. Wel zou wat meer standaardisatie naar mijn mening fijn zijn.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Alfa » za 10 apr 2021, 21:56

Eigenlijk is het vreemd dat de gemeentegrenzen in zo weinig landen gemarkeerd staan. Dat is geen belangrijke informatie voor de verkeersregels, maar wel voor de oriëntatie.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Rein » za 10 apr 2021, 22:02

In België wellicht wel, maar in Nederland hebben veel gemeenten fantasie namen die ter plaatse minder bekenden veelal niet kunnen plaatsen. De meeste mensen zal gemeentenamen als Teylingen, Molenlanden of Zuidplas weinig zeggen.

Mundial
stadsweg
Berichten: 337
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Mundial » za 10 apr 2021, 22:12

^^ In Frankrijk zijn er de laatste jaren een aantal gemeentefusies doorgevoerd en begin je het Belgische systeem te zien: een gemeentenaam en daaronder in het klein de naam van de fusiegemeente.
Al zie je soms ook dat gemeentes die fuseren de deelgemeentes met een bruin lieu-dit bord aanduiden en de maximumsnelheid met zoneborden of A1 borden.

Gezien die rood-gele borden geen snelheidsbeperking impliceren kom je ze hier en daar ook buiten de bebouwde kom tegen zoals hier op de N171 expressweg, in Wallonië ben ik ze hier en daar zelfs al tegengekomen op plaatsen waar je 120 mag (al kan ik niet zo direct een voorbeeld vinden.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegcode Belgie

Bericht door paolie » za 10 apr 2021, 22:21

Alfa schreef: za 10 apr 2021, 21:56 Eigenlijk is het vreemd dat de gemeentegrenzen in zo weinig landen gemarkeerd staan. Dat is geen belangrijke informatie voor de verkeersregels, maar wel voor de oriëntatie.
Heel veel gemeentenamen in Nederland zijn zelfs onder Nederlanders nauwelijks bekend. Ze zijn ook op vrijwel geen enkele wegenkaart te vinden en spelen in de oriëntatie dan ook geen enkele rol.

Vorig weekend was ik bijvoorbeeld in Giethoorn. Dat dorp is een toeristische trekpleister van jewelste en bij vrijwel iedere Nederlander bekend, maar van de gemeente Steenwijkerland, waar Giethoorn toe behoort, had ik werkelijk nog nooit gehoord. Moest het zelfs net opnieuw even opzoeken, omdat ik het weer vergeten was.
Laatst gewijzigd door paolie op za 10 apr 2021, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegcode Belgie

Bericht door paolie » za 10 apr 2021, 22:34

Mundial schreef: za 10 apr 2021, 22:12 Gezien die rood-gele borden geen snelheidsbeperking impliceren kom je ze hier en daar ook buiten de bebouwde kom tegen zoals hier op de N171 expressweg, in Wallonië ben ik ze hier en daar zelfs al tegengekomen op plaatsen waar je 120 mag (al kan ik niet zo direct een voorbeeld vinden.
Je komt ze zelfs voornamelijk buiten de kom tegen, aangezien de meeste gemeentegrenzen niet dwars door bebouwde kommen gaan.
Hier een voorbeeld van een gemeentegrens op een weg waar je 120 mag:
https://goo.gl/maps/6kbAN4QCMcqgoWou9

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » zo 11 apr 2021, 1:27

Alfa schreef: za 10 apr 2021, 21:56 Eigenlijk is het vreemd dat de gemeentegrenzen in zo weinig landen gemarkeerd staan. Dat is geen belangrijke informatie voor de verkeersregels, maar wel voor de oriëntatie.
Gemeenten worden in België als de belangrijkste en stabielste bestuurlijke eenheid beschouwd, en de meeste Belgen associëren zich in de eerste plaats met hun gemeente. Dus voor ons is het blijkbaar iets vanzelfsprekend dat ze aangeduid worden.
paolie schreef: za 10 apr 2021, 20:12 ^^ wel een heel select clubje ;)
Eigenlijk niet. Als je naar het lijstje van Alfa gaat kijken, zie je dat de meerderheid ze op een vergelijkbare manier aanduidt. Wit op zwart inclusief het kom-pictogram. Het Belgische systeem leek vroeger wat meer op het Duitse, maar we hebben het dus wat aangepast.

