Wegweizers (fouten in bewegwijzering)
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Wegweizers (fouten in bewegwijzering)
Er is de laatste jaren nogal een druk vanuit marketing van gebiedsontwikkeling om engelstalige namen te gebruiken. Men beweert dat zo'n naam internationaal beter bekt en tot meer omzet zal leiden (hoewel dat niet bewezen is), en vanuit gebiedsontwikkelaars en regionale/lokale politieke bestuurders wil men deze namen dan ook de bewegwijzering terugzien - en zij leggen dit ook hun eigen wegbeheerders op.
Wat mij betreft kunnen in deze tijd van in-car navigatie alle industrieterreinen best wel van de borden. Vrachtverkeer rijdt toch op de navigatie. Die namen op de bewegwijzering dienen nog maar weinig anders meer dan als uithangbord ("exposure").
Wat mij betreft kunnen in deze tijd van in-car navigatie alle industrieterreinen best wel van de borden. Vrachtverkeer rijdt toch op de navigatie. Die namen op de bewegwijzering dienen nog maar weinig anders meer dan als uithangbord ("exposure").
Laatst gewijzigd door Rene op za 03 apr 2021, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
Weer zo lekker kort voor de bocht.
Navigatie is echt niet zaligmakend. Heb ik vanmorgen nog ondervonden. Niet in Rotterdam, maar in België. Mijn werkgever zette er dus wel het goede adres er in, maar met de verkeerde spelling. Kom ik dus 'gewoon' in het centrum uit met een ADR klasse 3

60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- 4x5 autosnelweg
En in welke mate gaat een bord met een naam van een industriepark dat veranderen ?
-
- 2x2 autosnelweg

Ik mag er van uit gaan dat wanneer er een bord geplaats word je naar de juiste lokatie wijst? Een navi kan daar (misschien door veranderende wegen en of aslasten en niet iedere werkgever wil er euro's tegen aangooien om de navi up-to-date te houden) soms in vergissen.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.
WeFo Lidnummer 0010.
-
- 2x3 autosnelweg
En met als bijgevolg dat mensen die de bewegwijzering moeten ontwerpen en wellicht niet zo taalvaardig zijn in het Engels zo'n enorm suffe spelfout maken als in het bord bij De Klomp.Rene schreef: ↑vr 26 mar 2021, 21:59 Er is de laatste jaren nogal een druk vanuit marketing van gebiedsontwikkeling om engelstalige namen te gebruiken. Men beweert dat zo'n naam internationaal beter bekt en tot meer omzet zal leiden (hoewel dat niet bewezen is), en vanuit gebiedsontwikkelaars en regionale/lokale politieke bestuurders wil men deze namen dan ook de bewegwijzering terugzien - en zij leggen dit ook hun eigen wegbeheerders op.
Deed me trouwens wel denken aan een fout in hetzelfde woord op de A10 Oost bij de bewegwijzering voor het Amstel Business Park (of Amstel Bussiness Park zoals het een tijd op het bord stond)
-
- Wegnummerfotograaf
Helemaal mee eens.Rene schreef: ↑vr 26 mar 2021, 21:59Er is de laatste jaren nogal een druk vanuit marketing van gebiedsontwikkeling om engelstalige namen te gebruiken. Men beweert dat zo'n naam internationaal beter bekt en tot meer omzet zal leiden (hoewel dat niet bewezen is), en vanuit gebiedsontwikkelaars en regionale/lokale politieke bestuurders wil men deze namen dan ook de bewegwijzering terugzien - en zij leggen dit ook hun eigen wegbeheerders op.
Ik moet er tegenwoordig ook mee leven dat ik op loopafstand woon van de Westfield Mall of the Netherlands...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- Wegnummerfotograaf
Ja, dat zag er leuk uit, destijds (2012).
- SPOILER: TOON
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Het zal allicht de attentiewaarde verhogen. En als het gaat om gevaarlijke stoffen kun je beter een extra bord neerzetten waar dat gewoon op staat. En als voor vrachtwagens de voorkeursroute anders is dan voor automobilisten kun je wat mij betreft ook het vrachtwagensymbooltje gebruiken. Voorbeeld:
https://goo.gl/maps/6vuwibJsPQpP11kU8
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
Wat een eng gekonkel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader

Foto's van Harry.
Nieuw en direct een wegweizer (op de hele serie richting oost). Hier slaat de N289 af. Het aparte hier is dat de andere kant op, richting Vlissingen de borden wél goed zijn.
Discussieren is de kunst van het weglaten.
-
- 4x5 autosnelweg
De N289 slaat zo ongeveer overal af. DAt wegnummer is op de A58 in afslaande richting van weinig meerwaarde om de aansluitende weg te kunnen duiden.
Aan die uithouder op de foto kan constructief geen groter bord. Vervangen van die uithouder door een zwaardere was financieel geen optie.
Gezien de lage relevantie van het wegnummer in vergelijking met het zowel noemen van Kruiningen als Krabbedijke (want de volgende afrit is een halve) is hier ervoor gekozen om het wegnummer achterwege te laten.
Aan die uithouder op de foto kan constructief geen groter bord. Vervangen van die uithouder door een zwaardere was financieel geen optie.
Gezien de lage relevantie van het wegnummer in vergelijking met het zowel noemen van Kruiningen als Krabbedijke (want de volgende afrit is een halve) is hier ervoor gekozen om het wegnummer achterwege te laten.
-
- 2x5 autosnelweg

