Afbeelding

Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Km357
2x2 autosnelweg

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Km357 » do 22 apr 2021, 21:51

^^ 'verminder het aantal parkings', is iets wat Groen in BE overal wil toepassen omdat die auto's dan uit zichzelf gewoon verdwijnen en door iets eenvoudigs als een mentaliteitswijziging veranderen in fietsen.

Blijf dromen politici, zoiets werkt niet, en is enkel propaganda richting je kiesgroep.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 23 apr 2021, 9:19

Breidt de parkeergarage uit, zodat er voldoende capaciteit is en \ of reserveerplicht voor het strand, zodat er niet teveel mensen komen. Dit laatste gaat wel erg ver, maar kan extreme drukte ook voorkomen.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 23 apr 2021, 9:47

sanderl schreef: do 22 apr 2021, 19:30Het is de bedoeling dat je in garages parkeert. Dat is een stuk goedkoper dan die 10 euro. Doel is alleen maar om het blik van straat te halen en ruimte te geven aan bewoners. Parkeren in Scheveningen kun je nog steeds, alleen bij voorkeur binnen.
Het punt is dat er te weinig plekken zijn en te veel auto's. Dat zie je ook in andere delen van Den Haag waar het betaald parkeren is. Dit zijn de oude wijken van voor de oorlog. Tot vier jaar geleden woonde ik in zo'n wijk: Rustenburg-Oostbroek. Overdag is parkeren geen probleem, na een uurtje of 16:00 à 17:00 wordt het wel een probleem. In de meeste van deze wijken geldt het betaald parkeren van 18:00 uur tot 0:00 uur. Wat je heel veel ziet is dat de appartementen opgekocht zijn (vaak door uitzendbureaus), vervolgens worden de appartementen opgedeelt (verkamering) en onderverhuurt aan Oostblokkers. Dat geeft weer overbewoning/overbevolking in de wijk.

Zie ook dit Premium-artikel uit het AD (te lezen in incognitomodus)

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 23 apr 2021, 9:48

Rogier schreef: vr 23 apr 2021, 9:19 Breidt de parkeergarage uit, zodat er voldoende capaciteit is en \ of reserveerplicht voor het strand, zodat er niet teveel mensen komen. Dit laatste gaat wel erg ver, maar kan extreme drukte ook voorkomen.
Hoe had jij een reserveringsplicht voor een strand gezien dan? Zolang er geen particulier strand is lijkt me dat nogal onmogelijk. Bovendien zijn er ook heus nog stille stukken strand te vinden.

Moet je hekken om een stuk vrije natuur als het strand gaan zetten dan? En de duinen dan?

Je kan als strandliefhebber jezelf ook afvragen of het wel slim is om met verwachte drukte (bv zaterdagmiddag) naar het strand te gaan.

Ik ben overigens eens een keer op zo'n drukke dag gegaan. Ik heb de auto helemaal aan de andere kant neergezet, vlakbij het eindpunt van tram 9 en dan met de tram verder gegaan. Dat is goedkoper dan dat tientje of een paar uur in een parkeergarage en je hebt geen gedoe met parkeerplekken zoeken. Want je staat daar gratis. En zo vlakbij het beginpunt heb je toch wel zitplek in de tram. Alleen wil zo'n beetje iedereen de auto op het strand parkeren en dat gaat nu eenmaal niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » vr 23 apr 2021, 10:02

Daarom zeg ik ook dat het voorstel zeer ver gaat en je stelt een goed alternatief voor, waardoor mijn voorstel niet nodig (en zeker niet wenselijk is).

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 23 apr 2021, 10:08

Palance schreef: vr 23 apr 2021, 9:48 Ik ben overigens eens een keer op zo'n drukke dag gegaan. Ik heb de auto helemaal aan de andere kant neergezet, vlakbij het eindpunt van tram 9 en dan met de tram verder gegaan. Dat is goedkoper dan dat tientje of een paar uur in een parkeergarage en je hebt geen gedoe met parkeerplekken zoeken. Want je staat daar gratis. En zo vlakbij het beginpunt heb je toch wel zitplek in de tram. Alleen wil zo'n beetje iedereen de auto op het strand parkeren en dat gaat nu eenmaal niet.
Hier in de buurt is het inderdaad gratis parkeren. Echter moet je wel de goede tram nemen, anders kom je niet verder dan Madurodam. Maar die paar minuten wachten maakt ook niet veel uit ;)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 23 apr 2021, 10:22