Gemeentegrenzen zijn trouwens buiten de gewestwegen ook een infrastructuurgrens

Afbeelding
Mundial schreef: za 10 apr 2021, 22:12 ^^ In Frankrijk zijn er de laatste jaren een aantal gemeentefusies doorgevoerd en begin je het Belgische systeem te zien: een gemeentenaam en daaronder in het klein de naam van de fusiegemeente.
Al zie je soms ook dat gemeentes die fuseren de deelgemeentes met een bruin lieu-dit bord aanduiden en de maximumsnelheid met zoneborden of A1 borden.

Gezien die rood-gele borden geen snelheidsbeperking impliceren kom je ze hier en daar ook buiten de bebouwde kom tegen zoals hier op de N171 expressweg, in Wallonië ben ik ze hier en daar zelfs al tegengekomen op plaatsen waar je 120 mag (al kan ik niet zo direct een voorbeeld vinden.
Eigenlijk zou je ze bijna standaard buiten de kom moeten tegenkomen. Het één houdt geen verband met het ander. België heeft in 1976 definitief komaf gemaakt met de Franse gemeentegrenzen. De meeste kommen liggen dus een eind van de grenzen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Alfa » zo 11 apr 2021, 1:35

Wimpie25 schreef: zo 11 apr 2021, 1:27
Alfa schreef: za 10 apr 2021, 21:56 Eigenlijk is het vreemd dat de gemeentegrenzen in zo weinig landen gemarkeerd staan. Dat is geen belangrijke informatie voor de verkeersregels, maar wel voor de oriëntatie.
Gemeenten worden in België als de belangrijkste en stabielste bestuurlijke eenheid beschouwd, en de meeste Belgen associëren zich in de eerste plaats met hun gemeente. Dus voor ons is het blijkbaar iets vanzelfsprekend dat ze aangeduid worden.
Al heeft de fusiegolf nu ook Vlaanderen bereikt en worden er ook nieuwe Vlaamse gemeenten gecreëerd met nietszeggende namen zoals Oudsbergen, Lievegem, Kruisem die een steeds groter gebied beslaan. Dat zullen er de komende jaren enkel nog meer worden, dus binnenkort zullen we hetzelfde probleem hebben als Nederland. Maar die geel-rode borden staan meestal ook op de deelgemeentegrenzen en het is vooral op deelgemeenteniveau dat ze een oriënterende waarde hebben. Want deelgemeenten vind ik eigenlijk de meest natuurlijke eenheid die ook belangrijk is in adressen en dergelijke.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegcode Belgie

Bericht door paolie » zo 11 apr 2021, 8:58

^^ deelgemeenten zijn in Nederland juist een onbekend begrip.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wegcode Belgie

Bericht door duikgek89 » zo 11 apr 2021, 10:43

Wimpie25 schreef: zo 11 apr 2021, 1:27
Alfa schreef: za 10 apr 2021, 21:56 Eigenlijk is het vreemd dat de gemeentegrenzen in zo weinig landen gemarkeerd staan. Dat is geen belangrijke informatie voor de verkeersregels, maar wel voor de oriëntatie.
Gemeenten worden in België als de belangrijkste en stabielste bestuurlijke eenheid beschouwd, en de meeste Belgen associëren zich in de eerste plaats met hun gemeente. Dus voor ons is het blijkbaar iets vanzelfsprekend dat ze aangeduid worden.
Dat is een hele andere kijk. Voor de gemiddelde Nederlander maakt het alleen uit waar het gemeentehuis staat, want daar moet je heen voor een bouwvergunning of paspoort. Verder maakt het niet zo enorm veel uit.
Wimpie25 schreef: zo 11 apr 2021, 1:27Eigenlijk niet. Als je naar het lijstje van Alfa gaat kijken, zie je dat de meerderheid ze op een vergelijkbare manier aanduidt. Wit op zwart inclusief het kom-pictogram. Het Belgische systeem leek vroeger wat meer op het Duitse, maar we hebben het dus wat aangepast.
In Duitsland staan andere grenzen niet zo prominent aangegeven (landsgrenzen hier en daar nog wel, maar kreisgrenzen of Gemeindegrenzen vrijwel niet) en is het bordje met de naam erop voor het aanduiden van de kom.


