borden.plaatsengids.nl (Harry)

Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)

Moderator: Moderatoren

Rein
2x3 autosnelweg

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Rein » zo 21 feb 2021, 20:35

Zo’n portaaltje boven fiets- en voetpad zie je in het Gooi wel vaker, in ieder geval ook in Bussum op een paar plekken.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 07 mar 2021, 15:03

Volgens Wikipedia bestaat er een buurtschap Holdeurn tussen Berg en Dal en Wyler.

Ik zag hem niet op je site, maar heb wel een foto van een bord waar deze naam voorbij komt.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 07 mar 2021, 16:12

Ik vraag me trouwens af wat de gemeente die het kortst bestaan heeft.
Als voorbeeld: Molenwaard heeft maar 1 keer als zodanig aan gemeenteraadsverkiezingen meegedaan. Het was de eerste gemeente die aankondigde zonder gemeentehuis te gaan werken. En achteraf snap ik dat ook wel, want ik heb het idee dat ze meteen al een fusie tot Molenlanden in gang moeten hebben gezet.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 08 mar 2021, 8:03

Wikipedia omschrijft het als volgt en geeft aan dat Giessenlanden in eerste instantie niet echt wilde meedoen:
Wikipedia schreef:De eerste gesprekken van een samenvoeging dateren uit 2008 en volgden uit een samenwerkingsproces waar ook de gemeente Giessenlanden aan deelnam. Dit eerste initiatief, gestart in 2007, ging echter ten onder aan onverenigbare standpunten over het niveau van samenwerking. De gemeente Nieuw-Lekkerland blies de gesprekken kort erna weer nieuw leven in, maar nu zonder Giessenlanden.

De gemeentebesturen van Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland volgden een andere route van herindeling dan gebruikelijk. Doorgaans fuseren gemeenten eerst en volgen daarna de ambtelijke organisaties. Molenwaard kreeg een organisatie (met de werknaam De Waard) die al per 1 juli 2009 functioneert (effectief sinds 1 september 2009). 1 september 2009 is ook datum van ingebruikname van het Gemeentekantoor aan het Melkwegplein te Bleskensgraaf. De periode tussen 1 juli 2009 en 1 januari 2013 stond in het teken van modernisering van de dienstverlening en het klaar maken van de organisatie voor de nieuwe gemeente Molenwaard. De gemeenten Giessenlanden en Molenwaard hebben in november 2016 besloten om te fuseren. De fusie kreeg haar beslag op 1 januari 2019.
Over andere kort bestaande gemeenten gesproken: de gemeente Bangert bestond alleen in 1979, voordat de naam veranderd werd in Drechterland. Maar daarbij bleef het grondgebied gelijk. De gemeente droeg die naam nog geen vier maanden toen de beslissing werd genomen over het hernoemen, wat formeel pas per 1 januari 1980 geschiedde.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 08 mar 2021, 12:48

^^ Fusiegemeenten hebben meestal het eerste jaar een werknaam, zodat de nieuw gekozen gemeenteraad kan beslissen over de definitieve naam.
Een hoop van die gevallen is na te lezen op http://metatopos.org.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » ma 08 mar 2021, 21:38

Harry, of een ander,

Wat weet je over het beleid over de de keuze van plaatsnamen op locatie dan wel als adres.

Sommige gemeenten geven aan andere plaatsen buiten de hoofdstad (laten we zeggen, met een eigen plaatsnaambord (witte letters op blauwe achtergrond)) een eigen naam in het adres. Anderen gebruiken ondanks de aanwezigheid hiervan over de hele gemeente 1 plaatsnaam.

Bijvoorbeeld Ridderkerk, waar ook de kern Rijsoord is te onderscheiden. Je rijdt Ridderkerk uit, en later pas Rijsoord (Gem Ridderkerk) in.
Maar waarom woont iemand in Rijsoord, dan qua adres aan de Huppeldepupstraat 1 in Ridderkerk? Wat is er mis om dat Rijsoord te noemen?

