[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
MotelMioveni
stadsweg
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 18 dec 2015, 13:37

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door MotelMioveni » vr 02 apr 2021, 16:50

^^

Voor wie geen genoeg kan krijgen van oude filmpjes uit het archief wat ik eerder vandaag tegenkwam, heb ik nog een filmpje uit 1967 gevonden over de openstelling van een stuk N1 tussen Zürich en Bern. De eerste 6 minuten zijn in het Hochdeutsch, dus makkelijk te verstaan:

https://euscreen.eu/item.html?id=EUS_BF ... B63B8AF95C
EuScreen.eu schreef erbij:
84 km Autobahn
Er wordt uitgebreid ingegaan op allerlei aspecten van de bouw van een autosnelweg, zoals de reistijdbesparing, het omleggen van een rivier, praatpalen, bouw van onderhoudsgarages, soorten vangrails in de middenberm, snelwegpolitie, enz, alles per kanton verschillend geregeld.
Roemeense koets, rood, met 6 deuren, na APK weer omgebouwd tot armeluiscamper met 2 zitplaatsen, met 2p.-bed (185 x 130 cm) en een Frans hart met 16 kleppen en 105 paarden, op LPG - een betere reisauto kun je met mijn beperkte budget niet wensen... :-)

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » za 03 apr 2021, 14:48

Interessant dat de N6 als 'Expressstrasse' aangeduid wordt, die term had ik nooit gehoord en voorzover mij bekend was het van begin af aan gewoon een snelweg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » do 22 apr 2021, 12:24

Volgens TCS is de Col du Sanetsch sinds 20 april open. Dit is volgens mij de eerste hoge pas waar de wintersluiting van eindigt. De Lukmanier, Julier, Bernina en Ofen zijn ook open maar die passen zijn het hele jaar open.

De Oberalppass opent mogelijk morgen (23 april).

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » do 22 apr 2021, 20:34

Ook de San Bernardino zou binnenkort open moeten gaan. Vanaf 2 mei zijn er namelijk flink wat nachtafsluitingen van de tunnel, en de pas wordt als omleidingsroute aangegeven, alhoewel wel onder voorbehoud.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » vr 23 apr 2021, 19:11

In Luzern wil men een 800 meter lange voetgangerstunnel bouwen tussen een nieuw te bouwen parkeerplaats voor touringcars bij het ziekenhuis en het historische centrum. Hiermee wil men alle touringcars uit het centrum weren, iets wat kennelijk al lange tijd een probleem wordt gezien. In de tunnel moeten ook lopende banden komen. Misschien wordt het ook voor fietsers toegankelijk gemaakt.

https://www.20min.ch/story/carproblem-i ... 2433456392

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » vr 23 apr 2021, 19:18

^^
Dat vind ik een zinvol project. Luzern was inderdaad nogal vol met touringcars die het verkeer behoorlijk konden hinderen. De stad is eerlijk gezegd sinds vorig jaar dankzij "Covid" er wel wat van opgeknapt, dankzij minder toeristen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door waldo79 » vr 23 apr 2021, 20:00

Desondanks vond ik het verkeer stroperig verlopen vorig jaar.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » vr 23 apr 2021, 20:28

Ja de stad heeft niet een echt lekker vloeiend verkeersconcept. Verkeerslichten zijn ook niet goed opelkaar afgestemd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » vr 23 apr 2021, 20:45

Ik heb nog geen Zwitserse stad gevonden waar het verkeer wel lekker vloeiend gaat eerlijk gezegd, met Lausanne als absoluut dieptepunt.
Zürich lijkt er wel de infrastructuur voor te hebben, maar ik kom daar nooit per auto, dus geen idee.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » vr 23 apr 2021, 21:10

Is Lausanne nog erger dan Genève? :facepalm: Anyway, veel Zwitserse steden liggen strategisch zeer gunstig bij een combinatie van bergen en meer of rivier. Dat heeft ze groot gemaakt, maar dat compliceert flink waar het gaat om afhandeling van verkeer. Daar zijn natuurlijk oplossingen voor, maar daarvoor moet je flink investeren en dat gebeurt natuurlijk niet. Vermoedelijk trouwens niet alleen uit onwil om het auto’s wat makkelijker te maken, maar ook omdat het aantal inwoners van die steden kleiner is. Zelfs Zürich is geen Marseille, Genova of Guiyang.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » vr 23 apr 2021, 21:54