Zoals ik het bezie heb je, vanuit het oogpunt van de weggebruiker en daarbij de administratieve indeling van landen even terzijde schuivend, dus twee systemen.

Nederlands/Duits/Frans/Oekraïens/... --> Bordje met naam geeft de kommen aan (in o.a. NL en UA heb je dan ook nog bordjes voor gehuchten). Het naambordje heeft dus invloed op de verkeersregels.
Duitsland:
Afbeelding
Vanaf dit bord bibeko (dus 50km/h, rechts inhalen toegestaan op wegen met VRI´s en meerdere rijstroken per richting,...)

Nederland:
Vanaf :H1: bibeko en 50km/h (rest boeit niet, zolang het extreem langzaam gaat mag in NL alles)

Oekraïne:
Afbeelding
Vanaf dit bord bibeko, dus 50km/h (was 60).


België/Polen/... --> Bordje met een naam alleen ter oriëntatie, apart bordje om de bebouwde kom aan te geven. Het naambordje heeft dus geen betekenis voor de verkeersregels.
PL:
Afbeelding
Afbeelding

Waar de bordjes waar de komnaam bij op staan in België uiteindelijk een soort mix geven. Maar de gemeentebordjes op zich maken voor een voorbijrijdende bestuurder niks uit qua verkeersregels.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Palance » zo 11 apr 2021, 11:29

In Nederland komt wel je geboortegemeente als ‘geboorteplaats’ te staan in allerlei systemen en op documenten. Wat dat betreft is de gemeentenaam wel van belang.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Alfa » zo 11 apr 2021, 14:08

paolie schreef: zo 11 apr 2021, 8:58 ^^ deelgemeenten zijn in Nederland juist een onbekend begrip.
Een deelgemeente komt min of meer overeen met wat men in Nederland een BAG-woonplaats noemt.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegcode Belgie

Bericht door paolie » zo 11 apr 2021, 14:26

^^ daar zit geen enkele eenheid in. Er zijn heel wat gemeenten in Nederland die ervoor kiezen alle kernen in de BAG onder één woonplaats te noemen, terwijl andere gemeenten wel alle afzonderlijke kernen officieel in de BAG registreren.
De gemeente waar ik woon doet het eerste. Inwoners die in de kernen Nes a/d Amstel of Ouderkerk a/d Amstel wonen, staan in de BAG onder Amstelveen geregistreerd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Alfa » zo 11 apr 2021, 14:53

^^ Als ik naar de kaart van Amstelveen kijk lijkt me dat niet meer dan logisch. In België worden de deelgemeentegrenzen bepaald door de administratieve grenzen van de voormalige gemeentes, ze worden nog altijd gebruikt voor adressen en kadaster en zijn daarom zeer belangrijk voor de geografische oriëntatie. Dit zal enkel nog belangrijker worden als de gemeenten met elkaar fusioneren en nietszeggende namen krijgen, dan worden deelgemeentes nog meer de meest natuurlijke eenheid.
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 11 apr 2021, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Wegcode Belgie

Bericht door duikgek89 » zo 11 apr 2021, 14:54

Palance schreef: zo 11 apr 2021, 11:29 In Nederland komt wel je geboortegemeente als ‘geboorteplaats’ te staan in allerlei systemen en op documenten. Wat dat betreft is de gemeentenaam wel van belang.
Wat boeit het wat daar staat?
Je hebt gelijk dat het niet altijd volledig onbelangrijk is, maar voor de meeste mensen is het in het dagelijks leven vrij irrelevant.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » zo 11 apr 2021, 14:59