Iemand in Holysloot, moet ook Amsterdam doorgeven als woonplaats.

Amersfoort heeft er een beetje mee gerotzooid qua de ex-gemeente Hoogland. Door in een ogenschijnlijk een groot nieuwbouw gebied grote stukken tot Amersfoort te verklaren, en andere stukken tot Hoogland of Hooglanderveen.

Is dit iets met een achtergrond, of gewoon willekeurigheid bij gemeenten? Beslissen gemeenten zelf?
Kan me voorstellen dat er altijd grensgevallen zijn. Maar vind 't soms ten laste gaan van lokale namen.
It aint over 'till it's over...

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 08 mar 2021, 22:25

De bebouwde kom volgens de Wegenverkeerswet en de naam op het bord is niet altijd gelijk aan de woonplaats volgens de BAG, en vroeger het postcodeboek.

Beide hebben ook andere grenzen. De woonplaats in de BAG bestaat in feite uit aaneengesloten postcodes. Heel Nederland is ingedeeld in woonplaatsen. Maar dat zegt niets over de bebouwde kom(naam), aangezien het buitengebied ook onder een plaatsnaam valt.

Qua schrijfwijze van de plaatsnaam is de BAG in principe leidend, maar in praktijk ook niet altijd. Uiteindelijk is het de willekeur van de gemeenteraad.

Een ander voorbeeld is Enschede, waarbij volgens de BAG de hele gemeente de woonplaats Enschede is, terwijl een kern als Lonneker wel degelijk een kombord met eigen naam heeft.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 10 mar 2021, 11:52

^^
Volgens mij Engelen, Bokhoven en Empel idem dito. Wel een blauw plaatsnaambord en op de bewegwijzering maar als adres 's-Hertogenbosch, lijkt me heel verwarrend als je daar woont.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 10 mar 2021, 12:26

Kan ik bevestigen, heb willekeurig wat adressen geprikt binnen Empel met de marker in Google Maps. Woonplaats is 's-Hertogenbosch.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » wo 10 mar 2021, 12:46

Hier in Breda net andersom. Ten oosten van de wijk IJpelaar is een jaar of 15 geleden nog een wijk geplakt, Nieuw Wolfslaar. Maar de woningen daar hebben een adres in het aan de andere kant van de A27 gelegen Bavel.

Edit: er ligt nog een plukje oudere huizen tussen zie ik. Waarschijnlijk zijn die ouder dan de snelweg en heb ik die onterecht als een logische grens tussen stad en dorp beschouwd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 10 mar 2021, 22:08

Overzichten zijn te vinden op de website waar dit topic over gaat.

Extra kommen, d.w.z. bebouwde kommen die officieel een andere plaats zijn:
http://borden.plaatsengids.nl/plcat.html (ExtraKomIndustrie, ExtraKomRecreatie en een paar bijzondere gevallen)
http://borden.plaatsengids.nl/plcatX.html (overige Extra Kommen)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » do 11 mar 2021, 18:02

kees schreef: zo 07 mar 2021, 16:12 Ik vraag me trouwens af wat de gemeente die het kortst bestaan heeft.
Als voorbeeld: Molenwaard heeft maar 1 keer als zodanig aan gemeenteraadsverkiezingen meegedaan. Het was de eerste gemeente die aankondigde zonder gemeentehuis te gaan werken. En achteraf snap ik dat ook wel, want ik heb het idee dat ze meteen al een fusie tot Molenlanden in gang moeten hebben gezet.

Ook gemeenten in het begin van het Koninkrijk der Nederlanden hebben soms kort bestaan. Van die gemeenten die meer een basis hadden als "heerlijkheid" met een handjevol inwoners. Zoals bijvoorbeeld de gemeente Cool bij Rotterdam.