Basjuh1981 schreef: vr 23 apr 2021, 9:47
sanderl schreef: do 22 apr 2021, 19:30Het is de bedoeling dat je in garages parkeert. Dat is een stuk goedkoper dan die 10 euro. Doel is alleen maar om het blik van straat te halen en ruimte te geven aan bewoners. Parkeren in Scheveningen kun je nog steeds, alleen bij voorkeur binnen.
Het punt is dat er te weinig plekken zijn en te veel auto's. Dat zie je ook in andere delen van Den Haag waar het betaald parkeren is. Dit zijn de oude wijken van voor de oorlog. Tot vier jaar geleden woonde ik in zo'n wijk: Rustenburg-Oostbroek. Overdag is parkeren geen probleem, na een uurtje of 16:00 à 17:00 wordt het wel een probleem. ...
Overdag wil parkeren ook nog wel een probleem zijn. Heb 2 jaar in Bezuidenhout gewerkt, ook een grotendeels vooroorlogse wijk - maar daar stonden de straten ook bomvol.

@Palance: als je bij het zuidelijk eindpunt van tramlijn 9 parkeert is het nog een lange zit.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 23 apr 2021, 10:47

waldo79 schreef: vr 23 apr 2021, 10:22 @Palance: als je bij het zuidelijk eindpunt van tramlijn 9 parkeert is het nog een lange zit.
Klopt, maar vanuit Barendrecht ben ik best vlot bij dat eindpunt, vlotter dan dat ik met de auto de drukte trotseer door de stad.
En het is goedkoper :dyn_hyp:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » vr 23 apr 2021, 11:08

Eigenlijk is het raar dat Den Haag in vergelijking met andere steden weinig P+R's heeft. De grootste die ze hadden, P+R Hoornwijck bij knooppunt Ypenburg, is gesloten vanwege de Rotterdamsebaan. Daarbuiten zijn er nog wel wat kleine parkeerplaatsen her en der, zoals bij de Uithof, station Ypenburg en station Mariahoeve, maar die zijn niet echt het formaat van bijv. Kralingse Zoom. Verkeer richting het strand wordt zelfs geadviseerd bij het Malieveld te parkeren. Dan zit je dus al bijna in de binnenstad.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » vr 23 apr 2021, 23:58

waldo79 schreef: vr 23 apr 2021, 10:22
Basjuh1981 schreef: vr 23 apr 2021, 9:47
Het punt is dat er te weinig plekken zijn en te veel auto's. Dat zie je ook in andere delen van Den Haag waar het betaald parkeren is. Dit zijn de oude wijken van voor de oorlog. Tot vier jaar geleden woonde ik in zo'n wijk: Rustenburg-Oostbroek. Overdag is parkeren geen probleem, na een uurtje of 16:00 à 17:00 wordt het wel een probleem. ...
Overdag wil parkeren ook nog wel een probleem zijn. Heb 2 jaar in Bezuidenhout gewerkt, ook een grotendeels vooroorlogse wijk - maar daar stonden de straten ook bomvol.
Daarom is het daar betaald parkeren van 9:00 tot 14:00 uur ;)

Verschil tussen Rustenburg-Oostbroek en Bezuidenhout is dat in de buurt van Bezuidenhout veel kantoren staan. Dan staat het overdag wel vol, ja.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 20 mei 2021, 7:45

Dordrecht heeft gisteren wat inkomsten gemist :lol:
Rijnmond.nl schreef: Betalen op eigen risico: duizenden bijen nemen intrek op parkeerautomaat
Betaald parkeren bij het station in Dordrecht was woensdagmiddag even op eigen risico. Zo'n tien- tot vijftienduizend bijen hadden namelijk hun intrek genomen op een parkeerautomaat in de buurt.
Medewerkers van Handhaving Dordrecht hadden een melding gekregen over 'een paar bijen of wespen' op de automaat. Bij aankomst bleek het om een zwerm te gaan van duizenden insecten. De parkeerautomaat werd om die reden met rood-wit lint afgezet.

Een imker is ingeschakeld om de zwerm te vangen en mee te nemen.
Afbeelding

Autosnelwegen.net

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 20 mei 2021, 9:50

Vannacht om 02:00 moeten betalen voor parkeren in Oosterhout of all places, omdat ik naar het ziekenhuis moest. Bloedzuigers.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » do 20 mei 2021, 22:38

^^ Ik kijk uit op dat ziekenhuis, mijn auto hoeft daar nooit te parkeren want ik kan er naartoe lopen :p

Maar met de gemeente heeft dat toch weinig te maken? Bij de meeste ziekenhuizen moet je betalen om er te parkeren. Breda in ieder geval ook. Ongeacht bezoeker of patiënt.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » do 20 mei 2021, 22:43

^^
Had me even gebracht dan. :lol:
Had niet door dat het een privéterrein was, maar dat verklaart wel dat ik zelfs op zo'n tijdstip nog moest betalen, dat hoeft zelfs in het centrum van Rotterdam niet. Misschien kan ik het terugkrijgen van de zorgverzekering.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 21 mei 2021, 10:17

