De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Wouter N14 » di 10 nov 2020, 23:00

Ik ben daar al best vaak langsgereden maar volgens mij was het mij nog nooit opgevallen :oops:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door waldo79 » wo 11 nov 2020, 19:00

Mijn evenmin.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door harry » wo 11 nov 2020, 21:12

De vzp op de oude plek is volgens mij al eens genoemd in het SNUP-topic (maar dan niet als SNUP).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door verfmeer95 » wo 11 nov 2020, 21:22

Ik vraag me wel af waarom er gekozen is om een compleet nieuwe VZP te bouwen, in plaats van simpelweg de afrit buitenlangs de VZP leiden en een extra invoegstrook aanleggen? Dat lijkt mij stukken goedkoper.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door harry » wo 11 nov 2020, 21:27

^^ Qua ruimte niet. Dat had ten koste gegaan van die Linie. En verderop was toch een ongebruikt stukje land vrij...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » wo 11 nov 2020, 21:44

Of juist de aansluitingen 32 en 33 samenvoegen op een nieuwe locatie t.h.v. de Brieltjesweg...

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door hurricane » do 26 nov 2020, 2:37

Weet niet of dit al was langsgekomen, mij viel namelijk op dat de grond helemaal was omgewoeld
Afsluiting afrit A12 Beek/Babberich
Van 9 november 20.30 uur tot en met 19 december 08.00 uur is de afrit A12 Beek/ Babberich van Arnhem richting Duitsland afgesloten. Dit gebeurt vanwege de aanleg van de nieuwe verzorgingsplaats Bergh - Zuid. Verkeer wordt omgeleid via de A18 en dan afrit 1 Didam. Er staan borden die de omleidingsroute aangeven.
https://www.zevenaar.nl/gemeentepagina- ... ember-2020

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door boe! » do 26 nov 2020, 7:20

^^ Dat is ter compensatie van het verdwijnen van verzorgingsplaats Oudbroeken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » do 26 nov 2020, 9:08

Dit wordt dan een parkeerplaats? Wel raar om nu net hier asfalt voor parkeerplaatsen neer te leggen, wanneer je enkele honderden meters verderop het oude grensemplacement hebt liggen. Van Knauheide zou veel meer gemaakt kunnen worden, op asfalt dat er al min of meer ligt. Net zoals trouwens van de parkeerplaats aan de noordkant van de weg, die op Nederlands grondgebied ligt.

Het zou een beetje grensoverschrijdende samenwerking vergen, maar je kunt op Bergh aan twee kanten iets neerleggen dat bijdraagt aan een oplossing voor parkeerproblemen, een aangenamere stop maakt dan de huidige emplacementen gecombineerd met de tankstations op afrit Beek én ruimte schept door die laatste overbodig te maken. Of wordt dit verhinderd doordat marechaussee en BGS daar ruimte blijven claimen voor bijvoorbeeld situaties dat grenscontroles plaatsvinden?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Palance » do 26 nov 2020, 10:59

Pino schreef: do 26 nov 2020, 9:08 Dit wordt dan een parkeerplaats? Wel raar om nu net hier asfalt voor parkeerplaatsen neer te leggen, wanneer je enkele honderden meters verderop het oude grensemplacement hebt liggen.
Maar dat emplacement ligt toch al op Duits grondgebied?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door hurricane » do 26 nov 2020, 11:52

Palance schreef: do 26 nov 2020, 10:59
Pino schreef: do 26 nov 2020, 9:08 Dit wordt dan een parkeerplaats? Wel raar om nu net hier asfalt voor parkeerplaatsen neer te leggen, wanneer je enkele honderden meters verderop het oude grensemplacement hebt liggen.
Maar dat emplacement ligt toch al op Duits grondgebied?
Dat is Duits idd. Het is wel vreemd dat zowel NL als DE zijn eigen plan trekt om de capaciteit van parkeren te vergroten.
Al blijft het bij de Duitsers tot nog toe dan alleen bij intenties en plannen om Knauheide te herinrichten.
Dus wat dat betreft vind ik het wel goed om Bergh Zuid wat meer ruimte te geven.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door harry » do 26 nov 2020, 12:53