In dit licht vind ik de site https://www.metatopos.eu/ altijd wel informatief vooral de link over gewezen, en geplande herindelingen.
Of de lijstjes hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gemeentel ... _gemeenten

Waar ik zelf nog nieuwsgierig naar ben is of er nog gemeenten zijn waar het gemeentehuis zich van in een andere (naburige) gemeente bevindt.
Als je op https://www.topotijdreis.nl/ kijkt naar Groot-Ammers in 1988 staat er nog: gemeentehuis te Nieuwpoort, en bij Nieuwpoort staat: tevens gemeentehuis Groot-Ammers en Langerak.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 11 mar 2021, 18:30

LennyKravitz schreef: do 11 mar 2021, 18:02Waar ik zelf nog nieuwsgierig naar ben is of er nog gemeenten zijn waar het gemeentehuis zich van in een andere (naburige) gemeente bevindt.
Als je op https://www.topotijdreis.nl/ kijkt naar Groot-Ammers in 1988 staat er nog: gemeentehuis te Nieuwpoort, en bij Nieuwpoort staat: tevens gemeentehuis Groot-Ammers en Langerak.
Dan zou ik al denken aan gemeenten met minder dan 10.000 inwoners, maar die hebben allemaal het gemeentehuis in de eigen gemeente staan. Ik denk dat het niet meer voorkomt. Vroeger had je natuurlijk nog wel meer kleine gemeenten, die vaak het gemeentehuis in een naburige plaats hadden staan. Rondom Zwolle had je bijvoorbeeld de gemeente Zwollerkerspel, wat vooral een verzamelingen kleine dorpjes en gehuchten was, en geen eigen gemeentehuis had.

Toch is er nog een soortgelijke situatie: Blaricum en Laren hebben allebeide nog wel een gemeentehuis/raadhuis, maar voor alle burgerzaken zal een inwoner van Blaricum of Laren naar Eemnes moeten, naar het kantoor van de zogeheten BEL Combinatie. Daar werken ook de ambtenaren voor die gemeenten. Sterker nog: in ieder geval van de gemeente Laren worden de raadsvergaderingen in Eemnes gehouden, dus buiten het grondgebied van de gemeente. Hoe het met Blaricum zit heb ik zo snel niet kunnen vinden.

Ik weet niet of zoiets nog meer voorkomt in Nederland.

En nog een leuke: het gemeentehuis van Baarle-Hertog staat deels op het Nederlandse grondgebied van Baarle-Nassau, waar men bij huwelijken moet opletten dat de trouwakte op Belgisch grondgebied wordt ondertekend: https://www.visitbaarle.com/locaties/ge ... c06c00bc6f

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 11 mar 2021, 18:49

Het gemeentehuis van Bergen (NH) staat in de gemeente Alkmaar.
Coen Tunnel schreef: do 11 mar 2021, 18:30 Toch is er nog een soortgelijke situatie: Blaricum en Laren hebben allebeide nog wel een gemeentehuis/raadhuis, maar voor alle burgerzaken zal een inwoner van Blaricum of Laren naar Eemnes moeten, naar het kantoor van de zogeheten BEL Combinatie. Daar werken ook de ambtenaren voor die gemeenten. Sterker nog: in ieder geval van de gemeente Laren worden de raadsvergaderingen in Eemnes gehouden, dus buiten het grondgebied van de gemeente. Hoe het met Blaricum zit heb ik zo snel niet kunnen vinden.
Extra feitje: Laren en Blaricum zijn beide gemeentes die in de Provincie Noord-Holland liggen, terwijl Eemnes tot de provincie Utrecht behoort.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 27 mar 2021, 18:53

Palance schreef: di 05 jan 2021, 12:39
Palance schreef: za 19 dec 2020, 19:29 Een paar weken terug zag ik dat er aan dit kombord aan het einde van de A13 iets bijgeplaatst is. Tussen “Rotterdam” en :A1-50: is een extra bord geplaatst van, zo meende ik te zien, exact dezelfde afmetingen als het bord met Rotterdam. Alleen is daar de Rotterdamse vlag (groen-wit-groen) en het stadswapen van Rotterdam op te zien.
Niet op de genoemde locatie, maar op de Zuiderparkweg / S121 (grens Rhoon-Rotterdam) trof ik vanmorgen ook zoiets aan. Nu wel met foto.