Misschien is het ook het verwachtingspatroon. Ik heb zelf het verkeer in Zwitserse steden nooit chaotisch druk ervaren. Ja, er staan files in de spitsuren, maar die heb je in Nederland ook. Het helpt natuurlijk ook wel dat automobilisten redelijk gedisciplineerd rijden en bijv. altijd voetgangers op zebrapaden voorrang verlenen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » za 24 apr 2021, 12:24

Chrysa schreef: vr 23 apr 2021, 20:45 Ik heb nog geen Zwitserse stad gevonden waar het verkeer wel lekker vloeiend gaat eerlijk gezegd, met Lausanne als absoluut dieptepunt.
Zürich lijkt er wel de infrastructuur voor te hebben, maar ik kom daar nooit per auto, dus geen idee.
Lausanne vind ik niet erger dan Genève of Zürich. Het is inderdaad in veel steden vrij pet. Mijn persoonlijk dieptepunt is Winterthur, voor zo'n klein stadje zelfs op een zondag veel geduld nodig om erdoor te komen zonder enkele groene golf. Aan de andere kant heeft Vinny opzich ook wel gelijk dat de steden nooit chaotisch druk zijn. In de spits kan je in en rondom Zürich weliswaar genoeg tijd verliezen, maar het is geen halve "bom" aan verkeer die dan ontploft.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » za 24 apr 2021, 13:15

In Lausanne heb je het probleem dat alle doorgaande infrastructuur aan 1 kant van de stad ligt. Moet je in het centrum zijn, dan moet je eerst de hele stad door, en dat is gewoon altijd druk. Zeker in de zomer is er langs het meer geen doorkomen aan.

Ze hebben wel een P+R-systeem met de metro. Dat zou me 10 minuten schelen enkele reis, maar dat is veel duurder dan gewoon in het centrum parkeren en niet betalen. Die ene parkeerboete per week van 40fr is minder dan de 8fr per dag voor de P+R-terreinen + de kaartjes voor de metro. :emo:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » za 24 apr 2021, 14:00

Nogal wat Zwitserse steden liggen aan meren: Genève, Lausanne, Zürich, Luzern, Lugano, etc. Waar bij een normale stad het verkeer aan beide kanten rond het centrum kan, wil dat bij deze steden aan meren niet, dan krijg je automatisch meer verkeer door het centrum of via de rondweg aan de ene kant.

En dan te bedenken dat sommige van deze steden lange tijd geen snelweg helemaal rond de stad hadden. In Genève kan dat pas sinds 1993. Dat zal wel niet zo vers in het geheugen meer liggen, maar dat was bijna 30 jaar nadat de A1 tot aan Lausanne gereed kwam. Bij Zürich kan dat zelfs pas sinds 2009, die zal velen wat bekender voorkomen. Je moest lange tijd dwars door de stad, eigenlijk onbegrijpelijk dat dit zo laat werd aangelegd, die noodzaak was er in de jaren '70 al.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Vinny » za 24 apr 2021, 20:49

Maar in Zürich heeft men altijd wel plannen gehad voor snelwegen dwars door de stad. Die zijn in de loop der tijd allemaal gesneuveld. Verder was de route over de Hardbrücke ook wel iets beter uitgebouwd; 10 jaar geleden hebben ze de weg gereconstrueerd en daarmee ook wat capaciteitsbeperkende maatregelen genomen (sloop van voetgangerstunnels bijv.).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » za 24 apr 2021, 21:04

Afbeelding

De route door Genève leek nog aardig hoogwaardig te zijn. Ik vraag me ook af hoeveel doorgaand verkeer er was, je zou denken dat de Fransen vooral grenswerkers zijn die het centrum in rijden, en vanaf Lausanne zal er ook meer verkeer stad in zijn dan richting de grens.