Op bepaalde dagen mag vrachtverkeer Duitsland niet in. Kennelijk zelfs niet naar de eerste parkeerplaats vlak over de grens...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » do 26 nov 2020, 13:19

^^ Ik dacht dat dat vooral een harde opstelling van Niedersachsen is. Wat ervoor zorgt dat Fahrverbot-problemen vooral in Twente ontstaan en niet zuidelijker. Want NRW laat dat doorrijden naar de eerste afrit of parkeerplaats wél toe (en bij Zwartewater Zwartemeer en Nieuweschans rijden niet genoeg vrachtwagens om dat probleem te laten ontstaan).

Maar als gezegd: het zou allemaal wat meer samenwerking vereisen om het op Knauheide te doen (op Duits grondgebied, waar parkeerplaats richting Nederland op ons grondgebied ligt). Ik vind het zonde dat het niet gebeurt; we hebben er met zijn allen toch wel baat bij wanneer de hoeveelheid gras opgeofferd voor asfalt niet groter wordt dan nodig. Dat spoort toch wel met zowel het Nederlandse als het Duitse beleid op het gebied van duurzaamheid, dus het zou niet zo moeten zijn dat wij tegen een Duitse muur van onwil aanlopen.
Laatst gewijzigd door Pino op do 26 nov 2020, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Jeroen » do 26 nov 2020, 15:01

^^ Duitsers hebben doorgaans de flexibiliteit van een blok beton.
harry schreef: do 26 nov 2020, 12:53 Op bepaalde dagen mag vrachtverkeer Duitsland niet in. Kennelijk zelfs niet naar de eerste parkeerplaats vlak over de grens...
Dat heeft natuurlijk ook weinig zin als die al vol staat. Doorrijden lost de (structurele) parkeerproblemen niet op.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door harry » do 26 nov 2020, 20:47

Pino schreef: do 26 nov 2020, 13:19 Zwartewater
Zwartemeer. :mrgreen:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Durashift » vr 27 nov 2020, 0:03

Pino schreef: do 26 nov 2020, 13:19 (..)

Maar als gezegd: het zou allemaal wat meer samenwerking vereisen om het op Knauheide te doen (op Duits grondgebied, waar parkeerplaats richting Nederland op ons grondgebied ligt). Ik vind het zonde dat het niet gebeurt; we hebben er met zijn allen toch wel baat bij wanneer de hoeveelheid gras opgeofferd voor asfalt niet groter wordt dan nodig. Dat spoort toch wel met zowel het Nederlandse als het Duitse beleid op het gebied van duurzaamheid, dus het zou niet zo moeten zijn dat wij tegen een Duitse muur van onwil aanlopen.
Tja, feitelijk gaan 'wij' dan aan de Duitsers vragen om een probleem voor ons op te lossen doordat wij een vzp opofferen voor een stuk nieuw snelweg.
Ik denk dat het wel nuttig is om de oplossing binnen ons eigen landsgrens te zoeken. Zo dicht bij de grens een goede parking vind ik ook logisch.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » vr 27 nov 2020, 9:24

^^ De vraag wiens probleem dit is, lijkt me nog niet zo eenduidig te beantwoorden. Ja, Nederland offert een bestaande verzorgingsplaats op voor een nieuw stuk Nederlandse snelweg, maar door een verzorgingsplaats aan te leggen ter hoogte van de laatste afrit voor de grens, bieden wij een faciliteit aan die feitelijk alleen door grensoverschrijdend verkeer wordt gebruikt. En daarmee de parkeerproblematiek op het Duitse wegennet wat verlicht én het ontbreken van een bemande verzorgingsplaats op een flink stuk snelweg achter de grens ook wat dragelijker maakt. De parkeerproblematiek op het Europese hoofdwegennet is in zekere zin een gezamenlijk probleem, en dubbel in de grensstreek.