Voor dat ene vorkbord snap ik dat, maar dan had het op de uitsmijters toch nog prima gepast?
-
- Hoofdmoderator
Op het vorkbord past het ook, als je maar wil 

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- Moderator
Desnoods zet je het afritnummer op een ruitertje als die ruimte zo kritisch is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x4 autosnelweg
Misschien is het wel een idee om het wegnummer voortaan structureel achter het nummer van de afrit te plaatsen. Dat scheelt blauwvlak.
-
- verkeersader
De keuze om het wegnummer niet aan te geven omdat de N289 eigenlijk vrijwel continu parallel loopt aan de A58 begrijp ik in de meeste gevallen, en een soortgelijke keuze om voor dezelfde afrit 33 richting het westen, of zelfs afrit 34 zou ik kunnen begrijpen. In dit specifieke geval is er echter een doel (Krabbendijke), waarvoor nog zo'n 7 kilometer over de N289 gereden moet worden. Dus ik vind het in dit geval een misser dat er niet aan een andersoortige oplossing is gedacht.Rene schreef: ↑vr 23 apr 2021, 11:33 De N289 slaat zo ongeveer overal af. Dat wegnummer is op de A58 in afslaande richting van weinig meerwaarde om de aansluitende weg te kunnen duiden.
-
- 4x5 autosnelweg
Het alternatief was het wegnummer erop en Krabbendijke eraf.
-
- Secretaris
Waarom kon er geen staalstelling in de berm? Waterkerende folie?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- Moderator
In de oude situatie hingen er twee borden en bevatte het afritbord wél alle informatie 

-
- Hoofdmoderator
Het gaat om de uithouder, niet het portaal.
-
- Hoofdmoderator
Als je per se het ontwerp conform de standaard wilt laten, ja. Met een beetje maatwerk was het geen enkel probleem geweest. En persoonlijk vind ik dat beetje maatwerk op één bord minder erg dan het ontbreken van een wegnummer op twee borden.
-
- Moderator
Nog beter zou een goed basisontwerp zijn waarbij dit bord niet al voor maatwerk in aanmerking komt.
-
- verkeersader
Dit is natuurlijk wel een relatief aparte situatie. Je rijdt hier net de Vlaketunnel uit, dus een bermbord zal niet mogelijk geweest zijn op deze locatie, en de uithouder vervangen is meteen weer duur. Dan krijg je zoiets. Nog steeds begrijp ik niet waarom je dan die hele kleine inconsistentie van N289 niet op het vorkbord maar wel op de uitsmijters (het zijn er 2) niet zou kunnen onderbouwen.
-
- 2x5 autosnelweg
Hier op de A8 is prima maatwerk geleverd: https://www.google.nl/maps/@52.4640388, ... 384!8i8192Snelwegfreak schreef: ↑vr 23 apr 2021, 18:28 Als je per se het ontwerp conform de standaard wilt laten, ja. Met een beetje maatwerk was het geen enkel probleem geweest. En persoonlijk vind ik dat beetje maatwerk op één bord minder erg dan het ontbreken van een wegnummer op twee borden.
Dit zou m.i. de standaard kunnen zijn. Scheelt je altijd een regel.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- Secretaris
En veel afritten met meer dan 2 relevante wegnummers hebben we niet, dus wat mij betreft een prima standaard.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- 4x5 autosnelweg
Je zou het wegnummer nog kunnen ruiteren of op een apart bordje vermelden. Net zoals ze dat vroeger bij de N 10 deden 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x5 autosnelweg
Vandaag op een ritje A29-A59 ook wel veel nieuwe bermborden gespot. Valt mij met de vrij lange Nederlandse plaatsnamen op dat je vaak echt loeigrote vorkborden krijgt op simpele afritten, vooral te wijten is aan het per se willen tonen van de volgende afrit boven en de pijl naast de doelen. Ook valt me op dat bij vrij standaard regelborden Ook steeds vaker teruggegrepen lijkt te worden op Dd om breedte te winnen.Wouter N14 schreef: ↑vr 23 apr 2021, 18:34 Nog beter zou een goed basisontwerp zijn waarbij dit bord niet al voor maatwerk in aanmerking komt.
-
- stadsweg
N279 / A67 bij Asten, Weert staat hier op de bewegwijzering. Echter kan je op de A67 lang zoeken naar Weert..... Waarschijnlijk nog uit de tijd dat Weert nog op de bewegwijzering bij Eindhoven stond, plaatsgemaakt voor Maastricht.
https://www.google.nl/maps/@51.4190958, ... 384!8i8192
https://www.google.nl/maps/@51.4190958, ... 384!8i8192
As ge nie mìr nèijsgierig bent, dan worde aauwd!
Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).
Raadscommissie gem. Eindhoven (verkeer & veiligheid).