Overigens kwam ik erachter dat Zwitserland ook een soort Topotijdreis heeft. Misschien al bekend, maar toch leuk: https://www.swisstopo.admin.ch/de/karte ... reise.html

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » za 24 apr 2021, 21:17

Die oude route door Lancy is er nog steeds niet slecht aan toe. Mijn voornaamste slechte herinneringen zijn om vanaf de zuidkant van het meer naar de A1 (Cointrin) te komen. Of je nu kort door het centrum gaat, ietsje verder naar buiten of helemaal buitenom: allemaal drama.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » za 24 apr 2021, 21:26

Dat is aan de Franse kant niet veel beter. Tussen St Gingolph en Evian is het vaak het hele stuk file rijden. Maar ja, de boot vraagt 50fr voor een retourtje vanaf Lausanne. :emo:

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door marcel » zo 25 apr 2021, 16:23

SnarfFlevoland schreef: vr 23 apr 2021, 20:28 Ja de stad heeft niet een echt lekker vloeiend verkeersconcept. Verkeerslichten zijn ook niet goed opelkaar afgestemd.
Toen ik er fietste (drie jaar bijna iedere dag) ging dat juist heel goed. Ik had geloof ik 17 of 18 verkeerslichten maar hoefde bijna nooit meer dan drie keer te stoppen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » di 27 apr 2021, 10:59

De Oberalppass is vanochtend heropend. Dit is de eerste hoge Alpenpas in Zwitserland die heropent na de winter.

Verwachte openingsdata:

* Splügenpass: 30 april
* San Bernardinopass: 14 mei
* Albulapass: 21 mei
* Gotthardpass: 21 mei
* Klausenpass: 21 mei
* Umbrailpass: begin juni
* Forcola di Livigno: 7 juni
* Sustenpass: 25 juni

Voor andere passen geeft TCS nog geen verwachte openingsdatum aan.

Oberalppass:
Afbeelding

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » di 27 apr 2021, 11:08

^^
Het is in de winter dan ook een flinke "missing link" in het Zwitserse wegennet. Je komt anders amper van Disentis en omgeving richting Centraal-Zwitserland en Wallis. De Furka heeft nog een autotrein, maar de Oberalp heeft min of meer niets. Dat wordt dan omrijden via Gotthard en Lukmanier, al is de Lukmanier nog betrekkelijk vaak in de winter (kortstondig) afgesloten. Dat betekend dan een verdere omweg via de San Bernardino, of natuurlijk via Axenstrasse, Schwyz, Sattel en Sargans.

De autotrein die voor de Oberalp dan nog aangeboden wordt, mag je niet te serieus nemen... Je moet minimaal 24 uur van tevoren reserveren, de trein rijdt maar 2-3x op een dag, kost 65 CHF voor een enkele rit en je moet minimaal 30 min voor vertrek aanwezig zijn. De rit zelf duurt dan ook nog een uurtje, de auto's worden achter een passagierstrein gekoppeld. Bovendien schijnt het zaakje niet rendabel te zijn, want men heeft aangekondigd in enkele jaren deze "service" op te willen doeken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chrysa » di 27 apr 2021, 17:40

Wat dat betreft vind ik het verrassend dat de Splügenpas als eerste weer opengaat. De grens met Italië is nog niet open, en zoveel verkeer reed daar voor de coronacrisis ook niet. Had eerder de Grimsel verwacht omdat daar geen alternatieven zijn, of de Flüela, omdat die ook nog tot diep in de winter sneeuwvrij wordt gehouden. Volgens mij ging die half December pas dicht.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » di 27 apr 2021, 21:02

^^ De verantwoordelijkheid voor het heropenen ligt feitelijk bij de kantons. Graubünden is om allerlei redenen altijd eerder dan de centrale kantons. De centrale passen hebben dacht ik ook deels de reputatie lawinegevoeliger te zijn. Misschien is dat ook wat een vroege heropening van de Splügen mogelijk maakt (dus juist niet lawinegevoelig), naast het feit dat de pas wat lager is.

Flüela is normaal een van de eerdere Bündner passen die heropent. Dat is met dank aan de private sector. Je hebt een vereniging Pro Flüela die zich met giften bezig houdt met langer open houden en eerder heropenen. De vereniging beheert de pasroute tussen 1 mei en 1 juni en tussen 1 november en het eerste weekend van januari, zorgt er dan dus ook voor dat de pas dan berijdbaar is (bron). Vermoedelijk staat de Flüela daardoor ook niet op de officiële planninglijsten. Kijk je op hun Facebook-pagina, dan zie je dat ze bijna klaar zijn voor heropening.