Maar goed, zelfs als je hier naar zou kijken als een Nederlands probleem: dan betalen wij er toch voor? Het is immers redelijk gangbaar dat het land dat er meer belang bij heeft een flinke bijdrage (tot 100%) levert aan infra die over de grens moet worden neergelegd. Het bedrag dat we nu moeten investeren in nieuwe voorzieningen op afrit Beek hadden we ook prima kunnen besteden aan een opknapbeurt van een asfaltvlakte die er al ligt - zij het net aan de Duitse kant van de grens. Je hebt dan alleen Duitse ambtelijke medewerking nodig. Ik snap dat dat een enorm stroperig proces zal zijn, maar het begint met de constatering dat dit voelt als zonde.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » vr 27 nov 2020, 12:03

De capaciteit die nu wordt gecreëerd is bedoeld als alternatief voor bestaande gebruikers van de voormalige VZP Oudbroeken, waaronder veel internationaal verkeer.

Er wordt geen nieuwe capaciteit gecreëerd voor verkeer richting Duitsland. Deze compenseert het verlies aan capaciteit die er al was vóór de sluiting van Oudbroeken. De aanleiding van dit project is het sluiten van deze VZP, wat Nederland zal moeten oplossen. Er wordt dus niet met Nederlands geld een Duits probleem opgelost.

Natuurlijk had dit in theorie ook bij Knauheide gekund. En had Nederland kunnen betalen voor de aanpassingen.
Je hebt echter niet alleen te maken met de kosten van de aanleg van een parkeerplaats. Deze zal ook moeten worden onderhouden. Wie gaat dat betalen?

En wat als Duitsland over een paar jaar besluit dat zij iets willen doen aan het gebrek aan parkeerplaatsen aan de grens, dan kan dat niet meer bij Knauheide. Moet dat dan alsnog op Nederlands grondgebied?

Afgaand op dit bericht hebben de Duitsers al plannen met Knauheide:
https://www.gelderlander.nl/montferland ... ~adecc183/

Zo simpel als het benutten van Knauheide lijkt, is het nog niet.

Daarbij profiteert de uitbater van Bergh-Zuid bij de aanleg van de parkeergelegenheid. Dit zou een positief effect moeten hebben op de opbrengst bij toekomstige veilingen van de huurrechten van deze locatie.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » vr 27 nov 2020, 13:43

^^ Snap helemaal wat je bedoelt. Uiteindelijk probeer ik niet heel veel meer te zeggen dan "de aanwezigheid van parkeergelegenheid en verzorging op een grotere Europese route door de grensstreek is iets waar je samen naar zou moeten kijken." Ja, de oude verzorgingsplaats werd veel gebruikt door grensoverschrijdend verkeer, maar betekent dat dat je de nieuwe nu een paarhonderd meter vóór de eerste verzorgingsplaats in Duitsland moet leggen? Misschien wel: parkeerruimte is parkeerruimte, en dat is al heel wat waard in de huidige omstandigheden.

Maar ik kijk dan ook naar het nieuwe Bergh-Zuid als een tankstation met beperkte parkeerruimte zonder wegrestaurant, terwijl dan nauwelijks verderop meer parkeerruimte ligt bij een klein wegrestaurant en geen tankstation. In het binnenland zou men zoiets nooit laten bestaan, maar op de landsgrens accepteren we het? Is dat dan hoe verenigd Europa en Euregio's in zijn werk zouden moeten gaan? Nou goed, misschien ben ik hopeloos naïef, misschien zijn er allemaal pogingen gewaagd en lopen we tegen Duitse ambtelijke stroperigheid aan. Dit eindresultaat verbaast me gewoon, ook als je aanneemt dat Knauheide ergens in de komende tijd op Duits initiatief verbouwd gaat worden. Een mogelijke manier om kosten goed te alloceren had natuurlijk kunnen zijn dat Duitsland iets moois van Knauheide maakt en wij van Bergh-Noord. Beide landen landen één goed verpachtbare lokatie, beide landen één keer onderhoudskosten in een gezamenlijk belang. Daarmee hopelijk ook beide landen tevreden. Maar goed, mijn naïviteit dus ...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » vr 27 nov 2020, 14:06

^^ Ik ben het zeker met je eens dat je moet kijken of je problemen in Europees verband kunt oplossen.
Zorgen voor meer parkeergelegenheid in grensgebieden is daar zeker een goed voorbeeld van.