Afbeelding

Afbeelding
In Hoogvliet is het blijkbaar niet goed gegaan :)
AD schreef: Foutje, bedankt: Rotterdam-borden hangen in Hoogvliet
Inwoners van Hoogvliet keken afgelopen dagen raar op toen ze hun woonplaats binnenreden. Op de plaatsnaamborden stond niet Hoogvliet, maar Rotterdam...

Het ging mis bij het plaatsen van nieuwe groen-witte welkomstborden. Daarbij zijn de plaatsnaamborden van Hoogvliet per ongeluk vervangen door die van Rotterdam. Die groen-witte welkomstborden komen uit het initiatiefvoorstel 'Wapperen met die Handel' uit 2019. Daarin vraagt de Rotterdamse VVD de Rotterdamse vlag vaker te tonen in de stad, bijvoorbeeld door die op RET-trams af te beelden. Een belangrijk punt in het voorstel was om de vlag op plaatsnaamborden te zetten. ,,Zodat je altijd weet: ik ben in Rotterdam. Ik ben thuis.''

Daarom komen er onder de plaatsnaamborden langs de 27 stadsroutes nieuwe groen-witte welkomstborden te hangen. In sommige gevallen wordt meteen het plaatsnaambord vernieuwd en dat ging dus mis in Hoogvliet. Dat valt weliswaar onder de gemeente Rotterdam, maar is een aparte woonplaats.

De borden zijn inmiddels weer vervangen door de oude. Nieuwe borden worden besteld
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

tsov
verkeersader

Bericht door tsov » vr 02 apr 2021, 21:46

Kaaiman schreef: ma 08 mar 2021, 22:25 De bebouwde kom volgens de Wegenverkeerswet en de naam op het bord is niet altijd gelijk aan de woonplaats volgens de BAG, en vroeger het postcodeboek.

Beide hebben ook andere grenzen. De woonplaats in de BAG bestaat in feite uit aaneengesloten postcodes. Heel Nederland is ingedeeld in woonplaatsen. Maar dat zegt niets over de bebouwde kom(naam), aangezien het buitengebied ook onder een plaatsnaam valt.

Qua schrijfwijze van de plaatsnaam is de BAG in principe leidend, maar in praktijk ook niet altijd. Uiteindelijk is het de willekeur van de gemeenteraad.

Een ander voorbeeld is Enschede, waarbij volgens de BAG de hele gemeente de woonplaats Enschede is, terwijl een kern als Lonneker wel degelijk een kombord met eigen naam heeft.
Volgens mij is de invoering van de postcode hier ook wel een soort scheidslijn geweest. Voor de invoering van de postcodes zal de gemeentenaam belangrijker zijn geweest bij de plaatsbepaling, nadien was de postcode het doorslaggevende element. Zou het zo zijn dat er nadien minder wijzigingen in BAG-plaatsnamen zijn geweest omdat dat minder noodzakelijk was geworden?

marcel
expressweg

Bericht door marcel » di 20 apr 2021, 19:50

Utrecht gemeente Utrecht - foutje of nieuwe standaard?

Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 20 apr 2021, 20:38

Ik vind de :A1-50: hier storender.

Autosnelwegen.net

kees
expressweg

Bericht door kees » di 20 apr 2021, 22:48

Palance schreef: di 20 apr 2021, 20:38 Ik vind de :A1-50: hier storender.
Je had daar :A1-30: willen zien staan? :hap:
Gezien het nogal old skool lettertype denk ik dat het bord met 'Utrecht, gemeente Utrecht' een geintje is.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 20 apr 2021, 22:57

^^ dan had ik er ook nog prov. Utrecht onder gezet ;)

Dit lettertype zie je trouwens nog wel vaker op de wat smallere plaatsnaamborden.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 21 apr 2021, 7:00

Is dit geen buurgemeente die rechtstreeks aan de kom van Utrecht grenst en een bord in hun eigen stijl heeft gezet? Omdat ze toch de hoogte nodig hadden hebben ze de gemeentenaam en een soort semi-zonebord toegepast?

