Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering
Moderator: Moderatoren
-
Caesar
- stadsweg
Bericht
door Caesar » do 19 nov 2009, 15:24
Een aannemer werkt aan de gascabine nabij de watermolen in Meersel-Dreef (Hoogstraten). Daarom is er een omleiding. Maar wie die volgt, rijdt gewoon in rondjes.
Jef van Boxel, lid van de dorpsraad, ontdekte de fouten in de omleiding en bracht politie en stadsbestuur op de hoogte. Nadien sprong de hele dorpsraad mee op de kar.
“Het is ongelooflijk om vast te moeten stellen dat de wegomlegging niet werkt”, zegt van Boxel. “Automobilisten die vanuit Meer naar Meerle willen rijden, komen gewoon vast te zitten. Op het kruispunt van de Oude Tramweg en de Dreef staat een wegwijzer die de verkeerde richting aangeeft. Als de automobilisten de omlegging volgen, zijn ze gedoemd om rondjes te rijden.”
Jef van Boxel trok inmiddels luid aan de alarmbel, maar vond nog geen gehoor. “Het is allemaal heel onduidelijk. Aanvankelijk ontbrak zelfs signalisatie. Dat was een probleem voor de mensen die niet bekend zijn in de streek. Sommigen kwamen zelfs in het Nederlandse Galder terecht. Het plaatsen van borden op voorhand kan al veel problemen oplossen.”
Plannetje
Het is niet dat Jef van Boxel de problemen niet signaleerde. Verscheidene mails gingen over en weer tussen van Boxel, het stadsbestuur en de politie. Het schepencollege wil meewerken aan een oplossing, maar het is de politie die mee instaat voor de aanduiding van de omleidingen.
Marc Snels, zonechef van de lokale politie Noorderkempen, heeft weet van het probleem. Hij verwittigde ook de aannemer die de werkzaamheden uitvoert en vroeg hem de nodige aanpassingen te doen.
“We hebben de aannemer zelfs een plannetje gestuurd met daarop de borden die moesten aangepast worden. Maar blijkbaar is daarna opnieuw een fout gebeurd. We hebben de firma daarom vandaag (dinsdag, red.) opnieuw gecontacteerd en hen aangemaand de zaak zo snel mogelijk in orde te brengen. De verantwoordelijke van de firma heeft ons beloofd dat dit zo snel mogelijk zou gebeuren. We zullen die zaak morgen zeker opvolgen.”
bron
Dit is ten eerste wel zeer hilarisch, rondjes rijden in een omleiding. Maar bovendien vraag ik me af of omleidingen niet door de politie gezet moeten worden???
-
Paixao
- autoweg
Bericht
door Paixao » vr 20 nov 2009, 14:45
Ik weet niet hoe dat in België geregeld wordt, maar in Nederland heeft de politie alleen maar een adviserende functie. De omleiding zelf wordt goedgekeurd door de wegbeheerder en uitgezet door de aannemer.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » vr 20 nov 2009, 15:17
Je weet echter hoe het in de praktijk werkt: de politie heeft vaak een bindend adviserende functie. Anders gezegd: als het de politie niet zint, word je stante pede van de weg getrokken en wordt het werk stilgelegd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Peter » vr 20 nov 2009, 15:31
Wellicht heeft de politie een bindend advies over afsluitingen (ivm hulpdiensten en inzet regelaars), maar ik vraag mij af of dit ook over omleidingsroutes (advies dus) gaat. Een weg die eenmaal is afgezet voor wegwerk is ook niet eenvoudig meer open te stellen, daar er sleuven of gaten gemaakt zullen worden.
Er kunnen wel komische situaties ontstaan, als een omleidingsroute een verboden richting volgt (bijv naar links wijst, terwijl linksaf slaan verboden is), of de weg op de omleiding ook is afgesloten (bijv door een verzakkend riool of een ongeval).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Davy
- expressweg
Bericht
door Davy » do 15 apr 2021, 20:18
Even flink schopje...
Kwam deze omleidingswegwijzer vandaag tegen, frivool lettertype... [emoji14]

-
Alfa
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Alfa » vr 16 apr 2021, 1:23
Het is eigenlijk een wonder dat de tijdelijke signalisatie bij wegenwerken zo vaak goed verloopt en zo vaak het juiste lettertype gebruikt wordt. Want ik vraag me af hoeveel het nu kost om die tijdelijke borden te laten drukken, is dat evenveel als een vast bord?
-
Attietattie
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Attietattie » vr 16 apr 2021, 2:11
Erg afhankelijk van het formaat van het bord. In Nederland tussen de €5 en €20 ongeveer.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » vr 16 apr 2021, 11:48
Alfa schreef: ↑vr 16 apr 2021, 1:23
Het is eigenlijk een wonder dat de tijdelijke signalisatie bij wegenwerken zo vaak goed verloopt en zo vaak het juiste lettertype gebruikt wordt. Want ik vraag me af hoeveel het nu kost om die tijdelijke borden te laten drukken, is dat evenveel als een vast bord?
Er zijn heel duidelijke richtlijnen rond sinds 2019. Het hangt samen met het vademecum rond werfzones op gewestwegen. Indien de signalisatie niet voldoet is de verantwoordelijke aansprakelijk. Die firma moet ook steeds een contactnummer vermelden rond de werfzone.