Het creëren van een alternatief voor VZP Oudbroeken is alleen niet "zorgen voor meer parkeergelegenheid".
Internationale samenwerking betekent IMHO niet "Kijk Duitsland, ik (Nederland) heb hier een nieuw probleem gecreëerd, laten we het samen oplossen".

Om te zorgen voor per saldo méér parkeervoorzieningen is het zinvol om zowel bij Bergh-Zuid als bij Knauheide iets te doen.

Een nog groter Knauheide had in theorie ook gekund, maar of men er uit was gekomen weten we niet en of het de stroperige Duitse plannen had bespoedigd is ook maar de vraag.

Bij Bergh-Noord is ruimte zat voor een mooi wegrestaurant. Loopbrug over de snelweg en je hebt een mooie voorziening voor beide richtingen. Zo geweldig zijn de Duitse Raststätten aan de A3 tussen Overhausen en de grens niet...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door paolie » vr 27 nov 2020, 16:42

^^ Op Knauheide zit momenteel toch ook een wegrestaurant?
Bergh-Zuid mist momenteel wel fatsoenlijke parkeergelegenheid. Zeker op drukke wintersportdagen is het daar vaak wat chaotisch met leaserijders die er stoppen voor een laatste tankstop voor de grens en een kop koffie.

Maar helemaal eens met Pino, één vzp met tank en restaurant zou veel logischer zijn. Bij Eijsden zie je overigens hetzelfde. Vzp met tank aan de Nederlandse kant, vzp met klein restaurant/snackbar een de Belgische kant. Al zit er bij Eijsden nog een afrit tussen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » vr 27 nov 2020, 17:19

^^ Eijsden/Knuvelkes lag tenminste ook niet op het douane-emplacement; dat helpt. Want als ik heel eerlijk ben, zijn er niet zoveel echte "grens-Raststättes" waar ik ook maar enigszins vrolijk van wordt. Vóór Schengen en de EU-binnenmarkt waren het parkeerplaatsen (vooral veel voor vrachtwagens) rondom de douanekantoren, met eventueel een klein wegrestaurantje erbij. Dat zijn het feitelijk nog steeds, waarbij je dan maar moet hopen dat de oude douane-opstallen een beetje netjes zijn opgeruimd. Je ziet dat bij Bergh dan wel aardig, in de zin dat aan Nederlandse kant gewoon goed gesloopt is en vooral een raar grote parkeerplaats naast een onbestemd veld met struiken overblijft, terwijl Knauheide gewoon nog steeds flinke kantoren heeft, die ook de hele indeling van de parkeerplaats een beetje beheersen. De enige echte uitzondering die in me op komt is Hazeldonk, wellicht ook met enige dank aan het feit dat daar door de Benelux niet zo heel veel gebouwen stonden en door de bredere ontwikkeling van het gebied in de jaren '90 snel vol het gas erop kon. Duits-Oostenrijkse grensovergangen als Kiefersfelden en Walserberg hebben ook zo’n complete make-over gehad.

Rondom Bergh-autoweg zou je eigenlijk beide kanten volledig plat moeten gooien en opnieuw moeten beginnen met een verzorgingsplaats zoals je hem zou willen - wat mij betreft ook mét het tankstation dat er om historische redenen niet lag. Mag er, als de Duitsers dat willen, ook nog best een douane- of GSG-kantoortje komen. Waarbij ik dan maar aanneem dat dat nooit zoveel ruimte meer zal innemen als ooit nodig was. In die zin: waar ik sprak over een oplossing op Knauheide, hield dat bepaald niet in dat Knauheide moet worden uitgebreid in de ruimte, met noodzaak om naburige percelen op te kopen. En dat geldt natuurlijk ook voor het Nederlandse emplacement. Gewoon een nieuwe indeling zoeken voor de percelen die al in handen van de staat zijn.