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 21 apr 2021, 11:12

Het is een tweezijdig bord. Een zone-Vmax 60 aan de andere kant ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 21 apr 2021, 11:42

Dit is het bord aan de andere kant:

Afbeelding

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 21 apr 2021, 12:32

^^ dan vermoed ik inderdaad dat het bord door gemeente Stichtse Vecht geplaatst is.

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » wo 21 apr 2021, 15:15

Ten zuiden van de Eemhaven te Rotterdam ligt : Rotterdam gem. Albrandswaard.

Zijn er meer van dit soort voorbeelden waarbij een stad met eigen bebouwde kom, ook een deel van de kom heeft in een naastgelegen gemeente?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 21 apr 2021, 15:56

Een aantal voorbeelden vind je hier: viewtopic.php?f=8&t=2313&p=1140907#p1140885

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 21 apr 2021, 16:04

LennyKravitz schreef: wo 21 apr 2021, 15:15 Ten zuiden van de Eemhaven te Rotterdam ligt : Rotterdam gem. Albrandswaard.

Zijn er meer van dit soort voorbeelden waarbij een stad met eigen bebouwde kom, ook een deel van de kom heeft in een naastgelegen gemeente?
Kom Amstelveen begint hier op grondgebied van de gemeente Aalsmeer:
https://goo.gl/maps/YaMp71tY1Y42KLx56

En de kom van Ouderkerk a/d Amstel is verdeeld over de gemeenten Amstelveen en Ouder Amstel:
https://goo.gl/maps/yQgtaXPMxaikkTFM6
https://goo.gl/maps/HnHua9NpchB7oLYH9

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » wo 21 apr 2021, 16:15

paolie schreef: wo 21 apr 2021, 16:04
LennyKravitz schreef: wo 21 apr 2021, 15:15 Ten zuiden van de Eemhaven te Rotterdam ligt : Rotterdam gem. Albrandswaard.

Kom Amstelveen begint hier op grondgebied van de gemeente Aalsmeer:

En de kom van Ouderkerk a/d Amstel is verdeeld over de gemeenten Amstelveen en Ouder Amstel:
https://goo.gl/maps/yQgtaXPMxaikkTFM6
https://goo.gl/maps/HnHua9NpchB7oLYH9
Die eerste is grappig, zou eigenlijk moeten staan AMSTELVEEN gem. Aalsmeer. misschien. Waarbij het alleen over dit stukje weg gaat qua gebiedje.

De tweede is een dorp dat over twee gemeenten is gesplitst, waarbij een der twee gemeenten niet de naam van dat dorp heeft. Zo zijn er meer.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 21 apr 2021, 16:42

Nog een bijzondere: Amsterdam-Duivendrecht gem. Ouder-Amstel.
Behoorde vroeger tot de kom Duivendrecht, maar stond in de BAG vermeld als Amsterdam (als ik het mij goed herinner). Paar jaar geleden vanwege de vele verwarringen gekozen voor deze dubbele naam.
https://goo.gl/maps/rftCj32vVcNozmYP8

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 21 apr 2021, 17:16

paolie schreef: wo 21 apr 2021, 16:04Kom Amstelveen begint hier op grondgebied van de gemeente Aalsmeer:
Eigenlijk had het kombord een stuk verder moeten staan. Of anders eerst een bord Aalsmeer en dan pas een kombord Amstelveen.

Het dorp Putte, halverwege Bergen op Zoom en Antwerpen, ligt in twee landen en drie gemeenten (Woensdrecht, Stabroek en Kapellen).