^^
Wel jammer, die apathie tegenover de eigen gemeente in Nederland.
Alfa schreef: zo 11 apr 2021, 14:53 ^^ Als ik naar de kaart van Amstelveen kijk lijkt me dat niet meer dan logisch. In België worden de deelgemeentegrenzen bepaald door de administratieve grenzen van de voormalige gemeentes, ze worden nog altijd gebruikt voor adressen en kadaster en zijn daarom zeer belangrijk voor de geografische oriëntatie. Dit zal enkel nog belangrijker worden als de gemeenten met elkaar fusioneren en nietszeggende namen krijgen, dan worden deelgemeentes nog meer de meest natuurlijke eenheid.
Op zich maakt dat weinig uit wat adressen betreft. Je kan je adres ook opgeven met de naam en postcode van de officiële gemeente. In principe zijn alle staatnamen binnen de gemeente uniek. Maar het gebruik ervan voor adressering wordt dus wel behouden.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Wegcode Belgie

Bericht door paolie » zo 11 apr 2021, 15:06

Alfa schreef: zo 11 apr 2021, 14:53 ^^ Als ik naar de kaart van Amstelveen kijk lijkt me dat niet meer dan logisch. In België worden de deelgemeentegrenzen bepaald door de administratieve grenzen van de voormalige gemeentes, ze worden nog altijd gebruikt voor adressen en kadaster en zijn daarom zeer belangrijk voor de geografische oriëntatie. Dit zal enkel nog belangrijker worden als de gemeenten met elkaar fusioneren en nietszeggende namen krijgen, dan worden deelgemeentes nog meer de meest natuurlijke eenheid.
Ander voorbeeld: in fusiegemeente Eijsden-Margraten zijn sommige kernen apart geregistreerd in de Bag, en andere kernen geregistreerd onder de kern van de vorige fusiegemeente, maar net hoe afzonderlijke gemeenten voor de fusie het registreerden. En hoe de gemeenten het de fusie dáárvoor registreerden. Je kan dus in Nederland in de kern Rijckholt wonen (met eigen kombord), als adres Gronsveld hebben en als gemeente Eijsden-Margraten.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Alfa » zo 11 apr 2021, 16:05

Wimpie25 schreef: zo 11 apr 2021, 14:59 ^^
Wel jammer, die apathie tegenover de eigen gemeente in Nederland.
De situatie is gewoon totaal anders in Vlaanderen dan in Nederland. Geef het nog enkele fusierondes en die apathie tegenover de gemeente zal in Vlaanderen even groot zijn als in Nederland. Ik noemde Lievegem of Oudsbergen al, ik kan me niet voorstellen dat men zich daar eerder met de gemeente dan met de woonplaats zal identificeren. Of omgekeerd: dat ter plaatse onbekende weggebruikers (waarvoor die borden toch geplaatst worden) eerder van Lievegem dan van Waarschoot of Lovendegem gehoord zullen hebben.

Het hangt overigens ook samen met het wegwijzerbeleid. In Vlaanderen hanteert men nog steeds het beleid om gemeente te bewegwijzeren, eerder dan plaatsen. Er hangen bv wegwijzers naar Kluisbergen ipv Berchem. Ik vraag me af hoe lang men dat beleid nog zal volhouden als er in de toekomst gemeenten ontstaan die een vijfde van een provincie beslaan met een nietszeggende overkoepelende naam (zoals de geplande fusies in Limburg).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Wegcode Belgie

Bericht door Wimpie25 » zo 11 apr 2021, 17:45

Hoe men dat hier in Vlaanderen oplost, is plaatsen binnen de gemeente (lokaal) in zwart op wit bewegwijzeren, in tegenstelling tot plaatsen buiten de gemeente in wit op blauw. Dat systeem werkt goed. In Wallonië plaats men deelgemeenten en plaatsen binnen de gemeente in cursief. Een pak minder geslaagd.

Het Vlaams systeem is trouwens bij Omzendbrief vastgesteld toen men fusies actief is beginnen promoten. Met 60 km² was Aarschot reeds een grote Gemeente en was dat systeem met wit reeds in gebruik.

Een voorbeeld uit het Leuvense

310 Aarschotsesteenweg
https://maps.app.goo.gl/QztUmFJj2esSgK3B8

Leuven, Vlaanderen
https://maps.app.goo.gl/65UmATj9kEAXFRYW6

Plaats reactie