Chrysa schreef: do 20 mei 2021, 9:50 Vannacht om 02:00 moeten betalen voor parkeren in Oosterhout of all places, omdat ik naar het ziekenhuis moest. Bloedzuigers.
Tsja, bij ons is het ziekenhuis (dat de facto op een industrieterrein ligt) ook de enige plek in de gemeente met betaald parkeren. :facepalm:

Gelukkig heb ik nog het voordeel dat het voor ons op loopafstand ligt.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 29 mei 2021, 20:28

Chrysa schreef: do 20 mei 2021, 22:43 ^^
Had me even gebracht dan. :lol:
Had niet door dat het een privéterrein was, maar dat verklaart wel dat ik zelfs op zo'n tijdstip nog moest betalen, dat hoeft zelfs in het centrum van Rotterdam niet. Misschien kan ik het terugkrijgen van de zorgverzekering.
Niet uit de basisverzekering, maar wel uit sommige aanvullende verzekeringen.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » za 29 mei 2021, 20:51

Het is toch ook een aftrekpost op je belastingaangifte?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 29 mei 2021, 21:36

Dan moet je aardig wat uitgeven geloof ik wil je dat af mogen trekken.

Autosnelwegen.net

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 30 mei 2021, 0:07

^^ Klopt. Het valt allemaal onder de zorgkosten. Daar horen ook reiskosten bij. Er is echter een drempel bedrag van toepassing en je moet de kosten aannemelijk kunnen maken. Bijvoorbeeld door middel van bonnetjes.
Donateur Vereniging Wegenforum

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 31 mei 2021, 1:18

^^^ wellicht een idee voor wie nog een prikje wenst te halen: zoek de locatie op de verste afstand. Maak je meer reiskosten.. komt het drempelbedrag dichterbij. ;)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 31 mei 2021, 8:19

En dan gaat de Belastingdienst vragen waarom je je 200 km verderop hebt laten inenten, terwijl er een vaccinatie punt bij jouw op loopafstand om de hoek ligt... :mrgreen:
Donateur Vereniging Wegenforum

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 31 mei 2021, 8:24

Of je wordt direct gekort op allerlei toeslagen, of je wordt als fraudeur weggezet. En als je wilt weten waarom krijg je zo'n volstrekt geanonimiseerd document toegestuurd. :mrgreen:

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 31 mei 2021, 9:06

^^ Nou, dat gebeurt niet zomaar hè. Je achternaam is daarin maatgevend.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 04 jun 2021, 7:14

Gewoon zeggen dat je wel een aantal mondkapjes kan regelen en de rekening bij het ministerie van VWS indienen :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 11 sep 2021, 10:13

Naast het feit dat het parkeren steeds duurder wordt en op veel meer plekken wordt ingevoerd, is er ook een stad die het nog bonter wil maken: Betaald parkeren in de hele stad!
Uiteraard bedacht door politici die geen binding meer hebben met de werkelijkheid, en uiteraard bedacht in de anti-autostad... Haarlem!

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/290955/g ... -hele-stad
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 11 sep 2021, 10:49

Knettergek zouden sommige mensen zeggen.

Blijkbaar zijn de ideologische driften van GL zo sterk dat ze voor hen zwaarder wegen dan de belangen van de burgers door wie ze zijn gekozen.

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » za 11 sep 2021, 10:52

Dat werd toch ook weer duidelijk toen men het idee het gevat om voor IJburg windmolens neer te zetten, tot ongenoegen van de bewoners aldaar.
Volvo XC40 T5 (10/2020)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 11 sep 2021, 11:25

Ach, als hiermee ook de OZB daalt kun je het nog zien als gevalletje 'de gebruiker betaalt'. Ik heb alleen het idee dat dat niet zo is.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 11 sep 2021, 11:41

^^ Je kan het natuurlijk wel enigszins compenseren, maar het probleem is dat je met betaald parkeren tot in alle buitenwijken een hindernis opwerpt voor zaken als bezoekjes aan oma, mantelzorg, vrijwilligerswerk, winkelen bij de plaatselijke middenstand, enz. Blijkbaar is de auto voor de ‘sociale’ partijen een dusdanig kwaad dat dit er niet tegen opweegt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 11 sep 2021, 11:45

Het gekke is dat 'de gebruiker betaalt' juist van oudsher helemaal geen thema is van de 'sociale partijen'. Stel dat principe eens voor in het onderwijs of de gezondheidszorg. Geen financiering vanuit de algemene belastingen, maar gewoon een rekening voor de gemaakte kosten. 'De gebruiker betaalt' is vooral een gelegenheidsargument die gebruikt wordt als het goed uitkomt.