Als Flüela daarmee ‘gegeven’ is, San Bernardino een tunnel onder zich heeft, Albula en Forcola di Livigno met korte omwegen over Julien en Munt la Schera te omzeilen zijn, is het vroege begin van Splügen misschien ook weer wat minder raar. Het is toch een enorme omweg die je je daarmee kunt uitsparen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » di 27 apr 2021, 21:30

Bijzonder dat die Flüelapass door een private partij wordt vrijgemaakt terwijl daar geen tolinkomsten tegenover staan (zoals in Oostenrijk). En je hebt daar nog de Vereinatunnel als alternatief. Misschien is het juist vanwege die tunnel dat het kanton de Flüelapass niet zo'n prioriteit vindt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » di 27 apr 2021, 21:45

Behalve de private leden van de vereniging (die hun contributie van 30 Frank snel genoeg terugverdienen door niet de Vereina te hoeven nemen) heeft Pro Flüela ook sponsoren in het bedrijfsleven. Dat zijn mensen in bijvoorbeeld de toeristische sector die hun bijdrage in de vorm van extra omzet zien terugkomen, natuurlijk in eerste instantie te betalen door de toerist zelf. Dus zo kom je er ook wel.

De Lukmanier wordt ook open gehouden door zo’n vereniging, maar die lijkt beslotener. Als je echter kijkt wie daar de leden zijn, zie je dat het vooral de toeristische sector is die hier betaalt. En die kosten zijn natuurlijk keurig doorverlegd naar de aangesloten bedrijven die het weer doorverleggen naar de toeristen. Dit valt in de categorie “voor niets gaat de zon op.”

Dat het kanton er verder geen publiek geld in wil stoppen, snap ik wel. Lijkt me door de aanwezigheid van de tunnel ook wel gepast zo. De nogal open structuur van Pro Flüela zorgt natuurlijk wel voor een jaarlijks risico dat mensen de lusten meenemen zonder lid te zijn. Een paar jaar terug werd de noodklok nog geluid dat de vereniging mogelijk moest stoppen, maar nu zijn er kennelijk weer genoeg bijdragen. Het besloten systeem van de Lukmanier zorgt wellicht voor wat meer stabiliteit.
Laatst gewijzigd door Pino op di 27 apr 2021, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Chris » di 27 apr 2021, 21:58

Het openhouden van de Lukmanierpass wordt kennelijk vooral door de overheid betaald (beide kantons en gemeentelijke leden van de vereniging), plus de bergbahnen:

Mitglieder des Vereins sind Gemeinden der Surselva und des Bleniotales, die Bergbahnen beider Talschaften. Die Finanzierung der Vereinstätigkeiten und insbesondere der Winteröffnung des Lukmanierpasses erfolgt zu je einem Drittel durch die Kantone Tessin und Graubünden und zu einem Drittel durch die Mitglieder des Vereins.

Aan de Lukmanierpass is ook wel serieus wat geld uitgegeven aan lawinegalerijen. Dat ontbreekt op de Flüelapass eigenlijk volledig. Dankzij die vele lawinegalerijen is het ook wel wat makkelijker om de Lukmanier de hele winter open te houden.

Wat bij de Splügenpass wellicht meespeelt is dat dit ook een vrij korte pasroute is met wintersluiting. Aan Italiaanse zijde is Montespluga volgens mij het hele jaar te bereiken en dat ligt op 1900 meter hoogte een paar kilometer voor de pashoogte.

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 301
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coccodrillo » di 27 apr 2021, 22:26

SnarfFlevoland schreef: di 27 apr 2021, 11:08Bovendien schijnt het zaakje niet rendabel te zijn, want men heeft aangekondigd in enkele jaren deze "service" op te willen doeken.
The Oberalp Autoverlad will be likely closed because the trains themselves are life expired, and they should either be completely replaced or heavily refurbished to continue their (rather limited) service. The trains that are being used now are also of a different type than those used in the Furka or Vereina shuttles. Sure, they could design a new type of train compatible both with the Furka and Oberalp shuttles, so as to have an an extra train for the Furka if needed (to increase frequency in summer, when the Oberalp shuttle does not run, or as a spare train set if one of the Furka trains breaks down).