Maar goed: sweet dreams, en de kort achter de grens gelegen verzorgingsplaatsen Bergh-Noord en Bergh-Zuid zul je nooit echt kunnen uitbouwen tot een echt mooie verzorgingsplaats met veel parkeerplaats. Kan gewoon niet in de oksel van een afrit. Het kan Oudbroeken aardig opvangen, want zo groot is die ook niet, en met een loopbrug naar een wegrestaurant op Bergh-Noord zou je het nog een stukje beter maken, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Een houtje-touwtje-oplossing, beter dan niets. Meer kan ik er niet van maken...

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Schelpenpaadje » vr 27 nov 2020, 19:48

Met de juiste wil is er nog best wat van te maken. Ook minder houtje touwtje. Iets als de VZP Neuenkirch langs de Zwitserse A2, waarbij je het wegrestaurant aan de overzijde ook met de auto kunt bereiken, zou ook best passen bij Bergh.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Chris » do 22 apr 2021, 20:23

Ze zijn kennelijk ook wat aan het doen op het oude grenscomplex van de A12 bij Bergh (dit is dus Nederland in).

Afbeelding
Foto van weginspecteur Jan

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Pino » do 22 apr 2021, 20:25

Een Corona-teststraat?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Wouter N14 » do 22 apr 2021, 20:26

^^ Vaccinatiepaspoortcontrole "Checkpoint Covid" :shutup:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Willem » do 22 apr 2021, 21:32

En eventueel kun je daar direct 10 dagen in quarantaine. :lol:

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door MotelMioveni » vr 23 apr 2021, 21:11

Hoe vaak belandt een auto vanaf de snelweg midden in een winkel bij een tankstation? Langs de A29 bij Mijnsherenland, richting Rotterdam, ligt een klein tankstation (Ik noem het klein, want er is te weinig ruimte om te parkeren, zeker niet voor een vrachtwagen), wat gisteravond geramd werd door een auto...

https://nos.nl/artikel/2377835-automobi ... s-a29.html

...tenminste, als we de NOS en de website van Radio Rijnmond mogen geloven.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1200452/ ... ankstation

Je kunt ook gewoon zeggen dat de auto in volle vaart de tankshop is ingereden:

https://www.ad.nl/hoeksche-waard/geschr ... ~a33ad439/

Ik was er (gelukkig) niet bij, maar ik vraag me af hoe zo'n ongeluk kan gebeuren. Bij iemand van 35 denk ik niet meteen aan hartfalen. Ik heb ook nog geen nieuws gelezen over drank of drugs, maar wel over te hoge snelheid. Lachgas levert ook steeds meer ongelukken op, maar meer bij jongeren...

Eigenlijk wilde ik dit bericht in een discussie over de A29 zetten, maar ik vond 3 aparte draden die niet over dit stuk A29 gaan...
:denk:
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door hurricane » di 04 mei 2021, 13:29

https://www.gelderlander.nl/zevenaar/ve ... ~af333727/

Opening nieuwe parkeerplaats A12 Bergh Zuid staat gepland voor 20 mei. Ziet er standaard, maar wel netjes uit met verlichting, bankjes en afvalbakken.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: De VZP's: Verzorgingsplaatsen in Nederland

Bericht door Durashift » wo 05 mei 2021, 0:59

Chris schreef: do 22 apr 2021, 20:23 Ze zijn kennelijk ook wat aan het doen op het oude grenscomplex van de A12 bij Bergh (dit is dus Nederland in).

Afbeelding
Foto van weginspecteur Jan
Riolering. Of iets met waterhuishouding/berging. Er stonden vorige week van die zwarte, ronde, kokers.

Een bedrijf in 'specialistisch grondverzet' was ook aanwezig.. ;)

Plaats reactie