The Furka shuttle now has two and a half sets, and two of them are needed to keep the 30-minute interval schedule. The half set is made of one end coach (the one used on the Oberwald side to carry motorcycles), two loading wagons but fewer intermediate wagons. Individual wagons can be rearranged so maintenance is done by working on just a few wagons from the pool, and two full sets are always available. For traction there is a fleet of a dozen of locomotives also used for other trains. I suspect that if there were enough trains and loading stations improved, at least 3 car shuttles per hour and direction could be run.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door SnarfFlevoland » di 27 apr 2021, 23:59

^^
Thank you for the background information. Personally, I don't think that the Furka could have 3 shuttles per hour, as there is not so much space in the tunnel to pass. You now wait already sometimes up to 5 minutes inside the tunnel for 2 passing trains. I do like the Furka when there is not much traffic, but it's capacity is horrifying low compared to Lötschberg.
Pino schreef: di 27 apr 2021, 21:45 Behalve de private leden van de vereniging (die hun contributie van 30 Frank snel genoeg terugverdienen door niet de Vereina te hoeven nemen) heeft Pro Flüela ook sponsoren in het bedrijfsleven.
Die hele verening is juist vanwege de hoge kosten voor een passage door de Vereinatunnel in het leven geroepen. Locals en het bedrijfsleven wilden niet eeuwig voor elke overtocht diep in de buidel tasten. De Vereinatunnel heeft geen jaarkaart of ander abonnement, je kan hoogstends een prepaid klantenpas kopen met een maximale korting van 35%. De Lötschberg heeft bijv. wel een flatrate jaarkaart, maar daar betaal je dan ook vorstelijk voor.

Als het aan kanton Wallis ligt zou bijv. de Furka en/of Grimsel ook wel eerder open kunnen, maar daar hebben de kantons Bern en Uri schijnbaar minder belang bij. Kijkende naar de uitbouw van de Furkapass, is het verschil tussen kanton Wallis (erg brede uitbouw, je zou er bijna een 3 baans weg van kunnen maken) en kanton Uri (erg smal, soms geen voertuigpassage mogelijk) ook wel enorm.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Pino » wo 28 apr 2021, 8:49

^^ Het zal ook wel deels tussen de oren zitten. Zolang de passen dicht zijn, is de Goms natuurlijk een enorme uithoek, lastig te bereiken. Het feit dat er nog een Furka-autotrein is, is een heel klein doekje voor het bloeden, dus het is de heropening die het leven weer echt aangenaam maakt. Ook voor toeristen maakt dat een flink verschil.

In Bern, waar de Grimsel natuurlijk een enorme uithoek is, en Uri, dat altijd de noord-zuid-as heeft, liggen die kaarten gewoon heel anders. In Graubünden praat je dan ook nog eens over verkeer tussen verschillende delen van het kanton. Niet zo raar dat daar de bereidheid om te investeren in het open houden en vroeg heropenen van passen het grootst is.
Chris schreef: di 27 apr 2021, 21:58 Het openhouden van de Lukmanierpass wordt kennelijk vooral door de overheid betaald (beide kantons en gemeentelijke leden van de vereniging), plus de bergbahnen:
De bergbahnen. Dus in je skipas zit een paar Frank om de Lukmanier open te houden, of je nu vanuit Chur aan komt rijden, vanaf de Oberalp of vanuit het zuiden. Zelfde uiteraard voor je toeristenbelasting.

Coccodrillo
stadsweg
Berichten: 301
Lid geworden op: di 25 jan 2011, 13:11
Locatie: Zwitserland

Re: [CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door Coccodrillo » wo 28 apr 2021, 9:04

The Furka tunnel can handle 4 trains per hour when there is the Glacier Express. And the graphic timetable already shows a third car shuttle on certain hours (but I don't know what it is, it is not shown on public timetables). But the third car train could not run at all hours and the three trains wouldn't be placed at regular 20 minutes interval, it would be a 30 minute regular interval + an additional train every now and then.

https://www.fahrplanfelder.ch/fileadmin ... /GMGBS.pdf

There is a 22 km railway+electric powerline tunnel planned under the Grimsel. They don't speak about a car shuttle now, but if the tunnel is built, I'm sure a car shuttle would be created, sooner or later.

https://www.grimseltunnel.ch/

About the car shuttles in general: I don't like driving (like many other people), and I use them even when the pass is open. Of course, I have done a few times the passes over the rail tunnels, so I know them.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Plaats reactie